Kan de foto's met uitspraken uit de bron niet linken, bij deze de teksten:quote:Drugshandelaren en plofkrakers 'op grote schaal' actief in de zorg, kwetsbare patiënten in gevaar
Drugshandelaren, plofkrakers en geweldplegers zijn 'op grote schaal' actief in de zorgsector. Zonder opleiding behandelen ze kwetsbare patiënten, zoals mensen met dementie of een zware verstandelijke beperking. Terwijl de criminelen hun zakken vullen, brengen ze patiënten in gevaarlijke en vernederende situaties, waarschuwt de politie in een intern rapport.
Ze werken met valse diploma's en strijken regelmatig bedragen van 12.000 euro per maand op. 'Het gaat om zware criminelen die aan het bed staan van de meest kwetsbaren in de samenleving en zonder opleiding risicovolle handelingen verrichten', waarschuwt de politie Midden Nederland in het rapport Criminelen in de zorg, een grote zorg, dat in handen is van de onderzoeksredactie van RTL Nieuws. Het rapport geeft een landelijk beeld van ontluisterende praktijken.
Bijklussende criminelen bemoeien zich zonder kennis van zaken met injecties en medicijnen, blijkt uit afgeluisterde gesprekken door de politie. Dat leidt tot gevaarlijke situaties. Zo reageren de zorgcriminelen verkeerd in noodsituaties, blijkt uit het rapport. 'Bovendien communiceren criminelen onderling zeer neerbuigend, zonder enige empathie en soms zelfs grappend over hun werk en hun cliënten.'
In sommige gevallen worden cliënten opzettelijk gepest en getreiterd. 'Een jongere met een verstandelijke beperking werd gedwongen om urenlang met zijn blote billen tegen een raam te staan. Een andere jongere met een verstandelijke beperking werd op de openbare weg gedwongen om zijn geslachtsdeel te laten zien en de schoenen van zijn zogenaamde zorgverlener te likken.'
"Het is toch bizar dat dit kan?", reageert een geschokte directeur Mariska Schutte van KansPlus, een belangenorganisatie voor mensen met een beperking. "Het is een hele harde werkelijkheid die naar voren komt. Als er één voorbeeld is, dan zullen er meer voorbeelden zijn die wij niet weten." Volgens Schutte is direct actie nodig vanuit Den Haag. "Onze cliënten hebben extra bescherming en toezicht nodig, daar hebben ze recht op."
Kwetsbaar
De criminelen zijn volgens de politie bewust actief bij zorginstellingen waar de meest kwetsbare personen verblijven. Het gaat bijvoorbeeld om dementerenden, mensen met een zwaar verstandelijke beperking en jongeren met problemen. 'Omdat deze cliënten vaak niet in staat zijn om misstanden kenbaar te maken, blijft het (langer) verborgen dat de 'zorgmedewerker' helemaal niet over de kennis en kunde beschikt om zorghandelingen te verrichten.'
Criminelen die in de zorg willen werken, kopen op internetsites valse diploma's of werkervaringscertificaten. Vervolgens laten ze zich inhuren door malafide uitzendbureaus die personeel leveren aan zorginstellingen. Deze uitzendbureaus zijn steeds vaker in handen van onderwereldfiguren, schrijft de politie: 'Ook zware criminelen, zoals internationale verdovende middelenhandelaren, blijken malafide uitzendbureaus op hun naam te hebben.'
Door naar hartelust uren te declareren verdienen criminelen goud geld aan hun bijbanen in de zorg. 'Criminele zzp'ers die 12.000 euro per maand verdienen, zijn eerder regel dan uitzondering', schrijft de politie. Een criminele eigenaar van een zorginstelling voor de opvang van jongeren 'is in korte tijd miljonair geworden' door zorg te declareren die niet is geleverd. 'Hij heeft een huis in Dubai en bezit dure auto's.'
Uitbuiting
De politie heeft ook signalen dat kwetsbare cliënten crimineel worden uitgebuit. 'Er is ook informatie dat jongeren die toegewezen worden aan nobel klinkende, maar in werkelijkheid malafide stichtingen in het zorgdomein, ingezet worden voor criminele activiteiten zoals het dealen van drugs, het uithalen van cocaïne in de havens en het uitvoeren van geweldsopdrachten.'
Zo noemt het rapport de zaak van Nora B., een nu 35-jarige vrouw die betrokken was bij twee aanslagen met explosieven in 2022. Tussen haar criminele activiteiten door werkte B. met een vals diploma als verpleegster van kwetsbare ouderen, op vijf locaties in het land. Dat leidde onder meer tot het verstrekken van verkeerde medicijnen.
De inmenging van zware criminelen in de zorg gebeurt op grote schaal, staat in het rapport, waarin gesproken wordt over een 'schrikbarende toename'. Zo citeert het rapport een wijkagent uit Midden-Nederland: 'Wij hebben als politie de afgelopen vier jaar circa 100 dealers binnen gehad. Ik schat dat 80 procent van deze jongens in de zorg werkt of in de zorg zegt te gaan werken.'
Vooral nachtdiensten zijn populair, omdat daar veel tekorten zijn en er weinig toezicht is van vaste collega's. Eerder werd op basis van een onderzoek in Oost-Nederland al alarm geslagen, omdat zorgwerk in de nacht volgens de onderzoekers een 'ideale dekmantel' is voor criminele activiteiten.
De politie wijt de problemen aan 'weeffouten in het systeem'. Zo is er nauwelijks sprake van toezicht. 'Het is heel lucratief en de pakkans is klein. Dit zorgt voor een ongelukkige combinatie die bijna vraagt om misbruik en helaas wordt dit ook op grote schaal teruggezien in de praktijk.'
Aangiftes blijven liggen
Zo zou niet een van de 100 aangiftes van diplomafraude die DUO in 2023 deed, zijn opgepakt door de politie en kunnen zware criminelen om onduidelijke redenen gewoon een Verklaring Omtrent Gedrag krijgen. Ook is er geen toezicht op uitzendbureaus en mag de Kamer van Koophandel de inschrijving van nieuwe zorgbedrijfjes niet weigeren.
Signalen van misstanden leiden nauwelijks tot concrete aanpak hiervan. Dat constateerde de Algemene Rekenkamer al in 2022 en daar lijkt - getuige het politierapport - twee jaar later nog weinig aan veranderd.
De politie zegt dat opsporing en strafrecht alleen de criminelen niet kunnen stoppen en doet een oproep aan politiek, betrokken instanties en instellingen om verantwoordelijkheid te nemen. 'Systeemfouten moeten worden hersteld en gezamenlijk moeten er barrières opgeworpen worden om ondermijning in de zorgsector een halt toe te roepen en de ontstane misstanden teniet te doen.'
quote:'Insuline spuiten, medicijnen injecteren, katheter aanleggen. Youtube leert je alles man. Tot ze weten: Ons enige diploma is die van de middelbare. Maar daar komen ze nooit achter. Lekker geld verdienen, ik loop helemaal binnen bro. Moet je ook gaan doen, is supersimpel. Je gaat rijk worden, ik zeg jou.'
quote:'Je krijgt een noodtas en een meettas. Ik zal je uitleggen wat dat is. Een meettas is voor bloedsuiker meten enzo. Een noodtas is voor epilepsi enzo, je weet wel, een epipen. Als ze iets vragen moet je zeggen: ik ben er bekend mee. Het is maar 10 minuten, kwartiertje bro. Daarna zijn ze weg en is er niemand die nog op je let.'
Gaat lekker zo bro, ik zweer je we gaan naar de kut. Bro je weet toch, dit is Nederland, lekker graaien, durven toch niets te zeggen bro, wahed!.quote:'Ik heb 5 nachtdiensten komende week. Dikste nachtdienst ooit. Ik doe niks. Geen rondes lopen, niks. Hahahaha. Verpleegkundige van het nachtdienstteam ben ik. Is normaal wahed zieke opleiding.'
Ik denk dat ik van baan ga wisselenquote:'Criminele zzp'ers die 12.000 euro per maand verdienen, zijn eerder regel dan uitzondering', schrijft de politie.
Het zijn zelf verkapte criminelen, dus dit is een walhalla voor ze.quote:Op dinsdag 5 november 2024 11:29 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Met de vermarkting van de zorg worden slechte hulpverleners vanzelf uitgeselecteerd. Toch, VVD?
Geen wonder dat de zorgpremie elk jaar harder stijgt.quote:Op dinsdag 5 november 2024 11:36 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ik denk dat ik van baan ga wisselen
Hier komt het wahed kathetertjequote:Op dinsdag 5 november 2024 11:40 schreef Solotovski het volgende:
Ik sterf nog liever dan ik me laat verzorgen door zo'n rat
Hier ga je al. Dit wordt dan een over en weer wijzen, het zgn. 'van het kastje naar de muur sturen', ofwel: 'mijn naam is haas, ik weet van niks.'quote:De politie zegt dat opsporing en strafrecht alleen de criminelen niet kunnen stoppen en doet een oproep aan politiek, betrokken instanties en instellingen om verantwoordelijkheid te nemen. 'Systeemfouten moeten worden hersteld en gezamenlijk moeten er barrières opgeworpen worden om ondermijning in de zorgsector een halt toe te roepen en de ontstane misstanden teniet te doen.'
Beetje op Youtube kijken, je weet toch bro.quote:Op dinsdag 5 november 2024 11:36 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ik denk dat ik van baan ga wisselen
Als ze alleen al de dubieuze zorgbedrijven aanpakken scheelt dat voor alle Nederlanders het eigen risico. Zoveel wordt er gefraudeerd in dit land.quote:Op dinsdag 5 november 2024 11:46 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Geen wonder dat de zorgpremie elk jaar harder stijgt.
Niet te hard uitspreken, dadelijk ben je een racist en staat er een agent voor je deur. Natuurlijk een fake agent uit dezelfde hoek die je woning leegrooft, maar je begrijpt mijn punt.quote:Op dinsdag 5 november 2024 11:40 schreef Solotovski het volgende:
Ik denk eerder uit Marokko kijkende naar de teksten van de OP. Maar dat zijn ook doktoren en verpleegkundigen zoals je kunt zien.quote:Op dinsdag 5 november 2024 12:33 schreef raptorix het volgende:
Zijn dit dan de beroemde dokters uit Syrie?
Schoenen likken, heb dat vaker gezien in filmpjes waar autochtone jongeren de schoenen moesten likken/kussen of anders werden ze door 10 man gekopschopt.quote:In sommige gevallen worden cliënten opzettelijk gepest en getreiterd. 'Een jongere met een verstandelijke beperking werd gedwongen om urenlang met zijn blote billen tegen een raam te staan. Een andere jongere met een verstandelijke beperking werd op de openbare weg gedwongen om zijn geslachtsdeel te laten zien en de schoenen van zijn zogenaamde zorgverlener te likken.'
Dit zijn dan die "werkenden" waar een bepaalde hoek zo mee pronkt, vallen ook in de werkomgeving keer op keer door de mand als gewetenloze criminelen.quote:Op dinsdag 5 november 2024 12:37 schreef Fietsenrek het volgende:
[..]
Ik denk eerder uit Marokko kijkende naar de teksten van de OP. Maar dat zijn ook doktoren en verpleegkundigen zoals je kunt zien.
Ik kom dit in mijn werk tegen en ik kan je vertellen dat ik al langere tijd verbaasd ben dat het niet al een veel groter schandaal is. Ik vermoed dat het in totaal om honderden miljoenen gaat waarbij wij het puntje van de ijsberg slechts hebben gezien.quote:Op dinsdag 5 november 2024 12:42 schreef raptorix het volgende:
Overigens heb ik mijn bedenkingen bij dit soort berichten, vaak zit er wel een diepere laag achter om een maatschappelijk fenomeen aan te pakken, en het liefste iets wat lekker privacy schendend voor de burger is.
Het lijkt mij niet heel lastig op te lossen door fatsoenlijk de registraties te controleren en alleen met gecertificeerde bedrijven te werken.quote:Op dinsdag 5 november 2024 13:03 schreef Friggles het volgende:
[..]
Ik kom dit in mijn werk tegen en ik kan je vertellen dat ik al langere tijd verbaasd ben dat het niet al een veel groter schandaal is. Ik vermoed dat het in totaal om honderden miljoenen gaat waarbij wij het puntje van de ijsberg slechts hebben gezien.
Deze zorgfraude en daarmee gepaard gaande witwasconstructies zijn in Nederland echt op hele grote schaal te vinden. En wat hier al gesteld wordt klopt ook wel. Het zijn voornamelijk, maar zeker niet uitsluitend, jonge Marokkaanse mannen die hier bij betrokken zijn.
Dus dat er iets moet gaan veranderen op dit gebied lijkt mij wel duidelijk.
Dat zou al een goed startpunt zijn ja. Ik vrees alleen dat daar geen capaciteit voor is of voor wordt vrijgemaakt. Deze lui krijgen de kans natuurlijk doordat er zo'n tekort aan werknemers is in de zorg.quote:Op dinsdag 5 november 2024 13:05 schreef raptorix het volgende:
[..]
Het lijkt mij niet heel lastig op te lossen door fatsoenlijk de registraties te controleren en alleen met gecertificeerde bedrijven te werken.
Ik werk zelf voor banken, 25% van het personeel is daar bezig met anti-witwas onderzoek, volstrekt nutteloos en totaal niet effectief, laat ze lekker hier mee bezig houden.quote:Op dinsdag 5 november 2024 13:08 schreef Friggles het volgende:
[..]
Dat zou al een goed startpunt zijn ja. Ik vrees alleen dat daar geen capaciteit voor is of voor wordt vrijgemaakt. Deze lui krijgen de kans natuurlijk doordat er zo'n tekort aan werknemers is in de zorg.
Door de drempels verder te verhogen om aan de slag te gaan in de zorg voorkom je deels dat deze gasten zo makkelijk misbruik maken van de situatie. Maar aan de andere kant zal het er ook voor zorgen dat goedwillende hulpverleners meer moeite moeten doen waardoor er arbeidskrachten zullen afhaken.
Ja wat denk je dat één van die sectoren is waar onderzoek naar gedaan wordt?quote:Op dinsdag 5 november 2024 13:11 schreef raptorix het volgende:
[..]
Ik werk zelf voor banken, 25% van het personeel is daar bezig met anti-witwas onderzoek, volstrekt nutteloos en totaal niet effectief, laat ze lekker hier mee bezig houden.
Maar wat als het onderzoek gedaan wordt door die typische DEI hires met hun valse diploma's?quote:Op dinsdag 5 november 2024 13:15 schreef Friggles het volgende:
[..]
Ja wat denk je dat één van die sectoren is waar onderzoek naar gedaan wordt?
Ik mag het hopen, als ik mijn training zo zie moet ik vooral letten op handel in exotische dierenquote:Op dinsdag 5 november 2024 13:15 schreef Friggles het volgende:
[..]
Ja wat denk je dat één van die sectoren is waar onderzoek naar gedaan wordt?
Is dat zo? Ik hoor het nu voor het eerst.quote:Op dinsdag 5 november 2024 11:49 schreef Confetti het volgende:
Het is algemeen bekend dat met name de discutabele Marokkanen de zorg hebben overspoeld.
Dansen in Marokkoquote:'Jullie hebben gekke buit gemaakt en ik zit hier kankerbitch in Nederland. Als een kankerhoertje. En jullie zitten te dansen daar in Marokko'.
Ja, die keuze is vrij eenvoudig.quote:Op dinsdag 5 november 2024 11:40 schreef Solotovski het volgende:
Zittend dansenquote:Op dinsdag 5 november 2024 14:05 schreef SpaceOddity het volgende:
Van vergisaanslag tot verkeerde injectie: hoe 'gangsterlady' Nora B. aan het bed van kwetsbare ouderen opdook
[..]
Dansen in Marokko
Dat ze de middelbare school in ieder geval hebben afgemaakt valt me nog alleszins mee eigenlijk.quote:'Insuline spuiten, medicijnen injecteren, katheter aanleggen. Youtube leert je alles man. Tot ze weten: Ons enige diploma is die van de middelbare. Maar daar komen ze nooit achter. Lekker geld verdienen, ik loop helemaal binnen bro. Moet je ook gaan doen, is supersimpel. Je gaat rijk worden, ik zeg jou.'
Die bedrijven zijn dus zelf ook vaak crimineel. En een heel deel van hun klantenbestand krijgt ook een kickback fee.quote:Op dinsdag 5 november 2024 15:56 schreef Telefoonvork het volgende:
Misschien zou er een eis moeten zijn om de VOG's enzo te laten controleren door de bedrijven waar de criminelen uiteindelijk voor hopen te gaan werken.
Het zou ook een hoop helpen als er een centraal georganiseerd diplomaregister is voor mensen in de zorg. Dááág fraudeurs.
Het basisprobleem is dat we een rechtssysteem met extreem lage straffen en niet functionerende rechters hebben, 250 jaar terug werden dit soort psychopaten gewoon opgeknoopt.quote:Op dinsdag 5 november 2024 12:37 schreef Cruzinats het volgende:
Jezus, wat een laag volk is het toch ook.
Niks, maar dan ook niks is ze te laag. Hoe haal je het in je psychopatische hoofd om gehandicapten en ouderen te misbruiken en mishandelen voor een paar k*tcenten, waar je vervolgens een dikke 'waggie' en dure kleding mee koopt. Misselijk volk is het en er is niet wat een deuger mij kan vertellen wat mijn mening zou doen veranderen.
Het is alsof ze het wel stoer vinden dat de rest van de samenleving ze compleet uitkostst. Waarom spreekt hun eigen famillie ze niet aan op hun wangedrag? Waarom kijken ze altijd weg? Waarom vinden ze het allemaal maar okay?
Eh, is er hier iemand die dit kan toelichten of uitdiepen?quote:Op dinsdag 5 november 2024 11:25 schreef Tekaschi het volgende:
Ze [...] strijken regelmatig bedragen van 12.000 euro per maand op.
aldus jooble via googlequote:Als we kijken naar de Verpleegkundige nachtdienst salarisstatistieken in Nederland op 30 oktober 2024, dan maakt de vertegenwoordigde werknemer ¤ 46.800; om preciezer te zijn is het salaris ¤ 3.900 per maand, ¤ 975 per week of ¤ 25,66 per uur.
Dit is een vrij normale mindset onder een groot deel van moslimjongeren hoor. Extreme haat naar autochtonen en geen kans onbenut laten om deze te kunnen uitten in taal of gedrag.quote:Op dinsdag 5 november 2024 12:37 schreef Cruzinats het volgende:
Niks, maar dan ook niks is ze te laag. Hoe haal je het in je psychopatische hoofd om gehandicapten en ouderen te misbruiken en mishandelen voor een paar k*tcenten, waar je vervolgens een dikke 'waggie' en dure kleding mee koopt. Misselijk volk is het en er is niet wat een deuger mij kan vertellen wat mijn mening zou doen veranderen.
Het is alsof ze het wel stoer vinden dat de rest van de samenleving ze compleet uitkostst. Waarom spreekt hun eigen famillie ze niet aan op hun wangedrag? Waarom kijken ze altijd weg? Waarom vinden ze het allemaal maar okay?
Het gaat ook vaak om particulier pgb dat via een malafide bureau en neef van de eigenaar uitzendt etc.quote:Op dinsdag 5 november 2024 18:24 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Eh, is er hier iemand die dit kan toelichten of uitdiepen?
Want als zzp nachtzusters in de zorg 12K per maand mee naar huis krijgen snap ik wel waarom de zorgkosten zo hoog zijn, dat is volkomen krankzinnig...
Er moet toch ergens wel een administrateur, accountant of ander financieel persoon zijn die die bedragen in&aftikt?
Waarom heeft die z'n kop nog niet opengetrokken, 12K per maand is 144.000¤ per jaar, hoe de neuk kan dat een salaris zijn voor een lage functie in de zorg?
[..]
aldus jooble via google
Dus er gaat, naast het inhuren van criminelen, iets heel erg fout in de zorg, en tbh, dat baart me meer zorgen dan die criminelen al vind ik dat ook schandalig
Dat is juist anti-racismequote:Op dinsdag 5 november 2024 18:48 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Dit is een vrij normale mindset onder een groot deel van moslimjongeren hoor. Extreme haat naar autochtonen en geen kans onbenut laten om deze te kunnen uitten in taal of gedrag.
Ik heb het hier al vaker aangegeven maar de hatecrime komt hier veel vaker voor dan de rechtstaat ons wil doen geloven. Justitie is hier gewillig blind voor. Maar je kunt mij niet wijsmaken dat bijvoorbeeld straatrovers die alleen maar blanke autochtonen uitkiezen en nooit maar dan ook nooit en hoofddoekomaatje bruut beroven niet een sterke racistische insteek hebben.
Dat las ik ook in een bericht.quote:Op dinsdag 5 november 2024 15:56 schreef Telefoonvork het volgende:
Misschien zou er een eis moeten zijn om de VOG's enzo te laten controleren door de bedrijven waar de criminelen uiteindelijk voor hopen te gaan werken.
Het zou ook een hoop helpen als er een centraal georganiseerd diplomaregister is voor mensen in de zorg. Dááág fraudeurs.
Dit is een grap toch? Dat register is er al en iedereen kan dat big register in zien.quote:Op dinsdag 5 november 2024 15:56 schreef Telefoonvork het volgende:
Dit is niet alleen in de zorg, ambtenaren wereld is ook zo. Geld genoeg dus externen komen graaien. De burgers betalen wel, 12k is daar nog een schijntje.quote:Op dinsdag 5 november 2024 18:24 schreef YuckFou het volgende:
[..]
Eh, is er hier iemand die dit kan toelichten of uitdiepen?
Want als zzp nachtzusters in de zorg 12K per maand mee naar huis krijgen snap ik wel waarom de zorgkosten zo hoog zijn, dat is volkomen krankzinnig...
Er moet toch ergens wel een administrateur, accountant of ander financieel persoon zijn die die bedragen in&aftikt?
Waarom heeft die z'n kop nog niet opengetrokken, 12K per maand is 144.000¤ per jaar, hoe de neuk kan dat een salaris zijn voor een lage functie in de zorg?
[..]
aldus jooble via google
Dus er gaat, naast het inhuren van criminelen, iets heel erg fout in de zorg, en tbh, dat baart me meer zorgen dan die criminelen al vind ik dat ook schandalig
Omdat de eigen familie precies hetzelfde doet of het hen niets boeit. Kijk naar Taghi met al z'n criminele neven. Wordt niet uitgekotst.quote:Op dinsdag 5 november 2024 12:37 schreef Cruzinats het volgende:
Dat is natuurlijk helemaal niet het probleem. Ze worden namelijk helemaal niet berecht. Ze kunnen gewoon ongestoord hun gang gaan, dat is het probleem.quote:Op dinsdag 5 november 2024 16:49 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het basisprobleem is dat we een rechtssysteem met extreem lage straffen en niet functionerende rechters hebben, 250 jaar terug werden dit soort psychopaten gewoon opgeknoopt.
Misschien dat je dan minder fraudeurs krijgt. Maar er zullen altijd intelligente ratten blijven.quote:Op dinsdag 5 november 2024 15:56 schreef Telefoonvork het volgende:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |