allemaal, zolang de veroorzaker een WA of APV verzekering heeft.quote:Op zondag 22 september 2024 00:15 schreef Origami94 het volgende:
[..]
En hoeveel ebikes zijn verzekerd?
Als ik op de fiets iemand aanrijdt, wie is dan verzekerd? Of moet je in Nederland tegenwoordig voor je fiets ook al een verzekering afsluiten? Een ebike/fatbike is gewoon een fiets. Zou me overigens niks meer verbazen in dit land, alles wat een beetje spannend/nieuw/leuk is: V E R B I E D E N. Ondertussen komen er honderdduizenden mensen uit de meest exotische landen de afgelopen jaren het land binnen, niemand van die lui heeft nog een paspoort en ze weten allemaal niet meer wat ze precies deden in die ISIS en Assad gebieden, maar wel voorrang op de woningmarkt met hun gezin van 8 kinderen, af en toe een terroristisch aanslagje hoort er inmiddels al helemaal bij, maar de fatbikes die een paar km/h te hard gaan, “die zijn het probleem”! Ik chargeer nu, maar daar komt het in dit land inmiddels in feite wel op neer. Gooi er gewoon een leeftijdsgrens op en klaar, maar er zijn Nederlandse fietsenmakers boos dat de Chinezen ze veel sneller/handiger/goedkoper kunnen maken en gaan klagen bij hun contacten in Brussel. De kwaliteit van die dingen is gewoon dikke prima, robuust, goede accu die ongeveer de aantal km haalt die ze zeggen (is bij die EU modellen wel anders) en dus: relatief goedkoop. En dat is tegen het zere been van die verkopers hier die voorheen woekerwinsten maakten op hun fietsen, en nu opeens moeten concurreren met handige jonge gastjes die ze met honderden tegelijk in China inkopen en waar 200 euro marge per fiets al een kapitaal voor is.quote:Op zondag 22 september 2024 01:07 schreef mschol het volgende:
[..]
allemaal, zolang de veroorzaker een WA of APV verzekering heeft.
uiteraard zolang ze niet opgevoerd zijn
Dus ze hebben mensen jarenlang een fiets voor heel veel geld laten kopen, en plotseling is exact die fiets (waarvan er volgens het artikel tienduizenden maar eerder minstens honderdduizend van zijn) van de ene op de andere dag verboden? Dat geloof je toch zelf niet neem ik aan? Hoe in hemelsnaam bestaat zoiets, dat je mensen jarenlang die fiets waar keiharde BTW over geheven is (die heb ik er ook twee keer over moeten betalen) laat kopen, en dan “poef” die is illegaal. Dat is toch krankzinnig. Het enige wat ze kunnen doen is de verkoop aan banden leggen vanaf nu, dat is mogelijk, maar ze gaan al die tienduizenden zo niet honderdduizend mensen die zo’n ding gekocht hebben en 20% BTW over hebben betaald, echt niet hun fiets afpakken hoor, vergeet het maar.quote:Op zaterdag 21 september 2024 21:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jawel, de EU kan de import en verkoop van die dingen gewoon verbieden. En dat doen ze dus ook. En aangezien het niet voldoet aan de eisen, kunnen ze het op de straat er mee rijden ook verbieden:
[..]
Is gewoon EU wetgeving.
https://ec.europa.eu/safe(...)ail/10013903?lang=en
lezen kan je niet?quote:Op zondag 22 september 2024 01:54 schreef Eagles89 het volgende:
[..]
Als ik op de fiets iemand aanrijdt, wie is dan verzekerd?
Dat kunnen ze dus wel. Of ze streng gaan handhaven is een tweede, maar zoals ik al zei: bij een ongeluk kun je enorm in de problemen komen.quote:Op zondag 22 september 2024 02:09 schreef Eagles89 het volgende:
[..]
Dus ze hebben mensen jarenlang een fiets voor heel veel geld laten kopen, en plotseling is exact die fiets (waarvan er volgens het artikel tienduizenden maar eerder minstens honderdduizend van zijn) van de ene op de andere dag verboden? Dat geloof je toch zelf niet neem ik aan? Hoe in hemelsnaam bestaat zoiets, dat je mensen jarenlang die fiets waar keiharde BTW over geheven is (die heb ik er ook twee keer over moeten betalen) laat kopen, en dan “poef” die is illegaal. Dat is toch krankzinnig. Het enige wat ze kunnen doen is de verkoop aan banden leggen vanaf nu, dat is mogelijk, maar ze gaan al die tienduizenden zo niet honderdduizend mensen die zo’n ding gekocht hebben en 20% BTW over hebben betaald, echt niet hun fiets afpakken hoor, vergeet het maar.
Bij een ongeluk gaat het niet om de verzekering van de e-bike, maar om je AVP verzekering.quote:Op zondag 22 september 2024 00:15 schreef Origami94 het volgende:
[..]
En hoeveel ebikes zijn verzekerd?
En dat kan bij blijvend letsel echt enorm in de papieren lopen, tienduizenden of zelfs meer dan honderdduizend is geen uitzondering. Niet voor niets dekken de meeste standaard schadeverzekeringen tot 2,5 miljoen.quote:Op zondag 22 september 2024 06:12 schreef mschol het volgende:
[..]
lezen kan je niet?
als jij een fiets /ebike hebt en hier binnen de kaders van de wet mee rijdt en omgaat (dus niet opgevoerd), toch een ongeluk krijgt EN je hebt een WA of APV verzekering , ben jij als veroorzaker verzekerd tegen eventuele schade die je maakt
quote:Fatbikes zijn heel populair, vooral onder jongeren. Maar als uw kind met zijn fatbike een ongeluk veroorzaakt, kunt u als ouder aansprakelijk zijn voor de schade. Als u geen aansprakelijkheidsverzekering heeft, moet u de schade zelf betalen. Schade door een opgevoerde fatbike moet u meestal zelf betalen, zelfs als u verzekerd bent.
Dit zijn toch lachwekkende lage cijfers als je weet dat er honderduizenden van die fatbikes rondrijden.quote:Volgens het LIS werden er in 2022 zeven ongelukken met een fatbike geregistreerd. In 2023 was het aantal toegenomen tot 59. In de eerste vier maanden van dit jaar waren er al 33 ongevallen geregistreerd.
Het maakt niet of je op een e-bike of gewone fiets rijdt zeggen de cijfers.quote:In 2023 kwamen 270 fietsers om het leven in het verkeer, 20 minder dan het jaar ervoor. In beide jaren reed minimaal 40 procent van hen op een e-bike. Van 2019 tot en met 2023 overleden 1199 fietsers door een verkeersongeval, 42 procent van hen kwam om door een aanrijding met een personen- of bestelauto.
Conclusie elk ongeluk is teveel, maar dat er zulke maatregelen genomen worden en honderduizenden mensen gedupeerd worden is gewoon zwaar overdreven van de overheid.quote:Brancheverenigingen BOVAG en RAI schatten dat er zo'n 23,5 miljoen fietsen zijn – op een bevolking van 17,5 miljoen. Toch gebruiken mensen ook vaak de auto voor korte ritten en heeft niet iedereen een fiets. Terwijl fietsen veel maatschappelijke waarde kan opleveren.
Ga autorijden dan ook verbiedenquote:Aantal dodelijke auto ongelukken
In het verkeer in Nederland komt elk jaar een groot aantal ongelukken voor. Jaarlijks raken meer dan 430.000 personen betrokken bij een verkeersongeluk. Hiervan belanden zo'n 130.000 mensen op de spoedeisende hulp. En meer dan 600 personen overlijden jaarlijks aan de gevolgen van een verkeersongeval.
Als je goed leest wordt het meestal niet geregistreerd, artsen gaan dat nu zelf doen: https://huisarts.bsl.nl/a(...)en-in-kaart-brengen/quote:Op zondag 22 september 2024 11:53 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Dit zijn toch lachwekkende lage cijfers als je weet dat er honderduizenden van die fatbikes rondrijden.
https://www.ad.nl/binnenl(...)op-scooter~a07b9fa0/quote:Gebroken benen, hersenbloedingen, een gescheurd milt. Traumachirurgen zien dagelijks de ellende die ongelukken met fatbikes veroorzaken. Ze denken dat er fors meer mensen in de ziekenhuizen belanden dan nu bekend en gaan zelf onderzoek doen. ,,Alleen al in mijn ziekenhuis zie ik dagelijks patiënten door een ongeluk met een fatbike.’’
Het zijn gewoon cijfers van het CBS en andere instanties. Alsof ik die teksten allemaal zelf verzonnen heb.quote:Op zondag 22 september 2024 12:17 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je goed leest wordt het meestal niet geregistreerd, artsen gaan dat nu zelf doen: https://huisarts.bsl.nl/a(...)en-in-kaart-brengen/
Want dit klopt niet met jouw cijfers:
[..]
https://www.ad.nl/binnenl(...)op-scooter~a07b9fa0/
Het gaat dus waarschijnlijk om honderden, misschien wel duizenden gevallen als ze in 1 ziekenhuis al zeggen dat het dagelijks voor komt.
Het wordt nu niet echt bijgehouden, dat geven ze zelf aan in de link die je post.quote:Op zondag 22 september 2024 12:20 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
Het zijn gewoon cijfers van het CBS en andere instanties. Alsof ik die teksten allemaal zelf verzonnen heb.
Doe toch normaal man
Het wordt gewoon geregistreerd net als andere gemelde ongelukken.quote:Op zondag 22 september 2024 12:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het wordt nu niet echt bijgehouden, dat geven ze zelf aan in de link die je post.
Denk dat er weinigen zijn die een ebike verzekering afsluiten. Het is tenslotte niet verplicht. Net zoals elke fietsquote:Op zondag 22 september 2024 01:07 schreef mschol het volgende:
[..]
allemaal, zolang de veroorzaker een WA of APV verzekering heeft.
uiteraard zolang ze niet opgevoerd zijn
Je gaat er nu vanuit dat elke fietser of fietser met een elektronische aandrijving een APV afsluitquote:Op zondag 22 september 2024 08:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Bij een ongeluk gaat het niet om de verzekering van de e-bike, maar om je AVP verzekering.
Ik geloof er helemaal niets van dat ze minstens honderdduizend mensen van hun fiets gaan trekken, ze hebben al niet eens capaciteit een gemiddelde aangifte nog te behandelen, laat staan fietsen die enorm op andere modellen lijken (heb zelf twee H9’s en die zijn dan wel legaal?) want de V8 en H9 zijn op een paar kleine dingen vrijwel identiek. Enige wat ik kan voorstellen dat ze de verkoop verbieden zodat er geen nieuwe fietsen meer zullen bijkomen.quote:Op zondag 22 september 2024 07:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat kunnen ze dus wel. Of ze streng gaan handhaven is een tweede, maar zoals ik al zei: bij een ongeluk kun je enorm in de problemen komen.
Ik vraag het nog een keer omdat ik het zo ongelofelijk bizar vind. Ik rijd al 25 jaar op een fiets rond en heb mezelf nog nooit verzekerd, maar ik ging op mijn fiets vaak net zo snel als dat een gemiddelde ebike nu gaat. Maar ik heb dus dus al die jaren blijkbaar onverzekerd rondgereden, dat vind ik best wel bizar. En ik denk dat 95% van Nederland geen verzekering heeft als die op zijn fiets of ebike stapt.quote:Op zondag 22 september 2024 06:12 schreef mschol het volgende:
[..]
lezen kan je niet?
als jij een fiets /ebike hebt en hier binnen de kaders van de wet mee rijdt en omgaat (dus niet opgevoerd), toch een ongeluk krijgt EN je hebt een WA of APV verzekering , ben jij als veroorzaker verzekerd tegen eventuele schade die je maakt
Ik ga er vanuit dat iedereen met verstand een APV heeft, maar geen idee hoeveel mensen dat niet hebben. Die mensen zijn dan wel gewoon zeer onverantwoord door te bezuinigen op iets wat een een euro of 8 per maand kost (voor je hele gezin, dus ook voor als je kind een ongeluk heeft), maar je verzekert tegen iets wat je echt enorm in de financiële problemen kan brengen. Kijk maar hoe hoog dat op kan lopen: https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/Letselschadequote:Op zondag 22 september 2024 12:53 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Je gaat er nu vanuit dat elke fietser of fietser met een elektronische aandrijving een APV afsluit
De wetgever verplicht het niet. Dus zal se student die een e-bike huurt van Swapfiets deze wel afsluiten?
Heb jij echt geen aansprakelijkheidsverzekering? Meestal sluit je die bijvoorbeeld wel af als je ook een hypotheek afsluit en je toch met een adviseur kijkt. Ik denk dat bijna iedereen er wel één heeft.quote:Op zondag 22 september 2024 13:55 schreef Eagles89 het volgende:
[..]
Ik vraag het nog een keer omdat ik het zo ongelofelijk bizar vind. Ik rijd al 25 jaar op een fiets rond en heb mezelf nog nooit verzekerd, maar ik ging op mijn fiets vaak net zo snel als dat een gemiddelde ebike nu gaat. Maar ik heb dus dus al die jaren blijkbaar onverzekerd rondgereden, dat vind ik best wel bizar. En ik denk dat 95% van Nederland geen verzekering heeft als die op zijn fiets of ebike stapt.
De groep die onverzekerd rond rijdt is dus niet zo groot, al vind ik hem wel te groot (stel hem net als de zorgverzekering gewoon verplicht, voor de premie hoeft niemand het te laten).quote:Volgens de nieuwste cijfers van onderzoeksbureau Ipsos, verstrekt door het Verbond van Verzekeraars, had vorig jaar 92 procent van de Nederlanders wél een AVP.
Wat is het verschil tussen een AVP en een WA dan? En misschien heb ik het zonder te weten, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit zoiets heb afgesloten. Ik kan me niet voorstellen dat 92% iets hebben waar ik in elk geval echt nog nooit van gehoord had. Ik heb voor mijn auto gewoon een WA verzekering, maar ik kan me niet voorstellen dat ik voor mijn fiets zoiets ooit heb afgesloten en dat 92% van de mensen dat blijkbaar wel hebben gedaan kan ik bijna niet geloven.quote:Op zondag 22 september 2024 14:01 schreef Hanca het volgende:
[..]
Heb jij echt geen aansprakelijkheidsverzekering? Meestal sluit je die bijvoorbeeld wel af als je ook een hypotheek afsluit en je toch met een adviseur kijkt. Ik denk dat bijna iedereen er wel één heeft.
Edit: in 2021 92% van de mensen dus wel: https://www.juridischbure(...)w%C3%A9l%20een%20AVP.
[..]
De groep die onverzekerd rond rijdt is dus niet zo groot, al vind ik hem wel te groot (stel hem net als de zorgverzekering gewoon verplicht, voor de premie hoeft niemand het te laten).
Niet voor je fiets alleen, een aansprakelijkheidsverzekering is gewoon algemeen, ook voor als je loopt of als je kind aan het voetballen is.quote:Op zondag 22 september 2024 14:18 schreef Eagles89 het volgende:
[..]
Wat is het verschil tussen een AVP en een WW dan? En misschien heb ik het zonder te weten, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit zoiets heb afgesloten. Ik kan me niet voorstellen dat 92% iets hebben waar ik in elk geval echt nog nooit van gehoord had. Ik heb voor mijn auto gewoon een WW verzekering, maar ik kan me niet voorstellen dat ik voor mijn fiets zoiets ooit heb afgesloten en dat 92% van de mensen dat blijkbaar wel hebben gedaan kan ik bijna niet geloven.
Als je die gewone aansprakelijkheidsverzekering niet hebt zou ik hem snel afsluiten, het kost bijna niks en kan echt enorme problemen voorkomen als je per ongeluk iemand laat struikelen die verkeerd neer komt of als je per ongeluk tegen iemand aan fietst. Of als iemand anders in je huishouden dat doet. Of als je kind een bal tegen een Ferrari aan schopt.quote:De grootste verschillen tussen een gewone aansprakelijkheidsverzekering en de WA verzekering zijn:
- Een WA verzekering is verplicht wanneer je in het bezit bent van een motorrijtuig, een gewone aansprakelijkheidsverzekering is altijd optioneel, dus nooit verplicht.
- Een WA verzekering dekt de schade die jij hebt toegebracht aan anderen met een gemotoriseerd voertuig. De gewone aansprakelijkheidsverzekering dekt de schade die je zonder een motorrijtuig hebt toegebracht aan anderen.
Oke, ik wist dit oprecht niet, zal er eentje afsluiten dan, voor die paar euro…maar ik begrijp dat het dus niet geldt voor een ebike? Want een ebike is dan toch een gemotoriseerd voertuig? En dan zou ik dus een AVP én een WA moeten afsluiten voor mijn ebike.quote:Op zondag 22 september 2024 14:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
Niet voor je fiets alleen, een aansprakelijkheidsverzekering is gewoon algemeen, ook voor als je loopt of als je kind aan het voetballen is.
https://www.studentenverz(...)eidsverzekering.html.
[..]
Als je die gewone aansprakelijkheidsverzekering niet hebt zou ik hem snel afsluiten, het kost bijna niks en kan echt enorme problemen voorkomen als je per ongeluk iemand laat struikelen die verkeerd neer komt of als je per ongeluk tegen iemand aan fietst. Of als iemand anders in je huishouden dat doet. Of als je kind een bal tegen een Ferrari aan schopt.
Ik heb hem tegelijk met mijn inboedelverzekering afgesloten zodra ik het ouderlijk huis uit ging.
AVP geldt ook voor ebike die tot 25km/u gaat: https://www.vcn.nl/kennis(...)n%20WA%2Dverzekering.quote:Op zondag 22 september 2024 14:53 schreef Eagles89 het volgende:
[..]
Oke, ik wist dit oprecht niet, zal er eentje afsluiten dan, voor die paar euro…maar ik begrijp dat het dus niet geldt voor een ebike? Want een ebike is dan toch een gemotoriseerd voertuig? En dan zou ik dus een AVP én een WA moeten afsluiten voor mijn ebike.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |