Wordt eigenlijk ook wel hoog tijd. Nederlandse steden zijn op Europees niveau echt bizar dunbevolkt. Je moet de hoogte in.quote:Skyline Den Haag verandert door hoogbouw: 'Stad kan forse groei aan'
De skyline van Den Haag gaat de komende jaren ingrijpend veranderen door de komst van een aantal imposante woontorens. Bewoners van het gebied tussen de grote treinstations zijn erg benieuwd naar de plannen en de impact ervan, bleek op een drukbezochte open dag.
In het toekomstige economische hart van Den Haag moeten in 2040 ruim 20.000 nieuwe woningen zijn gebouwd, goed voor 35.000 bewoners. Ook zijn er dan 640.000 vierkante meter extra kantoorruimte en 255.000 vierkante meter maatschappelijke en commerciële voorzieningen bij gekomen.
"Dat gaat wel wat betekenen voor de mensen die er nu al wonen, werken en ondernemen en de mensen die er in de toekomst komen. Die ontwikkeling willen we samen doen en zo'n open dag hoort daarbij", zegt wethouder Robert van Asten (D66) tegen Omroep West.
De hoogte in
De skyline gaat er anders uitzien doordat er vooral in de hoogte wordt gebouwd. Zo heeft gebouw The Grace met twee woontorens van ruim 150 meter en 180 meter hoog plek voor 1304 woningen. Ook komen er winkels, horeca en kantoren in het pand. Naar verwachting is The Grace in 2029 klaar.
De Escher Gardens komen naast station Hollands Spoor. Het worden twee woontorens van 156 meter en 165 meter hoog. Daarin komen 1250 woningen, kantoorruimte en plek voor voorzieningen zoals winkels en horeca. Naar verwachting start de bouw van de torens in 2026 en zijn ze eveneens in 2029 klaar.
Tegenover de MegaStores aan de Waldorpstraat komt de Waldorp Four. Dat zijn vier nieuwe woontorens met ongeveer 1170 woningen, waaronder sociale huurwoningen en studentenwoningen. Ook komt er ruimte voor bedrijven en voorzieningen. De verwachting is dat de bouw in 2028 klaar is.
Volgens Van Asten kan het gebied de forse groei aan. "Maar wel onder voorwaarden, die we moeten bewaken en vastleggen", zegt hij. "Zo moeten we keuzes maken op het gebied van mobiliteit. Hoe zorgen we ervoor dat de stad toegankelijk blijft? Ook is veiligheid belangrijk. Daarnaast moet het gebied behoorlijk groen zijn en zijn voldoende voorzieningen noodzakelijk."
Over dat laatste zijn nog wel wat zorgen bij omwonenden. "Ik kom uit Bezuidenhout en daar wonen al 17.000 mensen en komen er nog eens 17.000 bij. Maar er komen geen artsen of sociale voorzieningen bij. Dus wat dat betreft heeft de stad nog wel wat in te halen", zegt een bewoner.
Volgens Van Asten hoeven mensen zich daarover geen zorgen te maken. "We zijn nu al bezig invulling te geven aan plekken waar bijvoorbeeld een huisarts of een loodgieter komt en waar je kan sporten. In grote panden, zoals The Grace op de Rijswijkseweg, komen voorzieningen in de onderste laag van het gebouw", aldus de wethouder.
Ik denk dat een hoop mensen die in het centrum wonen geen auto meer hebben, ik heb het ook jaren zonder gedaan, woonde in het centrum van een dorp.quote:Op zondag 20 oktober 2024 19:26 schreef mschol het volgende:
kan het stadscentrum alleen niet aan, die 35.000 extra auto's
Kan makkelijk. Verder hebben niet alle inwoners een autoquote:Op zondag 20 oktober 2024 19:26 schreef mschol het volgende:
kan het stadscentrum alleen niet aan, die 35.000 extra auto's
Parijs is bijvoorbeeld meer dan 3x zo dichtbevolkt dan Den Haag.quote:Op zondag 20 oktober 2024 19:26 schreef mschol het volgende:
kan het stadscentrum alleen niet aan, die 35.000 extra auto's
quote:Op zondag 20 oktober 2024 19:27 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik denk dat een hoop mensen die in het centrum wonen geen auto meer hebben, ik heb het ook jaren zonder gedaan, woonde in het centrum van een dorp.
quote:Op zondag 20 oktober 2024 19:33 schreef Harvest89 het volgende:
Netjes.
En dit moet door heel Nederland gebeuren.
Inderdaad, als je daar woont dan heb je echt geen auto nodig. Het barst er van het openbaar vervoer echt elke kant op.quote:Op zondag 20 oktober 2024 19:27 schreef Managarm het volgende:
[..]
Ik denk dat een hoop mensen die in het centrum wonen geen auto meer hebben.
Ja ga even Parijs met Den Haag vergelijkenquote:Op zondag 20 oktober 2024 19:33 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Parijs is bijvoorbeeld meer dan 3x zo dichtbevolkt dan Den Haag.
Hoezo? Voor hoogbouw zijn er véél strengere eisen omtrent brandveiligheid.quote:Op zondag 20 oktober 2024 19:36 schreef TweedeKlum het volgende:
Daar zal de brandweer blij mee zijn.
Niet alleen Parijs.quote:Op zondag 20 oktober 2024 19:39 schreef mascara-klodder het volgende:
[..]
Ja ga even Parijs met Den Haag vergelijken
Mooi streven zeg. Nóg meer mensen op een kluitje. Je moet er maar blij van worden.quote:Op zondag 20 oktober 2024 19:45 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Niet alleen Parijs.
Den Haag is de meest dichtbevolkte stad van Nederland, maar komt in Europa niet eens in de top 30
Als land zijn we gemiddeld het meest dichtbevolkt in Europa, maar we verspreiden mensen te veel over het land waardoor er geen enkel echt dichtbevolkte stad hebben.
Hoogbouw is relatief duur, een woning op 15 hoog kost 2 keer zoveel als op 4 hoog.quote:Op zondag 20 oktober 2024 19:36 schreef Mikeytt het volgende:
[..]![]()
Snap niet waarom het altijd max 2-3 hoog moet zijn in veel steden
Schitterend. Lijkt wel een mini New york.quote:Op zondag 20 oktober 2024 19:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Er staat eigenlijk vrij weinig in de concrete planning. Vooral visies die worden afgeschaald waarschijnlijk
Intussen bouwt Rotterdam hard door bijvoorbeeld. Met 280+ meter torens in de pijplijn.
Dit is Rotterdam over een paar jaar:
[ [url=https://www.skyscrapercity.com/cdn-cgi/image/format=auto,onerror=redirect,width=1920,height=1920,fit=scale-down/https://www.skyscrapercit(...).7242811/]afbeelding[/url] ]
[ [url=https://www.skyscrapercity.com/cdn-cgi/image/format=auto,onerror=redirect,width=1920,height=1920,fit=scale-down/https://www.skyscrapercit(...).8097156/]afbeelding[/url] ]
Moet wel een hoop minder genimby'd worden door de nimby's. Zoals bij Codrico. Die achterste gouden.quote:Op zondag 20 oktober 2024 19:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Er staat eigenlijk vrij weinig in de concrete planning. Vooral visies die worden afgeschaald waarschijnlijk
Intussen bouwt Rotterdam hard door bijvoorbeeld. Met 280+ meter torens in de pijplijn.
Dit is Rotterdam over een paar jaar:
[ [url=https://www.skyscrapercity.com/cdn-cgi/image/format=auto,onerror=redirect,width=1920,height=1920,fit=scale-down/https://www.skyscrapercit(...).7242811/]afbeelding[/url] ]
[ [url=https://www.skyscrapercity.com/cdn-cgi/image/format=auto,onerror=redirect,width=1920,height=1920,fit=scale-down/https://www.skyscrapercit(...).8097156/]afbeelding[/url] ]
Zowel Rotterdam als Den Haag vind ik echt steden bij uitstek voor dit soort plannenquote:Op zondag 20 oktober 2024 19:48 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Er staat eigenlijk vrij weinig in de concrete planning. Vooral visies die worden afgeschaald waarschijnlijk
Intussen bouwt Rotterdam hard door bijvoorbeeld. Met 280+ meter torens in de pijplijn.
Dit is Rotterdam over een paar jaar:
[ [url=https://www.skyscrapercity.com/cdn-cgi/image/format=auto,onerror=redirect,width=1920,height=1920,fit=scale-down/https://www.skyscrapercit(...).7242811/]afbeelding[/url] ]
[ [url=https://www.skyscrapercity.com/cdn-cgi/image/format=auto,onerror=redirect,width=1920,height=1920,fit=scale-down/https://www.skyscrapercit(...).8097156/]afbeelding[/url] ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |