abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Redactie Frontpage / Weblog donderdag 24 oktober 2024 @ 18:11:55 #1
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_215363317

quote:
Het is heel erg onwaarschijnlijk geworden dat Nederland het klimaatdoel voor het jaar 2030 nog kan halen. Dat blijkt uit de zogenoemde Klimaat- en Energieverkenning (KEV). "We lopen ongeveer vijf jaar achter."

In plaats van de wettelijk afgesproken 55 procent daling van de uitstoot van broeikasgassen, komt Nederland uit op een afname van 44 tot 52 procent, ten opzichte van 1990. "Alleen extra beleid dat snel reducties oplevert kan het doel dichterbij brengen" aldus de KEV. Maar de kans dat dit nog lukt voor 2030 is erg klein.

Volgens directeur Marko Hekkert van het Planbureau voor de Leefomgeving betekent dit een slecht rapportcijfer voor Nederland: "Als de kans dat je een doel haalt dat je jezelf hebt gesteld kleiner is dan 5 procent, dan kan ik helaas alleen een ruime onvoldoende geven."
Somberder
Het jaarlijkse overzichtsrapport is somberder dan een jaar geleden. Vorig jaar leek het klimaatdoel voor 2030 nog binnen bereik te komen. Al was toen ook al wel de teneur dat alles mee moest zitten. Maar nu zijn de onderzoekers een stuk negatiever.

Dat komt onder meer door een vertraging in de aanleg van windparken op zee, problemen bij de productie van groene waterstof en vertraging in reductieafspraken met de industrie. Maar ook politieke keuzes van het nieuwe kabinet dragen bij aan de slechte cijfers. Dat is bijvoorbeeld het geval in de sectoren landbouw en mobiliteit.

Zo heeft dit kabinet afscheid genomen van rekeningrijden, waardoor mensen over de hele linie meer blijven rijden. Daardoor is er meer CO2-uitstoot dan anders het geval zou zijn geweest. In de landbouw hoopt het kabinet op een nieuwe derogatie in Brussel. Als dat lukt zal de uitstoot van boerenbedrijven minder dalen dan werd gedacht.

'Wiebelend beleid'
Wel signaleren de onderzoekers dat er de afgelopen jaren al wel een snelle daling van de uitstoot van broeikasgassen heeft plaatsgevonden. Bijvoorbeeld door meer hernieuwbare energie, en door hogere energieprijzen. Inmiddels ligt de uitstoot in Nederland zo’n 36 procent lager dan in 1990.

Maar voor 2030 moet daar dus nog een forse schep bovenop. Ook andere besluiten van het kabinet helpen daarbij niet. Zoals het niet langer verplicht stellen van de hybride warmtepomp, als een cv-ketel aan vervanging toe is, en het afschaffen van de lucratieve salderingsregeling voor mensen met zonnepanelen.

Marko Hekkert stelt dat daarbij sprake is van 'wiebelend beleid', wat niet helpt als mensen nadenken over de aanschaf van zonnepanelen. "Eerst hebben we een salderingsregeling, daarna wordt voorgesteld om die in stukjes af te schaffen, dan toch weer niet, en nu wordt de regeling ineens helemaal afgeschaft. Daar worden mensen heel erg onzeker van. Onzekerheid helpt nooit bij het nemen van investeringsbeslissingen. Jojobeleid werkt contraproductief."

Vijf jaar achterop
Het overzichtsrapport wordt jaarlijks opgesteld door meerdere organisaties, zoals het CBS, PBL, TNO en RIVM. Zij wijzen erop dat het klimaatbeleid niet stopt in 2030. In 2050 moet de uitstoot uitkomen op netto nul. Dat wil zeggen: er mag niet meer uitstoot plaatsvinden, dan er tegelijk ook weer uit de lucht wordt gehaald, bijvoorbeeld doordat bomen CO2 opnemen om te groeien.

Als je ervan uitgaat dat de hele transitie ongeveer 50 jaar duurt, zitten we nu op de helft, legt Hekkert uit. "We moeten dus nog ongeveer tweederde doen in de helft van de tijd." Wat het PBL betreft beweegt Nederland wel in de juiste richting, maar niet in het juiste tempo.

"We lopen ongeveer 5 jaar achter, dus we denken dat we in 2035 de doelen halen die we voor 2030 hadden gesteld. Dan kan je zeggen: dat is 5 jaar vertraging en dus niet zo erg. Maar de tijd tot 2050 wordt steeds korter, en dus moeten we in de resterende tijd steeds meer doen."
https://www.rtl.nl/nieuws(...)nergieverkenning-kev

POLL
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
  donderdag 24 oktober 2024 @ 18:13:20 #2
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_215363325
2030 dan hebben we toch al lang een atoombom op onze kop gekregen _O_
  Moderator donderdag 24 oktober 2024 @ 18:19:39 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_215363384
Dat hele klimaatgelul hangt me de keel uit. 'We' gaan helemaal niet het klimaat redden. Het gaat gewoon niet gebeuren en dat hele gepush dient alleen maar de grotere agenda om er geld aan te kunnen verdienen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_215363385
Oehh High Priestess of Climate Change Greta zal schuimen
Heel veel sambal
pi_215363413
Het zal allemaal wel. Lekker boeiend al dat klimaatgehuil :O
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
  donderdag 24 oktober 2024 @ 18:23:21 #6
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_215363417
quote:
1s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 18:13 schreef Aberkullie het volgende:
2030 dan hebben we toch al lang een atoombom op onze kop gekregen _O_
Van wie dan, Parkinson Putin?
pi_215363418
https://www.energievergel(...)nederlandse-uitstoot

Doen we die klimaatdoelen halen zodat China door kan pakken ofzo?
  donderdag 24 oktober 2024 @ 18:35:21 #8
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_215363518
GL wil Een miljoen huizen erbij.

Dat kun je willen. Maar als je denkt dat je dan ook nog kunt voldoen aan deze voorwaarden? Succes!
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_215363691
laatst nog 280km gefietst(niet elektrisch) in 1 dag, ff naar België heen en terug.
en dan een onvoldoende krijgen, ruime onvoldoende zelfs.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  Forum Admin donderdag 24 oktober 2024 @ 18:52:19 #10
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_215363711
Misschien omdat de ratio een beetje zoek is? Ik denk dat iedereen een betere wereld wil achterlaten voor zijn of haar kroost.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_215363733
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 18:19 schreef Nyamuk het volgende:
  donderdag 24 oktober 2024 @ 18:55:24 #12
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_215363762
Nog genoeg werk aan de winkel dus.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  donderdag 24 oktober 2024 @ 18:56:38 #13
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_215363776
quote:
Zo heeft dit kabinet afscheid genomen van rekeningrijden, waardoor mensen over de hele linie meer blijven rijden. Daardoor is er meer CO2-uitstoot dan anders het geval zou zijn geweest.
Dat rekeningrijden zou zorgen voor een afname van het aantal gereden kilometers is een flinke aanname.

De vertraagde reductiedoelen voor de industrie mag je Rutte en co. voor bedanken die gezellig in gesprek wilden met de grootste vervuilers en dachten dat dat iets zou opleveren.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_215363800
Allemaal echt stoppen met scheten laten. Ook jij.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_215363905
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 18:19 schreef CoolGuy het volgende:
Dat hele klimaatgelul hangt me de keel uit. 'We' gaan helemaal niet het klimaat redden. Het gaat gewoon niet gebeuren en dat hele gepush dient alleen maar de grotere agenda om er geld aan te kunnen verdienen.
Dit.

Iets goeds doen voor de wereld is prima, niet met 'een plan' er achter van volk wat er keihard aan verdient.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_215363923
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 18:19 schreef Nyamuk het volgende:
En zeker niet van genot.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_215364003
De fabriek van kunstmestfabrikant Yara in het Zeeuwse Sluiskil stoot jaarlijks 3,3 megaton CO2 uit. Net zoveel als zo'n 174 duizend huishoudens.

Tatasteel
Volgens de Nederlandse Emissieautoriteit was het hoogovencomplex in 2021 verantwoordelijk voor de uitstoot van 11,6 Mton CO₂. Ongeveer de helft van de CO₂-uitstoot die aan Tata Steel wordt toegerekend is afkomstig van de Vattenfall-centrales die bij het hoogovencomplex horen

Shell
de raffinaderij van Shell in Pernis, had vorig jaar een wat lagere uitstoot dat de jaren ervoor. Toch werd er nog altijd ruim 4,1 miljoen ton CO2 uitgestoten.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  donderdag 24 oktober 2024 @ 19:12:59 #18
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_215364041
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 18:58 schreef spectrumanalyser het volgende:
Allemaal echt stoppen met scheten laten. Ook jij.
Flatulentie is een onderschatte uitdrukkingsvorm.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_215364160
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 18:52 schreef Straatcommando. het volgende:
Misschien omdat de ratio een beetje zoek is? Ik denk dat iedereen een betere wereld wil achterlaten voor zijn of haar kroost.
Ik vrees dat je daarin veel te positief in bent.
De mens is helaas niet gemaakt voor lange termijn planning. Uit nature plannen we alleen op de korte termijn. Plannen op lange termijn gaat letterlijk tegen onze natuur in.

Neem de roep op Kernenergie: we laten voor millennia afval achter. Echter is de voorraad uranium, voor zover bekend, goed voor een jaartje of 80. Inclusief de meest positieve voorspellingen over nog te vinden uranium kom je niet verder dan een jaar of 200.

Dat is met huidig gebruik. Gaan we andere energie bronnen vervangen door kernenergie, dan doen we natuurlijk (veel) minder lang met de energie.

Met het huidig gebruik hebben we minder dan 50 jaar aan voorraad olie. Toch blijven we het volop gebruiken, nog afgezien van de andere negatieve effecten.

Echter vind een aanzienlijk gedeelte van de westerse bevolking het niet nodig hier wat aan te doen, met eigenlijk geen beter plan dan doorgaan totdat het allemaal op is.
En dat is niet vreemd, want dat is het natuurlijke korte termijn denken van mensen.

Triest genoeg is China op dit moment meer bezig met toekomst bestendige energiebronnen dan wij in het westen.
pi_215364186
Gewoon meer belasten, dan komt het vanzelf goed
  donderdag 24 oktober 2024 @ 19:47:45 #21
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_215364618
Ik ben toch altijd wel weer teleurgesteld in de hoeveelheid "klimaat onzin" reacties.

Ik bedoel, prima dat je zegt dat onze impact op wereldschaal beperkt is en dat we daarom wat rustiger aan kunnen doen. Maar dat je met de weer patronen anno nu nog "onzin" meent te kunnen roepen - kijk je nooit uit het raam ofzo? Of kom je verder helemaal nergens? Hoe zit dat?
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_215364630
Nou zeg, heb ik laatst nog een vegaburger gegeten, is het allemaal voor niets geweest en vergaat de wereld toch.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_215364644
quote:
[..] komt Nederland uit op een afname van 44 tot 52 procent, ten opzichte van 1990.
Altijd mooi om eens een keer goed nieuws te krijgen *O*
pi_215364859
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 19:19 schreef Shotty het volgende:

[..]
Ik vrees dat je daarin veel te positief in bent.
De mens is helaas niet gemaakt voor lange termijn planning. Uit nature plannen we alleen op de korte termijn. Plannen op lange termijn gaat letterlijk tegen onze natuur in.

Neem de roep op Kernenergie: we laten voor millennia afval achter. Echter is de voorraad uranium, voor zover bekend, goed voor een jaartje of 80. Inclusief de meest positieve voorspellingen over nog te vinden uranium kom je niet verder dan een jaar of 200.

Dat is met huidig gebruik. Gaan we andere energie bronnen vervangen door kernenergie, dan doen we natuurlijk (veel) minder lang met de energie.

Met het huidig gebruik hebben we minder dan 50 jaar aan voorraad olie. Toch blijven we het volop gebruiken, nog afgezien van de andere negatieve effecten.

Echter vind een aanzienlijk gedeelte van de westerse bevolking het niet nodig hier wat aan te doen, met eigenlijk geen beter plan dan doorgaan totdat het allemaal op is.
En dat is niet vreemd, want dat is het natuurlijke korte termijn denken van mensen.

Triest genoeg is China op dit moment meer bezig met toekomst bestendige energiebronnen dan wij in het westen.
Dat is typisch Westers ja?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_215365596
quote:
0s.gif Op donderdag 24 oktober 2024 20:02 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Dat is typisch Westers ja?
Nee. Dat is menselijk. Echter heeft de opinie in het westen het meeste effect, omdat wij de grootste gebruikers zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')