abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215069153
quote:
Verbod op gezichtsbedekkende kleding bij demonstraties

Den Haag - Er komt een wetswijziging om gezichtsbedekking bij demonstraties te verbieden. Een meerderheid van de Tweede Kamer staat achter dit plan van JA21-fractievoorzitter Joost Eerdmans en SGP-leider Chris Stoffer.

De Kamerleden constateren dat demonstranten steeds vaker onherkenbaar zijn, waardoor wetsovertredende demonstranten nauwelijks vervolgd kunnen worden. Daarom verzochten zij minister Judith Uitermark (Binnenlandse Zaken) om dit per wet te verbieden.

Een meerderheid schaart zich daar nu achter, tot blijdschap van JA21-voorman Eerdmans. Hij zegt dat het demonstratierecht een groot goed is. „Maar we zien steeds vaker ophitsende groeperingen zoals Extinction Rebellion het demonstratierecht misbruiken om hun activistische en soms gewelddadige wil op te leggen aan de rest van Nederland. Ze maken zich expres onherkenbaar waardoor het voor politie en OM heel moeilijk is vast te stellen wie welke wetsovertreding heeft begaan. Het verschuilen achter gezichtsbedekkende kleding ondermijnt dus het demonstratierecht en het legt nog meer druk op zowel politie als het OM.”

Eerdmans zal verder ook vragen om de Wet openbare manifestaties eveneens op dit punt aan te passen, laat hij weten. „Uit eerdere Kamervragen blijkt dat de inzet van de politie bij dergelijke demonstraties gigantisch is. Alleen al de A12 werd in een jaar tijd zo’n 35 keer bezet en daar moesten vijfhonderd agenten optreden.” Hij wil van Uitermark tevens weten of zij bereid is ’een soort wasstraat’ voor grote groepen demonstranten te realiseren. „Zodat iedere demonstrant die de wet overtreedt kan worden berecht.”

https://www.telegraaf.nl/(...)ng-bij-demonstraties
Ik dacht altijd dat dit al verboden was en verbaasde me daarom dat die radicale clubjes ongestoord met theedoeken om konden protesteren om vervolgens anoniem de universiteit/stad af te breken. Goed dat dit alsnog verboden wordt.
pi_215069227
Alsof de radicale clubjes zich daar wat van aan gaan trekken.
Google is your friend, abuse your friends
pi_215069241
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2024 01:43 schreef RotatoR het volgende:
Ze maken zich expres onherkenbaar waardoor het voor politie en OM heel moeilijk is vast te stellen wie welke wetsovertreding heeft begaan. Het verschuilen achter gezichtsbedekkende kleding ondermijnt dus het demonstratierecht en het legt nog meer druk op zowel politie als het OM.”
Zo'n verbod lijkt me net een ondermijning van het demonstratierecht. Er zijn heel wat legitieme redenen te bedenken waarom iemand z'n gezicht niet zou willen tonen tijdens een betoging. Iemand met familie in China die deelneemt aan een "free Tibet" betoging; iemand uit de Bible Belt op een LGBT betoging, etc..
are we infinite or am I alone
pi_215069291
Ik identificeer mij als Moslima......
pi_215069296
Moeten dan de ME ers hun helm afdoen ?

En hoe gaan we dit handhaven ? Als er zeg maar 300 demonstranten staan met sluiers, gaan we die dan 1 voor 1 een boete geven ?
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_215069314
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 05:27 schreef LangeTabbetje het volgende:
Moeten dan de ME ers hun helm afdoen ?
Lezen is blijkbaar ook moeilijk.
Uit het gequote deel in de OP:
quote:
De Kamerleden constateren dat demonstranten steeds vaker onherkenbaar zijn, waardoor wetsovertredende demonstranten nauwelijks vervolgd kunnen worden. Daarom verzochten zij minister Judith Uitermark (Binnenlandse Zaken) om dit per wet te verbieden.
quote:
En hoe gaan we dit handhaven ? Als er zeg maar 300 demonstranten staan met sluiers, gaan we die dan 1 voor 1 een boete geven ?
Nee, dit valt niet te handhaven. Het is een extra taak bij het al onderbezette politiekorps.
quote:
17s.gif Op maandag 23 september 2024 05:41 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Quotes aanpassen zodat het in je eigen agenda past. Dan ben je toch wel in- en in triest.
pi_215069318
Dit verbod is er al wanneer de burgemeester het nodig acht. Standaard tijdverspilling om zieltjes te winnen voor dit kabinet, alles om maar geen tijd te hoeven steken in de zorg en het onderwijs _O-

Verder natuurlijk niet te handhaven wanneer je tegenover 500 gezichtsbedekkende mensen staat :+ Dan doe je gewoon een mondkapje en een zonnebril op. Dat mag immers wel.
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_215069335
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 05:42 schreef Metalfrost het volgende:
Het is een extra taak bij het al onderbezette politiekorps.
Het politiekorps is vooral overbezet.
pi_215069360
quote:
17s.gif Op maandag 23 september 2024 05:56 schreef Mikeytt het volgende:

[..]
Het politiekorps is vooral overbezet.
https://nos.nl/artikel/24(...)nger-aan-dan-gedacht
quote:
De capaciteitsproblemen bij de politie houden nog jaren langer aan dan gedacht. De politie hoopte in 2025 weer op sterkte te zijn, maar verwacht nu dat er in 2027 nog altijd een tekort is van 1500 agenten.
pi_215069391
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 03:47 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Zo'n verbod lijkt me net een ondermijning van het demonstratierecht. Er zijn heel wat legitieme redenen te bedenken waarom iemand z'n gezicht niet zou willen tonen tijdens een betoging. Iemand met familie in China die deelneemt aan een "free Tibet" betoging; iemand uit de Bible Belt op een LGBT betoging, etc..
De voorbeelden die jij aanhaalt gaan voornamelijk over vreedzame demonstraties. Nogal lastig om demonstraties te categoriseren op escalatierisico en daar een verbod op gezichtsbedekking aan vast te hangen.
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
  maandag 23 september 2024 @ 06:26:43 #11
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_215069393
quote:
Vooral een prioriteitenprobleem.
Ze hebben blijkbaar genoeg capaciteit om onnodig 16.000 agenten aan capaciteit te verbruiken aan 1 organisatie.

https://www.telegraaf.nl/(...)-000-agenten-ingezet
  maandag 23 september 2024 @ 07:22:49 #12
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_215069566
Geldt dit verbod ook voor hooligans in en buiten het stadion?
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  maandag 23 september 2024 @ 07:31:03 #13
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_215069583
Maar echte crisissen pakt het kabinet niet aan :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_215069589
Joost Eerdmans is echt de grootste simp van dit kabinet. Die likt de stront nog van Faber dr reet als ze hem dat zou opdragen.
PWBF
pi_215069631
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 05:27 schreef LangeTabbetje het volgende:
Het geeft de politie een grond om te vorderen dat de gezichtsbedekking wordt afgedaan.
En bij weigering kunnen ze overgaan tot aanhouding.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  maandag 23 september 2024 @ 07:49:12 #16
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_215069662
Niks mis mee , maar ze zullen nu ineens wel allemaal bang zijn voor COVID :')
Ik ben inmiddels overleden
pi_215069691
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 03:20 schreef Metalfrost het volgende:
Alsof de radicale clubjes zich daar wat van aan gaan trekken.
Vast niet maar nu mogen ze dus direct aamgehouden worden of kunnen ze achteraf makkelijke opgespoord worden.
  maandag 23 september 2024 @ 08:06:03 #18
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_215069739
quote:
17s.gif Op maandag 23 september 2024 05:41 schreef Mikeytt het volgende:

[..]

Als je de quote van een ander verandert, dan is het wel zo netjes on het zo te doen;
Radicale clubjes helden.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  maandag 23 september 2024 @ 08:09:54 #19
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_215069757
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 07:33 schreef Nielsch het volgende:
Joost Eerdmans is echt de grootste simp van dit kabinet. Die likt de stront nog van Faber dr reet als ze hem dat zou opdragen.
Da’s knap. Hij maakt daar namelijk geen deel van uit. :D
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_215069759
quote:
2s.gif Op maandag 23 september 2024 07:22 schreef Falco het volgende:
Geldt dit verbod ook voor hooligans in en buiten het stadion?
Je kan toch lezen, DE-MON-STRA-TIES. Niet voetbalwedstrijden.
pi_215069793
quote:

[..]
Die legitieme redenen vervallen op het moment dat er vernielingen worden aangericht of geweld wordt gebruikt. Ook in het geval je 'free Tibet' roept of als je een Bible Belter bent op een LGBT demonstratie.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_215069838
Hier kan ik mij wel in vinden.
  maandag 23 september 2024 @ 08:36:34 #23
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_215069876
Wat een onzin.
Je zou ook anoniem moeten kunnen demonstreren. We zitten niet in China.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  maandag 23 september 2024 @ 08:38:47 #24
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_215069883
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 07:42 schreef jeroen25 het volgende:

[..]
Het geeft de politie een grond om te vorderen dat de gezichtsbedekking wordt afgedaan.
En bij weigering kunnen ze overgaan tot aanhouding.
En dat vereist veel minder mankracht dan aanhoudingen verrichten wanneer ze gemaskerd een overtreding begaan?
Vind het trouwens opvallend dat ie Extinction Rebellion als voorbeeld geeft, klimaatactivisten lijken meestal opgepakt te willen worden. Of is dat enkel in GB het geval? Vastgekleefd aan het wegdek of vastgeketend aan een brug kunnen ze sowieso niet wegrennen, en ook na hun acties in musea of bij Stonehenge bleven ze telkens wachten op de komst van de politie.
are we infinite or am I alone
pi_215069908
quote:

[..]
Lijkt me een hypothetisch, niet-bestaand probleem terwijl er wel een steeds groter wordend probleem is met gemaskerde extremisten. Fatsoenlijke mensen protesteren niet met gezichtsherkenning.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')