abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215540174
Wij hebben een nieuw hoeslaken nodig, hebben hier altijd percale katoen gehad omdat dat iets stugger is en naar schijnt het meest koel te zijn (heb het snel warm in bed)

Nu begreep ik dat hoe minder dicht de draad geweven is (TC) hoe koeler is het, maar bij Egyptisch katoen, wat juist heel dicht op elkaar geweven is (400TC) krijg je ook overal te lezen dat dit verkoelend is.

quote:
Egyptisch katoen staat bekend om zijn lange vezels, die zorgen voor sterkte, duurzaamheid en een zijdezachte textuur. Deze unieke vezels garanderen ook een hoge zuiverheid, waardoor het materiaal minder snel slijt. Het resultaat? Je ervaart een heerlijk koel en ademend gevoel, perfect voor zowel warme zomers als koude winternachten. Een ander belangrijk voordeel is het hoog absorptievermogen van Egyptisch katoen, wat betekent dat het snel vocht opneemt en afvoert.
Terwijl je juist door de dichtheid het tegenovergestelde zou verwachten.

Wie heeft hier ervaring mee?

Ter info:
TC staat Thread Count
“Basic quality” bed linen has 132 to 144 Thread Count
“Good quality” starts at 180 to 220 Thread Count (great for kids rooms)
“Great quality” is 300 Thread Count plus (great for master bedroom)
“Excellent quality” has 400 Thread Count (great for guest rooms)
“Luxury” fabrics have 500 Thread Count or more (real luxury)

Waar Satijn dus ergens tussen de 200/300 zit, Percale dus ergens rond de 300 hangt, en Egyptisch 400 is en hoe hoger het getal hoe stugger en steviger het katoen is.
  Moderator maandag 11 november 2024 @ 22:21:26 #3
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_215554279
Misschien dat je in LIF hier een antwoord op kunt krijgen :), daar past hij wel beter denk ik !

K&W --> LIF
  dinsdag 12 november 2024 @ 09:40:27 #4
213344 Ypmaha
Onjuist bejegend
pi_215556269
Ik denk omdat het juist de warmte van buiten buiten houdt, en je eigen lichaamswarmte (zweet e.d) wel goed kan absorberen
pi_215556321
Egyptisch katoen slaat volgens mij echt op katoen uit Egypte, dus de stof zelf. En niet op hoe het geweven is, of met welke dichtheid. Egyptisch katoen kan dus ook percale geweven zijn, of satijn, of met een lagere dichtheid.
pi_215576807
  FrontpagER /Mod / Grootste Vredestichter donderdag 14 november 2024 @ 13:01:32 #7
485843 crew  Jippie
pi_215577812
Als je het snel warm hebt in bed zijn een katoenen onderlaken/dekbedovertrek van belang, maar je topper/matras en dekbed zijn misschien belangrijker. Heb ooit een traagschuim topper geprobeerd en deze snel vervangen door een gelfoam achtig iets vanwege de warmte van het traagschuim.
Ook een goed ventilerend dekbed is een must.

Heb het zelf ook snel warm dus 100% katoen is een must, alhoewel ik een goed jersey Hoeslaken met hoge draad dichtheid ondanks de 3% elastische vezels ook in hete zomers als koel ervaar.

Ben zelf fan van mako-katoen een soort satijn van 100% katoen. Maar een 100% katoenen flanel vind ik 's winters ook heerlijk.

Ik weet niet of mako-katoen of mako-satijn een Duitse benaming is. Koop regelmatig beddengoed op Amazon.de.
pi_215684831
Perkal is ook fijn.
  vrijdag 29 november 2024 @ 18:47:52 #9
150967 Papabear
Bona diagnosis, bona curatio
pi_215717479
Ik heb al m'n beddengoed van Douxe, Egyptisch 400 TC Percal. Flink prijzig, maar ligt heerlijk O+
Het dekbed is van Pulitzer (all year).

Boxspring met topper180 x 210 van Van der Valk :P
Bona valetudo melior est quam maximae divitiae
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')