Dus reclames van bijvoorbeeld een NordVPN waarin de gevaren dat mensen makkelijk met je mee kunnen kijken etc. zijn nogal overdreven en bangmakerij?quote:Op zondag 13 oktober 2024 16:45 schreef Jahr00n het volgende:
Zolang je niks te verbergen hebt is het natuurlijk nergens voor nodig om een VPN te hebben.
Ja.quote:Op zondag 13 oktober 2024 16:54 schreef deuk.in.een.pakje.boter het volgende:
[..]
Dus reclames van bijvoorbeeld een NordVPN waarin de gevaren dat mensen makkelijk met je mee kunnen kijken etc. zijn nogal overdreven en bangmakerij?
Ze moeten iets zeggen om hun product te verkopenquote:Op zondag 13 oktober 2024 16:54 schreef deuk.in.een.pakje.boter het volgende:
[..]
Dus reclames van bijvoorbeeld een NordVPN waarin de gevaren dat mensen makkelijk met je mee kunnen kijken etc. zijn nogal overdreven en bangmakerij?
Dat je niets te verbergen hebt betekent ook niet dat je alles wil delen. Je hebt genoeg te verbergen, dat hoeven geen illegale of criminele zaken te zijn.quote:Op zondag 13 oktober 2024 16:45 schreef Jahr00n het volgende:
Zolang je niks te verbergen hebt is het natuurlijk nergens voor nodig om een VPN te hebben.
Maar een isp kan toch ook niet om tls heen?quote:Op zondag 13 oktober 2024 18:30 schreef stavromulabeta het volgende:
Een hoop verhalen over de voordelen van VPN zijn gebaseerd op de situatie in de VS. Daar mogen internetproviders je internetverkeer analyseren, commercieel gebruiken en verkopen. Daarom kan een vpn in de VS best handig zijn. In Nederland mag een internetprovider bijna niets met de data over je internetgebruik zonder tussenkomst van een rechter.
Hier kun je je beter afvragen: wie is betrouwbaarder? Ziggo, Odido, KPN of een willekeurige VPN-provider in een ver buitenland?
Precies dit. Ik doe niks wat verboden is, maar ik gebruik wel degelijk regelmatig een VPN.quote:Op zondag 13 oktober 2024 18:18 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Dat je niets te verbergen hebt betekent ook niets dat je alles wil delen. Je hebt genoeg te verbergen, dat hoeven geen illegale of criminele zaken te zijn.
Tls zorgt alleen voor transport encryptie, maar ze zien nog steeds met welke ips je connect, zeker als je de dns van de provider gebruikt, en dat doen verreweg de meeste mensen.quote:Op zondag 13 oktober 2024 18:38 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Maar een isp kan toch ook niet om tls heen?
Als je een VPN wil gebruiken om illegale downloads te verbergen moet je er wel voor zorgen dat het geen VPN is die in handen is van een Amerikaans bedrijf, want die kunnen via de Patriot Act gedwongen worden (of zijn) om al hun gegevens beschikbaar te stellen aan de overheid, en dan kunnen de grote bedrijven er ook wel bij. En dan is het ook beter om VPN's te mijden uit landen die te lief voor de VS zijn (de 5/9/14 eyes waar gepromoveerT aan refereerde).quote:Op zondag 13 oktober 2024 20:58 schreef KvanG het volgende:
Een VPN kun je alleen vertouwen als die op je eigen server staat.
Hangt er vanaf wat je doelstelling is voor een vpn.quote:Op zondag 13 oktober 2024 16:44 schreef deuk.in.een.pakje.boter het volgende:
Wellicht herkenbaar: mensen die je adviseren om VPN te gebruiken en net zoveel mensen die het juist onzin vinden.
Ik maak al jaren gebruik van een VPN om met thuis te verbinden. Vroeger ging dat met een dichtgetimmerde OpenVPN Application Server die alleen bepaalde cipher suites toeliet alleen op TLS 1.3. Behoorlijk veilig en amper tegen te houden op andere netwerken, omdat ie via poort 443 ging. Dat was ook de uitdaging en de 'Why? Because we can' insteek. Tegenwoordig gebruik ik WireGuard. Sneller, goedkoper en bijna net zo veilig.quote:Wat is jullie ervaring met VPN en waarom raden jullie het juist wel of niet aan?
Voor privacy is een VPN niet relevant, want het biedt geen privacy in de wijze die mensen denken dat ze privacy krijgen. En éénmaal per ongeluk cookies of advertenties of tracking te accepteren en heel je privacy concept is verdwenen. Om van slechte DNS al helemaal niet te spreken. Gmailen via je vpn geeft Google alleen nog maar meer informatie. Een commerciële vpn aanbieder vinden die zich niet aan de 9 eyes (of hoeveel ogen maar ook) hoeft te houden is redelijk onmogelijk te vinden of uiteindelijk onmogelijk om goed te gebruiken. Zowiezo dien je een commerciele vpn altijd maar te vertrouwen op z'n blauwe ogen of ie inderdaad niets logt en bijhoudt. Daar heb jij als consument geen enkele inzage in.quote:Ik ben denk ik een gemiddelde internetgebruiker, gebruik het met name om websites te bezoeken, Netflix te bekijken of te internetbankieren. Zowel op een laptop als op mijn smartphone. Toch verstandig om een VPN te gebruiken of niet de moeite waard?
Hij is al eerder genoemde: de Patriot Actquote:Op zondag 13 oktober 2024 18:30 schreef stavromulabeta het volgende:
Een hoop verhalen over de voordelen van VPN zijn gebaseerd op de situatie in de VS. Daar mogen internetproviders je internetverkeer analyseren, commercieel gebruiken en verkopen. Daarom kan een vpn in de VS best handig zijn. In Nederland mag een internetprovider bijna niets met de data over je internetgebruik zonder tussenkomst van een rechter.
Tel daarbij op de 'Sleepwet' (WIV 2017) én het feit dat de CTIVD totaal geen ballen heeft, dan lijkt mij een VPN nog niet eens zo gek idee.quote:Zo geeft de wet onder meer toestemming voor het afluisteren van de regeringen van andere landen, waaronder Duitsland, Nederland en België.
Het afluisteren door een geheime dienst vindt ik wel iets anders dan het verkopen van op welke websites je rondhangt en wanneer je internet.quote:Op maandag 14 oktober 2024 16:20 schreef r_one het volgende:
[..]
Hij is al eerder genoemde: de Patriot Act
Lees en huiver:
[..]
Tel daarbij op de 'Sleepwet' (WIV 2017) én het feit dat de CTIVD totaal geen ballen heeft, dan lijkt mij een VPN nog niet eens zo gek idee.
Klopt. Daarvoor heb ik ook een VPN. Naar huis.quote:Verder gebruik ik geen hotspot zonder VPN. Je kunt immers niet weten hoe legit zo'n hotspot op b.v. een vliegveld is, voor hetzelfde geld zit er een man-in-the-middle tussen en zit jij vrolijk wachtwoorden of cc-gegevens in te kloppen, verbonden met SSID "Free_Schiphol" ofzo.
Het ging me om de geponeerde tegenstelling tussen de VS en NL, Die scheidslijn is lang niet zo 'hard' als jij het veronderstelde. Het is een publiek geheim dat de AIVD aan de leiband van de VS loopt en de ISP's hebben maar te gehoorzamen.quote:Op maandag 14 oktober 2024 16:25 schreef stavromulabeta het volgende:
Het afluisteren door een geheime dienst vindt ik wel iets anders dan het verkopen van op welke websites je rondhangt en wanneer je internet.
Je hebt altijd wat te verbergen, onzin dit.quote:Op zondag 13 oktober 2024 16:45 schreef Jahr00n het volgende:
Mijn mail gaat gewoon over POP3 en SMTP. En mail vind ik privacyevoeliger dan mijn surfgedrag.quote:Op maandag 14 oktober 2024 16:31 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je hebt altijd wat te verbergen, onzin dit.
Maar 99% van het verkeer gaat over https, wat al waterdicht is. In mijn ogen is de resterende 1% een VPN niet echt waard.
Mja, de grap is dat ik alleen rechtstreeks met dergelijke servers praat via m'n telefoon, en die zal ik nimmer verbinden met een wifi netwerk dat ik niet ken omdat ik m'n bundel toch niet op krijg. Als je mail veilig wil hebben, moet je altijd en overal de web client van je provider gebruiken.quote:Op maandag 14 oktober 2024 16:35 schreef r_one het volgende:
[..]
Mijn mail gaat gewoon over POP3 en SMTP. En mail vind ik privacyevoeliger dan mijn surfgedrag.
Op basis van?quote:Op maandag 14 oktober 2024 16:31 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Je hebt altijd wat te verbergen, onzin dit.
behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingenquote:Op maandag 14 oktober 2024 16:58 schreef r_one het volgende:
[..]
Op basis van artikel 10 van de Grondwet.
Zullen we 'm maar gewoon schrappen dan, dat artikel (en gelijk de AVG dan ook maar)?quote:Op maandag 14 oktober 2024 17:04 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen
Eigenlijk dus gewoon een lege huls dat artikel.
Ik mag hopen dat je wel tls gebruikt voor pop3 anders gaan je email credentials unencrypted over de lijn. Dat is echt superonveilig. Sowieso zou ik aanraden om over te stappen op het veel betere imap(s) protocol.quote:Op maandag 14 oktober 2024 16:35 schreef r_one het volgende:
[..]
Mijn mail gaat gewoon over POP3 en SMTP. En mail vind ik privacyevoeliger dan mijn surfgedrag.
POP3 met SSL over poort 995 (i.p.v. 110). En over VPN dus.quote:Op maandag 14 oktober 2024 17:17 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ik mag hopen dat je wel tls gebruikt voor pop3 anders gaan je email credentials unencrypted over de lijn. Dat is echt superonveilig. Sowieso zou ik aanraden om over te stappen op het veel betere imap(s) protocol.
Grote voordeel van imap is dat je overal op alle devices al je mail beschikbaar hebt. Pop3 is beetje bedoeld voor de jaren 80 waar je slechts 1 pc per huishouden had die over de telefoonlijn alle mail op moest halen.quote:Op maandag 14 oktober 2024 17:24 schreef r_one het volgende:
[..]
POP3 met SSL over poort 995 (i.p.v. 110). En over VPN dus.
Geen IMAP voor mij, ik ben niet zo'n fan van het 'cloudgewijs' mailen.
Ja truequote:Op zondag 13 oktober 2024 19:15 schreef Farenji het volgende:
[..]
Tls zorgt alleen voor transport encryptie, maar ze zien nog steeds met welke ips je connect, zeker als je de dns van de provider gebruikt, en dat doen verreweg de meeste mensen.
Ik wil juist maar 1 mailclient op 1 device. Noem het oldschool voor mijn part, het werkt helemaal prima voor mijquote:Op maandag 14 oktober 2024 17:37 schreef Farenji het volgende:
[..]
Grote voordeel van imap is dat je overal op alle devices al je mail beschikbaar hebt. Pop3 is beetje bedoeld voor de jaren 80 waar je slechts 1 pc per huishouden had die over de telefoonlijn alle mail op moest halen.
Maak je daar dan wel backups van?quote:Op maandag 14 oktober 2024 17:47 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik wil juist maar 1 mailclient op 1 device. Noem het oldschool voor mijn part, het werkt helemaal prima voor mij
"Niks te verbergen" wordt in het Engels een logical fallacy genoemd, in het Nederlands een logische misvatting.quote:Op zondag 13 oktober 2024 16:45 schreef Jahr00n het volgende:
M’n punt is alleen dat je recht op privacy niet onbeperkt geldt en dus ook niet een grond hoeft te zijn op oneindige beveiliging.quote:Op maandag 14 oktober 2024 17:09 schreef r_one het volgende:
[..]
Zullen we 'm maar gewoon schrappen dan, dat artikel (en gelijk de AVG dan ook maar)?
Of misschien ligt het toch wat genuanceerder dan de 'lege huls'?
Mooi maar de geponeerde beginstelling was een geheel andere, volg het draadje maar even terug naar de fipo van Jahr00n.quote:Op woensdag 16 oktober 2024 15:18 schreef ChevyCaprice het volgende:
[..]
M’n punt is alleen dat je recht op privacy niet onbeperkt geldt en dus ook niet een grond hoeft te zijn op oneindige beveiliging.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |