Hexagon | maandag 14 oktober 2024 @ 21:55 |
Jippie, we mogen weer 130 km per uur. Niet overal. Maar toch. De afgelopen periode heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat laten onderzoeken op welke trajecten de snelheid zo snel mogelijk kan worden verhoogd is zonder dat daar extra maatregelen voor stikstofdepositie of geluid nodig zijn. Dat biedt de grootste kans op een snelle verhoging van de maximumsnelheid. De eerste uitkomsten daarvan heeft minister Madlener afgelopen week aan de Kamer gemeld. De invoering van 130 km per uur overdag op alle trajecten waar dit ook voor 2020 mogelijk was, is door de regels waaraan voldaan moet worden zoals voor stikstof en geluid nu niet realistisch. Wel zijn er een aantal trajecten in beeld waar zo snel mogelijk overdag tot een snelheidsverhoging naar 130 km/u kan worden overgegaan. Dit zijn trajecten waar nu ook in de avond en nacht al een maximumsnelheid geldt van 130 km/u en waar mogelijk geen extra maatregelen voor stikstof en geluid nodig zijn. De volgende trajecten zijn nu in beeld: A6 tussen aansluiting Lelystad Noord en de Ketelbrug, A7 – Afsluitdijk (Stevinsluizen – Lorentzsluizen), A7 tussen aansluiting Zuidbroek en de grens met Duitsland en de A37 tussen knooppunt Holsloot en aansluiting Zwartemeer. Het is op dit moment nog niet zeker of op al deze vier trajecten de maximumsnelheid op korte termijn verhoogd kan worden, daarvoormoet de minister Madlener meer onderzoek laten doen. Na de uitwerking van deze vier trajecten worden meer trajecten onderzocht waar de maximumsnelheid verhoogd kan worden. De vier voorgestelde trajecten zijn samen 66,5 kilometer in totaal, de maximale tijdwinst als je op 1 dag over ál die wegen rijdt: 11,3 minuten. minuten. Bron Frontpage [ Bericht 36% gewijzigd door Jippie op 14-10-2024 22:41:22 ] | |
halfway | maandag 14 oktober 2024 @ 21:57 |
Heel Nederland gaat nu weer 130 rijden, let maar eens op. | |
Mikeytt | maandag 14 oktober 2024 @ 21:57 |
Nog niet te vroeg juichen he. Ze gaan eerst onderzoeken of het op deze kleine stukjes mogelijk is! | |
TheFreshPrince | maandag 14 oktober 2024 @ 21:59 |
![]() Als het op die stukjes is kan je het net zo goed niet doen. | |
de_boswachter | maandag 14 oktober 2024 @ 22:02 |
Geertgod | |
timmmmm | maandag 14 oktober 2024 @ 22:22 |
Op de afsluitdijk kan best toch, lekker karren op de brug | |
pmponer | maandag 14 oktober 2024 @ 22:27 |
Ik heb nog nooit iemand gehoord die is geflitst op een snelweg waar je overdag 100 moet, dus wat mij betreft blijft het zoals het is. | |
nattermann | maandag 14 oktober 2024 @ 22:28 |
Na 19:00h mag dat op veel meer trajecten. | |
FlippingCoin | maandag 14 oktober 2024 @ 22:34 |
ja doe lekker waar het wel boeit, alsof de mensen die daar wonen werken | |
Jippie | maandag 14 oktober 2024 @ 22:40 |
OP aangevuld | |
KvanG | maandag 14 oktober 2024 @ 23:49 |
Ik dacht dat TS van D66 was, die zou dus nu volgens de partijpolitiek moord en brand moeten schreeuwen. | |
koffiekoekjes | maandag 14 oktober 2024 @ 23:51 |
Ik heb net nog 130 gereden | |
Captain_Ghost | dinsdag 15 oktober 2024 @ 06:32 |
Afsluitdijk is mooie stukje waar je hard kan rijden. Alleen is het tweebaansweg. Tegenwoordig kan je niet sneller gaan rijden door de drukte.. Voor de rest van heel Nederland.. Er zijn genoeg plekken waar wel prima hard kan rijden omdat wegbaan breed zijn (3 of 4 banen) Maar ze zijn vaak te druk en vol met autos. Laat dat nou de probleem zijn in Nederland. | |
Hexagon | dinsdag 15 oktober 2024 @ 07:56 |
Eerder de ballen uit mijn broek lachen met dat kaartje. | |
tong80 | dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:12 |
Dus er gaan nu massaal automobilisten naar die wegen toe, waardoor er files komen te staan ?![]() | |
Aberkullie | dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:50 |
Dus overdag heb je wegen waar je 130, 100 of 80 mag rijden en na 19.00 uur mag je op enkele wegen in plaats van 100 wel weer 130. Het is allemaal lekker duidelijk. | |
Morri2 | dinsdag 15 oktober 2024 @ 08:53 |
Bijna nergens ![]() Vooral uithoeken waar zowat niemand moet zijn. | |
Dagoduck | dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:01 |
Dit hebben we vorige week al besproken: NWS / Kabinet onderzoekt of 130 weer kan (op 4 stukjes snelweg 🤪) Topic is ook nog gewoon open. | |
Isdatzo | dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:02 |
Tja, symboolpolitiek mag tijd, energie, en geld kosten he. Goed om te zien dat het kabinet hiermee bezig is... ... dan blijft er minder tijd over om op andere vlakken de boel de verpesten. | |
Ozewiezewozewalla | dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:07 |
Super! Fijn dat dit kabinet tussen de twitterrellen door toch tijd besteedt aan de écht belangrijke zaken in de maatschappij! Nu Zwarte Piet nog overal verplicht zwart laten maken en de zon gaat weer schijnen in Nederland | |
ChrisCarter | dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:50 |
Eindelijk wordt de échte problematiek in Nederland aangepakt. Meer rubber is meer beter. | |
Pedante_Mansplainer | dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:53 |
Wat fijn toch dat de HARDWERKENDE NEDERLANDER eindelijk weer lekker door mag kachelen. ![]() | |
Kopiko | dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:56 |
Vanmiddag naar Zuidbroek ![]() | |
phpmystyle | dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:43 |
Prima, 130 rijdt fijner dan 100. | |
phpmystyle | dinsdag 15 oktober 2024 @ 10:44 |
Je kan overdag vaak ook niet echt harder dan 100 Die limiet maakt helemaal niks uit. | |
Tomatenboer | dinsdag 15 oktober 2024 @ 11:58 |
Ik vind 100 km/u juist vele malen prettiger en ontspannender rijden dan 130 km/u. Ik rijd vrijwel altijd ongeveer 105 tot 108 km/u op de teller op de snelweg. Desondanks moet ik zeggen dat ik het verkeersbeeld voorheen veel rustiger vond. Voordat 130 km/u werd ingevoerd althans. Nu zie ik zelf dat ik ook overdag nog steeds aan alle kanten voorbij gevlogen wordt en opgejaagd wordt als ik overdag iemand met 110 km/u aan het inhalen ben (terwijl je 100 mag). Bovendien lijken veel mensen 130 km/u na 19.00u te zien als legitimatie om relatief veilig en ongestraft 160 km/u te kunnen rijden ofzo (of in ieder geval onder de invorderingsgrens). Want na 19.00u lijkt het wel op de Duitse autobahn tegenwoordig. Er lijkt echt veel harder te worden gereden dan tot enkele jaren terug voor mijn gevoel. Dat zorgt voor een veel onrustiger verkeersbeeld. Grotere snelheidsverschillen en in mijn ogen ook tot meer gevaarlijke situaties (kans is nu groter dat iemand een keer de snelheid verkeerd inschat). | |
Tiemie | dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:13 |
kansloos dit, gewoon overal 140 jongűh knappen met die zooi | |
Farenji | dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:15 |
130? Dat rijden wij al in z'n achteruit! | |
phpmystyle | dinsdag 15 oktober 2024 @ 12:35 |
Tjah, smaken verschillen he. Op ruime banen waar je makkelijk afstand kan houden vind ik hard rijden gewoon ontspannend. het is mij ook niet om de tijdswinst te doen, maar het is een stukje ontspanning/meditatie. Veel onrust ontstaat mij inziens door de vrachtauto's die elkaar soms inhalen omdat er een verschil is van 2 km/h ![]() | |
Hexagon | donderdag 19 december 2024 @ 18:40 |
Nou het wordt nog een plek minder ![]() https://www.nu.nl/politie(...)stukken-snelweg.html | |
Candymannetje | donderdag 19 december 2024 @ 18:45 |
Verschilt ook echt per auto. Mijn wagen draait bijna 4000 toeren als ik 130 rij. Dan is 100 een stuk aangenamer. | |
RamboDirk | donderdag 19 december 2024 @ 18:45 |
![]() | |
Vvdjemoeder | donderdag 19 december 2024 @ 18:47 |
En als je dan s’avonds 130 mag rijden, rijdt het bange klootjesvolk 100 | |
Cockwhale | donderdag 19 december 2024 @ 18:52 |
Straks weer een paar miljoen uitgeven voor het vervangen van de borden en dan over 4 jaar weer, heerlijk! | |
Hyperdude | donderdag 19 december 2024 @ 18:56 |
Wat een kutregering hebben we momenteel. Zelfs Hitler deed het nog beter. Op autosnelwegpolitiekgebied tenminste. ![]() | |
TheFreshPrince | donderdag 19 december 2024 @ 19:30 |
Op zich kunnen ze het voor alle EV's wel alvast verhogen naar 120 of 130km/u. Die hebben toch geen lokale NOx uitstoot. | |
phpmystyle | donderdag 19 december 2024 @ 19:34 |
Kleine stappen vooruit. | |
Straatcommando. | donderdag 19 december 2024 @ 19:55 |
Ondertussen in oost Nederland : https://www.gld.nl/nieuws(...)-a12-bij-velperbroek Maar da's het oosten maar. Scheelt dat het toch maar een tweebaans snelweg is. | |
Aberkullie | donderdag 19 december 2024 @ 20:04 |
Het Oosten, maar daar zit juist de hele achterban van Caroline. Dat wordt weer met de vuist op tafel | |
Straatcommando. | donderdag 19 december 2024 @ 20:05 |
Eerst even omrijden. | |
Haushofer | donderdag 19 december 2024 @ 20:09 |
130 rijden is voor mensen die niet snappen hoe luchtwrijving van snelheid afhangt ![]() Hint: je luchtwrijving neemt met 69% toe als je 130 km/h rijdt i.p.v. 100 km/h. | |
epicbeardman | donderdag 19 december 2024 @ 20:11 |
Mijn BMW noch bankrekening geeft een moer. Gewoon gassen. Zojuist 69 km in 25-30 minuten gereden. Lekker toch. | |
Haushofer | donderdag 19 december 2024 @ 20:13 |
Ja, lekker. Stoer ook ![]() Iedereen: doe als epicbeardman. Hijweets. ![]() | |
Discombobulate | donderdag 19 december 2024 @ 20:15 |
Ik rij sowieso al bijna altijd 130. ![]() En sowieso 1/4 van de mensen tenzij er trajectcontrole oid is. | |
epicbeardman | donderdag 19 december 2024 @ 20:19 |
Nog gingen er mensen harder dan ik hoor en dankzij mijn rijstijl maak ik juist ruimte waar mensen het henzelf moeilijk maken door treintje te rijden op rechterbaan en als ze dan ooit eens durven in te halen gaat het met 101 km/u omdat ze niet weten dat hen snelheidsmeter niet de daadwerkelijke snelheid aantoont. | |
RamboDirk | donderdag 19 december 2024 @ 20:19 |
Je bent echt stoer man, ik moet echt meer op jouw gaan lijken. | |
epicbeardman | donderdag 19 december 2024 @ 20:23 |
Je kan beginnen met je usericon te veranderen, want de Oekraine oorlog is zo irrelevant geworden dat NOS zelfs geen liveblog er voor heeft. Je moet een ISIS vlag gebruiken want daar geilt NOS nu op. Syrische vlag. | |
Aberkullie | donderdag 19 december 2024 @ 20:25 |
Maar helaas, jij bent gevaccineerd | |
torentje | donderdag 19 december 2024 @ 20:45 |
De roekeloze verkeersdeelnemers zou men nooit gelijk moeten geven aangezien zij niet alleen zichzelf in levensgevaar brengen maar ook het leven van de waardevollere medeweggebruikers op het spel zetten. | |
SymbolicFrank | vrijdag 20 december 2024 @ 11:20 |
Waarom maar 130? Waarom geen 150, of 200? Of 250, voor de mensen die een auto hebben die dat kan. Ja waarom een snelheidslimiet? Vroeger hadden we die ook niet. En om de doorstroom te bevorderen de wet afschaffen die zegt dat als je achterop een andere auto rijd, je automatisch fout bent. Want dat betekent gewoon, dat die auto voor je niet hard genoeg reed. | |
luxerobots | vrijdag 20 december 2024 @ 11:30 |
En vroeger hadden we ook geen drempels, geen gordels en kinderzitjes. En rookte iedereen erop los. Geweldig argument, dat 'vroeger'. | |
Kip_Frites_Appelmoes | vrijdag 20 december 2024 @ 11:32 |
Dan heb je dus te hard gereden. Zelfs als je continu 130 km/h rijdt, doe je 31 minuten en 50 seconden over 69 km. Of je moet dit in Duitsland gedaan hebben. | |
Kip_Frites_Appelmoes | vrijdag 20 december 2024 @ 11:34 |
Vroeger was alles beter. Zo hadden we in 1972 wel 3264 verkeersdoden terwijl we veel minder verkeer hadden dan vandaag de dag. Dat waren nog eens tijden. | |
SymbolicFrank | vrijdag 20 december 2024 @ 11:39 |
Nou, ja, tegenwoordig hebben veel mensen een elektrische auto die binnen een paar seconde vanuit stilstand op de 100 km/u zit. Maar de wegen zijn daar niet naar. Op de snelweg mag je niet stoppen en in de stad mag je maar 30 of 50 en moet je een lange, groene golf hebben om daar van te kunnen profiteren. Inhalen doen ze ook geweldig, dus het is haast misdadig als zo'n traag bakje minuten lang de linkerbaan verspert op de snelweg. En daar dat de welgestelden zijn, moeten we wel rekening houden met hun gevoelens! Dus dan minstens alle auto's met minder dan 100 pk samen met de vrachtwagens op de rechterbaan. | |
luxerobots | vrijdag 20 december 2024 @ 11:42 |
Hoe sneller je gaat, hoe meer ruimte je nodig hebt tussen auto's. Dus 130 rijden kan alleen op een rustige snelweg. Nog los van de extra vervuiling die het oplevert. | |
SymbolicFrank | vrijdag 20 december 2024 @ 11:54 |
Het was sarcastisch bedoeld. We hebben hier geen auto-industrie net zoals in Duitsland, die graag steeds duurdere en snellere auto's wil kunnen verkopen. We willen hier net meer ruimte voor voetgangers, fietsen en recreatie. En veilige woonwijken, zodat kinderen zelf naar buiten kunnen. Je staat hier bijna automatisch in de file en dat los je niet op door meer en bredere wegen aan te leggen en de maximum snelheid te verhogen. Dat doe je door alternatieven aan te moedigen, zoals de fiets het OV en thuiswerken. | |
Haushofer | vrijdag 20 december 2024 @ 13:40 |
Iets met remweg, reactietijd, veel meer auto's dan vroeger en voortschrijdend inzicht. Waarom max 0,5 promille alcohol in het bloed? Waarom geen 1,0 of 1,5? Of 5,0 voor mensen die goed tegen drank kunnen. Ja waarom een alcohollimiet? Vroeger hadden we die ook niet. Veiligheidsgordels, nog zoiets. ![]() | |
Red_85 | vrijdag 20 december 2024 @ 13:51 |
Bekijk deze YouTube-video Dit geldt voor heel veel meer moderne auto's die in de tussentijd veel betere remmen hebben gekregen. De remweg bij v-max is gebaseerd op hele oude gegevens en is geen argument meer voor v-max. Weet ook dat we inmiddels 10 jaar verder zijn dan deze aflevering. | |
Dagoduck | vrijdag 20 december 2024 @ 15:09 |
Niet iedereen rijdt in een moderne auto. | |
devlinmr | vrijdag 20 december 2024 @ 15:16 |
![]() Zou wat zijn. | |
devlinmr | vrijdag 20 december 2024 @ 15:18 |
En soms na 19u 120 ipv 100 | |
devlinmr | vrijdag 20 december 2024 @ 15:20 |
DAF rijder gespot | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 20 december 2024 @ 15:59 |
Uhmm, lekker belangrijk? | |
Kip_Frites_Appelmoes | vrijdag 20 december 2024 @ 16:15 |
Voor het brandstofverbruik lijkt het me inderdaad behoorlijk belangrijk dat de luchtweerstand van 100 naar 130 km/h met 69% toeneemt. | |
Haushofer | vrijdag 20 december 2024 @ 16:40 |
Als je weet dat arbeid gelijk is aan kracht maal afstand en deze arbeid zich vertaalt in het aantal liters benzine dat je verbruikt om die afstand af te leggen, dan is dat lekker belangrijk ja. ![]() | |
phpmystyle | vrijdag 20 december 2024 @ 17:43 |
Zou het ook kunnen zijn dan we dat wel weten maar dat we het gewoon voor lief nemen? | |
Red_85 | vrijdag 20 december 2024 @ 18:41 |
Remweg zo kort mogelijk? Dan moet je 5 gaan rijden. | |
Red_85 | vrijdag 20 december 2024 @ 18:42 |
Kulargument als alle automerken beter zijn geworden met remmen in de afgelopen 90 jaar. | |
devlinmr | vrijdag 20 december 2024 @ 19:50 |
Of heel grote remmen | |
nostra | vrijdag 20 december 2024 @ 20:01 |
Die limieten zijn toch slechts suggesties, dus het zal. Zorgen dat je niet harder dan 50 te hard rijdt en door. | |
Lord_Vetinari | vrijdag 20 december 2024 @ 20:16 |
En weet het verschil niet tussen jou en jouw. | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 20 december 2024 @ 21:52 |
Voor jou, misschien. Niet voor mij. Trouwens, waarom neemt het verbruik dan met 'slechts' 25% toe? | |
Captain_Jack_Sparrow | vrijdag 20 december 2024 @ 21:52 |
En wat dan nog? |