abonnement Unibet Coolblue
pi_214891664
quote:
Zweden schaft vliegbelasting af: extra heffing als rem op vliegreizen werkt niet
Stockholm Airport
4 september 2024 - 9:26 | Door: Klaas-Jan van Woerkom | Foto: Swedavia

De Zweedse overheid schaft de bestaande vliegbelasting af. De heffing werd in 2018 door de toenmalige linkse regering geïntroduceerd om vliegen te ontmoedigen, maar het huidige kabinet ziet juist de voordelen van vliegverbindingen in en schrapt de taks medio volgend jaar.

Reizigers betalen nu nog 6 tot bijna 7,50 euro aan vliegbelasting bovenop de ticketprijs. Het idee was zes jaar geleden dat de heffing een dempend effect zou hebben op het aantal vliegreizen. Dat zou goed zijn voor het klimaat.

Die vlieger bleek niet op te gaan: hoewel het aantal reizigers in 2019 licht daalde en de coronacrisis zorgde voor flink minder vliegreizen, stijgt het aantal vliegpassagiers in Zweden de laatste paar jaar net zo hard als in de rest van Scandinavië.

Door de vliegtaks per 1 juli 2025 te schrappen hoopt de regering van Zweden nu de concurrentiepositie van Zweedse luchthavens (en SAS) verbeteren.

Goed voorbeeld

IATA-topman Willie Walsh is opgelucht over het besluit. “Een vliegbelasting is een nodeloze last voor de luchtvaart en heeft geen enkel positief effect op het milieu.” Hij benadrukt het belang van goede vliegverbindingen voor de bevolking en de economie. “Dit besluit is een positief signaal voor investeerders.”

Wals is al jaren kritisch op de vliegbelastingen die met name Europese landen (waaronder Nederland) heffen onder de noemer ‘goed voor het milieu’. “De opbrengsten worden niet aangewend om de luchtvaart te verduurzamen, maar verdwijnen gewoon in de staatskas.”

Ook de BARIN, dat de belangen van luchtvaartmaatschappijen in Nederland behartigt, reageert enthousiast op het Zweedse besluit. “Een goed voorbeeld om te volgen”, stelt voorman Marnix Fruitema.
https://www.luchtvaartnie(...)dio%20volgend%20jaar.

Zal hier in Nederland in de nabije toekomst ook op teruggekomen worden en de vliegbelasting weer worden afgeschaft?

Het is mij eigenlijk niet bekend welke landen het vliegen sterk ontmoedigen. Is dit typisch iets van enkele EU-landen om het vliegen duur te maken voor hun inwoners of zijn er wereldwijd veel meer landen die zo het vliegreizen proberen te ontmoedigen.
pi_214891681
Tijd dat de ontwrichtende gevolgen van klimaatverandering wat zichtbaarder worden.
Sicker than your average.
pi_214891753
Als ze gewoon de extreme voordelen door het vrijstellen van accijnzen stopzetten, ben ik ook een voorstander van het opheffen van heffingen over tickets..

Maar dat mag niet wegens de meest onzinnige EU regel: EU Energy Taxation Directive 2003/96/EG
Volgens welke het lidstaten verboden is belastingen te heffen op de brandstof van vliegtuigen bij niet-binnenlandse vluchten
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_214891793
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 17:53 schreef RM-rf het volgende:
Als ze gewoon de extreme voordelen door het vrijstellen van accijnzen stopzetten, ben ik ook een voorstander van het opheffen van heffingen over tickets..

Maar dat mag niet wegens de meest onzinnige EU regel: EU Energy Taxation Directive 2003/96/EG
Volgens welke het lidstaten verboden is belastingen te heffen op de brandstof van vliegtuigen bij niet-binnenlandse vluchten
Vliegtuigen lijken zuiniger te worden, maar hoeveel dit eigenlijk scheelt weet ik niet en dan moet met natuurlijk geen topzware eerste klas creëren natuurlijk.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240902_92978730
pi_214891811
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2024 17:48 schreef Aberkullie het volgende:
Tijd dat de ontwrichtende gevolgen van klimaatverandering wat zichtbaarder worden.
Die zijn al goed zichtbaar maar de gevolgen doen zich meestal het meest gelden in landen die minder rijk en al kwetsbaar zijn.
pi_214891820
PopiJopie maatregel. Natuurlijk helpt een vliegtaks van 7,50 per ticket niet. Daar lachen mensen om.
pi_214891844
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 18:00 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Die zijn al goed zichtbaar maar de gevolgen doen zich meestal het meest gelden in landen die minder rijk en al kwetsbaar zijn.
Zichtbaarder voor Henk en Ingrid dan
pi_214891927
Heel verstandig! Zal goed zijn om meer en goedkoper intercontinentaal personen verkeer te krijgen. maakt arbeiders markt flexibeler en minder grote impact.

wordt tijd dat de mensheid de 19e eeuw achter zit laat.
  woensdag 4 september 2024 @ 18:13:46 #9
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_214891960
Vliegbelasting ad 6 euro en dan denken dat er minder mensen gaan vliegen. 8)7
pi_214892135
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2024 18:13 schreef Boca_Raton het volgende:
In Nederland ligt het met bijna 30 euro per ticket een stuk hoger, maar ik weet niet of er al goed onderzocht is of burgers daardoor werkelijk minder vliegen.
  woensdag 4 september 2024 @ 18:31:32 #11
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_214892176
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 18:28 schreef rutger05 het volgende:

[..]
In Nederland ligt het met bijna 30 euro per ticket een stuk hoger, maar ik weet niet of er al goed onderzocht is of burgers daardoor werkelijk minder vliegen.
30 Euro valt toch in het niet als een ticket honderden euro’s kost?
pi_214892219
200 euro voor een Europese vlucht, 700 euro voor een intercontinentale vlucht.
Plus BTW op vliegkaartjes natuurlijk.
pi_214892238
quote:
Die paar euros (2 biertjes) meer of minder op tickets gaat het verschil niet maken
pi_214892266
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2024 18:31 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
30 Euro valt toch in het niet als een ticket honderden euro’s kost?
Dat hangt af van de dikte van de portemonnee. Voor een gezin van 4 personen is dat dan bijna 120 euro en dat is voor een bepaalde groep mensen toch een bedrag dat meetelt.
pi_214892276
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2024 18:35 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]
Die paar euros (2 biertjes) meer of minder op tickets gaat het verschil niet maken
Minder vliegen hopelijk wel
pi_214892323
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2024 18:37 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Minder vliegen hopelijk wel
8700 Airbusjes en 5700 Boeiings zijn er op dit moment besteld, dus dat gaat waarschijnlijk niet lukken.
  woensdag 4 september 2024 @ 18:43:13 #17
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_214892333
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 18:37 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Dat hangt af van de dikte van de portemonnee. Voor een gezin van 4 personen is dat dan bijna 120 euro en dat is voor een bepaalde groep mensen toch een bedrag dat meetelt.
Hoeveel gezinnen vliegen er? Toch aanzienlijk minder dan stellen/alleengaanden.
pi_214892498
quote:

[..]
Naja als er geen goed alternatief is niet. Je kan moeilijk naar Japan rijden.

Daarnaast voor de landen binnen Europa de trein gebruiken, naast dat het duurder is, duurt ook wel te lang dan dat eigenlijk nodig is. Het hele spoornetwerk in EU is een chaos, elk land heeft een ander spanning. Moet je voor de gein de spanningen in Frankrijk eens zien :') daarnaast is het spoor ook kwa breedte en lengtes ook niet in alle landen hetzelfde.

Laten ze dat eens fixen, een goed alternatief dan alleen maar reizigers die de vliegtuig nemen lastig te vallen.
pi_214892524
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 18:56 schreef KingRoland het volgende:

[..]
Naja als er geen goed alternatief is niet. Je kan moeilijk naar Japan rijden.

Daarnaast voor de landen binnen Europa de trein gebruiken, naast dat het duurder is, duurt ook wel te lang dan dat eigenlijk nodig is. Het hele spoornetwerk in EU is een chaos, elk land heeft een ander spanning. Moet je voor de gein de spanningen in Frankrijk eens zien :') daarnaast is het spoor ook kwa breedte en lengtes ook niet in alle landen hetzelfde.

Laten ze dat eens fixen, een goed alternatief dan alleen maar reizigers die de vliegtuig nemen lastig te vallen.
Trein is ook te duur, dus vaak geen optie.
pi_214892561
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 18:58 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]
Trein is ook te duur, dus vaak geen optie.
Zeg ik toch ook
pi_214892604
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2024 18:43 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Hoeveel gezinnen vliegen er? Toch aanzienlijk minder dan stellen/alleengaanden.
Ik heb daar geen goed zicht op en neem het graag van je aan.
pi_214892620
Dat had nou niemand kunnen voorspellen zeg, dat 6 euro voor een ticket niet tot een (signficante) afname in reizen zou leiden. Ja, wat wereldvreemde modellenbouwers in Malmö.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
How to perform live
Magik 6, Live in Amsterdam
Only the brave survive when they sell their souls
pi_214892647
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_214892754
Je moet toch al die vluchtelingen een bezoekje gunnen aan hun thuisland.
  woensdag 4 september 2024 @ 19:39:06 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_214892941
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 18:01 schreef Niels0Kurovski het volgende:
PopiJopie maatregel. Natuurlijk helpt een vliegtaks van 7,50 per ticket niet. Daar lachen mensen om.
Dit inderdaad. Maak het 250 euro en het heeft ongetwijfeld een meetbaar effect
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 4 september 2024 @ 19:41:58 #26
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_214892970
En zo immens raar dat vliegen praktisch belastingvrij is terwijl al het andere belast wordt!!
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 4 september 2024 @ 19:49:03 #27
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_214893061
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 18:10 schreef Korenfok het volgende:
Heel verstandig! Zal goed zijn om meer en goedkoper intercontinentaal personen verkeer te krijgen. maakt arbeiders markt flexibeler en minder grote impact.

wordt tijd dat de mensheid de 19e eeuw achter zit laat.
Juist op de prijs van een intercontinentaal ticket maakte die belasting nauwelijks uit. Sowieso is de reden die ze opgeven dat het niet werkte, dus dan zou je zeggen dat er ook niet méér gevlogen wordt nu.

Maar goed, daar spreken ze zichzelf ook wel een beetje tegen natuurlijk. Het had geen effect ten opzichte van andere landen, maar toch hopen ze door het afschaffen wel ‘de concurrentiepositie te verstevigen’..
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 4 september 2024 @ 19:54:51 #28
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_214893149
quote:
10s.gif Op woensdag 4 september 2024 19:49 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Juist op de prijs van een intercontinentaal ticket maakte die belasting nauwelijks uit. Sowieso is de reden die ze opgeven dat het niet werkte, dus dan zou je zeggen dat er ook niet méér gevlogen wordt nu.

Maar goed, daar spreken ze zichzelf ook wel een beetje tegen natuurlijk. Het had geen effect ten opzichte van andere landen, maar toch hopen ze door het afschaffen wel ‘de concurrentiepositie te verstevigen’..
Het had geen effect omdat het bedrag verwaarloosbaar was.
  woensdag 4 september 2024 @ 19:57:46 #29
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_214893184
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 19:54 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het had geen effect omdat het bedrag verwaarloosbaar was.
Ja, dus wat voor effect gaat het afschaffen dan hebben?
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 4 september 2024 @ 20:04:33 #30
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_214893254
quote:
10s.gif Op woensdag 4 september 2024 19:57 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Ja, dus wat voor effect gaat het afschaffen dan hebben?
Ook nauwelijks natuurlijk.

Als ze eerlijk waren hadden ze gezegd: zo’n laag bedrag v heeft geen effect, we verhogen het naar 100 euro
pi_214893278
quote:
Is alleen voor de schatkist.
  woensdag 4 september 2024 @ 20:45:56 #32
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_214893775
De EU moet gewoon eens werk gaan maken van supersnelle treinverbindingen tussen de grote Europese (hoofd)steden. Vaak is er binnen landen Frankrijk, Spanje, Duitsland, Italië bijvoorbeeld een prima netwerk van snelle verbindingen alleen is de koppeling tussen de verschillende landen belabberd. En de internationale kaarten zijn in verhouding tot vliegen gewoon te duur. Ga Europabreed keihard inzetten op een goed treinnetwerk desnoods met subsidies op de tickets. Als er snelle betaalbare alternatieven voor vliegen zijn gaan mensen daar echt wel gebruik van maken.
pi_214894077
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 20:45 schreef RealistAtheist het volgende:
De EU moet gewoon eens werk gaan maken van supersnelle treinverbindingen tussen de grote Europese (hoofd)steden. Vaak is er binnen landen Frankrijk, Spanje, Duitsland, Italië bijvoorbeeld een prima netwerk van snelle verbindingen alleen is de koppeling tussen de verschillende landen belabberd. En de internationale kaarten zijn in verhouding tot vliegen gewoon te duur. Ga Europabreed keihard inzetten op een goed treinnetwerk desnoods met subsidies op de tickets. Als er snelle betaalbare alternatieven voor vliegen zijn gaan mensen daar echt wel gebruik van maken.
De luchtvaart is veel verder gestandaardiseerd dan het railvervoer. Elk land heeft zijn eigen treinbeveiligingsysteem, eigen bovenleidingspanning, eigen omgrenzingsprofiel, soms nog afwijkende spoorbreedtes en communicatie met de treindienstleider dient ook te gebeuren in de nationale taal. Zomaar honderden miljarden in betere infrastructuur gaan pompen zonder aan standaardisatie te gaan werken is daarom een recept voor ellende.

In het geval van Zweden speelt ook mee dat afstanden echt groot zijn en het land dunbevolkt is. Dus je hebt een beperkte vraag, terwijl er kapitalen nodig zijn om enigszins concurrerend te zijn met de luchtvaart. Ik snap daarom de beslissing van de Zweedse regering wel.
pi_214894109
Hopelijk gaat Nederland volgen.
  woensdag 4 september 2024 @ 21:40:44 #35
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_214894294
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 20:06 schreef Redbullkid het volgende:

[..]
Is alleen voor de schatkist.
Die vliegbelasting was toch om te ontmoedigen?
pi_214894826
quote:
En door belastinggeld er tegen aan te gooien verdwijnen die gevolgen weer. NOT
  donderdag 5 september 2024 @ 00:08:16 #37
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_214895325
Beetje een apart nieuwsbericht. Er lijkt gesteld te worden dat hogere ticketprijzen niet voor minder vliegreizigers zorgt op basis van twee meningen. Waarbij die twee meningen heel toevallig zijn van personen die er nogal wat belang bij hebben dat de belasting wordt afgeschaft.

Bijzonder. Vooral ook omdat het nogal een no-brainer is dat hoger ticketprijzen wel degelijk voor minder vliegers zorgt. Hoogstens dat het effect minder groot is dan gewenst of dat de nadelen van minder vluchten te groot zijn, maar dat is een ander verhaal.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_214895452
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 18:34 schreef CarbonC het volgende:
200 euro voor een Europese vlucht, 700 euro voor een intercontinentale vlucht.
Plus BTW op vliegkaartjes natuurlijk.
Huh?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_214895454
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 22:34 schreef stinkielinkie het volgende:

[..]
En door belastinggeld er tegen aan te gooien verdwijnen die gevolgen weer. NOT
Aberflauwekullie.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 5 september 2024 @ 01:33:45 #40
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_214895489
Als je het vliegen wilt ontmoedigen stel je een maximum aan het aantal vliegbewegingen dat jaarlijks gebruik maakt van het luchtruim.
Reserveer een deel voor hulpdiensten, blijkt dat de politie, traumahelikopter, Saab Gripen etc in een bepaalde periode meer vluchten hebben gemaakt dan verwacht dan gaat dit ten koste van de burgerluchtvaart.

Onder vliegbewegingen vallen dus ook de vluchten die over het land gaan en op doorreis zijn.

Die paar tientjes extra zal niemand ervan weerhouden om met het vliegtuig naar de Costa in Spanje te gaan in plaats van met de Eurolines of hoe dat tegenwoordig heet.
Non possumus non loqui
pi_214895518
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 01:33 schreef Knip het volgende:
Als je het vliegen wilt ontmoedigen stel je een maximum aan het aantal vliegbewegingen dat jaarlijks gebruik maakt van het luchtruim.
Reserveer een deel voor hulpdiensten, blijkt dat de politie, traumahelikopter, Saab Gripen etc in een bepaalde periode meer vluchten hebben gemaakt dan verwacht dan gaat dit ten koste van de burgerluchtvaart.

Onder vliegbewegingen vallen dus ook de vluchten die over het land gaan en op doorreis zijn.

Die paar tientjes extra zal niemand ervan weerhouden om met het vliegtuig naar de Costa in Spanje te gaan in plaats van met de Eurolines of hoe dat tegenwoordig heet.
Vluchten op Schiphol worden al steeds minder.
  donderdag 5 september 2024 @ 01:56:14 #42
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_214895524
quote:
Gekkigheid. Wie verzint deze (overduidelijk niet werkende) dingen? :?

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  donderdag 5 september 2024 @ 01:58:31 #43
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_214895529
Misschien moeten we gewoon accepteren dat we inmiddels op het punt van no return zijn.

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_214895869
quote:

[..]
En wat doen mensen? Via Duitsland of België vliegen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  donderdag 5 september 2024 @ 07:44:23 #45
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_214895888
quote:

[..]
Dus hoe werkt dat precies? Heb over anderhalve week namelijk een vlucht die me 15 euro gekost heeft.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  donderdag 5 september 2024 @ 07:48:30 #46
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_214895905
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 20:45 schreef RealistAtheist het volgende:
Lol :')

In de regel neem ik de trein van Sofia naar Nederland. Eenmaal mezelf belast met dit zo snel mogelijk proberen af te leggen. Richting de 30 ipv 2,5 uur.

Qua snelheid ga je het uiteraard nooit winnen ten opzichte van een vliegtuig. Zelfs niet op trajecten met hogesnelheidslijnen.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_214896407
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 07:44 schreef Dven het volgende:

[..]
Dus hoe werkt dat precies? Heb over anderhalve week namelijk een vlucht die me 15 euro gekost heeft.
Dat weet ik niet precies Dven, maar de informatie heb ik hier vandaan. Jij woont als ik het goed heb in Bulgarije, dus wellicht heeft de lage prijs daarmee te maken.

https://www.belastingdien(...)slag/vliegbelasting/
  donderdag 5 september 2024 @ 09:27:55 #48
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_214896606
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 09:01 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Dat weet ik niet precies Dven, maar de informatie heb ik hier vandaan. Jij woont als ik het goed heb in Bulgarije, dus wellicht heeft de lage prijs daarmee te maken.

https://www.belastingdien(...)slag/vliegbelasting/
Het betreft de vlucht van Nederland naar Bulgarije :P

Maar als ik de link zie is het dus per vliegbeweging en niet op de vlucht zelf. Dat verklaart het e.e.a.
  donderdag 5 september 2024 @ 10:58:38 #49
486544 RealistAtheist
Realistische Atheist
pi_214897350
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2024 07:48 schreef Dven het volgende:

[..]
Lol :')

In de regel neem ik de trein van Sofia naar Nederland. Eenmaal mezelf belast met dit zo snel mogelijk proberen af te leggen. Richting de 30 ipv 2,5 uur.

Qua snelheid ga je het uiteraard nooit winnen ten opzichte van een vliegtuig. Zelfs niet op trajecten met hogesnelheidslijnen.
Dat ligt helemaal aan de afstand. Als jij alle tijd meerekent met inchecken, soms douanedrukte. Zo lang van tevoren aanwezig moeten zijn auto parkeren ter plekke etc. Dan kun je qua zelfde tijd heel ver komen voordat het vliegtuig sneller is. Sofia gaat je niet lukken nee. Maar ik denk dat je met een goede soepele treinverbinding toch zeker tot zuid Frankrijk, Noord Italië, Zuid GB, Oost Duitsland, Kopenhagen & Malmö (zeker als de tunnel Dui/De klaar is) moet kunnen komen voordat het tijdsomslag punt er is. En dan zou je nog kunnen beargumenteren dat je comfortabeler reist met de trein waardoor je een paar honderd kilometer extra voor iets meer tijd er ook nog wel voor over hebt (ik vind vliegen persoonlijk hoogst oncomfortabel). Dus nee Zuid Spanje, Portugal, Zuid Italië, Zuid Oost Europa en uiteraard verschillende Eilanden ga je niet fatsoenlijk redden met de trein. Maar er is veel meer mogelijk dan nu met de juiste samenwerking.
pi_214897387
quote:
7s.gif Op donderdag 5 september 2024 07:41 schreef HSG het volgende:

[..]
En wat doen mensen? Via Duitsland of België vliegen.
Als ik erop google dan lees ik inderdaad over een explosieve stijging.

https://www.nritmedia.nl/(...)_gestegen/?topicsid=
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')