abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 29 september 2024 @ 12:43:15 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_215125810
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)mooi-om-waar-te-zijn

quote:
Drie dagen weekend: te mooi om waar te zijn?

Een extra dag vrij, wie wil dat niet? Nou, Klaas Knot en Annemarie Jorritsma bijvoorbeeld.

Die eerste, de president van De Nederlandsche Bank, zegt dat een vierdaagse werkweek geen goed idee is in een tijd van grote personeelstekorten.

Jorritsma (oud-VVD-vicepremier) snapt niets van de jongeren van nu. Hoe kan je carrière maken als je niet vijf dagen per week werkt, vraagt ze zich hardop af in de studio van Goedemorgen Nederland.

De vierdaagse werkweek is een serieus voorstel, afkomstig van vakbond FNV. Het idee is dat fulltime werken voortaan inhoudt dat je in vier dagen 32 uur arbeid verricht, en niet meer standaard 40 uur in vijf dagen. Mét behoud van salaris.

Geloof me: in de toekomst worden vierdaagse werkweken steeds meer gemeengoed.
- Brendan Burchell

Het plan is meer dan een proefballonnetje. In andere landen doen wetenschappers er serieus onderzoek naar. Met opvallende uitkomsten. Nieuwsuur spreekt een Britse onderzoeker en vraagt een econoom of het echt haalbaar is.

Die eerste denkt dat we in de verre toekomst zelfs vier dagen weekend hebben. De tweede tempert de verwachtingen.

Weg met loze vergaderingen
Minder werken maakt medewerkers gelukkiger en gezonder, stelt FNV-vakbondsleider Zakaria Boufangacha. "Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar we willen hiermee krapte op de arbeidsmarkt tegengaan." Want, zo is het idee: meer mensen zullen aan het werk gaan. En hoewel ze minder uren maken, blijven werknemers even productief.

Dat laatste klinkt te mooi om waar te zijn. Maar de Britse professor Brendan Burchell zegt dat dat niet zo is. Hij is hoogleraar aan de Universiteit van Cambridge en doet onderzoek naar vierdaagse werkweken. Zijn conclusie: de productie blijft inderdaad vaak gelijk. Soms wordt die zelfs hoger.

Dit jaar deed Burchell een experiment met lokale Britse ambtenaren. "We maten de kwaliteit van hun dienstverlening door bijvoorbeeld te kijken hoe snel ze de telefoon opnamen. En hoe ze reageren op vragen van burgers." Bij vierdaagse werkweken ging dat even goed en soms zelfs beter dan bij vijfdaagse.

Hoe kan dat? "Mensen gaan efficiënter werken", zegt de socioloog. "Iedereen in de organisatie dacht: hoe kunnen we sneller en beter communiceren? Kunnen we vergaderingen verkorten of zelfs helemaal afschaffen?"

Kritiek
Econoom Mathijs Bouman kijkt met belangstelling naar de experimenten. Hij plaatst kanttekeningen bij de manier waarop de Britten hun experimenten uitvoeren. "Dit onderzoek wordt gedaan bij organisaties die zichzelf aanmelden. Bovendien duren de tests maar enkele maanden. Je zou eigenlijk meerdere jaren moeten meten."

Er zijn meer sceptici. Politici van de conservatieve Britse partij maanden de onderzoekers onmiddellijk te stoppen met het project. Ze vonden het niet uit te leggen aan de lokale belastingbetaler dat ambtenaren een extra dag vrij namen.

Zijn Burchells voorstellen te mooi om waar te zijn? Hij kan zich die gedachte voorstellen. "Maar geloof me: in de toekomst worden vierdaagse werkweken steeds meer gemeengoed."

De 'positieve' onderzoeksresultaten kunnen volgens econoom Bouman ook gevolg zijn van het Hawthorne-effect. Dat houdt in dat wanneer een proefpersoon meedoet aan een experiment, hij gedragsverandering zal laten zien simpelweg omdat hij weet dat hij meedoet aan een test. "Geef je personeel een beetje aandacht door hun productiviteit te meten en je zal zien dat hun productiviteit stijgt."

Twee- en zesdaagse werkweek
Tot zover Boumans kritiek. Tegelijkertijd beaamt hij dat drie dagen weekend op termijn past binnen de trend dat we steeds minder gaan werken. In de jaren 60 gingen sommige mensen op zaterdagochtend nog naar kantoor.

Maar we worden steeds productiever. "En daar kan je op twee manieren van genieten. De eerste is meer geld verdienen. Dat doen Amerikanen, maar die hebben dan ook een rotleven. De ander is minder werken en meer vrije tijd 'kopen'. Keynes (econoom uit de vorige eeuw, red.) voorspelde ooit dat techniek alles zou overnemen en we rond deze tijd nog maar twee dagen zouden werken. Zo'n vaart loopt het dus niet."

Al met al denkt Bouman dat de president van De Nederlandsche Bank wel iets meer mag openstaan voor het FNV-plan. Hij snapt dat Knot er in tijden van arbeidskrapte niet op zit te wachten, anderzijds denkt hij dat in sectoren als de zorg of ICT in de toekomst zeker kansen liggen voor de vierdaagse werkweek.

Relaxen en genieten
Terug naar Burchell. De socioloog voorspelt dat we over een paar decennia maximaal drie dagen per week werken. "Toch zou vier ook al fantastisch zijn. Mensen hebben dan veel meer tijd om te relaxen en genieten van het leven."

Zelf geeft hij nu al het goede voorbeeld: hij werkt drie dagen per week aan de universiteit. "Dat is ook een beetje omdat ik bijna aan m'n pensioengerechtigde leeftijd zit."
De kloof tussen productiviteit en salaris wordt ieder jaar maar groter.
Dan is het normaal dat je vrije dagen claimt. Als je naar productiviteit vs salarisgroei kijkt, zouden we tegenover 1970 nog maar 1 dag per week hoeven te werken om dezelfde productiviteit te behalen...

Een driedaagse werkweek is anno 2024 wel op zijn plaats.

Ik hoor wel vaak mensen die roepen dat er een personeelstekort is, maar dat is helemaal niet zo. We hebben effectief een zinvol werknemerstekort. Moeten we het echt gaan belonen dat we in dit land 100.000 coaches hebben? En is het echt zinvol om 200.000 mensen te hebben die in de marketing werken, waarvan dit ook 1 van de snelstgroeiende sectoren is?
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
Revolutions are the locomotives of history
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 29 september 2024 @ 12:45:40 #2
284411 crew  heywoodu
pi_215125823
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 12:43 schreef Mikeytt het volgende:
Jorritsma (oud-VVD-vicepremier) snapt niets van de jongeren van nu. Hoe kan je carrière maken als je niet vijf dagen per week werkt, vraagt ze zich hardop af in de studio van Goedemorgen Nederland.
Rare gedachtegang, alsof 'carrière maken' het summum van het leven is of iets dergelijks.
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 29 september 2024 @ 12:50:15 #3
284411 crew  heywoodu
pi_215125848
Deze was verder best prima :P

Zo ontzettend veel banen waarbij het in het grote plaatje echt geen ene fuck uitmaakt of je überhaupt iets doet of niet.
pi_215125853
quote:
Ik zou willen dat Jorritsma ver weg was gebleven van werk. Mijn god wat een faalmens was dat.

[ Bericht 0% gewijzigd door icecreamfarmer_NL op 29-09-2024 13:14:07 ]
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_215125855
Volgens mij heb jij altijd weekend :')
Heel veel sambal
pi_215125875
Die foto in de OP :')

Alle deugvinkjes gehaald. In een gemiddeld bedrijf in Nederland zitten er alleen maar blanke mannen ipv de rolstoel of een hoofddoek of een combinatie van beiden
  zondag 29 september 2024 @ 12:55:07 #7
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_215125885
Als de VVD het niet leuk vindt, dan betekent het dat het een goed voorstel is.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_215125895
Zo'n topic dat 10 keer per jaar terugkomt
pi_215125900
Nee, beter vijfdaags, maar 6-uurse werkdagen.

Ochtend, middag, avond, nacht, zijn 4 tijdsvakken van 6 uur. Voor de files is het beter de dag beter op te delen, gebruikmakend van dit idee.

De een begint bijv om 8u, tot 2u met half uurtje gezamenlijke pauze om 1u. Een ander begint om 12u tot 18u. Verzin maar wat.

Ook kan je beter dingen plannen, doktersbezoek, fitness, kinderen ophalen, you name it.. als je nog een aantal uur op de middag heb tijdens openingstijden.

Na 6 uur is bij velen de concentratie afnemende, daarom: 6uurse werkdag.
pi_215125916
Zou de norm moeten worden. Knot en die zure jorritsma weten helemaal niet wat er in de samenleving speelt en hebben zelf geen dag in hun leven echt gewerkt.

Het is wel een keertje klaar met de alsmaar groter groeiende druk en stress. We hebben hulpmiddelen bij de vleet gekregen, productie is ver5voudigd, er wordt van ons veel meer verwacht in deze tijd van de overheid wat we moeten doen.

Klaar. Die extra officiele dag vrij in de week moet er komen.

Als die 2 het een kutidee vinden, dan is het voor de samenleving een topper.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_215125922
quote:
1s.gif Op zondag 29 september 2024 12:54 schreef byah het volgende:

Alle deugvinkjes gehaald. In een gemiddeld bedrijf in Nederland zitten er alleen maar blanke mannen ipv de rolstoel of een hoofddoek of een combinatie van beiden
Die is er door de ts bij gezet om de zaak wat op te naaien.
pi_215125930
quote:
1s.gif Op zondag 29 september 2024 12:57 schreef Buikbrein het volgende:
Nee, beter vijfdaags, maar 6-uurse werkdagen.

Ochtend, middag, avond, nacht, zijn 4 tijdsvakken van 6 uur. Voor de files is het beter de dag beter op te delen, gebruikmakend van dit idee.

De een begint bijv om 8u, tot 14u met half uurtje gezamenlijke pauze om 13:00, met de ander die om 12:00 begint tot 6u. Verzin maar wat.

Ook kan je beter dingen plannen, doktersbezoek, fitness, kinderen ophalen, you name it.. als je nog een aantal uur op de middag heb tijdens openingstijden.

Na 6 uur is bij velen de concentratie afnemende, daarom: 6uurse werkdag.
Ook dit. En dit merk ik ook ja. Ben nooit de volle 8 uur van 5 dagen supergeconcentreerd aan het werk. En dat is werkelijk niemand.

Heb een prima baan, maar werk is echt bijzaak hoor.
1947-2016
pi_215125942
quote:

Geen enkel bedrijf ziet er zo uit idd.
Dit is ook de opheffings vergadering van bij1. Met de curator achter de laptop.
1947-2016
  Moderator zondag 29 september 2024 @ 13:06:39 #14
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_215125961
quote:

De enige die we nog missen is een queer.
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_215125975
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 12:50 schreef heywoodu het volgende:
Zo ontzettend veel banen waarbij het in het grote plaatje echt geen ene fuck uitmaakt of je überhaupt iets doet of niet.
Het probleem met die bullshitbanen is ook nog dat het in de meeste gevallen ook nog om goed betaalde banen gaat.
pi_215126052
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 13:02 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Ook dit. En dit merk ik ook ja. Ben nooit de volle 8 uur van 5 dagen supergeconcentreerd aan het werk. En dat is werkelijk niemand.

Heb een prima baan, maar werk is echt bijzaak hoor.
Ik werk tussen 10 en 14 effectief tenzij ik in de zone zit en het mij boeit. Dan haal ik makkelijk 12 uur effectief werk op een dag. Maar dat is nogal zeldzaam.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  Spellchecker zondag 29 september 2024 @ 13:23:28 #17
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_215126104
quote:
10s.gif Op zondag 29 september 2024 13:06 schreef onlogisch het volgende:

[..]
Check de Happy Socks onder de tafel.
  zondag 29 september 2024 @ 13:24:36 #18
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_215126125
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 12:45 schreef heywoodu het volgende:

[..]
Rare gedachtegang, alsof 'carrière maken' het summum van het leven is of iets dergelijks.
Vooral gen Z heeft gezien hoeveel hun ouders hebben gewerkt zonder grote voortgang. Dat heeft invloed gehad...

Menig VVD'ers zet hun werk boven hun geluk.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_215126137
Zit hier een TS te praten over een vierdaagse werkweek terwijl hij zelf de hele werkdag hier zit te FOK!ken.
Zijn werkgever zou zijn handen dichtknijpen als hij voor hem zo productief was als hier.
pi_215126144
quote:
[..]
Dan is het normaal dat je vrije dagen claimt. Als je naar productiviteit vs salarisgroei kijkt, zouden we tegenover 1970 nog maar 1 dag per week hoeven te werken om dezelfde productiviteit te behalen...

Een driedaagse werkweek is anno 2024 wel op zijn plaats.

Ik hoor wel vaak mensen die roepen dat er een personeelstekort is, maar dat is helemaal niet zo. We hebben effectief een zinvol werknemerstekort. Moeten we het echt gaan belonen dat we in dit land 100.000 coaches hebben? En is het echt zinvol om 200.000 mensen te hebben die in de marketing werken, waarvan dit ook 1 van de snelstgroeiende sectoren is?
Ik zie twee schoolfoto's. Wat hebben die met werk te maken?
pi_215126149
Ik heb sowieso al drie dagen weekend. Kan het iedereen aanraden.

Je kan toch zelf kiezen hoe veel uur je werkt? Waarom is dit nieuw?
A Robin Redbreast in a Cage Puts all Heaven in a Rage.
pi_215126163
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 13:00 schreef Red_85 het volgende:
Knot en die zure jorritsma weten helemaal niet wat er in de samenleving speelt en hebben zelf geen dag in hun leven echt gewerkt.
Ik heb echt een gruwelijke grafhekel aan die twee dat ze mij wel even gaan vertellen wat ik wel of niet moet doen. En het erge is ook dat ze de macht hebben om dat klaar te spelen.
  zondag 29 september 2024 @ 13:30:43 #23
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_215126181
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 13:25 schreef Vincent_student het volgende:
Zit hier een TS te praten over een vierdaagse werkweek terwijl hij zelf de hele werkdag hier zit te FOK!ken.
Zijn werkgever zou zijn handen dichtknijpen als hij voor hem zo productief was als hier.
Ik heb zowat de hoogste productiviteit van de afdeling hier. Dat ik het werk binnen een tijdsbestek van 2 uur kan doen waar de rest er een hele dag over doet, is niet mijn probleem.

Zeggen dat je niks te doen hebt is nadelig. Ik kan wel 4 uur productief gaan werken, maar dat betekent niet dat je 2x zoveel salaris krijgt.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_215126240
quote:

Dit is een foto uit de alsmaar uitdijende betuttelindustrie, volgens Knot ongetwijfeld een belangrijke economische motor.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zondag 29 september 2024 @ 13:37:27 #25
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_215126285
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 13:27 schreef Discombobulate het volgende:

Ik werk ook 4 dagen, maar je hebt dan wel een stuk minder keuze. Voor een ambtenaar bij de stadswinkel is het makkelijker om 4 dagen te vragen dan een thoraxchirurg.

Ik heb een bullshit kantoorbaan en daar doen ze al heel moeilijk bij een 3-daagse werkweek
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_215126313
quote:
[..]
Op basis waarvan denk je dit?

https://www.awvn.nl/arbei(...)oductiviteit-achter/

Salarissen nemen duidelijk meer toe dan 0,5%/1%…
pi_215126740
quote:
17s.gif Op zondag 29 september 2024 13:30 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Ik heb zowat de hoogste productiviteit van de afdeling hier. Dat ik het werk binnen een tijdsbestek van 2 uur kan doen waar de rest er een hele dag over doet, is niet mijn probleem.

Zeggen dat je niks te doen hebt is nadelig. Ik kan wel 4 uur productief gaan werken, maar dat betekent niet dat je 2x zoveel salaris krijgt.
pi_215126800
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 14:31 schreef FvanS het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
:D

Owned
1947-2016
pi_215126814
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 13:34 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]
Dit is een foto uit de alsmaar uitdijende betuttelindustrie, volgens Knot ongetwijfeld een belangrijke economische motor.
De enige plek waar zo'n vergadering zou kunnen plaatsvinden is inderdaad DNB, met hun inclusiviteitsmissie
pi_215127210
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 12:45 schreef heywoodu het volgende:

[..]
En alsof het verbonden is aan de hoeveelheid dagen dat je werkt. Zo ouderwets.
pi_215127236
Technologische vooruitgang, ontwikkeld door een zeer select gezelschap genieën, zorgen voor vele malen meer productiviteit dan dat gewone werkpaarden harder gaan werken.
pi_215127275
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 14:57 schreef kurk_droog het volgende:

[..]
En alsof het verbonden is aan de hoeveelheid dagen dat je werkt. Zo ouderwets.
Wel te doen met die workaholic managers bij mij op werk. Die weten gewoon niet wat ze aan moeten met hun vrije tijd. Dan ben je toch echt wel vreselijk simpel ondanks dat je een hoge functie hebt. Zo inhoudsloos zijn die robots.
pi_215127539
quote:
17s.gif Op zondag 29 september 2024 13:30 schreef Mikeytt het volgende:

Wat weerhoudt je ervan om dit met je werkgever te bespreken en salarisverhoging te vragen? Of om een andere baan te zoeken waar je wel naar je productiviteit betaalt wordt?
  zondag 29 september 2024 @ 15:34:06 #34
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_215127721
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 15:16 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:

[..]
Wat weerhoudt je ervan om dit met je werkgever te bespreken en salarisverhoging te vragen? Of om een andere baan te zoeken waar je wel naar je productiviteit betaalt wordt?
Een baan waar je naar je productiviteit wordt betaald, bestaat niet. Dat zou communisme zijn. Verder heb ik ook meerdere salarisverhogingen gekregen, maar dat ik ineens 400% verhoging zou krijgen als ik een volle werkdag productief ben, is natuurlijk niet aan de orde,

Ik krijg nu al een meer dan prima salaris, o.a. door de torenhoge inflatiecorrecties de laatste jaren. Het is vrijwel onmogelijk om het dubbele te gaan verdienen van mijn huidige salaris tenzij ik in het hoger management wil stappen.

Nu is het wel prima, weinig verplichtingen, veel vakantiedagen, goed salaris, goede voorwaarden... minimaal werk hoeven doen.
🇨🇳🇻🇳🇱🇦🇨🇺
pi_215128057
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 13:15 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
in de zone
Daar zat ik voor het laatst echt in toen we met z'n allen verplicht moesten thuiswerken, wat een heerlijke tijd was dat. Was nog nooit zo productief geweest als toen. Geen afleiding, vol gas 6 uur ongeveer en daarna een beetje chillen.

Terug in het open kantoor en kan je nog geen 10 minuten onafgebroken ergens aan werken zonder dat iemand je aan je kraag trekt of je afgeleid wordt door luidruchtige mensen.

Maar ik dwaal af. Minder dagen werken, ik ben voor, en dan ook nog af en toe lekker thuis.
Een dag zonder vlees is een dag niet geleefd
  zondag 29 september 2024 @ 16:03:46 #36
421394 Abrikozentaart
vrouw jong en hip
pi_215128280
Ik kan mij best wel voorstellen dat 32 uur werken in de week in verschoven diensten zoals in de zorg wel een verbetering kan zijn voor zowel de werkgever als werknemer.
ik ben gek op abrikozentaart en Zelda
  zondag 29 september 2024 @ 16:06:51 #37
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_215128322
Drie dagen is veel te kort. Doe mij maar vier dagen. Overigens is dit allemaal gelul in de ruimte afkomstig van mensen die sowieso al parttime werken.
Graag op anoniem
pi_215128373
quote:
1s.gif Op zondag 29 september 2024 16:06 schreef Twiitch het volgende:
Drie dagen is veel te kort. Doe mij maar vier dagen. Overigens is dit allemaal gelul in de ruimte afkomstig van mensen die sowieso al parttime werken.
Op een kantoor en iedere dag om 16:59 al buiten staan.
  zondag 29 september 2024 @ 16:11:50 #39
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_215128377
4x6
  zondag 29 september 2024 @ 16:24:05 #40
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_215128504
Kan makkelijk, drie dagen weekend. Als we genoegen nemen met substantieel minder welvaart.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_215128529
quote:
0s.gif Op zondag 29 september 2024 13:27 schreef Discombobulate het volgende:

Werk ook vier dagen per week, en dan lekker de vrijdag vrij. Bevalt me heel goed.
Op donderdag 22 april 2021 18:05 schreef letmehearyouscream het volgende:
Ik heb natuurlijk in principe geen principes, want ik zit hier op SHO.
pi_215128544
quote:
1s.gif Op zondag 29 september 2024 16:26 schreef AgnesGru het volgende:

[..]
Werk ook vier dagen per week, en dan lekker de vrijdag vrij. Bevalt me heel goed.
Ik de maandag. Ga never nooit meer dan vier dagen werken.
pi_215128552
quote:
1s.gif Op zondag 29 september 2024 16:26 schreef AgnesGru het volgende:

[..]
Ik ook. En zodra het financieel kan ga ik naar 3.5 dag.
pi_215128793
Ik zou in 4 dagen hetzelfde kunnen afleveren als nu in 5. Maar wil natuurlijk geen salaris inleveren
Op dinsdag 9 december 2025 20:10 schreef Haags het volgende:
De enige goede Rus is een dode Rus.
pi_215128917
quote:

En natuurlijk de bedrijfshomo.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_215132220
quote:
1s.gif Op zondag 29 september 2024 16:45 schreef Mortaxx het volgende:
Ik zou in 4 dagen hetzelfde kunnen afleveren als nu in 5. Maar wil natuurlijk geen salaris inleveren
Dat houdt mij nu ook tegen.
Eigenlijk moet ik 1 thuiswerkdag krijgen dat komt dan op het zelfde neer.
  zondag 29 september 2024 @ 22:39:43 #47
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_215132410
quote:

Die stockfoto heeft TS (kennende) er natuurlijk zelf ingeplakt.
pi_215132489
quote:
10s.gif Op zondag 29 september 2024 13:06 schreef onlogisch het volgende:

[..]
JA HALLO ZEG!

En mensen met het syndroom van down dan? En mensen die zwanger zijn dan!!??!!?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')