abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215506677
Goedemorgen iedereen,

Mijn werkgever is op dit moment bezig om iedereen binnen een bepaalde functiegroep om te zetten van een "normaal" salaris + Vakantiegeld + 13e maand + Sales Incentive Bonus naar een all-in salaris.

Ik weet alleen niet zo goed wat dan het minimale zou moeten zijn wat ik zou moeten accepteren. Is er een manier om dat te berekenen?
pi_215506745
Normaal gesproken:
12 x bruto maandsalaris + vakantiegeld is berekening: bruto maandsalaris x 12.96

12 x bruto maandsalaris + vakantiegeld + 13e maand is berekening: bruto maandsalaris x 13.96

Lijkt mij: bonus erbij optellen en dan delen door 12.

Voorbeeld bij bruto maandsalaris ad 4000 euro per maand
4000
13,96 incl.vakabtiegeld en 13e maand
55840 totaal bruto per jaar
5000 (stel: bedrag bonus)
60840 nieuw totaal
12
5070 = nieuw all-in bruto per maand
pi_215506778
Je maandsalaris + vakantiegeld (+ eventuele 13e maand) + je gemiddelde jaarbonus van de afgelopen x jaar gedeeld door 12 maanden, eventueel vermeerderd met een verhoging per het nieuwe jaar?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 7 november 2024 @ 11:48:37 #4
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_215506880
Maar hoe kun je een bonus meenemen in een all in salaris, die bonus is toch nooit elke maand laat staan elk jaar gelijk?
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_215507212
Je zou ook je overuren ÷ 12 mee moeten nemen van het afgelopen jaar.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_215510444
En hoe gaat dat dan met bijzondere beloningen zoals vakantiegeld, 13e maand etc?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_215510668
of je gaat naar uwv.nl en download daar je verzamelinkomen.. dat delen door 12..
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
pi_215513702
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 11:33 schreef Niz het volgende:
Normaal gesproken:
12 x bruto maandsalaris + vakantiegeld is berekening: bruto maandsalaris x 12.96

12 x bruto maandsalaris + vakantiegeld + 13e maand is berekening: bruto maandsalaris x 13.96

Lijkt mij: bonus erbij optellen en dan delen door 12.

Voorbeeld bij bruto maandsalaris ad 4000 euro per maand
4000
13,96 incl.vakabtiegeld en 13e maand
55840 totaal bruto per jaar
5000 (stel: bedrag bonus)
60840 nieuw totaal
12
5070 = nieuw all-in bruto per maand
Alleen als betrokkene een volledige 13e maand krijgt. Dat is niet altijd het geval als men het over een dertiende maand heeft.

quote:
1s.gif Op donderdag 7 november 2024 12:27 schreef Ridocar het volgende:
Je zou ook je overuren ÷ 12 mee moeten nemen van het afgelopen jaar.
Hoezo? Dat verreken je in het nieuwe jaar tegen je nieuwe uurloon?

quote:
1s.gif Op donderdag 7 november 2024 18:32 schreef halfway het volgende:
En hoe gaat dat dan met bijzondere beloningen zoals vakantiegeld, 13e maand etc?
Dat is gewoon inkomen, is niet heel relevant toch?

quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 18:51 schreef freak1 het volgende:
of je gaat naar uwv.nl en download daar je verzamelinkomen.. dat delen door 12..
Is dat ook een goed idee als je dikke aftrekposten hebt?
  donderdag 7 november 2024 @ 22:00:09 #9
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_215513783
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 18:51 schreef freak1 het volgende:
Het UWV gebruikt het SV loon. Dat is niet hetzelfde als wat TS hier probeert te berekenen.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_215515302
Van wat ik begrijp is het eigenlijk redelijk simpel, alles bij elkaar optellen (inclusief overuren en weekenden) en dan delen door 12,als ik daar dan boven zit is het in principe prima (met inachtneming van een salarisverhoging komend jaar)
pi_215515378
quote:
1s.gif Op donderdag 7 november 2024 18:32 schreef halfway het volgende:
Dit is alleen relevant voor het moment van uitbetalen, niet voor je jaarsalaris.

Even een voorbeeldje waarbij ik alle bedragen heb afgerond:
Wanneer je 4000 euro per maand verdient, dan heb je 48.000 euro als jaarsalaris (zonder vakantiegeld etc gerekend). Daarover betaal je ongeveer 11k loonheffing, dus hou je ongeveer 37k netto over per jaar. Om niet in één keer 11k te moeten aftikken, wordt er elke maand al iets ingehouden en in dit geval is dat simpel gerekend 11k/12=900 per maand.

Dus krijg je netto per maand 4000-900=3100 netto.

Nu komt de situatie waarin je een 13e maand krijgt. Je jaarsalaris wordt dan 52.000 bruto oftewel je moet totaal 13k belasting betalen. Overall betaal je dus over die 13e maand geen 900 belasting, maar 1100 belasting aan het einde van het jaar. Immers door die belastingschijven valt elke extra euro in de hoogste belastingschijf.
Om te zorgen dat je daadwerkelijk die 1100 van te voren afdraagt ipv de 900 wordt er een bijzonder tarief toegepast op het moment van het uitbetalen zelf. Dat tarief is dus hoger dan het reguliere tarief om uiteindelijk goed uit te komen.

Op het moment van het uitbetalen voel je je daardoor genaaid, maar aan het einde van het jaar wordt gewoon naar je totale brutoloon gekeken en niet uit welk potje dat brutoloon is opgebouwd.

(gebruik gemaakt van https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html#calctop voor de bruto-naar-netto berekening. 48k bruto jaarloon leidt tot een loonheffing van 10.887. 52k bruto jaarloon leidt tot een loonheffing van 12.890)

[ Bericht 2% gewijzigd door snabbi op 08-11-2024 07:39:49 ]
pi_215515401
Dat hangt sterk van je salaris af, ik heb een jaarsalaris van 70K, naast mijn vakantiegeld krijg ik ook een bonus van 5000 euro als ik 1700 factureerbare uren maak, echter die bonus wordt naar mijn weten met 52% belast omdat ik al vrij hoog zit.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_215515425
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 07:31 schreef raptorix het volgende:
Dat hangt sterk van je salaris af, ik heb een jaarsalaris van 70K, naast mijn vakantiegeld krijg ik ook een bonus van 5000 euro als ik 1700 factureerbare uren maak, echter die bonus wordt naar mijn weten met 52% belast omdat ik al vrij hoog zit.
als je jaarsalaris boven de 75k ligt, dan wordt ie met 49.5% belast op het moment van uitbetalen, onder de 75k is dat 36,97%.
Dat is alleen op het moment van uitbetalen, overall over het hele jaar gerekend zijn er geen bijzondere tarieven (zie mijn post die net eerder was dan jouw post)
pi_215515455
quote:
1s.gif Op donderdag 7 november 2024 22:00 schreef laziness het volgende:

[..]
Het UWV gebruikt het SV loon. Dat is niet hetzelfde als wat TS hier probeert te berekenen.
het UWV gebruikt al het loon wat je klrijgt. inclusief bonussen, overtijd, aandelen, whatever. alles wat je aan geld hebt gekregen van je werkgever en wat opgegeven is aan de belastingdienst.
. TS kan 2 dingen proberen te berekenen;
1)het potentieele salaris, dus wat hij mogelijkerwijs kan verdienen en daarop gebaseerd een nieuw salaris eisen.
2)het werkelijke salaris, inclusief alles wat TS omschrijft dus alle bonussen vakantiegeld e.d. en dan is dat UWV overzicht gewoon correct.

edit, na 12 keer herlezen, ik ga er overigens even vanuit dat TS momenteel al in deze rol zit, en dus nu van salaris + vakantiegeld + bonussen overgaat naar een vast salaris. ik ga er hierbij niet vanuit dat TS naar een nieuwe rol gaat waarbij dit allemaal nog onbekend is en dat er dus een combi plaatsvind van zowel deze verandering van salaris + bonus + vakantigeld naar vaste maandelijkse uitkering terwijl hij op deze rol solliciteerd.
oftewel dat TS dus al enkele jaren heeft van dit specifieke inkomen om zijn nieuwe salaris op te berekenen.

[ Bericht 21% gewijzigd door freak1 op 08-11-2024 07:47:50 ]
en dank u meneer Dood,
pi_215515478
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 21:53 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Is dat ook een goed idee als je dikke aftrekposten hebt?
die snap ik niet. aftrekposten of niet, je SV loon zoals bij het UWV is simpelweg alles waar je werkgever belasting over betaald voor jje. dus alles, inclusief bonussen, overtijd, 13e maand, vakantiegeld alles maar dan ook alles wat wit aan je betaald wordt.
aftrekposten komen daarna pas. dat boeit toch niks voor je loon?

ik snap niet waarom we allemaal zo moeilijk doen.
TS gaat van een systeem waarbij hij een maandelijks salaris krijgt + vakantiegeld + verschillende bonussen naar een systeem waarbij hij 1 vast salaris in de maand krijgt. ofwel, het SV loon ipv in pieken en dalen krijgt hij nu in vaste stukken per maand betaald.
of lees ik ergens over iets heen?
dan is dat toch gewoon je SV loon delen door 12?
en dank u meneer Dood,
pi_215515516
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 07:45 schreef freak1 het volgende:
...
ja - er is grosso-modo geen verschil tussen de eerste 2 reacties in dit topic en jouw conclusie. Misschien is alle bedragen opnoemen makkelijker te begrijpen als je toch niet in dit onderwerp thuis bent en ook net iets zuiverder (maar minder makkelijk). Maar het is zo simpel als dat en TS heeft dat gelukkig ook begrepen.

Ja je kan het ook zo moeilijk maken als je zelf wilt, zoals in het ene jaar krijg ik meer bonus dan in het andere jaar dus hoe zorg ik dat ik dan gemiddeld goed uitkom etc.
Verder probeer ik iig te debunken dat loonbelasting hier relevant is.
  vrijdag 8 november 2024 @ 07:54:40 #17
244125 laziness
pi_215515518
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 07:40 schreef freak1 het volgende:

[..]
het UWV gebruikt al het loon wat je klrijgt. inclusief bonussen, overtijd, aandelen, whatever. alles wat je aan geld hebt gekregen van je werkgever en wat opgegeven is aan de belastingdienst.
1)het potentieele salaris, dus wat hij mogelijkerwijs kan verdienen en daarop gebaseerd een nieuw salaris eisen.
2)het werkelijke salaris, inclusief alles wat TS omschrijft dus alle bonussen vakantiegeld e.d. en dan is dat UWV overzicht gewoon correct.
Nee de belastingdienst wil je heffingsloon weten en het UWV je SV loon. Beiden zijn onderhevig aan aftrekposten zoals pensioen of bijtelling posten als je lease auto bijtelling. Daarom niet de juiste basis om een all-in loon te berekenen.
  vrijdag 8 november 2024 @ 07:56:57 #18
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_215515528
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 11:48 schreef Ynske het volgende:
Maar hoe kun je een bonus meenemen in een all in salaris, die bonus is toch nooit elke maand laat staan elk jaar gelijk?
Bij ons hebben ze een bonus van max. 8% standaard in het salaris gestopt. Was ik wel blij mee, want de max. bonus haalden we nooit eigenlijk. Nu minder belasting, meer pensioenopbouw, etc.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
  vrijdag 8 november 2024 @ 07:57:03 #19
244125 laziness
pi_215515531
Het voorbeeld in cijfers hier is dus niet je sv loon, dat is het hele punt.
  vrijdag 8 november 2024 @ 08:00:02 #20
244125 laziness
pi_215515560
quote:
19s.gif Op vrijdag 8 november 2024 07:56 schreef Notorious_Roy het volgende:

[..]
Bij ons hebben ze een bonus van max. 8% standaard in het salaris gestopt. Was ik wel blij mee, want de max. bonus haalden we nooit eigenlijk. Nu minder belasting, meer pensioenopbouw, etc.
Een Sales Incentive is normaal gesproken op basis van je sales prestaties en is dus wisselend. De incentive om je best te doen is met een all-in salaris wel weg.
  vrijdag 8 november 2024 @ 08:12:17 #21
38849 Notorious_Roy
Doomed since 1889
pi_215515634
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 november 2024 08:00 schreef laziness het volgende:

[..]
Een Sales Incentive is normaal gesproken op basis van je sales prestaties en is dus wisselend. De incentive om je best te doen is met een all-in salaris wel weg.
I know right.
The hardware is just a box you buy only because you want to play Mario games - Yamauchi
Mr. Zurkon doesn't need bolts, his currency is pain
Roy-O-Rama | Backlog | Wish-list
pi_215515726
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 november 2024 07:54 schreef laziness het volgende:

[..]
Nee de belastingdienst wil je heffingsloon weten en het UWV je SV loon. Beiden zijn onderhevig aan aftrekposten zoals pensioen of bijtelling posten als je lease auto bijtelling. Daarom niet de juiste basis om een all-in loon te berekenen.
dit moet een hiaat in mijn kennis zijn, maar nog altijd zie cq begrijp ik het verschil niet in de casus van TS.

casus:
IPV variabel salaris gedurende het jaar gebaseerd op bonussen en vakantiegeld wil werkgever over op een systeem waarbij er een vast salaris per maand is. prima.
ik begrijp dat je over een bonus geen pensioenafdracht doet en deze niet meeteld voor je ziektewet uitkering e.,d. maar dat is voor TS niet heel relevant. als de werkgever het gaat zien als een vast salaris component zie ik niet waarom dat dan ineens maar niet moet gaan meetellen voor pensioen e.d.

vandaar mijn suggestie om SV loon te gebruiken.. dat is fair en correct en daar zitten ook je bonussen bij.
tenminste dit baseer ik op mijn (Beperkte) kennis en hoe het bij mij werkt.. in mijn SV loon zitten mijn bonussen, aandelen e.d. gewoon verwerkt..
en dank u meneer Dood,
  vrijdag 8 november 2024 @ 08:34:49 #23
244125 laziness
pi_215515880
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 08:20 schreef freak1 het volgende:

[..]
dit moet een hiaat in mijn kennis zijn, maar nog altijd zie cq begrijp ik het verschil niet in de casus van TS.

casus:
IPV variabel salaris gedurende het jaar gebaseerd op bonussen en vakantiegeld wil werkgever over op een systeem waarbij er een vast salaris per maand is. prima.
ik begrijp dat je over een bonus geen pensioenafdracht doet en deze niet meeteld voor je ziektewet uitkering e.,d. maar dat is voor TS niet heel relevant. als de werkgever het gaat zien als een vast salaris component zie ik niet waarom dat dan ineens maar niet moet gaan meetellen voor pensioen e.d.

vandaar mijn suggestie om SV loon te gebruiken.. dat is fair en correct en daar zitten ook je bonussen bij.
tenminste dit baseer ik op mijn (Beperkte) kennis en hoe het bij mij werkt.. in mijn SV loon zitten mijn bonussen, aandelen e.d. gewoon verwerkt..
Ja daar zitten je bijzondere beloningen wel in maar je pensioenafdracht is er af en bij bijv een ABP gaat het dan om honderden euro’s per maand en dan reken je je dus rijk met een te laag loon en doe je jezelf tekort. En dan noem ik nog geen andere bruto inhoudingen voor een wga verzekering etc.

Dus de basis van je sv loon / 12 is lager dan alle bruto componenten bij elkaar opgeteld / 12. Het is niet dezelfde uitkomst maar jij zegt van wel.

[ Bericht 4% gewijzigd door laziness op 08-11-2024 08:49:20 ]
pi_215516080
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 november 2024 08:34 schreef laziness het volgende:

[..]
Ja daar zitten je bijzondere beloningen wel in maar je pensioenafdracht is er af en bij bijv een ABP gaat het dan om honderden euro’s per maand en dan reken je je dus rijk met een te laag loon en doe je jezelf tekort. En dan noem ik nog geen andere bruto inhoudingen voor een wga verzekering etc.

Dus de basis van je sv loon / 12 is lager dan alle bruto componenten bij elkaar opgeteld / 12. Het is niet dezelfde uitkomst maar jij zegt van wel.
dank! het bijzondere is dus, want heb mijn salarisstroken er even bijgepakt, dat dat bij mij niet het geval is.
in dat geval toch een mea culpa en i stand corrected.
en dank u meneer Dood,
pi_215516140
quote:
0s.gif Op donderdag 7 november 2024 11:48 schreef Ynske het volgende:
Als de werkgever de bonussen af wil schaffen ten faveure van een vast all in salaris, zou ik dat als TS wel in mijn salaris verdisconteerd willen zien. Een gemiddelde over de afgelopen x jaar lijkt me redelijk als indicatie.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_215516855
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 07:45 schreef freak1 het volgende:

[..]
die snap ik niet. aftrekposten of niet, je SV loon zoals bij het UWV is simpelweg alles waar je werkgever belasting over betaald voor jje. dus alles, inclusief bonussen, overtijd, 13e maand, vakantiegeld alles maar dan ook alles wat wit aan je betaald wordt.
aftrekposten komen daarna pas. dat boeit toch niks voor je loon?

TS gaat van een systeem waarbij hij een maandelijks salaris krijgt + vakantiegeld + verschillende bonussen naar een systeem waarbij hij 1 vast salaris in de maand krijgt. ofwel, het SV loon ipv in pieken en dalen krijgt hij nu in vaste stukken per maand betaald.
of lees ik ergens over iets heen?
Daarom stond er een vraagteken achter mijn zin. Je antwoord is dus, die zijn hier niet van af. Dankjewel voor dat antwoord.

Overigens vind ik het wel een slecht idee, want overwerk wil je niet zo afkopen toch? Als ik ineens van 40 uur naar gemiddeld 43 ga wil ik dat natuurlijk wel gecompenseerd hebben.
pi_215516909
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 07:40 schreef freak1 het volgende:

[..]

edit, na 12 keer herlezen, ik ga er overigens even vanuit dat TS momenteel al in deze rol zit, en dus nu van salaris + vakantiegeld + bonussen overgaat naar een vast salaris. ik ga er hierbij niet vanuit dat TS naar een nieuwe rol gaat waarbij dit allemaal nog onbekend is en dat er dus een combi plaatsvind van zowel deze verandering van salaris + bonus + vakantigeld naar vaste maandelijkse uitkering terwijl hij op deze rol solliciteerd.
oftewel dat TS dus al enkele jaren heeft van dit specifieke inkomen om zijn nieuwe salaris op te berekenen.
Dit klopt,

Ons bedrijf is bezig met een (positieve) reorganisatie. De afgelopen jaren hebben wij erg veel bedrijven opgekocht en nu willen ze de job architecture en dus ook verloningen gelijk gaan trekken omdat bij al die verschillende bedrijven allemaal verschillende verloningen geldde (sommige een vaste 13e maand, andere weer een eindejaarsuitkering afhankelijk van Gross margin van het bedrijf etc etc)
pi_215517303
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 07:35 schreef snabbi het volgende:

[..]
als je jaarsalaris boven de 75k ligt, dan wordt ie met 49.5% belast op het moment van uitbetalen, onder de 75k is dat 36,97%.
Dat is alleen op het moment van uitbetalen, overall over het hele jaar gerekend zijn er geen bijzondere tarieven (zie mijn post die net eerder was dan jouw post)
Ik had mijn salaris fout, ik verdien 79.520 volgens mijn loonstrookje.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_215527569
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 07:35 schreef snabbi het volgende:

[..]
Neen, 50% resp 56%.
pi_215528657
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 07:06 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Neen, 50% resp 56%.
je hebt gelijk, ik keek fout.
- van 39.958 tot en met 75.518 is het 50,11%
- van 75.519 tot en met 134.929 is het 56,01%
pi_215533734
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 11:00 schreef snabbi het volgende:

[..]
je hebt gelijk, ik keek fout.
- van 39.958 tot en met 75.518 is het 50,11%
- van 75.519 tot en met 134.929 is het 56,01%
Waarom is dat anders dan de "normale" belastingschijven? Want daar zie ik nogsteeds 37,48 en 49,5
  zaterdag 9 november 2024 @ 20:42:47 #32
244125 laziness
pi_215533891
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2024 20:33 schreef Gutanoth het volgende:

[..]
Waarom is dat anders dan de "normale" belastingschijven? Want daar zie ik nogsteeds 37,48 en 49,5
Omdat dit de percentages zijn voor bijzondere beloningen als je loonheffingskorting laat toepassen. Dat zijn een aantal kortingen waar je recht op hebt als je loonheffing betaald. Bij je reguliere salaris wordt er rekening gehouden met deze kortingen.
Echter houdt dit geen rekening met de bijzondere beloningen.
Als je over je vakantiegeld maar 36.97% belasting zou betalen heb je teveel korting ontvangen op de loonheffing op je salaris het hele jaar. Je totale salaris ligt immers hoger als je het vakantiegeld erbij op telt. Daarom zijn er verrekeningspercentages in het leven geroepen bovenop de twee standaard percentages. Deze doen de teveel ontvangen korting de rest van het jaar teniet in feite.
En daarom betaal je soms over je bijzondere beloning wel 56% loonheffing ondanks dat het hoogste IB percentage 49.50% is.

Zie deze tabel:

Je ziet als je de loonheffingskorting niet laat toepassen het percentage gelijk is aan het IB tarief.
pi_215535008
quote:

[..]
Je belasting gaat per jaar. Dus over een heel jaar gezien gaat je jaarloon gewoon door de normale schijven.
Wanneer je in november je bonus krijgt, wordt die bonus met dat hogere percentage belast (dus je krijgt netto minder uitgekeerd), zodat je effectief over het gehele jaar het juiste bedrag hebt voorgeschoten aan belasting.
pi_215539803
quote:

[..]
Simpel gezegd: omdat je totale jaarloon door een bonus hoger wordt, krijg je minder loonheffingskorting. En de korting die je bij je normale salaris dan teveel hebt gekregen, betaal je door het verhoogde bijzonder tarief alvast terug zodat je dit niet pas bij je aangifte terug hoeft te betalen.
pi_215540499
Je gaat er op vooruit als hij je 13e maand en bonus verdisconteerd in je normale maandsalaris. Voordeel is dat je er vakantiegeld over opbouwt én ook pensioen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')