abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215089303
Ik heb sinds kort een probleem bij hevige buien. Dan stroomt namelijk de regen van mijn zonnepanelen over de goot heen en valt dan dus recht naar beneden. Lijkt me niet de bedoeling. Als ik een rechte lijn trek vanaf mijn zonnepanelen naar de dakgoot, gaat die daar ook overheen dus zo gek is dat niet.

Is daar iets tegen te doen? Kan ik bijvoorbeeld de achterwand van mijn dakgoot ophogen, zodat die meer op vangt? Wat zou de beste methode zijn?

Het is een rijtjeshuis, dus het verbreden van de dakgoot lijkt me niet echt een makkelijke optie. Je kunt er ook deels vrij slecht bij, omdat er een serre onder gebouwd is.

Is het ophogen door het in de dakgoot plaatsen van een verholen goot (die hebben een opstaande rand van vaak 10 cm) een idee?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_215089510
Kan je een foto plaatsen? Het lijkt me de bedoeling dat zonnepanelen een fatsoenlijke afwatering moeten hebben en niet "boven" de goot eindigen. Dan kan je de orginele dakgoot ook wel weghalen...
pi_215089534
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2024 13:25 schreef YoopY het volgende:
Kan je een foto plaatsen? Het lijkt me de bedoeling dat zonnepanelen een fatsoenlijke afwatering moeten hebben en niet "boven" de goot eindigen. Dan kan je de orginele dakgoot ook wel weghalen...
Niet er boven, maar wel te dichtbij. Alles wat onder de zonnepanelen stroomt komt natuurlijk wel gewoon in de goot.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_215089539
Een opstaande rand tegen het zonnepaneel laten plaatsen van alu plaat of profiel. Dus een damwand maken.. Dan komt het water wat over het paneel naar benden loopt tegen die plaat en zal dan aan de zijkant weglopen op het dak en niet over de goot.
pi_215089593
Dit is een foto

Zoals te zien is, is er erg weinig ruimte om nog wat op het dak tussen de zonnepanelen en de dakgoot te doen.
pi_215089601
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 13:29 schreef Watuntrik het volgende:
Een opstaande rand tegen het zonnepaneel laten plaatsen van alu plaat of profiel. Dus een damwand maken.. Dan komt het water wat over het paneel naar benden loopt tegen die plaat en zal dan aan de zijkant weglopen op het dak en niet over de goot.
Ja aan zoiets dacht ik ook. Dan gaan we voor het gemak ervan uit dat er ruimte is aan de zijkanten voor het water om netjes weg te vlieden.
pi_215089613
quote:
Hoe moet ik dit voor me zien? Een rechtopstaande plaat tegen mijn paneel? Maar dat blijft toch nooit staan en zou de zonnepanelen in de schaduw leggen.
pi_215089631
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 13:36 schreef Hanca het volgende:
Dit is een foto [ afbeelding ]

Zoals te zien is, is er erg weinig ruimte om nog wat op het dak tussen de zonnepanelen en de dakgoot te doen.
Hebben de buren niet ook dat probleem? Montage wordt misschien nog wel een dingetje. De extra buffer moet natuurlijk niet bij de eerste regenbui ook wegspoelen. Is er plek bij de bestaande montage (waar de panelen liggen) te gebruiken om dit aan vast te maken?
pi_215089649
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2024 13:43 schreef YoopY het volgende:

[..]
Hebben de buren niet ook dat probleem? Montage wordt misschien nog wel een dingetje. De extra buffer moet natuurlijk niet bij de eerste regenbui ook wegspoelen. Is er plek bij de bestaande montage (waar de panelen liggen) te gebruiken om dit aan vast te maken?
Die van de buren liggen een paar centimeter dichter op het dak en een centimeter of 4/5 verder van de goot, dus die hebben er net geen last van.

Eigenlijk zouden de hele zonnepanelen gewoon 30 centimer omhoog moeten, maar dat lijkt me nogal een kostbare operatie. En dan ligt er een raam in de weg.
pi_215089659
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 13:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Hoe moet ik dit voor me zien? Een rechtopstaande plaat tegen mijn paneel? Maar dat blijft toch nooit staan en zou de zonnepanelen in de schaduw leggen.
Het gaat meer denk ik om een kleine drempel voor het water zodat het naar de zijkanten vloeit inplaats over de rand. Zoals een drempel bij een inloopdouche. Lichtval op het paneel zou hier niet door worden beïnvloedt vanwege de geringe hoogte. Als het dan echt met bakken uit de lucht komt is overloop denk ik ook niet echt te voorkomen...
pi_215089677
Maar het ophogen van de rand van de dakgoot, daar is niks voor? Want dan zou het een soort basketbal-effect hebben en ketsen de druppels via de opstaande achterwand in de dakgoot, toch?
pi_215089682
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2024 13:45 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die van de buren liggen een paar centimeter dichter op het dak en een centimeter of 4/5 verder van de goot, dus die hebben er net geen last van.

Eigenlijk zouden de hele zonnepanelen gewoon 30 centimer omhoog moeten, maar dat lijkt me nogal een kostbare operatie. En dan ligt er een raam in de weg.
Hoelang ligt dat spul er al? Zelf laten doen, of overgenomen bij intrek?

In het eerste geval zou je nog kunnen overleggen met de installateur over een oplossing.
pi_215089683
Je moet het zien als een stormrand en die hoeft niet zo hoog te zijn en slechts de val van het water breken. De stormrand is dan een opstaand plaatje van zink of aluminium met een omgezette kant zoals op de afbeelding. Dat omgezette kantje dring het water terug het paneel op. Hetzelfde wat de stormrand in een dakgoot doet, opwaaiend water in de goot houden. In het geval van het paneel is het afstromend water op het paneel houden en aan de zijkant laten aflopen.

Dat moet je sowieso laten doen door die panelen boer... Die heeft het geplaatst en moet het probleem ook oplossen.
Of de panelen laten zakken of een stormrand plaatsen.

pi_215089689
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2024 13:49 schreef YoopY het volgende:

[..]
Hoelang ligt dat spul er al? Zelf laten doen, of overgenomen bij intrek?

In het eerste geval zou je nog kunnen overleggen met de installateur over een oplossing.
Het ligt er nu net meer dan een jaar, ik heb een tijd gedacht dat de dakgoot zelf lekte (maar die is nagekeken en daar is niks mee aan de hand).
pi_215089725
Maar dank voor het meedenken, ik ga morgen de zonnepanelen installateur bellen en vragen of zij er iets aan kunnen doen.
pi_215090173
Ik zou de opstaande rand niet strak tegen het paneel aan zetten want dan heb je kans dat er water blijft staan.
Een opstaande rand op 1 cm afstand van het paneel haalt de snelheid er uit en laat het water op de onderste dakpan vallen zodat het netjes naar de goot kan lopen.

[ Bericht 0% gewijzigd door quo_ op 25-09-2024 18:16:35 ]
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_215090214
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2024 13:45 schreef Hanca het volgende:

[..]

Is het bij jou ook niet mogelijk om alles wat dichter op de pannen te monteren? Volgens mij zijn de meeste systemen wel in hoogte verstelbaar.

Lijkt het alleen zo of liggen de panelen van je buren nou hoger dan de noklijn?
pi_215090272
quote:
14s.gif Op woensdag 25 september 2024 15:09 schreef _mido het volgende:

[..]
Is het bij jou ook niet mogelijk om alles wat dichter op de pannen te monteren? Volgens mij zijn de meeste systemen wel in hoogte verstelbaar.
[ afbeelding ]
Geen idee, ik ben wel handig maar van de panelen blijf ik af. Mag de installateur naar kijken.

quote:
Lijkt het alleen zo of liggen de panelen van je buren nou hoger dan de noklijn?
Volgens mij op exact dezelfde hoogte, heeft mij ook wel eens verbaasd omdat je volgens mij zo wel heel veel wind kunt vangen.
pi_215090312
quote:
Wat een verschrikkelijk slecht idee zeg. :')
  woensdag 25 september 2024 @ 15:44:10 #20
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215090425
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 13:49 schreef Watuntrik het volgende:
Je moet het zien als een stormrand en die hoeft niet zo hoog te zijn en slechts de val van het water breken. De stormrand is dan een opstaand plaatje van zink of aluminium met een omgezette kant zoals op de afbeelding. Dat omgezette kantje dring het water terug het paneel op. Hetzelfde wat de stormrand in een dakgoot doet, opwaaiend water in de goot houden. In het geval van het paneel is het afstromend water op het paneel houden en aan de zijkant laten aflopen.

Dat moet je sowieso laten doen door die panelen boer... Die heeft het geplaatst en moet het probleem ook oplossen.
Of de panelen laten zakken of een stormrand plaatsen.

[ afbeelding ]
Het resultaat daarvan gaat zijn dat er zich een hoop troep op de onderkant van je panelen verzamelt (aanslag door algen, mosgroei, etc) die je dan wel regelmatig moet maar niet makkelijk kan verwijderen.
Huilen dan.
pi_215090450
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 13:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het ligt er nu net meer dan een jaar, ik heb een tijd gedacht dat de dakgoot zelf lekte (maar die is nagekeken en daar is niks mee aan de hand).
Om deze reden moet er bij installatie ook altijd een buffer worden aangehouden tussen zonnepanelen en dakrand. Meestal wordt minimaal 20 cm aangehouden.

Als ze bij jou strak tegen de dakrand zijn geplaatst heeft die installateur gewoon zitten klooien.
pi_215090503
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2024 15:48 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Om deze reden moet er bij installatie ook altijd een buffer worden aangehouden tussen zonnepanelen en dakrand. Meestal wordt minimaal 20 cm aangehouden.

Als ze bij jou strak tegen de dakrand zijn geplaatst heeft die installateur gewoon zitten klooien.
Niet strak, zit bijna een dakpan tussen. Wel te krap, blijkbaar.

Ik hoop dat ze gewoon wat omlaag kunnen, dat zou wel eens voldoende kunnen zijn. Het gaat ook echt alleen om hevige stortbuien, bij normale regen is er niks aan de hand.
pi_215090523
Ze hebben de panelen te laag gelegd. Iirc moet er twee rijtjes dakpannen leeg blijven. Net zoals dat aan de bovenkant en zijkant (erfgrens) van de woning ook zou moeten

Het zal wel door het dakraam komen dat ze hiervoor gekozen hebben
pi_215090698
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 15:24 schreef Alloch87 het volgende:

[..]
Wat een verschrikkelijk slecht idee zeg. :')
En natuurlijk heb jij wél een beter idee?
pi_215093115
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 13:40 schreef Hanca het volgende:

[..]
Randje van alu., 20mm hoger dan het paneel oppervlak, tegen de onderrand aan. Vraag is even: kan je het vastschroeven aan de rand?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215093134
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 15:02 schreef quo_ het volgende:
Ik zou de opstaande rand niet strak tegen het paneel aan zetten want dan heb je kans dat er water blijft staan.
Een opstaande rand op 1 cm afstand van het paneel haalt de snelheid er uit en laat het water op de onderste dakpan vallen zodat het netjes naar de goot kan lopen.
Hoe wil je het monteren?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_215093154
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 15:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Niet strak, zit bijna een dakpan tussen. Wel te krap, blijkbaar.

Ik hoop dat ze gewoon wat omlaag kunnen, dat zou wel eens voldoende kunnen zijn. Het gaat ook echt alleen om hevige stortbuien, bij normale regen is er niks aan de hand.
Volgens mij 2 rijen resp. kolommen van iedere rand af. Dus ook van de zijkant, nok en de onderste rij pannen.
pi_215093194
Bij regen hebben wij geen last. Maar kreeg een paar jaar geleden wel een schuif sneeuw in mijn nek.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_215093199
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 20:55 schreef blomke het volgende:

[..]
Hoe wil je het monteren?
Geen idee.
Was bedoeld als verbeterde versie van het tegen het paneel gemonteerde randje. En als dat lukt kan het met afstandshouders/bussen ook op de manier die ik voorstel.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_215093201
Panelen liggen te laag t.o.v. de dakhoek.
Doe je weinig aan, hoger leggen maar dan zit je dakraam in de weg denk ik?
pi_215093402
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 21:00 schreef TheFreshPrince het volgende:
Panelen liggen te laag t.o.v. de dakhoek.
Doe je weinig aan, hoger leggen maar dan zit je dakraam in de weg denk ik?
Inderdaad, dan moet er een paneel helemaal hoger, boven de andere. Op zich zou dat denk ik passen. Maar dat wordt wel veel werk. Ik hoop eigenlijk dat als de panelen gewoon een centimeter of 3 dichter bij de pannen kunnen (kortere houders er onder?), dat het dan al verholpen is. Zo heel veel scheelt het namelijk ook weer niet met de buren, die nergens last van hebben.

Op zich valt het allemaal op een serre en een bijkeuken, dus niet in mijn nek. Maar de muur wordt ook enorm nat en de serre (met een polycarbonaat dak) lekt nu af en toe bij die enorme buien, geen idee of dat met elkaar te maken heeft. Gelukkig ligt daar wel een soort buitenvloer, dus schade levert dat niet op. Maar ik ben wel bang voor wat het doet met mijn muur, eigenlijk.
pi_215096988
De richtlijn is om de panelen minstens 20cm van de rand van het dakvlak te installeren. Wat geeft de installateur als reactie wanneer je vraagt waarom hij die richtlijn niet heeft opgevolgd?
  donderdag 26 september 2024 @ 13:25:10 #33
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_215098222
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 10:10 schreef Ivo1985 het volgende:
De richtlijn is om de panelen minstens 20cm van de rand van het dakvlak te installeren. Wat geeft de installateur als reactie wanneer je vraagt waarom hij die richtlijn niet heeft opgevolgd?
Zoals al genoemd zit er dan een dakraam in de weg. Dus simpelweg een pan omhoog zetten zal lastig worden.

Ik had de installateur gevraagd naar zijn oplossing, hij heeft het probleem veroorzaakt.
pi_215098555
Er zijn toch van die drainage clips voor die zorgen dat t water afgevoerd wordt.

https://www.stralendgroen.nl/product/van-der-valk-drainage-clip/
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  donderdag 26 september 2024 @ 14:21:40 #35
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215098595
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:16 schreef Chinless het volgende:
Er zijn toch van die drainage clips voor die zorgen dat t water afgevoerd wordt.

Het probleem van TS is juist dat het water te goed afgevoerd wordt.
Huilen dan.
pi_215098834
quote:
7s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:21 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Het probleem van TS is juist dat het water te goed afgevoerd wordt.
Ik lees daar door hoeveelheid het over de goot klettert… dus begeleiden naar dat zodat het de goot in loopt
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  donderdag 26 september 2024 @ 15:26:05 #37
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_215099140
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:48 schreef Chinless het volgende:

[..]
Ik lees daar door hoeveelheid het over de goot klettert… dus begeleiden naar dat zodat het de goot in loopt
Als het water met een dusdanige hoeveelheid en snelheid naar beneden gutst dat het over de goot vliegt, welk verschil denk je dan dat die clipjes gaan maken?
Huilen dan.
pi_215099178
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:48 schreef Chinless het volgende:

[..]
Het schiet over de goot heen, de goot op zich is prima. Er is geen water dat uit de goot over de rand gaat, probleem is dat een deel nooit in de goot komt.
pi_215099188
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 13:25 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
Ik had de installateur gevraagd naar zijn oplossing, hij heeft het probleem veroorzaakt.
Dat ga ik zo ook doen (tenminste, ik ga ze zo bellen, er zal wel iemand komen kijken). Op zich had er prima 1 paneel naast het raam hoger gepast, desnoods overdwars. Maar geen idee hoeveel moeite het nu is om alles te verplaatsen.
pi_215100036
quote:
1s.gif Op donderdag 26 september 2024 15:35 schreef Hanca het volgende:
Maar geen idee hoeveel moeite het nu is om alles te verplaatsen.
Hangt van de beugel- en railmontage af. Als dat beugelen opnieuw moet, is het meer werk dan het oorspronkelijke plaatsen. Je kan ook niet even een klem losschroeven en paneel omhoog duwen; de panelen zitten onder gezamenlijke klemmen.
pi_215106339
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 20:55 schreef blomke het volgende:

[..]
Hoe wil je het monteren?
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 21:00 schreef quo_ het volgende:

[..]
Geen idee.
Was bedoeld als verbeterde versie van het tegen het paneel gemonteerde randje. En als dat lukt kan het met afstandshouders/bussen ook op de manier die ik voorstel.
quote:
0s.gif Op donderdag 26 september 2024 14:16 schreef Chinless het volgende:

@Chinless gaf de oplossing... Die drainage clips, boor daar een gaatje in verzonken, dan een verzonken boutje schroef je daar een koppelmoer op die naar buiten uitsteekt.

Dan heb je een klikbeugel met afstandhouder, klik daar een voldoende aantal van op het paneel. Neem aluminium plaatje 10cm of 15cm hoogte. Boor daar gaatje in op plaats van de afstandhouders en schroef de plaat tegen de koppelmoeren. De lengte van de koppelmoer maakt een open verbinding/spleet tussen paneel en opstaande rand. Water spat tegen de plaat loopt via spleet op het dak en neemt vuil mee... Spatscherm gemaakt...

Zie daar 4 panelen, dat wordt dan 8 drainagebeugels, 8 koppelmoeren, 16 boutjes en 4 aluminium plaatjes. 1 per paneel. En je klikt het er zo op...
^O^

Eigenlijk is het simpel, maar niet wanneer je alleen in problemen denkt i.p.v. in oplossingen. En daar moet je soms voor improviseren met wat je wel hebt...
pi_215106508
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 11:54 schreef Watuntrik het volgende:
Zie daar 4 panelen, dat wordt dan 8 drainagebeugels, 8 koppelmoeren, 16 boutjes en 4 aluminium plaatjes. 1 per paneel. En je klikt het er zo op...
^O^

Eigenlijk is het simpel, maar niet wanneer je alleen in problemen denkt i.p.v. in oplossingen. En daar moet je soms voor improviseren met wat je wel hebt...
Over simpel gesproken: de installateur had het gewoon goed en op afstand moeten monteren. Wat als het geheel wegwaait? Zo'n plastic drainagebeugel heeft maar weinig retentie
pi_215106572
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 12:07 schreef blomke het volgende:

[..]
Over simpel gesproken: de installateur had het gewoon goed en op afstand moeten monteren. Wat als het geheel wegwaait? Zo'n plastic drainagebeugel heeft maar weinig retentie
Zou daar geen oplossing voor zijn? Om het beugeltje te fixeren? Zijn er mogelijk andere alternatieve beugeltjes? Wanneer je alleen maar blind staart en vast loopt op het mogelijk probleem dan natuurlijk niet.

Ik snap jouw oplossing, en je hebt gelijk... Monteur moet alles van het dak aftrekken en opnieuw plaatsen... En dat zie ik nog niet zo snel gebeuren. En als er dan toch iets moet gebeuren en je krijgt niet wat je wil, dan moet je wat bedenken... Of bij de pakken neer gaan zitten... Ieder zijn meug...

Randje geen optie i.v.m. vuil wat verzameld.. Goed argument... Randje wegstrepen als optie of afstandhouder maken zodat ook het vuil weg kan?

Mijn motto? Wie zoekt zal vinden... Geldt zowel voor problemen als oplossingen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Watuntrik op 27-09-2024 12:41:39 ]
pi_215107631
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 12:17 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Zou daar geen oplossing voor zijn? Om het beugeltje te fixeren? Zijn er mogelijk andere alternatieve beugeltjes? Wanneer je alleen maar blind staart en vast loopt op het mogelijk probleem dan natuurlijk niet.

Ik snap jouw oplossing, en je hebt gelijk... Monteur moet alles van het dak aftrekken en opnieuw plaatsen... En dat zie ik nog niet zo snel gebeuren. En als er dan toch iets moet gebeuren en je krijgt niet wat je wil, dan moet je wat bedenken... Of bij de pakken neer gaan zitten... Ieder zijn meug...

Randje geen optie i.v.m. vuil wat verzameld.. Goed argument... Randje wegstrepen als optie of afstandhouder maken zodat ook het vuil weg kan?

Mijn motto? Wie zoekt zal vinden... Geldt zowel voor problemen als oplossingen.
Sowieso zou ik eerst kijken wat voor rand aan zit en of je daarin/-aan kunt boren/schroeven. ZO ja, dan met een paar ringen ertussen, vastschroeven aan de bestaande rand.
pi_215109496
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 13:59 schreef blomke het volgende:

[..]
Sowieso zou ik eerst kijken wat voor rand aan zit en of je daarin/-aan kunt boren/schroeven. ZO ja, dan met een paar ringen ertussen, vastschroeven aan de bestaande rand.
Idd. zoiets moet je ter plekke beoordelen en niet in het paneel zelf boren of schroeven. Klemmetje is dan wat veiliger...

Ze bestaan ook in RVS uitvoering, die eventueel met een schroefje van bovenaf kunt fixeren. Maar m'n gevoel zegt die klemmen vast genoeg uit zichzelf.

En duur zijn nu ook alweer niet.
https://www.amazon.de/-/e(...)lector/dp/B0C9M6J9DN
pi_215109558
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 17:02 schreef Watuntrik het volgende:

[..]
Idd. zoiets moet je ter plekke beoordelen en niet in het paneel zelf boren of schroeven. Klemmetje is dan wat veiliger...

Ze bestaan ook in RVS uitvoering, die eventueel met een schroefje van bovenaf kunt fixeren. Maar m'n gevoel zegt die klemmen vast genoeg uit zichzelf.

Ja dat denk ik is een beter oplossing. Sowieso kunststof en UV licht, is geen ideale combi als het op trekkracht aankomt. Is die RVS vele malen beter.
pi_215110356
Afijn... Wij kunnen van alles verzinnen, bedenken en uitvinden. Het is en blijft vooralsnog een luchtkasteel met zonnepanelen die overstromen.

Er is er maar één die er met zijn neus bovenop staat (zou kunnen staan) om de situatie te beoordelen. En dat is TS.

En daar houd het voor de zogenaamde adviserende Handy man op afstand wel zo'n beetje op. Geen idee in hoeverre TS een handy man is, maar twijfel wel een beetje.
pi_215110414
quote:
10s.gif Op vrijdag 27 september 2024 18:52 schreef Watuntrik het volgende:
Afijn... Wij kunnen van alles verzinnen, bedenken en uitvinden. Het is en blijft vooralsnog een luchtkasteel met zonnepanelen die overstromen.

Er is er maar één die er met zijn neus bovenop staat (zou kunnen staan) om de situatie te beoordelen. En dat is TS.

En daar houd het voor de zogenaamde adviserende Handy man op afstand wel zo'n beetje op. Geen idee in hoeverre TS een handy man is, maar twijfel wel een beetje.
Ik ben behoorlijk handig, zelf mijn keuken en badkamer geplaatst, ook recent zelf mijn platte dak vervangen ivm lekkage. Maar die zonnepanelen ga ik gewoon niet aan komen zolang de mensen die ze er op hebben gelegd er niet naar hebben gekeken. En die gaan dat als het goed is binnenkort doen, waarschijnlijk komende week.

Er liggen trouwens 5 zonnepanelen naast elkaar.
pi_215110432
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2024 18:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ben behoorlijk handig, zelf mijn keuken en badkamer geplaatst, ook recent zelf mijn platte dak vervangen ivm lekkage. Maar die zonnepanelen ga ik gewoon niet aan komen zolang de mensen die ze er op hebben gelegd er niet naar hebben gekeken.
Te gek! Dan hoop ik dat je wat kunt met het gegeven advies van iedereen tot dusver... ^O^ Indien de panelenboer zelf laat afweten...
pi_215115440
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 september 2024 18:58 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ben behoorlijk handig, zelf mijn keuken en badkamer geplaatst, ook recent zelf mijn platte dak vervangen ivm lekkage. Maar die zonnepanelen ga ik gewoon niet aan komen zolang de mensen die ze er op hebben gelegd er niet naar hebben gekeken. En die gaan dat als het goed is binnenkort doen, waarschijnlijk komende week.
Vroeg me trouwens af, als er een serre onder de dakgoot is, hoe ze de panelen e.d. hebben geplaatst.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')