rutger05 | woensdag 4 september 2024 @ 17:46 |
https://www.luchtvaartnie(...)dio%20volgend%20jaar. Zal hier in Nederland in de nabije toekomst ook op teruggekomen worden en de vliegbelasting weer worden afgeschaft? Het is mij eigenlijk niet bekend welke landen het vliegen sterk ontmoedigen. Is dit typisch iets van enkele EU-landen om het vliegen duur te maken voor hun inwoners of zijn er wereldwijd veel meer landen die zo het vliegreizen proberen te ontmoedigen. | |
Aberkullie | woensdag 4 september 2024 @ 17:48 |
Tijd dat de ontwrichtende gevolgen van klimaatverandering wat zichtbaarder worden. | |
RM-rf | woensdag 4 september 2024 @ 17:53 |
Als ze gewoon de extreme voordelen door het vrijstellen van accijnzen stopzetten, ben ik ook een voorstander van het opheffen van heffingen over tickets.. Maar dat mag niet wegens de meest onzinnige EU regel: EU Energy Taxation Directive 2003/96/EG Volgens welke het lidstaten verboden is belastingen te heffen op de brandstof van vliegtuigen bij niet-binnenlandse vluchten | |
rutger05 | woensdag 4 september 2024 @ 17:58 |
Vliegtuigen lijken zuiniger te worden, maar hoeveel dit eigenlijk scheelt weet ik niet en dan moet met natuurlijk geen topzware eerste klas creëren natuurlijk. https://www.standaard.be/cnt/dmf20240902_92978730 | |
rutger05 | woensdag 4 september 2024 @ 18:00 |
Die zijn al goed zichtbaar maar de gevolgen doen zich meestal het meest gelden in landen die minder rijk en al kwetsbaar zijn. | |
Niels0Kurovski | woensdag 4 september 2024 @ 18:01 |
PopiJopie maatregel. Natuurlijk helpt een vliegtaks van 7,50 per ticket niet. Daar lachen mensen om. | |
Aberkullie | woensdag 4 september 2024 @ 18:03 |
Zichtbaarder voor Henk en Ingrid dan | |
Korenfok | woensdag 4 september 2024 @ 18:10 |
Heel verstandig! Zal goed zijn om meer en goedkoper intercontinentaal personen verkeer te krijgen. maakt arbeiders markt flexibeler en minder grote impact. wordt tijd dat de mensheid de 19e eeuw achter zit laat. | |
Boca_Raton | woensdag 4 september 2024 @ 18:13 |
Vliegbelasting ad 6 euro en dan denken dat er minder mensen gaan vliegen. ![]() | |
rutger05 | woensdag 4 september 2024 @ 18:28 |
In Nederland ligt het met bijna 30 euro per ticket een stuk hoger, maar ik weet niet of er al goed onderzocht is of burgers daardoor werkelijk minder vliegen. | |
Boca_Raton | woensdag 4 september 2024 @ 18:31 |
30 Euro valt toch in het niet als een ticket honderden euro’s kost? | |
CarbonC | woensdag 4 september 2024 @ 18:34 |
200 euro voor een Europese vlucht, 700 euro voor een intercontinentale vlucht. Plus BTW op vliegkaartjes natuurlijk. | |
Jed1Gam | woensdag 4 september 2024 @ 18:35 |
Die paar euros (2 biertjes) meer of minder op tickets gaat het verschil niet maken | |
rutger05 | woensdag 4 september 2024 @ 18:37 |
Dat hangt af van de dikte van de portemonnee. Voor een gezin van 4 personen is dat dan bijna 120 euro en dat is voor een bepaalde groep mensen toch een bedrag dat meetelt. | |
Aberkullie | woensdag 4 september 2024 @ 18:37 |
Minder vliegen hopelijk wel | |
Jed1Gam | woensdag 4 september 2024 @ 18:42 |
8700 Airbusjes en 5700 Boeiings zijn er op dit moment besteld, dus dat gaat waarschijnlijk niet lukken. | |
Boca_Raton | woensdag 4 september 2024 @ 18:43 |
Hoeveel gezinnen vliegen er? Toch aanzienlijk minder dan stellen/alleengaanden. | |
KingRoland | woensdag 4 september 2024 @ 18:56 |
Naja als er geen goed alternatief is niet. Je kan moeilijk naar Japan rijden. Daarnaast voor de landen binnen Europa de trein gebruiken, naast dat het duurder is, duurt ook wel te lang dan dat eigenlijk nodig is. Het hele spoornetwerk in EU is een chaos, elk land heeft een ander spanning. Moet je voor de gein de spanningen in Frankrijk eens zien ![]() Laten ze dat eens fixen, een goed alternatief dan alleen maar reizigers die de vliegtuig nemen lastig te vallen. | |
Jed1Gam | woensdag 4 september 2024 @ 18:58 |
Trein is ook te duur, dus vaak geen optie. | |
KingRoland | woensdag 4 september 2024 @ 19:01 |
Zeg ik toch ook | |
rutger05 | woensdag 4 september 2024 @ 19:04 |
Ik heb daar geen goed zicht op en neem het graag van je aan. | |
nostra | woensdag 4 september 2024 @ 19:07 |
Dat had nou niemand kunnen voorspellen zeg, dat 6 euro voor een ticket niet tot een (signficante) afname in reizen zou leiden. Ja, wat wereldvreemde modellenbouwers in Malmö. | |
Kapitein_Scheurbuik | woensdag 4 september 2024 @ 19:10 |
![]() | |
Ploplap | woensdag 4 september 2024 @ 19:22 |
Je moet toch al die vluchtelingen een bezoekje gunnen aan hun thuisland. | |
LXIV | woensdag 4 september 2024 @ 19:39 |
Dit inderdaad. Maak het 250 euro en het heeft ongetwijfeld een meetbaar effect | |
LXIV | woensdag 4 september 2024 @ 19:41 |
En zo immens raar dat vliegen praktisch belastingvrij is terwijl al het andere belast wordt!! | |
De_Hertog | woensdag 4 september 2024 @ 19:49 |
Juist op de prijs van een intercontinentaal ticket maakte die belasting nauwelijks uit. Sowieso is de reden die ze opgeven dat het niet werkte, dus dan zou je zeggen dat er ook niet méér gevlogen wordt nu. Maar goed, daar spreken ze zichzelf ook wel een beetje tegen natuurlijk. Het had geen effect ten opzichte van andere landen, maar toch hopen ze door het afschaffen wel ‘de concurrentiepositie te verstevigen’.. | |
LXIV | woensdag 4 september 2024 @ 19:54 |
Het had geen effect omdat het bedrag verwaarloosbaar was. | |
De_Hertog | woensdag 4 september 2024 @ 19:57 |
Ja, dus wat voor effect gaat het afschaffen dan hebben? | |
LXIV | woensdag 4 september 2024 @ 20:04 |
Ook nauwelijks natuurlijk. Als ze eerlijk waren hadden ze gezegd: zo’n laag bedrag v heeft geen effect, we verhogen het naar 100 euro | |
Redbullkid | woensdag 4 september 2024 @ 20:06 |
Is alleen voor de schatkist. | |
RealistAtheist | woensdag 4 september 2024 @ 20:45 |
De EU moet gewoon eens werk gaan maken van supersnelle treinverbindingen tussen de grote Europese (hoofd)steden. Vaak is er binnen landen Frankrijk, Spanje, Duitsland, Italië bijvoorbeeld een prima netwerk van snelle verbindingen alleen is de koppeling tussen de verschillende landen belabberd. En de internationale kaarten zijn in verhouding tot vliegen gewoon te duur. Ga Europabreed keihard inzetten op een goed treinnetwerk desnoods met subsidies op de tickets. Als er snelle betaalbare alternatieven voor vliegen zijn gaan mensen daar echt wel gebruik van maken. | |
lyolyrc | woensdag 4 september 2024 @ 21:17 |
De luchtvaart is veel verder gestandaardiseerd dan het railvervoer. Elk land heeft zijn eigen treinbeveiligingsysteem, eigen bovenleidingspanning, eigen omgrenzingsprofiel, soms nog afwijkende spoorbreedtes en communicatie met de treindienstleider dient ook te gebeuren in de nationale taal. Zomaar honderden miljarden in betere infrastructuur gaan pompen zonder aan standaardisatie te gaan werken is daarom een recept voor ellende. In het geval van Zweden speelt ook mee dat afstanden echt groot zijn en het land dunbevolkt is. Dus je hebt een beperkte vraag, terwijl er kapitalen nodig zijn om enigszins concurrerend te zijn met de luchtvaart. Ik snap daarom de beslissing van de Zweedse regering wel. | |
VEM2012 | woensdag 4 september 2024 @ 21:20 |
Hopelijk gaat Nederland volgen. | |
Boca_Raton | woensdag 4 september 2024 @ 21:40 |
Die vliegbelasting was toch om te ontmoedigen? | |
stinkielinkie | woensdag 4 september 2024 @ 22:34 |
En door belastinggeld er tegen aan te gooien verdwijnen die gevolgen weer. NOT | |
embedguy | donderdag 5 september 2024 @ 00:08 |
Beetje een apart nieuwsbericht. Er lijkt gesteld te worden dat hogere ticketprijzen niet voor minder vliegreizigers zorgt op basis van twee meningen. Waarbij die twee meningen heel toevallig zijn van personen die er nogal wat belang bij hebben dat de belasting wordt afgeschaft. Bijzonder. Vooral ook omdat het nogal een no-brainer is dat hoger ticketprijzen wel degelijk voor minder vliegers zorgt. Hoogstens dat het effect minder groot is dan gewenst of dat de nadelen van minder vluchten te groot zijn, maar dat is een ander verhaal. | |
Red_85 | donderdag 5 september 2024 @ 01:10 |
Huh? | |
Red_85 | donderdag 5 september 2024 @ 01:11 |
Aberflauwekullie. | |
Knip | donderdag 5 september 2024 @ 01:33 |
Als je het vliegen wilt ontmoedigen stel je een maximum aan het aantal vliegbewegingen dat jaarlijks gebruik maakt van het luchtruim. Reserveer een deel voor hulpdiensten, blijkt dat de politie, traumahelikopter, Saab Gripen etc in een bepaalde periode meer vluchten hebben gemaakt dan verwacht dan gaat dit ten koste van de burgerluchtvaart. Onder vliegbewegingen vallen dus ook de vluchten die over het land gaan en op doorreis zijn. Die paar tientjes extra zal niemand ervan weerhouden om met het vliegtuig naar de Costa in Spanje te gaan in plaats van met de Eurolines of hoe dat tegenwoordig heet. | |
stinkielinkie | donderdag 5 september 2024 @ 01:52 |
Vluchten op Schiphol worden al steeds minder. | |
BansheeBoy | donderdag 5 september 2024 @ 01:56 |
Gekkigheid. Wie verzint deze (overduidelijk niet werkende) dingen? ![]() ![]() | |
BansheeBoy | donderdag 5 september 2024 @ 01:58 |
Misschien moeten we gewoon accepteren dat we inmiddels op het punt van no return zijn.![]() | |
HSG | donderdag 5 september 2024 @ 07:41 |
En wat doen mensen? Via Duitsland of België vliegen. | |
Dven | donderdag 5 september 2024 @ 07:44 |
Dus hoe werkt dat precies? Heb over anderhalve week namelijk een vlucht die me 15 euro gekost heeft. | |
Dven | donderdag 5 september 2024 @ 07:48 |
Lol ![]() In de regel neem ik de trein van Sofia naar Nederland. Eenmaal mezelf belast met dit zo snel mogelijk proberen af te leggen. Richting de 30 ipv 2,5 uur. Qua snelheid ga je het uiteraard nooit winnen ten opzichte van een vliegtuig. Zelfs niet op trajecten met hogesnelheidslijnen. | |
rutger05 | donderdag 5 september 2024 @ 09:01 |
Dat weet ik niet precies Dven, maar de informatie heb ik hier vandaan. Jij woont als ik het goed heb in Bulgarije, dus wellicht heeft de lage prijs daarmee te maken. https://www.belastingdien(...)slag/vliegbelasting/ | |
Dven | donderdag 5 september 2024 @ 09:27 |
Het betreft de vlucht van Nederland naar Bulgarije ![]() Maar als ik de link zie is het dus per vliegbeweging en niet op de vlucht zelf. Dat verklaart het e.e.a. | |
RealistAtheist | donderdag 5 september 2024 @ 10:58 |
Dat ligt helemaal aan de afstand. Als jij alle tijd meerekent met inchecken, soms douanedrukte. Zo lang van tevoren aanwezig moeten zijn auto parkeren ter plekke etc. Dan kun je qua zelfde tijd heel ver komen voordat het vliegtuig sneller is. Sofia gaat je niet lukken nee. Maar ik denk dat je met een goede soepele treinverbinding toch zeker tot zuid Frankrijk, Noord Italië, Zuid GB, Oost Duitsland, Kopenhagen & Malmö (zeker als de tunnel Dui/De klaar is) moet kunnen komen voordat het tijdsomslag punt er is. En dan zou je nog kunnen beargumenteren dat je comfortabeler reist met de trein waardoor je een paar honderd kilometer extra voor iets meer tijd er ook nog wel voor over hebt (ik vind vliegen persoonlijk hoogst oncomfortabel). Dus nee Zuid Spanje, Portugal, Zuid Italië, Zuid Oost Europa en uiteraard verschillende Eilanden ga je niet fatsoenlijk redden met de trein. Maar er is veel meer mogelijk dan nu met de juiste samenwerking. | |
rutger05 | donderdag 5 september 2024 @ 11:02 |
Als ik erop google dan lees ik inderdaad over een explosieve stijging. https://www.nritmedia.nl/(...)_gestegen/?topicsid= | |
Dven | donderdag 5 september 2024 @ 11:43 |
Douanedrukte? ![]() Ik reis graag per trein hoor maar voor grote afstanden is het absoluut niet evident wanneer je de reis zelf ook geen onderdeel van de ervaring wil laten zijn. | |
Cockwhale | donderdag 5 september 2024 @ 12:05 |
Voor de mensen die veel vliegen, is een paar honderd euro per ticket niet eens voldoende. Gewoon weer lage- en middeninkomens pesten en daar aan verdienen als overheid. | |
HSG | donderdag 5 september 2024 @ 12:59 |
Verbaast mij niks. | |
Redbullkid | donderdag 5 september 2024 @ 20:01 |
Nee joh. Ze weten dat mensen toch wel gaan. |