Fretwork | donderdag 10 oktober 2024 @ 13:42 |
https://nos.nl/artikel/25(...)niet-rechtsstatelijk Ach coalitie ![]() Om discussies over politieke omwil te voorkomen: "De onafhankelijke commissie stond onder het voorzitterschap van Elaine Mak (Hoogleraar Encyclopedie van de rechtswetenschappen en Rechtstheorie, Universiteit Utrecht) en bestond verder uit de overige commissieleden: Jasper Krommendijk (Hoogleraar Rechten van de Mens en directeur van het Onderzoekscentrum Staat en Recht, Radboud Universiteit), Lieneke Slingenberg (Professor of Migrants and the Rule of Law, Vrije Universiteit Amsterdam), Camilo Schutte (advocaat bij Avizor en voorzitter van de NOvA-adviescommissie Rechtsstatelijkheid) en Channa Samkalden (advocaat bij Prakken d’Oliveira en lid van de NOvA-adviescommissie Rechtsstatelijkheid)." https://www.advocatenorde(...)-rechtsstatelijkheid | |
Kapitein_Scheurbuik | donderdag 10 oktober 2024 @ 13:46 |
"Niet rechtstatelijk" weer zo'n lekker ongedefinieerd containerbegrip wat je te pas en te onpas op alles kunt plakken waar je het niet mee eens bent. Een uitspraak van de rechter dat stukken openbaar moeten worden naast je neerleggen en lachend met belastinggeld de dwangsom betalen. Helemaal volgens de rechtstaat maar een stuk kwalijker dan dit gezochte geneuzel. | |
Fretwork | donderdag 10 oktober 2024 @ 13:49 |
Dit is gewoon juridisch taalgebruik, het niet begrijpen daarvan kan je natuurlijk ook bij de lezer neerleggen. | |
karr-1 | donderdag 10 oktober 2024 @ 13:54 |
Is ook niet iets dat we niet al op honderd duizend andere manieren hadden gehoord. Wat voegt dit toe? | |
Maharski | donderdag 10 oktober 2024 @ 13:57 |
Weg met de Rechtstaat! Tijd voor een dictatuur. | |
Niels0Kurovski | donderdag 10 oktober 2024 @ 14:05 |
Toch knap. De formatie duurde 223 dagen. | |
Captain_Ghost | donderdag 10 oktober 2024 @ 14:05 |
Dat gaat het erg goed in China en Rusland. Emigreren een optie? | |
Fretwork | donderdag 10 oktober 2024 @ 14:05 |
Het is een externe commissie vanuit de Nederlandse Orde van Advocaten. Dus op zn minst een duidelijk oordeel vanuit de juridische wereld over de regeerprogramma. Stuk waardevoller dan de mening van een willekeurige politicus lijkt me. | |
Fretwork | donderdag 10 oktober 2024 @ 14:05 |
En dat waren alleen de hoofdlijnen | |
raptorix | donderdag 10 oktober 2024 @ 14:12 |
Als ik de hele dag de tijd gehad om met mijn gesubsidieerde baan dit soort shit op te schrijven had ik het wellicht wel begrepen. Het boeit me ook niet. | |
Fretwork | donderdag 10 oktober 2024 @ 14:13 |
Dan lees je het toch niet | |
raptorix | donderdag 10 oktober 2024 @ 14:13 |
Dit was ook het slechts geschreven stuk wat ik niet gelezen heb. | |
Kapitein_Scheurbuik | donderdag 10 oktober 2024 @ 14:17 |
Dat het juridisch taalgebruik is wil natuurlijk niet zeggen dat het dan opeens geen ongedefinieerd containerbegrip is. Over niet begrijpen heb ik het niet gehad. | |
Fretwork | donderdag 10 oktober 2024 @ 14:22 |
Het is ook weer niet zo'n vaag begrip natuurlijk. Het gaat in tegen hoe wij onze rechtstaat hebben ingericht in termen van vrijheden, rechten en machten, waarbij mensen in uitvoering van het recht een gelijke behandeling kunnen verwachten. Des te meer belangrijk omdat één van de coalitiepartijen zegt een harde stop te hebben als plannen tegen onze rechtstaat ingaan. | |
Kapitein_Scheurbuik | donderdag 10 oktober 2024 @ 14:25 |
Ja ik begrijp waar het over gaat. Maar waar kan ik nou een harde definitie vinden van wat rechtstatelijkheid inhoudt? Die is er niet. En in de praktijk zie je dus dat wanneer iemand een andere uitleg geeft aan hoe wij de rechtstaat hebben ingericht dat mensen meteen beginnen te strooien met termen als "onrechtstatelijk" terwijl dat in mijn ogen een mening is en geen feit. | |
Fretwork | donderdag 10 oktober 2024 @ 14:31 |
Vanuit de tweede bron uit de OP. Best concreet | |
Tekaschi | donderdag 10 oktober 2024 @ 14:40 |
Oftewel kort samengevat, wij, de juristen van WC-eend, zijn het helemaal niet eens dat asielzoekers niet tot het einde der tijden kunnen procederen waardoor wij, de juristen van WC-eend oneindig belastinggeld kunnen graaien. Daarom gooien we met wat dure termen en interessante woorden waarvan bij een deel van de samenleving de haren rechtop gaan staan zoals "mensen toegang en het recht ontnemen voor een eerlijke gang naar de rechter". | |
Fretwork | donderdag 10 oktober 2024 @ 14:50 |
Als je het rapport zou lezen zal je zien dat het hier met name gaat om de rechtsbijstand (geen vetpot voor advocaten) en de wettelijke mogelijkheid om aanvragen als kennelijk ongegrond af te wijzen als vreemdelingen niet op gehoor verschijnen. Dat heeft weinig met "oneindig belastinggeld graaien" te maken. Maar het is allemaal een complot hoor. | |
Red_85 | donderdag 10 oktober 2024 @ 14:52 |
Dat hele 'de rechtsstaat staat onder druk' was ook al tijdens rutte een probleem. https://www.advocatenorde.nl/blog/rutte-iii-en-de-rechtsstaat https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-ek-20192020-23-8.pdf Toen waren alleen de nos'en en nupuntnl'ejtes niet zo stellig.. hoe zou dat toch komen? | |
Fretwork | donderdag 10 oktober 2024 @ 14:53 |
En om dan toch maar een definitie van de rechtstaat te geven, uit het rapport (waar dit soort dingen echt prima onderbouwd zijn): Met betrekking tot de beschermende kant van de rechtsstaat heeft de Europese Commissie voor Democratie door Recht, het gezaghebbende adviesorgaan van de Raad van Europa dat algemeen bekend staat als de Venetië-commissie, een vijftal kernelementen van de rechtsstaat gedefinieerd: - Een overheid laat zich binnen een rechtsstaat leiden door de wet, waaronder ook Europese en internationale verdragen en regelgeving (legaliteit). - Het recht moet in een rechtsstaat zeker, voorzienbaar en begrijpelijk zijn. Zo mogen strafbaarstellingen niet met terugwerkende kracht worden ingevoerd (rechtszekerheid). - Een overheid mag niet willekeurig handelen, noch misbruik maken van haar bevoegdheden. Overheidsbevoegdheden dienen binnen een daartoe geldend wettelijk kader te passen. - Binnen een rechtsstaat is eenieder gelijk voor de wet en mag er geen sprake zijn van discriminatie. - Als vijfde kenmerk noemt de Venetië-commissie de toegankelijkheid tot het recht, die de aanwezigheid van een onafhankelijke en onpartijdige rechterlijke macht en het recht van eenieder op een eerlijk proces meebrengen. | |
RotatoR | donderdag 10 oktober 2024 @ 14:56 |
Nu er een rechts PVV kabinet is wordt er ineens getoetst. Het is wel duidelijk dat het advocatenclubje er een agenda op nahoudt. | |
Fretwork | donderdag 10 oktober 2024 @ 15:02 |
Twee reacties hierboven was een onderzoek van diezelfde advocatenorde bij Rutte III reden tot een complot van de NOS, nu is het een complot van de advocatenorde dat ze het regeerakkoord checken. Vooral een treffend voorbeeld van de complete debielisering van de politieke discussie. Je kan hier 20 goedonderbouwde analyses plaatsen, die allemaal ondeugdelijk zijn vanwege complotdenken en willekeurige drogredenen. Maar waarschijnlijk is anekdotisch bewijs van een moslim die boos naar je keek genoeg om een hele bevolkingsgroep het land uit te verwijzen. Lachwekkend als het niet triest was. | |
WheeledWarrior | donderdag 10 oktober 2024 @ 15:04 |
Kan gebeuren. | |
Pleun2011 | donderdag 10 oktober 2024 @ 15:06 |
Tijdens de toeslagenaffaire zijn burgers massaal in de steek gelaten door die fijne rechtsstaat; meer specifiek: de afdeling bestuursrechtspraak Raad van State. Dit is het hoogste orgaan dat rechtspreekt in bestuursrechtzaken, maar zij doen ook aan politiek. Vaak worden overheidsorganen in het gelijk gesteld. Bij de toeslagenaffaire werd jarenlang blind het standpunt van de Belastingdienst overgenomen, terwijl de rechters wel degelijk de ruimte hadden om zelf een juridische afweging te maken. Het was al jaren bekend dat burgers in enorme problemen kwamen. Boeide ze kennelijk geen reet. Het argument van de rechtsstaat wordt, zoals bij meer argumenten, alleen maar van stal gehaald om de rechts georiënteerden de mond te snoeren. Bij thema's als de toeslagenaffaire is het meer van.. rechtsstaat? huh, watte? Hebben wij die? [ Bericht 0% gewijzigd door Pleun2011 op 10-10-2024 15:24:36 ] | |
Kapitein_Scheurbuik | donderdag 10 oktober 2024 @ 15:08 |
Interessant. Dus op basis van een quick scan wordt vastgesteld dat het regeerakkoord in strijd is met de beginselen van de rechtstaat. Dus we toetsen op 3 hoofdcriteria: Betrouwbaarheid overheid, grondrechten en effectieve rechtsbescherming En op basis hiervan wordt geconcludeerd dat het niet rechtstatelijk is. Maar als ik dan Google op wat die beginselen van de rechtstaat dan zijn, dan kom ik een heel ander lijstje tegen: Dus dit bevestigt voor mij alleen maar dat iedereen maar zijn eigen criteria verzint om vervolgens te concluderen dat dingen waar hij het niet mee eens is niet rechtstatelijk zijn. | |
Kapitein_Scheurbuik | donderdag 10 oktober 2024 @ 15:10 |
Hmmm, compleet andere definitie dan op de site van de rijksoverheid: https://ecer.minbuza.nl/e(...)n-van-de-rechtsstaat Dat bevestigt toch dat het een ongedefinieerd vaag begrip is waar ieder zijn eigen invulling aan geeft al naar gelang het uitkomt. | |
ludovico | donderdag 10 oktober 2024 @ 15:14 |
Nee de rechter maakt politiek beleid, wat nou scheiding der machten? Maar ok, als het echt is afgesproken is ergens zul je toch echt wat verdragen moeten open gaan breken. | |
Bassie48 | donderdag 10 oktober 2024 @ 15:16 |
Niet rechtstatelijk geldt alleen voor asielzoekers, niet voor Nederlandse burgers. Er is een asielcrisis dus van mij kan gewoon worden doorgegaan met de crisiswet. Lijkt mij logisch. | |
JAM | donderdag 10 oktober 2024 @ 15:17 |
Het bevestigt vooral dat je niet zo'n zin hebt om je in de materie te verdiepen en er ook bar weinig verstand van hebt. Dat gebrek aan kennis en inzicht probeer je hier nu als wijsheid 'dat iedereen er maar zijn eigen invulling aangeeft naar gelang het hen uitkomt' te verkopen. Dat is gewoon aantoonbaar niet het geval. Daar zitten (zoals je op de website die je zelf aanhaalde vrij gemakkelijk terug had kunnen vinden) formele en materiële vereisten aan. | |
JAM | donderdag 10 oktober 2024 @ 15:19 |
Ja, dat gesprek hebben we elders al een keer of wat gevoerd, Bassie. Daar is niets logisch aan; dat is gewoon niet begrijpen hoe het recht in elkaar zit. Moeten we dat nog eens aan je verstand gaan proberen te knopen, of knallen we dan weer tegen dezeflde muur van onbegrip aan? Of, nou ja, laat me even iets vragen eerst... Dit is weer zo'n rare, holle, onduidelijke uitspraak. Wat wil je nu eigenlijk zeggen? | |
Bassie48 | donderdag 10 oktober 2024 @ 15:33 |
De Nederlandse rechtstaat is van toepassing op Nederlanders en buitenlanders die hier verblijven Nederlanders zijn geen buitenlanders Buitenlanders zijn geen Nederlanders De asielwet is alleen van toepassing op buitenlanders Ergo: de rechtstaat voor Nederlanders blijft ongewijzigd, die van buitenlanders verslechtert Wat snap je hier niet aan? Het kan mij dus geen reet schelen wat jij er van vindt want ik en mijn medelanders hebben er geen last van. | |
Fretwork | donderdag 10 oktober 2024 @ 15:35 |
Klinkt verdacht veel als het: de meerderheid is het eens met een groepsverkrachting-argument | |
Bassie48 | donderdag 10 oktober 2024 @ 15:36 |
Waanzinnige drogreden. | |
Fretwork | donderdag 10 oktober 2024 @ 15:42 |
Voornamelijk een reden om rechtsgelijkheid te willen nastreven | |
JAM | donderdag 10 oktober 2024 @ 15:47 |
Wat ik er niet aan snap is waarom dit verhaal het zou rechtvaardigen om noodrecht toe te passen en zo de normale parlemantaire procedure over te slaan voor een crisis die alleen maar in de hoofden van een groepje PVV'ers bestaat en waar nog nooit ook maar een enkel goed argument voor is gegeven (vele tegen, echter). Maar goed, het is me duidelijk dat jij dat ook niet snapt. Dat is niet erg, want dat valt ook niet te begrijpen. Dat zou dus ook gewoon niet moeten kunnen. | |
theunderdog | donderdag 10 oktober 2024 @ 16:07 |
Advocaten hebben niet zelden nogal de neiging te denken dat 'het recht' een soort natuurwet is. Wetten zijn onderhevig aan veranderingen, en je mag gewoon streven naar die verandering. | |
Kapitein_Scheurbuik | donderdag 10 oktober 2024 @ 16:14 |
Toon maar aan dan. Want we hebben nu al 2 verschillende toetsingscriteria, te weten de criteria die op de site van het ministerie staan en de criteria die dit clubje advocaten heeft gehanteerd. Dus als ik 2 totaal verschillende definities van hetzelfde begrip zie, dan kan ik niet anders dan concluderen dat er dus geen duidelijke definitie is. Dus nu is het aan jou om met al je bombastische grootspraak aan te tonen dat die er wel is. | |
JAM | donderdag 10 oktober 2024 @ 16:14 |
Ik denk dat het punt hier een beetje gemist wordt. Natuurlijk zijn wetten onderhevig aan verandering en is er ook helemaal niets mis met het streven daarnaar. Wat men hier echter zegt is dat er dingen gepoogd worden, voorstellen gedaan worden, die de rechtstatelijke principes zelf ondermijnen. Die dus het hele kader waardoor het überhaupt mogeljik is om wetten te maken, deze aan te passen, etc.- en dat deze dan ook gerespecteerd en nageleefd worden - naar de knoppen te helpen. Dat is toch een fundamenteel verschil. | |
JAM | donderdag 10 oktober 2024 @ 16:17 |
https://curia.europa.eu/j(...)st&part=1&cid=958046 punt 63. https://curia.europa.eu/j(...)st&part=1&cid=958111 punt 19. https://curia.europa.eu/j(...)st&part=1&cid=958196 punt 31 en 40 - 41 https://curia.europa.eu/j(...)st&part=1&cid=958280 punt 36. https://curia.europa.eu/j(...)st&part=1&cid=958319 punt 38 en 39. https://curia.europa.eu/j(...)st&part=1&cid=958643 punt 316. Veel leesplezier! Verder maakt het niet zoveel uit of er nu een 'duidelijke definitie' is. Er zijn bepaalde rechtstatelijke principes en of die nu door het ene clubje wat anders geformuleerd worden dan door het andere clubje, maakt werkelijk geen ene sodemieter uit. Die zijn helemaal niet 'totaal verschillend'. Het is niet zo dat de definities die door de verschillende clubjes gebruikt worden elkaar tegenspreken of uitlsuiten. Integendeel. Dat het jouw niet duidelijk is tenzij iedereen op de wereld precies dezelfde benamningen en woorden gebruikt voor dezelfde dingen, wil niet zeggen dat er binnen het recht geen concensus bestaat over wat er onder 'rechtstaat' en 'rechtstatelijke prinicipes' verstaan wordt. [ Bericht 2% gewijzigd door JAM op 10-10-2024 16:25:57 ] | |
Whiskers2009 | donderdag 10 oktober 2024 @ 16:19 |
Hoe kom je daar nou weer bij? ![]() . Bovenstaande is juist getoetst door die commissie vd Orde van Advocaten.. [ Bericht 0% gewijzigd door Whiskers2009 op 10-10-2024 16:31:05 ] | |
Weltschmerz | donderdag 10 oktober 2024 @ 16:20 |
We hebben al langer te maken met een nationale en internationale machtsgreep van juristen. De recthsstaat is het principe dat de overheid zich altijd op de wet baseert en in elk handelen binnen de grenzen van de wet blijft. Dat geldt ook voor rechters, maar die doen niet aan machtenscheiding en lappen de wet regelmatig aan hun laars omdat ze het beter denken te weten. Rechters kunnen niet meer dan andere juristen. Die hebben geleerd de wet toe te passen op individuele gevallen. Dat is hun expertise, verder reikt die niet. Wat ze steeds vaker doen is die expertise en de gereedschapskist daarvan gebruiken om juist niet op basis van de wet recht te spreken maar om ruimte te creeeren om te beslissen op gronden waar ze dan juist weer helemaal geen verstand van hebben. De machtenscheiding moet hersteld en advocaten moeten niet zo zeuren om meer werk voor hen op kosten van de belastingbetaler. | |
JAM | donderdag 10 oktober 2024 @ 16:25 |
Dat zijn nogal beweringen. Daar heb je dan vast ook goede voorbeelden van. | |
Twiitch | donderdag 10 oktober 2024 @ 16:26 |
De rechtsstaat is te veranderen en niemand heeft gestemd op juristen. | |
Weltschmerz | donderdag 10 oktober 2024 @ 16:28 |
Ja. | |
Fretwork | donderdag 10 oktober 2024 @ 16:29 |
Maar laten we dan niet doen alsof we fatsoenlijk zijn. Als we grondrechten als recht op gelijke behandeling aan de kant willen schuiven ben je ook bij de huidige coalitiepartners gelukkig aan het verkeerde adres. | |
JAM | donderdag 10 oktober 2024 @ 16:29 |
Dan ben je vast zeker ook meer dan bereid om die even met ons te delen opdat wij ook kennis kunnen nemen van de internationale machtsgreep van juristen en de rechters die zich niet aan de wet houden om zo uitspraken te kunnen doen over zaken waar ze geen verstand van hebben. Had ik het zo goed samengevat? | |
Stoney3K | donderdag 10 oktober 2024 @ 16:29 |
Zoals een machtenscheiding van een Marjolein Faber die niet zomaar mag roepen 'ik ben beleid' als uitvoerende macht? | |
Fretwork | donderdag 10 oktober 2024 @ 16:34 |
A. Vrij veel mensen hebben gestemd op juristen, die zijn namelijk behoorlijk goed vertegenwoordigd in de politiek, en niet zonder reden; zie Marjolein Faber. B. Aanpassingen aan wetgeving kunnen altijd, maar voor de aanpassingen die in dit geval gedaan zouden moeten worden krijg je nooit een meerderheid. Je kan ook altijd de rechtstaat afschaffen, een lekker politiestaatje of erger inrichten, maar mensen die dat willen vind ik per definitie doodeng. | |
Weltschmerz | donderdag 10 oktober 2024 @ 16:57 |
Nee, dat is heel rechtsstatelijk. De regering regeert, de kamer controleert. De volksvertegenwoordiging is medewetgever, maar beleid is geen wetgeving. Ja, prima. Dat had ze overigens zelf ook al kunnen constateren. We hebben een rechter gehad die een verkrachter een lagere straf gaf zodat die zijn verblijfsvergunning kon behouden, terwijl de wetgever had beslist dat die moest worden ingetrokken bij de gebruikelijke straf voor verkrachting. Sowieso baseren rechters zich helemaal niet op de wet bij strafmaten, en hebben ze daar verder ook geen enkele deskundigheid in, ze doen maar wat. We hebben een rechter gehad die weigerde aan de grondwet te toetsen omdat er ook grondrechten in een internationaal verdrag staan. We hebben een rechter gehad die vond dat de wet op het hoger onderwijs inzake vreemde talen buiten toepassing kon blijven vanwege veronderstelde handhavingsproblematiek. We hebben rechters die bepalen dat ineens alle vrouwen als groep onderwerp van politieke vervolging kunnen zijn en dus recht hebben op asiel. We hebben rechters die van het mensenrecht van family life waar de staat af moest blijven gemaakt tot verplichting van de staat om voor gezinshereniging te zorgen en voor de hele familie te betalen. Daar is allemaal nooit democratisch voor getekend. Het EVRM verbiedt de doodstraf, daar heeft onze democratisch verkozen volksvertegenwoordiging voor getekend. Levenslang was de maximale straf, maar nu hebben rechters bepaald dat op grond van het verdrag ondertekend door voorstanders van levenslang eigenlijk betekent dat levenslang ook niet mag. Dat heeft geen enkele grondslag in de wet of het recht. Het EHRM heeft ook een limitatieve opsomming in het verdrag van gronden voor rechtmatige beperkingen op de vrijheid van meningsuiting zomaar uitgebreid met 'gekwetsheid in religieuze gevoelens'. Dan hebben we het leerstuk van de horizontale werking van grond en mensenrechten waardoor die niet alleen de burger tegen de staat beschermt, maar ook tussen burgers zou gelden. Terwijl zowel de klassieke grondrechten als de mensenrechten democratisch geratificeerd zijn als het eerste. Daardoor hebben we nu aldoor 'botsende grondrechten' waarbij de recther dan een 'afweging moet maken' en je grondrecht dus onderdeel is van een afweging van een onverkozene die daar helemaal geen verstand van heeft. Je hebt dus geen grondrecht meer over, het family life van een ander staat een rechter naar eigen zeggen toe jou jouw vrijheid van meningsuiting te ontnemen. Zelfde met de integriteit van het lichaam, het censuurverbod, een eerlijk proces, noella poena, het is allemaal relatief gemaakt door onze rechters en vooral hun rechters, die activistenclub van de EU en het EHRM, terwijl ze bedoeld en geratificeerd waren als absolute bescherming. | |
JAM | donderdag 10 oktober 2024 @ 17:24 |
Nou ja, je zet het leuk aan allemaal, maar het is nogal kort door de bocht. Het EVRM verbiedt de levenslange gevangenisstraf helemaal niet, stelt deze dat deze ook gewoon in lijn is met het EVRM, zolang er de mogelijkheid bestaat tot het herzien van dat vonnis en (eventuele) vrijlating. Die bewering klopt dus gewoon niet. Die zaak van die statushouder die een lagere straf kreeg om zo 'uitzetting te voorkomen', is ook wat kort door de bocht. Daar speelde ook nog een paar andere zaken (zoals de vertraging in de rechtsgang die hem niet aangerekend kan worden, nooit eerder in aanraking met justitie geweest te zijn geweest, daarna ook nooit meer in contact geweest te zijn met justitie, enzovoorts) en dan is het argument dat de bijkomende straf van uitzetting disproportioneel zou zijn prima te motiveren. Dat de media dat dan spint als: 'Hij krijgt strafkorting omdat hij anders uitgezet zou worden', daar moet je toch wat langer naar kijken. Nee, zeg ik dan, als het geen statushouder was geweest, maar een Nederlander, dan had hij hoogstwaarschijnlijk precies dezelfde strafkorting gekregen en daar komt dus bovenop dat uitzetting als bijkomende straf disproportioneel zou zijn geweest. Nou ja, zo kan ik eigenlijk al je andere voorbeelden ook wel doorlopen (dat zijn er nogal veel), maar hoe je het ook wendt of keert, het is lastig vol te houden dat enkele interpretaties en uitspraken waar je je niet in kan vinden, zouden wijzen op een doelbewust machtspolitiek spel in de nationale en Europese rechtspraak. Een soort complot waarin de rechterlijke macht meer macht naar zichzelf toe probeert te trekken, o.i.d. Wat ik hier vooral lees, is kritiek (die trouwens ook niet zo sterk is, zie boven) op hoe die rechters te werk gaan - voornamelijk ingegeven door nogal simpele berichtgeving daarover - ... Maar ja, daar genieten rechters dus ook een grote mate van vrijheid in, en dat is maar goed ook. De bewering dat ze 'maar wat doen' en 'zich niet aan de wet houden'- ik ziet niet hoe dat uit deze voorbeelden blijkt en ik snap ook niet hoe je die zaken wil verstaan als 'een machtsgreep' (of hoe je het ook alweer noemde). [ Bericht 0% gewijzigd door JAM op 10-10-2024 17:34:59 ] | |
Stoney3K | donderdag 10 oktober 2024 @ 17:34 |
Regeren is beleid uitvoeren, niet beleid maken. Maar goed, dit topic verzandt weer in jouw getrol over het stokpaardje dat de rechterlijke macht in Nederland stuk is en alleen bedoeld is om vieslinkse woke politiek voor te trekken, dus ik laat het hierbij. ![]() | |
inslagenreuring | donderdag 10 oktober 2024 @ 17:47 |
"De rechtsstaat" wordt vooral weer eens uit de kast getrokken als een bepaalde politieke agenda of portemonnee in het gedrang komt. Waar ook ineens hele internationale verdragen en wetten onder vallen. Beetje moderne reli-idioten die zulke termen bezigen. Collaborateurs wel te verstaan. | |
Stoney3K | donderdag 10 oktober 2024 @ 17:54 |
Collaborateurs nog wel? Die zeker een bepaalde revolutionaire agenda hebben om de monarchie van Nederland te ondermijnen? | |
Kapitein_Scheurbuik | donderdag 10 oktober 2024 @ 17:55 |
Wellicht kan je het relevante stuk even quoten want ik kan me niet voorstellen dat een lijvig stuk van 31 pagina's over de aanbesteding van het leveren van "fruit" relevant is voor onze discussie. Sterker nog, ik vermoed dat je zelf geen flauw idee hebt en denkt ik drop maar even een paar honderd pagina's aan tekst en gok er maar op dat hij dan afdruipt. Als er andere benamingen worden gebruikt en compleet andere teksten dan zijn die dus ook voor verschillende interpretaties vatbaar en is er derhalve niet sprake van een definitie. | |
Kapitein_Scheurbuik | donderdag 10 oktober 2024 @ 17:57 |
Hoe ik daar bij kom? Eenvoudig. De definitie op de site van het ministerie van binnenlandse zaken wijkt behoorlijk af van de definitie die de opstellers van dit rapport hanteren. Dan is er bij mij maar 1 conclusie mogelijk: er is geen eenduidige definitie. | |
inslagenreuring | donderdag 10 oktober 2024 @ 17:58 |
In ieder geval een agenda waarmee de soevereiniteit van de staat der Nederlanden structureel wordt aangetast. | |
#ANONIEM | donderdag 10 oktober 2024 @ 18:00 |
Er zijn al een aantal mooie voorbeelden gegeven in dit topic die mijn conclusie dat de huidige rechterlijke macht een vijand van de rechtsstaat is rechtvaardigen. Er moet zo snel mogelijk een einde gemaakt worden aan de absolute heerschappij van rechters. Het is een staat binnen een staat geworden die op basis van internationale verdragen een coup hebben gepleegd. De orde van advocaten zijn hun handlangers, die hebben vage verdragen en activistische rechters nodig om de wil van de wetgever te breken. | |
Weltschmerz | donderdag 10 oktober 2024 @ 18:04 |
Gelul. De rechterlijke macht gaat ver buiten zijn wetboekje, dat is een groot machtenscheidingsprobleem. | |
Stoney3K | donderdag 10 oktober 2024 @ 18:06 |
Geen gelul, scheiding van machten. Ministers zijn uitvoerende macht, tenzij je de memo van Montesqieu hebt gemist. Of je moet het fantastisch vinden als we de Grote Dictator Geert krijgen natuurlijk. | |
KareldeStoute | donderdag 10 oktober 2024 @ 18:09 |
Gut, extreemrechtse gekkies maken mensen die zich aan de wet willen houden uit voor collaborateurs. Je verwacht het niet. | |
Stoney3K | donderdag 10 oktober 2024 @ 18:11 |
Daar is zeker wat op aan te merken maar daar zit niet één of ander links complot in. Alles op 'cultuurmarxisme' gooien is een trucje dat al sinds 1939 een beetje afgezaagd is geworden. | |
Whiskers2009 | donderdag 10 oktober 2024 @ 18:14 |
Kennelijk kun je dan niet begrijpend lezen. De Orde toest op dezelfde criteria die op de site waar jij mee aan komt kakken staan. | |
inslagenreuring | donderdag 10 oktober 2024 @ 18:14 |
Juistem. Aan de wet houden. Net zoals het tekenen van het WHO pandemieverdrag ondanks motie van de kamer, doorgaan met het associatieverdrag met Oekraïne en het verdrag van Lissabon, Europese wetten die grondwet overstijgen. Lekker ReChTsStAteLiJkk!!11! | |
Whiskers2009 | donderdag 10 oktober 2024 @ 18:16 |
Hoe zeg je dat je niet weet waar je het over hebt zonder te zeggen dat je niet weet waar je het over hebt ![]() | |
Stoney3K | donderdag 10 oktober 2024 @ 18:16 |
Welk gedeelte van een 'motie' snap je niet, Einstein? Een motie is nog geen wet, ook niet als die motie is aangenomen. | |
inslagenreuring | donderdag 10 oktober 2024 @ 18:17 |
Oke, heeft Denemarken nog een opt-out? | |
Stoney3K | donderdag 10 oktober 2024 @ 18:17 |
Typisch rechts-populistische MO ook weer: Een hoop dingen roepen zodat iedereen klokken hoort luiden zonder klepels, en dan één of andere linkse boeman de schuld ervan geven. Klassiek verhaaltje. | |
Stoney3K | donderdag 10 oktober 2024 @ 18:18 |
Ja, die hebben ze omdat dat hun voorwaarde was voor toetreding. Er is nooit een opt-out geweest nadat een land al EU-lid is en dat gaat ook nooit gebeuren. | |
inslagenreuring | donderdag 10 oktober 2024 @ 18:18 |
Ja lekker op een voorbeeld ingaan en niet de hele context. Logisch, want nu past het je waarschijnlijk minder. | |
Whiskers2009 | donderdag 10 oktober 2024 @ 18:19 |
Ja. Bedongen bij toetreding. | |
inslagenreuring | donderdag 10 oktober 2024 @ 18:19 |
Mooizo, want behoudens dat ene zinnetje komt er bijster weinig uit jouw toetsenbordje. | |
Stoney3K | donderdag 10 oktober 2024 @ 18:20 |
Heb je nog meer zinnigs te melden dan holle jij-bakken? | |
Whiskers2009 | donderdag 10 oktober 2024 @ 18:20 |
Je lult totale onzin in die post. Je weet duidelijk niet waar je het over hebt. En maar blijven schreeuwen alsof je het grootste gelijk vd wereld gebt ![]() | |
Stoney3K | donderdag 10 oktober 2024 @ 18:20 |
Ach, hij luistert toch niet naar ons want wij zijn kennelijk 'collaborateurs'. Het verbaast me dat ie nog niet met 'roden' of 'communisten' loopt te schelden. | |
Whiskers2009 | donderdag 10 oktober 2024 @ 18:21 |
Is dit het beste "argument" dat je hebt? ![]() | |
inslagenreuring | donderdag 10 oktober 2024 @ 18:21 |
Het past nu niet hè, vervelend is dat. | |
Stoney3K | donderdag 10 oktober 2024 @ 18:21 |
Je plaat blijft volgens mij een beetje hangen. | |
Whiskers2009 | donderdag 10 oktober 2024 @ 18:22 |
Waar héb je het in vredesnaam over? ![]() Het klopt gewoon wat ik zeg ![]() | |
inslagenreuring | donderdag 10 oktober 2024 @ 18:27 |
Haha grappig. Blijkbaar is er een soort allesoverstijgende heilige filosofie inzake de democratische rechtsstaat (die jij weigert te definiëren, en dat kun je overigens ook niet concreet maken). Maar als ik aangeef waar die faalt kom je met bijdehand geleuter op de man. Mes snijdt aan 2 kanten, had je maar een opt-out moeten nemen. | |
Whiskers2009 | donderdag 10 oktober 2024 @ 18:28 |
Je gaat nu ook al dingen aangaande mij verzinnen? ![]() | |
Nober | donderdag 10 oktober 2024 @ 18:30 |
Selectieve verontwaardiging van het smaldeel betreuren we zeer. En door. | |
inslagenreuring | donderdag 10 oktober 2024 @ 18:36 |
Leuk rapportje, leuke reactie. Doen we verder niets mee. | |
JAM | donderdag 10 oktober 2024 @ 18:36 |
Pak het stuk er zelf bij. Kan je hier vinden: https://www.advocatenorde(...)-rechtsstatelijkheid Daarin beschrijven ze in hoofstuk twee heel helder hun toetsingcriteria. Daarbij maken ze gebruik van (ik citeer): Jouw hele 'argument' (als je het zo al wil noemen) bestaat eruit dat diezelfde principes op een informatieve pagina van de Rijksoverheid van een andere bewoording wordt voorzien en er daarom - nogal een sprong - geen enkele helderheid of geen enkele definitie te geven valt voor wat nu rechtstatelijke principes zijn en daarom iedereen er maar zijn eigen interpretatie aan kan verlenen en daarom niets betekent. Daar klopt toch geen reet van? Als ik op kinderweek.nl een artikel zou schrijven waarin ik zeg: ...heb ik dan ook weer een volkomen andere definitie gegeven waar iedereen zijn eigen uitleg interpretatie aan kan verlenen en het daarom helemaal niets betekent, of is het misschien het geval dat er weldegelijk rechtstatelijke principes bestaan en dat het helemaal niet zoveel uitmaakt welke exacte bewoording je daar nu aan verleent, zolang het maar helder is, en er dus helemaal geen mogelijkheid is tot een hele vrij intepretetatie waar iedereen maar iets bij kan bedenken en zodoende betekenisloos is? [ Bericht 0% gewijzigd door JAM op 10-10-2024 18:43:53 ] | |
JAM | donderdag 10 oktober 2024 @ 18:42 |
Als ik nu zeg: a) een banaan b) een vezelrijke, sikkelvormige tropische gele vrucht die rijk is aan kalium, wetenschappelijke naam: musa acuminata. Zeg je dan: 'Oh, maar dat zijn twee hele andere definities! Er valt geen touw op te trekken wat nu een banaan is en wat mensen daarmee bedoelen! Volkomen betekenisloos!' | |
KareldeStoute | vrijdag 11 oktober 2024 @ 08:07 |
Correct. Dat dat niet altijd zo loopt als jij zou wensen zal zo zijn. Maar verder lijkt me dat nauwelijks een argument om de rechtsstaat maar bij het oud vuil te gooien… |