Nee hoor, je kan die onverschuldigde betaling terugvorderen. Maar dat zal dan wat moeite kosten.quote:
Oh dat zou wel fijn zijn voor TS dan.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 16:26 schreef Piles het volgende:
Even googlen op 'onverschuldige betaling'.
[..]
Nee hoor, je kan die onverschuldigde betaling terugvorderen. Maar dat zal dan wat moeite kosten.
Dat de bank het niet zelf terughaalt / terugstort is logisch, zou een mooie boel worden. Dus TS zal er wel iets voor moeten doen als de ontvanger het niet lief zelf teruggeeft.
kan het zijn dat die rekening van je vriendin alleen geld accepteert van een vaste tegenrekening?quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 16:15 schreef fishman009 het volgende:
Ik heb met mijn domme kop een behoorlijk geld bedrag overgemaakt naar een verkeerd IBAN nummer.
In het kort: Ik wilde geld overmaken van mijn Rabo rekening naar de Revolut rekening van mijn vriendin. Via de app lukte op dat moment niet. Ik heb daarom een eerdere overboeking(wel via de app) opgezocht en het geld overgeboekt naar het IBAN (Citibank) wat daar bij stond. Nu vermoed ik dat dit Iban gebruikt wordt door Ideal, waarmee je normaal de Revolut opwaardeert.
Ik heb al contact gehad met de Rabobank, maar die zeggen dat ze niets voor mij kunnen doen.
Hierop contact gehad met Ideal. Die zijn wel behulpzaam en hebben e.e.a. voorgelegd aan hun betaaldienstverlener Stripe. Deze laat echter niets van zich horen.
Heb ook al 1 cent overgamaakt met contactinfo e.d.
Iemand tips wat ik nog kan doen of wat de juiste weg te bewandelen is?
Overboeking is halverwege augustus gedaan.
Vertel. Rabo kan niets zeggen ze en ontvanger is niet bekend.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 16:26 schreef Piles het volgende:
Even googlen op 'onverschuldige betaling'.
[..]
Nee hoor, je kan die onverschuldigde betaling terugvorderen. Maar dat zal dan wat moeite kosten.
Dat de bank het niet zelf terughaalt / terugstort is logisch, zou een mooie boel worden. Dus TS zal er wel iets voor moeten doen als de ontvanger het niet lief zelf teruggeeft.
wanneer heb je het overgemaakt?quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 16:42 schreef fishman009 het volgende:
Nee, die rekening heeft een eigen IBAN, die had ik moeten gebruiken.
https://www.rabobank.nl/p(...)-betaling-terughalenquote:Op dinsdag 1 oktober 2024 16:43 schreef fishman009 het volgende:
[..]
Vertel. Rabo kan niets zeggen ze en ontvanger is niet bekend.
Staat mijn probleem niet bij. Ontvanger is onbekend.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 16:55 schreef trein2000 het volgende:
[..]
https://www.rabobank.nl/p(...)-betaling-terughalen
vandaar dat ik vroeg wanneer het was overgemaakt.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 17:11 schreef stavromulabeta het volgende:
Als het de rekening van een groot bedrijf is, heb je best kans dat ze betalingen die ze niet kunnen plaatsen (of waar een betaalkenmerk ontbreekt) gewoon weer terugboeken.
Zo'n bedrijf heeft geen zin in uitzoekwerk voor onduidelijke overboekingen of onbekende posten in de boekhouding.
Heb je het rekeningnummer al met Google gezocht of aan chatgpt gevraagd van wie dit rekeningnummer is?quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 16:43 schreef fishman009 het volgende:
[..]
Vertel. Rabo kan niets zeggen ze en ontvanger is niet bekend.
Google geen resultaat. Chatgpt heb ik nog nooit mee gewerkt.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 18:51 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Heb je het rekeningnummer al met Google gezocht of aan chatgpt gevraagd van wie dit rekeningnummer is?
En hoe weet ChatGPT dit dan?quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 18:51 schreef KrekelJapie het volgende:
[..]
Heb je het rekeningnummer al met Google gezocht of aan chatgpt gevraagd van wie dit rekeningnummer is?
Wat staat er in je Rabo-rekeningenafschrift/overzicht qua omschrijving?quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 16:15 schreef fishman009 het volgende:
Ik heb daarom een eerdere overboeking(wel via de app) opgezocht en het geld overgeboekt naar het IBAN (Citibank) wat daar bij stond. Nu vermoed ik dat dit Iban gebruikt wordt door Ideal, waarmee je normaal de Revolut opwaardeert.
Als het rekeningnummer van een bedrijf is, staat dit mogelijk ergens op een website, in de online register of op een forum.quote:
quote:Sorry, maar ik kan geen specifieke informatie opzoeken over rekeningnummers of andere persoonlijke gegevens. Voor vragen over een rekeningnummer kun je het beste contact opnemen met je bank of de instantie die verantwoordelijk is voor de rekening.
je hebt een iban, ontvanger is dus soort van bekend, aankloppen bij de bank van de ibanquote:Op dinsdag 1 oktober 2024 16:57 schreef fishman009 het volgende:
[..]
Staat mijn probleem niet bij. Ontvanger is onbekend.
quote:Op woensdag 2 oktober 2024 07:22 schreef Xlarge het volgende:
[..]
Dat kan toch niet als je het zelf overmaakt ?
dit kan nietquote:
is een oldbie WGR grapje.,.quote:
correct.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 07:24 schreef mschol het volgende:
[..]
je hebt een iban, ontvanger is dus soort van bekend, aankloppen bij de bank van de iban
onzin. onverschuldigde betaling, je kunt het terugeisen en een bank moet daaraan meewerken.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:25 schreef plesner het volgende:
Geld ben je kwijt, volgende keer beter opletten als je een transactie doet
er staat toch dit?quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 16:57 schreef fishman009 het volgende:
[..]
Staat mijn probleem niet bij. Ontvanger is onbekend.
dank voor aanhalen, dit is het correcte wetsartikelquote:
Ook Rabobank zet er netjes bij of naam en rekeningnummer kloppen, of dat ze in sommige gevallen die controle niet kunnen doen (met name buitenlandse rekeningen).quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:41 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat staat er in je Rabo-rekeningenafschrift/overzicht qua omschrijving?
Rabobank is rukbank wat dat betreft. Ooit bij Open Bank zoiets verkeerd gedaan, was binnen 24 uur terug (rekening verkeerd / Naam correct (m'n eigen naam nl.).
dat mogen ze. of ze het wiullen is een 2e, het kan zijn dat ze verlangen dat je aankomt met een gerechterlijk bevel.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 08:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ook Rabobank zet er netjes bij of naam en rekeningnummer kloppen, of dat ze in sommige gevallen die controle niet kunnen doen (met name buitenlandse rekeningen).
Maar wat @:mschol zegt: je hebt met de IBAN de bank van de ontvanger, je kunt hen benaderen al heb ik geen idee of die je mogen helpen.
Zoals geschreven is het zeker niet naar een particulier overgemaakt, maar een betaaldienst oid. Probleem is dat de ontvangende rekening van de Citibank is. Die is gevestigd in Amerika. Het bedrag is behoorlijk hoger dan die 500.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 07:24 schreef mschol het volgende:
[..]
je hebt een iban, ontvanger is dus soort van bekend, aankloppen bij de bank van de iban
voor de goede orde, je hebt het naar een IBAN overgemaakt van citibank?quote:Op woensdag 2 oktober 2024 12:13 schreef fishman009 het volgende:
[..]
Zoals geschreven is het zeker niet naar een particulier overgemaakt, maar een betaaldienst oid. Probleem is dat de ontvangende rekening van de Citibank is. Die is gevestigd in Amerika. Het bedrag is behoorlijk hoger dan die 500.
Heb het eerst via Revilut gebrpobeerd. Dat viel niet mee in het engels. Zij verwezen mij(terecht) naar de Rabo. Die beloofde de ontvanger een verzoek tot terugbetaling te doen, maar later wilden zat niet meer. Toen Ideal benaderd, die maakte er wel werk van, maar zij krijgen geen antwoord van de ontvanger. Zongaan er snel een aantal weken voorbij. Zal zo weer met de Rabo bellen met bovenstaande info en anders met de Citibank.
Citi bank is niet via de mail te benaderen. is een Amerikaanse bank. Reviews van hun klantenservice zijn ook zeer slecht. Ze hebben een kantoor in Amsterdam. Kan proberen hen te bellen.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 12:20 schreef freak1 het volgende:
[..]
voor de goede orde, je hebt het naar een IBAN overgemaakt van citibank?
fijn dat ideal wat wil doen maar je moet bij citibank zijn.
meld ze met een mail waarin je ook vraagt voor ontvangstbevestiging dat er een onverschuldigde betaling is gedaan naar rekeningnummer x. inclusief transactiedetails. dat je de 1 cent truc hebt geprobeerd. dat het een onverschuldigde betaling is en je vraagt om meedewerking omdat je anders gerechtelijke stappen moet nemen.
dat het een amerikaanse bank is maakt uiteraard niets uit. die gasten zijn gewoon te bereiken.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 12:55 schreef fishman009 het volgende:
[..]
Citi bank is niet via de mail te benaderen. is een Amerikaanse bank. Reviews van hun klantenservice zijn ook zeer slecht. Ze hebben een kantoor in Amsterdam. Kan proberen hen te bellen.
Staat niets bij de afschrijving en via die site geen extra info helaas.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 13:10 schreef fespo het volgende:
kan je op de afschrijving niks achterhalen van informatie?
heb je zoiets geprobeerd? (weet niet of het werkt) maar het lijkt alsof je hiermee wat kunt achterhalen.
https://www.nummeriban.nl/
terugbellen met de bank in NL.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 13:36 schreef fishman009 het volgende:
FF een update. Met jullie info weer met de Rabo gebeld. Men gaat een terugbetaalverzoek doen. Met kan niet of wil niet zeggen wie de ontvanger is.
Ook een poging gedaan om te bellen met de Citibank in Amsterdam. Die gaven mij een nummer van de klantenservice in Ierland. Die gebeld en daar wordt de verbinding verbroken als ik aangeef geen klant te zijn.....
Die rekening is wss van Stripe. Een betaaldienst die gebruikt wordt door Ideal om geld over te schrijven naar Revolut. Inmiddels heb ik ook deze benaderd. Is een buitenlands bedrijf en hebben normaal gesproken niets met particulieren te maken. Maar vooralsnog een positief gesprek gehad en ze gaan e.e.a. uitzoeken.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 16:33 schreef freak1 het volgende:
[..]
terugbellen met de bank in NL.
geef aan dat het een onverschuldigde betaling is, dat ierland je niet helpt en als je geen hulp krijgt je het uit handen moet gaan geven.
maar die rekening, is die eigendom vn revolut? heb je daar al aangeklopt?
quote:Op donderdag 3 oktober 2024 10:55 schreef Pajanus het volgende:
Tja even advocate van the devil (of hoe je het noemt)
Als iemand zomaar geld stort zou ik het ook niet terugstorten, is een bekende scam waarna het geld weer van je rekening verdwijnt (plus het bedrag wat je teruggestort hebt).
Hoop dat je in contact met de eigenaar van de rekening kan komen!
En wat is de scam dan?quote:Op donderdag 3 oktober 2024 10:55 schreef Pajanus het volgende:
Tja even advocate van the devil (of hoe je het noemt)
Als iemand zomaar geld stort zou ik het ook niet terugstorten, is een bekende scam.
klok, klepel.quote:
Vergelijkbaar:quote:Op donderdag 3 oktober 2024 13:32 schreef freak1 het volgende:
[..]
klok, klepel.
dat was een oude amerikaanse scam waar een nep-cheque werd gestuurd, deze werd dan geincasseerd, je zag het geld dan op je rekening, maar dat "verdween" een aantal dagen later na verificatie cheque. is ondertussen allang niet meer mogelijk en is de afgelopen 10 jaar sowieso niet mogelijk geweest in NL.
quote:Per ongeluk geld versturen
Bij deze truc maken scammers geld over naar uw rekening met behulp van een gestolen creditcard en claimen vervolgens dat het een foutje was. Ze vragen u om het geld naar hun persoonlijke rekening te sturen, maar zodra het creditcardbedrijf een terugbetaling voor de oorspronkelijke overdracht uitvoert, bent u verantwoordelijk voor het gestolen geld en is de scammer allang met de noorderzon vertrokken.
Scammers gebruiken een gestolen creditcardrekening, als je het terug overmaakt dan verdwijnt het dubbel van je bank (originele storting wordt door de bank teruggedraaid + het bedrag wat je vriendelijk teruggegeven hebt)quote:Op donderdag 3 oktober 2024 11:39 schreef okzbow het volgende:
[..]
En wat is de scam dan?
Overigens ben je dan wel in overtreding... je hebt het geld onrechtmatig in je bezit.
Je quote gaat over fraude met een paypal-variant waar je klaarblijkelijk kunt betalen of opwaarderen met een creditcard.quote:
Kun je een voorbeeld geven van een 'creditcardrekening' waarmee je geld kunt overboeken naar een iban van een derde?quote:Op donderdag 3 oktober 2024 13:47 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Scammers gebruiken een gestolen creditcardrekening, als je het terug overmaakt dan verdwijnt het dubbel van je bank (originele storting wordt door de bank teruggedraaid + het bedrag wat je vriendelijk teruggegeven hebt)
Via Western union.quote:Op donderdag 3 oktober 2024 20:51 schreef Wiedanwel het volgende:
[..]
Kun je een voorbeeld geven van een 'creditcardrekening' waarmee je geld kunt overboeken naar een iban van een derde?
quote:
quote:Op donderdag 3 oktober 2024 13:47 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Scammers gebruiken een gestolen creditcardrekening, als je het terug overmaakt dan verdwijnt het dubbel van je bank (originele storting wordt door de bank teruggedraaid + het bedrag wat je vriendelijk teruggegeven hebt)
quote:Op donderdag 3 oktober 2024 20:51 schreef Wiedanwel het volgende:
[..]
Kun je een voorbeeld geven van een 'creditcardrekening' waarmee je geld kunt overboeken naar een iban van een derde?
wil toch even reageren en pak dit in 1 keer op voor alle replies;quote:
Hallo Freak,quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 10:32 schreef freak1 het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
wil toch even reageren en pak dit in 1 keer op voor alle replies;
dit is niet hoe het werkt.
in vrijwel alle gevallen moet je een betaling doen bij paypal en wordt er een betaling gedaan dan wel gestort met een code in de betaling. in het andere geval gebruikt men de ccv code en moet je dus fysiek de kaart in handen hebben. de betaling doe je dan via paypal en het geld komt dan bij de andere partij binnen.
vervolgens kunnen er 2 dingen gebeuren
1)het is friends en family, het geld wordt vrijgegeven en je kunt het via je eigen paypal naar je eigen rekening sturen (ontvanger). je kunt niet met je eigen cc geld naar je eigen bankrekening schrijven dus je hebt altijd 2 accounts nodig.
2)het is voor goederen, dan kan het 1 a 2 dagen duren voor het bedrag wordt vrijgegeven. het is dan aan de ontvanger om te beslissen om goederen op te sturen voordat het geld is vrijgegeven.
in alle gevallen, ook via western union, als het geld is betaald met een frauduleuze kaart cq een gestolen kaart, krijgt de ontvanger zijn geld mits aangetoond dat de ontvanger te goeder trouw is. ook via paypal. de otnvanger treft hier geen blaam.
de eigenaar van de kaart moet de kaart tijdig als gestolen opgeven, zogauw frauduleuze betalingen zijn opgemerkt, en vanaf daar is het een verzekerings kwestie. afhankelijk van de kaart gaat dat makkelijk of niet.
het is simpelweg niet waar dat als je via paypal geld overmaakt naar iemand die het ter goeder trouw ontvangt het dan even snel kan worden teruggehaald. dat kan gewoon niet. paypal gaat zeker moeilijk doen, en je angryface emails sturen, maar je moet aantonen dat je ter goeder trouw bent.
verder heel knap als je via western union geld overmaakt, de ander het cash opneemt, dat de cc maatschappij dan dat geld cash bij je komt halen.
en met "deze" manier bedoel je via credit card betalingen?quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 10:41 schreef Pajanus het volgende:
[..]
Hallo Freak,
ik denk dat je meer kennis hierover hebt dan ik, maar het is toch zo dat (in ieder geval) in het verleden er op deze wijze mensen opgelicht zijn?
Als je, na het geld overmaken, aangeeft dat je opgelicht bent en valse gegevens verstrekt. Retourneert Paypal dan het geld niet?
Ik heb meermaals gelezen /gezien dat mensen bedragen gestort kregen, dit terugstortten en vervolgens dat het originele bedrag weer weggehaald werd van de rekening. Dus zijn ze dat bedrag dubbel kwijt.quote:Op vrijdag 4 oktober 2024 12:36 schreef freak1 het volgende:
[..]
en met "deze" manier bedoel je via credit card betalingen?
tja, wat is oplichting en wat is dommigheid? je hebt iig nooit een bank kunnen binnenlopen, een creditcard op de balie kunnen leggen en zeggen schrijf even geld vanaf mijn kaart over naar mijn rekening.
er zijn wel mensen geweest die met een gestolen kaart spullen hebben gekocht online. of idd via paypal geld overschrijven naar een andere rekening. dat soort dingen kunnen wel, maar zogauw de kaart als gestolen is aangemerkt gaat er een heel ander systeem in werking.
zolang het geld wat je hebt ontvangen ter goeder trouw is aangenomen, is het gewoon van jou.
voor zover ik dat weet is er in het verleden vooral getruct met cheques. dat er cheques opgestuurd werden, die werden gecashed en dat geld kreeg je tot de uitgevende bank de cheque verifieerde. bij verifieering kwam het aan het licht dat het een ongedekte cheque was en trok de bank het geld terug. en was je de pineut, dan had je maar geen ongedekte cheque moeten cashen.
hetzelfde bij een paypal of CC betaling, zolang die op pending staat, moet je je niet rijk rekenen. maar zogauw die verwerkt is, is het gewoon klaar. dan kan best de uitgever nog bij je terugkomen en dat geld terugvragen, maar als jij kan aantonen dat het ter goeder trouw is, zijn ze redelijk kansloos.
maargoed, als iemand bij je komt en die zegt, ik maak even 10K over met een CC, en vervolgens krijg je een loze mail dat het geld echt is overgemaakt, en dan pin je 9K, doet het in een pakket en sturut het op.. tja, dan moeten er wel wat alarmbellen af gaan.
en mbt je vraag
hoe wil je dat doen? je hebt een paypal account en maakt geld over. hoe ben je dan oipgelicht? omdat je betaald met valse CC? creditcard maatschappij probleem. omdat je je product niet krijgt? dan krijg je je geld wel terug, mits de betaling is aangemerkt als betaling voor goederen/zakelijke dienst. en dan gaat paypal proberen dat geld weer terug te halen bij de ontvanger
in het kort, ik snap je vraag niet
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |