Mwah... heel verschillend. Maar uurtje factuurtje is het niet inderdaad. Maar als je goed bent in je werk kan je het veel rustiger en relaxter doen dan. Maar dat is overal wel zo. We hebben wel check-systemen of je alles wel goed documenteert of anderszins maar uren klokken doen we dan weer niet.quote:Op dinsdag 19 november 2024 09:08 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Hoe is dat nou? het ambtenaarsschap?
Lees en hoor toch veelal dat de stereotypen wel kloppen (zijn wel gemeentes veelal niet het Rijk).
Plm. 2012 als Procestechnoloog.quote:Op dinsdag 19 november 2024 09:49 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Wanneer was dit ,in welke functie?
Bijzonder, ook totaal tegenovergesteld en niet gezond.
Vanuit mijn ervaring als nep-ambtenaar (zowel rijk als twee grote gemeenten): Het cliche dat het er minder hard werken is dan in het bedrijfsleven klopt absoluut niet. Je bent wel veel meer tijd bezig met gedoe rondom besluitvorming, second- (en third)opinions, rechtmatigheidstoetsen etc. Sommige dingen die je in het bedrijfsleven in een vergadering aftikt, kost je daar gewoon een week. Het heeft allemaal zijn redenen (kijk maar naar de reacties op Fok! als er ook maar iets bij de overheid mis gaat) maar je moet er wel tegen kunnen.quote:Op dinsdag 19 november 2024 09:08 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Hoe is dat nou? het ambtenaarsschap?
Lees en hoor toch veelal dat de stereotypen wel kloppen (zijn wel gemeentes veelal niet het Rijk).
Ook dat merk ik (nu) in het bedrijfsleven: besluitvorming gaat over heel veel managementlagen, met als gevolg dat een uitvoering rustig 6 maanden later begint. Dan heb ik het op CAPEX van 2 - 3 ton. Boven het miljoen duurt het (terecht) > jaar.quote:Op dinsdag 19 november 2024 09:53 schreef stavromulabeta het volgende:
Je bent wel veel meer tijd bezig met gedoe rondom besluitvorming, second- (en third)opinions, rechtmatigheidstoetsen etc. Sommige dingen die je in het bedrijfsleven in een vergadering aftikt, kost je daar gewoon een week. Het heeft allemaal zijn redenen
Ja, er wordt wel hard gewerkt; dat geloof ik wel. Ik heb echter wel eens in een enorme spraakverwarring gezeten met een rijksambtenaar toen we het hadden over wat we zoal concreet aan producten leverden in ons werk. Het duurde echt lang voordat ik begreep dat voor "afstemming" en "een vergadering" concrete producten waren....quote:Op dinsdag 19 november 2024 09:53 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Vanuit mijn ervaring als nep-ambtenaar (zowel rijk als twee grote gemeenten): Het cliche dat het er minder hard werken is dan in het bedrijfsleven klopt absoluut niet. Je bent wel veel meer tijd bezig met gedoe rondom besluitvorming, second- (en third)opinions, rechtmatigheidstoetsen etc. Sommige dingen die je in het bedrijfsleven in een vergadering aftikt, kost je daar gewoon een week. Het heeft allemaal zijn redenen (kijk maar naar de reacties op Fok! als er ook maar iets bij de overheid mis gaat) maar je moet er wel tegen kunnen.
Als nep-ambtenaar heb ik geen ervaring met de arbeidsvoorwaarden maar van wat ik hoor is dat ook allemaal niet zo heel geweldig.
Dat van die 'concrete producten' begrijp ik wel (en trouwens ook dat jij ze niet als concrete producten ziet.) Die ambtenaar kijkt vanuit prestatieverklaringen en rechtmatigheid: Daarvoor moet je expliciet kunnen maken dat 'iets' geleverd is. Een gehouden overleg kun je aantonen, een tevreden klant niet. Het gaat om publiek geld, dus zomaar betalen omdat je blij bent met het geleverde zit er niet in en levert risico's op als er een keer een Woo-verzoek komt (Ik zie de krantenkoppen/frontpagekoppen al voor me: "Gemeente X heeft 20.000 euro aan Zatoichi betaald, volstrekt onduidelijk wat er geleverd is")quote:Op dinsdag 19 november 2024 11:32 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Ja, er wordt wel hard gewerkt; dat geloof ik wel. Ik heb echter wel eens in een enorme spraakverwarring gezeten met een rijksambtenaar toen we het hadden over wat we zoal concreet aan producten leverden in ons werk. Het duurde echt lang voordat ik begreep dat voor "afstemming" en "een vergadering" concrete producten waren....
Nou ja, ik begrijp het eerlijk gezegd nog steeds niet, maar ik heb het maar gelaten... dat was wel het moment dat ik me bedacht dat het rijk niets zou zijn voor mij, want ik wil gewoon wel naar iets toe werken. Dat hoeft echt niet super concreet te zijn (ik heb b.v. als doel digitale toegang tot zorg voor alle inwoners van mijn regio), maar dit was wel heel vaag en nietzeggend.
Ik ga er maar vanuit dat niet iedereen bij het rijk zo in zijn of haar werk zit.
Ja eens; controlemechanismen doen over het algemeen weinig en leiden tot meer en meer koste; kijk naar de toeslagenaffaire; alleen maar ontstaan uit behoefte van controle. Volgens mij is het veel kosteneffectiever om gewoon te accepteren dat er enkele mensen frauderen met toeslagen ten faveure van de rest. Maar dat gaat geen enkele politieke partij willen doen vanwege het afbreukrisico...quote:Op dinsdag 19 november 2024 11:49 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Dat van die 'concrete producten' begrijp ik wel (en trouwens ook dat jij ze niet als concrete producten ziet.) Die ambtenaar kijkt vanuit prestatieverklaringen en rechtmatigheid: Daarvoor moet je expliciet kunnen maken dat 'iets' geleverd is. Een gehouden overleg kun je aantonen, een tevreden klant niet. Het gaat om publiek geld, dus zomaar betalen omdat je blij bent met het geleverde zit er niet in en levert risico's op als er een keer een Woo-verzoek komt (Ik zie de krantenkoppen/frontpagekoppen al voor me: "Gemeente X heeft 20.000 euro aan Zatoichi betaald, volstrekt onduidelijk wat er geleverd is")
Ik merk aan mijzelf dat het helpt als je begrijpt waarom sommige dingen zijn zoals ze zijn. En er een pragmatische uitweg bij bedenken, geeft ook wel voldoening (en waarschijnlijk was dat ook de insteek van de ambtenaar: een pragmatische manier om jouw kosten te verantwoorden).
Dat zorgt er wel voor dat ik me meer en meer aan de reacties op Fok!, de politiek en in de media erger: Dat gezanik zodra er ook maar iets mis gaat bij de overheid, levert vooral op dat er een hele hoop controlemechanismen, inefficiëntie en suboptimale oplossingen op. Het bedrijfsleven kan de luiken dicht laten, hoeft zich minder te verantwoorden en kan daardoor veel pragmatischer te werk gaan.
Dat soort spraakverwarringen komt door verschillende talen.quote:Op dinsdag 19 november 2024 11:32 schreef zatoichi het volgende:
Ik heb echter wel eens in een enorme spraakverwarring gezeten met een rijksambtenaar toen we het hadden over wat we zoal concreet aan producten leverden in ons werk. Het duurde echt lang voordat ik begreep dat voor "afstemming" en "een vergadering" concrete producten waren....
Ik zit bij het rijk en bevalt mij prima. Het verschilt wel per functie hoe de werkdruk is.quote:Op dinsdag 19 november 2024 09:08 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Hoe is dat nou? het ambtenaarsschap?
Lees en hoor toch veelal dat de stereotypen wel kloppen (zijn wel gemeentes veelal niet het Rijk).
Maar dat is voor velen niet te vertikken en dan komt ook de vraag omhoog ' wanneer houdt het op?'quote:Op dinsdag 19 november 2024 12:38 schreef zatoichi het volgende:
[..]
Ja eens; controlemechanismen doen over het algemeen weinig en leiden tot meer en meer koste; kijk naar de toeslagenaffaire; alleen maar ontstaan uit behoefte van controle. Volgens mij is het veel kosteneffectiever om gewoon te accepteren dat er enkele mensen frauderen met toeslagen ten faveure van de rest. Maar dat gaat geen enkele politieke partij willen doen vanwege het afbreukrisico...
Werken? Hard. Meeste commerciëlen om mij heen hebben een lagere werkdruk. Besluitvorming soms wat langzamer, want tja redenen die later al gepost zijn.quote:Op dinsdag 19 november 2024 09:08 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Hoe is dat nou? het ambtenaarsschap?
Lees en hoor toch veelal dat de stereotypen wel kloppen (zijn wel gemeentes veelal niet het Rijk).
Zelden betere arbeidsvoorwaarden gezien dan bij het rijk.quote:Op dinsdag 19 november 2024 09:53 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Als nep-ambtenaar heb ik geen ervaring met de arbeidsvoorwaarden maar van wat ik hoor is dat ook allemaal niet zo heel geweldig.
Als we besluit bevoegdheid eens zouden leggen bij de mensen die ook aan tafel zitten, dan zou dat enorm helpen. En dan ook echt enorm. Vertrouw de ambtenaar eens, in plaats van die doorgeschoten controle drang nu. De meeste ambtenaren deugenquote:Op dinsdag 19 november 2024 11:49 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Dat van die 'concrete producten' begrijp ik wel (en trouwens ook dat jij ze niet als concrete producten ziet.) Die ambtenaar kijkt vanuit prestatieverklaringen en rechtmatigheid: Daarvoor moet je expliciet kunnen maken dat 'iets' geleverd is. Een gehouden overleg kun je aantonen, een tevreden klant niet. Het gaat om publiek geld, dus zomaar betalen omdat je blij bent met het geleverde zit er niet in en levert risico's op als er een keer een Woo-verzoek komt (Ik zie de krantenkoppen/frontpagekoppen al voor me: "Gemeente X heeft 20.000 euro aan Zatoichi betaald, volstrekt onduidelijk wat er geleverd is")
Ik merk aan mijzelf dat het helpt als je begrijpt waarom sommige dingen zijn zoals ze zijn. En er een pragmatische uitweg bij bedenken, geeft ook wel voldoening (en waarschijnlijk was dat ook de insteek van de ambtenaar: een pragmatische manier om jouw kosten te verantwoorden).
Dat zorgt er wel voor dat ik me meer en meer aan de reacties op Fok!, de politiek en in de media erger: Dat gezanik zodra er ook maar iets mis gaat bij de overheid, levert vooral op dat er een hele hoop controlemechanismen, inefficiëntie en suboptimale oplossingen op. Het bedrijfsleven kan de luiken dicht laten, hoeft zich minder te verantwoorden en kan daardoor veel pragmatischer te werk gaan.
Niks aan. Reden voor een overstap: minder files/reistijd, leukere collega's (ik ook), en minder gezeur aan je hoofd. Zodra ik niet zelf de beslissingen kan nemen, hoeft het voor mij niet meer.quote:Op vrijdag 22 november 2024 12:10 schreef Halcon het volgende:
Wat heb je aan 100 euro meer voor een rotbaan waarvoor je ook nog eens elke dag een uur extra in de file moet staan?
Ooit een consultancy gedaan bij een onderdeel van Rijkswaterstaat, was in 2006/2007, dus wel een poos geleden.quote:Op dinsdag 19 november 2024 09:08 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Hoe is dat nou? het ambtenaarsschap?
Lees en hoor toch veelal dat de stereotypen wel kloppen (zijn wel gemeentes veelal niet het Rijk).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |