De laatste dagen (week) wil ik veel witlof eten... Geen idee waarom, maar ik verlang naar witlof!quote:Tekort aan vitaminen
Het is niet met zekerheid vastgesteld, maar wetenschappers denken dat zwangere vrouwen een voorkeur voor ander voedsel tijdens de zwangerschap hebben om zo tekorten aan te vullen. Dit kunnen vitaminetekorten zijn, maar ook een tekort aan vezels. Zoetigheid brengt juist weer veel glucose met zich mee: iets dat het lichaam tijdens de zwangerschap meer nodig heeft doordat het harder werkt.
quote:Op dinsdag 17 september 2024 12:08 schreef Hyaenidae het volgende:
Nou dan wordt het vanavond toch weer friet + kroket + flinke bult mayo.
En nul vezels, veel plezier met je darmkanker.quote:Op dinsdag 17 september 2024 12:04 schreef SnodeSnuiter het volgende:
Het soort eten maakt niet uit als er maar vlees bij zit
Vlees, Veul & Vet
Afblussen met bier = godenmaaltijd met voldoende vitaminen, mineralen en calorieën
Je draait oorzaak en gevolg om.quote:Op dinsdag 17 september 2024 12:29 schreef Isabeau het volgende:
Nou, waar mijn lichaam regelmatig om schreeuwt is allesbehalve gezond, dus ik geloof niet dat mijn lijf weet wat goed voor mij is
Ja. Je lichaam verzameld als het ware data nadat je iets eet. Je brein weet vervolgens hoe het zich voelt na een bepaald voedingspatroon. Je gaat dan onbewust het voedingspatroon aanpassen.quote:Op dinsdag 17 september 2024 12:38 schreef Bocaj het volgende:
Is het niet ook zo dat je minimaal eenmaal een bepaalde voeding gehad moet hebben zodat het lichaam en je geest (geheugen) weet wat waar in zit?
Ja, dat is denk ik wat ik bedoel. Intuïtief eten.quote:Op dinsdag 17 september 2024 12:04 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.intuitiveeati(...)of-intuitive-eating/
Waar denk je dat het bier voor is?quote:Op dinsdag 17 september 2024 12:27 schreef Farenji het volgende:
[..]
En nul vezels, veel plezier met je darmkanker.
Vezels in bier?quote:Op dinsdag 17 september 2024 12:42 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Waar denk je dat het hier voor is?
Ok ik wist eerlijk gezegd niet dat er vezels in bier zitten. 1 gram per blikje! Maar let je er dan wel op dat je minimaal 25 biertjes per dag drinkt?quote:Op dinsdag 17 september 2024 12:42 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Waar denk je dat het bier voor is?
Lijkt me niet verstandig dat ik ga toegeven aan wat mijn intuïtie vertelt me te eten. Dan is het elke dag patat, pizza en hamburgersquote:Op dinsdag 17 september 2024 12:04 schreef Mikeytt het volgende:
https://www.intuitiveeati(...)of-intuitive-eating/
Er is een verschil tussen je intuitie en je primaire oerdriften he.quote:Op dinsdag 17 september 2024 13:16 schreef Elan het volgende:
[..]
Lijkt me niet verstandig dat ik ga toegeven aan wat mijn intuïtie vertelt me te eten. Dan is het elke dag patat, pizza en hamburgers
Intuïtief zal je lichaam en geest altijd neigen naar koolhydraten en vet, zo zijn we geprogrammeerd en daarom zijn er zoveel mensen obees.quote:Op dinsdag 17 september 2024 13:20 schreef Farenji het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen je intuitie en je primaire oerdriften he.
Dat klopt niet. Die neiging is er enkel bij nood, of als je heel erg veel honger hebt. Het is niet de standaard.quote:Op dinsdag 17 september 2024 13:28 schreef Elan het volgende:
[..]
Intuïtief zal je lichaam en geest altijd neigen naar koolhydraten en vet, zo zijn we geprogrammeerd en daarom zijn er zoveel mensen obees.
Ik werk liever met kennis en wetenschap als het gaat om het bepalen van welke voeding nodig is op welk moment.
Gun jeself dan ook elke dag pizza. Daar raak je vanzelf moe van.quote:Op dinsdag 17 september 2024 14:33 schreef Sapstengel het volgende:
Mijn lichaam vraagt elke dag om pizza.
Dat klinkt niet echt naar intuïtief eten maar naar bovenmatig bezig zijn met (gezond) eten.quote:Op dinsdag 17 september 2024 14:37 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Gun jeself dan ook elke dag pizza. Daar raak je vanzelf moe van.
Of maak je pizza op een zodanige manier dat je lichaam er meer profijt van heeft.
Ik doe er vaak stukjes brocolli en spinazie op, en extra stukjes gegrilde kip. Door een combinatie van vezels, vet en eiwit zorg je voor minder ghreline, minder cortisol en meer leptine
Dat is gewoon data die je zelf hebt vergaard.quote:Op dinsdag 17 september 2024 14:44 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dat klinkt niet echt naar intuïtief eten maar naar bovenmatig bezig zijn met (gezond) eten.
Ja, bovenmatig bezig zijn met eten.quote:Op dinsdag 17 september 2024 14:47 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat is gewoon data die je zelf hebt vergaard.
Snappen wáárom je iets eet, betekent niet dat je het eet vanwege de gezondheid. Het gebeurt onbewust.
Soms heb ik zin in ijs. Ik snap waarom ik ijs wil en de effecten daarvan. Dat betekent niet dat ik daaraan denk tijdens het eten van het ijsje.
Je bent er alleen totaal niet mee bezig. Dat maak jij ervan.quote:Op dinsdag 17 september 2024 14:48 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, bovenmatig bezig zijn met eten.
Ik heb het over jou, met je ‘minder ghreline, minder cortisol en meer leptine’.quote:Op dinsdag 17 september 2024 14:53 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Je bent er alleen totaal niet mee bezig. Dat maak jij ervan.
Als ik zin heb in pizza, dan eet ik pizza. Als ik zin heb in pizza met spinazie, dan eet ik pizza met spinazie.
Je lichaam weet op een gegeven moment wel wat het het liefst wil. Daar hoef je niet mee bezig te zijn.
Als je het leuk vindt om in de ochtend te hardlopen, dan ben je waarschijnlijk wel slim genoeg om de positieve effecten van hardlopen te snappen. Dat betekent niet je met die kennis bezig bent tijdens het hardlopen
Ik zie het probleem niet?quote:Op dinsdag 17 september 2024 13:07 schreef Farenji het volgende:
[..]
Ok ik wist eerlijk gezegd niet dat er vezels in bier zitten. 1 gram per blikje! Maar let je er dan wel op dat je minimaal 25 biertjes per dag drinkt?
Het is gewoon new age crap.quote:Op dinsdag 17 september 2024 15:16 schreef Isdatzo het volgende:
Als het lichaam zo goed 'weet' wat er goed voor is, waarom hebben we dan een leefstijlcrisis?
Ik herken dit. Ik heb nu bijvoorbeeld zin in een gekookt ei, al sinds het weekend. 😱quote:Op dinsdag 17 september 2024 12:00 schreef Bocaj het volgende:
Jullie kennen het wel, zwangere vrouwen willen vaak augurken eten...
[..]
De laatste dagen (week) wil ik veel witlof eten... Geen idee waarom, maar ik verlang naar witlof!
Misschien heb ik ook wel een tekort en het lichaam weet dat witlof goed voor mij is...
Blijkbaar vraagt het lichaam zelf om bepaalde voedingstoffen als een soort van oerinstinct?!
Hebben jullie dat ook wel eens? Ineens (out of the blue) hele gekke dingen willen eten?
Vind dit heel fascinerend en ben van mening dat je dat zeker niet moet onderdrukken. (Tenzij echt ongezond natuurlijk.)
Geloof dat je de plank mis slaat. Intuïtief = op gevoel. Heb regelmatig ketogene fases gehad en je lichaam en geest krijsen om koolhydraten. Wat je zo'n periode op de been houdt en daaraan niet toe doet geven is de kennis dat het na een week of anderhalf stabiliseert en die cravings aanzienlijk minder worden.quote:Op dinsdag 17 september 2024 14:31 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Dat klopt niet. Die neiging is er enkel bij nood, of als je heel erg veel honger hebt. Het is niet de standaard.
De wetenschap is vrij duidelijk en onder diëtisten is er consensus: Er is niet 1 enkel voedingspatroon dat beter is dan de rest. Als mensen gevarieerd eten, is er weinig verbetering te halen.
Onderzoek onder o.a. kinderen toont aan dat kinderen vaker en meer vezels en eiwit binnen krijgen als intuïtief eten wordt aangeleerd doordat ze bijvoorbeeld vaker meer groente eten.
Een gemiddeld kind smakt naar pudding na het eten, want dat is een soort beloning. Ik kreeg mijn vla en avondeten tegelijk geserveerd. Ook geen regels zoals "eet je bord op". Zorgt vooral later voor negatieve effecten. Mensen gaan niet meer eten tot ze zich goed voelen, ze eten tot de maaltijd op is of ze propvol zitten.
https://link.springer.com/article/10.1007/s40519-020-00852-4
Omdat veel mensen slecht contact met hun lichaam hebben. Je moet leren luisteren naar je lichaam. Dan krijg je ook beter door wat bijvoorbeeld veel suiker of vet (of te weinig beweging) doet met je lichaam, gezondheid en je energie, en dan ga je vanzelf keuzes maken die beter voor je zijn.quote:Op dinsdag 17 september 2024 15:16 schreef Isdatzo het volgende:
Als het lichaam zo goed 'weet' wat er goed voor is, waarom hebben we dan een leefstijlcrisis?
Hoe ziet dat 'luisteren' er dan in de praktijk uit?quote:Op dinsdag 17 september 2024 15:54 schreef Farenji het volgende:
[..]
Omdat veel mensen slecht contact met hun lichaam hebben. Je moet leren luisteren naar je lichaam. Dan krijg je ook beter door wat bijvoorbeeld veel suiker of vet (of te weinig beweging) doet met je lichaam, gezondheid en je energie, en dan ga je vanzelf keuzes maken die beter voor je zijn.
Maar als je niet luistert, dan ga je eerder voor het gemak (overbewerkt fast food), of voor de lagere driften (hoog caloretisch, vanuit de overlevingsinstincten), of voor alle onzin die de reclame in je hoofd stopt ("drinken van coca cola zorgt voor een interessant leven vol mooie coole vrienden").
Over het algemeen precies tegenovergestelde doen van wat dat stemmetje in je oor fluistert.quote:Op dinsdag 17 september 2024 16:01 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hoe ziet dat 'luisteren' er dan in de praktijk uit?
quote:Op dinsdag 17 september 2024 13:03 schreef ChildoftheStars het volgende:
Soms heb ik dit met bieten of zure haring uit een potje
Het grappige is dat ik die haringen anders niet lukt, maar eens in de zoveel tijd eet ik een half potje weg en dan is de zin en het "lekkere" er ineens weer vanaf
Alleen wat erin zit?
Ha. Misschien om de vetten? Omega vetten?quote:Op dinsdag 17 september 2024 14:57 schreef Discombobulate het volgende:
Om de zo veel tijd echt ontzettend veel zin in haring. Denk dat m´n lichaam dan vraagt of goede vette vis, want dat eet ik echt nooit.
Nou eigenlijk dat je vanzelf "goede" dingen lekkerder gaat vinden, en "slechte" dingen minder lekker. Dus bijvoorbeeld dat je meer behoefte aan groente etc krijgt, en je zoet/vet/bewerkt eten minder lekker gaat vinden. Dat is geen bewust proces maar "iets dat je lichaam je vertelt", en dat staat boven je instinct-verlangen van de "instant gratification" van een zak chips leegvreten.quote:Op dinsdag 17 september 2024 16:01 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hoe ziet dat 'luisteren' er dan in de praktijk uit?
Ik sport 10-12 uur per week en ben redelijk bewust met voeding, maar als ik zou 'luisteren' naar mijn lichaam dan vreet ik zo een hele zak chips, een taart, whatever, op hoor zodra het voor m'n neus staat. Natuurlijk merk ik dat wanneer ik niet op m'n voeding let dat ik minder goed presteer. Maar dat is een bewust proces en kost energie, en is iets heel anders dan 'vanzelf betere keuzes gaan maken'.
Ja wellicht, of andere gezonde dingetjes die er in zitten.quote:Op dinsdag 17 september 2024 16:22 schreef Bocaj het volgende:
[..]
[..]
Ha. Misschien om de vetten? Omega vetten?
Vis zal ik nooit gaan eten wat dat lust ik al mijn hele leven niet. Visstick wel eens maar dat is haast neutraal vlees met een 'krokante' smaak.
Zou best kunnen...quote:Op dinsdag 17 september 2024 16:22 schreef Bocaj het volgende:
[..]
[..]
Ha. Misschien om de vetten? Omega vetten?
Vis zal ik nooit gaan eten wat dat lust ik al mijn hele leven niet. Visstick wel eens maar dat is haast neutraal vlees met een 'krokante' smaak.
Volgens mij heb je het gewoon over het aanleren van goede gewoonten. Dus je weet wat gezond voor je is, je gaat dat bewust eten en laat het ongezonde voedsel staan, je went aan het gezonde voedsel en na verloop van tijd mis je het ongezonde voedsel niet meer.quote:Op dinsdag 17 september 2024 16:25 schreef Farenji het volgende:
[..]
Nou eigenlijk dat je vanzelf "goede" dingen lekkerder gaat vinden, en "slechte" dingen minder lekker. Dus bijvoorbeeld dat je meer behoefte aan groente etc krijgt, en je zoet/vet/bewerkt eten minder lekker gaat vinden. Dat is geen bewust proces maar "iets dat je lichaam je vertelt", en dat staat boven je instinct-verlangen van de "instant gratification" van een zak chips leegvreten.
Dat bewustzijn kun je leren/trainen, door goed contact met je lichaam te krijgen. Bijvoorbeeld door sport, maar ook specifiek dingen als yoga, meditatie, mindfullness. Vooral yoga omdat dat heel fysiek is en je bewustzijn en aandacht direct koppelt aan je fysieke lichaam. Dat zullen veel mensen misschien "zweverige onwetenschappelijke bullshit" vinden maar dat zijn meestal ook de mensen die het nooit echt voor langere tijd uitgeprobeerd hebben en er een verkeerd beeld van hebben.
Juist!quote:Op dinsdag 17 september 2024 16:29 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Volgens mij heb je het gewoon over het aanleren van goede gewoonten. Dus je weet wat gezond voor je is, je gaat dat bewust eten en laat het ongezonde voedsel staan, je went aan het gezonde voedsel en na verloop van tijd mis je het ongezonde voedsel niet meer.
Daarvoor hoef je echt niet te mediteren of op yoga.
Nee, dat bedoel ik niet. Het is niet iets wat je op rationeel niveau weet, maar iets wat je op lichamelijk niveau voelt. Dat is echt iets anders.quote:Op dinsdag 17 september 2024 16:29 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Volgens mij heb je het gewoon over het aanleren van goede gewoonten. Dus je weet wat gezond voor je is, je gaat dat bewust eten en laat het ongezonde voedsel staan, je went aan het gezonde voedsel en na verloop van tijd mis je het ongezonde voedsel niet meer.
Daarvoor hoef je echt niet te mediteren of op yoga.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |