FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Fatbikebouwers komen met skinnybike om regels te bypassen
SnodeSnuiterdonderdag 26 september 2024 @ 10:20
https://nos.nl/l/2538543

quote:
Fabrikanten fatbike komen met 'skinnybike' om nieuwe wet te omzeilen
Fabrikanten van fatbikes komen met een nieuwe fiets: de skinnybike. Het is een antwoord op de verwachte nieuwe wetgeving: de Tweede Kamer wil een helmplicht voor fatbikegebruikers en een verbod op het gebruik van de e-bike met dikke banden voor kinderen onder de 14 jaar. De skinnybike lijkt op zijn voorganger, maar de banden zijn iets dunner en het zadel is korter en in hoogte verstelbaar.

Pieter van Beusekom van fatbikefabrikant Phatfour haalt in de Telegraaf hard uit naar de Kamer. "Als de Tweede Kamer een deurtje dicht doet, dan maken we een ander deurtje open. We moeten fietsen bouwen die we ook kunnen afzetten en gaan om de regels heen werken. Natuurlijk blijven we legale fietsen bouwen zoals we nu al doen."

'Juridisch ingewikkeld'
Of de helmplicht en leeftijdsgrens snel worden ingevoerd is nog maar de vraag. Minister Madlener van Verkeer waarschuwde dat er juridisch nog wel haken en ogen aan zitten. Hij wees er begin deze week opnieuw op dat het juridisch ingewikkeld is om fatbikes van andere e-bikes te onderscheiden en dat nieuwe regels voor alle typen elektrische fietsen zouden moeten gelden.

Madlener zegt de voorstellen te gaan bestuderen. Hij denkt dat de helmplicht en leeftijdgrens zeker door kunnen gaan, maar dat het er dan wel op kan uitdraaien dat die regels voor alle elektrische fietsen zullen moeten gelden.

En dat wil de Kamer niet. Voor kinderen die lange afstanden moeten afleggen naar school wil de Kamer juist dat gewone elektrische fietsen een optie blijven, ook als zij jonger zijn dan 14 jaar.

Bouwers erkennen problemen
Ook fabrikant Brekr blijft fietsen bouwen. "Maar wij zien ook heus wel dat er een probleem is", zei eigenaar Niels Willems in het NOS Radio 1 Journaal. "Wij zijn ook voor een minimumleeftijd, maar als je dat alleen voor fatbikes gaat doen, los je het probleem niet op. We zagen eerst de snorfiets, daar kwam een helmplicht voor. Toen zijn die mensen massaal op de fatbike gesprongen. Nu kunnen ze wellicht door naar de skinnybike of een gewone elektrische fiets."

Volgens Willems is daarom de enige oplossing een minimumleeftijd voor alle e-bikes. "Want alle elektrische fietsen kun je opvoeren en kunnen dan gevaarlijk zijn voor kinderen."

Was te verwachten natuurlijk, precies zoals de verantwoordelijk minister het al aangaf maar de kamer wilde wat anders :')
michiel_merkdonderdag 26 september 2024 @ 10:23
Begint steeds meer op de jaren 60/70 modellen te lijken
Toine51donderdag 26 september 2024 @ 10:24
Ouders die voor een 12-jarige luie hond zo'n fiets kopen...

:')
Mutsaers__78donderdag 26 september 2024 @ 10:24
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2024 10:20 schreef SnodeSnuiter het volgende:
https://nos.nl/l/2538543
[..]
Was te verwachten natuurlijk, precies zoals de verantwoordelijk minister het al aangaf maar de kamer wilde wat anders :')
Zolang ze zich houden aan de wetgeving, wat is dan het probleem?
Isdatzodonderdag 26 september 2024 @ 10:24
Meen je niet :o
mvdejongdonderdag 26 september 2024 @ 10:25
Het is gewoonweg onmogelijk om een sluitende definitie van een fatbike te maken, dat riep ik al vanaf het eerste moment dat er gesproken werd over regeltjes specifiek voor fatbikes.
Twiitchdonderdag 26 september 2024 @ 10:28
quote:
Madlener zegt de voorstellen te gaan bestuderen. Hij denkt dat de helmplicht en leeftijdgrens zeker door kunnen gaan, maar dat het er dan wel op kan uitdraaien dat die regels voor alle elektrische fietsen zullen moeten gelden.
Geen verkeerd plan.

[ Bericht 9% gewijzigd door Twiitch op 26-09-2024 10:36:18 ]
icecreamfarmer_NLdonderdag 26 september 2024 @ 10:32
quote:
7s.gif Op donderdag 26 september 2024 10:24 schreef Isdatzo het volgende:
Meen je niet :o
Dit zag iedereen met verstand aan komen.
Het is een elektrische fiets.
Captain_Ghostdonderdag 26 september 2024 @ 10:37
Hou gewoon simpel.. voor iedereen die e fiets willen rijden. Gewoon leeftijd op 16 zetten.
Dat is makkelijk en haalbaar.
Farenjidonderdag 26 september 2024 @ 10:38
Hoe dun is "skinny" precies? 9mm race bandjes?
deedeeteedonderdag 26 september 2024 @ 10:47
Het ziet er uit als een bromfiets, dikke banden en geen normaal fietszadel en ook nog een motortje. ik begrijp niet waarom het dan onder * fiets * valt. Het is géén fiets.

edit : dat vergat ik nog trappen komt er nauwelijks aan te pas, ff aanzwengelen en gáán. Aan t eind van de straat ff je benen gebruiken en hoppa je vliegt weer verder.

[ Bericht 33% gewijzigd door deedeetee op 26-09-2024 11:54:03 ]
Hyperdudedonderdag 26 september 2024 @ 10:48
"tokkiefiets" lijkt mij juridisch waterdicht. :P
Chadidonderdag 26 september 2024 @ 10:48
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2024 10:20 schreef SnodeSnuiter het volgende:
https://nos.nl/l/2538543
[..]
Was te verwachten natuurlijk, precies zoals de verantwoordelijk minister het al aangaf maar de kamer wilde wat anders :')
Je kan gewoon alle elektrisch aangedreven fietsen onder die wet gooien. Ben je van dat gehannes af.
Isdatzodonderdag 26 september 2024 @ 10:50
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 10:47 schreef deedeetee het volgende:
Het ziet er uit als een bromfiets, dikke banden en geen normaal fietszadel en ook nog een motortje. ik begrijp niet waarom het dan onder * fiets * valt. Het is géén fiets.
fiets (de; m en v; meervoud: fietsen)
1
tweewielig voertuig dat wordt voortbewogen door op pedalen te trappen: een elektrische fiets fiets waarbij een deel van de voor het trappen benodigde energie wordt geleverd door een of meer accu's
GerryDVdonderdag 26 september 2024 @ 10:51
quote:
7s.gif Op donderdag 26 september 2024 10:50 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
fiets (de; m en v; meervoud: fietsen)
1
tweewielig voertuig dat wordt voortbewogen door op pedalen te trappen: een elektrische fiets fiets waarbij een deel van de voor het trappen benodigde energie wordt geleverd door een of meer accu's
Precies. Het is dus geen fiets.
Hexagondonderdag 26 september 2024 @ 11:05
Mja, de minister herijkt even de regelgeving en dat gaat als hamerstuk naar de kamer. En al die Skinnybikes kunnen de shredder in. :')
Hexagondonderdag 26 september 2024 @ 11:06
Heb door dit topic dit nummer in mijn hoofd. :')

WheeledWarriordonderdag 26 september 2024 @ 11:08
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 10:48 schreef Hyperdude het volgende:
"tokkiefiets" lijkt mij juridisch waterdicht. :P
Echt he, het zijn 9 vd 10 keer dezelfde types op die fietsen.
Amadonderdag 26 september 2024 @ 11:10
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 10:24 schreef Toine51 het volgende:
Ouders die voor een 12-jarige luie hond zo'n fiets kopen...

:')
Ik vind het vooral bijzonder dat ze allemaal gewoon zo'n ding krijgen van papa en mama. Ik kreeg echt niet zo'n duur ding op die leeftijd. :') Maar mijn ouders hadden dan gezegd je hebt al een prima fiets en je hebt gezonde benen. :+
Isdatzodonderdag 26 september 2024 @ 11:11
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 10:51 schreef GerryDV het volgende:

[..]
Precies. Het is dus geen fiets.
Dat is het wel, tot je een gashendel monteert.
WheeledWarriordonderdag 26 september 2024 @ 11:13
quote:
7s.gif Op donderdag 26 september 2024 11:11 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dat is het wel, tot je een gashendel monteert.
Ik zie ze ook zonder te trappen vanuit stilstand wegrijden bij verkeerslichten. Dat heeft weinig meer met fietsen te maken.
Origami94donderdag 26 september 2024 @ 11:15
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 10:24 schreef Toine51 het volgende:
Ouders die voor een 12-jarige luie hond zo'n fiets kopen...

:')
Als school een aantal km verderop is zoals in de Polder en de bus uitbezuinigd is dit prima
SnodeSnuiterdonderdag 26 september 2024 @ 11:15
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 11:15 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Als school een aantal km verderop is zoals in de Polder en de bus uitbezuinigd is dit prima
:')
JeMoederdonderdag 26 september 2024 @ 11:15
Doe gewoon een typekeuring en plak er alsnog het stempel 'fatbike' op. Ik begrijp niet wat het issue is.
VanKuikerendonderdag 26 september 2024 @ 11:22
Zou je niet gewoon een helmplicht voor fietsen in het leven kunnen roepen en die vervolgens gedogen voor fietsen en niet voor fatbikes?
Farenjidonderdag 26 september 2024 @ 11:23
Die naam fatbike slaat ook nergens op, alsof het om die dikke banden gaat. Het gaat om de motor en dat die makkelijk op te voeren is. Daar kun je prima regelgeving voor maken, maar uiteindelijk gaat het niet eens om de regels maar om hoe het gehandhaafd wordt.
WheeledWarriordonderdag 26 september 2024 @ 11:25
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 11:15 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Als school een aantal km verderop is zoals in de Polder en de bus uitbezuinigd is dit prima
Niet deze onzin weer. De meesten scheuren er gewoon korte afstanden mee binnen de bebouwde kom.
Speedfightdonderdag 26 september 2024 @ 11:29
De wet had in eerste instantie al verwoord moeten woorden als "alle gemotoriseerde voertuigen die harder dan 20km /u rijden" om dit te voorkomen.
Dat niemand dat ziet aankomen... 8)7
SpecialKdonderdag 26 september 2024 @ 11:41
quote:
17s.gif Op donderdag 26 september 2024 11:29 schreef Speedfight het volgende:
De wet had in eerste instantie al verwoord moeten woorden als "alle gemotoriseerde voertuigen die harder dan 20km /u rijden" om dit te voorkomen.
Dat niemand dat ziet aankomen... 8)7
Precies

1. Alles met een motor moet een nummerbordje hebben op de achterkant. Ongeacht snelheid. Want het lokt gedrag uit bij bepaalde figuren en je moet kunnen bellen over iemands roekeloze gedrag.
2. Alles gemotoriseerd boven de 20km/u moet een minimumleeftijd.
3. Alles gemotoriseerd boven de 30km/u moet een helm.
4. Alles gemotoriseerd boven de 40km/u mag niet op het fietspad.

Dan ben je er volgens mij gewoon.

[ Bericht 1% gewijzigd door SpecialK op 26-09-2024 11:54:40 ]
Amadonderdag 26 september 2024 @ 11:44
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 11:15 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Als school een aantal km verderop is zoals in de Polder en de bus uitbezuinigd is dit prima
Wat een onzin. Ik leef ook nog en moest elke dag 30 minuten heen en 30 minuten terug fietsen en genoeg kinderen/pubers die nog verder moesten fietsen.
Lichtloperdonderdag 26 september 2024 @ 11:48
quote:
10s.gif Op donderdag 26 september 2024 11:44 schreef Ama het volgende:

[..]
Wat een onzin. Ik leef ook nog en moest elke dag 30 minuten heen en 30 minuten terug fietsen en genoeg kinderen/pubers die nog verder moesten fietsen.
Kan je prima vinden, maar of de overheid het met politieagenten moet afdwingen is wel weer een paar stappen verder. Ouders moeten daar hun eigen lijn in kunnen bepalen.
Toine51donderdag 26 september 2024 @ 11:49
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 11:15 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Als school een aantal km verderop is zoals in de Polder en de bus uitbezuinigd is dit prima
"Een aantal km verderop....."

Vroeger fietsten we 20 km om op school te komen...

Rubberen stoeptegelgeneratie van nu met hun obesitas symptomen...
:')
Vallondonderdag 26 september 2024 @ 11:50
Zie ook NWS / VVD: helmplicht, minimumleeftijd 16 en brommerrijbewiis voor fatbike

Herhaling van zetten en vooral verbazingwekkend met "wie zijn die politici" die kennelijk zijn losgezongen van een werkelijkheid. Kern issue is dat een fiets met trapondersteuning niet apart is aan te pakken omdat hiervoor de (EU) wetgeving zal moeten worden aangepast. Op z'n best kan men - nationaal - een algemene helmplicht opleggen voor alle fietsers die ik dan vooral zie afstevenen op frontale voorhoofdskwab botsing.
Mutsaers__78donderdag 26 september 2024 @ 11:50
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 11:41 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Precies

1. Alles met een krachtvermenigvuldiger (gemotoriseerd) moet een nummerbordje hebben op de achterkant. Ongeacht snelheid. Want het lokt gedrag uit bij bepaalde figuren en je moet kunnen bellen over iemands roekeloze gedrag.
2. Alles gemotoriseerd boven de 20km/u moet een minimumleeftijd.
3. Alles gemotoriseerd boven de 30km/u moet een helm.
4. Alles gemotoriseerd boven de 40km/u mag niet op het fietspad.

Dan ben je er volgens mij gewoon.
Dus in een boot die harder gaat dan 30 kn/u (16 knopen) dient een helm te dragen in dat ding?
Dus je dient te allen tijde in een auto een helm te dragen?
Vincent_studentdonderdag 26 september 2024 @ 11:52
Zelfde gedrag als fabrikanten die een overload suiker in hun producten gooien (zoals Nutella). Gezondheid en veiligheid interesseert ze geen moer. Als ze maar flinke winsten maken. Dus dat kinderen zich kapot rijden, wat maakt het uit, als ik maar centen heb. Dat is een beetje de houding. Helemaal niet meedenken.
SpecialKdonderdag 26 september 2024 @ 11:52
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 11:50 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Dus in een boot die harder gaat dan 30 kn/u (16 knopen) dient een helm te dragen in dat ding?
Dus je dient te allen tijde in een auto een helm te dragen?
- We hebben het over de weg. Niet het water.
- Auto's hebben een eigen categorie maar je kan stellen dat een voertuig met een kooi geen helm nodig heeft dus in je canta hoef je geen helm te dragen.
Vallondonderdag 26 september 2024 @ 11:53
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 11:41 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Precies

1. Alles met een krachtvermenigvuldiger (gemotoriseerd) moet een nummerbordje hebben op de achterkant. Ongeacht snelheid. Want het lokt gedrag uit bij bepaalde figuren en je moet kunnen bellen over iemands roekeloze gedrag.
2. Alles gemotoriseerd boven de 20km/u moet een minimumleeftijd.
3. Alles gemotoriseerd boven de 30km/u moet een helm.
4. Alles gemotoriseerd boven de 40km/u mag niet op het fietspad.

Dan ben je er volgens mij gewoon.
Dat lijkt simpel maar 1 & 2 gaat dus niet...... iets met EU richtlijnen waar een fiets met hulpmotor, een fiets is
Zelfs item 2 en 3 is ruzie maken op het fietspad en item 4 idem maar dan op de weg waar auto's rijden.
Vallondonderdag 26 september 2024 @ 11:54
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 11:52 schreef SpecialK het volgende:

[..]
- We hebben het over de weg. Niet het water.
- Auto's hebben een eigen categorie maar je kan stellen dat een voertuig met een kooi geen helm nodig heeft dus in je canta hoef je geen helm te dragen.
Zelfs op een gekooide motor, hoef je geen helm te dragen.
SpecialKdonderdag 26 september 2024 @ 11:55
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 11:54 schreef Vallon het volgende:

[..]
Zelfs op een gekooide motor, hoef je geen helm te dragen.
Dat zeg ik.
Vallondonderdag 26 september 2024 @ 11:56
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 11:23 schreef Farenji het volgende:
Die naam fatbike slaat ook nergens op, alsof het om die dikke banden gaat. Het gaat om de motor en dat die makkelijk op te voeren is. Daar kun je prima regelgeving voor maken, maar uiteindelijk gaat het niet eens om de regels maar om hoe het gehandhaafd wordt.
Vertel dan maar: hoe? en voordat je gaat roepen, lees even de verkeersdefinities.
Met hedendaagse technieken is het extreem ingewikkeld om vast te stellen of en zo ja een fiets niet voldoet aan de eisen om zo een onderscheid te kunnen maken.

quote:
7s.gif Op donderdag 26 september 2024 11:11 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dat is het wel, tot je een gashendel monteert.
Definieer: gashendel ? wat prima een APP kan zijn e.d.


quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 11:15 schreef JeMoeder het volgende:
Doe gewoon een typekeuring en plak er alsnog het stempel 'fatbike' op. Ik begrijp niet wat het issue is.
klink leuk, vertel maar hoe en moet je dus letterlijk alles wat enige gelijkenis heeft met een fiets gaan type goedkeuren..... ik geef je dat te doen. Laat staan hoe een handhaver dat moet vaststellen.

quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 10:37 schreef Captain_Ghost het volgende:
Hou gewoon simpel.. voor iedereen die e fiets willen rijden. Gewoon leeftijd op 16 zetten.
Dat is makkelijk en haalbaar.
Nope... je vergeet de EU regelgeving die spreekt over een pedelec (fiets met trapondersteuning).

[ Bericht 14% gewijzigd door Vallon op 26-09-2024 12:08:24 ]
Farenjidonderdag 26 september 2024 @ 11:59
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 11:56 schreef Vallon het volgende:

[..]
Vertel dan maar: hoe? en voordat je gaat roepen, lees even de verkeersdefinities.
Met hedendaagse technieken is het extreem ingewikkeld om vast te stellen of en zo ja een fiets niet voldoet aan de eisen om zo een onderscheid te kunnen maken.

Het is met brommers/scooters ook gelukt.
Vallondonderdag 26 september 2024 @ 12:03
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 11:59 schreef Farenji het volgende:

[..]
Het is met brommers/scooters ook gelukt.
Ja, omdat dat een aparte voertuig categorie is.
Een brommer/scooter heeft - doorgaans, tenzij oud - geen trappers en is dus sws geen fiets en daarmee dus te onderscheiden.

Het is vermakelijk hoe de wereld van simpel "wensen" botst met die van de praktijk.
Origami94donderdag 26 september 2024 @ 12:13
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 11:25 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Niet deze onzin weer. De meesten scheuren er gewoon korte afstanden mee binnen de bebouwde kom.
"de meeste"

Dat kan je nooit weten
Origami94donderdag 26 september 2024 @ 12:13
quote:
10s.gif Op donderdag 26 september 2024 11:44 schreef Ama het volgende:

[..]
Wat een onzin. Ik leef ook nog en moest elke dag 30 minuten heen en 30 minuten terug fietsen en genoeg kinderen/pubers die nog verder moesten fietsen.
Jij had het als kind dan ook wat makkelijker dan de nieuwe generatie
Farenjidonderdag 26 september 2024 @ 12:14
quote:
10s.gif Op donderdag 26 september 2024 12:03 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ja, omdat dat een aparte voertuig categorie is.
Een brommer/scooter heeft - doorgaans, tenzij oud - geen trappers en is dus sws geen fiets en daarmee dus te onderscheiden.

Het is vermakelijk hoe de wereld van simpel "wensen" botst met die van de praktijk.
Je kan toch een nieuwe categorie maken. Een ebike is uitermate makkelijk van een normale fiets te onderscheiden door de electrische motor. Er is nu ook al een aparte categorie voor de speed-pedalec. Moet je al heel lang verplicht een nummerplaat voor hebben en een helm dragen.
Amadonderdag 26 september 2024 @ 12:15
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 12:13 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Jij had het als kind dan ook wat makkelijker dan de nieuwe generatie
:?
quo_donderdag 26 september 2024 @ 12:20
quote:
Madlener zegt de voorstellen te gaan bestuderen. Hij denkt dat de helmplicht en leeftijdgrens zeker door kunnen gaan, maar dat het er dan wel op kan uitdraaien dat die regels voor alle elektrische fietsen zullen moeten gelden.
Dit wordt dus 14+ en een helmplicht voor alle e-bikes.

En zoals ik eerder schreef dan graag regelen dat bij wielen kleiner dan 26 inch en banden breder dan 6 cm de helm roze van kleur moet zijn en voorzien van een "my little pony" bestickering.
Vincent_studentdonderdag 26 september 2024 @ 12:22
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 12:14 schreef Farenji het volgende:

[..]
Je kan toch een nieuwe categorie maken. Een ebike is uitermate makkelijk van een normale fiets te onderscheiden door de electrische motor. Er is nu ook al een aparte categorie voor de speed-pedalec. Moet je al heel lang verplicht een nummerplaat voor hebben en een helm dragen.
Vroeger had je fietsen en "rijwielen met hulpmotor", die laatste waren brommers. Hoe moeilijk kan het zijn?
Ik snap het wel, op een gegeven moment kwamen er "snorfietsen", een woord dat nu erg belegen is. Maar toen begon het gedonder. Snorfietsen kon je ook opvoeren. Het verschijnsel snorfiets in de wet is de oorzaak van de problemen nu. Vroeger moest je gewoon een helm op als je een "rijwiel met hulpmotor" had. Nu krijg je allemaal gezeik van verwende homo's die beginnen te piepen als ze een helm opmoeten. :{
Mutsaers__78donderdag 26 september 2024 @ 12:23
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 11:52 schreef SpecialK het volgende:

[..]
- We hebben het over de weg. Niet het water.
Nee, wij (jij) hebben het over gemotoriseerde voertuigen.
quote:
- Auto's hebben een eigen categorie maar je kan stellen dat een voertuig met een kooi geen helm nodig heeft dus in je canta hoef je geen helm te dragen.
Neuh, lijkt mij geen goed idee.
Buggy-rijden-Kalmthout-nabij-Antwerpen-5.jpeg
sangerdonderdag 26 september 2024 @ 12:28
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 11:41 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Precies

1. Alles met een motor moet een nummerbordje hebben op de achterkant. Ongeacht snelheid. Want het lokt gedrag uit bij bepaalde figuren en je moet kunnen bellen over iemands roekeloze gedrag.
2. Alles gemotoriseerd boven de 20km/u moet een minimumleeftijd.
3. Alles gemotoriseerd boven de 30km/u moet een helm.
4. Alles gemotoriseerd boven de 40km/u mag niet op het fietspad.

Dan ben je er volgens mij gewoon.
Precies, dan straf je alleen degene waar het om te doen is. De echte ebike gebruikers, zoals opa en oma, hebben toch geen fiets die harder kan.

Lost alleen het probleem van opvoeren niet op. Maar dat was vroeger al zo met scooters... Rollenbank toch weer?
matspontiusdonderdag 26 september 2024 @ 12:34
Aso bak voor luie donders
de_boswachterdonderdag 26 september 2024 @ 12:41
Paupers maken iets voor paupers
Geschiedkundigedonderdag 26 september 2024 @ 12:46
Elektrische fietsen begrenzen op 15km/u. Dat is snel genoeg. Wil je sneller, dan trap je maar wat harder zoals vroeger. Ben je direct ook van die oma's af die levensmoe zijn met hun racen.
pmponerdonderdag 26 september 2024 @ 12:50
quote:
10s.gif Op donderdag 26 september 2024 11:44 schreef Ama het volgende:

[..]
Wat een onzin. Ik leef ook nog en moest elke dag 30 minuten heen en 30 minuten terug fietsen en genoeg kinderen/pubers die nog verder moesten fietsen.
Ik vind het geen onzin, onze dochter moet elke dag minimaal 35 km fietsen, ov is geen optie. Dus ze is al een paar jaar blij met haar electrische fiets. Deze is niet opgevoerd, en je moet ook echt trappen om vooruit te komen. Door een aanpassing in de wet zou ze deze niet meer kunnen gebruiken.
Sapstengeldonderdag 26 september 2024 @ 12:51
quote:
8s.gif Op donderdag 26 september 2024 10:28 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Geen verkeerd plan.
Als elke elektrische fiets een helmplicht heeft stap ik wel dronken in de auto. Geouwehoer.
Geschiedkundigedonderdag 26 september 2024 @ 12:53
Onze school was vroeger iets meer dan 15 km weg, 30+ km per dag. Nou gewoon ff doortrappen, was je er ook met 45 minuten.

We zijn te verwend tegenwoordig. En die elektrische fietsen helpen ook niet in de strijd tegen overgewicht.
pmponerdonderdag 26 september 2024 @ 12:58
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 12:53 schreef Geschiedkundige het volgende:
Onze school was vroeger iets meer dan 15 km weg, 30+ km per dag. Nou gewoon ff doortrappen, was je er ook met 45 minuten.

Ik heb zelf ook 20+ km's enkele reis gefietst, maar zodra het echt herfst/winter werd kwam er wel een andere oplossing, een oplossing die nu minder gunstig is als een electrische fiets.

Wat eigenlijk grappig is aan dit hele verhaal, men is zich aan het verdiepen over een aanscherping in de wet, terwijl het probleem de opgevoerde fiets al verboden is. Dus meer controle zou beter zijn. Het is eigenlijk hetzelfde met het vuurwerk, waar mensen last van hebben is al verboden. Maar gehandhaafd wordt er toch niet dus gaan we meer regels verzinnen.
Geschiedkundigedonderdag 26 september 2024 @ 13:00
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 12:58 schreef pmponer het volgende:

[..]
Ik heb zelf ook 20+ km's enkele reis gefietst, maar zodra het echt herfst/winter werd kwam er wel een andere oplossing, een oplossing die nu minder gunstig is als een electrische fiets.

Wat eigenlijk grappig is aan dit hele verhaal, men is zich aan het verdiepen over een aanscherping in de wet, terwijl het probleem de opgevoerde fiets al verboden is. Dus meer controle zou beter zijn. Het is eigenlijk hetzelfde met het vuurwerk, waar mensen last van hebben is al verboden. Maar gehandhaafd wordt er toch niet dus gaan we meer regels verzinnen.
Wij moesten gewoon fietsen, dusja :P

Dat is inderdaad zo ja, de grootste probleemmakers zitten op een nu al verboden fiets.
SpecialKdonderdag 26 september 2024 @ 13:14
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 12:23 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Nee, wij (jij) hebben het over gemotoriseerde voertuigen.
[..]
Neuh, lijkt mij geen goed idee.
[ afbeelding ]
Het spijt mij enorm dat ik alvoorns het pennen van mijn idee op dit zeer zakelijke forum niet eerst een juridisch adviseur heb ingeschakeld (van ongeveer 870 euro per uur) om de taal in mijn post zo dicht te timmeren dat het direct copy-poste gebruikt kan worden als officiele neerlandsche wetgeving. Dat is natuurlijk een ontiegelijk redelijke eis die jij daar stelt en totaal niet een vorm van zuigen.

Doei.
Origami94donderdag 26 september 2024 @ 13:18
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 12:15 schreef Ama het volgende:

[..]
:?
Niks gelezen over het kwakkelende onderwijs?

Ach ja voor sommige is alleen asiel interessant.
Fietsenrekdonderdag 26 september 2024 @ 13:20
quote:
8s.gif Op donderdag 26 september 2024 10:28 schreef Twiitch het volgende:

[..]
Geen verkeerd plan.
Misschien nog een kentekenplaatje achterop en dan heeft de overheid nog een mooi verdienmodel ook.
pmponerdonderdag 26 september 2024 @ 13:31
Deze https://www.ad.nl/binnenl(...)rwondingen~ae84c2b9/ kunnen de boa's dus bij elk schoolplein al weghalen.
Vallondonderdag 26 september 2024 @ 13:39
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 12:14 schreef Farenji het volgende:

[..]
Je kan toch een nieuwe categorie maken. Een ebike is uitermate makkelijk van een normale fiets te onderscheiden door de electrische motor. Er is nu ook al een aparte categorie voor de speed-pedalec. Moet je al heel lang verplicht een nummerplaat voor hebben en een helm dragen.
Nee, dat kan NL dus niet; en op EU niveau ben je zo 10-15 jaar verder voordat het ergens door een commissie is goedgekeurd om daarna door de landelijke wetgeving te moeten worden afgekaart.
Iets dat afgestudeerde TK politici dus kennelijk (bewust) niet willen snappen om toch te eisen.

Een -e-biek is voor de wet een fiets: https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2024-01-01#Hoofdstuk5
Een speed-pedelec (vermogen > 250W) is voor de wet een bromfiets (dus RBW, verzekering en helm)

Verder, heerlijke popcorn. :9 c_/
Vallondonderdag 26 september 2024 @ 13:42
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 12:20 schreef quo_ het volgende:

[..]
Dit wordt dus 14+ en een helmplicht voor alle e-bikes.

En zoals ik eerder schreef dan graag regelen dat bij wielen kleiner dan 26 inch en banden breder dan 6 cm de helm roze van kleur moet zijn en voorzien van een "my little pony" bestickering.
Nou vertel maar: hoe herken je een e-bike en onderscheid je die van een ding dat een fiets genoemd kan worden ?

Het enige dat er juridisch overblijft, is elke fietser verplichten tot gebruik van een helm en ik mij ernstig afvraag waar de hersencellen zijn gebleven die vooral aso-verkeersgedrag wilde aanpakken ?

[ Bericht 2% gewijzigd door Vallon op 26-09-2024 14:01:31 ]
Vallondonderdag 26 september 2024 @ 13:45
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 13:20 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Misschien nog een kentekenplaatje achterop en dan heeft de overheid nog een mooi verdienmodel ook.
Fietsplaatje van 1939 terug....... niet dat het iets oplost maar (ver)dient wel lekker.

quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 13:31 schreef pmponer het volgende:
Deze https://www.ad.nl/binnenl(...)rwondingen~ae84c2b9/ kunnen de boa's dus bij elk schoolplein al weghalen.
Ook niet, want je kan dat als EU wel willen (om zo de eigen markt te beschermen) wat zeker niet wil zeggen dat dit juridisch zomaar een maatschappelijke probleem oplost.
Geschiedkundigedonderdag 26 september 2024 @ 13:46
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 13:18 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Niks gelezen over het kwakkelende onderwijs?
En wat heeft dat te maken met een al dan niet elektrische fiets?
Origami94donderdag 26 september 2024 @ 13:49
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2024 12:46 schreef Geschiedkundige het volgende:
Elektrische fietsen begrenzen op 15km/u. Dat is snel genoeg. Wil je sneller, dan trap je maar wat harder zoals vroeger. Ben je direct ook van die oma's af die levensmoe zijn met hun racen.
15 km/u haal je al met een gejatte omafiets :')

Een beetje racefietser haalt 35 km/u
AchJadonderdag 26 september 2024 @ 13:49
Tsja, net zoals brommers vroeger de mogelijkheid moesten hebben om te fietsen. Want het was per slot van rekening een "fiets met hulpmotor" Daarom hebben bv. de oude Zundapps en Kreidlers etc. ook fietstrappers ipv vaste steps.

Edit:

quote:
de aanwezigheid van een stuurinrichting, trappers en één of meer zadels van voor normale rijwielen bruikbare vorm en afmetingen, welke delen zodanig aan het voertuig zijn aangebracht, dat dit, ook met blijvend uitgeschakelde hulpmotor, gedurende langere tijd en met redelijke krachtinspanning zowel door een op het zadel gezeten bestuurder door middel van trappers als door een voetganger aan de kan worden voortbewogen" en voorts "de aanwezigheid van wielen met luchtbanden, waarbij de grootste middellijn van de velg ten minste 50 cm bedraagt. (Algemeen Handelsblad, 30 juli 1953)


[ Bericht 60% gewijzigd door AchJa op 26-09-2024 14:03:08 ]
Geschiedkundigedonderdag 26 september 2024 @ 13:53
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 13:49 schreef Origami94 het volgende:

[..]
15 km/u haal je al met een gejatte omafiets :')

Een beetje racefietser haalt 35 km/u
Ja precies mijn punt. Oma hoeft ook niet harder dan 15 km/u te gaan. Daarboven kun je prima zelf trappen, ga je niet dood van hoor. Ben maar niet bang.
Origami94donderdag 26 september 2024 @ 13:53
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 13:53 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Ja precies mijn punt. Oma hoeft ook niet harder dan 15 km/u te gaan. Daarboven kun je prima zelf trappen, ga je niet dood van hoor. Ben maar niet bang.
Boomer gespot

Alsof jij in een vorig leven je netjes aan de wetten hield
Geschiedkundigedonderdag 26 september 2024 @ 13:55
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 13:53 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Boomer gespot

Alsof jij in een vorig leven je netjes aan de wetten hield
Ah, ja de boomer kaart, dan zijn de argumenten op.. Ik ben 33 jaar trouwens. Dus een echte boomer, good call ^O^

En wat heeft het 'aan de wet houden' met mijn 'voorstel' te maken?
mitchelll0181donderdag 26 september 2024 @ 13:59
Ja dat krijg je met die halftamme regels

Vroeger mocht je gewoon op niets gemotoriseerds rijden.
Zo simpel is het toch.

KLAAR
Vallondonderdag 26 september 2024 @ 14:01
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 12:58 schreef pmponer het volgende:

[..]
Ik heb zelf ook 20+ km's enkele reis gefietst, maar zodra het echt herfst/winter werd kwam er wel een andere oplossing, een oplossing die nu minder gunstig is als een electrische fiets.

Wat eigenlijk grappig is aan dit hele verhaal, men is zich aan het verdiepen over een aanscherping in de wet, terwijl het probleem de opgevoerde fiets al verboden is. Dus meer controle zou beter zijn. Het is eigenlijk hetzelfde met het vuurwerk, waar mensen last van hebben is al verboden. Maar gehandhaafd wordt er toch niet dus gaan we meer regels verzinnen.
Deels gelijk waarbij de stand van techniek van nu een stuk sneller gaat dan de wetgever kan of eigenlijk - green deal - wil(de) bedenken.

Naarmate dat onderdelen kleiner/slimmer worden, zijn die makkelijker te integreren en daarmee het buitengewoon lastig wordt om nog door een opsporingsambtenaar te herkennen en laat staan is te beboeten.

Een moderne e-bike met bv geïnegreerde (frame) accu is nog nauwelijks te onderscheiden van een gewone fiets. Niet heel moeilijk om bv een motor van 750W in te bouwen die zich voordoet als eentje van 250W. Het verschil is hooguit de prijs/duurzaamheid.

Waar het in basis misging is wannane gedrag om de e-bike - voorheen spartamet voor bejaarden - te promoten door die gelijk te stellen aan een fiets en die reclame nu als boemerang terugkeert. Dan boos worden op fabrikanten is vooral wegekijken dat zij dingen maken die mensen willen & mogen gebruiken.
Grrrrrrrrdonderdag 26 september 2024 @ 14:01
Gewoon een helmplicht invoeren voor alle elektrieke bikes. Moet je eens kijken hoe snel ze uit het straatbeeld verdwijnen. _O_
Vallondonderdag 26 september 2024 @ 14:05
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:01 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Gewoon een helmplicht invoeren voor alle elektrieke bikes. Moet je eens kijken hoe snel ze uit het straatbeeld verdwijnen. _O_
Dat kan dus niet omdat de NL-wet geen onderscheid kan maken.
Een e-bike, hoe ook benoemd, is voor de wet een fiets.
fluitbekzeenaald2.0donderdag 26 september 2024 @ 14:06
quote:
Pieter van Beusekom van fatbikefabrikant Phatfour haalt in de Telegraaf hard uit naar de Kamer. "Als de Tweede Kamer een deurtje dicht doet, dan maken we een ander deurtje open. We moeten fietsen bouwen die we ook kunnen afzetten en gaan om de regels heen werken. Natuurlijk blijven we legale fietsen bouwen zoals we nu al doen."
Ik dacht even dat ik de Speld las :D

Maar gewoon die dingen begrenzen en daar stevig op controleren, zoals met de scooter in die tijden van weleer, was geen optie?
Geschiedkundigedonderdag 26 september 2024 @ 14:06
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:01 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Gewoon een helmplicht invoeren voor alle elektrieke bikes. Moet je eens kijken hoe snel ze uit het straatbeeld verdwijnen. _O_
Zou dan een flink deel weer niet in de auto stappen? Geen idee he, maar kan me voorstellen dat er veel mensen dan weer naar een auto grijpen. Ook niet gewenst lijkt me. Maar goed,als zo'n helmpje je alweer de auto in jaagt, dan ben je ook geeoon een zeiksnor :')
Origami94donderdag 26 september 2024 @ 14:07
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:06 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Ik dacht even dat ik de Speld las :D

Maar gewoon die dingen begrenzen en daar stevig op controleren, zoals met de scooter in die tijden van weleer, was geen optie?
Dat is een beetje het probleem van tegenwoordig met technologie en het klikken op een knop voor een reset to default setting (dus met begrenzer)
Origami94donderdag 26 september 2024 @ 14:08
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:06 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Zou dan een flink deel weer niet in de auto stappen? Geen idee he, maar kan me voorstellen dat er veel mensen dan weer naar een auto grijpen. Ook niet gewenst lijkt me. Maar goed,als zo'n helmpje je alweer de auto in jaagt, dan ben je ook geeoon een zeiksnor :')
Beetje lastig voor mij wel aangezien het in het centrum hier overal betaald parkeren is. En een parkeervergunning van 600 euro per maand te duur is.
Vallondonderdag 26 september 2024 @ 14:11
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:06 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Zou dan een flink deel weer niet in de auto stappen? Geen idee he, maar kan me voorstellen dat er veel mensen dan weer naar een auto grijpen. Ook niet gewenst lijkt me. Maar goed,als zo'n helmpje je alweer de auto in jaagt, dan ben je ook geeoon een zeiksnor :')
Wel vermakelijk en ook begrijpelijk maar zijn het drogredenen omtrent opvattingen die juridisch - gelukkig - niet zijn te kaderen.
Geschiedkundigedonderdag 26 september 2024 @ 14:11
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:08 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Beetje lastig voor mij wel aangezien het in het centrum hier overal betaald parkeren is. En een parkeervergunning van 600 euro per maand te duur is.
In zulk geval zet je een helm op of ga je gewoon trappen. Probleem - dat er niet is - opgelost.
bleibleidonderdag 26 september 2024 @ 14:13
Ik snap niet waarom jongeren en kinderen jonger dan 16 op een gemotoriseerd voertuig naar school moeten kunnen. Dat is toch het allermakkelijkste? Elk voertuig dat harder dan 5km/u kan, moet de bestuurder minimaal 16 zijn. En klaar is de discussie. Makkelijk te handhaven, want dat doet de politie al decennia.
Origami94donderdag 26 september 2024 @ 14:15
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:11 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
In zulk geval zet je een helm op of ga je gewoon trappen. Probleem - dat er niet is - opgelost.
Of we stoppen met populistisch beleid dat gebaseerd is op een toename van 1000% aan ongelukken met fatbikes. Wat niet gek is als die dingen met 100.000% toenemen.

We verbieden toch ook geen auto's door de vele tienduizenden ongelukken per jaar? En anders ga maar gewoon met het OV waar je door een professional kan laten vervoeren.

P.S: Idem dito voor dat gedoe met wolven. Alleen omdat er contact is geweest met een kind.
Vallondonderdag 26 september 2024 @ 14:15
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:13 schreef bleiblei het volgende:
Ik snap niet waarom jongeren en kinderen jonger dan 16 op een gemotoriseerd voertuig naar school moeten kunnen. Dat is toch het allermakkelijkste? Elk voertuig dat harder dan 5km/u kan, moet de bestuurder minimaal 16 zijn. En klaar is de discussie. Makkelijk te handhaven, want dat doet de politie al decennia.
Nope. Je kan het wel willen (zeggen) maar daar blijft het bij.
fluitbekzeenaald2.0donderdag 26 september 2024 @ 14:16
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:07 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Dat is een beetje het probleem van tegenwoordig met technologie en het klikken op een knop voor een reset to default setting (dus met begrenzer)
Je zou denken dat detectie-apparatuur ook met zijn tijd meegaat.
Vallondonderdag 26 september 2024 @ 14:22
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:16 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Je zou denken dat detectie-apparatuur ook met zijn tijd meegaat.
Denken mag; en dat geldt ook voor de counter-measures. Het mooie van (ook deze) elektronica is dat het niet gedetecteerd kan worden.

Ik geef het je verder te doen om op afstand vast te stellen of er zo ja een operationele motor/accu aanwezig is en zo ja, of die hoe dan een verboden gebruikt biedt.

Jarenlang werd motorisch vermogen bepaald door gewicht; volume en zelfs uitstoot; en dat criterium simpwelweg niet van toepassing bij elektrisch aangedreven voertuigen.
fluitbekzeenaald2.0donderdag 26 september 2024 @ 14:26
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:22 schreef Vallon het volgende:

[..]
Denken mag; en dat geldt ook voor de counter-measures. Het mooie van (ook deze) elektronica is dat het niet gedetecteerd kan worden.

Ik geef het je verder te doen om op afstand vast te stellen of er zo ja een operationele motor/accu aanwezig is en zo ja, of die hoe dan een verboden gebruikt biedt.

Jarenlang werd motorisch vermogen bepaald door gewicht; volume en zelfs uitstoot; en dat criterium simpwelweg niet van toepassing bij elektrisch aangedreven voertuigen.
Bij scooters werd ook niet op afstand bekeken of ze waren opgevoerd, dat werd getest. Kon je ook toen al omzeilen natuurlijk, dat wel. Maar volgens mij ging dat om snelheid, niet om gewicht, volume of uitstoot.
Vallondonderdag 26 september 2024 @ 14:36
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:26 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Bij scooters werd ook niet op afstand bekeken of ze waren opgevoerd, dat werd getest. Kon je ook toen al omzeilen natuurlijk, dat wel. Maar volgens mij ging dat om snelheid, niet om gewicht, volume of uitstoot.
Het opvoeren en kunnen verbergen is met plofmotoren fysisch onmogelijk.
Best heel lastig om je carburateur, cilinderinhoud, uitgevulde spoelpoorten of demperloze uitlaat met een druk op de APP-knop, terug te brengen in goedgekeurde fabrieksstand.

De snelheidsoverschrijding van verkeersdeelnemers is wel makkelijker te detecteren, hetgeen dan in relatie tot de e-bike betekent dat je elke fietser daaraan moet gaan onderwerpen. Ik geef je dat te doen.
Inmiddels in Amsterdam al leuke taferelen meegemaakt waarbij een auto/motor max 30m/u mag en die links/rechts al scheldend wordt ingehaald door zg langzamer fietsend verkeer.
pmponerdonderdag 26 september 2024 @ 14:48
Controles zijn idd moeilijker mogelijk zelfs niet te doen. Een kennis van me heeft een 45km/u segway en met 1 druk op de knop doet hij 62/u afstappen en hij haalt 45/u.

bij de fietsen, niet trappen en toch versnellen boete :D
Zelvadonderdag 26 september 2024 @ 14:49
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:06 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Zou dan een flink deel weer niet in de auto stappen? Geen idee he, maar kan me voorstellen dat er veel mensen dan weer naar een auto grijpen. Ook niet gewenst lijkt me. Maar goed,als zo'n helmpje je alweer de auto in jaagt, dan ben je ook geeoon een zeiksnor :')
Je denkt echt dat er heel veel mensen een e-bike gebruiken ter vervanging van de auto?

De e-bike is heel vaak alleen maar een zeer milieuonvriendelijke vervanging van de gewone fiets.
Mexicanobakkerdonderdag 26 september 2024 @ 14:59
Gewoon af en toe met de e-bike op de rollerbank
Grrrrrrrrdonderdag 26 september 2024 @ 15:11
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:06 schreef Geschiedkundige het volgende:

[..]
Zou dan een flink deel weer niet in de auto stappen? Geen idee he, maar kan me voorstellen dat er veel mensen dan weer naar een auto grijpen. Ook niet gewenst lijkt me. Maar goed,als zo'n helmpje je alweer de auto in jaagt, dan ben je ook geeoon een zeiksnor :')
Nog beter, de fietspaden raken namelijk aardig overvol. *O*
pmponerdonderdag 26 september 2024 @ 15:24
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:59 schreef Mexicanobakker het volgende:
Gewoon af en toe met de e-bike op de rollerbank
Ja dat werkt dus niet
Lurfdonderdag 26 september 2024 @ 15:38
Kenteken voor alle tweewielers, maximumsnelheid van 25 km/h en op elke straathoek een flitspaal. De fatbike is een afschuwelijk ding, maar dat kun je die fiets niet kwalijk nemen. Het gaat toch om het gedrag van de berijders. En dan kunnen wielrenners, scootmobielers en bromfietsers er ook wel wat van.
Geschiedkundigedonderdag 26 september 2024 @ 17:24
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:49 schreef Zelva het volgende:

[..]
Je denkt echt dat er heel veel mensen een e-bike gebruiken ter vervanging van de auto?

De e-bike is heel vaak alleen maar een zeer milieuonvriendelijke vervanging van de gewone fiets.
Geen idee. Ik ken er wel een paar, vandaar mijn opmerking. :P
Noberdonderdag 26 september 2024 @ 17:34
Dat ze maar eens echte problemen op gaan lossen daar in Den Haag en als de media ook eens hun werk gaat doen dan is dat ook weer opgelost.
halfwaydonderdag 26 september 2024 @ 19:40
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 12:53 schreef Geschiedkundige het volgende:
Onze school was vroeger iets meer dan 15 km weg, 30+ km per dag. Nou gewoon ff doortrappen, was je er ook met 45 minuten.

We zijn te verwend tegenwoordig. En die elektrische fietsen helpen ook niet in de strijd tegen overgewicht.
Ik was in 1980 toch maar wat blij met mijn Puchje.
Niks rijbewijs, verzekeren en rijden *O*
WheeledWarriordonderdag 26 september 2024 @ 19:52
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 17:34 schreef Nober het volgende:
Dat ze maar eens echte problemen op gaan lossen daar in Den Haag en als de media ook eens hun werk gaat doen dan is dat ook weer opgelost.
Alle fatbikes terug naar Marokko!
kurk_droogvrijdag 27 september 2024 @ 00:59
Je bent toch ook wel echt een enorme kneus als je op zon fatbikes gaat zitten.
voetbalmanager2vrijdag 27 september 2024 @ 01:39
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:16 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Je zou denken dat detectie-apparatuur ook met zijn tijd meegaat.
Het blijft een kat- en muisspel.
voetbalmanager2vrijdag 27 september 2024 @ 01:39
myShizzlevrijdag 27 september 2024 @ 06:37
Noem het dan een slimbike, wel zo slim
Basp1vrijdag 27 september 2024 @ 07:13
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:36 schreef Vallon het volgende:

[..]
Het opvoeren en kunnen verbergen is met plofmotoren fysisch onmogelijk.
Best heel lastig om je carburateur, cilinderinhoud, uitgevulde spoelpoorten of demperloze uitlaat met een druk op de APP-knop, terug te brengen in goedgekeurde fabrieksstand.


Het vermogen van een motor op een eclectische fiets is ook begrenst op 250 watt, helaas wordt niet elke motor gekeurd en worden volgens verhalen door sluwe Chinezen valse plaatjes gebruikt waardoor op de motor staat dat deze 250 watt is maar stiekem veel meer.
Wantievrijdag 27 september 2024 @ 07:52
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 11:13 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Ik zie ze ook zonder te trappen vanuit stilstand wegrijden bij verkeerslichten. Dat heeft weinig meer met fietsen te maken.
Die voldoen niet aan de huidige wetgeving.
Mutsaers__78vrijdag 27 september 2024 @ 09:06
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 13:14 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Het spijt mij enorm dat ik alvoorns het pennen van mijn idee op dit zeer zakelijke forum niet eerst een juridisch adviseur heb ingeschakeld (van ongeveer 870 euro per uur) om de taal in mijn post zo dicht te timmeren dat het direct copy-poste gebruikt kan worden als officiele neerlandsche wetgeving. Dat is natuurlijk een ontiegelijk redelijke eis die jij daar stelt en totaal niet een vorm van zuigen.

Doei.
Dus je doet wel de moeite om het voor jezelf waterdicht te maken ('dan ben je er volgens mij gewoon'), maar enige kritiek kun je vervolgens niet waarderen.

Je kan ook iets in de trant zeggen als 'oh ja, daar heb ik niet aan gedacht' in plaats van bovenstaande drek te produceren. Je klinkt als iemand waarmee zeer lastig is samen te werken. :{
Wantievrijdag 27 september 2024 @ 09:08
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 12:22 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Vroeger had je fietsen en "rijwielen met hulpmotor", die laatste waren brommers. Hoe moeilijk kan het zijn?
Ik snap het wel, op een gegeven moment kwamen er "snorfietsen", een woord dat nu erg belegen is. Maar toen begon het gedonder. Snorfietsen kon je ook opvoeren. Het verschijnsel snorfiets in de wet is de oorzaak van de problemen nu. Vroeger moest je gewoon een helm op als je een "rijwiel met hulpmotor" had. Nu krijg je allemaal gezeik van verwende homo's die beginnen te piepen als ze een helm opmoeten. :{
Ik heb nooit geweten dat brommers niet harder kunnen dan 25 km//u, en dat je me moest trappen.
SpecialKvrijdag 27 september 2024 @ 09:32
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 09:06 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Dus je doet wel de moeite om het voor jezelf waterdicht te maken ('dan ben je er volgens mij gewoon'), maar enige kritiek kun je vervolgens niet waarderen.

Je kan ook iets in de trant zeggen als 'oh ja, daar heb ik niet aan gedacht' in plaats van bovenstaande drek te produceren. Je klinkt als iemand waarmee zeer lastig is samen te werken. :{
Hoezo zou ik iedereen die pedantisch gelijkje probeert te halen met irrelevante opmerkingen die niks afdoen aan wat ik zei nou weer moeten gaan bedanken zelfs :')

Je mag blij zijn dat ik geen opmerkingen maak over mijn vermoedens dat je op het spectrum zit.
Red_85vrijdag 27 september 2024 @ 09:35
quote:
10s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:05 schreef Vallon het volgende:

[..]
Dat kan dus niet omdat de NL-wet geen onderscheid kan maken.
Een e-bike, hoe ook benoemd, is voor de wet een fiets.
Een wet is ook maar wat je zelf bedenkt en loopt altijd achter

Ondersteunde fiets= helmplicht.

Heel makkelijk.
Red_85vrijdag 27 september 2024 @ 09:37
Leuk hoor. 40+ rijden op bandjes met weinig wegcontact. Nog hardere ongelukken vanwege weinig grip.

Goed bezig.
Mutsaers__78vrijdag 27 september 2024 @ 09:47
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 09:32 schreef SpecialK het volgende:
Hoezo zou ik iedereen die pedantisch gelijkje probeert te halen met irrelevante opmerkingen die niks afdoen aan wat ik zei nou weer moeten gaan bedanken zelfs :')

Je mag blij zijn dat ik geen opmerkingen maak over mijn vermoedens dat je op het spectrum zit.
Anders maak je even duidelijk dat het inderdaad zeer lastig samenwerken met jou zal zijn. Bedankt voor de bevestiging!
SpecialKvrijdag 27 september 2024 @ 10:08
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 09:47 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Anders maak je even duidelijk dat het inderdaad zeer lastig samenwerken met jou zal zijn. Bedankt voor de bevestiging!
Jij bent hier Sheldon Cooper-achtige betweet antwoorden aan het posten en nu ben je verbolgen dat ik hier niet als een brave amerikaanse-sitcom-lachband daar charmant en leuk in mee ga?

Ik hoop dat je in het echte leven dat soort dingen niet constant flikt want er is eigenlijk in sociale situaties weinig geduld voor. Misschien dat je op je werk er mee weg komt. Wat dacht je precies? Dat je vrienden dingen denken als: "ohhh wat is die jongen toch slim dat hij al die uitzonderingssituaties kan opnoemen op ELK FUCKING DING WAT IK EVEN LAAGDREMELIG WILDE COMMUNICEREN". Continu tegen mensen indenken is.. en nou blijf ik relatief netjes: "schijtvermoeiend gedrag".
Mutsaers__78vrijdag 27 september 2024 @ 10:09
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 10:08 schreef SpecialK het volgende:

Maak het nog duidelijker. :')
Joppiezvrijdag 27 september 2024 @ 10:14
Den Haag heeft het niet zo (en nooit gehad) met dit soort bijdehand gedrag. Het zal dus wel snel opgelost worden.
spicymchaggisvrijdag 27 september 2024 @ 10:21
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 10:48 schreef Hyperdude het volgende:
"tokkiefiets" lijkt mij juridisch waterdicht. :P
De marginalopède.
Momovrijdag 27 september 2024 @ 10:27
Gewoon helmpjes en minimale leeftijd 16 jaar voor alle elektrische fietsen en een maximum snelheid, dus ook voor oma Ans en opa Bert.
Isdatzovrijdag 27 september 2024 @ 10:35
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 10:27 schreef Momo het volgende:
Gewoon helmpjes en minimale leeftijd 16 jaar voor alle elektrische fietsen en een maximum snelheid, dus ook voor oma Ans en opa Bert.
Ik heb persoonlijk meer last van senioren waarbij het hoofd en lichaam langzamer gaat dan de e-bike en niet de flauwste notie hebben van wat er om hun heen gebeurt dan die dwazen die op hun opgevoerde tokkiefietsen door de stad scheuren en vooral een gevaar voor zichzelf zijn.
Wantievrijdag 27 september 2024 @ 10:42
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 09:37 schreef Red_85 het volgende:
Leuk hoor. 40+ rijden op bandjes met weinig wegcontact. Nog hardere ongelukken vanwege weinig grip.

Goed bezig.
Die bike gaat maar tot 25 km/u.
Stoorzendertvrijdag 27 september 2024 @ 10:49
Vraag me af of daar nog echt markt voor is. Zelfs de fatbike-tokkies zijn niet zo dom om hier in te trappen. Toch?! Over niet al te lange tijd is de regelgeving dan ook doorgevoerd voor deze 'skinnybike'. Dan hebben ze 2 openstaande leningen op fietsen die niet gebruikt worden 8)7
Glazenmakervrijdag 27 september 2024 @ 10:55
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2024 10:42 schreef Wantie het volgende:

[..]
Die bike gaat maar tot 25 km/u.
Tot kinderen hem onvermijdelijk gaan opvoeren en dan door de nieuwe wetgeving nog gevaarlijker rondrijden.
Wantievrijdag 27 september 2024 @ 11:21
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 10:55 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Tot kinderen hem onvermijdelijk gaan opvoeren en dan door de nieuwe wetgeving nog gevaarlijker rondrijden.
Dat geldt voor elke electrische fiets.

Ik snap ook niet dat ouders kinderen zulke fietsen geven.
En waarom daar geen aandacht voor is.
Red_85vrijdag 27 september 2024 @ 12:06
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2024 10:42 schreef Wantie het volgende:

[..]
Die bike gaat maar tot 25 km/u.
'Officieel'
kurk_droogvrijdag 27 september 2024 @ 12:18
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 september 2024 10:35 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ik heb persoonlijk meer last van senioren waarbij het hoofd en lichaam langzamer gaat dan de e-bike en niet de flauwste notie hebben van wat er om hun heen gebeurt dan die dwazen die op hun opgevoerde tokkiefietsen door de stad scheuren en vooral een gevaar voor zichzelf zijn.
Ik heb persoonlijk totaal geen last van die ouderen. Maar die pikkies op die fatbikes razen overal doorheen, over de stoep en winkelstraten en geven ook nog een grote bek. En allemaal met zwarte jasjes aan.. Nee, het probleem zit toch bij die kneuzen ipv de ouderen.
DjVerovrijdag 27 september 2024 @ 12:21
Ondernemers die de regels van stoffige figuren in ivoren torentjes weten te omzeilen, zijn de beste ondernemers. _O_ Net zoals die kerel ergens in Twente die gratis hotelkamers geeft bij een flesje water van ¤110, om zo die btw-verhoging te omzeilen. _O_
Wantievrijdag 27 september 2024 @ 13:05
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 12:06 schreef Red_85 het volgende:

[..]
'Officieel'
Klopt, en de rest gewoon aanpakken.
Het gaat hier vooral om de schoolgaande jeugd tussen de 10 en 15 jaar oud begreep ik.

Zet gewoon fuiken uit en kijk of ze te snel gaan.
Dat werd vroeger ook gewoon gedaan. Tegen opgevoerde brommers, maar ook ondeugdelijke fietsen.
Daar was dan een fietsenmaker bij aanwezig en mocht je ter plekke kiezen uit een boete of reparatie.
Wantievrijdag 27 september 2024 @ 13:07
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 10:55 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Tot kinderen hem onvermijdelijk gaan opvoeren en dan door de nieuwe wetgeving nog gevaarlijker rondrijden.
Daarom ook gewoon de bestaande wetgeving beter handhaven.
En pak die ouders aan.
Origami94vrijdag 27 september 2024 @ 13:38
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 12:21 schreef DjVero het volgende:
Ondernemers die de regels van stoffige figuren in ivoren torentjes weten te omzeilen, zijn de beste ondernemers. _O_ Net zoals die kerel ergens in Twente die gratis hotelkamers geeft bij een flesje water van ¤110, om zo die btw-verhoging te omzeilen. _O_
Denk niet dat die gast in Twente het wint bij de rechter als de overheid erachter aan gaat met de FIOD goden. Maar gun het hem graag.
Origami94vrijdag 27 september 2024 @ 13:40
Dunne banden met fatbikes en regen is garantie voor ongelukken.

Je rijdt dan met minder grip en meer gewicht op een swapfiets e-bike band
Red_85vrijdag 27 september 2024 @ 13:44
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2024 13:05 schreef Wantie het volgende:

[..]
Klopt, en de rest gewoon aanpakken.
Het gaat hier vooral om de schoolgaande jeugd tussen de 10 en 15 jaar oud begreep ik.

Zet gewoon fuiken uit en kijk of ze te snel gaan.
Dat werd vroeger ook gewoon gedaan. Tegen opgevoerde brommers, maar ook ondeugdelijke fietsen.
Daar was dan een fietsenmaker bij aanwezig en mocht je ter plekke kiezen uit een boete of reparatie.
Geef je gelijk hier.
Red_85vrijdag 27 september 2024 @ 13:47
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 12:18 schreef kurk_droog het volgende:

[..]
Ik heb persoonlijk totaal geen last van die ouderen. Maar die pikkies op die fatbikes razen overal doorheen, over de stoep en winkelstraten en geven ook nog een grote bek. En allemaal met zwarte jasjes aan.. Nee, het probleem zit toch bij die kneuzen ipv de ouderen.
Jawel. Die ouderen gedragen zich als bakvissen op het fietspad. Lullen een end raak, kijken niet om hun heen en zelfs met spiegel op t stuur hebben ze geen idee van hun omgeving. 10x bellen zonder reactie, dan trek je je bakkes maar open en krijg je een grote bek terug.

En die 25km/h gaat veel te hard voor ze. Flikkeren ze een keer van de fiets af zitten ze rondom in de schaafwonden en breken ze gegarandeerd hun heup. Statistisch gezien is het dan ook meestal binnen 2 jaar echt klaar ook.
Vallonvrijdag 27 september 2024 @ 14:39
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 07:13 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Het vermogen van een motor op een eclectische fiets is ook begrenst op 250 watt, helaas wordt niet elke motor gekeurd en worden volgens verhalen door sluwe Chinezen valse plaatjes gebruikt waardoor op de motor staat dat deze 250 watt is maar stiekem veel meer.
Het is niet sluw maar Chinezen zetten op het plaatje wat wetgevers daar vermeld willen hebben. Uit de fabriek komend, voldoet het en je kunt het de fabrikant/verkoper niet kwalijk nemen met hoe een eigenwijze gebruiker het slimmer toepast.

Het vemogen van een motor niet alleen wordt bepaald door constructie maar ook hoe die met o.a. software kan worden aangestuurd. Een motor van 250W bij zeg 36V levert bij 72V of op een hogere aanstuurfrequentie ineens 500W. Idem, voor de trap & snelheidssensor die normaal wordt afgelezen via o.a. een trapper maar heel simpel kan worden omzeilt. Probleem hierbij is dat het allemaal een "software" aanpassing zijn, die dus niet eenvoudig kan worden getoetst*.

*Het zou wel kunnen - gebeurd o.a. bij tachograaf en elektrameters - maar ik vermoed dat het nog heel erg lang zal gaan nemen voordat wetgevers eisen (kunne) gaan stellen aan 'software' met laat staan hoe dat dan te kunnen controleren en laat staan beboeten.

Wat simpeler is, waar het heel "sluw" gaat lijken met wat de Kamer kennelijk eist van de minister:
1. Alles wat een e-bike dwz pedelecs, voorzien van één uniforme wetgeving.
2. Omdat een e-bike juridisch een fiets is, moet dit ook vanwege handhaving; ook gelden voor normale fietsen.

Dat dan gaan opleggen voor een vette "e-bike" zal dan het doel daarvan flink gaan overstijgen en dan laat ik de EU obstakels nog maar in het hete gras van onenigheid liggen.

Hoe dan wel: is alles wat motorisch aangedreven deelneemt aan het verkeer op de openbare weg moet; heeft een ontheffing of is modeltechnisch goedgekeurd met daarbij vereist: een rijbewijs, helm, verzekering en dus pas vanaf 16 jaar. Of die leeftijd verlaagt moet worden naar 14jaar - lager kan niet vanwege identificatieplicht - is om fragiel geachte kindertjes niet zelf te hoeven laten trappen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 27-09-2024 14:52:44 ]
Vallonvrijdag 27 september 2024 @ 14:41
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 09:35 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Een wet is ook maar wat je zelf bedenkt en loopt altijd achter

Ondersteunde fiets= helmplicht.

Heel makkelijk.
Gezegd maar niet te realiseren met hoe dat dan te handhaven.
Basp1vrijdag 27 september 2024 @ 14:50
quote:
12s.gif Op vrijdag 27 september 2024 14:39 schreef Vallon het volgende:

[..]
Het is niet sluw maar Chinezen zetten op het plaatje wat wetgevers daar vermeld willen hebben. Uot de fabriek komend, voldoet het en je kunt de fabrikant niet wkalijk nemen met hoe een gebruiker het slimmer toepast.
de wetgever wil eerlijke vermeldingen en daarom is het in onze westerse wereld oplichting.
quote:
Het vemogen van een motor niet alleen wordt bepaald door constructie maar ook hoe die met o.a. software kan worden aangestuurd. Een motor van 250W bij zeg 36V levert bij 72V of op een hogere aanstuurfrequentie ineens 500W. Idem, voor de trap & snelheidssensor die normaal wordt afgelezen via o.a. een trapper maar heel simpel kan worden omzeilt. Probleem hierbij is dat het allemaal een "software" aanpassing zijn, die dus niet eenvoudig kan worden getoetst*.

En hoelang gaat een echte 250 watt motor mee als je er 500 watt vermogen doorheen gaat pompen?
Vallonvrijdag 27 september 2024 @ 14:51
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 september 2024 10:35 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ik heb persoonlijk meer last van senioren waarbij het hoofd en lichaam langzamer gaat dan de e-bike en niet de flauwste notie hebben van wat er om hun heen gebeurt dan die dwazen die op hun opgevoerde tokkiefietsen door de stad scheuren en vooral een gevaar voor zichzelf zijn.
Dat is o.a. het probleem dat de wetgever negeert: in hoeverre is iemand in staat om - jong of oud - voldoende veilig beheerst te kunnen deelnemen aan het veeleisende verkeer.

Met bromfiets/motor/auto de incapabele verkeersdeelnemr nog relatief makkelijk te herkennen en dan via boete/intrekking rijbewijs nog tot beter inzicht te brengen. Denk ook aan keuringseisen voor machine maar ook mens. Hoe dat te doen voor de simpele fiets..... zal een flink vraagstuk worden.
WheeledWarriorvrijdag 27 september 2024 @ 14:59
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2024 13:05 schreef Wantie het volgende:

[..]
Klopt, en de rest gewoon aanpakken.
Het gaat hier vooral om de schoolgaande jeugd tussen de 10 en 15 jaar oud begreep ik.

Zet gewoon fuiken uit en kijk of ze te snel gaan.
Dat werd vroeger ook gewoon gedaan. Tegen opgevoerde brommers, maar ook ondeugdelijke fietsen.
Daar was dan een fietsenmaker bij aanwezig en mocht je ter plekke kiezen uit een boete of reparatie.
Yep. Vroeger op de middelbare school ook meerdere keren dat ze in de donkere maanden stonden te controleren op verlichting rondom de scholen. De eerste keer hadden ze dan nog een actie dat het bij een waarschuwing bleef en je je licht meteen kon laten repareren. Twee weken later stonden ze er dan weer en dan was iedereen de sjaak.
Gunnervrijdag 27 september 2024 @ 15:01
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:48 schreef pmponer het volgende:
Controles zijn idd moeilijker mogelijk zelfs niet te doen. Een kennis van me heeft een 45km/u segway en met 1 druk op de knop doet hij 62/u afstappen en hij haalt 45/u.

bij de fietsen, niet trappen en toch versnellen boete :D
Die snelheden op een segway lijken me levensgevaarlijk.
Vallonvrijdag 27 september 2024 @ 15:20
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 14:50 schreef Basp1 het volgende:

[..]
de wetgever wil eerlijke vermeldingen en daarom is het in onze westerse wereld oplichting.
[..]
En hoelang gaat een echte 250 watt motor mee als je er 500 watt vermogen doorheen gaat pompen?
Het wattage van een motor zegt geen drol over met welke (gevaarlijke?) snelheid iemand daarmee kan fietsen rijden of deelnemen aan het verkeer.

Wanneer de wetgever "eerlijk" vermelding wil toepassen moet zij zelf zorgen dat dit ook "eerlijk" getoetst kan worden. Eerlijkheid is sws vrij lastig te definiëren.
Dat de gevestigde marktsector in de EU graag de Chinezen ziet vertrekken, is dan weer haar belang. Liever allemaal een dure Gazaelle van ¤3000 dan een Oubike van ¤700. Los daarvan zijn er natuurlijk de zorgkosten die apparaten zoals autoś en ook fietsers met zich meebrengen.

Levensduur is niet jouw noch mijn probleem. Puur technisch kan een opgevoerde 500W net zolang meegaan als één van 250W. Kwestie van onderhoud en niet constant (piek)belasten.
Gaan eisen dat een motor of accu bij meer dan 250W, in de fik vlieg, lijkt mij ook niet echt wenselijk. Puur technisch zal een fabrikant altijd marge laten want ze willn niet te veel claims (ook voor Chinese fietsen is dat wettelijk 2 jaar).

Verder is de [i]vermogensdefinitie[/i] als "eis" complex wanneer het rendement verbeterd.
Strikt genomen zou de wetgever die oude 250W juist naar 100W moeten terugbrengen zodat het "eerlijk" blijft.
Vroegûh kon een oubollige draaisspoel motor van 250W met een loodaccu van 25kg hooguit een uurtje een handkar aandrijven. Tegenwoordig met moderne materialen en technieken etc... inmiddels ruim voldoende om een FatBike met 35km/u te laten voortrazen en die daarna thuis weer aan te stekkeren is.

NB: een gewone gezonde fietser heeft een trapwattage van ca 250W en kan daarmee relatief makkelijk 20km/u fietsen. Met motor bij, kan die langdurig 500W leveren. Puur fysiek dus met dezelfde inspanning, met gemak 35+km/u fietsen. Dit nog los van opvoeren waarbij 50+ - zonder schade of veel inspanning - goed haalbaar is.
Dit nog los dat een iemand ook piekvermogen heeft dat bij wielrenners (TF niveau) kan oplopen tot 1.750Wat dat ruim voldoende is om zelfs korte tijd 100km/u te fietsen. Het wereldrecord is - zonder motor en op eigen kracht - is zelfs geklokt op 250km/u. Niet aan te raden voor wattjes.
jeroen25vrijdag 27 september 2024 @ 15:46
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 10:48 schreef Hyperdude het volgende:
"tokkiefiets" lijkt mij juridisch waterdicht. :P
U bent niet tot antwoorden verplicht, maar waarom zit er een tokkie op uw fiets?
jeroen25vrijdag 27 september 2024 @ 15:48
quote:
12s.gif Op vrijdag 27 september 2024 15:20 schreef Vallon het volgende:
Het wereldrecord is - zonder motor en op eigen kracht - is zelfs geklokt op 250km/u.
Dat was wel achter een auto met een windscherm.
pmponervrijdag 27 september 2024 @ 16:32
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 september 2024 15:01 schreef Gunner het volgende:

[..]
Die snelheden op een segway lijken me levensgevaarlijk.
Voak buj te bange
Red_85vrijdag 27 september 2024 @ 17:36
quote:
10s.gif Op vrijdag 27 september 2024 14:41 schreef Vallon het volgende:

[..]
Gezegd maar niet te realiseren met hoe dat dan te handhaven.
Dit is lullen om het lullen. Kom je zelf wel eens buiten?

Als je daar geen onderscheid tussen kan maken, ben je als NLse agent je baan niet waard.
Om over de handhavers nog maar de zwijgen.
SymbolicFrankvrijdag 27 september 2024 @ 20:52
Nu nog kleinere en goedkopere varianten waar ook zijwieltjes op passen, zodat ook kinderen vanaf 4 jaar er gebruik van kunnen maken.
Ivo1985vrijdag 27 september 2024 @ 22:11
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 10:24 schreef Mutsaers__78 het volgende:

[..]
Zolang ze zich houden aan de wetgeving, wat is dan het probleem?
De (aangekondigde/te verwachten) wetgeving en de handhaving.

De wetgeving is een probleem omdat deze (mogelijk) makkelijk te omzeilen is en daardoor zijn doel niet bereikt.

De handhaving is al langer een probleem, omdat veel van de fatbike-ergenissen veroorzaakt worden door het overtreden van wetgeving die al jarenlang bestaat.
Zo mag een fiets geen gashendel hebben en mag trapondersteuning tot 25km/u. Met gashendel of bij hogere snelheden wordt de tweewieler een motorvoertuig zonder RDW goedkeuring, geldige kenteken en WA-verzekering en is er dus al een harde aanpak mogelijk voor de gebruikers.
Ook fietsen op voetpaden, trottoirs en voetgangers-zones is iets wat gewoon al lang verboden is en dus aanpakt kan worden.

Dat de huidige overlast op sommige plekken nu zo groot is, komt door een chronisch gebrek aan handhaving van de verkeersregels.
Vallonvrijdag 27 september 2024 @ 22:12
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 17:36 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Dit is lullen om het lullen. Kom je zelf wel eens buiten?

Als je daar geen onderscheid tussen kan maken, ben je als NLse agent je baan niet waard.
Om over de handhavers nog maar de zwijgen.
Ojee..... we gaan de persoonlijke kant op.

Met dat jij het "onderscheid" kan zien en daaraan een waarde toedicht om andere af te meten, ben ik blij dat we wetgeving hebben die de willekeur op grond van een eigen waarneming voorkomt.
Dat iets is te (be)denken wil zeker niet zeggen dat het met wat aflullen is te realiseren.
Red_85vrijdag 27 september 2024 @ 22:22
quote:
15s.gif Op vrijdag 27 september 2024 22:12 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ojee..... we gaan de persoonlijke kant op.

Met dat jij het "onderscheid" kan zien en daaraan een waarde toedicht om andere af te meten, ben ik blij dat we wetgeving hebben die de willekeur op grond van een eigen waarneming voorkomt.
Dat iets is te (be)denken wil zeker niet zeggen dat het met wat aflullen is te realiseren.
Een elektrische fiets kan je gewoon herkennen.
Ga zelf maar de fietswinkel in. En ja ik wordt persoonlijk omdat je ffies wat moet leren om fatsoenlijk aan de discussie mee te kunnen doen.
Vallonvrijdag 27 september 2024 @ 22:25
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 15:48 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
Dat was wel achter een auto met een windscherm.
Kan je nagaan hoe snel dat een Fa(s)tBike kan gaan.

Het lijkt mij iig voldoende duidelijk met dit afdalertje dat het vermogen van een voertuig geen maatstaf kan vormen om het op grond daarvan te beoordelen. Wat wel helpt dat mensen alleen aan het verkeer mogen deelnemen met een geregistreerd voertuig, verzekering en ibv rijbewijs. Iemand kan dan nog steeds de boel overtreden maar zal vanzelf tot beter inzicht worden gedwongen.

De wetgever heeft (wel)bewust willen vasthouden aan eenvoudige wetgeving en nu het botst, gaat die wetgever pleisters plakken door aan te koersen op een algehele helmplicht dat niets gaat oplossen aan het (voor)hoofdelijk wangebruik. Ik zie nu al voor mij. Wat is een helm en wie gaat daar hoe op toezien, moet dat ook gelden voor fietsen met zijwieltjes, etc.etc. ?
Vallonvrijdag 27 september 2024 @ 22:31
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 22:22 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Een elektrische fiets kan je gewoon herkennen.
Ga zelf maar de fietswinkel in. En ja ik wordt persoonlijk omdat je ffies wat moet leren om fatsoenlijk aan de discussie mee te kunnen doen.
Ojee... ik moet wat leren van jou ...... nou ik heb geen enkele boodschap aan jouw discussie voorwaarden..

En nee, een elektrische fiets kent flink meer verschijningen dan je je nu voorstelt.
Nogmaal, hoe iets of iemand eruit ziet, schrijft, praat of zich uitdrukt; mag nooit een maatstaf vormen om tot een eigen maatgevend oordeel te komen.
Elanzaterdag 28 september 2024 @ 09:42
https://nos.nl/artikel/25(...)keverkoper-la-souris

De marktleider in die krengen verkocht dus illegale troep _O-

Ben wel benieuwd hoe anderen landen hier mee omgaan. Of ik heb ontzettend scheelt gekeken maar in Duitsland zie ik ze nauwelijks
.
WheeledWarriorzaterdag 28 september 2024 @ 09:59
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 09:42 schreef Elan het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)keverkoper-la-souris

De marktleider in die krengen verkocht dus illegale troep _O-

Ben wel benieuwd hoe anderen landen hier mee omgaan. Of ik heb ontzettend scheelt gekeken maar in Duitsland zie ik ze nauwelijks
.
Ik heb ze van de zomer in Duitsland en Denemarken ook amper gezien. Wel vaker die elektrische steps in de steden.
stalybridgezaterdag 28 september 2024 @ 10:16
Zijn we niet met een kanon op een mug aan het schieten.

Ik zie regelmatig fatbikes rijden, maar zie ze eigenlijk geen asociaal gedrag vertonen.
WheeledWarriorzaterdag 28 september 2024 @ 10:22
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 10:16 schreef stalybridge het volgende:
Zijn we niet met een kanon op een mug aan het schieten.

Ik zie regelmatig fatbikes rijden, maar zie ze eigenlijk geen asociaal gedrag vertonen.
Beter om je heen kijken dan.
stalybridgezaterdag 28 september 2024 @ 10:25
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 10:22 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Beter om je heen kijken dan.
Of het probleem doet zich niet overal in dezelfde mate voor.
Elanzaterdag 28 september 2024 @ 10:27
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 10:16 schreef stalybridge het volgende:
Zijn we niet met een kanon op een mug aan het schieten.

Ik zie regelmatig fatbikes rijden, maar zie ze eigenlijk geen asociaal gedrag vertonen.
Uhu :')
Het meeste van dat spul is waarschijnlijk nog niet eens per se asociaal maar gewoon totaal incompetent. Omdat ze 14 jaar of jonger zijn en geen enkel besef van verkeersregels of verkeersveiligheid hebben. Laat staan fatsoenlijk risicos kunnen inschatten.
Elanzaterdag 28 september 2024 @ 10:28
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 10:25 schreef stalybridge het volgende:

[..]
Of het probleem doet zich niet overal in dezelfde mate voor.
Het is vooral een stedelijk probleem inderdaad.
Peach_1985zaterdag 28 september 2024 @ 10:51
Gewoon voor alles wat minimaal 25 km/uur kan. Lekker boeiend als je zo'n helm op moet, gaat toch om je veiligheid?
Litphozaterdag 28 september 2024 @ 10:58
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2024 10:21 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
De marginalopède.
Met als signaal een deplora-bel.
Knipoogjezaterdag 28 september 2024 @ 10:59
Noem alle fietsen die zonder te trappen vooruit kunnen gaan powerbikes en laat de regels voor powerbikes gelden.
Dan heb je speed pedelecs (>25km/u), powerbikes (aandrijving zonder trappen/gashendel etc) en e-bikes.
Of je laat gewoon echt alles waar je niet voor hoeft te trappen vallen onder gemotoriseerd voertuig.
Wantiezaterdag 28 september 2024 @ 12:44
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 10:59 schreef Knipoogje het volgende:
Noem alle fietsen die zonder te trappen vooruit kunnen gaan powerbikes en laat de regels voor powerbikes gelden.
Dan heb je speed pedelecs (>25km/u), powerbikes (aandrijving zonder trappen/gashendel etc) en e-bikes.
Of je laat gewoon echt alles waar je niet voor hoeft te trappen vallen onder gemotoriseerd voertuig.
Een legale fatbike gaat niet vooruit zonder te trappen,met uitzondering van de walk assist.
Knipoogjezaterdag 28 september 2024 @ 12:53
quote:
1s.gif Op zaterdag 28 september 2024 12:44 schreef Wantie het volgende:

[..]
Een legale fatbike gaat niet vooruit zonder te trappen,met uitzondering van de walk assist.
Ugh, en de pakkans is natuurlijk te klein. Tja, dan gewoon eBikes <16 verbieden. Zo makkelijk kan het zijn. Net als brommers.
Ivo1985zaterdag 28 september 2024 @ 12:55
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 10:51 schreef Peach_1985 het volgende:
Gewoon voor alles wat minimaal 25 km/uur kan. Lekker boeiend als je zo'n helm op moet, gaat toch om je veiligheid?
Uhh. Die regel is er al. Alles wat harder dan 25km/u gaat is voor de wet een motorvoertuig. Geldt dus voor dat de RDW een typegoedkeuring moet afgeven en dat de bestuurder in bezit moet zijn van een geldig rijbewijs voor de voertuig categorie en een helm of gordel moet dragen (afhankelijk van het aantal wielen van het voertuig).
Ivo1985zaterdag 28 september 2024 @ 12:58
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 10:59 schreef Knipoogje het volgende:
Noem alle fietsen die zonder te trappen vooruit kunnen gaan powerbikes en laat de regels voor powerbikes gelden.
Dan heb je speed pedelecs (>25km/u), powerbikes (aandrijving zonder trappen/gashendel etc) en e-bikes.
Of je laat gewoon echt alles waar je niet voor hoeft te trappen vallen onder gemotoriseerd voertuig.
Waarom powerbikes?

We hebben al tientallen jaren benamingen voor fietsen die je zonder te trappen met behulp van een motor kunt laten voortbewegen. We noemen het een bromfietsen, snorfietsen en (snor)scooters.

Dat het uiterlijk en type motor daarvan evolueert maakt niet dat er een nieuwe voertuigcategorie nodig is.
Ivo1985zaterdag 28 september 2024 @ 13:00
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 12:53 schreef Knipoogje het volgende:

[..]
Ugh, en de pakkans is natuurlijk te klein. Tja, dan gewoon eBikes <16 verbieden. Zo makkelijk kan het zijn. Net als brommers.
Wat gaat dat helpen als de pakkans heel klein is?
Knipoogjezaterdag 28 september 2024 @ 13:02
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 13:00 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Wat gaat dat helpen als de pakkans heel klein is?
Daar zul je wat op moeten verzinnen. Scholen kunnen daar wellicht een rol in spelen. Daar gaan de meeste <16 jarigen immers naar toe op hun fatbike.
Peach_1985zaterdag 28 september 2024 @ 13:43
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 12:55 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Uhh. Die regel is er al. Alles wat harder dan 25km/u gaat is voor de wet een motorvoertuig. Geldt dus voor dat de RDW een typegoedkeuring moet afgeven en dat de bestuurder in bezit moet zijn van een geldig rijbewijs voor de voertuig categorie en een helm of gordel moet dragen (afhankelijk van het aantal wielen van het voertuig).
Ja ik zeg het verkeerd, bedoel alles wat max. 25 km/uur kan 🙈
Stoney3Kdinsdag 1 oktober 2024 @ 15:46
quote:
17s.gif Op donderdag 26 september 2024 11:29 schreef Speedfight het volgende:
De wet had in eerste instantie al verwoord moeten woorden als "alle gemotoriseerde voertuigen die harder dan 20km /u rijden" om dit te voorkomen.
Dat niemand dat ziet aankomen... 8)7
Ja, noem ze 'snorfietsen' en laat ze een blauwe kentekenplaat voeren?
Wantiedinsdag 1 oktober 2024 @ 15:53
quote:
17s.gif Op donderdag 26 september 2024 11:29 schreef Speedfight het volgende:
De wet had in eerste instantie al verwoord moeten woorden als "alle gemotoriseerde voertuigen die harder dan 20km /u rijden" om dit te voorkomen.
Dat niemand dat ziet aankomen... 8)7
Zit je met een helm op, op je snorfiets, terwijl de fietsers je links en rechts voorbij fietsen...
Vallondinsdag 1 oktober 2024 @ 20:40
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 september 2024 10:51 schreef Peach_1985 het volgende:
Gewoon voor alles wat minimaal 25 km/uur kan. Lekker boeiend als je zo'n helm op moet, gaat toch om je veiligheid?
Iemand moet zelf maar uitmaken wat die wil doen voor de eigen veiligheid om bij schuld dan zelf zelf de ziekenhuis rekening te gaan (af)betalen.

Verder allemaal doekjes voor het bloeden waarbij die eigen helm niet de omstanders beschermen tegen een aanrijding noch wandgedrag voorkomt. Wat beter zal helpen om letterlijk alles dat motorisch op de openbare weg wordt bestuurd, een rijbewijs en aanverwanten vereist.
Iemand kan dan nog steeds verkeerd bezig zijn maar weet tenminste hoe het wel moet en kan bij overtredingen conform worden vervolgd. Ik denk stellig dat iemand niet heel snel z'n rijbewijs gaat opofferen of zonder rijbewijs strafrechterlijk vervolgd wil worden door wangedrag ten toon te willen spreiden.
O ja, dat rijbewijs betekent gelijk dat voertuigen alleen vanaf 16+ (uitzonderingend daargelaten) mag worden bestuurd. Waar uitzonderingen gelden, neemt de overheid de verantwoording voor eventuele risico's en schade.