abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_215060915
Wat mij erg stoort is dat er gedaan (en gezegd!) wordt dat wolven 'een natuurlijke angst voor mensen hebben'. En *dus* schuw zijn en *dus* uit de buurt blijven en *dus* geen mensen aanvallen.

Maar dat is echt gevaarlijke onzin. Wolven zijn niet door god geschapen met een ingeprente angst voor mensen.
Wolven zijn bang voor mensen - als mensen gevaarlijk zijn voor wolven.
En dan zijn wolven méér dan slim genoeg om ervoor te zorgen dat ze mensen uit de weg gaan.

Maar als mensen volstrekt ongevaarlijk zijn voor wolven - dan zijn wolven ook slim genoeg om niet bang te zijn voor mensen. En niet slim genoeg om tóch bang te zijn voor mensen.

Het is echt niet nodig om wolven dood te schieten om ze schuw te houden (integendeel, een dode wolf is niet schuw en leert niks). Maar je zal ze schuw moeten houden als je met ze wil samenleven.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator zondag 22 september 2024 @ 10:40:57 #102
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_215060941
quote:
7s.gif Op zondag 22 september 2024 10:35 schreef sigme het volgende:

Het is echt niet nodig om wolven dood te schieten om ze schuw te houden (integendeel, een dode wolf is niet schuw en leert niks). Maar je zal ze schuw moeten houden als je met ze wil samenleven.
Ook niet als ze twee of drie keer een kudde schapen hebben aangevallen?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_215060964
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2024 10:40 schreef derLudolf het volgende:

[..]
Ook niet als ze twee of drie keer een kudde schapen hebben aangevallen?
Om ze dan dood te schieten? Nee, dat helpt eigenlijk niet. Dan komt er daarna een andere wolf.
Nu we het al erg ver hebben laten komen kan het wel zijn dat we al *deze* wolven dit niet meer afleren en dat we dan dus of over moeten op totale bio-industrie of deze lichting wolven doodschieten. Dat is het domme van deze aanpak.

Wolven kunnen prima leren dat ze niet aan vee mogen komen door ze te beschieten met zoiets als een paintball. Ze zijn niet dom, dan gaan ze een deurtje verder en leven ze van wild. Wat precies de bedoeling zou moeten zijn.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator zondag 22 september 2024 @ 10:45:25 #104
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_215060965
Misschien dat het zo erg door het voor/tegen komt en je niet met elkaars kamp geassocieerd wil worden, want met andere dieren nemen de voorstanders toch andere standpunten in.

Herinner me nog de ophef die was ontstaan toen een snoek in de vijver bij de WUR een stuk of 5 jonge zwaantjes had opgegeten. Dat was toch wel zo zielig.
  Moderator zondag 22 september 2024 @ 10:50:04 #105
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_215060988
quote:
7s.gif Op zondag 22 september 2024 10:44 schreef sigme het volgende:

[..]
Om ze dan dood te schieten? Nee, dat helpt eigenlijk niet. Dan komt er daarna een andere wolf.
Nu we het al erg ver hebben laten komen kan het wel zijn dat we al *deze* wolven dit niet meer afleren en dat we dan dus of over moeten op totale bio-industrie of deze lichting wolven doodschieten. Dat is het domme van deze aanpak.
Zou je dan niet de meest moordlustige exemplaren uit de genenpool halen en zo een andere populatie creëren? Naar het schijnt zijn het maar enkele exemplaren die vele schapen kapot hebben gescheurd.

quote:
Wolven kunnen prima leren dat ze niet aan vee mogen komen door ze te beschieten met zoiets als een paintball. Ze zijn niet dom, dan gaan ze een deurtje verder en leven ze van wild. Wat precies de bedoeling zou moeten zijn.
Tja dat mag dus niet, want dat is ook zielig...
  zondag 22 september 2024 @ 10:50:54 #106
63722 z80
I fink you freaky
pi_215060997
quote:
7s.gif Op zondag 22 september 2024 10:44 schreef sigme het volgende:

[..]

En juist het gebruik van een paintball, bedient door een mens, is verboden.
Er zijn wat clubjes geweest die, met succes helaas, deze oplossing hebben weten te verbieden.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_215061033
Zit wel een kern van waarheid in denk ik Ludolf, dat het zo wij versus zij is geworden.
Maar dat gaat natuurlijk op voor heel veel onderwerpen.

In dit geval wordt alleen er dus zoals Z al zei één zondebok (euh wolf :P ) bijgesleept en wordt aan beide kanten de nuance overboord geflikkerd.

Het idee was dus een lezing te geven met een ecoloog met wat meer kennis en ervaring, om juist ook weer eens een visie van een ander te horen. (Ik ben zelf verre van een expert namelijk, dus ben juist wel benieuwd naar welke methoden volgens hem effectief dan wel achterhaald zijn)

Maar goed, we gaan zien of het door kan gaan.
  Moderator zondag 22 september 2024 @ 10:55:52 #108
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_215061043
Maar wat vind jij van paintball geweren dan @Candaasje ?
pi_215061092
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2024 10:55 schreef derLudolf het volgende:
Maar wat vind jij van paintball geweren dan @:Candaasje ?
Daar hoop ik dus achter te komen tijdens de lezing :D De ecoloog is namelijk in bepaalde gevallen géén tegenstander van deze methode, maar in het geval van ‘wolf Bram’ wél.

Ik ben dus heel benieuwd wat zijn beweegredenen zijn :) (Ik heb wel een beetje vermoedens, maar ik wil graag zijn verhaal horen)
pi_215061735
Het is een ingewikkeld vraagstuk geworden over Bor 🐺
Ik ben voor gericht en herhaaldelijk beheerst afschrikken met... met iets.
Kan internet uit voor die idioten die meteen bedreigingen gaan uiten }:| Meteen oppakken ook en er een goed gesprek mee voeren.

Ik ben benieuwd wat de ecoloog in petto heeft.
Succes met de lezing ^O^
pi_215061751
Goedemorgen.

Eh, middag. :')

Broertje en ik waren naar Within Temptation gisteren O+

@Clubsoda was je vrouw er ook? :D

Het was een super concert. Alleen nogal lauw publiek (voor een metalconcert dan). Mensen die vooraan gingen staan en vervolgens kletsen, op hun telefoon lezen, bier drinken. Alles behalve springen en klappen en meezingen. Terwijl dat toch is wat je doet als je vooraan staat bij een concert :?
Nou is iedereen vrij om te genieten van goede muziek op z'n eigen manier. Dus als jij het meest van muziek geniet door op je telefoon door Facebook te scrollen tijdens het luisteren, doe je ding?
pi_215061760
Vervolgens deed de NS een leuke met dat onze trein ineens van spoor 4 ipv 1 ging, over 1 minuut, dus iedereen rennen. Staan we op spoor 4, krijgen we te horen dat de trein niet gaat. Pak die over een halfuur maar. Dat was de laatste trein dus als die niet was gegaan, hadden we gezeten. Gelukkig ging die. Oef _O-
pi_215061772
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 12:13 schreef Tele6 het volgende:
Goedemorgen.

Eh, middag. :')

Broertje en ik waren naar Within Temptation gisteren O+

@:Clubsoda was je vrouw er ook? :D

Het was een super concert. Alleen nogal lauw publiek (voor een metalconcert dan). Mensen die vooraan gingen staan en vervolgens kletsen, op hun telefoon lezen, bier drinken. Alles behalve springen en klappen en meezingen. Terwijl dat toch is wat je doet als je vooraan staat bij een concert :?
Nou is iedereen vrij om te genieten van goede muziek op z'n eigen manier. Dus als jij het meest van muziek geniet door op je telefoon door Facebook te scrollen tijdens het luisteren, doe je ding?
Nee! Had ze wel gewild maar ze heeft in een maand Floor Jansen, Marco & Tarja (te lui om die achternamen op te zoeken), Epica en Charlotte Wessels op het programma staan dus dit was een beetje overkill :P wat een gek publiek :?
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_215061774
@Candaasje wat ongelofelijk jammer dat dit soort dingen leiden tot bedreigingen. Waar is dat nou goed voor ;(
pi_215061782
quote:
7s.gif Op zondag 22 september 2024 11:00 schreef Candaasje het volgende:

[..]
Daar hoop ik dus achter te komen tijdens de lezing :D De ecoloog is namelijk in bepaalde gevallen géén tegenstander van deze methode, maar in het geval van ‘wolf Bram’ wél.

Ik ben dus heel benieuwd wat zijn beweegredenen zijn :) (Ik heb wel een beetje vermoedens, maar ik wil graag zijn verhaal horen)
Ik snapte niet zo goed dat er een club naar de rechter ging om het Zenderen van de wolf tegen te gaan. Ik was volledig team Freek Vonk in deze, dat het èn nuttige wetenschap is èn een nare ervaring met de mens oplevert.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_215061792
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2024 10:04 schreef Clubsoda het volgende:
Ik begreep toch zomaar een beetje meer van de wolventegenstanders toen die meneer van De Faunabescherming hoorde zeggen dat mensen zich niet moesten aanstellen over de confrontaties tussen wolven en kinderen en honden want dat gebeten meisje had immers 'geen érnstige bijtwonden' :') :') (edit: het letterlijke citaat was dat het 'alleen maar schrammen' zijn. Niets traumatisch of gevaarlijks aan voor een jong kind dus! )

Dat is toch wel wat naïef in sprookjes geloven en het totaal niet serieus nemen van de zorgen die er leven. Het is zo ontzettend onhandig om dingen zo te formuleren.
Wat ik er van begreep bleek dat kind achteraf überhaupt niet gebeten maar omver gebutst. Maar dat geeft wel minder leuke krantenkoppen.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_215061797
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2024 12:17 schreef Clubsoda het volgende:

[..]
Nee! Had wel gekund maar ze heeft in een maand Floor Jansen, Marco & Tarja (te lui om die achternamen op te zoeken), Epica en Charlotte Wessels op het programma staan dus dit was een beetje overkill :P wat een gek publiek :?
In één maand _O_

We gaan volgende maand naar Visions of Atlantis maar verder nog niks op het programma. Zitten ook een beetje vast aan "OV reisbaar vanuit onze regio" kortom 013, Effenaar, TivoliVredenburg of Doornroosje.

Ik denk dat het mensen waren die ooit Within Temptation op een festival gezien hadden en die dachten de goede oude tijd te herleven. Maar zo'n concert in een niet zo heel grote zaal is heel anders dan een festival. Je gaat niet ff je weekendplannen en de kwaliteit van het bier staan bespreken met je vriendengroep, er is een hele show en voor je 't weet is die weer voorbij. Kortom ze zullen het niet begrepen hebben denk ik.
pi_215061867
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 12:14 schreef Tele6 het volgende:
Vervolgens deed de NS een leuke met dat onze trein ineens van spoor 4 ipv 1 ging, over 1 minuut, dus iedereen rennen. Staan we op spoor 4, krijgen we te horen dat de trein niet gaat. Pak die over een halfuur maar. Dat was de laatste trein dus als die niet was gegaan, hadden we gezeten. Gelukkig ging die. Oef _O-
:o
  Moderator zondag 22 september 2024 @ 12:55:03 #119
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_215062050
Rondje fietsen, eerste stop Haren (D) voor een ijsje. Uiteraard een coupe, dat mag wel na 23km.
  zondag 22 september 2024 @ 13:01:21 #120
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215062089
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 12:14 schreef Tele6 het volgende:
Ik moest hieraan denken

La Vacance de Monsieur Hulot
Als je deze film nooit gezien hebt, heb je wat gemist.
pi_215062107
@Tele6
Wij traden met ons popkoor altijd op in het patronaat.
Met lief enthousiast, aandachtig publiek want altijd eigen familie en vrienden.
Tot we een keer in een serie van 3 koren optraden.
Ook de voorste rijen, kletsen, op telefoon kijken en totaal niet naar ons en de andere koren.
Ik kan je vertellen dat is zo demotiverend en dan waren wij maar een 'amateurkoor'. Iedereen had het mega storend gevonden, ook de band en de geluismensen e.d
pi_215062122
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2024 13:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:

Ik moest hieraan denken

La Vacance de Monsieur Hulot
Als je deze film nooit gezien hebt, heb je wat gemist.
Dingen waarvan je het bestaan niet weet kan je ook niet missen.

:P
  zondag 22 september 2024 @ 13:13:59 #123
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215062197
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2024 13:05 schreef Blues het volgende:

[..]
Dingen waarvan je het bestaan niet weet kan je ook niet missen.

:P
Hier de complete film, juweeltje

zondag 22 september 2024 @ 13:16:13 #124
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215062210
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2024 13:03 schreef Blues het volgende:
@:tele6
Wij traden met ons popkoor altijd op in het patronaat.
Met lief enthousiast, aandachtig publiek want altijd eigen familie en vrienden.
Tot we een keer in een serie van 3 koren optraden.
Ook de voorste rijen, kletsen, op telefoon kijken en totaal niet naar ons en de andere koren.
Ik kan je vertellen dat is zo demotiverend en dan waren wij maar een 'amateurkoor'. Iedereen had het mega storend gevonden, ook de band en de geluismensen e.d
Lied instuderen waar je telefoonkijkers afzeikt?
Stoppen met zingen en met zijn allen een ingestudeerde tekst opzegt?
pi_215062238
quote:
2s.gif Op zondag 22 september 2024 12:20 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]
Wat ik er van begreep bleek dat kind achteraf überhaupt niet gebeten maar omver gebutst. Maar dat geeft wel minder leuke krantenkoppen.
De vader heeft na die berichten foto's van de schade geplaatst. Hij was er wel vrij duidelijk over dat dat geen butswerk was.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')