abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215070372



danica.jpg ziggyziggyziggy, houdt niet van treinen, wel van spoorwegen.
fokavatar.jpg Dr_Flash, Wereldreiziger. Bordjesknaller. Topografiespecialist. Reisgidsmeister. Vraagt zich af hoelang er nog Dieseltractie bij ACTS is.
dragonfly.jpg Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters.
GNER-60.png James1988, geilt op treinenbouwer Alstom, hogesnelheidstreinen, SNCF en Duitsland. En Brabant.
pilsklein.jpg Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk.
_MG_7097-2.jpg greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal VIRM's rijden.
U55..jpg bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen.
162.gif Crientj, Ginger, Servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's.
Darkwing.jpg Darkwing_Duck, der Nahverkehrsprofi. Parijskenner. Heeft al het spoor van Monaco bereden. Luxemburg op wensenlijstje.
koplopert.jpg Flodder450, Is een keer komen aanlopen en laat tegenwoordig zo nu en dan weten dat ie nog leeft.
ZZYPfes.png b2py, Alcoholist, weersonheilsprofeet en zeurpiet met een spoorhobby. Verliefd op PKP IC.
kupton.jpg Ireyon, de Baas van Roosendaal, achtbaanspecialist. (Is tenslotte ook rails)
psm753.jpg Peterselieman, PSM voor intimi, voor al uw kruidvatkaartjes over de grens.
sportnieuwsd.gif dennistd, Fantacolist, civiel vervoer.
dld.jpg Zug-Chef, Arrivalover die alle badslipperexpressen hekelt
ceilingdog.JPG JDude, voor overbodige feitjes over parttime-treinforensen in Brabant ( O+ )
Fok_UI.png Prins_Pils, relnicht die het allemaal prachtig vindt maar er de ballen verstand van heeft. Lieft metro en S-Bahn.
avatardeadlock.png DeaDLocK2K, *Kutjoch* Koplopers fanboy
le-creuset.jpg derLudolf, vindt moderne tupperware-treinen maar niets en vindt dat een echte trein een locomotief moet hebben
vogeltje.jpg Goverman: houdt van staal en beton. Vooral als het veel en nieuw is.
lock.gif MTL, Sloopt wel eens echte treintjes *O*
eye.jpg Fred Eeuwig chagrijnige forens
x.jpg Maegrim Grote Pimpelwasser
UISTR.jpg Salatrel Voor al uw LUD-insinuaties van zijn vriendin op zaal
anoniconnew.png Socios Grootste treinliefhebber die niet met de trein durft te reizen.
mokum60.png DJMO Trein avonturierster die regelmatig zonder vooropgesteld plan op de trein stapt onderweg naar nergens.


In dit topic vinden we vrijwel alles interessant wat met rails te maken heeft.
Goederentreinen, trams en metro's zijn hier ook allemaal welkom, evenals informatie over vervoersbedrijven en materieelsoorten. Twijfel je of iets in dit topic thuishoort? Plaats het gerust en je merkt het vanzelf wel.

Afkortingen en nummertjes om o.a. stations en treinen aan te duiden, zijn niet wenselijk.
Zo heet station Gvc hier Den Haag Centraal en is trein 3626 gewoon de Intercity van Roosendaal naar Zwolle van 07:50 uur. Treinstelnummers mogen gewoon genoemd worden, maar dan wel graag met materieelsoort erbij vermeld.

Als je hier komt zeiken op het verkeerde bedrijf, lachen we je uit..
Een sein- of wisselstoring is vrijwel nooit de schuld van de Nederlandse Spoorwegen en het uitvallen van een IC Direct is niet de schuld van AnsaldoBreda. Terechte klachten kun je natuurlijk wel altijd hier kwijt.



SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dienstmededeling

En hier verder! Vanaf nu elk nieuw topic beginnen met frontseinen!

pi_215070378
Ugh. Kan er geen waarschuwing komen als de TT wordt afgekapt? |:(
pi_215070443
Ik zal jou ff afkappen

:D
pi_215070652
Is dit een gok topic geworden? :D *O*
stupidity has become as common as common sense was before
pi_215070683
Nee, een grote L. Van Lelylijn natuurlijk.
  maandag 23 september 2024 @ 12:33:46 #6
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_215071633
https://www.tagesschau.de(...)cket-teurer-100.html

Deutschlandticket wordt vanaf 1 januari ¤ 58,- per maand
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
pi_215071815
Bijna 20% duurder is fors
stupidity has become as common as common sense was before
  maandag 23 september 2024 @ 13:07:56 #8
405562 Erno-BE
Make the U.S.S.R. Great Again!
pi_215071851
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 13:02 schreef marcb1974 het volgende:
Bijna 20% duurder is fors
¤ 58 voor een hele maand, zonder spitsbeperkingen door heel Duitsland reizen is nog altijd een superdeal.
Rossíya, Rossíya -
V étom slóve ogón' i síla,
V étom slóve pobédy plámya!
Podnimáem Rossí známya!
pi_215072015
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 13:07 schreef Erno-BE het volgende:

[..]
¤ 58 voor een hele maand, zonder spitsbeperkingen door heel Duitsland reizen is nog altijd een superdeal.
Doch desalniettemin.
Yea, she's on crack.
pi_215073268
DB gaat misschien iets minder failliet nu :-)
  maandag 23 september 2024 @ 17:44:01 #11
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_215074213
Dus de Lelylijn gaat 13 miljard kosten, moet in 2030 klaar zijn en moet een uur tijdswinst opleveren.

In 2038 wordt er dan waarschijnlijk een spoorlijn opgeleverd die 31 miljard gekost heeft en een kwartier reistijd bespaart.

[ Bericht 0% gewijzigd door Janneke141 op 23-09-2024 18:15:44 ]
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_215074250
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 15:43 schreef b2py het volgende:
DB gaat misschien iets minder failliet nu :-)
Als er hierdoor niet minder reizigers komen levert het ze 1,4 mrd op.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_215074268
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 17:44 schreef Janneke141 het volgende:
Dus de Lelylaan gaat 13 miljard kosten, moet in 2030 klaar zijn en moet een uur tijdswinst opleveren.

In 2038 wordt er dan waarschijnlijk een spoorlijn opgeleverd die 31 miljard gekost heeft en een kwartier reistijd bespaart.
en waar je vanaf 2041 nog maar 80 km/h op mag rijden
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator maandag 23 september 2024 @ 18:05:44 #14
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_215074400
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 17:47 schreef marcb1974 het volgende:

[..]
Als er hierdoor niet minder reizigers komen levert het ze 1,4 mrd op.
Is dat aantal D-tickets maal ¤9? Want er zijn natuurlijk nog veel meer partijen die ze verkopen.

Hoe gaat dat eigenlijk, komt alles op een grote bult of mag DB al het geld houden dat ze verkopen aan D-tickets?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_215074417
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 17:44 schreef Janneke141 het volgende:
Dus de Lelylaan gaat 13 miljard kosten, moet in 2030 klaar zijn en moet een uur tijdswinst opleveren.

In 2038 wordt er dan waarschijnlijk een spoorlijn opgeleverd die 31 miljard gekost heeft en een kwartier reistijd bespaart.
Lelylaan is al gerealiseerd, he. Je zal de Lelylijn bedoelen.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  maandag 23 september 2024 @ 18:15:33 #16
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_215074475
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 18:07 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]
Lelylaan is al gerealiseerd, he. Je zal de Lelylijn bedoelen.
Euh, ja :P
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_215074681
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2024 18:05 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Is dat aantal D-tickets maal ¤9? Want er zijn natuurlijk nog veel meer partijen die ze verkopen.

Hoe gaat dat eigenlijk, komt alles op een grote bult of mag DB al het geld houden dat ze verkopen aan D-tickets?
13.000.000 reizigers (gemiddeld per maand) * 12 * ¤ 9,-.
Geen idee of ze het allemaal zelf mogen houden of dat er ook een deel van de Bundesländer moet.
stupidity has become as common as common sense was before
  maandag 23 september 2024 @ 20:22:17 #18
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_215075755
"boemelen op de L"

ICE L? :P
  maandag 23 september 2024 @ 20:25:23 #19
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_215075787
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 20:22 schreef James1988 het volgende:
"boemelen op de L"

ICE L? :P
L-train. In Lelystad gaan ze zoiets bouwen:
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_215080179
Zwaar treinongeluk in NRW bij de buren: https://www.tagesschau.de(...)k-rheinberg-100.html
14 gewonden stond er op moment van posten.
Bier.
  Redactie Sport dinsdag 24 september 2024 @ 14:21:13 #21
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_215080816
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 13:02 schreef DeaDLocK2K het volgende:
Zwaar treinongeluk in NRW bij de buren: https://www.tagesschau.de(...)k-rheinberg-100.html
14 gewonden stond er op moment van posten.
Bijzonder wel, lijkt alsof de goederentrein niet helemaal voorbij de vrijbalk stond.
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_215081031
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 17:44 schreef Janneke141 het volgende:
Dus de Lelylijn gaat 13 miljard kosten, moet in 2030 klaar zijn en moet een uur tijdswinst opleveren.

In 2038 wordt er dan waarschijnlijk een spoorlijn opgeleverd die 31 miljard gekost heeft en een kwartier reistijd bespaart.
2030 klaar? Echt niet voor 2045
pi_215085079
Was de visie van het Kabinet Kortetermijn I al besproken?

Vraag me af hoeveel jaren de regio's moeten sparen om die 11 miljard extra voor de Lelylijn op te hoesten.
Bier.
pi_215085128
112 miljoen/kilometer voor het voorkeursalternatief gaan ze niet halen...
pi_215085186
En China legt in Marokko een HSL van 400km voor 10% van dat bedrag meende ik gelezen te hebben vorige week ergens.
Bier.
  Moderator woensdag 25 september 2024 @ 07:23:58 #26
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_215086249
Daar is de grond vast een stuk goedkoper, de arbeid, hoeven geen geluidsschermen te komen.

En tja, moet je het willen een spoorlijn aangelegd door Chinezen, die willen er hoogstwaarschijnlijk iets voor terug.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator woensdag 25 september 2024 @ 07:26:44 #27
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_215086261
Ik kreeg een mailtje van de ÖBB

quote:
Die schrecklichen Unwetter der letzten Woche werden leider noch auf Monate hinaus Auswirkungen auf den Bahnbetrieb der ÖBB-Personenverkehr AG haben. Unterspülte Gleise, geflutete Tunnel und Bahnhöfe – die Spuren der Verwüstung an der Schieneninfrastruktur sind überall noch sichtbar. Besonders stark von Hochwasser getroffen ist die neue Weststrecke im Bereich zwischen Wien und St. Pölten, die bis auf Weiteres gesperrt bleiben muss.

Auch die alte, zweigleisige Weststrecke durch den Wienerwald wurde vom Hochwasser getroffen. Sie kann derzeit zumindest eingleisig geführt werden. Die ÖBB werden in den nächsten Tagen die übrigen Vermurungen räumen und Gleisschäden reparieren, damit ab 10. Oktober das zweite Gleis der alten Weststrecke befahren werden kann.
Had er verder niet zoveel over gehoord, dus dacht dat de schade wel meeviel. Niet dus.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_215086394
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 22:55 schreef DeaDLocK2K het volgende:
En China legt in Marokko een HSL van 400km voor 10% van dat bedrag meende ik gelezen te hebben vorige week ergens.
Als je omgevingswetten, buurtinspraak, architecten en mensenrechten vergeet zou dat wel kunnen ja
pi_215088102
Schiphol net een nieuwe waslijn toch, op 2 van de 3 sporen? Schade door trein of andersom?
pi_215089276
quote:
1s.gif Op woensdag 25 september 2024 07:23 schreef derLudolf het volgende:
Daar is de grond vast een stuk goedkoper, de arbeid, hoeven geen geluidsschermen te komen.

En tja, moet je het willen een spoorlijn aangelegd door Chinezen, die willen er hoogstwaarschijnlijk iets voor terug.
Het is allemaal niet 10 keer goedkoper eah.
Bier.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL woensdag 25 september 2024 @ 19:00:20 #31
147316 crew  DJMO
#trut
pi_215091794
Hoe herken je een notoire zwartrijder in de trein?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_215096941
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2024 22:55 schreef DeaDLocK2K het volgende:
En China legt in Marokko een HSL van 400km voor 10% van dat bedrag meende ik gelezen te hebben vorige week ergens.
Ja maar daar sneeuwt het nooit dus daar kunnen die krantepapiermacheetreintjes van AnsaldoKnakworst wel op ^O^
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 26 september 2024 @ 15:53:43 #33
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_215099328
quote:
0s.gif Op woensdag 25 september 2024 11:04 schreef Adrie072 het volgende:
Schiphol net een nieuwe waslijn toch, op 2 van de 3 sporen? Schade door trein of andersom?
Schade was niet in de tunnel.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_215100182
Stadler gaat wat locs bouwen voor de SBB, zie https://news.sbb.ch/medie(...)awAV7pJgcrLbIjCq_Rww

Hopelijk wat betrouwbaarder dan die eurodual...
  Moderator donderdag 26 september 2024 @ 21:31:08 #35
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_215102549
We hadden het laatst over de kosten om een ICE te laten rijden


quote:
🚆 Die Kosten einer ICE-Fahrt von Hamburg nach München: Ein genauer Blick hinter die Kulissen 🚆

Wenn ein ICE von Hamburg-Altona nach München fährt, fallen erhebliche Kosten an, die weit über den reinen Energieverbrauch hinausgehen. Diese Kosten setzen sich aus Trassenpreisen, Stationsentgelten, Energiekosten, Personalkosten und Instandhaltungskosten zusammen. Heute werfen wir einen genauen Blick darauf, was eine solche Fahrt wirklich kostet.

### Fahrstrecke und Haltepunkte

Die Strecke von Hamburg-Altona nach München Hauptbahnhof beträgt etwa 800 Kilometer. Der Zug hält an mehreren wichtigen Bahnhöfen:

- Hamburg Hauptbahnhof
- Berlin Hauptbahnhof
- Berlin Südkreuz
- Leipzig Hauptbahnhof
- Erfurt Hauptbahnhof
- Nürnberg Hauptbahnhof
- München Hauptbahnhof

### Trassenpreise

Für die Nutzung des Schienennetzes zahlt der ICE pro Kilometer 16,32 Euro, einschließlich des Express-Aufschlags für Hochgeschwindigkeitszüge. Für die 800 Kilometer lange Strecke ergibt das Gesamtkosten von 13.056 Euro.

### Stationsentgelte

Die Kosten für einen Halt in einem großen Bahnhof der Kategorie 1, wie Hamburg Hauptbahnhof oder München Hauptbahnhof, liegen bei etwa 120 Euro pro Halt. Der Halt am etwas weniger frequentierten Berlin Südkreuz kostet rund 100 Euro. Bei den sechs Zwischenhalten und dem Endbahnhof summieren sich die Stationsentgelte auf insgesamt 820 Euro.

### Energiekosten

Ein ICE verbraucht auf dieser Strecke etwa 96 Megawattstunden (MWh) Strom. Bei einem durchschnittlichen Strompreis von 0,20 Euro pro Kilowattstunde (kWh) betragen die Energiekosten für die Fahrt etwa 19.200 Euro.

### Personalkosten

Für die gesamte Fahrtzeit von rund 6 Stunden fallen bei einem Stundensatz von 200 Euro Personalkosten von insgesamt 1.200 Euro an.

### Instandhaltungskosten

Die Instandhaltungskosten für einen ICE werden häufig mit etwa 5 Euro pro Kilometer angesetzt. Für die 800 Kilometer lange Strecke ergeben sich daraus Instandhaltungskosten von 4.000 Euro.

### Gesamtkosten der Fahrt

- Trassenpreise: 13.056 Euro
- Stationsentgelte: 820 Euro
- Energiekosten: 19.200 Euro
- Personalkosten: 1.200 Euro
- Instandhaltungskosten: 4.000 Euro

Insgesamt kostet die Fahrt eines ICE von Hamburg-Altona nach München Hauptbahnhof etwa 38.276 Euro.

### Fazit

Die Kosten einer solchen Fahrt sind erheblich und umfassen mehr als nur den Energieverbrauch. Trassenpreise, Stationsentgelte, Personalkosten und Instandhaltung spielen eine wesentliche Rolle bei den Betriebskosten eines Zuges. Diese detaillierte Kalkulation zeigt, wie komplex und kostenintensiv der Betrieb von Hochgeschwindigkeitszügen in Deutschland ist.

#Eisenbahn #ICE #Betriebskosten #Schienenverkehr #DeutscheBahn #Mobilität #Verkehrspolitik
Er was overigens wel commentaar op de hoeveelheid verbruikte energie. 14-16MWh - hooguit 20 MWh als alles tegen zit was realistischer. Personeelskosten vind ik ook laag.
Kranplätze müssen verdichtet sein
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')