Ja, dat wordt het wel. PvdA-GL kwam niet voor niets met 12 jaar. Alle partijen willen niet voor niets absoluut geen minimumleeftijd voor alle elektrische fietsen.quote:Op woensdag 11 september 2024 23:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar kinderen hebben geen stemrecht, dit hele plan draait op de molen van 'de jeugd van tegenwoordig' en het grootste deel van de Kamerleden die zelf kinderen hebben woont in de Randstad. Ik vraag me af of dit als argument wordt meegenomen.
Een helmplicht voor iedere e-bike gaat er wel voor zorgen dat meer mensen de auto gaan pakken voor woon- werkverkeer en het doen van een boodschap. Wat slecht is voor de klimaatdoelstellingen en volksgezondheid.quote:Op woensdag 11 september 2024 23:53 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Een helmplicht is echter geen enkele belemmering of probleem.
Eens.quote:Op donderdag 12 september 2024 08:00 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Een helmplicht voor iedere e-bike gaat er wel voor zorgen dat meer mensen de auto gaan pakken voor woon- werkverkeer en het doen van een boodschap. Wat slecht is voor de klimaatdoelstellingen en volksgezondheid.
Dat 'zorgen voor' is bijna onmogelijk. Dat komt neer op controle. Want de begrenzing is software en software is nou eenmaal ten allen tijde te hacken. De ebikes van nu hebben ook geen opvoersetje meer nodig, het is echt een kwestie van een softwarematige aanpassing.quote:Op donderdag 12 september 2024 08:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens.
Zorg gewoon dat die dingen niet harder dan 25kmph kunnen. Gaat ook over de veiligheid van andere fietsers en weggebruikers. En een helmplicht doet daar niets voor.
Een helmplicht doet niets voor overige weggebruikers als ze 45 kmph blijven rijden op het fietspad.quote:Op donderdag 12 september 2024 08:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat 'zorgen voor' is bijna onmogelijk. Dat komt neer op controle. Want de begrenzing is software en software is nou eenmaal ten allen tijde te hacken. De ebikes van nu hebben ook geen opvoersetje meer nodig, het is echt een kwestie van een softwarematige aanpassing.
Klopt, maar er is dus onderzocht dat de meeste slachtoffers die in de ziekenhuizen belanden op de fatbike zaten. Die groep vang je wel voor een groot deel met een helmplicht. Dat er daarnaast meer politiecontrole moet zijn is duidelijk. En wat er ook werd voorgesteld is een maximum gewicht voor elektische fietsen, het scheelt een hoop of je door een apparaat van 6kg of 26kg wordt aangereden.quote:Op donderdag 12 september 2024 08:27 schreef capricia het volgende:
[..]
Een helmplicht doet niets voor overige weggebruikers als ze 45 kmph blijven rijden op het fietspad.
Dat is jouw (huidige) perceptie, uit alle onderzoeken blijkt dat als er al een dal is in het gebruik van fietsen bij een helmplicht, dat die hooguit van zeer tijdelijke aard is. Minister Madlener noemde ook een I&O onderzoek waarin ouders massaal aangaven dat hun kind blijft fietsen met een helmplicht.quote:
Ik bedoelde meer dat wanneer je mensen verplicht een helm te dragen, ze de electrische fiets ook als een soort scooter/brommer gaan zien en harder en gevaarlijker gaan rijden.quote:Op donderdag 12 september 2024 08:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is jouw (huidige) perceptie, uit alle onderzoeken blijkt dat als er al een dal is in het gebruik van fietsen bij een helmplicht, dat die hooguit van zeer tijdelijke aard is. Minister Madlener noemde ook een I&O onderzoek waarin ouders massaal aangaven dat hun kind blijft fietsen met een helmplicht.
Momenteel zie je vooral oudere heel voorzichtige mensen met een helm op op een fiets, die racen juist vaak alles behalve.
Ik denk dat als je een helmplicht in voert op een elektrische fiets voor iedereen of tot 18 jaar, dat men daar eerst over klaagt maar er in een paar maanden aan is gewend. Dat blijkt dus ook uit onderzoek: https://swov.nl/nl/factsh(...)f%20een,als%20een%20'gewone'%20fiets.
Of meer specifiek:
https://swov.nl/nl/fact/f(...)lariteit-van-fietsen
Ja.quote:Op donderdag 12 september 2024 08:58 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer dat wanneer je mensen verplicht een helm te dragen, ze de electrische fiets ook als een soort scooter/brommer gaan zien en harder en gevaarlijker gaan rijden.
Een electrische bakfiets weegt tussen de 40 en 60 kilo.quote:Op donderdag 12 september 2024 08:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt, maar er is dus onderzocht dat de meeste slachtoffers die in de ziekenhuizen belanden op de fatbike zaten. Die groep vang je wel voor een groot deel met een helmplicht. Dat er daarnaast meer politiecontrole moet zijn is duidelijk. En wat er ook werd voorgesteld is een maximum gewicht voor elektische fietsen, het scheelt een hoop of je door een apparaat van 6kg of 26kg wordt aangereden.
Dat maakt het inderdaad wel lastiger.quote:Op donderdag 12 september 2024 09:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Een electrische bakfiets weegt tussen de 40 en 60 kilo.
En dat was bij sommigen nog te weinig om stevig genoeg te zijn.quote:Op donderdag 12 september 2024 09:04 schreef capricia het volgende:
[..]
Een electrische bakfiets weegt tussen de 40 en 60 kilo.
Dat effect blijkt uit onderzoek dus niet echt te bestaan.quote:Op donderdag 12 september 2024 08:58 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer dat wanneer je mensen verplicht een helm te dragen, ze de electrische fiets ook als een soort scooter/brommer gaan zien en harder en gevaarlijker gaan rijden.
Het enige echte antwoord is heel veel controleren en in beslag nemen aan het begin van het schooljaar.quote:Op donderdag 12 september 2024 09:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat maakt het inderdaad wel lastiger.
Je zou nog kunnen zeggen dat je boven de 18 moet zijn om die te mogen besturen, oid. Maar dan moet de politie naast een rollerbank ook een weegschaal hebben. Het eenvoudigst zou zijn om van elektrische fietsen boven een bepaald gewicht de verkoop te verbieden (al komt die van mijn dochter ook uit Duitsland). Maar dan krijg je inderdaad problemen met de bakfiets.
Blijkbaar niet inderdaad:quote:Op donderdag 12 september 2024 09:16 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat effect blijkt uit onderzoek dus niet echt te bestaan.
Heel goed maar nog steeds politiserend. De hel en verdoemenis verhalen starten elk jaar in oktober weer.quote:Op woensdag 11 september 2024 16:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het zijn gewoon bezorgde artsen die, ook nav hun eed waardoor ze slachtoffers willen voorkomen, aan de bel trekken als ze een serie onnodige slachtoffers zien. Ik mag hopen dat alle artsen van alle tijden dat blijven doen.
Het eenvoudigst is een minimale leeftijd, rijbewijs en verzekeringsplicht, zoals al jaren voor alle plofmotor aangedreven 2 wielers geldt.quote:Op donderdag 12 september 2024 09:10 schreef Hanca het volgende:
Het eenvoudigst zou zijn om van elektrische fietsen boven een bepaald gewicht de verkoop te verbieden
Nee, dus. Want nogmaals: ga jij dan ook alle opgeheven scholen en buslijnen weer oprichten, bekostigen en bemannen? Zo nee, dan is wat jij zegt absoluut geen optie.quote:Op donderdag 12 september 2024 09:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het eenvoudigst is een minimale leeftijd, rijbewijs en verzekeringsplicht, zoals al jaren voor alle plofmotor aangedreven 2 wielers geldt.
Het ging om schoolgaande kinderen in de context waarin ik dit steldequote:Op donderdag 12 september 2024 08:00 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Een helmplicht voor iedere e-bike gaat er wel voor zorgen dat meer mensen de auto gaan pakken voor woon- werkverkeer en het doen van een boodschap. Wat slecht is voor de klimaatdoelstellingen en volksgezondheid.
Je bent nogal emotioneel ik zeg nergens dat de leeftijdgrens 16 zou moeten zijn.quote:Op donderdag 12 september 2024 09:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, dus. Want nogmaals: ga jij dan ook alle opgeheven scholen en buslijnen weer oprichten, bekostigen en bemannen? Zo nee, dan is wat jij zegt absoluut geen optie.
Bij een rijbewijs is de minimumleeftijd 16, dus jij stelt die minimumleeftijd wel.quote:Op donderdag 12 september 2024 10:07 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Je bent nogal emotioneel ik zeg nergens dat de leeftijdgrens 16 zou moeten zijn.
Opgeheven scholen omdat dorpen leeggelopen zijn en de meeste mensen met kinderen in steden wonen. Opgeheven buslijnen omdat bezorgde ouders steeds meer hun kroost zelf met de auto naar school heeft gebracht. Mensen moeten ook eens gaan begrijpen dat onze eigen gedragingen een resulteren in bepaalde gevolgen..
Rijbewijs voor 12 jarigen kan inderdaad niet in Nederland.quote:Op donderdag 12 september 2024 10:35 schreef Basp1 het volgende:
Dus omdat ik het over een rijbewijs heb maak jij maar ervan dat er geen ebike rijbewijs zou kunnen komen voor jongeren.![]()
Wie heeft het over verantwoordelijk? Jij gaf kinderen van 12 de schuld van het opheffen van de buslijnen...quote:En als de jeugd idd blijkbaar zo verantwoordelijk kunnen zijn waarom geven we hen ook geen mogelijkheid om net zoals in de VS hun autorijbewijs op 16 te gaan halen het is toch zielig voor de 16+ jeugd dat ze nog met hun zogenaamd begrensde ebike door weer en wind moet ploeteren.
Maar die 12 jarige die afhankelijk is van de bus heeft daar vrij weinig aan natuurlijk.quote:Op donderdag 12 september 2024 10:44 schreef Basp1 het volgende:
Ik geef niemand de schuld ik verklaar waarom bepaalde dingen gebeurt zijn.
Dat jij daaruit concludeert dat ik kinderen de schuld geef is wel erg bizar.
Jij laat ze in elk geval wel de gevolgen dragen en wil ze het enige vervoermiddel waarmee ze nog fatsoenlijk naar school kunnen, de elektrische fiets, afpakken.quote:Op donderdag 12 september 2024 10:44 schreef Basp1 het volgende:
Ik geef niemand de schuld ik verklaar waarom bepaalde dingen gebeurt zijn.
Dat jij daaruit concludeert dat ik kinderen de schuld geef is wel erg bizar.
Ik laat de kinderen de gevolgen dragen ga toch weg, ouders maken keuzes om lekker rustig achteraf te gaan wonen. Dat heeft altijd een gevolg gehad op het vervoer waarop je als ouder dan over moet gaan..quote:Op donderdag 12 september 2024 10:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij laat ze in elk geval wel de gevolgen dragen en wil ze het enige vervoermiddel waarmee ze nog fatsoenlijk naar school kunnen, de elektrische fiets, afpakken.
Lekker achteraf wonen? Gewoon hele dorpen en plaatsen waar dit voor geldt. Dorpen waar ook gewoon mensen werken e.d.quote:Op donderdag 12 september 2024 11:03 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik laat de kinderen de gevolgen dragen ga toch weg, ouders maken keuzes om lekker rustig achteraf te gaan wonen. Dat heeft altijd een gevolg gehad op het vervoer waarop je als ouder dan over moet gaan..
En daar wil jij de kinderen die een fatsoenlijke, normale elektrische fiets hebben gekregen die maximaal 25 km/u kan voor laten opdraaien.quote:En zoals we nu ook zien kunnen veel ouders de verantwoordelijkheid niet eens aan om hun jonge kinderen geen fatbikes te geven.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |