quote:
Op dinsdag 10 september 2024 16:58 schreef 215 het volgende:[..]
Elektrische steps zijn al verboden op de openbare weg, net als skateboards en dergelijke. Die angst mag je dus laten varen.
Roltrappen kunnen per minuut veel meer mensen vervoeren dan een gewone trap laat staan een lift.
E-bikes als vervanger van de snorfiets vervullen best wel een behoefte. Woon-werk of -schoolverkeer kan dan over grotere afstand dan met een gewone fiets en dus minder gebruik van auto en OV. Stoere lui die claimen in hun jeugd altijd op de fiets te zijn gegaan vergeten meestal dat ze bij echt slecht weer wel met de bus gingen of werden gebracht.
Met die sportscholen ben ik het geheel met je eens. Als mensen nu eens op de fiets naar een sportschool gaan dan hoeven ze nauwelijks meer naar binnen.
[..]
Precies, opvoeren dus bekeuren voor rijden op een brommer zonder rijbewijs, zonder verzekering, zonder helm en eventueel te hoge snelheid. In beslagname lijkt me dan ook een logische stap als het echt te gortig is met zo'n ding.
Ten eerste: Echt, ik behoor niet tot die stoere gasten die alleen met mooi weer naar hun werk fietsten.
Ik fietste echt door weer en wind (regen, gladheid, onweer, sneeuw, mist, donker, koud, maar ook bloedheet met temperaturen van over de 30 graden enz) en ik deed dat niet om stoer te doen maar omdat ik belangrijk vond om onafhankelijk te zijn. Er waren maar liefst drie collega's en twee buurmannen die mij volkomen belangeloos een dagelijkse lift wilden geven. Heb ik nooit aangenomen. Hartstikke lief hoor, begrijp me niet verkeerd, maar wat als collega of buurman ziek is of een vrije dag heeft? Nee, ik ben dan liever consequent. Ik doe het op mijn manier.
Ten tweede: Is mogelijk dat roltrappen meer mensen kunnen vervoeren. Ik heb altijd de 'looptrap' gekozen. En ik vermeed ook altijd lift indien mogelijk. Ja, ik ben dus niet zo maf om met de trap naar de 18de verdieping te gaan. Ik ben wel goed maar niet gek.
Ten derde: Het vervullen van een behoefte kan een oplossing zijn, maar toch heb ik nog steeds het idee dat dit meer het omgekeerde is. Iets maken om een behoefte te creëren.
Niemand die bij zijn volle verstand is gaat met de fiets vanuit Venlo naar zijn werk in Groningen.
Ik ga er maar vanuit dat de meeste Nederlanders dicht bij hun werk wonen. Dus makkelijk te bereiken met fiets of OV.
Iemand die niet graag fietst, kan toch een brommertje aanschaffen? Ik had zo'n collega, die geen rijbewijs had. Kwam altijd met een brommertje naar het werk. Zijn vrouw had wel een rijbewijs en dus hadden ze wel een auto.
Hij moest het niet, hoefde het niet, hij was tevreden zo.
Andere collega kwam of met zijn HD naar het werk of op rolschaatsen. Maar hij was sowieso een apart figuur. Broodmager, iel mannetje, soulpatch onder zijn lip, lang haar, flink getatoueerd, gedroeg zich altijd heel stoer terwijl ik vaak de indruk had dat ik niet moest niezen in zijn bijzijn omdat hij dan door de ruimte zou vliegen.
Ik ben zelf ook niet zo stevig gebouwd maar vergeleken met hem was ik een echte houthakker. Ik had spieren. Hij niet. Tenminste niet zichtbaar.
Sorry, ik dwaal af. Wat ik zeggen wilde, deze collega, die harley davidson motorrijder dus, was een krielkip die hoogstwaarschijnlijk nu ook op zo'n fatbike de blits zou willen maken.
Want daar draait het om bij deze mensen. De blits maken. Stoer doen. Of denk je echt dat de Fonz uit Happy Days op een fatbike zou stappen?
Sorry voor de enorme lap tekst, ik hoop wel dat je het helemaal leest voordat je reageert.
Mijn hoofdpunt is dit: Veel ontwikkelingen zijn niet ontstaan uit een behoefte, maar juist om een behoefte te creëren.
En vandaag is de grootste behoefte alles zo snel mogelijk te doen. Om geen tijd te verspillen. Tijd die we kunnen besteden aan....? Ja aan wat eigenlijk?
Werk? Studie? Kinderen opvoeden? Hobby's? Vakanties? Kankeren en klagen?
Zijn er vandaag nog mensen die echt met elkaar praten? En ook luisteren naar elkaar?
Zijn er vandaag nog stellen of gezinnen die 's avonds bij elkaar zitten en samen een bordspel spelen? En dat ze dan zelf de dobbelsteen gooien? Of zelf de pionnen verplaatsen? Of nog simpeler, samen de dag bespreken?
Ik snap heel goed dat met het voortschrijden van de moderne tijd dat behoeftes kunnen veranderen, maar we blijven toch mensen? Praten gezinnen of stellen nog wel eens samen? En praten ze dan over echt wezenlijke zaken en dus niet over de jurk van Maxima of over de kaars van Johan? Of het oor van Trump of de boeken op de brandstapel.
Waar gaat het over? Waar zijn we mee bezig? We schamen ons nog steeds over de jaren 40-45 en toch gooien we net zo makkelijk mensen en kinderen de Nederlandse grens over als ze hier niet horen.
Iedereen die hier wil komen wonen of werken moet zich aanpassen aan onze normen en waarden.
Terwijl we zelf nauwelijks weten wat deze waarden nou precies inhouden.
Het antirookbeleid heeft een hele stevige vinger in de pap, terwijl andere gezondheidsrisico's achteloos worden weggewuifd. Dronken achter het stuur kruipen heeft blijkbaar niet dezelfde prioriteit als longkanker of de risico's voor meerokers.
Willekeurig individu rijdt willekeurig gezin aan flarden. Niks aan de hand. Dader krijgt bekeuring, rijverbod, intrekking rijbewijs. En dat is dat.
Roker die op een buitenterras een sigaret opsteekt wordt hardhandig van terras verwijderd. Terecht hoor, maar zien jullie het kromme van deze wetgeving?
Roker is een aso, zonder twijfel, maar de nietrokers hebben een keuze. Blijven zitten of weggaan.
Stomdronken chauffeur geeft zijn 'slachtoffers' niet deze keuze.
Nogmaals sorry, ik draaf weer ontzettend door.
Maar dat doen jullie in feite ook. Door deze zaken zo abnormaal te gaan nuanceren.
Je drinkt of je drinkt niet.
En dat geldt ook voor de rokers, de automobilisten, de fietsers, de voetgangers, de mensen die bewust een kind op deze wereld zetten (al dan niet zwaar gehandicapt), homo's, hetero's, vrouwen die bewust weer de tradionele Doris Day willen zijn binnen het huwelijk, enz.
Wat ik denk: deze eeuw is de eeuw van de keuzes.
Keuzes zijn eindeloos.
Man of vrouw
Christen, jood, moslim of fan van Madonna.
Blank, zwart of getint.
Rationeel of compleet van het padje
Genuanceerd of recht zo die gaat.
Vleeseter, viseter of je kunt gewoon niet koken dus word je maar vegetarier of vegan of wat dan ook.
Fokken tot je vrouw er aan sterft en dan denken dat je een echte man bent, of meegaan met de voortgaande medische ontwikkelingen en als 70+ vrouw toch nog een baby baren.
Je mooie uiterlijk zodanig verzieken door tattoo's en andere cosmetische ingrepen en dan verbaasd zijn dat je geen werk meer kunt krijgen. Of verkering. Of kinderen. Wat in dit geval een pure zegen is.
Voor de zoveelste keer: ik weet dat ik in deze enorm doordraaf, bijna op het hysterische af.
Maar probeer het eens een keer te bekijken vanuit mijn visie.
Een 70+ van het vrouwelijk geslacht die het destijds niet eens was met de visie van de wereld van toen.
De visie van toen: Mannen waren alles en vrouwen waren niks.
Wij mochten niks, niet stemmen, niet klagen als we verkracht werden, zelfs als het gedaan werd door de eigen vader, broer, oom of opa.
Arbeiders mochten ook niks, alleen hard werken en zich buigen naar de wil van de baas.
Kinderen mochten helemaal niks, alleen mooi zitten en pootjes geven.
Kwam je een keer thuis, helemaal kreupel geslagen door juf of meester met aanwijsstok, kreeg je thuis ook nog een pak slaag. Plus voor straf naar bed zonder eten.
Nee, als ik het zo allemaal lees hebben we nog een heeeeeeeeeele lange weg te gaan om al die individuen een plaats te geven in onze maatschappij.
Ik vind het bijna jammer dat ik deze eindconlusie niet meer zal meemaken.
Hoewel mijn natte vinger het volgende aankondigt. Het zal een burgeroorlog worden die zijn weerga niet kent.
Het gaat dan tussen jou en hem. Of tussen jou en haar. Of tussen jou en het.
De meest onbenullige en triviale zaken zullen aanleiding zijn van bloedvergieten.
Lieverds, ik wens jullie heel veel sterkte toe.
Het is voor mij belangrijk om dit soort naargeestige en (hopelijk) foutieve negatieve berichten te eindigen met iets vrolijks.
Mensen kunnen ook heel veel leuke dingen maken. Zo jammer dat daar niet meer tijd aan besteed wordt.
[ Bericht 2% gewijzigd door Hiddendoe op 10-09-2024 18:42:28 ]