https://nos.nl/artikel/25(...)niet-rechtsstatelijkquote:Juristen: regeerprogramma op meerdere punten niet rechtsstatelijk
Het regeerprogramma van het nieuwe kabinet is op negen punten in strijd met de beginselen van de rechtsstaat. Dat concludeert een externe commissie die op verzoek van de Nederlandse orde van advocaten een "basale juridische toets" heeft gedaan.
Zes onderdelen bevorderen de rechtsstaat juist, terwijl 28 een risico vormen.
Volgens de commissie, onder voorzitterschap van de Utrechtse hoogleraar Elaine Mak, spreekt uit het regeerprogramma een "overheid die bepaalde mensen categorisch effectieve toegang tot het recht en een eerlijke gang naar de rechter wil ontzeggen". Daarbij gaat het met name om de asiel- en migratieplannen.
Als voorbeeld noemt de commissie het verder versoberen van de asielopvang, terwijl de rechter eerder concludeerde dat de opvang op belangrijke punten nu al niet voldoet aan de internationale normen.
Voorzienbaar misbruik
Andere voornemens van het kabinet zetten de scheiding der machten op het spel, stelt de commissie. Er zou bij de voorgenomen inzet van het staatsnoodrecht bij asiel en migratie zelfs sprake zijn van "voorzienbaar misbruik van bevoegdheid", waarschuwen de juristen. "De overheid kan daarmee niet pretenderen een volwaardige rechtsstaat te zijn, alle mooie verklaringen ten spijt."
Die laatste woorden lijken een verwijzing naar de afspraken over bescherming van de grondwet, de grondrechten en de rechtsstaat die PVV, VVD, NSC en BBB al in de eerste fase van de kabinetsformatie maakten.
Vergisrecht valt goed
De commissie is onder meer positief over het 'recht op vergissen' dat het kabinet wil invoeren. Dat recht houdt in dat een enkele fout bij bijvoorbeeld het aanvragen van een toeslag een burger niet langer diep in de problemen mag duwen, zoals bijvoorbeeld bij het toeslagenschandaal gebeurde.
Een ander voorbeeld van een maatregel die in goede aarde valt, is het opvoeren van rechterlijke toetsingen bij beslissingen over kinderen.
Het is voor het eerst dat de orde van advocaten een regeerakkoord op deze manier heeft laten toetsen. Eerder gebeurde dat wel al met verkiezingsprogramma's.
Dit is gewoon juridisch taalgebruik, het niet begrijpen daarvan kan je natuurlijk ook bij de lezer neerleggen.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 13:46 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
"Niet rechtstatelijk" weer zo'n lekker ongedefinieerd containerbegrip wat je te pas en te onpas op alles kunt plakken waar je het niet mee eens bent.
Een uitspraak van de rechter dat stukken openbaar moeten worden naast je neerleggen en lachend met belastinggeld de dwangsom betalen. Helemaal volgens de rechtstaat maar een stuk kwalijker dan dit gezochte geneuzel.
Dat gaat het erg goed in China en Rusland.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 13:57 schreef Maharski het volgende:
Weg met de Rechtstaat! Tijd voor een dictatuur.
Het is een externe commissie vanuit de Nederlandse Orde van Advocaten. Dus op zn minst een duidelijk oordeel vanuit de juridische wereld over de regeerprogramma.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 13:54 schreef karr-1 het volgende:
Is ook niet iets dat we niet al op honderd duizend andere manieren hadden gehoord. Wat voegt dit toe?
En dat waren alleen de hoofdlijnenquote:Op donderdag 10 oktober 2024 14:05 schreef Niels0Kurovski het volgende:
Toch knap. De formatie duurde 223 dagen.
Als ik de hele dag de tijd gehad om met mijn gesubsidieerde baan dit soort shit op te schrijven had ik het wellicht wel begrepen. Het boeit me ook niet.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 13:49 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Dit is gewoon juridisch taalgebruik, het niet begrijpen daarvan kan je natuurlijk ook bij de lezer neerleggen.
Dan lees je het toch nietquote:Op donderdag 10 oktober 2024 14:12 schreef raptorix het volgende:
[..]
Als ik de hele dag de tijd gehad om met mijn gesubsidieerde baan dit soort shit op te schrijven had ik het wellicht wel begrepen. Het boeit me ook niet.
Dit was ook het slechts geschreven stuk wat ik niet gelezen heb.quote:
Dat het juridisch taalgebruik is wil natuurlijk niet zeggen dat het dan opeens geen ongedefinieerd containerbegrip is.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 13:49 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Dit is gewoon juridisch taalgebruik, het niet begrijpen daarvan kan je natuurlijk ook bij de lezer neerleggen.
Het is ook weer niet zo'n vaag begrip natuurlijk. Het gaat in tegen hoe wij onze rechtstaat hebben ingericht in termen van vrijheden, rechten en machten, waarbij mensen in uitvoering van het recht een gelijke behandeling kunnen verwachten.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 14:17 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat het juridisch taalgebruik is wil natuurlijk niet zeggen dat het dan opeens geen ongedefinieerd containerbegrip is.
Over niet begrijpen heb ik het niet gehad.
Ja ik begrijp waar het over gaat. Maar waar kan ik nou een harde definitie vinden van wat rechtstatelijkheid inhoudt? Die is er niet. En in de praktijk zie je dus dat wanneer iemand een andere uitleg geeft aan hoe wij de rechtstaat hebben ingericht dat mensen meteen beginnen te strooien met termen als "onrechtstatelijk" terwijl dat in mijn ogen een mening is en geen feit.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 14:22 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Het is ook weer niet zo'n vaag begrip natuurlijk. Het gaat in tegen hoe wij onze rechtstaat hebben ingericht in termen van vrijheden, rechten en machten, waarbij mensen in uitvoering van het recht een gelijke behandeling kunnen verwachten.
Des te meer belangrijk omdat één van de coalitiepartijen zegt een harde stop te hebben als plannen tegen onze rechtstaat ingaan.
Vanuit de tweede bron uit de OP.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 14:25 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ja ik begrijp waar het over gaat. Maar waar kan ik nou een harde definitie vinden van wat rechtstatelijkheid inhoudt? Die is er niet. En in de praktijk zie je dus dat wanneer iemand een andere uitleg geeft aan hoe wij de rechtstaat hebben ingericht dat mensen meteen beginnen te strooien met termen als "onrechtstatelijk" terwijl dat in mijn ogen een mening is en geen feit.
Best concreetquote:De toetsing is door middel van een ‘quick scan’ uitgevoerd, waarbij de commissie zich beperkt tot een basale juridische toets met drie hoofdcriteria: betrouwbare overheid, grondrechten en effectieve rechtsbescherming. Aan de hand van dit toetsingskader zijn de plannen gekwalificeerd als groen voor plannen die de rechtstaat kunnen verbeteren, geel voor plannen die een risico vormen voor de rechtsstaat en rood voor plannen die in strijd zijn met beginselen van rechtsstatelijkheid.
De commissie ziet negen onderdelen van het regeerprogramma als in strijd met de beginselen van rechtsstatelijkheid. Het activeren van de uitzonderingsbepaling van de Vreemdelingenwet 2000 is voor de commissie vanuit democratisch-rechtsstatelijk perspectief onaanvaardbaar. Het kabinet onderbouwt op geen enkele manier de legitimiteit van dergelijk staatsnoodrecht. Ook de aangekondigde ‘asielbeslisstop’ en het nog verder versoberen van de opvang worden door de commissie als in strijd met de rechtsstaat gekwalificeerd.
De commissie kwalificeert ook het ontbreken van concrete maatregelen om de terugloop in de sociale advocatuur tegen te gaan als rood. Voldoende toegang tot het recht juist ook voor economisch kwetsbare personen is van groot belang in een rechtsstaat. Waar actie nodig is om de rechtsstaat in stand te houden, leidt stilzitten van de overheid tot de achteruitgang van de rechtsstaat.
Oftewel kort samengevat, wij, de juristen van WC-eend, zijn het helemaal niet eens dat asielzoekers niet tot het einde der tijden kunnen procederen waardoor wij, de juristen van WC-eend oneindig belastinggeld kunnen graaien. Daarom gooien we met wat dure termen en interessante woorden waarvan bij een deel van de samenleving de haren rechtop gaan staan zoals "mensen toegang en het recht ontnemen voor een eerlijke gang naar de rechter".quote:Volgens de commissie, onder voorzitterschap van de Utrechtse hoogleraar Elaine Mak, spreekt uit het regeerprogramma een "overheid die bepaalde mensen categorisch effectieve toegang tot het recht en een eerlijke gang naar de rechter wil ontzeggen". Daarbij gaat het met name om de asiel- en migratieplannen.
Als je het rapport zou lezen zal je zien dat het hier met name gaat om de rechtsbijstand (geen vetpot voor advocaten) en de wettelijke mogelijkheid om aanvragen als kennelijk ongegrond af te wijzen als vreemdelingen niet op gehoor verschijnen.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 14:40 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Oftewel kort samengevat, wij, de juristen van WC-eend, zijn het helemaal niet eens dat asielzoekers niet tot het einde der tijden kunnen procederen waardoor wij, de juristen van WC-eend oneindig belastinggeld kunnen graaien. Daarom gooien we met wat dure termen en interessante woorden waarvan bij een deel van de samenleving de haren rechtop gaan staan zoals "mensen toegang en het recht ontnemen voor een eerlijke gang naar de rechter".
Dat hele 'de rechtsstaat staat onder druk' was ook al tijdens rutte een probleem.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 14:31 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Vanuit de tweede bron uit de OP.
[..]
Best concreet
Nu er een rechts PVV kabinet is wordt er ineens getoetst. Het is wel duidelijk dat het advocatenclubje er een agenda op nahoudt.quote:Het is voor het eerst dat de orde van advocaten een regeerakkoord op deze manier heeft laten toetsen.
Twee reacties hierboven was een onderzoek van diezelfde advocatenorde bij Rutte III reden tot een complot van de NOS, nu is het een complot van de advocatenorde dat ze het regeerakkoord checken.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 14:56 schreef RotatoR het volgende:
[..]
Nu er een rechts PVV kabinet is wordt er ineens getoetst. Het is wel duidelijk dat het advocatenclubje er een agenda op nahoudt.
Interessant.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 14:31 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Vanuit de tweede bron uit de OP.
[..]
Best concreet
Dus we toetsen op 3 hoofdcriteria:quote:De toetsing is door middel van een ‘quick scan’ uitgevoerd, waarbij de commissie zich beperkt tot een basale juridische toets met drie hoofdcriteria: betrouwbare overheid, grondrechten en effectieve rechtsbescherming.
Dus dit bevestigt voor mij alleen maar dat iedereen maar zijn eigen criteria verzint om vervolgens te concluderen dat dingen waar hij het niet mee eens is niet rechtstatelijk zijn.quote:het legaliteitsbeginsel (C-496/99 P, punt 63), dat een transparant, controleerbaar, democratisch en pluralistisch wetgevingsproces inhoudt;
het verbod van willekeurige uitoefening van de uitvoerende macht (C-46/87 en C-277/88, punt 19)
doeltreffende rechterlijke bescherming door onafhankelijke en onpartijdige rechters en doeltreffende rechterlijke toetsing (C-64/16, punten 31, 40-41) , met inbegrip van de eerbiediging van de grondrechten;
de scheiding der machten (C-477/16 PPU, punt 36); en
de gelijkheid voor de wet.
Hmmm, compleet andere definitie dan op de site van de rijksoverheid:quote:Op donderdag 10 oktober 2024 14:53 schreef Fretwork het volgende:
En om dan toch maar een definitie van de rechtstaat te geven, uit het rapport (waar dit soort dingen echt prima onderbouwd zijn):
Met betrekking tot de beschermende kant van de rechtsstaat heeft de Europese Commissie voor Democratie door Recht, het gezaghebbende adviesorgaan van de Raad van Europa
dat algemeen bekend staat als de Venetië-commissie, een vijftal kernelementen van de
rechtsstaat gedefinieerd:
- Een overheid laat zich binnen een rechtsstaat leiden door de wet, waaronder ook
Europese en internationale verdragen en regelgeving (legaliteit).
- Het recht moet in een rechtsstaat zeker, voorzienbaar en begrijpelijk zijn. Zo mogen
strafbaarstellingen niet met terugwerkende kracht worden ingevoerd (rechtszekerheid).
- Een overheid mag niet willekeurig handelen, noch misbruik maken van haar bevoegdheden. Overheidsbevoegdheden dienen binnen een daartoe geldend wettelijk kader
te passen.
- Binnen een rechtsstaat is eenieder gelijk voor de wet en mag er geen sprake zijn van
discriminatie.
- Als vijfde kenmerk noemt de Venetië-commissie de toegankelijkheid tot het recht,
die de aanwezigheid van een onafhankelijke en onpartijdige rechterlijke macht en
het recht van eenieder op een eerlijk proces meebrengen.
Nee de rechter maakt politiek beleid, wat nou scheiding der machten?quote:Op donderdag 10 oktober 2024 13:42 schreef Fretwork het volgende:
Voorzienbaar misbruik
Andere voornemens van het kabinet zetten de scheiding der machten op het spel, stelt de commissie. Er zou bij de voorgenomen inzet van het staatsnoodrecht bij asiel en migratie zelfs sprake zijn van "voorzienbaar misbruik van bevoegdheid", waarschuwen de juristen. "De overheid kan daarmee niet pretenderen een volwaardige rechtsstaat te zijn, alle mooie verklaringen ten spijt."
Het bevestigt vooral dat je niet zo'n zin hebt om je in de materie te verdiepen en er ook bar weinig verstand van hebt. Dat gebrek aan kennis en inzicht probeer je hier nu als wijsheid 'dat iedereen er maar zijn eigen invulling aangeeft naar gelang het hen uitkomt' te verkopen. Dat is gewoon aantoonbaar niet het geval. Daar zitten (zoals je op de website die je zelf aanhaalde vrij gemakkelijk terug had kunnen vinden) formele en materiële vereisten aan.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 15:10 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Hmmm, compleet andere definitie dan op de site van de rijksoverheid:
https://ecer.minbuza.nl/e(...)n-van-de-rechtsstaat
Dat bevestigt toch dat het een ongedefinieerd vaag begrip is waar ieder zijn eigen invulling aan geeft al naar gelang het uitkomt.
Ja, dat gesprek hebben we elders al een keer of wat gevoerd, Bassie. Daar is niets logisch aan; dat is gewoon niet begrijpen hoe het recht in elkaar zit. Moeten we dat nog eens aan je verstand gaan proberen te knopen, of knallen we dan weer tegen dezeflde muur van onbegrip aan? Of, nou ja, laat me even iets vragen eerst... Dit is weer zo'n rare, holle, onduidelijke uitspraak. Wat wil je nu eigenlijk zeggen?quote:Op donderdag 10 oktober 2024 15:16 schreef Bassie48 het volgende:
Niet rechtstatelijk geldt alleen voor asielzoekers, niet voor Nederlandse burgers. Er is een asielcrisis dus van mij kan gewoon worden doorgegaan met de crisiswet. Lijkt mij logisch.
De Nederlandse rechtstaat is van toepassing op Nederlanders en buitenlanders die hier verblijvenquote:Op donderdag 10 oktober 2024 15:19 schreef JAM het volgende:
[..]
Ja, dat gesprek hebben we elders al een keer of wat gevoerd, Bassie. Daar is niets logisch aan; dat is gewoon niet begrijpen hoe het recht in elkaar zit. Moeten we dat nog eens aan je verstand gaan proberen te knopen, of knallen we dan weer tegen dezeflde muur van onbegrip aan? Of, nou ja, laat me even iets vragen eerst... Dit is weer zo'n rare, holle, onduidelijke uitspraak. Wat wil je nu eigenlijk zeggen?
Klinkt verdacht veel als het: de meerderheid is het eens met een groepsverkrachting-argumentquote:Op donderdag 10 oktober 2024 15:33 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
De Nederlandse rechtstaat is van toepassing op Nederlanders en buitenlanders die hier verblijven
Nederlanders zijn geen buitenlanders
Buitenlanders zijn geen Nederlanders
De asielwet is alleen van toepassing op buitenlanders
Ergo: de rechtstaat voor Nederlanders blijft ongewijzigd, die van buitenlanders verslechtert
Wat snap je hier niet aan?
Het kan mij dus geen reet schelen wat jij er van vindt want ik en mijn medelanders hebben er geen last van.
Waanzinnige drogreden.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 15:35 schreef Fretwork het volgende:
[..]
Klinkt verdacht veel als het: de meerderheid is het eens met een groepsverkrachting-argument
Voornamelijk een reden om rechtsgelijkheid te willen nastrevenquote:
Wat ik er niet aan snap is waarom dit verhaal het zou rechtvaardigen om noodrecht toe te passen en zo de normale parlemantaire procedure over te slaan voor een crisis die alleen maar in de hoofden van een groepje PVV'ers bestaat en waar nog nooit ook maar een enkel goed argument voor is gegeven (vele tegen, echter). Maar goed, het is me duidelijk dat jij dat ook niet snapt. Dat is niet erg, want dat valt ook niet te begrijpen. Dat zou dus ook gewoon niet moeten kunnen.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 15:33 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
De Nederlandse rechtstaat is van toepassing op Nederlanders en buitenlanders die hier verblijven
Nederlanders zijn geen buitenlanders
Buitenlanders zijn geen Nederlanders
De asielwet is alleen van toepassing op buitenlanders
Ergo: de rechtstaat voor Nederlanders blijft ongewijzigd, die van buitenlanders verslechtert
Wat snap je hier niet aan?
Het kan mij dus geen reet schelen wat jij er van vindt want ik en mijn medelanders hebben er geen last van.
Toon maar aan dan.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 15:17 schreef JAM het volgende:
[..]
Het bevestigt vooral dat je niet zo'n zin hebt om je in de materie te verdiepen en er ook bar weinig verstand van hebt. Dat gebrek aan kennis en inzicht probeer je hier nu als wijsheid 'dat iedereen er maar zijn eigen invulling aangeeft naar gelang het hen uitkomt' te verkopen. Dat is gewoon aantoonbaar niet het geval. Daar zitten (zoals je op de website die je zelf aanhaalde vrij gemakkelijk terug had kunnen vinden) formele en materiële vereisten aan.
Ik denk dat het punt hier een beetje gemist wordt. Natuurlijk zijn wetten onderhevig aan verandering en is er ook helemaal niets mis met het streven daarnaar. Wat men hier echter zegt is dat er dingen gepoogd worden, voorstellen gedaan worden, die de rechtstatelijke principes zelf ondermijnen. Die dus het hele kader waardoor het überhaupt mogeljik is om wetten te maken, deze aan te passen, etc.- en dat deze dan ook gerespecteerd en nageleefd worden - naar de knoppen te helpen. Dat is toch een fundamenteel verschil.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 16:07 schreef theunderdog het volgende:
Advocaten hebben niet zelden nogal de neiging te denken dat 'het recht' een soort natuurwet is. Wetten zijn onderhevig aan veranderingen, en je mag gewoon streven naar die verandering.
https://curia.europa.eu/j(...)st&part=1&cid=958046 punt 63.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 16:14 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Toon maar aan dan.
Want we hebben nu al 2 verschillende toetsingscriteria, te weten de criteria die op de site van het ministerie staan en de criteria die dit clubje advocaten heeft gehanteerd.
Dus als ik 2 totaal verschillende definities van hetzelfde begrip zie, dan kan ik niet anders dan concluderen dat er dus geen duidelijke definitie is.
Dus nu is het aan jou om met al je bombastische grootspraak aan te tonen dat die er wel is.
Hoe kom je daar nou weer bij?quote:Op donderdag 10 oktober 2024 15:10 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Hmmm, compleet andere definitie dan op de site van de rijksoverheid:
https://ecer.minbuza.nl/e(...)n-van-de-rechtsstaat
Dat bevestigt toch dat het een ongedefinieerd vaag begrip is waar ieder zijn eigen invulling aan geeft al naar gelang het uitkomt.
.quote:het legaliteitsbeginsel (C-496/99 P, punt 63), dat een transparant, controleerbaar, democratisch en pluralistisch wetgevingsproces inhoudt;
het verbod van willekeurige uitoefening van de uitvoerende macht (C-46/87 en C-277/88, punt 19)
doeltreffende rechterlijke bescherming door onafhankelijke en onpartijdige rechters en doeltreffende rechterlijke toetsing (C-64/16, punten 31, 40-41) , met inbegrip van de eerbiediging van de grondrechten;
de scheiding der machten (C-477/16 PPU, punt 36); en
de gelijkheid voor de wet.
Dat zijn nogal beweringen. Daar heb je dan vast ook goede voorbeelden van.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 16:20 schreef Weltschmerz het volgende:
We hebben al langer te maken met een nationale en internationale machtsgreep van juristen.
De recthsstaat is het principe dat de overheid zich altijd op de wet baseert en in elk handelen binnen de grenzen van de wet blijft. Dat geldt ook voor rechters, maar die doen niet aan machtenscheiding en lappen de wet regelmatig aan hun laars omdat ze het beter denken te weten.
Rechters kunnen niet meer dan andere juristen. Die hebben geleerd de wet toe te passen op individuele gevallen. Dat is hun expertise, verder reikt die niet. Wat ze steeds vaker doen is die expertise en de gereedschapskist daarvan gebruiken om juist niet op basis van de wet recht te spreken maar om ruimte te creeeren om te beslissen op gronden waar ze dan juist weer helemaal geen verstand van hebben.
De machtenscheiding moet hersteld en advocaten moeten niet zo zeuren om meer werk voor hen op kosten van de belastingbetaler.
Ja.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 16:25 schreef JAM het volgende:
[..]
Dat zijn nogal beweringen. Daar heb je dan vast ook goede voorbeelden van.
Maar laten we dan niet doen alsof we fatsoenlijk zijn. Als we grondrechten als recht op gelijke behandeling aan de kant willen schuiven ben je ook bij de huidige coalitiepartners gelukkig aan het verkeerde adres.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 16:07 schreef theunderdog het volgende:
Advocaten hebben niet zelden nogal de neiging te denken dat 'het recht' een soort natuurwet is. Wetten zijn onderhevig aan veranderingen, en je mag gewoon streven naar die verandering.
Dan ben je vast zeker ook meer dan bereid om die even met ons te delen opdat wij ook kennis kunnen nemen van de internationale machtsgreep van juristen en de rechters die zich niet aan de wet houden om zo uitspraken te kunnen doen over zaken waar ze geen verstand van hebben. Had ik het zo goed samengevat?quote:
Zoals een machtenscheiding van een Marjolein Faber die niet zomaar mag roepen 'ik ben beleid' als uitvoerende macht?quote:Op donderdag 10 oktober 2024 16:20 schreef Weltschmerz het volgende:
De machtenscheiding moet hersteld en advocaten moeten niet zo zeuren om meer werk voor hen op kosten van de belastingbetaler.
A. Vrij veel mensen hebben gestemd op juristen, die zijn namelijk behoorlijk goed vertegenwoordigd in de politiek, en niet zonder reden; zie Marjolein Faber.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 16:26 schreef Twiitch het volgende:
De rechtsstaat is te veranderen en niemand heeft gestemd op juristen.
Nee, dat is heel rechtsstatelijk. De regering regeert, de kamer controleert. De volksvertegenwoordiging is medewetgever, maar beleid is geen wetgeving.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 16:29 schreef Stoney3K het volgende:
[..]
Zoals een machtenscheiding van een Marjolein Faber die niet zomaar mag roepen 'ik ben beleid' als uitvoerende macht?
Ja, prima. Dat had ze overigens zelf ook al kunnen constateren.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 16:29 schreef JAM het volgende:
[..]
Dan ben je vast zeker ook meer dan bereid om die even met ons te delen opdat wij ook kennis kunnen nemen van de internationale machtsgreep van juristen en de rechters die zich niet aan de wet houden om zo uitspraken te kunnen doen over zaken waar ze geen verstand van hebben. Had ik het zo goed samengevat?
Nou ja, je zet het leuk aan allemaal, maar het is nogal kort door de bocht. Het EVRM verbiedt de levenslange gevangenisstraf helemaal niet, stelt deze dat deze ook gewoon in lijn is met het EVRM, zolang er de mogelijkheid bestaat tot het herzien van dat vonnis en (eventuele) vrijlating. Die bewering klopt dus gewoon niet.quote:Op donderdag 10 oktober 2024 16:57 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee, dat is heel rechtsstatelijk. De regering regeert, de kamer controleert. De volksvertegenwoordiging is medewetgever, maar beleid is geen wetgeving.
[..]
Ja, prima. Dat had ze overigens zelf ook al kunnen constateren.
We hebben een rechter gehad die een verkrachter een lagere straf gaf zodat die zijn verblijfsvergunning kon behouden, terwijl de wetgever had beslist dat die moest worden ingetrokken bij de gebruikelijke straf voor verkrachting. Sowieso baseren rechters zich helemaal niet op de wet bij strafmaten, en hebben ze daar verder ook geen enkele deskundigheid in, ze doen maar wat.
We hebben een rechter gehad die weigerde aan de grondwet te toetsen omdat er ook grondrechten in een internationaal verdrag staan. We hebben een rechter gehad die vond dat de wet op het hoger onderwijs inzake vreemde talen buiten toepassing kon blijven vanwege veronderstelde handhavingsproblematiek.
We hebben rechters die bepalen dat ineens alle vrouwen als groep onderwerp van politieke vervolging kunnen zijn en dus recht hebben op asiel. We hebben rechters die van het mensenrecht van family life waar de staat af moest blijven gemaakt tot verplichting van de staat om voor gezinshereniging te zorgen en voor de hele familie te betalen. Daar is allemaal nooit democratisch voor getekend.
Het EVRM verbiedt de doodstraf, daar heeft onze democratisch verkozen volksvertegenwoordiging voor getekend. Levenslang was de maximale straf, maar nu hebben rechters bepaald dat op grond van het verdrag ondertekend door voorstanders van levenslang eigenlijk betekent dat levenslang ook niet mag. Dat heeft geen enkele grondslag in de wet of het recht.
Het EHRM heeft ook een limitatieve opsomming in het verdrag van gronden voor rechtmatige beperkingen op de vrijheid van meningsuiting zomaar uitgebreid met 'gekwetsheid in religieuze gevoelens'.
Dan hebben we het leerstuk van de horizontale werking van grond en mensenrechten waardoor die niet alleen de burger tegen de staat beschermt, maar ook tussen burgers zou gelden. Terwijl zowel de klassieke grondrechten als de mensenrechten democratisch geratificeerd zijn als het eerste. Daardoor hebben we nu aldoor 'botsende grondrechten' waarbij de recther dan een 'afweging moet maken' en je grondrecht dus onderdeel is van een afweging van een onverkozene die daar helemaal geen verstand van heeft. Je hebt dus geen grondrecht meer over, het family life van een ander staat een rechter naar eigen zeggen toe jou jouw vrijheid van meningsuiting te ontnemen.
Zelfde met de integriteit van het lichaam, het censuurverbod, een eerlijk proces, noella poena, het is allemaal relatief gemaakt door onze rechters en vooral hun rechters, die activistenclub van de EU en het EHRM, terwijl ze bedoeld en geratificeerd waren als absolute bescherming.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |