abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215381362
Sinds augustus is mijn gasverbruik verdubbelt in vergelijking met het vorige jaar.

De thermostaat is (nog steeds) ingesteld op zomerstand, dus we gebruiken de ketel in principe alleen voor de warmwatervoorziening. Behalve de CV ketel is er geen sprake van andere gasapparatuur.

De CV monteur is inmiddels twee keer langs geweest, maar geeft aan dat er met de ketel niets mis is. Ook heb ik e.e.a. gemeld bij Liander (voor de slimme meter) Die hebben over een periode van 3 weken “van alles opgemeten” en mailen dat de slimme meter geen afwijking vertoont. (Kreeg een nogal verwaand mailtje, waarin men zich zo ongeveer afvroeg hoe ik het in m’n hoofd haalde om te twijfelen aan de slimme meter).

Kortom, ik ben geen steek verder gekomen en verbruik nog steeds het dubbele van vorig jaar en het stookseizoen moet nog beginnen.

Overwegingen:
Er is niets aan de situatie veranderd in relatie tot het vorige jaar
Dubbel verbruik dus op alleen de zomerstand
De ketel is een Vaillant ecoTEC pure van ruim twee jaar oud
De ketel krijg altijd het jaarlijkse onderhoud
Sommige radiatoren worden iets warm tijdens de warmwaterafname, maar volgens de monteur is dat de afgifte van restwarme.
Bij twee radiatoren, die eigenlijk constant “warm” aanvoelen meet ik met infrarood temperaturen van 42,9 respectievelijk 31.4 graden in de ochtend, dus als er nog geen warmwater is gebruikt.
Is er iemand die me hiermee verder kan helpen door aan te geven in welke richting ik moet zoeken om een oplossing te vinden?

Alvast bedankt!
pi_215381387
Wat betekent “dubbel verbruik” precies absolute getallen?
Op donderdag 7 juli 2022 12:47 schreef LordofLeaves het volgende:
Bij deze ben jij de marimba van KLB. :P
pi_215381390
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2024 16:19 schreef Berend55 het volgende:
Sinds augustus is mijn gasverbruik verdubbelt in vergelijking met het vorige jaar.
Verdubbeld.

Over wat voor een verschil hebben we het dan?

60 ipv 30m3?

200 ipv 100m3?
pi_215381426
En als je niet verwarmt zouden radiatoren niet zo lauw moeten aanvoelen.
Nu is een infraroodthermometer soms wat vaag, vooral als ze van AliExpress komen maar 42,9 zou ook wel handwarm moeten aanvoelen, dat verschilt wel duidelijk van "koud.

Staat er misschien een "comfort" stand aan voor het warm water, die vorig jaar nog uit stond?
pi_215381439
Meer iets voor K&W denk ik, dus een schopje daarheen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_215381457
We hebben wel een kouder najaar dan vorig jaar. Weet je zeker dat de thermostaat geen warmte vraagt?
pi_215382777
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 oktober 2024 16:19 schreef Berend55 het volgende:

Sommige radiatoren worden iets warm tijdens de warmwaterafname, maar volgens de monteur is dat de afgifte van restwarme.

Bij twee radiatoren, die eigenlijk constant “warm” aanvoelen meet ik met infrarood temperaturen van 42,9 respectievelijk 31.4 graden in de ochtend, dus als er nog geen warmwater is gebruikt.
Is er iemand die me hiermee verder kan helpen door aan te geven in welke richting ik moet zoeken om een oplossing te vinden?

Misschien een lekkende driewegklep. Edoch, wat zijn de werkelijke verbruiken?

[ Bericht 4% gewijzigd door blomke op 27-10-2024 08:03:29 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 26 oktober 2024 @ 19:36:18 #8
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_215382802
Kan alleen Liander die meter nakijken?
pi_215383083
Het kan ook een druppelende warmwater kraan zijn of een lekkende warmwaterleiding.
De ketel die je hebt heeft normaliter een goede driewegklep die niet doorlaat maar dat kan ook een oorzaak zijn.

Wat je kunt doen is een klapstoel (krat bier mag ook) naast je gasmeter zetten en dan 3 dagen er naast zitten. Telkens als er gas stroomt gaan kijken welke stand de cv draait en of er warmwater wordt gebruikt.

Aangezien dat wat veel tijd kost kun je ook gewoon een P1 poort uitlezen en van de grafiek van het (minuten) gasverbruik een analyse maken.
Een noob die daar zelf niet uitkomt. Succes!
Vakman pur sang
  Moderator zaterdag 26 oktober 2024 @ 23:46:51 #10
447051 crew  Peejtur
pi_215385490
Klinkt als driewegklep die defect is.
pi_215387039
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 oktober 2024 20:00 schreef Lospedrosa het volgende:
Het kan ook een druppelende warmwater kraan zijn of een lekkende warmwaterleiding.
De ketel die je hebt heeft normaliter een goede driewegklep die niet doorlaat maar dat kan ook een oorzaak zijn.

Wat je kunt doen is een klapstoel (krat bier mag ook) naast je gasmeter zetten en dan 3 dagen er naast zitten. Telkens als er gas stroomt gaan kijken welke stand de cv draait en of er warmwater wordt gebruikt.

Aangezien dat wat veel tijd kost kun je ook gewoon een P1 poort uitlezen en van de grafiek van het (minuten) gasverbruik een analyse maken.
Een noob die daar zelf niet uitkomt. Succes!
Goede tips. Overigens mijn p1 meter geeft alleen uur waarden door.

Je zou ook nog de ketel uit kunnen schakelen na het douchen en controleren of je lekkages hebt.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 27 oktober 2024 @ 08:50:20 #12
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_215387279
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 oktober 2024 19:36 schreef Boca_Raton het volgende:
Kan alleen Liander die meter nakijken?
Ja. Dat kan bij kleinverbruikers alleen de netbeheerder doen (of het bedrijf dat dit in hun opdracht doet)
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_215387544
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2024 08:50 schreef Tinkepink het volgende:

[..]
Ja. Dat kan bij kleinverbruikers alleen de netbeheerder doen (of het bedrijf dat dit in hun opdracht doet)
Weet je hoe dat gaat?
Door de constructie van de meters, gas, water of elektra is het bijna niet mogelijk dat deze teveel gaat aangeven. Wel minder maar teveel is enorm uitzonderlijk. Dat komt doordat de constructie dat niet toelaat. In een gasmeter zit een schoepenwiel achtige constructie die door verplaatsen van een gas gaat draaien. Je kunt je voorstellen dat deze nooit harder kan gaan draaien dan het gas stroomt.
Wel kan de schoep blijven hangen of vastlopen. Dan komt er te weinig gas uit of meet de meter geen verbruik meer.

Echter krijgen de netbeheerder heel veel vragen of de meter even gecontroleerd kan worden. Dat is een heel kostbaar iets, want deze moet eruit en in een laboratorium uitgelezen worden.
Daarom vragen ze ¤1600 aan onderzoekskosten die ze terugbetalen mocht de meter afwijken.
Maar ze weten zelf wel, een meter die “teveel” aangeeft is niet vastgelopen en klopt altijd wel (9.999.999 van de 10.000.000 keer)
Vakman pur sang
pi_215388626
Draai de gaskraan eens dicht en kijk of er dan nog gebruik wordt geregistreerd. Er zijn zat apparaatjes die je P1 meter in realtime kunnen uitlezen. Youless b.v. maar dat is niet de goedkoopste oplossing. Door te zien hoe het verbruikspatroon is krijg je misschien een inval wat het kan zijn.

quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2024 09:19 schreef Lospedrosa het volgende:
In een gasmeter zit een schoepenwiel achtige constructie die door verplaatsen van een gas gaat draaien. Je kunt je voorstellen dat deze nooit harder kan gaan draaien dan het gas stroomt.
Maar aan dat schoepenwiel zit dan een digitaal tellertje. Nou ben ik opgevoed met dat computers geen fouten maken maar die bewering hoor ik nooit meer de laatste vijftig jaar. Maar een stukke meter zal wel het laatste zijn waar je moet zoeken. Zeker als er radiatoren ongevraagd warm worden.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_215388676
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2024 11:10 schreef 215 het volgende:
Draai de gaskraan eens dicht en kijk of er dan nog gebruik wordt geregistreerd. Er zijn zat apparaatjes die je P1 meter in realtime kunnen uitlezen. Youless b.v. maar dat is niet de goedkoopste oplossing. Door te zien hoe het verbruikspatroon is krijg je misschien een inval wat het kan zijn.
[..]
Maar aan dat schoepenwiel zit dan een digitaal tellertje. Nou ben ik opgevoed met dat computers geen fouten maken maar die bewering hoor ik nooit meer de laatste vijftig jaar. Maar een stukke meter zal wel het laatste zijn waar je moet zoeken. Zeker als er radiatoren ongevraagd warm worden.
Gasmeters blijven mechanisch. Alleen de tellerstand wordt simultaan geteld.
Vakman pur sang
pi_215389011
quote:
Wel minder maar teveel is enorm uitzonderlijk. Dat komt doordat de constructie dat niet toelaat. In een gasmeter zit een schoepenwiel achtige constructie die door verplaatsen van een gas gaat draaien. Je kunt je voorstellen dat deze nooit harder kan gaan draaien dan het gas stroomt.
Wel kan de schoep blijven hangen of vastlopen. Dan komt er te weinig gas uit of meet de meter geen verbruik meer.
Dat klopt, maar met een mechanische gasmeter, is er nog een mogelijkheid: de druk van het aardgas. Er zit nl. een reduceer in die de druk op "huisdruk" brengt en als die afwijkt, kloppen de GJ's niet meer, ondanks kloppende m3's. Maar meestal (hier bijvoorbeeld O-) ) is door de te hoge gasdruk na reduceer, het verbruik hoger dan de afrekening in GJ.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215389015
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2024 11:10 schreef 215 het volgende:
Maar een stukke meter zal wel het laatste zijn waar je moet zoeken.
- eerste -
pi_215389056
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2024 11:54 schreef blomke het volgende:

[..]
Dat klopt, maar met een mechanische gasmeter, is er nog een mogelijkheid: de druk van het aardgas. Er zit nl. een reduceer in die de druk op "huisdruk" brengt en als die afwijkt, kloppen de GJ's niet meer, ondanks kloppende m3's. Maar meestal (hier bijvoorbeeld O-) ) is door de te hoge gasdruk na reduceer, het verbruik hoger dan de afrekening in GJ.
Precies, dus weer te lage afwijking bij een defect.
Vakman pur sang
pi_215389079
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2024 11:16 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Gasmeters blijven mechanisch. Alleen de tellerstand wordt simultaan geteld.
Pulsgever kan kapot zijn. Dat hadden wij op het werk. Meter werkte wel maar verkeerde standen werden verstuurd.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_215389188
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2024 12:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Pulsgever kan kapot zijn. Dat hadden wij op het werk. Meter werkte wel maar verkeerde standen werden verstuurd.
Ja dat kan wel.
Zeer uitzonderlijk dat die meer dan minder pulsen doorgeeft, maar dat zien ze ook gelijk omdat de meting dan buiten normaal gemiddelden valt.
Vakman pur sang
pi_215389302
quote:
1s.gif Op zondag 27 oktober 2024 12:13 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]
Ja dat kan wel.
Zeer uitzonderlijk dat die meer dan minder pulsen doorgeeft, maar dat zien ze ook gelijk omdat de meting dan buiten normaal gemiddelden valt.
Fudura kijkt daar niet naar. Kwamen er na 1,5 jaar zelf achter. Veel te laag gasverbruik.
pi_215389317
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2024 12:25 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Fudura kijkt daar niet naar. Kwamen er na 1,5 jaar zelf achter. Veel te laag gasverbruik.
Bij Fudura krijg je ook standaard een online portaal van je vervuiksmeters. Daar heeft de eigenaar dus ook niet opgelet.
Vakman pur sang
pi_215389571
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2024 12:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Hoger of lager dus, na lezen.
  zondag 27 oktober 2024 @ 13:00:37 #24
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_215389657
https://www.homewizard.com/nl/p1-meter/

Zelf even kijken wanneer je wat verbruikt

Of dit dus

https://www.ad.nl/binnenl(...)zaak-vindt~a198c40b/

hier even invullen als je niet kan lezen :@
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  Moderator / Kerstkaart terrorist zondag 27 oktober 2024 @ 13:07:26 #25
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_215389735
ik ben nog steeds benieuwd naar de aantallen van de verdubbeling.

van 1m3 naar 2 m3 is ook een verdubbeling
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_215390897
Ook geen verschil in de gezinssamensstelling of de douchekop? Onze nieuwe waterbesparende douchekop in combinatie met een nieuwe thermostaatkraan leverde bijna een halvering in gasverbruik voor warm water op.

En die radiator blijf ik vaag vinden. Hier worden de CV-leidingen vlakbij de ketel ietsjes warmer als warmwater gebruikt wordt. Maar bij de dichtstbijzijnde radiator merk je al helemaal niets meer, laat staan iets van 40C.

quote:

[..]
Weet je hoe dat gaat?
Door de constructie van de meters, gas, water of elektra is het bijna niet mogelijk dat deze teveel gaat aangeven. Wel minder maar teveel is enorm uitzonderlijk. Dat komt doordat de constructie dat niet toelaat. In een gasmeter zit een schoepenwiel achtige constructie die door verplaatsen van een gas gaat draaien. Je kunt je voorstellen dat deze nooit harder kan gaan draaien dan het gas stroomt.

Spooktellingen door geluidsgolven :7 Maar dat gebeurt in principe alleen bij grote industriėle installaties waar een hoop trillingen zijn. (Ik heb er ooit in een ver verleden onderzoek naar gedaan,)
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')