https://nos.nl/artikel/25(...)qia-ers-in-nederlandquote:CBS: ongeveer 2,7 miljoen lhbtqia'ers in Nederland
In Nederland is bijna 18 procent van de mensen van 15 jaar en ouder lhbtqia, oftewel lesbisch, homoseksueel, bi-plus, transgender, queer, intersekse of aseksueel. Dat is de inschatting van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van een groot bevolkingsonderzoek dat het bureau vorig jaar uitvoerde.
Het is voor het eerst dat het CBS met cijfers komt over deze groepen. Vandaag is Coming-Outdag, de dag waarop wereldwijd aandacht wordt besteed aan het uit de kast komen.
Meeste mensen 'bi-plus'
Zo'n 2,7 miljoen mensen zijn lhbtqia, zegt het CBS. Van hen zijn 272.000 mannen homoseksueel en 106.000 vrouwen lesbisch.
Verder zijn er bijna 1,7 miljoen mensen die volgens het CBS bi-plus zijn. Zij voelen zich aangetrokken tot meer dan één gender, een groep waarvoor vroeger de term biseksueel werd gebruikt.
Daarnaast zijn ongeveer 151.000 mensen transgender. Een derde van hen identificeert zich als non-binair of genderqueer. Zij identificeren zichzelf niet als man of vrouw, maar kunnen zich wel aangetrokken voelen tot iemand met hetzelfde fysieke geslacht of een ander geslacht.
Volgens de onderzoekers wonen lhbtqia'ers relatief vaak in grote steden en zijn ze jonger dan de gemiddelde Nederlander.
Ja. Dat moet je dan wel 1/4 of 1/3 zijn. Hoe is dat ontstaan??quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 08:47 schreef MissButterflyy het volgende:
Ik weet niet waar je woont, maar in grote steden waar veel jonge mensen wonen zal het aantal groter zijn.
Ze tellen dus ook mensen mee die op beide geslachten vallen voor de seks. Dat kan ook even een experimentele fase in het leven zijn. Het zou dus best kunnen kloppen.
Wat bedoel je met, hoe is dat ontstaan?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 08:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja. Dat moet je dan wel 1/4 of 1/3 zijn. Hoe is dat ontstaan??
Vroeger zat je dan in je goth fase met donkere kleren enzo. Tegenwoordig laat je je tieten of je piemel eraf snijden en je pronouns in je paspoort aanpassen.quote:Volgens de onderzoekers wonen lhbtqia'ers relatief vaak in grote steden en zijn ze jonger dan de gemiddelde Nederlander.
Denk eerder dat biseksueel vroeger niet meegeteld werd, dan valt het gewoon weer terug naar 7/8 procentquote:Op vrijdag 11 oktober 2024 08:51 schreef thedeedster het volgende:
Ik dacht dat het doorgaans 7-8 procent was. En dan is 18 procent toch wel écht iets anders.
Dus…
Is er een meetfout, of is dit percentage écht zoveel toegenomen?
Wellicht dat meer mensen de vrijheid voelen om er voor uit te komen? In dat geval, absoluut positieve ontwikkeling!quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 08:49 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja. Dat moet je dan wel 1/4 of 1/3 zijn. Hoe is dat ontstaan??
Hoe kunnen dat er in 2024 in Nederland zo enorm veel zijn, terwijl lhqhibt in de regel een uitzondering is.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 08:50 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Wat bedoel je met, hoe is dat ontstaan?
Viel mij ook al op in het artikel zelf inderdaad. Ligt denk ik ook aan de vraagstelling, want is "Bi-plus" iets dat je ook eenmalig hebt geprobeerd, of moet het een constant iets zijn? Dat zal ook impact hebben op zo'n resultaat.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 08:55 schreef sp3c het volgende:
[..]
Denk eerder dat biseksueel vroeger niet meegeteld werd, dan valt het gewoon weer terug naar 7/8 procent
Zoals gezegd, best veel mensen zijn toch bi en experimenteren even op dat vlak.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 09:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoe kunnen dat er in 2024 in Nederland zo enorm veel zijn, terwijl lhqhibt in de regel een uitzondering is.
Waarom is dat een doel?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 08:54 schreef Nexum het volgende:
Veels te weinig! Over 10 jaar minstens de helft van de Nederlanders!
Nou vind ik erg veel in vergelijking met de andere twee. Kan me bijna niet voorstellen dat er meer transgenders zijn dan lesbische vrouwen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 09:08 schreef Rnie het volgende:
272.000 mannen homoseksueel lijkt mij een acceptabel getal.
106.000 vrouwen lesbisch lijkt mij een acceptabel getal.
151.000 mensen transgender lijkt mij een acceptabel getal.
In jouw bubbel wellicht. Nederlanders worden steeds conservatiever. Deels door migratie maar ook omdat mensen zien dat deze groep vaak ernstige psychologische problemen heeft. Het aantal zelfmoorden is veel hoger dan bij hetero mensen.quote:
quote:De schatting van het aantal LHBTQIA personen in Nederland is gebaseerd op data van de Veiligheidsmonitor 2023, een CBS-onderzoek waaraan 182 duizend mensen deelnamen. Deze vragenlijst gaat vooral over thema’s als veiligheid en slachtofferschap van criminaliteit, maar ook over hoe mensen zich voelen op het vlak van gender (genderidentiteit), tot wie mensen zich aangetrokken voelen (seksuele oriëntatie) en of ze intersekse zijn. Deze resultaten worden uitgebreid gepresenteerd in het artikel ‘Hoeveel LHBTQIA personen telt Nederland?’, waarin ook grondig stilgestaan wordt bij de sterktes en tekortkomingen van de gebruikte methode.
Persoonlijk ken ik er voor zover ik weet nul dus met mijn bubbel heeft het niets te makenquote:Op vrijdag 11 oktober 2024 09:18 schreef Confetti het volgende:
[..]
In jouw bubbel wellicht. Nederlanders worden steeds conservatiever. Deels door migratie maar ook omdat mensen zien dat deze groep vaak ernstige psychologische problemen heeft. Het aantal zelfmoorden is veel hoger dan bij hetero mensen.
Er is iets mis en dat moet eens onderzocht worden in plaats van dat we doen alsof het net zo normaal is dat je van blond in plaats van brunette houdt.
Laten we nu niet doen of de toename van psychische problemen door transgenders of homo of bi zijn komt.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 09:18 schreef Confetti het volgende:
[..]
In jouw bubbel wellicht. Nederlanders worden steeds conservatiever. Deels door migratie maar ook omdat mensen zien dat deze groep vaak ernstige psychologische problemen heeft. Het aantal zelfmoorden is veel hoger dan bij hetero mensen.
Er is iets mis en dat moet eens onderzocht worden in plaats van dat we doen alsof het net zo normaal is dat je van blond in plaats van brunette houdt.
Ja, 380K homo en lesbi is 2%. Dat is iets wat ook overeen komt met de dagelijkse ervaring. 2% transgender lijkt me overdreven. Dan zouden er bij mij in het dorp 400 wonen! Ik zie er nooit een.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 09:08 schreef Rnie het volgende:
272.000 mannen homoseksueel lijkt mij een acceptabel getal.
106.000 vrouwen lesbisch lijkt mij een acceptabel getal.
151.000 mensen transgender lijkt mij een acceptabel getal.
1,7 miljoen (!!) mensen "bi-plus"is gewoon ronduit bullshit.
Het is je nu al een paar keer uitgelegd maar je lijkt het niet te willen begrijpen.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 09:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, 380K homo en lesbi is 2%. Dat is iets wat ook overeen komt met de dagelijkse ervaring. 2% transgender lijkt me overdreven. Dan zouden er bij mij in het dorp 400 wonen! Ik zie er nooit een.
Dan heb je over het stuk met achtergrondkenmerken heen gelezen. Ze zijn niet gelijkmatig verdeeld over het land, maar wonen vaker in stedelijk gebied.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 09:24 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ja, 380K homo en lesbi is 2%. Dat is iets wat ook overeen komt met de dagelijkse ervaring. 2% transgender lijkt me overdreven. Dan zouden er bij mij in het dorp 400 wonen! Ik zie er nooit een.
Dat is wel een agenda dat er door gedrukt moet worden want woke. Het gaat om mensen met psychische problemen en eisen dat mensen daar dan in meegaan. Heel eng clubje.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 09:21 schreef sp3c het volgende:
[..]
Persoonlijk ken ik er voor zover ik weet nul dus met mijn bubbel heeft het niets te maken
Maar het is wel de normaalste zaak van de wereld (iig in Nederland)
Alleen als je als man als antwoord 'alleen tot vrouwen' en als je als vrouw 'alleen tot mannen' hebt ingevuld, word je als heteroseksueel bestempeld in dit onderzoek. Dat verklaart het hoge aantal biseksuele personen en dus ook het hoge getal van 2,7 miljoen.quote:Deelnemers kregen de volgende vraag: ‘Tot wie voelt u zich seksueel aangetrokken?’, met als antwoordopties ‘Alleen tot mannen’, ‘Vooral tot mannen’, ‘Evenveel tot mannen als vrouwen’, ‘Vooral tot vrouwen’, ‘Alleen tot vrouwen’, ‘Tot mensen, ongeacht hun geslacht’, ‘Ik voel me seksueel (bijna) niet aangetrokken tot andere personen’, ‘Anders dan bovenstaand’, ‘Weet ik (nog) niet’ en ‘Geen antwoord’.
Dat is wat ik pan noem, maar misschien is die term al weer achterhaald.quote:Bi+ is de brede term voor iedereen die op meer dan één gender valt. Denk aan mensen die op mensen vallen, los van gender. Of mensen die op vrouwen en mannen vallen.
Och mensen moeten lekker doen waar ze zin in hebben denk ik dan (mits legaal ja!)quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 09:28 schreef Poefbank het volgende:
[..]
Dat is wel een agenda dat er door gedrukt moet worden want woke. Het gaat om mensen met psychische problemen en eisen dat mensen daar dan in meegaan. Heel eng clubje.
Hoe wordt van jou gevraagd er in mee te gaan? Mij persoonlijk is nog nooit iets verwacht of geeist.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 09:28 schreef Poefbank het volgende:
[..]
Dat is wel een agenda dat er door gedrukt moet worden want woke. Het gaat om mensen met psychische problemen en eisen dat mensen daar dan in meegaan. Heel eng clubje.
Misschien een goed teken dat ze er voor durven uit te komen?quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 09:02 schreef LXIV het volgende:
[..]
Hoe kunnen dat er in 2024 in Nederland zo enorm veel zijn, terwijl lhqhibt in de regel een uitzondering is.
Ze mogen prima doen wat ze zelf willen, maar zoals ik al zei; we moeten het niet normaliseren.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 09:31 schreef sp3c het volgende:
[..]
Och mensen moeten lekker doen waar ze zin in hebben denk ik dan (mits legaal ja!)
Ik vind die vogels die om het minste geringste over woke beginnen te mekkeren een stuk enger
Ik ken ze niet, ik kom ze nooit tegen. Maar idd, op tv, social media, youtube zie je het voorbijkomen. Als ik dan stukjes voorbij zie komen op het Jeugdjournaal over 'non-binair' en dat dat genormaliseerd wordt, dan vind ik dat wel ernstig.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 09:31 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Hoe wordt van jou gevraagd er in mee te gaan? Mij persoonlijk is nog nooit iets verwacht of geeist.
Als je iets ziet op tv wat je stoort kun je verder zappen.
quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 09:30 schreef Claudia_x het volgende:
Even over de methodiek. Seksuele oriëntatie is bepaald door de volgende vraag te stellen:
[..]
Alleen als je als man als antwoord 'alleen tot vrouwen' en als je als vrouw 'alleen tot mannen' hebt ingevuld, word je als heteroseksueel bestempeld in dit onderzoek. Dat verklaart het hoge aantal biseksuele personen en dus ook het hoge getal van 2,7 miljoen.
Niet expliciet natuurlijk.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 09:26 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dan heb je over het stuk met achtergrondkenmerken heen gelezen. Ze zijn niet gelijkmatig verdeeld over het land, maar wonen vaker in stedelijk gebied.
En ik zou zelf niet weten welk deel van mijn kennissenkring biseksueel is. Daar vraag ik niet naar. Jij wel?
Ik denk juist dat ze er niet voor uit durven komen, omdat we steeds conservatiever worden. In een anonieme online omgeving is het dan wel makkelijk om in te vullen dat je niet helemaal 100% hetero bent.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 09:35 schreef Chadi het volgende:
[..]
Misschien een goed teken dat ze er voor durven uit te komen?
Erg vervelend als er aandacht voor is en gevraagd wordt de seksualiteit van mensen te accepteren ja.quote:Op vrijdag 11 oktober 2024 09:35 schreef Poefbank het volgende:
[..]
Ze mogen prima doen wat ze zelf willen, maar zoals ik al zei; we moeten het niet normaliseren.
[..]
Ik ken ze niet, ik kom ze nooit tegen. Maar idd, op tv, social media, youtube zie je het voorbijkomen. Als ik dan stukjes voorbij zie komen op het Jeugdjournaal over 'non-binair' en dat dat genormaliseerd wordt, dan vind ik dat wel ernstig.
Wat moeten we niet normaliseren? Dat vrouwen op vrouwen vallen? Dat mensen op beide geslachten vallen? Is dat serieus waar je het over hebt?quote:
Maar het is al normaalquote:Op vrijdag 11 oktober 2024 09:35 schreef Poefbank het volgende:
[..]
Ze mogen prima doen wat ze zelf willen, maar zoals ik al zei; we moeten het niet normaliseren.
[..]
Ik ken ze niet, ik kom ze nooit tegen. Maar idd, op tv, social media, youtube zie je het voorbijkomen. Als ik dan stukjes voorbij zie komen op het Jeugdjournaal over 'non-binair' en dat dat genormaliseerd wordt, dan vind ik dat wel ernstig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |