Zie ook: WKN / [ACTUEEL] Hurricane Season 2024 - Category 6 incoming??quote:Evacuation orders issued in Florida
Mandatory evacuation orders have been issued for parts of Franklin and Gulf Counties, near the area of Florida’s Panhandle where forecasters predict Helene will make landfall as a powerful hurricane. “Now is the time to make decisions regarding evacuation,” said the Franklin County Emergency Management. “If you choose to evacuate, please ensure you carry your driver’s license with you.”
The storm surge in these areas could reach nearly 10 feet, which is almost as tall as some single-story houses along the coast. “NOW is the time to check and replenish your disaster supply kits if you have not done so already,” advised Gulf County Emergency Management. Experts recommend gathering several days’ worth of food and water, as well as medications, important documents, cash, and extra clothing when preparing for the storm or ahead of evacuations.
https://www.accuweather.c(...)helene-forms/1694771
quote:Evacuaties zijn begonnen en de tijd dringt voor de inwoners van Florida om zich voor te bereiden op tropische storm Helene, die mogelijk de sterkste storm wordt die in meer dan een jaar in de Verenigde Staten aan land komt.
Helene ontstond dinsdagochtend boven de noordwestelijke Caribische Zee en zal zich razendsnel versterken. Binnen 48 uur kan Helene uitgroeien van een tropische storm met windsnelheden van 72 km/u tot een orkaan van categorie 3, omdat de storm snel in kracht toeneemt boven het extreem warme water van de Golf van Mexico.
Het National Hurricane Center heeft een orkaanwaarschuwing afgegeven voor delen van de westkust van Florida, van de Anclote-rivier tot Mexico Beach. De Mexicaanse overheid heeft ook een orkaanwaarschuwing uitgegeven van Cabo Catoche tot Tulum.
Om 23.00 uur lokale tijd had Helene windsnelheden bereikt van 96 km/u, met hogere windstoten. De storm lijkt laat op donderdag aan land te komen aan de westkust van Florida, mogelijk in de Big Bend-regio, aldus het orkaancentrum.
https://edition.cnn.com/2(...)parations/index.html
Categorie 3. Dat valt nog mee vergeleken met de eerdere verwachtingen van een cat5. Al brengt een cat3 uiteraard ook een hoop ellende met zich mee.quote:
Kan zo een categorie 5 worden.quote:Op woensdag 25 september 2024 09:21 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Categorie 3. Dat valt nog mee vergeleken met de eerdere verwachtingen van een cat5. Al brengt een cat3 uiteraard ook een hoop ellende met zich mee.
Ah nog steeds dusquote:Op woensdag 25 september 2024 09:46 schreef aloa het volgende:
[..]
Kan zo een categorie 5 worden.
De orkaanmodellen schommelen tussen cat 4 en 5.
De kerdruk ligt nu tussen de 931 en 920 mb. En die orkanen kunnen voor verrassingen zorgen, dus kan zo nog lager uitpakken.quote:
Ja, het water in de golf van Mexico is ook lekker heet. Genoeg energie om te groeien.quote:Op woensdag 25 september 2024 10:20 schreef aloa het volgende:
[..]
De kerdruk ligt nu tussen de 931 en 920 mb. En die orkanen kunnen voor verrassingen zorgen, dus kan zo nog lager uitpakken.
Dit gaat nog spannend worden. Mijn buren zijn vanmorgen vertrokken en diverse vriendinnen van mijn dochtertje gaan nu ook naar drogere gebieden.quote:
Daar is het nu ook wel de tijd voor denk ik, als men wil vertrekken. Het is geen langzame orkaan, zijn treksnelheid is zo'n 16 kilometer/uur, morgen ligt ze al voor de kust. Dan vertrekken is geen optie meerquote:Op woensdag 25 september 2024 19:36 schreef devzero het volgende:
[..]
Dit gaat nog spannend worden. Mijn buren zijn vanmorgen vertrokken en diverse vriendinnen van mijn dochtertje gaan nu ook naar drogere gebieden.
Ga jij ook vertrekken? Nog een dag wachten is best een risicoquote:Op woensdag 25 september 2024 19:36 schreef devzero het volgende:
[..]
Dit gaat nog spannend worden. Mijn buren zijn vanmorgen vertrokken en diverse vriendinnen van mijn dochtertje gaan nu ook naar drogere gebieden.
Nee ik blijf. Maar ik kreeg net een emergency alert op mijn telefoon dat er een "mandatory evacuation" is voor mensen die in een mobile home wonen.quote:Op woensdag 25 september 2024 20:09 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ga jij ook vertrekken? Nog een dag wachten is best een risico
Als je toch blijft en af moet wachten, neem ik aan dat we mogen hopen op een liveverslag zo lang er verbinding is?quote:Op woensdag 25 september 2024 20:18 schreef devzero het volgende:
[..]
Nee ik blijf. Maar ik kreeg net een emergency alert op mijn telefoon dat er een "mandatory evacuation" is voor mensen die in een mobile home wonen.
Ik ben op alles voorbereid. Zolang er maar niet te veel bomen gaan omvallen en de weg geblokkeerd zijn. Want zaterdag zouden we met een groepje gaan parachute springenquote:Op woensdag 25 september 2024 20:22 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Als je toch blijft en af moet wachten, neem ik aan dat we mogen hopen op een liveverslag zo lang er verbinding is?
Waarbij je natuurlijk het beste gewenst is, hopelijk komt het allemaal goed!
Moet je morgen doen, supertof. Lekker extreme.quote:Op woensdag 25 september 2024 20:25 schreef devzero het volgende:
[..]
Ik ben op alles voorbereid. Zolang er maar niet te veel bomen gaan omvallen en de weg geblokkeerd zijn. Want zaterdag zouden we met een groepje gaan parachute springen
Wordt een dure taxirit als ik 500km verderop landquote:Op woensdag 25 september 2024 20:27 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Moet je morgen doen, supertof. Lekker extreme.
Woon je ook in de Panhandle? Ik zit net ten westen van het pad van de storm dus wij hebben geluk deze keer. We krijgen hooguit wat regen en een beetje wind. Heb te doen met iedereen ten oosten van ons in Florida!quote:Op woensdag 25 september 2024 19:36 schreef devzero het volgende:
[..]
Jaquote:Op woensdag 25 september 2024 20:32 schreef falling_away het volgende:
[..]
Woon je ook in de Panhandle? Ik zit net ten westen van het pad van de storm dus wij hebben geluk deze keer. We krijgen hooguit wat regen en een beetje wind. Heb te doen met iedereen ten oosten van ons in Florida!
Doe voorzichtig!quote:Op woensdag 25 september 2024 20:25 schreef devzero het volgende:
[..]
Ik ben op alles voorbereid. Zolang er maar niet te veel bomen gaan omvallen en de weg geblokkeerd zijn. Want zaterdag zouden we met een groepje gaan parachute springen
Oef ja dan zullen jullie het wel zwaar te verduren krijgen.. Na de vorige orkaan vorig jaar zag ik vrij veel destructie op i-10 bij jullie. Succes!quote:
Dat heeft nog wel een tijdje geduurd voor dat opgeruimd was.quote:Op woensdag 25 september 2024 20:37 schreef falling_away het volgende:
[..]
Oef ja dan zullen jullie het wel zwaar te verduren krijgen.. Na de vorige orkaan vorig jaar zag ik vrij veel destructie op i-10 bij jullie. Succes!
Wow! Bijzonder wat ze allemaal in stelling brengen. Al die wagens ook om zsm alle electriciteitsdraden te reparerenquote:Op woensdag 25 september 2024 20:58 schreef falling_away het volgende:
Terwijl velen moeten evacueren zijn de convoys met ambulances etc onderweg richting het gebied.
[ afbeelding ]
Ook FPL staat klaar maar meer op afstand in Pensacola
https://weartv.com/news/l(...)storm-relief-efforts
Dat zal wel ongeveer kloppen.quote:Op donderdag 26 september 2024 20:45 schreef Ronzz het volgende:
Vannacht rond 5:00u Nederlandse tijd komt de kern aan land? Aldus Windy (geen idee of dat betrouwbaar is)
23:00 wordt hier gegokt, dus dat klopt wel. Hoewel ze waarschijnlijk allemaal dezelfde bron gebruikenquote:
Een stuk oostelijker dan voorspeld.quote:Op donderdag 26 september 2024 22:21 schreef devzero het volgende:
[..]
23:00 wordt hier gegokt, dus dat klopt wel. Hoewel ze waarschijnlijk allemaal dezelfde bron gebruiken
Wow! Dat is snel gegaan! En ze heeft nog een paar uur! Dit zou dus idd zomaar een cat5 kunnen wordenquote:
Wij hebben hier veel geluk gehad.. Alleen 30 / 40 mph windstoten en zelfs geen regen. Zo te zien krijgen jullie in Atlanta meer last, al zal het allemaal erg plaatselijk zijn qua tornado's etc.quote:Op vrijdag 27 september 2024 04:27 schreef Smart_ass het volgende:
Hoe is het daar nu? Wij zitten ten noorden van Atlanta, hopelijk is het tegen de tijd dat het hier is wat gekalmeerd. Erg veel bomen rondom ons huis, zou het fijn vinden als die blijven staan.
Eén hap en het hele topic bijgelezen, dat viel tegenquote:Op donderdag 26 september 2024 22:12 schreef heywoodu het volgende:
Dit wordt een terugleestopic voor bij het ontbijt, gok ik
Was het maar waar. Het is daar nu ook nacht. Maar de schade is nu al enorm door de stormvloed. Veel stroomuitval ook, dus geen beelden.quote:Op vrijdag 27 september 2024 08:21 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Eén hap en het hele topic bijgelezen, dat viel tegen
Ik hoop dat dat betekent dat de schade enigszins mee is gevallen.
quote:Op vrijdag 27 september 2024 12:36 schreef aloa het volgende:
Helene kwam om 23:10 uur EDT donderdagavond aan land, ongeveer 16 kilometer ten west-zuidwesten van Perry, Florida, ...
Note to self: niet in Perry, FL gaan wonen.quote:
Oh wat fijn! Jij zit in de panhandle? Jeetje wat een “geluk” wel met die boom!quote:Op vrijdag 27 september 2024 05:05 schreef falling_away het volgende:
[..]
Wij hebben hier veel geluk gehad.. Alleen 30 / 40 mph windstoten en zelfs geen regen. Zo te zien krijgen jullie in Atlanta meer last, al zal het allemaal erg plaatselijk zijn qua tornado's etc.
Dit is een goede link: https://zoom.earth/storms(...)rlays=wind,crosshair
Dit is hier plaatselijk:
[ afbeelding ]
Ja die foto was meer als grap bedoeld omdat de orkaan ons op een haar na gemist heeft. Hoe is het nu bij jullie?quote:Op vrijdag 27 september 2024 13:39 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Oh wat fijn! Jij zit in de panhandle? Jeetje wat een “geluk” wel met die boom!
Die link volg ik inderdaad ook, zoals ik het nu zie zitten we in rood gedeelte, maar het wijzigt telkens. Hopelijk blijft het hier bij regen (wel echt bizar hoeveel neerslag er is gevallen al de laatste dagen hoor!).
quote:Op zaterdag 28 september 2024 10:15 schreef Drass het volgende:
https://www.ad.nl/buitenl(...)elfs-lenen~a9a05642/
Met je Mustang niets vermoedend naar de orkaan rijden.. achterlijke Nederlanders.
Hoop dat ze het op tijd kunnen herbouwen voor de volgende tornado toeslaat.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 09:53 schreef aloa het volgende:
Het pad van Helene goed te zien aan het donkere gedeelte waar de stroom is uitgevallen.
[ x ]
Meer dan 1 miljoen mensen ook nog geen stroom.quote:Op woensdag 2 oktober 2024 21:38 schreef Mutant01 het volgende:
Inmiddels meer dan 180 doden en honderden vermisten.
quote:Helene dodelijkste orkaan sinds Katrina, nog geen contact met honderden getroffenen
Het dodental van de orkaan Helene is opgelopen tot 215. Daarmee is de orkaan officieel de dodelijkste die de VS trof sinds Katrina in 2005. Bij die orkaan kwamen in de omgeving van New Orleans circa 1200 mensen om.
De verwachting is dat het dodental nog verder zal oplopen. Doordat er een week na de orkaan nog geen contact is met sommige afgelegen gebieden, is het nog niet duidelijk hoeveel slachtoffers daar zijn gevallen. Een officieel aantal vermisten is er niet, maar met honderden mensen is er nog geen contact geweest.
Onder de doden is een tweeling van ruim een maand oud, de jongste slachtoffers. Beide jongens werden met hun moeder gedood toen hun woonwagen door een vallende boom werd geraakt. Het gezin durfde niet te evacueren met zulke jonge kinderen.
"Ik kreeg sinds hun geboorte elke dag foto's maar had nog niet de kans gehad om ze te bezoeken", zegt hun opa tegen persbureau AP. "Nu zal ik mijn kleinzonen nooit ontmoeten, vreselijk."
In South Carolina ontdekten hulpverleners een bejaard echtpaar dat in een omhelzing was omgekomen in bed. "Mijn opa hoorde blijkbaar de boom knakken en is toen over mijn oma gerold om haar te beschermen", redeneert hun kleinzoon.
Ezels
Helene trok afgelopen donderdag vanuit de Golf van Mexico over zes staten. De verwoesting was groot: huizen en wegen werden weggespoeld door de zware regens of bedolven onder aardverschuivingen, bomen braken af door de zware wind.
Nog altijd zitten bijna een miljoen mensen zonder elektriciteit, in grote delen van het rampgebied zijn telefoonverbindingen uitgevallen. Reddingswerkers proberen met helikopters of per ezel afgelegen gebieden te bereiken, soms met benodigdheden als babymelkpoeder, medicijnen of voedsel.
Er zijn 6700 reservisten uit zestien staten ingezet om te helpen. Daarnaast zijn er nog eens duizend militairen naar het gebied gezonden.
Steun
President Biden bezocht afgelopen dag het rampgebied met vicepresident Harris. Hij beloofde de staten te helpen met herstelwerkzaamheden.
"Dit gaat miljarden kosten. Niet tienduizenden dollars, niet miljoenen, niet een miljard, maar miljarden, omdat er zoveel staten zijn getroffen", zei hij in Georgia. "Maar ik wil jullie zeggen: ik zie het, ik hoor het, ik rouw met jullie en ik beloof dat ik jullie zal steunen."
Het orkaanseizoen gaat ondertussen door in de Atlantische Oceaan: Kirk is momenteel een orkaan van de vierde categorie en zou tot wateroverlast aan de Amerikaanse kust kunnen leiden, tropische storm Leslie lijkt vooralsnog geen overlast te zullen veroorzaken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |