Daarom… Parkrun!quote:Op woensdag 25 september 2024 08:41 schreef SEMTEX het volgende:
Al dat gezever over limieten, strakkere cutoff tijden, etc.: onbegrijpelijk. Het zou juist positief moeten zijn dat steeds meer mensen gaan bewegen en een gezonde leefstijl aanhouden. Dat hardloopevenementen hierdoor uit hun voegen barsten, het zij zo. Moeten mensen beter hun grenzen kennen? Wellicht. Maar het zijn niet alleen beginnende lopers die bij warme evenementen bezwijken, dat is een misvatting en heb ik ook bij de Leiden marathon met eigen ogen gezien.
Ik heb me aangemeld, maar nog nooit gelopen. Heb moeite om op zaterdagochtend uit mijn bed te komenquote:
Mee eens, maar laten we wel reeël blijven: als je je opgeeft voor een (grootschalig) evenement, dan heb je als deelnemer ook wel een verantwoordelijkheid naar de organisatie toe: dat je je normaal/menselijk gedraagt, je aan de regels houdt en dat je jezelf en/of anderen niet onnodig in gevaar gaat brengen. Natuurlijk kun je ook als zeer goed getrainde loper bevangen worden door de hitte of andere fysieke ongemakken (zelf ook vaak genoeg meegemaakt), maar ik vind persoonlijk wel dat er ergens een grens getrokken kan/moet worden om de risico's zo veel mogelijk te verkleinen. Aan de kant van de organisatie zou ik dit soort grootschalige evenementen daarom liever in de koelere maanden oktober t/m april willen zien en aan de kant van de deelnemers zou je kunnen gaan werken met een soort van bewijs van deelname aan een eerdere loop.quote:Op woensdag 25 september 2024 09:43 schreef mignonne het volgende:
Verder eens met Semtex, het zou moeten worden toegejuicht dat meer mensen lopen.
Ben het helemaal met je eens. Alleen het lastige met zo'n grens trekken is dat het bijna onmogelijk is omdat vanuit deelnemers kant goed te doen.quote:Op woensdag 25 september 2024 09:58 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Mee eens, maar laten we wel reeël blijven: als je je opgeeft voor een (grootschalig) evenement, dan heb je als deelnemer ook wel een verantwoordelijkheid naar de organisatie toe: dat je je normaal/menselijk gedraagt, je aan de regels houdt en dat je jezelf en/of anderen niet onnodig in gevaar gaat brengen. Natuurlijk kun je ook als zeer goed getrainde loper bevangen worden door de hitte of andere fysieke ongemakken (zelf ook vaak genoeg meegemaakt), maar ik vind persoonlijk wel dat er ergens een grens getrokken kan/moet worden om de risico's zo veel mogelijk te verkleinen. Aan de kant van de organisatie zou ik dit soort grootschalige evenementen daarom liever in de koelere maanden oktober t/m april willen zien en aan de kant van de deelnemers zou je kunnen gaan werken met een soort van bewijs van deelname aan een eerdere loop.
Bij het inschrijven voor de Damloop moest je zelfs aanvinken dat je je verantwoord zult gedragen tijdens het lopenquote:Op woensdag 25 september 2024 09:58 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Mee eens, maar laten we wel reeël blijven: als je je opgeeft voor een (grootschalig) evenement, dan heb je als deelnemer ook wel een verantwoordelijkheid naar de organisatie toe: dat je je normaal/menselijk gedraagt, je aan de regels houdt en dat je jezelf en/of anderen niet onnodig in gevaar gaat brengen. Natuurlijk kun je ook als zeer goed getrainde loper bevangen worden door de hitte of andere fysieke ongemakken (zelf ook vaak genoeg meegemaakt), maar ik vind persoonlijk wel dat er ergens een grens getrokken kan/moet worden om de risico's zo veel mogelijk te verkleinen. Aan de kant van de organisatie zou ik dit soort grootschalige evenementen daarom liever in de koelere maanden oktober t/m april willen zien en aan de kant van de deelnemers zou je kunnen gaan werken met een soort van bewijs van deelname aan een eerdere loop.
Dit hoorde ik ook! Dat het 11km punt al heel snel geen water meer hadquote:Op woensdag 25 september 2024 10:01 schreef SEMTEX het volgende:
Verder zou de organisatie die drankposten beter hebben moeten regelen. Die waren bij de eerste paar waves bij bepaalde punten al niet goed meer. Als je belooft om de zoveel kilometer een drankpost te hebben, nemen bepaalde mensen geen water mee.
Dit kan gewoon niet, zeer nalatig van de organisatie.quote:Op woensdag 25 september 2024 11:16 schreef mignonne het volgende:
[..]
Dit hoorde ik ook! Dat het 11km punt al heel snel geen water meer had
Wat shit!quote:Op woensdag 25 september 2024 09:12 schreef valleilijn het volgende:
Nou ik heb lekker alsnog mn marathonambities om zeep geholpen![]()
Gisteravond groepstraining en we deden intervallen langs een wat slecht verlicht stuk met een paar bankjes. Ik lette even niet echt op en klap vol met mn quadriceps tegen een bankje aan. Resultaat: gigantische bloeduitstorting in mn quad en het is nu zo stijf dat ik er nauwelijks op kan lopen![]()
We gaan zien hoe snel dit geneest en of ik de marathon nog kan lopen, gelukkig had ik me al voor Rotterdam ingeschreven
Grotendeels mee eens, behalve dat ik vind dat ook bij de kleinere loopjes plek en waardering is voor iedereen. Er moet altijd iemand laatste worden, maar je zal daar echt niet om uitgelachen worden of wat dan ook, ze staan de laatste daar net zo goed toe te juichen.quote:Op dinsdag 24 september 2024 15:58 schreef pipster het volgende:
Nee joh, dit soort gezellige evenementen zijn alleen voor de elite bedoeld. zucht.
Volgens die genoemde anderhalfuurregel zouden er maar iets van 12000 tot 15000 mensen mogen starten dit jaar op de Dam tot Dam. (Ik vraag mij af of dat genoeg is om het te organiseren).
Want ik was met mijn 1 uur 36 nu 17duizend nog wat in de uitslag van de 46144 (waar er dan 4500 niet zijn gestart).
Volgens mij weten die roeptoeters half niet wat voor bagage mensen wat verder in het veld meenemen, maar wel serieus met hardlopen bezig zijn. Ik heb zelf niet al te beste longen (en nooit gerook) bijvoorbeeld en zou wel graag onder de 5 min per km willen lopen, maar dat gaat hem niet worden. Tussen de 5.30 / 6 min vind ik ook wel snel gaan en dat is al een tijdje wat ik haal, ook als het 30 kilometer wordt. Maar ja dan kan je dus kennelijk beter thuis blijven. Mooi niet dus. Want ik vind het ook wel leuk zo, vroeger liep ik eigenlijk nooit echt op evenementen, maar als je wat meer aan het trainen bent is het ook wel leuk om ergens naar toe te werken merk ik.
Volgens mij kunnen die snelle rakkers juist beter naar de buurtronde gaan, want daar is juist de ruimte. Bij de Raadhuisrun bij mij in het dorp liep ik een paar jaar geleden net onder het uur 10 kilometer (wel na Corona) en was nagenoeg laatste.
Ja maar dat maakt de drempel om mee te doen ook wel veel hoger toch? Met als gevolg dat veel wielrenners Strava als hun prestatiemeetlat zien en roekeloos hard gaan fietsen op plekken waar dat niet kan.quote:Op woensdag 25 september 2024 11:35 schreef Quoi het volgende:
Hey blijft ook wel typisch, die hardloopwedstrijden: deel van de deelnemers "zit erop", het andere deel doet het als hobby, een klein deel kiest de dood-of-de-gladiolen-aanpak. Al die doelgroepen hebben andere behoeftes.
Wielerwedstrijden zijn bijvoorbeeld veel meer afgeschermd, heb ik het idee. Met licensies enzo.
Ik weet de oplossing ook niet, maar moedig degenen die grote evenementen kiezen - om maar niet teveel op te vallen als zgn langzame loper - aan om eens voor een kleinschalig loopje te gaan.
Haha nouja baby is nog niet ingedaald dus ik loop nog.. Mag niet echt een naam hebben, maar ik ben nu bij week 6 van het couch25k schema wat ik achterstevoren doe, dus blokjes van maximaal 7 minuten. Conditioneel gaat echt nog dikke prima, ben al maanden vrijwel niet boven de hartslag 150 geweest terwijl ik toch met 10kg extra ballast en een compleet veranderde houding/lichaam loop, maar de ene dag is het gewoon wat (on)comfortabeler dan de anderequote:Op woensdag 25 september 2024 11:37 schreef Quoi het volgende:
@:La_Tramposa hoe ga jij dan momenteel qua hardlopen?
Oh maar de waardering is er ook zeker hoor, en omdat het loopafstand van huis is juist leuk om te doen ook. Al loop je dan wel al daar waar je al heel vaak loopt. Verder heb ik er geen probleem mee om als laatste over de finish te komen. Wat dat betreft heb ik weinig competitiedrang. Ik wil gewoon lekker gerend hebbben.quote:Op woensdag 25 september 2024 11:26 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Grotendeels mee eens, behalve dat ik vind dat ook bij de kleinere loopjes plek en waardering is voor iedereen. Er moet altijd iemand laatste worden, maar je zal daar echt niet om uitgelachen worden of wat dan ook, ze staan de laatste daar net zo goed toe te juichen.
Ja precies, ik vind het idee van jan en alleman tegenkomen tijdens hardloopwedstrijden ook juist zo leuk. En aansluiten bij een club is ook het beste adviesquote:Op woensdag 25 september 2024 11:45 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Ja maar dat maakt de drempel om mee te doen ook wel veel hoger toch? Met als gevolg dat veel wielrenners Strava als hun prestatiemeetlat zien en roekeloos hard gaan fietsen op plekken waar dat niet kan.
Overigens zou het denk ik wel een goede ontwikkeling zijn als meer mensen zich aansluiten bij een hardloopclub. Dat is ook echt veel laagdrempeliger en voor veel meer niveau's dan lopers vaak denken, je wordt er altijd beter van en het is super gezellig.
[..]
Haha nouja baby is nog niet ingedaald dus ik loop nog.. Mag niet echt een naam hebben, maar ik ben nu bij week 6 van het couch25k schema wat ik achterstevoren doe, dus blokjes van maximaal 7 minuten. Conditioneel gaat echt nog dikke prima, ben al maanden vrijwel niet boven de hartslag 150 geweest terwijl ik toch met 10kg extra ballast en een compleet veranderde houding/lichaam loop, maar de ene dag is het gewoon wat (on)comfortabeler dan de andereMaar al heel blij dat ik nu nog loop zonder echte pijntjes!
Hoe lang heb je om te herstellen?quote:Op woensdag 25 september 2024 09:12 schreef valleilijn het volgende:
Nou ik heb lekker alsnog mn marathonambities om zeep geholpen![]()
Gisteravond groepstraining en we deden intervallen langs een wat slecht verlicht stuk met een paar bankjes. Ik lette even niet echt op en klap vol met mn quadriceps tegen een bankje aan. Resultaat: gigantische bloeduitstorting in mn quad en het is nu zo stijf dat ik er nauwelijks op kan lopen![]()
We gaan zien hoe snel dit geneest en of ik de marathon nog kan lopen, gelukkig had ik me al voor Rotterdam ingeschreven
Meijendel is sowieso wel een aanrader om te lopen, ook zonder georganiseerde loopquote:Op dinsdag 24 september 2024 15:41 schreef La_Tramposa het volgende:
Een evenement waar je ook zeker een goed getrainde loper voor moet zijn, maar wat niet snel zal lijden onder teveel deelnemers of zorgcapaciteitsproblemen is de Meijendelloop! Helaas kan ik niet mijn titel verdedigen, want het is waarschijnlijk een week of 2-3 na mijn bevalling, maar dit is echt een mega-aanrader voor mensen uit Zuid-Holland (of verder weg, maar dan moet je wel heul vroeg opstaan). Omkleden in de koeienstal, start in het donker om 8 uur 's ochtends en dan 25km door zwaar maar prachtig heuvelachtig duingebied bij opgaande zon, en na afloop appeltaart bij de boerderij. 5 oktober is de inschrijving en die is altijd heel snel vol, dus als je er bij wilt zijn opletten
Oooh sorry my bad ik dacht dat je Rotterdam in april ging lopen.quote:Op woensdag 25 september 2024 14:08 schreef valleilijn het volgende:
Ik ga Amsterdam lopen ja, dus nog 3,5 week nu. Ik verwacht dat mn been tegen die tijd wel weer in orde is maar de vraag is of ie dan meteen een marathon aan kan. En ik heb dan wel heel veel training (vooral drie lange long runs) gemist de laatste weken dus het doel om sub 4 te lopen heb ik voor mezelf al geparkeerd.
Wanneer loop je je HM?quote:Op woensdag 25 september 2024 16:22 schreef GotC het volgende:
Ik heb net 18 km gelopen, langste afstand tot nu toe. Waarvan 9 km op +- 7:05 min/km, m'n beoogde HM tempo (). Wel een tijdje stilgestaan na een uur omdat een bejaarde man graag vanalles wilde vertellen over zijn marathon-avonturen van vroeger en een praatje nodig had. Ach, prima
.
Het ging niet vanzelf, maar gelukkig kwamen m'n 3 favo supporters ineens aangefietst voor de laatste 7 km waardoor die een stuk soepeler gingen.
Dan zou ik ze maar z.s.m. flink in gaan lopen (>50km).quote:Op woensdag 25 september 2024 16:45 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
Over ruim twee weken loop ik er mijn eerste wedstrijd mee, de Bergse Plasloop!
Mwah, dat lijkt me vrij zonde bij Carbon wedstrijdschoenen die al niet zo lang meegaan. 1 of 2 loopjes daarop is voldoende.quote:Op woensdag 25 september 2024 16:47 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dan zou ik ze maar z.s.m. flink in gaan lopen (>50km).
Endorphin speed is geen carbon /mierenneukquote:Op woensdag 25 september 2024 16:49 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Mwah, dat lijkt me vrij zonde bij Carbon wedstrijdschoenen die al niet zo lang meegaan. 1 of 2 loopjes daarop is voldoende.
Wel kan het helpen om ze bijvoorbeeld een paar keer in huis aan te hebben.
Dat vind ik zonde van de schoenen, ik ga een korte loop, langere duurloop en training er mee lopen, maar dat is echt genoeg.quote:Op woensdag 25 september 2024 16:47 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dan zou ik ze maar z.s.m. flink in gaan lopen (>50km).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Sorry vergissing, ik bedoelde dat 10-14 dagen na een ultra mij een goed moment lijkt voor een snelle 10km. Je spieren zijn hersteld en je aerobe conditie is top.quote:
Mooie afstand! En flink HM tempostuk zegquote:Op woensdag 25 september 2024 16:22 schreef GotC het volgende:
Ik heb net 18 km gelopen, langste afstand tot nu toe. Waarvan 9 km op +- 7:05 min/km, m'n beoogde HM tempo (). Wel een tijdje stilgestaan na een uur omdat een bejaarde man graag vanalles wilde vertellen over zijn marathon-avonturen van vroeger en een praatje nodig had. Ach, prima
.
Het ging niet vanzelf, maar gelukkig kwamen m'n 3 favo supporters ineens aangefietst voor de laatste 7 km waardoor die een stuk soepeler gingen.
Oh, ik hoop het niet eigenlijk want dan ben ik niet all-out gegaan.quote:Op woensdag 25 september 2024 17:59 schreef Tracksmith het volgende:
[..]
Sorry vergissing, ik bedoelde dat 10-14 dagen na een ultra mij een goed moment lijkt voor een snelle 10km. Je spieren zijn hersteld en je aerobe conditie is top.
Had jouw post te snel gelezen.
is een tempo aan een trailrun hangen niet heel tricky? Of ben je er bekend?quote:
Oh nee hoor, geen zorgen. Ik loop bewust een trail omdat ik me juist niet zo druk wil maken over een tijd en wil genieten van de omgevingquote:Op woensdag 25 september 2024 18:57 schreef CaLeX het volgende:
[..]
is een tempo aan een trailrun hangen niet heel tricky? Of ben je er bekend?
Dat zou echt een drama zijn. Voor een stukkie rennenquote:Op zondag 22 september 2024 21:31 schreef Evangelion het volgende:
Misschien kunnen we een soort doktersbriefje dat je fit bent verplicht maken 🤔
Ja daar verwees ik ook (sarcastisch) naar.quote:Op woensdag 25 september 2024 21:32 schreef core2duo het volgende:
[..]
Dat zou echt een drama zijn. Voor een stukkie rennen![]()
In Frankrijk hadden ze het beruchte medisch certificaat, dat is sinds kort vervangen door het kijken van een video. Voor mij genoeg om me in te schrijven voor de halve marathon van Parijs (op 9 maart), wilde daar altijd al een keer gaan hardlopen.
Ik heb dat in het verleden wel gehad, maar met mijn Hoka Rincon3s nooit meer. Meteen een marathon op gelopen ook. Nu scheelt het wel dat de steunzool meeverhuist en die al ingelopen is.quote:Op woensdag 25 september 2024 17:13 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Sowieso hardloopschoenen moeten inlopen
Als ze al niet uit de doos goed zitten, zitten ze dat na 50 km ook niet.
Ze zijn niet van leer gemaakt.
Gewoon een keertje mee lopen voor de wedstrijd is meer dan genoeg.
Ik loop al jaren op Asics maar niet elke type vind ik fijn. Inmiddels weet ik wel de types die ik fijn vind. Toch pas ik ze wel even in de winkel want tja ze maken ook telkens andere dus wie weet is er iets aangepast wat ik niet fijn vind.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:38 schreef Piperidine het volgende:
Waar kopen jullie nieuwe hardloopschoenen? Doen jullie elke keer een hardloopanalyse in de winkel en kopen dan de beste match? Of kopen jullie online jullie schoenen?
Ik heb nu vier keer (over de laatste 8 jaar verspreid) een analyse laten doen in drie verschillende winkels. Uiteindelijk ben ik weggegaan met Asics, Nike, Mizuno en HOKA.
Het liefst wil ik gewoon bij één merk blijven en deze type schoen telkens opnieuw online kopen. Als het bevalt dan bevalt het, toch? Online kan ik een mooiere kleur kiezen en het is vaak ook goedkoper.
En stel je wil één schoen voor een lange duurloop, maar ook een wat snellere schoen, maar wel van hetzelfde merk. Kun je dan simpelweg gewoon de snellere schoen van hetzelfde merk en dezelfde maat kopen?
Meestal wel, bij Asics vind ik dat wat tricky de laatste jaren (de verschillen tussen de Gel nimbus 19 t/m 25 zijn nogal groot). In de winkel zit alles als een soepele, zachte pantoffel. Je voelt pas echt hoe iets zit na een paar keer lopen. Ik ben ooit aan mijn HOKAs (Rincon2) gekomen door een sale setje te kopen voor 40,- bij Steenbok sport, daarna heb ik hun opvolgers altijd via internet gekocht. Nu is dat makkelijk, want dat zijn neutrale schoenen. Het enige waar ik op moet letten is dat ze breed genoeg zijn, want ik heb een brede voet (Hoka verkoopt ook breedtematen). Dat zijn wel zaken die een winkel eerder signaleert, al ben ik er ooit achter gekomen door een podologen bezoek.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:38 schreef Piperidine het volgende:
Waar kopen jullie nieuwe hardloopschoenen? Doen jullie elke keer een hardloopanalyse in de winkel en kopen dan de beste match? Of kopen jullie online jullie schoenen?
Ik heb nu vier keer (over de laatste 8 jaar verspreid) een analyse laten doen in drie verschillende winkels. Uiteindelijk ben ik weggegaan met Asics, Nike, Mizuno en HOKA.
Het liefst wil ik gewoon bij één merk blijven en deze type schoen telkens opnieuw online kopen. Als het bevalt dan bevalt het, toch? Online kan ik een mooiere kleur kiezen en het is vaak ook goedkoper.
En stel je wil één schoen voor een lange duurloop, maar ook een wat snellere schoen, maar wel van hetzelfde merk. Kun je dan simpelweg gewoon de snellere schoen van hetzelfde merk en dezelfde maat kopen?
Ik lees reviews om erachter te komen of de schoen veel veranderd is t.o.v. het vorige model. Als er weinig veranderd is, durf ik het wel aan om online te bestellen. Meestal met korting, bv de Asics Outlet of Black Friday uitverkoop.quote:Op donderdag 26 september 2024 14:38 schreef Piperidine het volgende:
De Speed is zoals gezegd geen carbonschoen, wel een polyesterplaat. Gisteren toevallig net boven de 1000km uitgekomen met mijn eigen Speeds en ze lopen nog heerlijk, dus ze kunnen wel even mee gelukkig. ☺️quote:Op woensdag 25 september 2024 16:49 schreef La_Tramposa het volgende:
[..]
Mwah, dat lijkt me vrij zonde bij Carbon wedstrijdschoenen die al niet zo lang meegaan. 1 of 2 loopjes daarop is voldoende.
Wel kan het helpen om ze bijvoorbeeld een paar keer in huis aan te hebben.
wutquote:Op donderdag 26 september 2024 20:49 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
Pff, net schoenen gekocht, voorbereiding top. Kondigt de Bergse Plasloop aan dat ze op bepaalde punten verkeer voor laten gaan op lopers… wat een ontzettend zooitje. Mijn vriendin rent ook mee en mijn vrienden/familie waren al opgetrommeld om mij aan te moedigen, anders was ik wel een andere race gaan zoeken. Maar balen is dit wel, die lekkere eindtijd kan ik wel vergeten
Noooquote:Op donderdag 26 september 2024 20:49 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
Pff, net schoenen gekocht, voorbereiding top. Kondigt de Bergse Plasloop aan dat ze op bepaalde punten verkeer voor laten gaan op lopers… wat een ontzettend zooitje. Mijn vriendin rent ook mee en mijn vrienden/familie waren al opgetrommeld om mij aan te moedigen, anders was ik wel een andere race gaan zoeken. Maar balen is dit wel, die lekkere eindtijd kan ik wel vergeten
Gewoon diefstal eigenlijk. Begint wel irritant te worden, al die evenementen die eigenlijk de te grote populariteit niet meer aankunnen en daardoor in de organisatie verzaken.quote:Op donderdag 26 september 2024 21:01 schreef Evangelion het volgende:
Benadeelde damlopers krijgen 1/4 van het geld terug trouwens, ook meh.
Wij hebben rondjes gerend in een parkeergarage tot het ergste voorbij was. Maar dan doet m'n gps het niet en niet op strava is niet gelopen natuurlijk. Zwaar levenquote:Op donderdag 26 september 2024 21:05 schreef Evangelion het volgende:
Mijn loopje vandaag vroegtijdig afgebroken door bijbelse bliksem die fucking dichtbij kwam. Het zit niet mee.
Stom!quote:Op donderdag 26 september 2024 20:49 schreef GurneyIsBestOke het volgende:
Ik loop binnenkort weer Rondom Haarlem. Een leuke estafette die, verrassend, rondom Haarlem gelopen wordt. Wat je niet zelf loopt leg je op de fiets af.quote:Op donderdag 26 september 2024 22:01 schreef Tele6 het volgende:
[..]
Stom!
Hopelijk valt het mee met het verkeer. Ik deed laatst een wedstrijd waarvoor het parcours helemaal niet dicht was, maar dat was in Middle Of Nowhere Achterhoek dus er bleken ook gewoon amper auto's te zijn
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |