abonnement Unibet Coolblue
pi_215255250
Wellicht herkenbaar: mensen die je adviseren om VPN te gebruiken en net zoveel mensen die het juist onzin vinden.

Wat is jullie ervaring met VPN en waarom raden jullie het juist wel of niet aan?

Ik ben denk ik een gemiddelde internetgebruiker, gebruik het met name om websites te bezoeken, Netflix te bekijken of te internetbankieren. Zowel op een laptop als op mijn smartphone. Toch verstandig om een VPN te gebruiken of niet de moeite waard?

Ben erg benieuwd naar jullie advies/ervaring, alvast bedankt!
pi_215255256
Zolang je niks te verbergen hebt is het natuurlijk nergens voor nodig om een VPN te hebben.
pi_215255298
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 16:45 schreef Jahr00n het volgende:
Zolang je niks te verbergen hebt is het natuurlijk nergens voor nodig om een VPN te hebben.
Dus reclames van bijvoorbeeld een NordVPN waarin de gevaren dat mensen makkelijk met je mee kunnen kijken etc. zijn nogal overdreven en bangmakerij?
pi_215255331
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 16:54 schreef deuk.in.een.pakje.boter het volgende:

[..]
Dus reclames van bijvoorbeeld een NordVPN waarin de gevaren dat mensen makkelijk met je mee kunnen kijken etc. zijn nogal overdreven en bangmakerij?
Ja.

Stel dat "ze" meekijken, wat zien ze dan? En wie zijn "ze"?

Uiteraard wordt er door Google en andere grote bedrijven een profiel van je aangemaakt maar dat omhelst niet alleen je IP.

Je zal advertenties en tracking sites ook moeten blokkeren.

Verder werken sommige diensten niet zo lekker via een VPN. Zo kan je bank nogal in paniek raken als je ineens geld overboekt in Spanje of Zuid-Korea terwijl je een dag daarvoor nog via een VPN in Zweden of gewoon Nederland zat.

En wat betreft VPN's, je hebt geen enkele garantie dat ze geen data opslaan, verkopen of (vrijwillig / gedwongen) alsnog aan overheden leveren. Dat kunnen ze op hun website beloven, op de achtergrond spelen andere belangen. Door al je verkeer via een VPN te sturen, geef je dat bedrijf achter die VPN eigenlijk al jouw data. Daar moet je dan wel heel veel vertrouwen in hebben.

Je hebt meer aan een Pi-Hole in je netwerk. Die blokkeert de trackers en reclame, dat scheelt al een slok.
pi_215255404
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 16:54 schreef deuk.in.een.pakje.boter het volgende:

[..]
Ze moeten iets zeggen om hun product te verkopen
Waardeloos in COR.
Als een topic je niet bevalt blijf dan lekker weg.
Wat een kansloze figuur ben je toch. Laat hem met rust. Moeilijk is het niet
Stuk verdriet
  zondag 13 oktober 2024 @ 17:51:25 #6
195885 shiz
¯¯¯¯¯
pi_215255627
Ik heb het eigenlijk niet voor de zogenaamde privacy features maar eerder de voordelen die je eruit kunt halen om op het internet vanaf een andere locatie te lijken komen. Wil je voor iets een abonnementje afsluiten... is het voor YouTube Premium of F1TV... dan is het goedkoper als het lijkt of je uit het buitenland ergens komt (India bijvoorbeeld). Ik vind dat topografische discriminatie en omzijl dat maar wat graag. :)

Tweede goede praktijkvoorbeeld vind ik tijdens het reizen. Met VPN is het wat fijner surfen in China enzo. Sommige apps en sites willen ook het liefst zien dat je in een bepaald land bent, anders willen ze je niet verder laten. Daar komt dan tevens ook een GPS locatie faker aan te pas.

Ik was een paar jaar lang bij NordVPN, maar ik geloof dat hun servers deels bekend zijn en geblokt worden.
Nu ben ik bij Surfshark. Daar zijn ook altijd wel mega deals voor te vinden ook nog.
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz
pi_215255676
Voor de gemiddelde internetgebruiker is een VPN niet nodig. Ben je iemand die veel download of upload en je wil geen risico lopen om gepakt te worden, dan kan het interessant zijn. Of wanneer je, wat shiz al zegt, iets wil omzeilen dan kan het handig zijn.

Je zou kunnen beginnen met Tor browser installeren. Dan heb je een beetje een idee hoe een VPN werkt.
Mightiest am I. But I am not alone in this cosmos of mine...
pi_215255754
Ik gebruik een vpn om de volgende redenen:
- om bepaalde servers te bereiken waar alleen een bepaald remote ip gewhitelist is, vaak voor werk
- om van buitenaf toegang te krijgen tot private diensten binnen een netwerk, bijv mijn bestanden thuis
- om geo blocking te omzeilen, bijv voor npo plus vanuit het buitenland
- om mijn ip te verbergen als ik illegale content download
  zondag 13 oktober 2024 @ 18:12:49 #9
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_215255757
Als je bekend bent met aws is het vrij eenvoudig zelf een vpn te maken. (niet geschikt om illegale dingen mee te doen, wel voor geoblocking etc. :+ )
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_215255794
quote:
Dat je niets te verbergen hebt betekent ook niet dat je alles wil delen. Je hebt genoeg te verbergen, dat hoeven geen illegale of criminele zaken te zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door Dubbeldrank op 14-10-2024 08:42:47 ]
Powered by JanetjeŽ
pi_215255822
Het is vooral handig om langs regio-controles te komen (alhoewel ze steeds vaker VPN herkennen).
pi_215255872
Een hoop verhalen over de voordelen van VPN zijn gebaseerd op de situatie in de VS. Daar mogen internetproviders je internetverkeer analyseren, commercieel gebruiken en verkopen. Daarom kan een vpn in de VS best handig zijn. In Nederland mag een internetprovider bijna niets met de data over je internetgebruik zonder tussenkomst van een rechter.

Hier kun je je beter afvragen: wie is betrouwbaarder? Ziggo, Odido, KPN of een willekeurige VPN-provider in een ver buitenland?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 13 oktober 2024 @ 18:38:08 #13
459912 FlippingCoin
pi_215255910
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 18:30 schreef stavromulabeta het volgende:
Een hoop verhalen over de voordelen van VPN zijn gebaseerd op de situatie in de VS. Daar mogen internetproviders je internetverkeer analyseren, commercieel gebruiken en verkopen. Daarom kan een vpn in de VS best handig zijn. In Nederland mag een internetprovider bijna niets met de data over je internetgebruik zonder tussenkomst van een rechter.

Hier kun je je beter afvragen: wie is betrouwbaarder? Ziggo, Odido, KPN of een willekeurige VPN-provider in een ver buitenland?
Maar een isp kan toch ook niet om tls heen?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_215256019
quote:
3s.gif Op zondag 13 oktober 2024 18:18 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]
Dat je niets te verbergen hebt betekent ook niets dat je alles wil delen. Je hebt genoeg te verbergen, dat hoeven geen illegale of criminele zaken te zijn.
Precies dit. Ik doe niks wat verboden is, maar ik gebruik wel degelijk regelmatig een VPN.
-nee-
pi_215256183
quote:
16s.gif Op zondag 13 oktober 2024 18:38 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
Maar een isp kan toch ook niet om tls heen?
Tls zorgt alleen voor transport encryptie, maar ze zien nog steeds met welke ips je connect, zeker als je de dns van de provider gebruikt, en dat doen verreweg de meeste mensen.
pi_215256976
Een VPN kun je alleen vertouwen als die op je eigen server staat.
pi_215258098
Volgens mij draait heel Duitsland inmiddels via VPN's, want de boetes schikkingsvoorstellen van advocatenkantoren zijn daar niet mals. (al lang niks over gehoord trouwens)

Nu heeft Brein hier in Holland wel gezegd dat zij niet achter individuele downloaders aangaan, maar reken maar dat zij wel IP-adressen verzamelen (als dat wettelijk is toegestaan). Ik vertrouw die lui voor geen meter.

Dat gezegd hebbende is gebruik van een betaalde VPN (wel één die buiten de 5, 9,14 eyes opereert) toch wel handig in meerdere scenario's en als je die toch al hebt, dan kan je hem net zo goed altijd aan laten staan.
Dit, samen met een antivirus prog en een privacyvriendelijk browser met een Adblocker en DDG, voorkomt veel (mogelijk) gedonder.

Blijft Windows 11 (is gratis; ammehoela) over als mogelijke privacyspion en de broodnodige, geīnstalleerde progs/apps.
En om daar nou Linux voor te gaan gebruiken (ik heb het geprobeerd icm een Librem5 foon) gaat mij te ver. ik lig al te lang aan de tiet van Microsoft.
  maandag 14 oktober 2024 @ 09:24:36 #18
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_215259198
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 20:58 schreef KvanG het volgende:
Een VPN kun je alleen vertouwen als die op je eigen server staat.
Als je een VPN wil gebruiken om illegale downloads te verbergen moet je er wel voor zorgen dat het geen VPN is die in handen is van een Amerikaans bedrijf, want die kunnen via de Patriot Act gedwongen worden (of zijn) om al hun gegevens beschikbaar te stellen aan de overheid, en dan kunnen de grote bedrijven er ook wel bij. En dan is het ook beter om VPN's te mijden uit landen die te lief voor de VS zijn (de 5/9/14 eyes waar gepromoveerT aan refereerde).

Mijn virusscanner roept regelmatig dat mijn ISP kan meekijken met wat ik doe, maar met een VPN verplaats je natuurlijk het probleem alleen maar naar de VPN-beheerder; wie vertrouw je. Zoals stavromulabeta al aangaf, in NL hoef je wat minder bang te zijn voor je ISP dan in de VS (hoop ik ...).
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_215262263
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2024 16:44 schreef deuk.in.een.pakje.boter het volgende:

Wellicht herkenbaar: mensen die je adviseren om VPN te gebruiken en net zoveel mensen die het juist onzin vinden.
Hangt er vanaf wat je doelstelling is voor een vpn.

quote:
Wat is jullie ervaring met VPN en waarom raden jullie het juist wel of niet aan?
Ik maak al jaren gebruik van een VPN om met thuis te verbinden. Vroeger ging dat met een dichtgetimmerde OpenVPN Application Server die alleen bepaalde cipher suites toeliet alleen op TLS 1.3. Behoorlijk veilig en amper tegen te houden op andere netwerken, omdat ie via poort 443 ging. Dat was ook de uitdaging en de 'Why? Because we can' insteek. Tegenwoordig gebruik ik WireGuard. Sneller, goedkoper en bijna net zo veilig.

Advertenties houd ik al jaren tegen met een Pi-Hole. Een YouTube Developer API zorgt voor bijzonder weining advertenties op Youtube en de rest doen U-Block Origin , DuckDuckGo Privacy Essentials, HTTPS only en nog wat andere bijzondere plugins prima hun werk.

Een VPN om vanuit thuis met 'iets anders' te verbinden gebruik ik voornamelijk om geo-ip blokkaddes te omzeilen. Omdat ik dat niet altijd nodig heb, hoef ik ook geen abonnement. Het concept van Mullvad VPN spreekt me daarom bijzonder goed aan voor mijn doelstelling.

quote:
Ik ben denk ik een gemiddelde internetgebruiker, gebruik het met name om websites te bezoeken, Netflix te bekijken of te internetbankieren. Zowel op een laptop als op mijn smartphone. Toch verstandig om een VPN te gebruiken of niet de moeite waard?
Voor privacy is een VPN niet relevant, want het biedt geen privacy in de wijze die mensen denken dat ze privacy krijgen. En éénmaal per ongeluk cookies of advertenties of tracking te accepteren en heel je privacy concept is verdwenen. Om van slechte DNS al helemaal niet te spreken. Gmailen via je vpn geeft Google alleen nog maar meer informatie. Een commerciële vpn aanbieder vinden die zich niet aan de 9 eyes (of hoeveel ogen maar ook) hoeft te houden is redelijk onmogelijk te vinden of uiteindelijk onmogelijk om goed te gebruiken. Zowiezo dien je een commerciele vpn altijd maar te vertrouwen op z'n blauwe ogen of ie inderdaad niets logt en bijhoudt. Daar heb jij als consument geen enkele inzage in.

Wil je Netflixen met het aanbod van andere regio's, dan kan een VPN uitkomst bieden, maar Netflix is vrij goed in het opsporen van VPN geo ip blocks.

Je internetbank beveiligt zichzelf totaal anders en daar biedt een VPN geen meerwaarde in, misschien zelfs wel een service van want mindere kwaliteit als de systemen van de bank het vreemd gaan vinden dat je eens in de zoveel tijd van een vreemd ip adres bankzaken gaat regelen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Mr_Belvedere op 14-10-2024 16:13:18 ]
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_215262557
quote:
0s.gif Op zondag 13 oktober 2024 18:30 schreef stavromulabeta het volgende:
Hij is al eerder genoemde: de Patriot Act

Lees en huiver:
quote:
Zo geeft de wet onder meer toestemming voor het afluisteren van de regeringen van andere landen, waaronder Duitsland, Nederland en België.
Tel daarbij op de 'Sleepwet' (WIV 2017) én het feit dat de CTIVD totaal geen ballen heeft, dan lijkt mij een VPN nog niet eens zo gek idee.

Verder gebruik ik geen hotspot zonder VPN. Je kunt immers niet weten hoe legit zo'n hotspot op b.v. een vliegveld is, voor hetzelfde geld zit er een man-in-the-middle tussen en zit jij vrolijk wachtwoorden of cc-gegevens in te kloppen, verbonden met SSID "Free_Schiphol" ofzo.
pi_215262594
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 16:20 schreef r_one het volgende:

[..]
Hij is al eerder genoemde: de Patriot Act

Lees en huiver:
[..]
Tel daarbij op de 'Sleepwet' (WIV 2017) én het feit dat de CTIVD totaal geen ballen heeft, dan lijkt mij een VPN nog niet eens zo gek idee.
Het afluisteren door een geheime dienst vindt ik wel iets anders dan het verkopen van op welke websites je rondhangt en wanneer je internet.

quote:
Verder gebruik ik geen hotspot zonder VPN. Je kunt immers niet weten hoe legit zo'n hotspot op b.v. een vliegveld is, voor hetzelfde geld zit er een man-in-the-middle tussen en zit jij vrolijk wachtwoorden of cc-gegevens in te kloppen, verbonden met SSID "Free_Schiphol" ofzo.
Klopt. Daarvoor heb ik ook een VPN. Naar huis.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_215262618
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 16:25 schreef stavromulabeta het volgende:
Het afluisteren door een geheime dienst vindt ik wel iets anders dan het verkopen van op welke websites je rondhangt en wanneer je internet.
Het ging me om de geponeerde tegenstelling tussen de VS en NL, Die scheidslijn is lang niet zo 'hard' als jij het veronderstelde. Het is een publiek geheim dat de AIVD aan de leiband van de VS loopt en de ISP's hebben maar te gehoorzamen.

En bovendien, TS vroeg om ervaringen en advies (in de breedste zin dus).
  Moderator / Redactie Sport maandag 14 oktober 2024 @ 16:31:56 #23
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_215262623
quote:
Je hebt altijd wat te verbergen, onzin dit.

Maar 99% van het verkeer gaat over https, wat al waterdicht is. In mijn ogen is de resterende 1% een VPN niet echt waard.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
pi_215262639
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 16:31 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Maar 99% van het verkeer gaat over https, wat al waterdicht is. In mijn ogen is de resterende 1% een VPN niet echt waard.
Mijn mail gaat gewoon over POP3 en SMTP. En mail vind ik privacyevoeliger dan mijn surfgedrag.
  Moderator / Redactie Sport maandag 14 oktober 2024 @ 16:43:17 #25
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_215262682
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 16:35 schreef r_one het volgende:

[..]
Mijn mail gaat gewoon over POP3 en SMTP. En mail vind ik privacyevoeliger dan mijn surfgedrag.
Mja, de grap is dat ik alleen rechtstreeks met dergelijke servers praat via m'n telefoon, en die zal ik nimmer verbinden met een wifi netwerk dat ik niet ken omdat ik m'n bundel toch niet op krijg. Als je mail veilig wil hebben, moet je altijd en overal de web client van je provider gebruiken.

Een VPN is gewoon schijnveiligheid.
100.000 katjes
Fuck the EBU!
  Moderator maandag 14 oktober 2024 @ 16:48:38 #26
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_215262713
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 16:31 schreef Nattekat het volgende:

[..]

Op basis van?
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
pi_215262781
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2024 16:48 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
Op basis van?
Op basis van artikel 10 van de Grondwet.
  Moderator maandag 14 oktober 2024 @ 17:04:08 #28
pi_215262821
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 16:58 schreef r_one het volgende:

[..]
Op basis van artikel 10 van de Grondwet.
behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen

Eigenlijk dus gewoon een lege huls dat artikel.
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
pi_215262851
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2024 17:04 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen

Eigenlijk dus gewoon een lege huls dat artikel.
Zullen we 'm maar gewoon schrappen dan, dat artikel (en gelijk de AVG dan ook maar)?

Of misschien ligt het toch wat genuanceerder dan de 'lege huls'? :{w
pi_215262899
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 16:35 schreef r_one het volgende:

[..]
Ik mag hopen dat je wel tls gebruikt voor pop3 anders gaan je email credentials unencrypted over de lijn. Dat is echt superonveilig. Sowieso zou ik aanraden om over te stappen op het veel betere imap(s) protocol.
pi_215262934
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2024 17:17 schreef Farenji het volgende:

[..]
Ik mag hopen dat je wel tls gebruikt voor pop3 anders gaan je email credentials unencrypted over de lijn. Dat is echt superonveilig. Sowieso zou ik aanraden om over te stappen op het veel betere imap(s) protocol.
POP3 met SSL over poort 995 (i.p.v. 110). En over VPN dus.

Geen IMAP voor mij, ik ben niet zo'n fan van het 'cloudgewijs' mailen.
pi_215263026
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 17:24 schreef r_one het volgende:

[..]
POP3 met SSL over poort 995 (i.p.v. 110). En over VPN dus.

Geen IMAP voor mij, ik ben niet zo'n fan van het 'cloudgewijs' mailen.
Grote voordeel van imap is dat je overal op alle devices al je mail beschikbaar hebt. Pop3 is beetje bedoeld voor de jaren 80 waar je slechts 1 pc per huishouden had die over de telefoonlijn alle mail op moest halen.
  maandag 14 oktober 2024 @ 17:38:45 #33
459912 FlippingCoin
pi_215263031
quote:
1s.gif Op zondag 13 oktober 2024 19:15 schreef Farenji het volgende:

[..]
Tls zorgt alleen voor transport encryptie, maar ze zien nog steeds met welke ips je connect, zeker als je de dns van de provider gebruikt, en dat doen verreweg de meeste mensen.
Ja true
pi_215263083
quote:
1s.gif Op maandag 14 oktober 2024 17:37 schreef Farenji het volgende:

[..]
Grote voordeel van imap is dat je overal op alle devices al je mail beschikbaar hebt. Pop3 is beetje bedoeld voor de jaren 80 waar je slechts 1 pc per huishouden had die over de telefoonlijn alle mail op moest halen.
Ik wil juist maar 1 mailclient op 1 device. Noem het oldschool voor mijn part, het werkt helemaal prima voor mij ^O^
pi_215268195
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 17:47 schreef r_one het volgende:

[..]
Ik wil juist maar 1 mailclient op 1 device. Noem het oldschool voor mijn part, het werkt helemaal prima voor mij ^O^
Maak je daar dan wel backups van?
pi_215268221
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2024 00:18 schreef KvanG het volgende:

[..]
Maak je daar dan wel backups van?
Uiteraard :Y
  dinsdag 15 oktober 2024 @ 00:31:36 #37
37887 Dauthi
Progressive
pi_215268234
quote:
"Niks te verbergen" wordt in het Engels een logical fallacy genoemd, in het Nederlands een logische misvatting.
Iedereen heeft iets te verbergen.

En iedereen heeft zeker iets te verbergen op zoiets onveiligs als het Internet.
A pound of flesh, to be by him cut off Nearest the merchant's heart. -- Shakespeare :P
pi_215280853
Denk er ook aan dat je ipv4 misschien verstopt zich achter de VPN.
Maar als je ipv6 ook aan hebt staan kunnen sites nog steeds jouw ipv6 zien, als ze ook op ipv6 kijken.

Had ik in Linux nog aan staan dus zag bv op www.whatismyip.com dat mijn ipv6 me nog gewoon direct naar mij toe leid.
  Moderator woensdag 16 oktober 2024 @ 15:18:26 #39
pi_215280967
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2024 17:09 schreef r_one het volgende:

[..]
Zullen we 'm maar gewoon schrappen dan, dat artikel (en gelijk de AVG dan ook maar)?

Of misschien ligt het toch wat genuanceerder dan de 'lege huls'? :{w
M’n punt is alleen dat je recht op privacy niet onbeperkt geldt en dus ook niet een grond hoeft te zijn op oneindige beveiliging.
Gerieflijke groeten,
ChevyCaprice
Moderator DIG
pi_215281039
quote:
1s.gif Op woensdag 16 oktober 2024 15:18 schreef ChevyCaprice het volgende:

[..]
M’n punt is alleen dat je recht op privacy niet onbeperkt geldt en dus ook niet een grond hoeft te zijn op oneindige beveiliging.
Mooi maar de geponeerde beginstelling was een geheel andere, volg het draadje maar even terug naar de fipo van Jahr00n.
pi_215293939
M'n BitTorrent client zit achter Mullvad zodat de entertainmentindustrie mijn provider niet voor hun karretje kan spannen om spam naar me te versturen, al vraag ik me af of ik wel iets zou ontvangen als ik het niet meer zou gebruiken.

In Duitsland is het inderdaad onmisbaar.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')