abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215516855
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 07:45 schreef freak1 het volgende:

[..]
die snap ik niet. aftrekposten of niet, je SV loon zoals bij het UWV is simpelweg alles waar je werkgever belasting over betaald voor jje. dus alles, inclusief bonussen, overtijd, 13e maand, vakantiegeld alles maar dan ook alles wat wit aan je betaald wordt.
aftrekposten komen daarna pas. dat boeit toch niks voor je loon?

ik snap niet waarom we allemaal zo moeilijk doen.
TS gaat van een systeem waarbij hij een maandelijks salaris krijgt + vakantiegeld + verschillende bonussen naar een systeem waarbij hij 1 vast salaris in de maand krijgt. ofwel, het SV loon ipv in pieken en dalen krijgt hij nu in vaste stukken per maand betaald.
of lees ik ergens over iets heen?
dan is dat toch gewoon je SV loon delen door 12?
Daarom stond er een vraagteken achter mijn zin. Je antwoord is dus, die zijn hier niet van af. Dankjewel voor dat antwoord.

Overigens vind ik het wel een slecht idee, want overwerk wil je niet zo afkopen toch? Als ik ineens van 40 uur naar gemiddeld 43 ga wil ik dat natuurlijk wel gecompenseerd hebben.
pi_215516909
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 07:40 schreef freak1 het volgende:

[..]
het UWV gebruikt al het loon wat je klrijgt. inclusief bonussen, overtijd, aandelen, whatever. alles wat je aan geld hebt gekregen van je werkgever en wat opgegeven is aan de belastingdienst.
. TS kan 2 dingen proberen te berekenen;
1)het potentieele salaris, dus wat hij mogelijkerwijs kan verdienen en daarop gebaseerd een nieuw salaris eisen.
2)het werkelijke salaris, inclusief alles wat TS omschrijft dus alle bonussen vakantiegeld e.d. en dan is dat UWV overzicht gewoon correct.

edit, na 12 keer herlezen, ik ga er overigens even vanuit dat TS momenteel al in deze rol zit, en dus nu van salaris + vakantiegeld + bonussen overgaat naar een vast salaris. ik ga er hierbij niet vanuit dat TS naar een nieuwe rol gaat waarbij dit allemaal nog onbekend is en dat er dus een combi plaatsvind van zowel deze verandering van salaris + bonus + vakantigeld naar vaste maandelijkse uitkering terwijl hij op deze rol solliciteerd.
oftewel dat TS dus al enkele jaren heeft van dit specifieke inkomen om zijn nieuwe salaris op te berekenen.
Dit klopt,

Ons bedrijf is bezig met een (positieve) reorganisatie. De afgelopen jaren hebben wij erg veel bedrijven opgekocht en nu willen ze de job architecture en dus ook verloningen gelijk gaan trekken omdat bij al die verschillende bedrijven allemaal verschillende verloningen geldde (sommige een vaste 13e maand, andere weer een eindejaarsuitkering afhankelijk van Gross margin van het bedrijf etc etc)
pi_215517303
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 07:35 schreef snabbi het volgende:

[..]
als je jaarsalaris boven de 75k ligt, dan wordt ie met 49.5% belast op het moment van uitbetalen, onder de 75k is dat 36,97%.
Dat is alleen op het moment van uitbetalen, overall over het hele jaar gerekend zijn er geen bijzondere tarieven (zie mijn post die net eerder was dan jouw post)
Ik had mijn salaris fout, ik verdien 79.520 volgens mijn loonstrookje.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_215527569
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 november 2024 07:35 schreef snabbi het volgende:

[..]
als je jaarsalaris boven de 75k ligt, dan wordt ie met 49.5% belast op het moment van uitbetalen, onder de 75k is dat 36,97%.
Dat is alleen op het moment van uitbetalen, overall over het hele jaar gerekend zijn er geen bijzondere tarieven (zie mijn post die net eerder was dan jouw post)
Neen, 50% resp 56%.
pi_215528657
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 07:06 schreef Wiedanwel het volgende:

[..]
Neen, 50% resp 56%.
je hebt gelijk, ik keek fout.
- van 39.958 tot en met 75.518 is het 50,11%
- van 75.519 tot en met 134.929 is het 56,01%
pi_215533734
quote:
0s.gif Op zaterdag 9 november 2024 11:00 schreef snabbi het volgende:

[..]
je hebt gelijk, ik keek fout.
- van 39.958 tot en met 75.518 is het 50,11%
- van 75.519 tot en met 134.929 is het 56,01%
Waarom is dat anders dan de "normale" belastingschijven? Want daar zie ik nogsteeds 37,48 en 49,5
  zaterdag 9 november 2024 @ 20:42:47 #32
244125 laziness
In het verleden nogal duizelig
pi_215533891
quote:
1s.gif Op zaterdag 9 november 2024 20:33 schreef Gutanoth het volgende:

[..]
Waarom is dat anders dan de "normale" belastingschijven? Want daar zie ik nogsteeds 37,48 en 49,5
Omdat dit de percentages zijn voor bijzondere beloningen als je loonheffingskorting laat toepassen. Dat zijn een aantal kortingen waar je recht op hebt als je loonheffing betaald. Bij je reguliere salaris wordt er rekening gehouden met deze kortingen.
Echter houdt dit geen rekening met de bijzondere beloningen.
Als je over je vakantiegeld maar 36.97% belasting zou betalen heb je teveel korting ontvangen op de loonheffing op je salaris het hele jaar. Je totale salaris ligt immers hoger als je het vakantiegeld erbij op telt. Daarom zijn er verrekeningspercentages in het leven geroepen bovenop de twee standaard percentages. Deze doen de teveel ontvangen korting de rest van het jaar teniet in feite.
En daarom betaal je soms over je bijzondere beloning wel 56% loonheffing ondanks dat het hoogste IB percentage 49.50% is.

Zie deze tabel:

Je ziet als je de loonheffingskorting niet laat toepassen het percentage gelijk is aan het IB tarief.
Ik heb je lief mijn hele leven
pi_215535008
quote:

[..]
Je belasting gaat per jaar. Dus over een heel jaar gezien gaat je jaarloon gewoon door de normale schijven.
Wanneer je in november je bonus krijgt, wordt die bonus met dat hogere percentage belast (dus je krijgt netto minder uitgekeerd), zodat je effectief over het gehele jaar het juiste bedrag hebt voorgeschoten aan belasting.
pi_215539803
quote:

[..]
Simpel gezegd: omdat je totale jaarloon door een bonus hoger wordt, krijg je minder loonheffingskorting. En de korting die je bij je normale salaris dan teveel hebt gekregen, betaal je door het verhoogde bijzonder tarief alvast terug zodat je dit niet pas bij je aangifte terug hoeft te betalen.
pi_215540499
Je gaat er op vooruit als hij je 13e maand en bonus verdisconteerd in je normale maandsalaris. Voordeel is dat je er vakantiegeld over opbouwt én ook pensioen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')