abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215519359
: Deze mensen moeten flink gecompenseerd worden

Zojuist een artikel in het Noord-Hollands Dagblad, zal er een klein stukje uit citeren.

"Wat er gebeurt als er überhaupt geen geld is om te compenseren, verschilt per pensioenfonds. „Bij ons vindt compensatie altijd plaats zoals gepland”, zegt een woordvoerder van Pensioenfonds Zorg en Welzijn (PFZW). „Als het pensioenvermogen onvoldoende blijkt, dan wordt een gedeelte van de premie daarvoor gebruikt.” Dit zou betekenen dat PFZW een beetje van de nieuwe inleg van álle deelnemers gebruikt om (voornamelijk) veertig- en vijftigplussers te compenseren. Van Bijnen noemt dit wel ’lastig uit te leggen’ aan jongeren.

Andere fondsen kiezen hier niet voor: als er op het moment van de transitie onvoldoende geld in huis is, wordt er minder of niets gecompenseerd uit het fondsvermogen. PME kiest ervoor om alleen in te varen als er gecompenseerd kan worden en de lopende uitkeringen op peil gehouden kunnen worden: is daarvoor onvoldoende geld in huis, dan wordt het invaren uitgesteld."

bron: https://www.noordhollands(...)worden/25680542.html

Houden jullie je hiermee bezig, is het je staat erbij en kijkt ernaar of kun je zelf nog iets doen?
pi_215519411
Tja met welke blik wordt er naar gekeken?

Als 20er weet je dat je gigantisch genaaid wordt en dat een groot deel van jouw inleg ten goede komt voor de vergrijzing, terwijl jouw eigen deel over X jaar heel sober gaat worden omdat er niet genoeg nieuw pensioen opgehaald gaat worden.

Over de bevolking verdeeld is het natuurlijk super nobel dat wij betalen voor de oudjes.
Lachen joh.
pi_215519486
Huh, hoe kan er nou iets mis zijn met het nieuwe pensioenstelsel? Politici en ambtenaren blijven er notabene speciaal voor ons door gebruik maken van het oude stelsel..
pi_215519499
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 13:30 schreef Pajanus het volgende:

Als 20er weet je dat je gigantisch genaaid wordt en dat een groot deel van jouw inleg ten goede komt voor de vergrijzing, terwijl jouw eigen deel over X jaar heel sober gaat worden omdat er niet genoeg nieuw pensioen opgehaald gaat worden.

Over de bevolking verdeeld is het natuurlijk super nobel dat wij betalen voor de oudjes.
Die oudjes zaten helemaal niet op dat nieuwe stelsel te wachten.
  vrijdag 8 november 2024 @ 13:40:37 #5
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_215519554
Ik houd er al rekening mee dat als ik de pensioenleeftijd mag halen dat de pot gewoon op is, ik kan bijna met die pensioen onzin gaan stoppen en alles in een sok douwen dan heb ik meer dan dat ik bij de grote pensioenfondsen blijf.
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_215519722
Ik hoorde van een collega dat hij er zelfs voor kiest om extra pensioen in te leggen van zijn salaris via de werkgever.
Ik heb de ballen verstand van pensioen, maar dat klinkt toch als een heel dom plan?
Je levert nu extra salaris in, terwijl je niet weet of je dat geld nog ooit terugziet.
pindazakje
  vrijdag 8 november 2024 @ 14:08:33 #7
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_215519888
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 13:54 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik hoorde van een collega dat hij er zelfs voor kiest om extra pensioen in te leggen van zijn salaris via de werkgever.
Ik heb de ballen verstand van pensioen, maar dat klinkt toch als een heel dom plan?
Je levert nu extra salaris in, terwijl je niet weet of je dat geld nog ooit terugziet.
Ik doe dat ook omdat m'n werkgever mijn volledige inleg matcht en het belastingvrij is/mijn inkomensbelasting ermee gedrukt wordt. Het moet uiteindelijk ook aan mij terugbetaald worden. Maar woon niet in Nederland dus misschien werkt het hier anders.
pi_215519905
quote:
14s.gif Op vrijdag 8 november 2024 13:40 schreef cherrycoke het volgende:
Ik houd er al rekening mee dat als ik de pensioenleeftijd mag halen dat de pot gewoon op is, ik kan bijna met die pensioen onzin gaan stoppen en alles in een sok douwen dan heb ik meer dan dat ik bij de grote pensioenfondsen blijf.
Dat de pot leeg is, daar zou ik niet te bang voor zijn. Dat wordt wel bewaakt.

Er kunnen wel slechte jaren op de beurs zijn waardoor je pensioen niet geïndexeerd kan worden met de inflatie en het uiteindelijke pensioen kan daardoor ook wat lager uitvallen.

Maar beleggen is wel de enige manier om pensioenen betaalbaar te houden, zou je het op een deposito zetten dan moet je ongeveer 2x meer pensioenpremie inleggen om hetzelfde eindbedrag te halen.
pi_215520019
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 14:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Er kunnen wel slechte jaren op de beurs zijn waardoor je pensioen niet geïndexeerd kan worden met de inflatie en het uiteindelijke pensioen kan daardoor ook wat lager uitvallen.

Maar beleggen is wel de enige manier om pensioenen betaalbaar te houden, zou je het op een deposito zetten dan moet je ongeveer 2x meer pensioenpremie inleggen om hetzelfde eindbedrag te halen.
Welke verzekering hebben we hiervan? Er zijn al aardig wat eerdere schandalen geweest met minder grote problematiek. Het begrotingstekort voor deze pensioenen gaat veel groter worden......
Lachen joh.
pi_215520160
Is hierop een onafhankelijke toezichthouder en zo ja, wat zegt die, rapporteert die?
pi_215520193
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 14:23 schreef Pajanus het volgende:

[..]
Welke verzekering hebben we hiervan? Er zijn al aardig wat eerdere schandalen geweest met minder grote problematiek. Het begrotingstekort voor deze pensioenen gaat veel groter worden......
De zekerheid is er niet.

Maar je moet wel beseffen dat de pensioenfondsen niets anders doen dan aandelen en obligaties beheren en constant uitrekenen welke dekking ze kunnen bieden zonder in te teren op de pot geld (die in de praktijk niets meer is dan die beleggingen en obligaties).
pi_215520223
En dan ook nog vandaag het bericht dat de levensverwachting "minder snel stijgt dan verwacht"
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)n-20-96-jaar-in-2030

"...De levensverwachting van 65-jarigen zal 20,96 jaar zijn in 2030, verwacht het CBS ...
... De levensverwachting in 2030 valt in de nieuwste prognose iets lager uit dan in de vorige prognose, toen deze op 21,00 jaar werd gesteld...."

Eerst doorwerken tussen 65 en 67 en dan dus nog naar verwachting 18.96 pensioenjaren.

Maar het kan ook nog tegenvallen: in de laagste schatting van de 95 % prognose interval (zie CBS artikel) spreekt men voor het jaar 2030 (iemand die dan 65 jaar wordt is geboren in 1965) over 19.29 jaar, dus vanaf je 67e jaar nog maar 17,29 pensioenjaren te gaan.
De hoogste schatting voor het jaar 2030 in de 95 % bandbreedte is 22.71 resterende levensjaren vanaf 65, dus vanaf 67 jaar (als dit de pensioenleeftijd blijft) nog 20.71 pensioenjaren.

Om "aan te tonen dat" vergelijkt men steeds met iemand die 65 jaar werd in 1950 (toen resterende levensverwachting 14,3 jaren). Maar dat gaat dus over mensen die in 1885 zijn geboren.
Als je dan bedenkt dat sindsdien twee wereldoorlogen hebben plaatsgevonden, en bijvoorbeeld de penicilline is uitgevonden en er riolering is aangelegd, dan valt het nog wel mee met die extra AOW/pensioenjaren die we 'nu' naar verwachting (!) zullen hebben.
Of anders gezegd: dat is wel eens beter geweest (jaren '90), toen de levensverwachting van een 65-jarige ook al ruim 17 jaar was en men vaak op zijn 57e, 60e of 62e jaar al met -vervroegd- pensioen kon. Als je ruim 82 jaar wordt en je bent vanaf je 60e jaar met pensioen dan heb je ruim 22 pensioenjaren.

De groep die nu zo versneld 67 jaar als pensioenleeftijd heeft (geboren 1957-1960) betreft de mensen die destijds al vanaf jonge leeftijd (en nagenoeg altijd fulltime, 40+ uren per week) gingen werken maar ook vaak pas vanaf hun 25e jaar deelnemer konden worden van het pensioenfonds. Dus die missen al snel zo'n 8 jaar opbouw. aan het begin van hun loopbaan. Het idee/systeem was toen: 40 jaar opbouwen, van 25-65 jaar. Afijn, die krijgen nu een 'hele mooie kans' om aan het einde van hun loopbaan alsnog 2 jaren extra pensioen op te bouwen.

Altijd had NL "het beste pensioenstelsel ter wereld" maar nu blijft dat alleen nog voor politici e.d. intact.
Blijkbaar is er toch nog een "beter stelsel"?
pi_215520318
quote:

Als 20er word je in het nieuwe stelsel helemaal niet genaaid. Juist voor de jonge groepen én de oude groepen is het prima. De pijn zit vooral bij de middengroepen, dus 40 tot 55 jaar oud. In het oude systeem was het namelijk zo dat je in je jonge jaren teveel premie betaalde en dat weer inliep als je ouder werd. De groep van 40-55 jaar heeft dus hun halve leven teveel premie betaald, maar lopen dat nu niet meer in omdat het systeem veranderd wordt.
pi_215520375
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 13:35 schreef Pizzakoppo het volgende:
Huh, hoe kan er nou iets mis zijn met het nieuwe pensioenstelsel? Politici en ambtenaren blijven er notabene speciaal voor ons door gebruik maken van het oude stelsel..
:? Zij gaan ook gewoon over naar het nieuwe stelsel.

https://www.abp.nl/over-a(...)/veelgestelde-vragen
pi_215520388
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 14:34 schreef Adrie072 het volgende:
Is hierop een onafhankelijke toezichthouder en zo ja, wat zegt die, rapporteert die?
De DNB rapporteert hierover. En de pensioenfondsen aan de DNB.
pi_215520744
Overigens is het natuurlijk altijd goed om niet teveel afhankelijk te zijn van je pensioen.
Als je jong bent (hoe jonger hoe beter) dus beginnen met beleggen. Dat hoeft echt geen hoge inleg te zijn, met ¤100 per maand in bijvoorbeeld een S&P500 ETF kan je een leuk kapitaal van zo'n ¤120.000 opbouwen in 30 jaar.

En dat is met 30 jaar en ¤100 per maand.
Als je echt een doel hebt of nog geen 35 bent kan je daar natuurlijk veel meer van maken.

[ Bericht 13% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-11-2024 17:37:36 ]
pi_215521530
quote:

Dan spaar jezelf bij op een andere manier, maar nee de nieuwe keuken en dikke auto zal en moet er komen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_215522706
quote:
Oh? Vallen ambtenaren onder een oud stelsel?
pi_215522716
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 15:40 schreef TheFreshPrince het volgende:
Overigens is het natuurlijk altijd goed om niet teveel afhankelijk te zijn van je pensioen.
Als je jong bent (hoe jonger hoe beter) dus beginnen met beleggen. Dat hoeft echt geen hoge inleg te zijn, met ¤100 per maand in bijvoorbeeld een S&P500 ETF kan je een leuk kapitaal van zo'n ¤120.000 opbouwen in 30 jaar.

Als je echt een doel hebt of nog geen 35 bent kan je daar natuurlijk veel meer van maken.
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 november 2024 16:41 schreef halfway het volgende:

[..]
Dan spaar jezelf bij op een andere manier, maar nee de nieuwe keuken en dikke auto zal en moet er komen.
Ik spaar al honderden euros voor mijn pensioen, moet ik dan ook voor specifiek mijn pensioen nog sparen als mijn pensioen faalt?
pi_215522770
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 18:17 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
[..]
Ik spaar al honderden euros voor mijn pensioen, moet ik dan ook voor specifiek mijn pensioen nog sparen als mijn pensioen faalt?
Ik heb het niet over pensioensparen maar zelf beleggen en daarmee kapitaal opbouwen.
Juist als je nog jong bent kan je met ongeveer ¤100 per maand zo'n ¤120.000 opbouwen in 30 jaar.

Dat geld is van jezelf, je kan het ieder moment opnemen door je ETF's te verkopen.

Als je bang bent dat je pensioen straks te weinig is, dan is dat een mooi vangnet.
pi_215522846
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 18:23 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb het niet over pensioensparen maar zelf beleggen en daarmee kapitaal opbouwen.
Juist als je nog jong bent kan je met ongeveer ¤100 per maand zo'n ¤120.000 opbouwen in 30 jaar.

Dat geld is van jezelf, je kan het ieder moment opnemen door je ETF's te verkopen.

Als je bang bent dat je pensioen straks te weinig is, dan is dat een mooi vangnet.
Nee, ik begrijp dat je het niet over pensioensparen hebt, maar over sparen/beleggen voor je pensioen.

Nogmaals, ik steek al ettele honderden euros per maand in mijn pensioen. Dan mag ik toch hopen dat dat niet meer nodig is.
pi_215522879
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 18:28 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Nee, ik begrijp dat je het niet over pensioensparen hebt, maar over sparen/beleggen voor je pensioen.

Nogmaals, ik steek al ettele honderden euros per maand in mijn pensioen. Dan mag ik toch hopen dat dat niet meer nodig is.
Het hangt er vanaf hoe je wil leven vanaf je pensioenleeftijd.
Een extra appeltje voor de dorst is nooit weg.

Ik stel nergens dat het nodig is maar als je zekerheid wil kan je zelf ook wat doen.
pi_215523005
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 18:31 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het hangt er vanaf hoe je wil leven vanaf je pensioenleeftijd.
Een extra appeltje voor de dorst is nooit weg.
het pensioen is conform planning ruim genoeg.
quote:
Ik stel nergens dat het nodig is maar als je zekerheid wil kan je zelf ook wat doen.
Heb je ook een opstalverzekering op je opstalverzekering?

Edit: zeg maar ik vind überhaupt het voorstel van er bovenop nog iets doen al zo bizar
pi_215523203
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 14:42 schreef Niz het volgende:
Altijd had NL "het beste pensioenstelsel ter wereld" maar nu blijft dat alleen nog voor politici e.d. intact.
De politici gaan ook over, maar dat moet via een apart voorstel en kan veel korter van te voren. Dat verhaaltje dat politici bij het oude blijven moet eens stoppen.

En we hadden allang nog maar alleen 'het beste stelsel' voor 55-plussers, iedereen onder de 40 had onder het oude stelsel gegarandeerd geen pensioen meer, maar wel veel inleg.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 8 november 2024 @ 20:08:15 #25
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_215524263
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 18:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
En we hadden allang nog maar alleen 'het beste stelsel' voor 55-plussers, iedereen onder de 40 had onder het oude stelsel gegarandeerd geen pensioen meer, maar wel veel inleg.
Nou dat ligt maar aan de pensioenregeling die je werkgever biedt. Ik betaal 4% werknemerspremie en heb een eindloonregeling momenteel. Geheel eigen pensioenfonds van alleen ons bedrijf dat er prima voor staat.
Ben niet bepaald blij met wat het akkoord gaat betekenen voor onze regeling.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_215524283
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 november 2024 20:08 schreef laziness het volgende:

[..]
Nou dat ligt maar aan de pensioenregeling die je werkgever biedt. Ik betaal 4% werknemerspremie en heb een eindloonregeling momenteel. Geheel eigen pensioenfonds van alleen ons bedrijf dat er prima voor staat.
Ben niet bepaald blij met wat het akkoord gaat betekenen voor onze regeling.
Ja, een eindloonregeling. Op papier zou je dus wat krijgen. In praktijk is in het oude stelsel voor iedereen die met pensioen wil na de babyboomgeneratie er geen geld meer om het pensioen uit te keren. Heb je een leuke papieren belofte, maar daar heb je dan helemaal niks aan.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_215527855
quote:

Eeeeh.....dat is al decennia aan de gang. Ik leg al 38 jaar pensioenpremie in voor de oudjes. Ik betaal die periode ook al AOW voor oudjes die nog nooit een stuiver AOW premie betaald hebben.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215527863
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 14:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Wat ik al tig keer heb gepost: ik heb diverse pensioenpotjes, die genen waarbij ik zelf kan bepalen waarin wordt geïnvesteerd, hebben een veel beter rendement gekend dan het (mijn) ABP.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215527911
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 14:42 schreef Niz het volgende:

Of anders gezegd: dat is wel eens beter geweest (jaren '90), toen de levensverwachting van een 65-jarige ook al ruim 17 jaar was en men vaak op zijn 57e, 60e of 62e jaar al met -vervroegd- pensioen kon. Als je ruim 82 jaar wordt en je bent vanaf je 60e jaar met pensioen dan heb je ruim 22 pensioenjaren.

De groep die nu zo versneld 67 jaar als pensioenleeftijd heeft (geboren 1957-1960) betreft de mensen die destijds al vanaf jonge leeftijd (en nagenoeg altijd fulltime, 40+ uren per week) gingen werken maar ook vaak pas vanaf hun 25e jaar deelnemer konden worden van het pensioenfonds. Dus die missen al snel zo'n 8 jaar opbouw. aan het begin van hun loopbaan. Het idee/systeem was toen: 40 jaar opbouwen, van 25-65 jaar. Afijn, die krijgen nu een 'hele mooie kans' om aan het einde van hun loopbaan alsnog 2 jaren extra pensioen op te bouwen.

Blijkbaar is er toch nog een "beter stelsel"?
Helemaal mee eens, ter verduidelijking: in die jaren '90 was er gierende werkeloosheid en inflatie; de gedachte was dat door vervroegede pre-pensionering i.c.m. VUT, de werkeloze jongeren aan een baan konden worden geholpen; overigens was de leeftijdspyramide heel anders dan nu: veel meer jonge werknemers t.o.v. oudere. Dat was nog iets van het socialistische gedachtengoed: niet gaan werken (of stoppen), zodat je een ander een kans gaf om te gaan werken. Meen dat er ook een MP was die opperde dat werknemers in de zorg, wel een salarisverhoging konden gebruiken: te betalen uit hun eigen pensioenpot. Zorg en Welzijn.
pi_215528214
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 november 2024 18:38 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
het pensioen is conform planning ruim genoeg.
Dat hopen we allemaal.

quote:
[..]
Heb je ook een opstalverzekering op je opstalverzekering?

Edit: zeg maar ik vind überhaupt het voorstel van er bovenop nog iets doen al zo bizar
Wat is er mis met (naast je pensioen) wat vermogen opbouwen dan?
Er is toch niets mis mee om een buffer te hebben voor het geval het allemaal niet zo loopt als dat je hoopt?

Of stel dat je 5 jaar eerder met pensioen wil, dat kan dan ook.

Je naam is "investeerdertje" maar je lijkt tegen investeren te zijn :?
pi_215529164
Pensioen 195.000 Nederlanders bijna over naar nieuw stelsel: op deze zes zaken moet je letten

AMSTERDAM - De pensioenen van zo’n 195.000 Nederlanders gaan al per 1 januari 2025 over naar het nieuwe stelsel, in de jaren daarop volgt de rest. Op welke zaken moet je de komende jaren letten?

Een nieuwe baan kan een flinke impact hebben op het pensioen.

1 Compensatie
Veel Nederlanders moeten straks flink gecompenseerd worden. De stelselwijziging pakt voor deze mensen namelijk in eerste instantie nadelig uit. „In ons geval gaat het om de mensen met geboortejaren 1959 tot en met 1995”, zegt een woordvoerder van Pensioenfonds Zorg en Welzijn (PFZW). Deze mensen worden echter gecompenseerd door hun pensioenfonds.
„De meeste fondsen delen deze compensatie in een keer uit, op het moment dat de overstap naar het nieuwe stelsel plaatsvindt”, zegt Lieke Werner van Achmea Pensioenservices. „Er wordt dan dus in een keer een groot bedrag aan het pensioen toegevoegd van mensen van een bepaalde leeftijd die dan in dienst zijn. Al zijn er ook fondsen die de compensatie uitsmeren over bijvoorbeeld tien jaar.” Pensioenfondsen moeten vóór de transitie een voorspelling doen van de te verwachte compensatie.

2 Baanwissel
Die compensatie heeft een raar effect: „Het wordt straks oppassen bij een baanwissel”, zegt pensioenadviseur Jan van Harten van Gommer Pensions Group. Om aanspraak te maken op die compensatie, is namelijk één ding van belang: of je in dienst bent tijdens de overstap. Wie net uit dienst is, heeft pech.
„Als jij bijvoorbeeld in november 2025 uit dienst gaat terwijl jouw fonds in 2026 overstapt, krijg je niets”, vervolgt de pensioenadviseur. Werner vult aan: „Mensen die er in de komende jaren voor kiezen om te gaan zzp’en, lopen die compensatie dus mis. En dat zijn soms serieuze bedragen.”

Andersom kun je ook profiteren, zegt Van Harten: „In theorie kun je een flinke slag slaan door meerdere keren op gunstige momenten van baan te verwisselen. Al zal dit in de praktijk niet zo vaak voorkomen.”

Nou de rest zelf maar opzoeken, dit gaat gedoe opleveren iig.
pi_215529428
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 12:10 schreef Adrie072 het volgende:
Om aanspraak te maken op die compensatie, is namelijk één ding van belang: of je in dienst bent tijdens de overstap. Wie net uit dienst is, heeft pech.
Maar de meeste mensen hebben toch meerdere pensioenregelingen? Ik zelf heb er drie. Ik vraag me af hoe dat gaat lopen, als je niet meer in Nederland werkt.
pi_215529596
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 12:51 schreef Managarm het volgende:

[..]
Maar de meeste mensen hebben toch meerdere pensioenregelingen? Ik zelf heb er drie. Ik vraag me af hoe dat gaat lopen, als je niet meer in Nederland werkt.
Kan je gewoon opvragen als je eenmaal met pensioen bent. Tip: geef wel je adres door, ook als je in het buitenland gaat verhuizen. Of zorg dat het bij het BRP bekend is.

Edit: oh je reageert ergens anders op. Dan slaat mijn opmerking nergens op :')
pi_215529978
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 10:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat hopen we allemaal.
[..]
Wat is er mis met (naast je pensioen) wat vermogen opbouwen dan?
Er is toch niets mis mee om een buffer te hebben voor het geval het allemaal niet zo loopt als dat je hoopt?

Of stel dat je 5 jaar eerder met pensioen wil, dat kan dan ook.

Je naam is "investeerdertje" maar je lijkt tegen investeren te zijn :?
Je leest wat je wil lezen he.

Ik ben tegen vermogen opbouwen voor als je pensioen tegen valt. Dat zou niet de bedoeling moeten zijn. Dat zou cfm het systeem niet noodzakelijk hoeven zijn.

Als je spaart voor het geval dat je pensioen tegen valt ben je dubbel aan het verzekeren. Dan is er een heel ander probleem.

Verder ben ik inderdaad tegen "investeren om 5 jaar eerder te stoppen" omdat dit voor de meeste mensen betekend dat dit in de 30 jaar daarvoor er geen geld meer is om echt te leven als je nog goed gezond en fit bent.

Verder ben ik geheel niet tegen investeren. Alleen wel tegen jezelf dubbel verzekeren.
pi_215530148
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 12:51 schreef Managarm het volgende:

[..]
Eens, ik ook, maar in het artikel staat dat het bouwfonds er heel goed voor staat, is het dan niet slim (als je in die positie bent) om alles over te zetten naar dat fonds nu?
pi_215530714
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 14:42 schreef Adrie072 het volgende:

[..]
Eens, ik ook, maar in het artikel staat dat het bouwfonds er heel goed voor staat, is het dan niet slim (als je in die positie bent) om alles over te zetten naar dat fonds nu?
Behaalde resultaten in het verleden, geven geen garantie.....

Ik ben voor spreiding. Ik kan ook alles bij 1 pensioenverzekeraar onderbrengen, (had ik het 13 jaar geleden maar gedaan) echter gezien de fluctuaties en onzekerheden, houd ik het bij meerdere.
pi_215530818
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 15:36 schreef blomke het volgende:

[..]
Behaalde resultaten in het verleden, geven geen garantie.....

Ik ben voor spreiding. Ik kan ook alles bij 1 pensioenverzekeraar onderbrengen, (had ik het 13 jaar geleden maar gedaan) echter gezien de fluctuaties en onzekerheden, houd ik het bij meerdere.
Ja is ook wat voor te zeggen. Weet je toevallig waar een duidelijk overzicht staat, hoe de verschillende fondsen ervoor staan?
pi_215531878
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 14:25 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Verder ben ik geheel niet tegen investeren. Alleen wel tegen jezelf dubbel verzekeren.
Als je in box 3 belegt is dat niet "dubbel verzekeren". Dat is investeren en een buffer opbouwen en dat is gewoon verstandig.

Het is geen premie, het is opneembaar, je kan er ook een andere bestemming aan geven.

quote:
Verder ben ik inderdaad tegen "investeren om 5 jaar eerder te stoppen" omdat dit voor de meeste mensen betekend dat dit in de 30 jaar daarvoor er geen geld meer is om echt te leven als je nog goed gezond en fit bent.
Als je vanaf je 30e tot je 62e iedere maand ¤100 opzij zet en dat ook een beetje indexeert met de inflatie en de stijging van je inkomen, dan kan je met gemak ¤200.000 hebben als je 62 bent.

Als je samen bent is dat ¤50 per persoon per maand en daar merk je weinig van in je gezonde jaren maar je kan wel jaren eerder stoppen met werken.

[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 09-11-2024 17:59:31 ]
pi_215532251
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 17:54 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je in box 3 belegt is dat niet "dubbel verzekeren". Dat is investeren en een buffer opbouwen en dat is gewoon verstandig.

Het is geen premie, het is opneembaar, je kan er ook een andere bestemming aan geven.
[..]
Als je vanaf je 30e tot je 62e iedere maand ¤100 opzij zet en dat ook een beetje indexeert met de inflatie en de stijging van je inkomen, dan kan je met gemak ¤200.000 hebben als je 62 bent.

Als je samen bent is dat ¤50 per persoon per maand en daar merk je weinig van in je gezonde jaren maar je kan wel jaren eerder stoppen met werken.
Ja laat maar zitten. Je redeneerde vanuit een bepaald uitgangspunt. Dat je dat nu voor het gemak even laat zitten omdat het nu ineens over reguliere vermogensopbouw gaat. Sure

Geniet van je avond.
pi_215532342
Huh dat van die compensatie, hoe gaat dat voor mij werken? Ik heb bij 2 pensioenfondsen pensioen opgebouwd staan en ben bij beide sectoren niet meer in dienst.
pi_215532719
quote:
Het nieuwe stelsel is voor het plebs die de afgekloven botjes mogen verdelen. Dat klopt.
Het oude stelsel blijft overeind voor hen die bepalen zodat ze niets tekort komen.
Het is een vieze scam waar men de bulk naait op brute wijze zonder dat ze dat door hebben.

Ik zit zijdelings in dat wereldje. Zij zorgen vooral heel goed voor zichzelf en de lobby.
De gewone vrouw/man kan lekker de tering genieten.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_215533147
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 19:21 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Het nieuwe stelsel is voor het plebs die de afgekloven botjes mogen verdelen. Dat klopt.
Het oude stelsel blijft overeind voor hen die bepalen zodat ze niets tekort komen.
Het is een vieze scam waar men de bulk naait op brute wijze zonder dat ze dat door hebben.

Ik zit zijdelings in dat wereldje. Zij zorgen vooral heel goed voor zichzelf en de lobby.
Dus ambtenaren blijven in het oude stelsel?
pi_215534340
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 18:40 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ja laat maar zitten. Je redeneerde vanuit een bepaald uitgangspunt. Dat je dat nu voor het gemak even laat zitten omdat het nu ineens over reguliere vermogensopbouw gaat. Sure

Geniet van je avond.
Het ging al die tijd over reguliere vermogensopbouw.

Zie mijn eerste post daarover, waar jij op reageerde.

quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 15:40 schreef TheFreshPrince het volgende:

En dat gaat gewoon letterlijk over beleggen in box 3.
Wat anders denk je dat "beleggen in een S&P500 ETF" is.

Nergens heb ik het over pensioensparen of jaarruimte benutten, dat is ergens in je hoofd gekropen en dat heb je niet meer los kunnen laten.

Als je dit per ongeluk doet, moet je beter lezen.
Als je dit met opzet doet, tsja...
pi_215534460
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 21:18 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het ging al die tijd over reguliere vermogensopbouw.

Zie mijn eerste post daarover, waar jij op reageerde.
[..]
En dat gaat gewoon letterlijk over beleggen in box 3.
Wat anders denk je dat "beleggen in een S&P500 ETF" is.

Nergens heb ik het over pensioensparen of jaarruimte benutten, dat is ergens in je hoofd gekropen en dat heb je niet meer los kunnen laten.

Als je dit per ongeluk doet, moet je beter lezen.
Als je dit met opzet doet, tsja...
quote:
om niet teveel afhankelijk te zijn van je pensioen
Gratz. Ik heb het niet over een belastingvorm of whatever. Een doel.
pi_215534577
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2024 21:28 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
[..]
Gratz. Ik heb het niet over een belastingvorm of whatever. Een doel.
Voor de oude dag, om wat ruimer te leven of eerder te stoppen met werken, of iets anders te doen, een wereldreis ofzo. Doelen veranderen sowieso in het leven maar dat opgebouwde vermogen blijft altijd wel te besteden.

Niets mis mee. Maar je doet alsof ik een misdaad tegen de mensheid bega door het voor te stellen.
pi_215535398
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 19:21 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Waarom denk je dat het oude stelsel beter is dan?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_215538624
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2024 18:49 schreef Doedezemaar het volgende:
Huh dat van die compensatie, hoe gaat dat voor mij werken? Ik heb bij 2 pensioenfondsen pensioen opgebouwd staan en ben bij beide sectoren niet meer in dienst.
Ik wist tot voor kort überhaupt niets over een compensatie, vandaar mijn vragen.
Een aanname, maar ik denk dat vrij veel mensen niet weten over een compensatie....
pi_215538879
quote:
0s.gif Op zondag 10 november 2024 11:56 schreef Adrie072 het volgende:

[..]
Ik wist tot voor kort überhaupt niets over een compensatie, vandaar mijn vragen.
Een aanname, maar ik denk dat vrij veel mensen niet weten over een compensatie....
Ik deel je aanname, ik ben zelf namelijk over het algemeen best aardig op de hoogte en hoorde er in dit topic voor het eerst over.
Ik kan sowieso geen waardeoverdracht naar een ander pensioenfonds doen, dus het voelt een beetje alsof ik aan de goden ben overgeleverd. Maar misschien zie ik het wel verkeerd. Dat artikel zorgt bij mij echt voor verwarring.

[ Bericht 2% gewijzigd door Doedezemaar op 10-11-2024 12:27:40 ]
pi_215544003
quote:
Vrouwen hebben meer gezonde levensjaren dan mannen wat dat betreft had die leeftijd voor vrouwen al apart bepaalt moeten worden.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')