Dat is onbetaalbaar. Een voorproefje:quote:Op zondag 27 oktober 2024 09:33 schreef Toine51 het volgende:
Laten we ons maar aanpassen aan de klimaatveranderingen, dat is makkelijker lijkt mij....
Dat gepush hangt ook veel mensen de keel uit...
Dit is een jaarlijks fenomeen.quote:Op donderdag 31 oktober 2024 12:11 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Dat is onbetaalbaar. Een voorproefje:
NWS / Bijna honderd doden na noodweer en overstromingen in Spanje
quote:Op donderdag 31 oktober 2024 12:27 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Dit is een jaarlijks fenomeen.
Dan loop je als land al jaren achter de feiten aan natuurlijk...
In Spanje?quote:Op donderdag 31 oktober 2024 13:07 schreef CarbonC het volgende:
[..]wat nu gebeurt is is zeker geen jaarlijks fenomeen.
Heb je een lijstje wanneer dit is het verleden is gebeurd?quote:Op donderdag 31 oktober 2024 13:07 schreef CarbonC het volgende:
[..]wat nu gebeurt is is zeker geen jaarlijks fenomeen.
De lezing: https://www.wur.nl/nl/act(...)-natuur-in-de-eu.htmquote:Want food security? Eat less meat, major report says.
Europe’s top farming university is calling for smaller livestock herds and a shift toward plant-based diets.
Free article usually reserved for subscribers
IMF includes Pakistan on the agenda for $7 billion Extended Fund Facility
Poultry is best, converting feed to flesh with far less waste. | Bilawal Arbab/EPA-EFE
November 11, 2024 4:12 am CET
By Alessandro Ford
BRUSSELS — When the Netherlands’ Sicco Mansholt became Europe’s first agriculture commissioner back in 1958, the continent’s farmers faced a very different situation than they do today.
Officials in the postwar period were focused on guaranteeing food availability, boosting productivity with better fertilizers and pesticides, protecting farm incomes with fixed prices, and eating the difference to keep the cost of bread down for consumers. Mansholt’s Common Agricultural Policy (CAP) — created in 1962 — did all of that and more.
Yet by the end of his career, the Dutchman had come to understand the environmental and economic harms the CAP was wreaking. Soil degradation, water pollution and biodiversity loss were killing ecosystems, while production-based subsidies were spawning the infamous “wine lakes” and “butter mountains” of commodities to be destroyed or dumped on foreign markets.
(...)
“The EU could produce enough food ... to feed its population, provided the production of protein crops and oilseeds is increased,” said the report.
But there’s a catch.
2. … as long as we eat less meat
Livestock populations are shrinking by a few percent a year. Yet unless they fall dramatically — as consumers shift to plant-based diets — there is simply not enough land in Europe to grow all their feed, the report concluded. Of all the plants produced in Europe — for food, feed, textiles, wood, biofuels and bioplastics — 60 percent go to raising farm animals.
“That bar is huge. And if you’re looking for room for maneuvering, maybe it’s there,” said Harriette Bos, senior researcher at Wageningen, during the lecture.
Ruminants like cows, sheep and goats require dozens of crop calories to make a meat calorie. Pigs are slightly more efficient, but they eat less grass than ruminants, meaning they are much more soy-intensive. Poultry is best, converting feed to flesh with far less waste. That means white meat consumption can stay stable, but red must decline fast.
“A shift to more sustainable consumption patterns is needed,” the report summarizes, noting that this is crucial on health and climate grounds as well. EU citizens on average eat 40 percent more protein than is recommended, significantly raising their risk of cardiovascular disease and various cancers.
Meanwhile, animal farming accounts for 85 percent of EU agricultural emissions, which have proven difficult to cut in recent years. The industry’s political clout has bought it a near-total exemption from climate targets, with EU officials delaying or shelving key legislation on sustainable diets and agrochemicals after bloc-wide farmer protests.
(...)
https://www.politico.eu/a(...)licy-cap-eu-farming/
Met dat geld .quote:Op woensdag 30 oktober 2024 17:44 schreef ikweethetookniet het volgende:
Rob Jetten die faalt![]()
Nou dat is nieuws![]()
![]()
Gelukkig wel 30 miljard gekost
quote:Onderzoek TNO:
Ruimte voor meer dan dertien kleine kerncentrales in Nederland: 'Serieus werk van gaan maken'
Theo Besteman
41 min geledenin Financieel
Amsterdam - Als Nederland zijn CO2-uitstoot drastisch wil beperken, kunnen centrales 'een belangrijke' rol spelen.
In 2050 is er ruimte voor meer dan dertien kleinere kerncentrales.
De grootste slag moet ruim voor 2050 gemaakt worden.quote:Op vrijdag 15 november 2024 06:40 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)-werk-van-gaan-maken
[..]
o dan na 2050 vergaat de wereld ??quote:Op vrijdag 15 november 2024 09:42 schreef CarbonC het volgende:
[..]
De grootste slag moet ruim voor 2050 gemaakt worden.
Kerncentrales blijven wensdenken.
Het blijft jammer dat het onmogelijk is voor de mens om het gedrag aan te passen.
Als één van de kleinere landen in de wereld zal onze impact niet veel zijn. Desalniettemin kunnen we best ons best doen.quote:Op vrijdag 15 november 2024 09:42 schreef CarbonC het volgende:
De grootste slag moet ruim voor 2050 gemaakt worden.
De technologie is er al lang. Het juiste verdien- en winstmodel nog niet.quote:Kerncentrales blijven wensdenken.
Geen enkel levend wezen op deze planeet past zijjn gedrag aan als er geen enkel direct negatief gevolg zit aan zijn eigen persoonlijke levenssfeer.quote:Het blijft jammer dat het onmogelijk is voor de mens om het gedrag aan te passen.
Tja. We hebben een keuze.quote:Op vrijdag 15 november 2024 09:42 schreef CarbonC het volgende:
[..]
De grootste slag moet ruim voor 2050 gemaakt worden.
Kerncentrales blijven wensdenken.
Het blijft jammer dat het onmogelijk is voor de mens om het gedrag aan te passen.
dat gaat de wereld niet redden , wij als nederland willen toch de wereld redden?/quote:Op vrijdag 15 november 2024 09:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Tja. We hebben een keuze.
Optie 1:
- Ons hele land vol zetten met windmolens en zonnepanelen
- Geen brandstofauto's
- Auto's alleen opladen als er elektriciteit over is
- Geen vlees meer eten
- Niet meer met het vliegtuig
- In de kou gaan zitten als het niet hard waait
- Geen kunstmest meer produceren
- Alleen nog essentiële spullen kopen
Bonus punten:
- Plastic uitbannen
Eisen:
- Een veel groter en zwaarder elektriciteitsnetwerk
Optie 2:
- Geen brandstofauto's
- Van het gas af
- Niet meer met het vliegtuig
Bonus punten:
- Een beter OV
Eisen:
- Kerncentrales
- Een veel groter en zwaarder elektriciteitsnetwerk
Er zijn meer opties, maar die vereisen wensdenken.
Denken dat de luchtvaart gaat ophouden te bestaan vind ik eerlijk gezegd niet getuigen van enig realisme.quote:Op vrijdag 15 november 2024 09:58 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Tja. We hebben een keuze.
Optie 1:
- Ons hele land vol zetten met windmolens en zonnepanelen
- Geen brandstofauto's
- Auto's alleen opladen als er elektriciteit over is
- Geen vlees meer eten
- Niet meer met het vliegtuig
- In de kou gaan zitten als het niet hard waait
- Geen kunstmest meer produceren
- Alleen nog essentiële spullen kopen
Bonus punten:
- Plastic uitbannen
Eisen:
- Een veel groter en zwaarder elektriciteitsnetwerk
Optie 2:
- Geen brandstofauto's
- Van het gas af
- Niet meer met het vliegtuig
Bonus punten:
- Een beter OV
Eisen:
- Kerncentrales
- Een veel groter en zwaarder elektriciteitsnetwerk
Er zijn meer opties, maar die vereisen wensdenken.
Ik ook niet, maar dat is natuurlijk een groot doelwit als alle uitstoot weg moet.quote:Op vrijdag 15 november 2024 10:11 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Denken dat de luchtvaart gaat ophouden te bestaan vind ik eerlijk gezegd niet getuigen van enig realisme.
CO2 uit de lucht halen is een verloren zaak als je geen bergen gratis elektriciteit hebt. Als je dat nu wilt doen, produceer je daarmee veel meer CO2 dan dat je kunt verwijderen.quote:Op vrijdag 15 november 2024 11:07 schreef Oud_student het volgende:
Onder Trump zal er meer olie en gas worden geproduceerd en gebruikt. Ook kan de VS meer olie en gas exporteren (gebeurt nu al naar de EU tegen woekerprijzen)
Heeft het planbureau al berekend hoveel CO2 wij dan volgend jaar uit de lucht moeten halen om het "klimaat te redden"
Het was natuurlijk niet serieus bedoeld. CO2 uit de lucht halen is natuurlijk waanzin, tenzij je zoals Nobelprijswinnaar Prof. Ben Feringa beweert, dit als grondstof voor de productie van bijv brandstoffen gebruikt.quote:Op vrijdag 15 november 2024 12:21 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
CO2 uit de lucht halen is een verloren zaak als je geen bergen gratis elektriciteit hebt. Als je dat nu wilt doen, produceer je daarmee veel meer CO2 dan dat je kunt verwijderen.
Waterstof is een geweldige hype, bij de opwekking gaat veel energie verloren en bij het gebruik weer. Netto blijft er 10 a 20 % van de oorspronkelijke input aan energie over.quote:Het lijkt dan een goed doel voor elektriciteit die we "over" hebben als het hard waait of de zon flink schijnt, maar de lijst van dingen die we met die elektriciteit moeten doen wordt steeds groter. Met stip op de eerste plaats: het opladen van EVs. En volgens het Klimaatakkoord is die gereserveerd voor het opwekken van waterstof.
Ja, net zoals ze doen op vliegdekschepen als de kernreactor toch staat te niksen. Heb je dus wel die kernreactor nodig.quote:Op vrijdag 15 november 2024 13:18 schreef Oud_student het volgende:
Beter idee, maak met CO2 en waterstof brandstoffen zoals ethanol en methaan
Vliegverkeer is 2% van de uitstoot. Hier wegen de voordelen niet op tegen de nadelen. We hoeven ook niet naar geen uitstoot, het doel is net zero.quote:Op vrijdag 15 november 2024 12:17 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik ook niet, maar dat is natuurlijk een groot doelwit als alle uitstoot weg moet.
We kunnen beter een afweging maken: willen we deze luxe opgeven, zo nee, hoe kunnen we die dan vervangen? In Europa kom je met de trein ook een heel eind, dus betere treinen zijn ook een optie. Maar een schip, als je nog verder weg wilt, is dat meestal niet.
Je hoeft mij niet te overtuigen. Maar het is die eis van net zero die het zo moeilijk maakt.quote:Op vrijdag 15 november 2024 13:33 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Vliegverkeer is 2% van de uitstoot. Hier wegen de voordelen niet op tegen de nadelen. We hoeven ook niet naar geen uitstoot, het doel is net zero.
het is veel gemakkelijker het allemaal op papier te doen, via certificaten. Plant een boom en krijg meteen een CO2-krediet van alle CO2 die die boom tijdens een lang leven opneemt. Haal een paar jaar later de aanplant weer weg en doe het nog een keer.quote:Nog even afgezien van dat er flink progressie is ten aanzien van CO2 uit de lucht halen. Als we dat echt kunnen opschalen in de toekomst, dan is er veel mogelijk.
Dat kan nu al. Het wordt dan wel veel duurder. Je beste optie is synthetische brandstof, e-Fuel.quote:En vliegen kan straks wellicht ook met alternatieve energiebronnen.
ga jij maar eens naar Africa, goed rondkijken,quote:Op vrijdag 15 november 2024 09:52 schreef Mr_Belvedere het volgende:
Als één van de kleinere landen in de wereld zal onze impact niet veel zijn. Desalniettemin kunnen we best ons best doen.
dat dusquote:Op vrijdag 15 november 2024 13:18 schreef Oud_student het volgende:
Waterstof is een geweldige hype, bij de opwekking gaat veel energie verloren en bij het gebruik weer. Netto blijft er 10 a 20 % van de oorspronkelijke input aan energie over.
Ook hier: te duur, te gevaarlijk. Voor opslag en vervoer heb je speciale containers en leidingen nodig.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |