SnodeSnuiter | donderdag 26 september 2024 @ 10:20 |
https://nos.nl/l/2538543Was te verwachten natuurlijk, precies zoals de verantwoordelijk minister het al aangaf maar de kamer wilde wat anders ![]() | |
michiel_merk | donderdag 26 september 2024 @ 10:23 |
Begint steeds meer op de jaren 60/70 modellen te lijken | |
Toine51 | donderdag 26 september 2024 @ 10:24 |
Ouders die voor een 12-jarige luie hond zo'n fiets kopen...![]() | |
Mutsaers__78 | donderdag 26 september 2024 @ 10:24 |
Zolang ze zich houden aan de wetgeving, wat is dan het probleem? | |
Isdatzo | donderdag 26 september 2024 @ 10:24 |
Meen je niet ![]() | |
mvdejong | donderdag 26 september 2024 @ 10:25 |
Het is gewoonweg onmogelijk om een sluitende definitie van een fatbike te maken, dat riep ik al vanaf het eerste moment dat er gesproken werd over regeltjes specifiek voor fatbikes. | |
Twiitch | donderdag 26 september 2024 @ 10:28 |
Geen verkeerd plan. [ Bericht 9% gewijzigd door Twiitch op 26-09-2024 10:36:18 ] | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 26 september 2024 @ 10:32 |
Dit zag iedereen met verstand aan komen. Het is een elektrische fiets. | |
Captain_Ghost | donderdag 26 september 2024 @ 10:37 |
Hou gewoon simpel.. voor iedereen die e fiets willen rijden. Gewoon leeftijd op 16 zetten. Dat is makkelijk en haalbaar. | |
Farenji | donderdag 26 september 2024 @ 10:38 |
Hoe dun is "skinny" precies? 9mm race bandjes? | |
deedeetee | donderdag 26 september 2024 @ 10:47 |
Het ziet er uit als een bromfiets, dikke banden en geen normaal fietszadel en ook nog een motortje. ik begrijp niet waarom het dan onder * fiets * valt. Het is géén fiets. edit : dat vergat ik nog trappen komt er nauwelijks aan te pas, ff aanzwengelen en gáán. Aan t eind van de straat ff je benen gebruiken en hoppa je vliegt weer verder. [ Bericht 33% gewijzigd door deedeetee op 26-09-2024 11:54:03 ] | |
Hyperdude | donderdag 26 september 2024 @ 10:48 |
"tokkiefiets" lijkt mij juridisch waterdicht. ![]() | |
Chadi | donderdag 26 september 2024 @ 10:48 |
Je kan gewoon alle elektrisch aangedreven fietsen onder die wet gooien. Ben je van dat gehannes af. | |
Isdatzo | donderdag 26 september 2024 @ 10:50 |
fiets (de; m en v; meervoud: fietsen) 1 tweewielig voertuig dat wordt voortbewogen door op pedalen te trappen: een elektrische fiets fiets waarbij een deel van de voor het trappen benodigde energie wordt geleverd door een of meer accu's | |
GerryDV | donderdag 26 september 2024 @ 10:51 |
Precies. Het is dus geen fiets. | |
Hexagon | donderdag 26 september 2024 @ 11:05 |
Mja, de minister herijkt even de regelgeving en dat gaat als hamerstuk naar de kamer. En al die Skinnybikes kunnen de shredder in. ![]() | |
Hexagon | donderdag 26 september 2024 @ 11:06 |
Heb door dit topic dit nummer in mijn hoofd. ![]() | |
WheeledWarrior | donderdag 26 september 2024 @ 11:08 |
Echt he, het zijn 9 vd 10 keer dezelfde types op die fietsen. | |
Ama | donderdag 26 september 2024 @ 11:10 |
Ik vind het vooral bijzonder dat ze allemaal gewoon zo'n ding krijgen van papa en mama. Ik kreeg echt niet zo'n duur ding op die leeftijd. ![]() ![]() | |
Isdatzo | donderdag 26 september 2024 @ 11:11 |
Dat is het wel, tot je een gashendel monteert. | |
WheeledWarrior | donderdag 26 september 2024 @ 11:13 |
Ik zie ze ook zonder te trappen vanuit stilstand wegrijden bij verkeerslichten. Dat heeft weinig meer met fietsen te maken. | |
Origami94 | donderdag 26 september 2024 @ 11:15 |
Als school een aantal km verderop is zoals in de Polder en de bus uitbezuinigd is dit prima | |
SnodeSnuiter | donderdag 26 september 2024 @ 11:15 |
![]() | |
JeMoeder | donderdag 26 september 2024 @ 11:15 |
Doe gewoon een typekeuring en plak er alsnog het stempel 'fatbike' op. Ik begrijp niet wat het issue is. | |
VanKuikeren | donderdag 26 september 2024 @ 11:22 |
Zou je niet gewoon een helmplicht voor fietsen in het leven kunnen roepen en die vervolgens gedogen voor fietsen en niet voor fatbikes? | |
Farenji | donderdag 26 september 2024 @ 11:23 |
Die naam fatbike slaat ook nergens op, alsof het om die dikke banden gaat. Het gaat om de motor en dat die makkelijk op te voeren is. Daar kun je prima regelgeving voor maken, maar uiteindelijk gaat het niet eens om de regels maar om hoe het gehandhaafd wordt. | |
WheeledWarrior | donderdag 26 september 2024 @ 11:25 |
Niet deze onzin weer. De meesten scheuren er gewoon korte afstanden mee binnen de bebouwde kom. | |
Speedfight | donderdag 26 september 2024 @ 11:29 |
De wet had in eerste instantie al verwoord moeten woorden als "alle gemotoriseerde voertuigen die harder dan 20km /u rijden" om dit te voorkomen. Dat niemand dat ziet aankomen... ![]() | |
SpecialK | donderdag 26 september 2024 @ 11:41 |
Precies 1. Alles met een motor moet een nummerbordje hebben op de achterkant. Ongeacht snelheid. Want het lokt gedrag uit bij bepaalde figuren en je moet kunnen bellen over iemands roekeloze gedrag. 2. Alles gemotoriseerd boven de 20km/u moet een minimumleeftijd. 3. Alles gemotoriseerd boven de 30km/u moet een helm. 4. Alles gemotoriseerd boven de 40km/u mag niet op het fietspad. Dan ben je er volgens mij gewoon. [ Bericht 1% gewijzigd door SpecialK op 26-09-2024 11:54:40 ] | |
Ama | donderdag 26 september 2024 @ 11:44 |
Wat een onzin. Ik leef ook nog en moest elke dag 30 minuten heen en 30 minuten terug fietsen en genoeg kinderen/pubers die nog verder moesten fietsen. | |
Lichtloper | donderdag 26 september 2024 @ 11:48 |
Kan je prima vinden, maar of de overheid het met politieagenten moet afdwingen is wel weer een paar stappen verder. Ouders moeten daar hun eigen lijn in kunnen bepalen. | |
Toine51 | donderdag 26 september 2024 @ 11:49 |
"Een aantal km verderop....." Vroeger fietsten we 20 km om op school te komen... Rubberen stoeptegelgeneratie van nu met hun obesitas symptomen... ![]() | |
Vallon | donderdag 26 september 2024 @ 11:50 |
Zie ook NWS / VVD: helmplicht, minimumleeftijd 16 en brommerrijbewiis voor fatbike Herhaling van zetten en vooral verbazingwekkend met "wie zijn die politici" die kennelijk zijn losgezongen van een werkelijkheid. Kern issue is dat een fiets met trapondersteuning niet apart is aan te pakken omdat hiervoor de (EU) wetgeving zal moeten worden aangepast. Op z'n best kan men - nationaal - een algemene helmplicht opleggen voor alle fietsers die ik dan vooral zie afstevenen op frontale voorhoofdskwab botsing. | |
Mutsaers__78 | donderdag 26 september 2024 @ 11:50 |
Dus in een boot die harder gaat dan 30 kn/u (16 knopen) dient een helm te dragen in dat ding? Dus je dient te allen tijde in een auto een helm te dragen? | |
Vincent_student | donderdag 26 september 2024 @ 11:52 |
Zelfde gedrag als fabrikanten die een overload suiker in hun producten gooien (zoals Nutella). Gezondheid en veiligheid interesseert ze geen moer. Als ze maar flinke winsten maken. Dus dat kinderen zich kapot rijden, wat maakt het uit, als ik maar centen heb. Dat is een beetje de houding. Helemaal niet meedenken. | |
SpecialK | donderdag 26 september 2024 @ 11:52 |
- We hebben het over de weg. Niet het water. - Auto's hebben een eigen categorie maar je kan stellen dat een voertuig met een kooi geen helm nodig heeft dus in je canta hoef je geen helm te dragen. | |
Vallon | donderdag 26 september 2024 @ 11:53 |
Dat lijkt simpel maar 1 & 2 gaat dus niet...... iets met EU richtlijnen waar een fiets met hulpmotor, een fiets is Zelfs item 2 en 3 is ruzie maken op het fietspad en item 4 idem maar dan op de weg waar auto's rijden. | |
Vallon | donderdag 26 september 2024 @ 11:54 |
Zelfs op een gekooide motor, hoef je geen helm te dragen. | |
SpecialK | donderdag 26 september 2024 @ 11:55 |
Dat zeg ik. | |
Vallon | donderdag 26 september 2024 @ 11:56 |
Vertel dan maar: hoe? en voordat je gaat roepen, lees even de verkeersdefinities. Met hedendaagse technieken is het extreem ingewikkeld om vast te stellen of en zo ja een fiets niet voldoet aan de eisen om zo een onderscheid te kunnen maken. Definieer: gashendel ? wat prima een APP kan zijn e.d. klink leuk, vertel maar hoe en moet je dus letterlijk alles wat enige gelijkenis heeft met een fiets gaan type goedkeuren..... ik geef je dat te doen. Laat staan hoe een handhaver dat moet vaststellen. Nope... je vergeet de EU regelgeving die spreekt over een pedelec (fiets met trapondersteuning). [ Bericht 14% gewijzigd door Vallon op 26-09-2024 12:08:24 ] | |
Farenji | donderdag 26 september 2024 @ 11:59 |
Het is met brommers/scooters ook gelukt. | |
Vallon | donderdag 26 september 2024 @ 12:03 |
Ja, omdat dat een aparte voertuig categorie is. Een brommer/scooter heeft - doorgaans, tenzij oud - geen trappers en is dus sws geen fiets en daarmee dus te onderscheiden. Het is vermakelijk hoe de wereld van simpel "wensen" botst met die van de praktijk. | |
Origami94 | donderdag 26 september 2024 @ 12:13 |
"de meeste" Dat kan je nooit weten | |
Origami94 | donderdag 26 september 2024 @ 12:13 |
Jij had het als kind dan ook wat makkelijker dan de nieuwe generatie | |
Farenji | donderdag 26 september 2024 @ 12:14 |
Je kan toch een nieuwe categorie maken. Een ebike is uitermate makkelijk van een normale fiets te onderscheiden door de electrische motor. Er is nu ook al een aparte categorie voor de speed-pedalec. Moet je al heel lang verplicht een nummerplaat voor hebben en een helm dragen. | |
Ama | donderdag 26 september 2024 @ 12:15 |
![]() | |
quo_ | donderdag 26 september 2024 @ 12:20 |
Dit wordt dus 14+ en een helmplicht voor alle e-bikes. En zoals ik eerder schreef dan graag regelen dat bij wielen kleiner dan 26 inch en banden breder dan 6 cm de helm roze van kleur moet zijn en voorzien van een "my little pony" bestickering. | |
Vincent_student | donderdag 26 september 2024 @ 12:22 |
Vroeger had je fietsen en "rijwielen met hulpmotor", die laatste waren brommers. Hoe moeilijk kan het zijn? Ik snap het wel, op een gegeven moment kwamen er "snorfietsen", een woord dat nu erg belegen is. Maar toen begon het gedonder. Snorfietsen kon je ook opvoeren. Het verschijnsel snorfiets in de wet is de oorzaak van de problemen nu. Vroeger moest je gewoon een helm op als je een "rijwiel met hulpmotor" had. Nu krijg je allemaal gezeik van verwende homo's die beginnen te piepen als ze een helm opmoeten. ![]() | |
Mutsaers__78 | donderdag 26 september 2024 @ 12:23 |
Nee, wij (jij) hebben het over gemotoriseerde voertuigen. Neuh, lijkt mij geen goed idee. ![]() | |
sanger | donderdag 26 september 2024 @ 12:28 |
Precies, dan straf je alleen degene waar het om te doen is. De echte ebike gebruikers, zoals opa en oma, hebben toch geen fiets die harder kan. Lost alleen het probleem van opvoeren niet op. Maar dat was vroeger al zo met scooters... Rollenbank toch weer? | |
matspontius | donderdag 26 september 2024 @ 12:34 |
Aso bak voor luie donders | |
de_boswachter | donderdag 26 september 2024 @ 12:41 |
Paupers maken iets voor paupers | |
Geschiedkundige | donderdag 26 september 2024 @ 12:46 |
Elektrische fietsen begrenzen op 15km/u. Dat is snel genoeg. Wil je sneller, dan trap je maar wat harder zoals vroeger. Ben je direct ook van die oma's af die levensmoe zijn met hun racen. | |
pmponer | donderdag 26 september 2024 @ 12:50 |
Ik vind het geen onzin, onze dochter moet elke dag minimaal 35 km fietsen, ov is geen optie. Dus ze is al een paar jaar blij met haar electrische fiets. Deze is niet opgevoerd, en je moet ook echt trappen om vooruit te komen. Door een aanpassing in de wet zou ze deze niet meer kunnen gebruiken. | |
Sapstengel | donderdag 26 september 2024 @ 12:51 |
Als elke elektrische fiets een helmplicht heeft stap ik wel dronken in de auto. Geouwehoer. | |
Geschiedkundige | donderdag 26 september 2024 @ 12:53 |
Onze school was vroeger iets meer dan 15 km weg, 30+ km per dag. Nou gewoon ff doortrappen, was je er ook met 45 minuten. We zijn te verwend tegenwoordig. En die elektrische fietsen helpen ook niet in de strijd tegen overgewicht. | |
pmponer | donderdag 26 september 2024 @ 12:58 |
Ik heb zelf ook 20+ km's enkele reis gefietst, maar zodra het echt herfst/winter werd kwam er wel een andere oplossing, een oplossing die nu minder gunstig is als een electrische fiets. Wat eigenlijk grappig is aan dit hele verhaal, men is zich aan het verdiepen over een aanscherping in de wet, terwijl het probleem de opgevoerde fiets al verboden is. Dus meer controle zou beter zijn. Het is eigenlijk hetzelfde met het vuurwerk, waar mensen last van hebben is al verboden. Maar gehandhaafd wordt er toch niet dus gaan we meer regels verzinnen. | |
Geschiedkundige | donderdag 26 september 2024 @ 13:00 |
Wij moesten gewoon fietsen, dusja ![]() Dat is inderdaad zo ja, de grootste probleemmakers zitten op een nu al verboden fiets. | |
SpecialK | donderdag 26 september 2024 @ 13:14 |
Het spijt mij enorm dat ik alvoorns het pennen van mijn idee op dit zeer zakelijke forum niet eerst een juridisch adviseur heb ingeschakeld (van ongeveer 870 euro per uur) om de taal in mijn post zo dicht te timmeren dat het direct copy-poste gebruikt kan worden als officiele neerlandsche wetgeving. Dat is natuurlijk een ontiegelijk redelijke eis die jij daar stelt en totaal niet een vorm van zuigen. Doei. | |
Origami94 | donderdag 26 september 2024 @ 13:18 |
Niks gelezen over het kwakkelende onderwijs? Ach ja voor sommige is alleen asiel interessant. | |
Fietsenrek | donderdag 26 september 2024 @ 13:20 |
Misschien nog een kentekenplaatje achterop en dan heeft de overheid nog een mooi verdienmodel ook. | |
pmponer | donderdag 26 september 2024 @ 13:31 |
Deze https://www.ad.nl/binnenl(...)rwondingen~ae84c2b9/ kunnen de boa's dus bij elk schoolplein al weghalen. | |
Vallon | donderdag 26 september 2024 @ 13:39 |
Nee, dat kan NL dus niet; en op EU niveau ben je zo 10-15 jaar verder voordat het ergens door een commissie is goedgekeurd om daarna door de landelijke wetgeving te moeten worden afgekaart. Iets dat afgestudeerde TK politici dus kennelijk (bewust) niet willen snappen om toch te eisen. Een -e-biek is voor de wet een fiets: https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2024-01-01#Hoofdstuk5 Een speed-pedelec (vermogen > 250W) is voor de wet een bromfiets (dus RBW, verzekering en helm) Verder, heerlijke popcorn. ![]() ![]() | |
Vallon | donderdag 26 september 2024 @ 13:42 |
Nou vertel maar: hoe herken je een e-bike en onderscheid je die van een ding dat een fiets genoemd kan worden ? Het enige dat er juridisch overblijft, is elke fietser verplichten tot gebruik van een helm en ik mij ernstig afvraag waar de hersencellen zijn gebleven die vooral aso-verkeersgedrag wilde aanpakken ? [ Bericht 2% gewijzigd door Vallon op 26-09-2024 14:01:31 ] | |
Vallon | donderdag 26 september 2024 @ 13:45 |
Fietsplaatje van 1939 terug....... niet dat het iets oplost maar (ver)dient wel lekker. Ook niet, want je kan dat als EU wel willen (om zo de eigen markt te beschermen) wat zeker niet wil zeggen dat dit juridisch zomaar een maatschappelijke probleem oplost. | |
Geschiedkundige | donderdag 26 september 2024 @ 13:46 |
En wat heeft dat te maken met een al dan niet elektrische fiets? | |
Origami94 | donderdag 26 september 2024 @ 13:49 |
15 km/u haal je al met een gejatte omafiets ![]() Een beetje racefietser haalt 35 km/u | |
AchJa | donderdag 26 september 2024 @ 13:49 |
Tsja, net zoals brommers vroeger de mogelijkheid moesten hebben om te fietsen. Want het was per slot van rekening een "fiets met hulpmotor" Daarom hebben bv. de oude Zundapps en Kreidlers etc. ook fietstrappers ipv vaste steps. Edit:
[ Bericht 60% gewijzigd door AchJa op 26-09-2024 14:03:08 ] | |
Geschiedkundige | donderdag 26 september 2024 @ 13:53 |
Ja precies mijn punt. Oma hoeft ook niet harder dan 15 km/u te gaan. Daarboven kun je prima zelf trappen, ga je niet dood van hoor. Ben maar niet bang. | |
Origami94 | donderdag 26 september 2024 @ 13:53 |
Boomer gespot Alsof jij in een vorig leven je netjes aan de wetten hield | |
Geschiedkundige | donderdag 26 september 2024 @ 13:55 |
Ah, ja de boomer kaart, dan zijn de argumenten op.. Ik ben 33 jaar trouwens. Dus een echte boomer, good call ![]() En wat heeft het 'aan de wet houden' met mijn 'voorstel' te maken? | |
mitchelll0181 | donderdag 26 september 2024 @ 13:59 |
Ja dat krijg je met die halftamme regels Vroeger mocht je gewoon op niets gemotoriseerds rijden. Zo simpel is het toch. KLAAR | |
Vallon | donderdag 26 september 2024 @ 14:01 |
Deels gelijk waarbij de stand van techniek van nu een stuk sneller gaat dan de wetgever kan of eigenlijk - green deal - wil(de) bedenken. Naarmate dat onderdelen kleiner/slimmer worden, zijn die makkelijker te integreren en daarmee het buitengewoon lastig wordt om nog door een opsporingsambtenaar te herkennen en laat staan is te beboeten. Een moderne e-bike met bv geïnegreerde (frame) accu is nog nauwelijks te onderscheiden van een gewone fiets. Niet heel moeilijk om bv een motor van 750W in te bouwen die zich voordoet als eentje van 250W. Het verschil is hooguit de prijs/duurzaamheid. Waar het in basis misging is wannane gedrag om de e-bike - voorheen spartamet voor bejaarden - te promoten door die gelijk te stellen aan een fiets en die reclame nu als boemerang terugkeert. Dan boos worden op fabrikanten is vooral wegekijken dat zij dingen maken die mensen willen & mogen gebruiken. | |
Grrrrrrrr | donderdag 26 september 2024 @ 14:01 |
Gewoon een helmplicht invoeren voor alle elektrieke bikes. Moet je eens kijken hoe snel ze uit het straatbeeld verdwijnen. ![]() | |
Vallon | donderdag 26 september 2024 @ 14:05 |
Dat kan dus niet omdat de NL-wet geen onderscheid kan maken. Een e-bike, hoe ook benoemd, is voor de wet een fiets. | |
fluitbekzeenaald2.0 | donderdag 26 september 2024 @ 14:06 |
Ik dacht even dat ik de Speld las ![]() Maar gewoon die dingen begrenzen en daar stevig op controleren, zoals met de scooter in die tijden van weleer, was geen optie? | |
Geschiedkundige | donderdag 26 september 2024 @ 14:06 |
Zou dan een flink deel weer niet in de auto stappen? Geen idee he, maar kan me voorstellen dat er veel mensen dan weer naar een auto grijpen. Ook niet gewenst lijkt me. Maar goed,als zo'n helmpje je alweer de auto in jaagt, dan ben je ook geeoon een zeiksnor ![]() | |
Origami94 | donderdag 26 september 2024 @ 14:07 |
Dat is een beetje het probleem van tegenwoordig met technologie en het klikken op een knop voor een reset to default setting (dus met begrenzer) | |
Origami94 | donderdag 26 september 2024 @ 14:08 |
Beetje lastig voor mij wel aangezien het in het centrum hier overal betaald parkeren is. En een parkeervergunning van 600 euro per maand te duur is. | |
Vallon | donderdag 26 september 2024 @ 14:11 |
Wel vermakelijk en ook begrijpelijk maar zijn het drogredenen omtrent opvattingen die juridisch - gelukkig - niet zijn te kaderen. | |
Geschiedkundige | donderdag 26 september 2024 @ 14:11 |
In zulk geval zet je een helm op of ga je gewoon trappen. Probleem - dat er niet is - opgelost. | |
bleiblei | donderdag 26 september 2024 @ 14:13 |
Ik snap niet waarom jongeren en kinderen jonger dan 16 op een gemotoriseerd voertuig naar school moeten kunnen. Dat is toch het allermakkelijkste? Elk voertuig dat harder dan 5km/u kan, moet de bestuurder minimaal 16 zijn. En klaar is de discussie. Makkelijk te handhaven, want dat doet de politie al decennia. | |
Origami94 | donderdag 26 september 2024 @ 14:15 |
Of we stoppen met populistisch beleid dat gebaseerd is op een toename van 1000% aan ongelukken met fatbikes. Wat niet gek is als die dingen met 100.000% toenemen. We verbieden toch ook geen auto's door de vele tienduizenden ongelukken per jaar? En anders ga maar gewoon met het OV waar je door een professional kan laten vervoeren. P.S: Idem dito voor dat gedoe met wolven. Alleen omdat er contact is geweest met een kind. | |
Vallon | donderdag 26 september 2024 @ 14:15 |
Nope. Je kan het wel willen (zeggen) maar daar blijft het bij. | |
fluitbekzeenaald2.0 | donderdag 26 september 2024 @ 14:16 |
Je zou denken dat detectie-apparatuur ook met zijn tijd meegaat. | |
Vallon | donderdag 26 september 2024 @ 14:22 |
Denken mag; en dat geldt ook voor de counter-measures. Het mooie van (ook deze) elektronica is dat het niet gedetecteerd kan worden. Ik geef het je verder te doen om op afstand vast te stellen of er zo ja een operationele motor/accu aanwezig is en zo ja, of die hoe dan een verboden gebruikt biedt. Jarenlang werd motorisch vermogen bepaald door gewicht; volume en zelfs uitstoot; en dat criterium simpwelweg niet van toepassing bij elektrisch aangedreven voertuigen. | |
fluitbekzeenaald2.0 | donderdag 26 september 2024 @ 14:26 |
Bij scooters werd ook niet op afstand bekeken of ze waren opgevoerd, dat werd getest. Kon je ook toen al omzeilen natuurlijk, dat wel. Maar volgens mij ging dat om snelheid, niet om gewicht, volume of uitstoot. | |
Vallon | donderdag 26 september 2024 @ 14:36 |
Het opvoeren en kunnen verbergen is met plofmotoren fysisch onmogelijk. Best heel lastig om je carburateur, cilinderinhoud, uitgevulde spoelpoorten of demperloze uitlaat met een druk op de APP-knop, terug te brengen in goedgekeurde fabrieksstand. De snelheidsoverschrijding van verkeersdeelnemers is wel makkelijker te detecteren, hetgeen dan in relatie tot de e-bike betekent dat je elke fietser daaraan moet gaan onderwerpen. Ik geef je dat te doen. Inmiddels in Amsterdam al leuke taferelen meegemaakt waarbij een auto/motor max 30m/u mag en die links/rechts al scheldend wordt ingehaald door zg langzamer fietsend verkeer. | |
pmponer | donderdag 26 september 2024 @ 14:48 |
Controles zijn idd moeilijker mogelijk zelfs niet te doen. Een kennis van me heeft een 45km/u segway en met 1 druk op de knop doet hij 62/u afstappen en hij haalt 45/u. bij de fietsen, niet trappen en toch versnellen boete ![]() | |
Zelva | donderdag 26 september 2024 @ 14:49 |
Je denkt echt dat er heel veel mensen een e-bike gebruiken ter vervanging van de auto? De e-bike is heel vaak alleen maar een zeer milieuonvriendelijke vervanging van de gewone fiets. | |
Mexicanobakker | donderdag 26 september 2024 @ 14:59 |
Gewoon af en toe met de e-bike op de rollerbank | |
Grrrrrrrr | donderdag 26 september 2024 @ 15:11 |
Nog beter, de fietspaden raken namelijk aardig overvol. ![]() | |
pmponer | donderdag 26 september 2024 @ 15:24 |
Ja dat werkt dus niet | |
Lurf | donderdag 26 september 2024 @ 15:38 |
Kenteken voor alle tweewielers, maximumsnelheid van 25 km/h en op elke straathoek een flitspaal. De fatbike is een afschuwelijk ding, maar dat kun je die fiets niet kwalijk nemen. Het gaat toch om het gedrag van de berijders. En dan kunnen wielrenners, scootmobielers en bromfietsers er ook wel wat van. | |
Geschiedkundige | donderdag 26 september 2024 @ 17:24 |
Geen idee. Ik ken er wel een paar, vandaar mijn opmerking. ![]() | |
Nober | donderdag 26 september 2024 @ 17:34 |
Dat ze maar eens echte problemen op gaan lossen daar in Den Haag en als de media ook eens hun werk gaat doen dan is dat ook weer opgelost. | |
halfway | donderdag 26 september 2024 @ 19:40 |
Ik was in 1980 toch maar wat blij met mijn Puchje. Niks rijbewijs, verzekeren en rijden ![]() | |
WheeledWarrior | donderdag 26 september 2024 @ 19:52 |
Alle fatbikes terug naar Marokko! | |
kurk_droog | vrijdag 27 september 2024 @ 00:59 |
Je bent toch ook wel echt een enorme kneus als je op zon fatbikes gaat zitten. | |
voetbalmanager2 | vrijdag 27 september 2024 @ 01:39 |
Het blijft een kat- en muisspel. | |
voetbalmanager2 | vrijdag 27 september 2024 @ 01:39 |
myShizzle | vrijdag 27 september 2024 @ 06:37 |
Noem het dan een slimbike, wel zo slim | |
Basp1 | vrijdag 27 september 2024 @ 07:13 |
Het vermogen van een motor op een eclectische fiets is ook begrenst op 250 watt, helaas wordt niet elke motor gekeurd en worden volgens verhalen door sluwe Chinezen valse plaatjes gebruikt waardoor op de motor staat dat deze 250 watt is maar stiekem veel meer. | |
Wantie | vrijdag 27 september 2024 @ 07:52 |
Die voldoen niet aan de huidige wetgeving. | |
Mutsaers__78 | vrijdag 27 september 2024 @ 09:06 |
Dus je doet wel de moeite om het voor jezelf waterdicht te maken ('dan ben je er volgens mij gewoon'), maar enige kritiek kun je vervolgens niet waarderen. Je kan ook iets in de trant zeggen als 'oh ja, daar heb ik niet aan gedacht' in plaats van bovenstaande drek te produceren. Je klinkt als iemand waarmee zeer lastig is samen te werken. ![]() | |
Wantie | vrijdag 27 september 2024 @ 09:08 |
Ik heb nooit geweten dat brommers niet harder kunnen dan 25 km//u, en dat je me moest trappen. | |
SpecialK | vrijdag 27 september 2024 @ 09:32 |
Hoezo zou ik iedereen die pedantisch gelijkje probeert te halen met irrelevante opmerkingen die niks afdoen aan wat ik zei nou weer moeten gaan bedanken zelfs ![]() Je mag blij zijn dat ik geen opmerkingen maak over mijn vermoedens dat je op het spectrum zit. | |
Red_85 | vrijdag 27 september 2024 @ 09:35 |
Een wet is ook maar wat je zelf bedenkt en loopt altijd achter Ondersteunde fiets= helmplicht. Heel makkelijk. | |
Red_85 | vrijdag 27 september 2024 @ 09:37 |
Leuk hoor. 40+ rijden op bandjes met weinig wegcontact. Nog hardere ongelukken vanwege weinig grip. Goed bezig. | |
Mutsaers__78 | vrijdag 27 september 2024 @ 09:47 |
Anders maak je even duidelijk dat het inderdaad zeer lastig samenwerken met jou zal zijn. Bedankt voor de bevestiging! | |
SpecialK | vrijdag 27 september 2024 @ 10:08 |
Jij bent hier Sheldon Cooper-achtige betweet antwoorden aan het posten en nu ben je verbolgen dat ik hier niet als een brave amerikaanse-sitcom-lachband daar charmant en leuk in mee ga? Ik hoop dat je in het echte leven dat soort dingen niet constant flikt want er is eigenlijk in sociale situaties weinig geduld voor. Misschien dat je op je werk er mee weg komt. Wat dacht je precies? Dat je vrienden dingen denken als: "ohhh wat is die jongen toch slim dat hij al die uitzonderingssituaties kan opnoemen op ELK FUCKING DING WAT IK EVEN LAAGDREMELIG WILDE COMMUNICEREN". Continu tegen mensen indenken is.. en nou blijf ik relatief netjes: "schijtvermoeiend gedrag". | |
Mutsaers__78 | vrijdag 27 september 2024 @ 10:09 |
Maak het nog duidelijker. ![]() | |
Joppiez | vrijdag 27 september 2024 @ 10:14 |
Den Haag heeft het niet zo (en nooit gehad) met dit soort bijdehand gedrag. Het zal dus wel snel opgelost worden. | |
spicymchaggis | vrijdag 27 september 2024 @ 10:21 |
De marginalopède. | |
Momo | vrijdag 27 september 2024 @ 10:27 |
Gewoon helmpjes en minimale leeftijd 16 jaar voor alle elektrische fietsen en een maximum snelheid, dus ook voor oma Ans en opa Bert. | |
Isdatzo | vrijdag 27 september 2024 @ 10:35 |
Ik heb persoonlijk meer last van senioren waarbij het hoofd en lichaam langzamer gaat dan de e-bike en niet de flauwste notie hebben van wat er om hun heen gebeurt dan die dwazen die op hun opgevoerde tokkiefietsen door de stad scheuren en vooral een gevaar voor zichzelf zijn. | |
Wantie | vrijdag 27 september 2024 @ 10:42 |
Die bike gaat maar tot 25 km/u. | |
Stoorzendert | vrijdag 27 september 2024 @ 10:49 |
Vraag me af of daar nog echt markt voor is. Zelfs de fatbike-tokkies zijn niet zo dom om hier in te trappen. Toch?! Over niet al te lange tijd is de regelgeving dan ook doorgevoerd voor deze 'skinnybike'. Dan hebben ze 2 openstaande leningen op fietsen die niet gebruikt worden ![]() | |
Glazenmaker | vrijdag 27 september 2024 @ 10:55 |
Tot kinderen hem onvermijdelijk gaan opvoeren en dan door de nieuwe wetgeving nog gevaarlijker rondrijden. | |
Wantie | vrijdag 27 september 2024 @ 11:21 |
Dat geldt voor elke electrische fiets. Ik snap ook niet dat ouders kinderen zulke fietsen geven. En waarom daar geen aandacht voor is. | |
Red_85 | vrijdag 27 september 2024 @ 12:06 |
'Officieel' | |
kurk_droog | vrijdag 27 september 2024 @ 12:18 |
Ik heb persoonlijk totaal geen last van die ouderen. Maar die pikkies op die fatbikes razen overal doorheen, over de stoep en winkelstraten en geven ook nog een grote bek. En allemaal met zwarte jasjes aan.. Nee, het probleem zit toch bij die kneuzen ipv de ouderen. | |
DjVero | vrijdag 27 september 2024 @ 12:21 |
Ondernemers die de regels van stoffige figuren in ivoren torentjes weten te omzeilen, zijn de beste ondernemers. ![]() ![]() | |
Wantie | vrijdag 27 september 2024 @ 13:05 |
Klopt, en de rest gewoon aanpakken. Het gaat hier vooral om de schoolgaande jeugd tussen de 10 en 15 jaar oud begreep ik. Zet gewoon fuiken uit en kijk of ze te snel gaan. Dat werd vroeger ook gewoon gedaan. Tegen opgevoerde brommers, maar ook ondeugdelijke fietsen. Daar was dan een fietsenmaker bij aanwezig en mocht je ter plekke kiezen uit een boete of reparatie. | |
Wantie | vrijdag 27 september 2024 @ 13:07 |
Daarom ook gewoon de bestaande wetgeving beter handhaven. En pak die ouders aan. | |
Origami94 | vrijdag 27 september 2024 @ 13:38 |
Denk niet dat die gast in Twente het wint bij de rechter als de overheid erachter aan gaat met de FIOD goden. Maar gun het hem graag. | |
Origami94 | vrijdag 27 september 2024 @ 13:40 |
Dunne banden met fatbikes en regen is garantie voor ongelukken. Je rijdt dan met minder grip en meer gewicht op een swapfiets e-bike band | |
Red_85 | vrijdag 27 september 2024 @ 13:44 |
Geef je gelijk hier. | |
Red_85 | vrijdag 27 september 2024 @ 13:47 |
Jawel. Die ouderen gedragen zich als bakvissen op het fietspad. Lullen een end raak, kijken niet om hun heen en zelfs met spiegel op t stuur hebben ze geen idee van hun omgeving. 10x bellen zonder reactie, dan trek je je bakkes maar open en krijg je een grote bek terug. En die 25km/h gaat veel te hard voor ze. Flikkeren ze een keer van de fiets af zitten ze rondom in de schaafwonden en breken ze gegarandeerd hun heup. Statistisch gezien is het dan ook meestal binnen 2 jaar echt klaar ook. | |
Vallon | vrijdag 27 september 2024 @ 14:39 |
Het is niet sluw maar Chinezen zetten op het plaatje wat wetgevers daar vermeld willen hebben. Uit de fabriek komend, voldoet het en je kunt het de fabrikant/verkoper niet kwalijk nemen met hoe een eigenwijze gebruiker het slimmer toepast. Het vemogen van een motor niet alleen wordt bepaald door constructie maar ook hoe die met o.a. software kan worden aangestuurd. Een motor van 250W bij zeg 36V levert bij 72V of op een hogere aanstuurfrequentie ineens 500W. Idem, voor de trap & snelheidssensor die normaal wordt afgelezen via o.a. een trapper maar heel simpel kan worden omzeilt. Probleem hierbij is dat het allemaal een "software" aanpassing zijn, die dus niet eenvoudig kan worden getoetst*. *Het zou wel kunnen - gebeurd o.a. bij tachograaf en elektrameters - maar ik vermoed dat het nog heel erg lang zal gaan nemen voordat wetgevers eisen (kunne) gaan stellen aan 'software' met laat staan hoe dat dan te kunnen controleren en laat staan beboeten. Wat simpeler is, waar het heel "sluw" gaat lijken met wat de Kamer kennelijk eist van de minister: 1. Alles wat een e-bike dwz pedelecs, voorzien van één uniforme wetgeving. 2. Omdat een e-bike juridisch een fiets is, moet dit ook vanwege handhaving; ook gelden voor normale fietsen. Dat dan gaan opleggen voor een vette "e-bike" zal dan het doel daarvan flink gaan overstijgen en dan laat ik de EU obstakels nog maar in het hete gras van onenigheid liggen. Hoe dan wel: is alles wat motorisch aangedreven deelneemt aan het verkeer op de openbare weg moet; heeft een ontheffing of is modeltechnisch goedgekeurd met daarbij vereist: een rijbewijs, helm, verzekering en dus pas vanaf 16 jaar. Of die leeftijd verlaagt moet worden naar 14jaar - lager kan niet vanwege identificatieplicht - is om fragiel geachte kindertjes niet zelf te hoeven laten trappen. [ Bericht 0% gewijzigd door Vallon op 27-09-2024 14:52:44 ] | |
Vallon | vrijdag 27 september 2024 @ 14:41 |
Gezegd maar niet te realiseren met hoe dat dan te handhaven. | |
Basp1 | vrijdag 27 september 2024 @ 14:50 |
de wetgever wil eerlijke vermeldingen en daarom is het in onze westerse wereld oplichting. En hoelang gaat een echte 250 watt motor mee als je er 500 watt vermogen doorheen gaat pompen? | |
Vallon | vrijdag 27 september 2024 @ 14:51 |
Dat is o.a. het probleem dat de wetgever negeert: in hoeverre is iemand in staat om - jong of oud - voldoende veilig beheerst te kunnen deelnemen aan het veeleisende verkeer. Met bromfiets/motor/auto de incapabele verkeersdeelnemr nog relatief makkelijk te herkennen en dan via boete/intrekking rijbewijs nog tot beter inzicht te brengen. Denk ook aan keuringseisen voor machine maar ook mens. Hoe dat te doen voor de simpele fiets..... zal een flink vraagstuk worden. | |
WheeledWarrior | vrijdag 27 september 2024 @ 14:59 |
Yep. Vroeger op de middelbare school ook meerdere keren dat ze in de donkere maanden stonden te controleren op verlichting rondom de scholen. De eerste keer hadden ze dan nog een actie dat het bij een waarschuwing bleef en je je licht meteen kon laten repareren. Twee weken later stonden ze er dan weer en dan was iedereen de sjaak. | |
Gunner | vrijdag 27 september 2024 @ 15:01 |
Die snelheden op een segway lijken me levensgevaarlijk. | |
Vallon | vrijdag 27 september 2024 @ 15:20 |
Het wattage van een motor zegt geen drol over met welke (gevaarlijke?) snelheid iemand daarmee kan fietsen rijden of deelnemen aan het verkeer. Wanneer de wetgever "eerlijk" vermelding wil toepassen moet zij zelf zorgen dat dit ook "eerlijk" getoetst kan worden. Eerlijkheid is sws vrij lastig te definiëren. Dat de gevestigde marktsector in de EU graag de Chinezen ziet vertrekken, is dan weer haar belang. Liever allemaal een dure Gazaelle van ¤3000 dan een Oubike van ¤700. Los daarvan zijn er natuurlijk de zorgkosten die apparaten zoals autoś en ook fietsers met zich meebrengen. Levensduur is niet jouw noch mijn probleem. Puur technisch kan een opgevoerde 500W net zolang meegaan als één van 250W. Kwestie van onderhoud en niet constant (piek)belasten. Gaan eisen dat een motor of accu bij meer dan 250W, in de fik vlieg, lijkt mij ook niet echt wenselijk. Puur technisch zal een fabrikant altijd marge laten want ze willn niet te veel claims (ook voor Chinese fietsen is dat wettelijk 2 jaar). Verder is de [i]vermogensdefinitie[/i] als "eis" complex wanneer het rendement verbeterd. Strikt genomen zou de wetgever die oude 250W juist naar 100W moeten terugbrengen zodat het "eerlijk" blijft. Vroegûh kon een oubollige draaisspoel motor van 250W met een loodaccu van 25kg hooguit een uurtje een handkar aandrijven. Tegenwoordig met moderne materialen en technieken etc... inmiddels ruim voldoende om een FatBike met 35km/u te laten voortrazen en die daarna thuis weer aan te stekkeren is. NB: een gewone gezonde fietser heeft een trapwattage van ca 250W en kan daarmee relatief makkelijk 20km/u fietsen. Met motor bij, kan die langdurig 500W leveren. Puur fysiek dus met dezelfde inspanning, met gemak 35+km/u fietsen. Dit nog los van opvoeren waarbij 50+ - zonder schade of veel inspanning - goed haalbaar is. Dit nog los dat een iemand ook piekvermogen heeft dat bij wielrenners (TF niveau) kan oplopen tot 1.750Wat dat ruim voldoende is om zelfs korte tijd 100km/u te fietsen. Het wereldrecord is - zonder motor en op eigen kracht - is zelfs geklokt op 250km/u. Niet aan te raden voor wattjes. | |
jeroen25 | vrijdag 27 september 2024 @ 15:46 |
U bent niet tot antwoorden verplicht, maar waarom zit er een tokkie op uw fiets? | |
jeroen25 | vrijdag 27 september 2024 @ 15:48 |
Dat was wel achter een auto met een windscherm. | |
pmponer | vrijdag 27 september 2024 @ 16:32 |
Voak buj te bange | |
Red_85 | vrijdag 27 september 2024 @ 17:36 |
Dit is lullen om het lullen. Kom je zelf wel eens buiten? Als je daar geen onderscheid tussen kan maken, ben je als NLse agent je baan niet waard. Om over de handhavers nog maar de zwijgen. | |
SymbolicFrank | vrijdag 27 september 2024 @ 20:52 |
Nu nog kleinere en goedkopere varianten waar ook zijwieltjes op passen, zodat ook kinderen vanaf 4 jaar er gebruik van kunnen maken. | |
Ivo1985 | vrijdag 27 september 2024 @ 22:11 |
De (aangekondigde/te verwachten) wetgeving en de handhaving. De wetgeving is een probleem omdat deze (mogelijk) makkelijk te omzeilen is en daardoor zijn doel niet bereikt. De handhaving is al langer een probleem, omdat veel van de fatbike-ergenissen veroorzaakt worden door het overtreden van wetgeving die al jarenlang bestaat. Zo mag een fiets geen gashendel hebben en mag trapondersteuning tot 25km/u. Met gashendel of bij hogere snelheden wordt de tweewieler een motorvoertuig zonder RDW goedkeuring, geldige kenteken en WA-verzekering en is er dus al een harde aanpak mogelijk voor de gebruikers. Ook fietsen op voetpaden, trottoirs en voetgangers-zones is iets wat gewoon al lang verboden is en dus aanpakt kan worden. Dat de huidige overlast op sommige plekken nu zo groot is, komt door een chronisch gebrek aan handhaving van de verkeersregels. | |
Vallon | vrijdag 27 september 2024 @ 22:12 |
Ojee..... we gaan de persoonlijke kant op. Met dat jij het "onderscheid" kan zien en daaraan een waarde toedicht om andere af te meten, ben ik blij dat we wetgeving hebben die de willekeur op grond van een eigen waarneming voorkomt. Dat iets is te (be)denken wil zeker niet zeggen dat het met wat aflullen is te realiseren. | |
Red_85 | vrijdag 27 september 2024 @ 22:22 |
Een elektrische fiets kan je gewoon herkennen. Ga zelf maar de fietswinkel in. En ja ik wordt persoonlijk omdat je ffies wat moet leren om fatsoenlijk aan de discussie mee te kunnen doen. | |
Vallon | vrijdag 27 september 2024 @ 22:25 |
Kan je nagaan hoe snel dat een Fa(s)tBike kan gaan. Het lijkt mij iig voldoende duidelijk met dit afdalertje dat het vermogen van een voertuig geen maatstaf kan vormen om het op grond daarvan te beoordelen. Wat wel helpt dat mensen alleen aan het verkeer mogen deelnemen met een geregistreerd voertuig, verzekering en ibv rijbewijs. Iemand kan dan nog steeds de boel overtreden maar zal vanzelf tot beter inzicht worden gedwongen. De wetgever heeft (wel)bewust willen vasthouden aan eenvoudige wetgeving en nu het botst, gaat die wetgever pleisters plakken door aan te koersen op een algehele helmplicht dat niets gaat oplossen aan het (voor)hoofdelijk wangebruik. Ik zie nu al voor mij. Wat is een helm en wie gaat daar hoe op toezien, moet dat ook gelden voor fietsen met zijwieltjes, etc.etc. ? | |
Vallon | vrijdag 27 september 2024 @ 22:31 |
Ojee... ik moet wat leren van jou ...... nou ik heb geen enkele boodschap aan jouw discussie voorwaarden.. En nee, een elektrische fiets kent flink meer verschijningen dan je je nu voorstelt. Nogmaal, hoe iets of iemand eruit ziet, schrijft, praat of zich uitdrukt; mag nooit een maatstaf vormen om tot een eigen maatgevend oordeel te komen. | |
Elan | zaterdag 28 september 2024 @ 09:42 |
https://nos.nl/artikel/25(...)keverkoper-la-souris De marktleider in die krengen verkocht dus illegale troep ![]() Ben wel benieuwd hoe anderen landen hier mee omgaan. Of ik heb ontzettend scheelt gekeken maar in Duitsland zie ik ze nauwelijks . | |
WheeledWarrior | zaterdag 28 september 2024 @ 09:59 |
Ik heb ze van de zomer in Duitsland en Denemarken ook amper gezien. Wel vaker die elektrische steps in de steden. | |
stalybridge | zaterdag 28 september 2024 @ 10:16 |
Zijn we niet met een kanon op een mug aan het schieten. Ik zie regelmatig fatbikes rijden, maar zie ze eigenlijk geen asociaal gedrag vertonen. | |
WheeledWarrior | zaterdag 28 september 2024 @ 10:22 |
Beter om je heen kijken dan. | |
stalybridge | zaterdag 28 september 2024 @ 10:25 |
Of het probleem doet zich niet overal in dezelfde mate voor. | |
Elan | zaterdag 28 september 2024 @ 10:27 |
Uhu ![]() Het meeste van dat spul is waarschijnlijk nog niet eens per se asociaal maar gewoon totaal incompetent. Omdat ze 14 jaar of jonger zijn en geen enkel besef van verkeersregels of verkeersveiligheid hebben. Laat staan fatsoenlijk risicos kunnen inschatten. | |
Elan | zaterdag 28 september 2024 @ 10:28 |
Het is vooral een stedelijk probleem inderdaad. | |
Peach_1985 | zaterdag 28 september 2024 @ 10:51 |
Gewoon voor alles wat minimaal 25 km/uur kan. Lekker boeiend als je zo'n helm op moet, gaat toch om je veiligheid? | |
Litpho | zaterdag 28 september 2024 @ 10:58 |
Met als signaal een deplora-bel. | |
Knipoogje | zaterdag 28 september 2024 @ 10:59 |
Noem alle fietsen die zonder te trappen vooruit kunnen gaan powerbikes en laat de regels voor powerbikes gelden. Dan heb je speed pedelecs (>25km/u), powerbikes (aandrijving zonder trappen/gashendel etc) en e-bikes. Of je laat gewoon echt alles waar je niet voor hoeft te trappen vallen onder gemotoriseerd voertuig. | |
Wantie | zaterdag 28 september 2024 @ 12:44 |
Een legale fatbike gaat niet vooruit zonder te trappen,met uitzondering van de walk assist. | |
Knipoogje | zaterdag 28 september 2024 @ 12:53 |
Ugh, en de pakkans is natuurlijk te klein. Tja, dan gewoon eBikes <16 verbieden. Zo makkelijk kan het zijn. Net als brommers. | |
Ivo1985 | zaterdag 28 september 2024 @ 12:55 |
Uhh. Die regel is er al. Alles wat harder dan 25km/u gaat is voor de wet een motorvoertuig. Geldt dus voor dat de RDW een typegoedkeuring moet afgeven en dat de bestuurder in bezit moet zijn van een geldig rijbewijs voor de voertuig categorie en een helm of gordel moet dragen (afhankelijk van het aantal wielen van het voertuig). | |
Ivo1985 | zaterdag 28 september 2024 @ 12:58 |
Waarom powerbikes? We hebben al tientallen jaren benamingen voor fietsen die je zonder te trappen met behulp van een motor kunt laten voortbewegen. We noemen het een bromfietsen, snorfietsen en (snor)scooters. Dat het uiterlijk en type motor daarvan evolueert maakt niet dat er een nieuwe voertuigcategorie nodig is. | |
Ivo1985 | zaterdag 28 september 2024 @ 13:00 |
Wat gaat dat helpen als de pakkans heel klein is? | |
Knipoogje | zaterdag 28 september 2024 @ 13:02 |
Daar zul je wat op moeten verzinnen. Scholen kunnen daar wellicht een rol in spelen. Daar gaan de meeste <16 jarigen immers naar toe op hun fatbike. | |
Peach_1985 | zaterdag 28 september 2024 @ 13:43 |
Ja ik zeg het verkeerd, bedoel alles wat max. 25 km/uur kan 🙈 | |
Stoney3K | dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:46 |
Ja, noem ze 'snorfietsen' en laat ze een blauwe kentekenplaat voeren? | |
Wantie | dinsdag 1 oktober 2024 @ 15:53 |
Zit je met een helm op, op je snorfiets, terwijl de fietsers je links en rechts voorbij fietsen... | |
Vallon | dinsdag 1 oktober 2024 @ 20:40 |
Iemand moet zelf maar uitmaken wat die wil doen voor de eigen veiligheid om bij schuld dan zelf zelf de ziekenhuis rekening te gaan (af)betalen. Verder allemaal doekjes voor het bloeden waarbij die eigen helm niet de omstanders beschermen tegen een aanrijding noch wandgedrag voorkomt. Wat beter zal helpen om letterlijk alles dat motorisch op de openbare weg wordt bestuurd, een rijbewijs en aanverwanten vereist. Iemand kan dan nog steeds verkeerd bezig zijn maar weet tenminste hoe het wel moet en kan bij overtredingen conform worden vervolgd. Ik denk stellig dat iemand niet heel snel z'n rijbewijs gaat opofferen of zonder rijbewijs strafrechterlijk vervolgd wil worden door wangedrag ten toon te willen spreiden. O ja, dat rijbewijs betekent gelijk dat voertuigen alleen vanaf 16+ (uitzonderingend daargelaten) mag worden bestuurd. Waar uitzonderingen gelden, neemt de overheid de verantwoording voor eventuele risico's en schade. |