abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215471738
Morgen is het zover... de Presidentsverkiezingen in de VS van 2024. Wordt het opnieuw Trump of wordt het Harris. Wordt het de eerste vrouw die President zal worden of wordt het opnieuw de man die America nog greater gaat maken. Een keuze die mogelijk verregaande gevolgen gaat/kan krijgen. Voor de Amerikanen zelf, maar ook voor andere 'hete' kwesties zoals bijv de oorlog in Gaza/Libanon/Iran, Oekraïne en bijvoorbeeld de relatie met de EU en de NAVO.

De race om het kampioenschap gaat tot 270 kiesmannen. Elke staat van de VS vertegenwoordigt een aantal kiesmannen en als je in die staat de meeste stemmen haalt krijg je alle kiesmannen van die staat (volgens mij op één of twee uitzonderingen na). Zo kan het dus zelfs voorkomen dat je uiteindelijk meer stemmen hebt dan je tegenstanders, maar toch geen president wordt...

Voor meer informatie rondom het kiessysteem, de kiesmannen, de complexiteit van het stemsysteem verwijs ik jullie graag naar ons subforum POLITIEK waar ze vermoedelijk meer kaas hebben gegeven van dit alles.

Als ik een laatste peiling mag geloven ziet het er nu zo uit:

De donkerblauwe kleuren geven aan dat het vrij zeker is dat de staat naar de Democraten gaat.
De donkerrode kleuren geven aan dat het vrij zeker is dat de staat naar de Republikeinen gaat.
De lichtere kleuren neigen dus ook naar de Democraten en de Republikeinen maar in mindere mate, maar lijkt het vrij zeker dat die staten in de kampen van de Democraten of de Republikeinen terecht komen.

Daarmee zouden de Democraten nu 226 kiesmannen hebben en de Republikeinen 219 kiesmannen.

De bottleneck zit hem bij de Amerikaanse verkiezingen altijd in de zogenaamde "Swing States". Staten waar veelal door kiezers geswitched wordt tussen Democratisch of Republikeins en veelal worden de verkiezingen door die staten beslist. Ook dit jaar is dat het geval. De Swingstates (ook wel Battlegrounds genoemd) zijn nu:
Arizona, Nevada, Wisconsin, Michigan, Pennsylvania, North Carolina, Georgia,

Als je de polls moet geloven is het daar ook retespannend met zeer kleine verschillen.

Als je de kleine voorsprongen zou hanteren als eindstand dan zou Trump ook winnen in Arizona, Nevada, North Carolina en Georgia. Harris daarentegen zou Michigan en Wisconsin binnenslepen.
Daarmee komen de Democraten op 251 kiesmannen en de Republikeinen op 268 kiesmannen

Wat missen we dan? Juist.. Pennsylvania, met 19 kiesmannen...
Dat lijkt de staat te worden waar nu alles om draait... wie daar wint, wint vermoedelijk het presidentschap.
Maar goed, het is en blijft Amerika en wellicht zitten in sommige staten de peilingen er helemaal naast.
Wie weet heb jij een heel ander beeld over deze peilingen

Alle informatie over de Presidentsverkiezingen kun je natuurlijk ook terugvinden in deze topics -->

POL / [AMV] Verkiezingen VS #1113 - Keep Calmala and Carry Onala.
POL / Voorspel de nieuwe president van de VS

Ben wel benieuwd wie er voor opblijft, wie er voor gaat zitten?
pi_215471762
quote:
Autoriteiten bereiden zich voor op geweld
De Amerikaanse autoriteiten treffen voorbereidingen voor mogelijke onrust rond de presidentsverkiezingen. De krant The Washington Post bericht dat nieuwe veiligheidshekken zijn neergezet bij het Witte Huis, het Capitool en het verblijf van vicepresident Kamala Harris in de hoofdstad Washington.

Veiligheidsdienst Secret Service komt ook met aanvullende veiligheidsmaatregelen bij het congrescentrum in West Palm Beach (Florida), waar presidentskandidaat Donald Trump een uitslagenavond organiseert. De politie in Washington meldt ondertussen dat vanaf maandagavond straten worden afgesloten voor de uitslagenavond van Harris. Die wordt daar gehouden in de Howard-universiteit. Vooralsnog benadrukt de politie dat er geen sprake is van een veiligheidsdreiging.

Sommige bedrijven in de stad nemen ondertussen hun eigen veiligheidsmaatregelen. Ramen worden dichtgetimmerd en hekken neergezet. Ondernemersorganisaties geven aan dat de bedrijven liever doorslaan in hun voorbereidingen dan schade oplopen als het toch tot geweld komt. Ook zou worden gevreesd dat mensen aan het plunderen slaan als de aandacht van de politie is afgeleid.
quote:
Tientallen miljoenen Amerikanen hebben al voor de verkiezingsdag hun stem uitgebracht.
Het gaat volgens de krant The New York Times landelijk om bijna 75 miljoen mensen. In negen staten heeft meer dan de helft van de kiezers gestemd.

De krant schrijft dat dit jaar records zijn gebroken in twee belangrijke staten, North Carolina en Georgia. Daar hebben miljoenen mensen al voor de verkiezingsdag gestemd. Een vroeg stemmende Trump-aanhanger (77) in Pennsylvania vertelde de krant bij het inleveren van zijn stembiljet dat stemmen op de verkiezingsdag zelf met allerlei problemen gepaard kan gaan. 'Dan is het: 'de stemmachine werkt niet'. Of: 'we zitten zonder stembiljetten'. Of: 'we hebben geen stembiljetten ontvangen'.'

Pennsylvania, North Carolina en Georgia behoren tot de swingstates, waar beide kandidaten veel campagne voeren. Op veel andere plaatsen is dat minder zinvol omdat toch al vast lijkt te staan wie er gaat winnen. Staten gaan soms al decennia bij alle presidentsverkiezingen naar een kandidaat van de Democraten of de Republikeinen.

Peilingen voorspellen wel een nek-aan-nekrace in de swingstates: Nevada, North Carolina, Wisconsin, Arizona, Michigan, Georgia en Pennsylvania. De krant schrijft dat de verschillen daar in de laatste peilingen zo klein zijn dat ze binnen de foutmarge vallen.
pi_215471778
Trump of Harris....wat een armoede zeg. :')
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_215471826
Het zal me niet verbazen als er bij winst van Harris een breuk tussen staten zullen ontstaan en dat sommige onafhankelijkheid zullen uitroepen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_215471868
pi_215472012
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 10:26 schreef raptorix het volgende:
Het zal me niet verbazen als er bij winst van Harris een breuk tussen staten zullen ontstaan en dat sommige onafhankelijkheid zullen uitroepen.
Zoals al gebeurde nadat Biden won? Oh nee.
pi_215472061
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 10:46 schreef Nober het volgende:

[..]
Zoals al gebeurde nadat Biden won? Oh nee.
Ik denk dat de woede nu dieper zit.
pi_215472160
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 10:20 schreef Hathor het volgende:
Trump of Harris....wat een armoede zeg. :')
Dit. Harris is een leeg vat die continue vervalt in woordsalades en te weinig kennis heeft over veel onderwerpen, Trump is, tja, Trump. Het is pure armoede inderdaad.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
  maandag 4 november 2024 @ 11:15:31 #9
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215472244
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 10:31 schreef Farenji het volgende:
[ afbeelding ]
Wat wil je hiermee zeggen?
pi_215472279
Zoveel miljoen Amerikanen en je hebt alleen maar de keuze tussen Knabbel en Babbel :')
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_215472294
quote:
1s.gif Op maandag 4 november 2024 11:15 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Dat hij een beetje vooringenomen is waarschijnlijk. ;)
  maandag 4 november 2024 @ 11:24:30 #12
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215472312
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 11:22 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat hij een beetje vooringenomen is waarschijnlijk. ;)
Valt me op dat hier op FOK! veel users zitten die moeite met vrouwen hebben. Jammer!
pi_215472324
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 11:20 schreef TLC het volgende:
Zoveel miljoen Amerikanen en je hebt alleen maar de keuze tussen Knabbel en Babbel :')
Nou meer tussen een liegende an veroordeelde crimineel Babbel en een niet te beste Knabbel.
Maar armoede is het inderdaad.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  maandag 4 november 2024 @ 11:26:17 #14
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_215472328
quote:
[ afbeelding ]
Verkrachter ?

Heb ik iets gemist ?
Ik ben inmiddels overleden
pi_215472359
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 10:51 schreef raptorix het volgende:

[..]
Ik denk dat de woede nu dieper zit.
Californië is al een extreemlinks bolwerk. Niets mis mee toch?
pi_215472370
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 11:29 schreef Nober het volgende:

[..]
Californië is al een extreemlinks bolwerk. Niets mis mee toch?
Tjah en ook nog eens een enorm zooitje, geloof dat ze 26 miljard in daklozen probleem hebben gestopt en dat de audit commissie geen idee had waar dat geld is gebleven.
pi_215472387
quote:
1s.gif Op maandag 4 november 2024 11:24 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Valt me op dat hier op FOK! veel users zitten die moeite met vrouwen hebben. Jammer!
Ik lees in die grap een sneer naar Trump en juist de klacht dat er mannen zijn die vanwege seksisme niet op Harris willen stemmen.

Dat zou een terechte klacht zijn als het inderdaad zo is, alleen is er met Harris zoveel meer mis dat het wel heel gemakkelijk is om het daarop te gooien.
pi_215472405
quote:
15s.gif Op maandag 4 november 2024 11:26 schreef Enchanter het volgende:

[..]
Verkrachter ?

Heb ik iets gemist ?
Verkiezingsfraudeur klopt ook niet. Nog afgezien dat het afgelopen week in het nieuws was (onder meer Telegraaf) dat er een onderzoek loopt naar een bureau wat gelinkt is aan de Dems die kennelijk onder de loep liggen wegens mogelijke verkiezingsfraude.
  maandag 4 november 2024 @ 11:35:29 #19
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_215472410
https://www.bnr.nl/podcas(...)-binnenkant-uit-ziet

Hoorde dit net op de radio. Echt verschrikkelijk hoe het er nu aan toe gaat daar, crimineel gewoon.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
  maandag 4 november 2024 @ 11:36:00 #20
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215472413
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 11:32 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ik lees in die grap een sneer naar Trump en juist de klacht dat er mannen zijn die vanwege seksisme niet op Harris willen stemmen.

Dat zou een terechte klacht zijn als het inderdaad zo is, alleen is er met Harris zoveel meer mis dat het wel heel gemakkelijk is om het daarop te gooien.
Er staat ‘vrouw’, niet ‘Harris’. Daar reageer ik op…
  Moderator maandag 4 november 2024 @ 11:37:31 #21
8781 crew  Frutsel
pi_215472435
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 11:20 schreef TLC het volgende:
Volgens mij kun je ook nog kiezen voor één van de chipmunks?

Cornel West
Jill Stein
Chase Oliver
Claudia De la Cruz
  Moderator maandag 4 november 2024 @ 11:38:16 #22
8781 crew  Frutsel
pi_215472443
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 11:35 schreef MisterFox het volgende:
https://www.bnr.nl/podcas(...)-binnenkant-uit-ziet

Hoorde dit net op de radio. Echt verschrikkelijk hoe het er nu aan toe gaat daar, crimineel gewoon.
Kijk House of Cards op netflix ...als je dat gezien hebt dan geloof je alles :P
pi_215472451
quote:
15s.gif Op maandag 4 november 2024 11:26 schreef Enchanter het volgende:

[..]
Verkrachter ?

Heb ik iets gemist ?
Ja, nogal. https://en.m.wikipedia.or(...)sconduct_allegations
pi_215472475
quote:
1s.gif Op maandag 4 november 2024 11:36 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Er staat ‘vrouw’, niet ‘Harris’. Daar reageer ik op…
Klopt. Maar dat lees ik toch echt als verwijzing naar de (mi onterechte) klacht dat niet stemmen op Harris een uiting is van seksisme. En bij Harris natuurlijk ook racisme.

Dat is het demoniseren van mensen die anders stemmen dan jij. Heel verstandig vind ik dat niet.

Het is in Nederland ook wel makkelijker. Daar zijn zoveel vrouwen waar je op kan stemmen dat je echt wel een vrouw kan vinden om op te stemmen als je dat wil (ik kan mij niet heugen dat ik niet op een vrouw gestemd heb, buiten de keren dat ik op mijzelf heb gestemd, maar dat had met seksisme niets te maken ;)). In de VS zijn er maar twee keuzes die echt invloed hebben (3rd party wint nooit).
pi_215472513
quote:
1s.gif Op maandag 4 november 2024 11:15 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Lijkt me duidelijk toch. Onbegrijpelijk dat mensen overwegen om op hem te stemmen, of hem te verdedigen. En heel veel mensen doen dit omdat hun haat voor vrouwen blijkbaar groter is dan hun haat voor verkrachters, fraudeurs, fascisten en criminelen.
  maandag 4 november 2024 @ 11:45:27 #26
37248 BertV
Klei indiaan
pi_215472517
quote:
[ afbeelding ]
Jij maakt dit nu zelf een issue.
Al denk ik inderdaad dat het in the VS wel meer een punt is dan hier.

Dit is toch geen goede kandidaat voor de democraten?

Kies dan een slimme zakenvrouw oid, al snap ik dat die hier geen zin in hebben.
Handgemaakt | Doggerland-overlever
  maandag 4 november 2024 @ 11:46:10 #27
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215472528
quote:
1s.gif Op maandag 4 november 2024 11:45 schreef Farenji het volgende:

[..]
Lijkt me duidelijk toch. Onbegrijpelijk dat mensen overwegen om op hem te stemmen, of hem te verdedigen. En heel veel mensen doen dit omdat hun haat voor vrouwen blijkbaar groter is dan hun haat voor verkrachters, fraudeurs, fascisten en criminelen.
Oh ik dacht dat het jóuw mening was.
  maandag 4 november 2024 @ 11:48:57 #28
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_215472562
quote:
0s.gif Op maandag 4 november 2024 11:32 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Wat is er allemaal mis met Harris?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  maandag 4 november 2024 @ 11:52:09 #29
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215472597
quote:
1s.gif Op maandag 4 november 2024 11:48 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Gokje: ze is een vrouw en ze heeft een kleurtje.
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_215472613
quote:
1s.gif Op maandag 4 november 2024 11:48 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Voor heel veel Amerikanen: haar denkbeelden uit het verleden (en waarschijnlijk ook heden). Het feit dat ze als ze zelf antwoorden moet verzinnen inhoudelijk ontstellend zwak is. Haar onbegrip over economische zaken (terwijl d nota bene economie heeft gestudeerd). Haar onbenul ten aanzien van buitenlandbeleid. Haar luiheid. Het feit dat ze heel slecht kan samenwerken. Haar onoprechtheid. Het verstoppertje spelen. Haar naïviteit.

Even een greep uit wat stemmers aldaar een goede reden vinden om nooit op haar te willen stemmen.
pi_215472614
quote:
1s.gif Op maandag 4 november 2024 11:46 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Oh ik dacht dat het jóuw mening was.
Nou ja zeg. :N
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')