Mooi zo, uitroeien die haatbaarden.quote:Op zondag 20 oktober 2024 22:41 schreef Bensel het volgende:
Ondertussen gaat het lekker los in beirut, meerdere airstrikes nabij de luchthaven. Steve is uiteraard online
Zeker waar.quote:Op zondag 20 oktober 2024 22:05 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Wat een gekke vraag. Hamas is een terroristische organisatie. Bij voorkeur 'vechten' die helemaal niet.
En waarom is die blokkade ook al weer nodig? O ja.quote:Op zondag 20 oktober 2024 22:54 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Zeker waar.
Dan komt daarna de moeilijke vraag: mogen de inwoners van Gaza wel hun buurman aanvallen? De buurman die Gaza controleert en in haar eentje bepaalt wat er wel en niet in komt. De een noemt het een bezetting, de ander een blokkade, ik weet niet wat de juiste term is. Conform internationaal recht mag een blokkade wel als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. De rechtmatigheid van de plaatselijke situatie is al jaren onderwerp van kritiek en debat.
Kan je met die context zeggen dat de inwoners van Gaza op de handen moeten zitten, het over zich heen moeten laten gaan en gewoon moeten wachten of zou 'in opstand komen' (dat is ook meteen frame) gewoon legitiem zijn?
Maakt dat het legitiem om de hele bevoking te straffen zonder einddatum of perspectief? Oja inderdaadquote:Op zondag 20 oktober 2024 22:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En waarom is die blokkade ook al weer nodig? O ja.
Uiteraard.quote:Op zondag 20 oktober 2024 23:10 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Maakt dat het legitiem om de hele bevoking te straffen zonder einddatum of perspectief? Oja inderdaad
Ja, ik vrees dat bommen niet echt onderscheid maken tussen haatbaarden en gewone Libanezen die net als de rest gewoon hun leven willen leiden.quote:Op zondag 20 oktober 2024 22:47 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Mooi zo, uitroeien die haatbaarden.
Neem maar aan dat Israël wel probeert te mikken.quote:Op zondag 20 oktober 2024 23:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, ik vrees dat bommen niet echt onderscheid maken tussen haatbaarden en gewone Libanezen die net als de rest gewoon hun leven willen leiden.
Dit soort acties werken niet alleen averrechts, het leidt simpelweg tot onschuldige doden.
De goeden lijden onder de kwaden, kent U die uitdrukking.quote:Op zondag 20 oktober 2024 23:16 schreef ludovico het volgende:
[..]
Neem maar aan dat Israël wel probeert te mikken.
Wellicht eerst de vraag stellen om 'm gelijk te beantwoorden dat die buurman niet zomaar controleert met wat anderen een bezetting lijken te noemen maar om ter voorkomen dat die terroristisch geleide staat, niet nog meer contrabande exploiteert.quote:Op zondag 20 oktober 2024 22:54 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Zeker waar.
Dan komt daarna de moeilijke vraag: mogen de inwoners van Gaza wel hun buurman aanvallen? De buurman die Gaza controleert en in haar eentje bepaalt wat er wel en niet in komt. De een noemt het een bezetting, de ander een blokkade, ik weet niet wat de juiste term is. Conform internationaal recht mag een blokkade wel als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. De rechtmatigheid van de plaatselijke situatie is al jaren onderwerp van kritiek en debat.
Kan je met die context zeggen dat de inwoners van Gaza op de handen moeten zitten, het over zich heen moeten laten gaan en gewoon moeten wachten of zou 'in opstand komen' (dat is ook meteen frame) gewoon legitiem zijn?
Nee en bij voorkeur bombardeert een westerse leger ook geen tienduizenden burgers kapot en blazen ze al helemaal niet na afloop van de grondgevechten in alle rust complete wijken op.quote:Op zondag 20 oktober 2024 22:05 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Wat een gekke vraag. Hamas is een terroristische organisatie. Bij voorkeur 'vechten' die helemaal niet.
Mag het? Met een duidelijk geïdentificeerd leger dat zich niet vermengt met de burgerbevolking en dat alleen militaire doelwitten aanvalt, ja dat mag wat mij betreft wel. Maar als je verliest dan ook niet gaan klagen als daar consequenties aan verbonden zijn. Hoeveel grondgebied heeft Duitsland af moeten staan na WOII? En vergelijk dat eens met wat Israël veroverd ( en grotendeels weer teruggegeven) heeft.quote:Op zondag 20 oktober 2024 22:54 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Zeker waar.
Ik kan dit vinden. Geen gijzelaar maar een overlevende van het Nova-festival.quote:Op maandag 21 oktober 2024 00:52 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Een van de gerede gijzelaars (een vrouw van 22) heeft vandaag thuis zelfmoord gepleegd (PTSD denk ik..) lees ik.
heftig...
Ja je hebt gelijk idd.quote:Op maandag 21 oktober 2024 07:49 schreef Qarrad het volgende:
[..]
Ik kan dit vinden. Geen gijzelaar maar een overlevende van het Nova-festival.
Nog steeds heel erg triest natuurlijk.
https://vinnews.com/2024/(...)welfare-authorities/
Het geeft het belang nog maar eens aan van goede psychologische begeleiding en nazorg. En om het meteen veel breder te trekken: ook dat is iets wat in Israël niet alleen binnenlands serieus genomen moet worden, maar wat ook een factor zou moeten zijn om zeer serieus genomen te worden in het kader van de heropbouw van Gaza.
Al tijden hoor je niks meer over de plannen daarmee na de militaire operatie daar. Als het eindigt met één grote puinbak met bufferzônes, gevuld met hoopjes getraumatiseerde ellende zonder perspectief, dan is alles voor niets geweest, voor iedereen.
Jeetje. Wat zonde.quote:Op maandag 21 oktober 2024 00:52 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Een van de gerede gijzelaars (een vrouw van 22) heeft vandaag thuis zelfmoord gepleegd (PTSD denk ik..) lees ik.
heftig...
quote:
Het lijkt alsof er een soort "damned if you do, damned if you don't" situatie is. Israël kan het zich niet veroorloven een Hezbollah, Hamas en Iran naast de deur te hebben.quote:Op zondag 20 oktober 2024 23:12 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, ik vrees dat bommen niet echt onderscheid maken tussen haatbaarden en gewone Libanezen die net als de rest gewoon hun leven willen leiden.
Dit soort acties werken niet alleen averrechts, het leidt simpelweg tot onschuldige doden.
In zekere zin zou je hem kunnen vergelijken met een generaal die je doorgaans ook niet zelf met het geweer in de hand aan de frontlinie treft.quote:Op maandag 21 oktober 2024 09:55 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik heb lelijke stukjes over Sinwar geschreven en een duim omhoog gegeven toen hij dood was, maar ik vind hem geen bangerik. Volgens sommige hijgerige mensen is dat ophemelen.
Ik zou willen dat die mensen zo principieel waren tegen alle moordenaars in deze oorlog.
Stop er nou gewoon mee en lul eens niet zo slap.quote:Op maandag 21 oktober 2024 09:55 schreef Glazenmaker het volgende:
Ik heb lelijke stukjes over Sinwar geschreven en een duim omhoog gegeven toen hij dood was, maar ik vind hem geen bangerik. Volgens sommige hijgerige mensen is dat ophemelen.
Ik zou willen dat die mensen zo principieel waren tegen alle moordenaars in deze oorlog.
Los van dat is het ook gewoon heel erg dom om openlijk rond te blijven lopen met een tegenstander die totale lucht- en inlichtingen dominantie heeft. Hij was een oorlog aan het voeren en als je dat dom doet is het snel voorbij. Alleen van Palestijnen eisen sommigen dat ze zich dom gedragen.quote:Op maandag 21 oktober 2024 10:24 schreef Richestorags het volgende:
[..]
In zekere zin zou je hem kunnen vergelijken met een generaal die je doorgaans ook niet zelf met het geweer in de hand aan de frontlinie treft.
Misschien zou je de conclusie kunnen trekken dat oorlog voeren tegen een militair veel sterkere tegenstander niet zo'n briljant idee is.quote:Op maandag 21 oktober 2024 10:40 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Los van dat is het ook gewoon heel erg dom om openlijk rond te blijven lopen met een tegenstander die totale lucht- en inlichtingen dominantie heeft. Hij was een oorlog aan het voeren en als je dat dom doet is het snel voorbij. Alleen van Palestijnen eisen sommigen dat ze zich dom gedragen.
Stel dat hij wel boven de grond was gebleven dan hadden dezelfde schijnheiligen gezegd dat het alsnog een laffe klootzak was die verantwoordelijk was voor alle dode mensen in Israëls snelle bombardement.
Zijn lafheid zit voor mij vooral in het gegeven dat hij ongewapende feestende mensen afslachtte.quote:Op maandag 21 oktober 2024 10:40 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Los van dat is het ook gewoon heel erg dom om openlijk rond te blijven lopen met een tegenstander die totale lucht- en inlichtingen dominantie heeft. Hij was een oorlog aan het voeren en als je dat dom doet is het snel voorbij. Alleen van Palestijnen eisen sommigen dat ze zich dom gedragen.
Stel dat hij wel boven de grond was gebleven dan hadden dezelfde schijnheiligen gezegd dat het alsnog een laffe klootzak was die verantwoordelijk was voor alle dode mensen in Israëls snelle bombardement.
Het is ook een laffe klootzak die verantwoordelijk is voor alle doden in Gaza.quote:Op maandag 21 oktober 2024 10:40 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Wat een narigheid. Kom, laten we nog wat vaker op een station gaan zitten blèren.. misschien helpt hetquote:
Vanuit ons perspectief niet nee. Als je menselijk leed wat minder belangrijk vindt dan de vijand schade toebrengen kun je zeggen dat het een groot succes was. Israël is zwakker en geïsoleerder dan een jaar geleden. Het westen staat voor lul in de hele wereld.quote:Op maandag 21 oktober 2024 10:41 schreef Perrin het volgende:
[..]
Misschien zou je de conclusie kunnen trekken dat oorlog voeren tegen een militair veel sterkere tegenstander niet zo'n briljant idee is.
Laf is volgens mij niet het goede woord daarvoor. Ja die festivalgangers waren ongewapend, maar ik denk niet dat veel van de daders en bedenkers een verwachting hadden daarna nog lang te leven.quote:Op maandag 21 oktober 2024 10:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zijn lafheid zit voor mij vooral in het gegeven dat hij ongewapende feestende mensen afslachtte.
Dit frame laat andere oorlogsmisdadigers met hun misdaden wegkomen. Het is logisch niet vol te houden en ook nog eens moreel verwerpelijk.quote:Op maandag 21 oktober 2024 10:45 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Het is ook een laffe klootzak die verantwoordelijk is voor alle doden in Gaza.
Dat bodycount voor Hamas er niet toe doet is wel duidelijk ja.quote:Op maandag 21 oktober 2024 11:07 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Vanuit ons perspectief niet nee. Als je menselijk leed wat minder belangrijk vindt dan de vijand schade toebrengen kun je zeggen dat het een groot succes was.
Zich serieus inzetten om vreedzaam met hun buren samen te leven, in plaats van ze te willen uitroeien?quote:Op maandag 21 oktober 2024 11:07 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
En je kan je afvragen welk alternatief Hamas had.
https://www.groene.nl/artikel/onze-lijdensweg-begon-in-2006quote:Op zondag 20 oktober 2024 20:18 schreef havanagila het volgende:
Ah ja, de "de hamas is niet begonnen" act.
Zullen de Palestijnen je erg dankbaar voor zijn.
Ouder maar goed artikelquote:Terwijl duizenden Palestijnen in Gaza omkomen door het Israëlische offensief, was de meerderheid ook allang klaar met Hamas, dat al jaren met veel geweld zijn eigen volk onderdrukt.
Laf is absoluut het goede woord daarvoor.quote:Op maandag 21 oktober 2024 11:07 schreef Glazenmaker het volgende:
Laf is volgens mij niet het goede woord daarvoor. Ja die festivalgangers waren ongewapend, maar ik denk niet dat veel van de daders en bedenkers een verwachting hadden daarna nog lang te leven.
Het alternatief voor de dood was een van Israëls martelgevangenissen. Ook geen fijn vooruitzicht.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |