Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Ik denk trouwens regelmatig aan je. Er is hier heermoes aan komen waaien. Een week of 6 geleden zag ik een spriet. Sindsdien haal ik wekelijks 1-5 sprieten weg.quote:Op zondag 6 oktober 2024 21:02 schreef Claudia_x het volgende: Ik kan dit jaar trouwens wel concluderen dat ik zevenblad heb verslagen! Houzee!
Ik heb schijnaardbei laten woekeren. Die verdrukt zevenblad volkomen. Heeft wel een jaar of drie geduurd en ik heb tussendoor een beetje geholpen. Houtsnippers hielpen ook wel wat.quote:Op zondag 6 oktober 2024 22:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen? Ik denk trouwens regelmatig aan je. Er is hier heermoes aan komen waaien. Een week of 6 geleden zag ik een spriet. Sindsdien haal ik wekelijks 1-5 sprieten weg.
Hier zou ik mee oppassen. Ik dacht een jaar "best leuk die roze bloemetjes" en het jaar erop stonden zowel de moestuin als een behoorlijk stuk sier helemaal vol met al dan niet viltige basterdwederik. Het zevenblad was er niks bij.quote:Op zondag 6 oktober 2024 20:31 schreef Seven. het volgende:
Ontplofte wederik (een roze die dus geen teunisbloem was).
Het stuk waar zevenblad groeit is gelukkig makkelijk bereikbaar. Ik heb er geraniums, anemoon, maagdenpalm en kruipend zenegroen neergezet. Anemoon en geranium in woekerende vorm. Ik ben benieuwd wat er wint.quote:Op zondag 6 oktober 2024 22:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik heb schijnaardbei laten woekeren. Die verdrukt zevenblad volkomen. Heeft wel een jaar of drie geduurd en ik heb tussendoor een beetje geholpen. Houtsnippers hielpen ook wel wat.
En ik hebheermoes
eronder gekregen aan mijn vijveroever. Waterdrieblad en watermunt gaven de doorslag.
Verder heb ik besloten dat ik mijn bloemenweide opoffer. Zolang ik daar heermoes laat groeien, blijft die zich rijkelijk uitzaaien. Dat kan ik niet hebben, dus het moet maar zo. Ik heb nu op bijna alle plekken met heermoes sterke planten staan die ertegen opkunnen en die ik een handje help. In één (helaas flinke) border moet ik de slag nog winnen.
Heermoes is verreweg het taaiste onkruid dat ik ken. Aan zevenblad heb ik niet eens zoveel tijd besteed. Heermoes daarentegen…
Ja, ik zie dat 'ie serieuze uitlopers heeft al. Misschien ff keertje afsteken.quote:Op zondag 6 oktober 2024 22:48 schreef Vanyel het volgende:
Bij mij is de heermoes prima onder controle met af en toe plukken. Zevenblad vormt een ondoordringbaar tapijt dat oneindig zorg vraagt.
[..]
Hier zou ik mee oppassen. Ik dacht een jaar "best leuk die roze bloemetjes" en het jaar erop stonden zowel de moestuin als een behoorlijk stuk sier helemaal vol met al dan niet viltige basterdwederik. Het zevenblad was er niks bij.
Zevenblad is vervelend maar niet onoverkomelijk. De plant altijd met zoveel mogelijk wortels verwijderen (dus uitwroeten en niet kapottrekken). Zodra het blad zich weer laat zien dit weer herhalen tot je tuin zevenbladvrij is.quote:Op zondag 6 oktober 2024 22:53 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Het stuk waar zevenblad groeit is gelukkig makkelijk bereikbaar. Ik heb er geraniums, anemoon, maagdenpalm en kruipend zenegroen neergezet. Anemoon en geranium in woekerende vorm. Ik ben benieuwd wat er wint.
Waar de heermoes groeit, laat ik al een jaar schijnaardbei zijn gang gaan. Ik heb er ook wat vrouwenmantel en geranium geplant. Ik ga het gevecht aan, met lange adem.
Ik heb zeker 50 m² een en al zevenblad en bij de buren groeit het ook. Totnogtoe doen alleen de geraniums er iets tegen. Uitwrieten is inmiddels echt onmogelijk.quote:Op maandag 7 oktober 2024 00:32 schreef Dagoduck het volgende:
[..]
Zevenblad is vervelend maar niet onoverkomelijk. De plant altijd met zoveel mogelijk wortels verwijderen (dus uitwroeten en niet kapottrekken). Zodra het blad zich weer laat zien dit weer herhalen tot je tuin zevenbladvrij is.
Het is mij ook gelukt.
Ja, de groeikracht is ongelooflijk. En zevenblad kun je nog uitgraven, hoe moeilijk het ook is om dat geheel te doen, maar heermoes wortelt zo diep dat het niet te doen is. Je redt het eenvoudigweg niet met plukken alleen.quote:Op zondag 6 oktober 2024 23:51 schreef laziness het volgende:
Af en toe plukken is je omdraaien en het heermoes staat er al weer. Vreselijk spul![]()
Zo blij dat ik er vanaf ben!
Met die afmetingen kun je er ook niet met een stofkam doorheen. Een grote tuin is dan echt anders dan een kleine tuin.quote:Op maandag 7 oktober 2024 06:34 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik heb zeker 50 m² een en al zevenblad en bij de buren groeit het ook. Totnogtoe doen alleen de geraniums er iets tegen. Uitwrieten is inmiddels echt onmogelijk.
Niet eens zo graag. Ik vind het best mooi spul, zeker de bloemen. Maar dat het al het andere verdringt, dat is idd het probleem.quote:Op maandag 7 oktober 2024 09:01 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Met die afmetingen kun je er ook niet met een stofkam doorheen. Een grote tuin is dan echt anders dan een kleine tuin.
Ik weet natuurlijk niet hoe graag je ervan afwil. Eigenlijk is zevenblad best mooi. Ik wilde er zelf vanaf omdat zevenblad alles verdringt, zelfs de hortensia’s. Dan heb ik liever een tapijt van schijnaardbei. Schijnaardbei blijft laag en is goed lokaal uit te halen.
Ja, die haal ik elders in de tuin ook weg.quote:Op maandag 7 oktober 2024 09:45 schreef Vanyel het volgende:
Ik vind schijnaardbei ook niet top, dat heeft zich spontaan tussen de echte verspreid afgelopen jaar, behoorlijk onhandig
En ik vind het wat minder formeel dan een recht gesnoeid haagje van Japanse hulst. Dat heeft iets tuttigs.quote:Op maandag 7 oktober 2024 10:05 schreef laziness het volgende:
Ik vind die struikklimop tip ook briljant. Dat lijkt me een goede voor de strook tussen de oprit met de buren. Daar komt weinig tot geen zon en omdat je wel goed in en uit moet kunnen stappen moet het iets zijn wat je makkelijk kan snoeien.
Fijne plaatjes.quote:Op maandag 7 oktober 2024 17:57 schreef laziness het volgende:
Rondje tuin
Helianthus, topplant die overleeft echt alles
[ link | afbeelding ]
Het gaat om de herfstaster maar de Cosmea zaadjes zijn een beetje ontploft![]()
[ link | afbeelding ]
Herfstanemoon
[ link | afbeelding ]
Beetje laat naar mijn idee maar zonnehoed en distel (gaan) bloeien nu. Inclusief distel die door de kat aan gort is gegraven![]()
[ link | afbeelding ]
quote:Op woensdag 9 oktober 2024 11:53 schreef Vanyel het volgende:
Over laat gesproken.
Net de eerste bloeiende dahlia gespot.
Oh wauw, je miscanthus!quote:Op woensdag 9 oktober 2024 12:47 schreef miss_sly het volgende:
Over laatbloeiers gesproen: ik had afgelopen week ineens een nieuwe papaver
[ afbeelding ]
Verder niet heel veel foto's gemaakt. Ik wil voor de herfst nog even een rondje maken en kijken hoe sommige verplaatste planten erbij staan. Deze foto's wil ik nog even delen.
De senna marilandica werd dit jaar nog groter en bloeide uitbundig:
[ afbeelding ]
En in de border aan de achterkant tegen de beschoeiing groeide dit jaar de miscanthus ook enorm goed
[ afbeelding ]
Al met al is de tuin echt wel behoorlijk groen, maar ook erg rommelig. En heb ik wel spijt dat ik nooit heb laten afgraven en goede grond heb laten storten. Als ik opnieuw zou moeten beginnen, zou ik het anders aanpakken.
We overwegen nog een hovenier langs te laten komen om alsnog wat uit te graven, nieuwe grond te storten en bomen en planten te verplaatsen. Ik moet even een paar hoveniers mailen, vragen of ze dat uberhaupt doen en wat de kosten zouden zijn.
Geweldig.quote:Op woensdag 9 oktober 2024 13:30 schreef Doedezemaar het volgende:
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
[ link | afbeelding ]
Het begint voorzichtig herfst te worden. Bewust veel laatbloeiende planten laten neerzetten door de hovenier, het is nog prachtig qua kleuren, al lijkt het op de foto’s minder fel.
Komende weken overal bloembollen tussen planten zodat het in het voorjaar ook kleurig is.
Dit is overigens dezelfde heuvel van 3 kanten gefotografeerd
Hier is wat grond vervangen, maar ik heb het idee dat de nieuw toegevoegde grond zo mogelijk nog beroerder is (met ook heermoes erin, hoera)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |