https://www.luchtvaartnie(...)dio%20volgend%20jaar.quote:Zweden schaft vliegbelasting af: extra heffing als rem op vliegreizen werkt niet
Stockholm Airport
4 september 2024 - 9:26 | Door: Klaas-Jan van Woerkom | Foto: Swedavia
De Zweedse overheid schaft de bestaande vliegbelasting af. De heffing werd in 2018 door de toenmalige linkse regering geïntroduceerd om vliegen te ontmoedigen, maar het huidige kabinet ziet juist de voordelen van vliegverbindingen in en schrapt de taks medio volgend jaar.
Reizigers betalen nu nog 6 tot bijna 7,50 euro aan vliegbelasting bovenop de ticketprijs. Het idee was zes jaar geleden dat de heffing een dempend effect zou hebben op het aantal vliegreizen. Dat zou goed zijn voor het klimaat.
Die vlieger bleek niet op te gaan: hoewel het aantal reizigers in 2019 licht daalde en de coronacrisis zorgde voor flink minder vliegreizen, stijgt het aantal vliegpassagiers in Zweden de laatste paar jaar net zo hard als in de rest van Scandinavië.
Door de vliegtaks per 1 juli 2025 te schrappen hoopt de regering van Zweden nu de concurrentiepositie van Zweedse luchthavens (en SAS) verbeteren.
Goed voorbeeld
IATA-topman Willie Walsh is opgelucht over het besluit. “Een vliegbelasting is een nodeloze last voor de luchtvaart en heeft geen enkel positief effect op het milieu.” Hij benadrukt het belang van goede vliegverbindingen voor de bevolking en de economie. “Dit besluit is een positief signaal voor investeerders.”
Wals is al jaren kritisch op de vliegbelastingen die met name Europese landen (waaronder Nederland) heffen onder de noemer ‘goed voor het milieu’. “De opbrengsten worden niet aangewend om de luchtvaart te verduurzamen, maar verdwijnen gewoon in de staatskas.”
Ook de BARIN, dat de belangen van luchtvaartmaatschappijen in Nederland behartigt, reageert enthousiast op het Zweedse besluit. “Een goed voorbeeld om te volgen”, stelt voorman Marnix Fruitema.
Vliegtuigen lijken zuiniger te worden, maar hoeveel dit eigenlijk scheelt weet ik niet en dan moet met natuurlijk geen topzware eerste klas creëren natuurlijk.quote:Op woensdag 4 september 2024 17:53 schreef RM-rf het volgende:
Als ze gewoon de extreme voordelen door het vrijstellen van accijnzen stopzetten, ben ik ook een voorstander van het opheffen van heffingen over tickets..
Maar dat mag niet wegens de meest onzinnige EU regel: EU Energy Taxation Directive 2003/96/EG
Volgens welke het lidstaten verboden is belastingen te heffen op de brandstof van vliegtuigen bij niet-binnenlandse vluchten
Die zijn al goed zichtbaar maar de gevolgen doen zich meestal het meest gelden in landen die minder rijk en al kwetsbaar zijn.quote:Op woensdag 4 september 2024 17:48 schreef Aberkullie het volgende:
Tijd dat de ontwrichtende gevolgen van klimaatverandering wat zichtbaarder worden.
Zichtbaarder voor Henk en Ingrid danquote:Op woensdag 4 september 2024 18:00 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Die zijn al goed zichtbaar maar de gevolgen doen zich meestal het meest gelden in landen die minder rijk en al kwetsbaar zijn.
In Nederland ligt het met bijna 30 euro per ticket een stuk hoger, maar ik weet niet of er al goed onderzocht is of burgers daardoor werkelijk minder vliegen.quote:Op woensdag 4 september 2024 18:13 schreef Boca_Raton het volgende:
Vliegbelasting ad 6 euro en dan denken dat er minder mensen gaan vliegen.
30 Euro valt toch in het niet als een ticket honderden euro’s kost?quote:Op woensdag 4 september 2024 18:28 schreef rutger05 het volgende:
[..]
In Nederland ligt het met bijna 30 euro per ticket een stuk hoger, maar ik weet niet of er al goed onderzocht is of burgers daardoor werkelijk minder vliegen.
Die paar euros (2 biertjes) meer of minder op tickets gaat het verschil niet makenquote:Op woensdag 4 september 2024 17:48 schreef Aberkullie het volgende:
Tijd dat de ontwrichtende gevolgen van klimaatverandering wat zichtbaarder worden.
Dat hangt af van de dikte van de portemonnee. Voor een gezin van 4 personen is dat dan bijna 120 euro en dat is voor een bepaalde groep mensen toch een bedrag dat meetelt.quote:Op woensdag 4 september 2024 18:31 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
30 Euro valt toch in het niet als een ticket honderden euro’s kost?
Minder vliegen hopelijk welquote:Op woensdag 4 september 2024 18:35 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Die paar euros (2 biertjes) meer of minder op tickets gaat het verschil niet maken
8700 Airbusjes en 5700 Boeiings zijn er op dit moment besteld, dus dat gaat waarschijnlijk niet lukken.quote:
Hoeveel gezinnen vliegen er? Toch aanzienlijk minder dan stellen/alleengaanden.quote:Op woensdag 4 september 2024 18:37 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Dat hangt af van de dikte van de portemonnee. Voor een gezin van 4 personen is dat dan bijna 120 euro en dat is voor een bepaalde groep mensen toch een bedrag dat meetelt.
Naja als er geen goed alternatief is niet. Je kan moeilijk naar Japan rijden.quote:Op woensdag 4 september 2024 18:28 schreef rutger05 het volgende:
[..]
In Nederland ligt het met bijna 30 euro per ticket een stuk hoger, maar ik weet niet of er al goed onderzocht is of burgers daardoor werkelijk minder vliegen.
Trein is ook te duur, dus vaak geen optie.quote:Op woensdag 4 september 2024 18:56 schreef KingRoland het volgende:
[..]
Naja als er geen goed alternatief is niet. Je kan moeilijk naar Japan rijden.
Daarnaast voor de landen binnen Europa de trein gebruiken, naast dat het duurder is, duurt ook wel te lang dan dat eigenlijk nodig is. Het hele spoornetwerk in EU is een chaos, elk land heeft een ander spanning. Moet je voor de gein de spanningen in Frankrijk eens zien daarnaast is het spoor ook kwa breedte en lengtes ook niet in alle landen hetzelfde.
Laten ze dat eens fixen, een goed alternatief dan alleen maar reizigers die de vliegtuig nemen lastig te vallen.
Zeg ik toch ookquote:Op woensdag 4 september 2024 18:58 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Trein is ook te duur, dus vaak geen optie.
Ik heb daar geen goed zicht op en neem het graag van je aan.quote:Op woensdag 4 september 2024 18:43 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Hoeveel gezinnen vliegen er? Toch aanzienlijk minder dan stellen/alleengaanden.
Dit inderdaad. Maak het 250 euro en het heeft ongetwijfeld een meetbaar effectquote:Op woensdag 4 september 2024 18:01 schreef Niels0Kurovski het volgende:
PopiJopie maatregel. Natuurlijk helpt een vliegtaks van 7,50 per ticket niet. Daar lachen mensen om.
Juist op de prijs van een intercontinentaal ticket maakte die belasting nauwelijks uit. Sowieso is de reden die ze opgeven dat het niet werkte, dus dan zou je zeggen dat er ook niet méér gevlogen wordt nu.quote:Op woensdag 4 september 2024 18:10 schreef Korenfok het volgende:
Heel verstandig! Zal goed zijn om meer en goedkoper intercontinentaal personen verkeer te krijgen. maakt arbeiders markt flexibeler en minder grote impact.
wordt tijd dat de mensheid de 19e eeuw achter zit laat.
Het had geen effect omdat het bedrag verwaarloosbaar was.quote:Op woensdag 4 september 2024 19:49 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Juist op de prijs van een intercontinentaal ticket maakte die belasting nauwelijks uit. Sowieso is de reden die ze opgeven dat het niet werkte, dus dan zou je zeggen dat er ook niet méér gevlogen wordt nu.
Maar goed, daar spreken ze zichzelf ook wel een beetje tegen natuurlijk. Het had geen effect ten opzichte van andere landen, maar toch hopen ze door het afschaffen wel ‘de concurrentiepositie te verstevigen’..
Ja, dus wat voor effect gaat het afschaffen dan hebben?quote:Op woensdag 4 september 2024 19:54 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het had geen effect omdat het bedrag verwaarloosbaar was.
Ook nauwelijks natuurlijk.quote:Op woensdag 4 september 2024 19:57 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Ja, dus wat voor effect gaat het afschaffen dan hebben?
Is alleen voor de schatkist.quote:Op woensdag 4 september 2024 18:13 schreef Boca_Raton het volgende:
Vliegbelasting ad 6 euro en dan denken dat er minder mensen gaan vliegen.
De luchtvaart is veel verder gestandaardiseerd dan het railvervoer. Elk land heeft zijn eigen treinbeveiligingsysteem, eigen bovenleidingspanning, eigen omgrenzingsprofiel, soms nog afwijkende spoorbreedtes en communicatie met de treindienstleider dient ook te gebeuren in de nationale taal. Zomaar honderden miljarden in betere infrastructuur gaan pompen zonder aan standaardisatie te gaan werken is daarom een recept voor ellende.quote:Op woensdag 4 september 2024 20:45 schreef RealistAtheist het volgende:
De EU moet gewoon eens werk gaan maken van supersnelle treinverbindingen tussen de grote Europese (hoofd)steden. Vaak is er binnen landen Frankrijk, Spanje, Duitsland, Italië bijvoorbeeld een prima netwerk van snelle verbindingen alleen is de koppeling tussen de verschillende landen belabberd. En de internationale kaarten zijn in verhouding tot vliegen gewoon te duur. Ga Europabreed keihard inzetten op een goed treinnetwerk desnoods met subsidies op de tickets. Als er snelle betaalbare alternatieven voor vliegen zijn gaan mensen daar echt wel gebruik van maken.
En door belastinggeld er tegen aan te gooien verdwijnen die gevolgen weer. NOTquote:Op woensdag 4 september 2024 17:48 schreef Aberkullie het volgende:
Tijd dat de ontwrichtende gevolgen van klimaatverandering wat zichtbaarder worden.
Huh?quote:Op woensdag 4 september 2024 18:34 schreef CarbonC het volgende:
200 euro voor een Europese vlucht, 700 euro voor een intercontinentale vlucht.
Plus BTW op vliegkaartjes natuurlijk.
Aberflauwekullie.quote:Op woensdag 4 september 2024 22:34 schreef stinkielinkie het volgende:
[..]
En door belastinggeld er tegen aan te gooien verdwijnen die gevolgen weer. NOT
Vluchten op Schiphol worden al steeds minder.quote:Op donderdag 5 september 2024 01:33 schreef Knip het volgende:
Als je het vliegen wilt ontmoedigen stel je een maximum aan het aantal vliegbewegingen dat jaarlijks gebruik maakt van het luchtruim.
Reserveer een deel voor hulpdiensten, blijkt dat de politie, traumahelikopter, Saab Gripen etc in een bepaalde periode meer vluchten hebben gemaakt dan verwacht dan gaat dit ten koste van de burgerluchtvaart.
Onder vliegbewegingen vallen dus ook de vluchten die over het land gaan en op doorreis zijn.
Die paar tientjes extra zal niemand ervan weerhouden om met het vliegtuig naar de Costa in Spanje te gaan in plaats van met de Eurolines of hoe dat tegenwoordig heet.
Gekkigheid. Wie verzint deze (overduidelijk niet werkende) dingen?quote:Op woensdag 4 september 2024 18:13 schreef Boca_Raton het volgende:
Vliegbelasting ad 6 euro en dan denken dat er minder mensen gaan vliegen.
En wat doen mensen? Via Duitsland of België vliegen.quote:Op woensdag 4 september 2024 18:28 schreef rutger05 het volgende:
[..]
In Nederland ligt het met bijna 30 euro per ticket een stuk hoger, maar ik weet niet of er al goed onderzocht is of burgers daardoor werkelijk minder vliegen.
Dus hoe werkt dat precies? Heb over anderhalve week namelijk een vlucht die me 15 euro gekost heeft.quote:Op woensdag 4 september 2024 18:28 schreef rutger05 het volgende:
[..]
In Nederland ligt het met bijna 30 euro per ticket een stuk hoger, maar ik weet niet of er al goed onderzocht is of burgers daardoor werkelijk minder vliegen.
Lolquote:Op woensdag 4 september 2024 20:45 schreef RealistAtheist het volgende:
De EU moet gewoon eens werk gaan maken van supersnelle treinverbindingen tussen de grote Europese (hoofd)steden. Vaak is er binnen landen Frankrijk, Spanje, Duitsland, Italië bijvoorbeeld een prima netwerk van snelle verbindingen alleen is de koppeling tussen de verschillende landen belabberd. En de internationale kaarten zijn in verhouding tot vliegen gewoon te duur. Ga Europabreed keihard inzetten op een goed treinnetwerk desnoods met subsidies op de tickets. Als er snelle betaalbare alternatieven voor vliegen zijn gaan mensen daar echt wel gebruik van maken.
Dat weet ik niet precies Dven, maar de informatie heb ik hier vandaan. Jij woont als ik het goed heb in Bulgarije, dus wellicht heeft de lage prijs daarmee te maken.quote:Op donderdag 5 september 2024 07:44 schreef Dven het volgende:
[..]
Dus hoe werkt dat precies? Heb over anderhalve week namelijk een vlucht die me 15 euro gekost heeft.
Het betreft de vlucht van Nederland naar Bulgarijequote:Op donderdag 5 september 2024 09:01 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Dat weet ik niet precies Dven, maar de informatie heb ik hier vandaan. Jij woont als ik het goed heb in Bulgarije, dus wellicht heeft de lage prijs daarmee te maken.
https://www.belastingdien(...)slag/vliegbelasting/
Dat ligt helemaal aan de afstand. Als jij alle tijd meerekent met inchecken, soms douanedrukte. Zo lang van tevoren aanwezig moeten zijn auto parkeren ter plekke etc. Dan kun je qua zelfde tijd heel ver komen voordat het vliegtuig sneller is. Sofia gaat je niet lukken nee. Maar ik denk dat je met een goede soepele treinverbinding toch zeker tot zuid Frankrijk, Noord Italië, Zuid GB, Oost Duitsland, Kopenhagen & Malmö (zeker als de tunnel Dui/De klaar is) moet kunnen komen voordat het tijdsomslag punt er is. En dan zou je nog kunnen beargumenteren dat je comfortabeler reist met de trein waardoor je een paar honderd kilometer extra voor iets meer tijd er ook nog wel voor over hebt (ik vind vliegen persoonlijk hoogst oncomfortabel). Dus nee Zuid Spanje, Portugal, Zuid Italië, Zuid Oost Europa en uiteraard verschillende Eilanden ga je niet fatsoenlijk redden met de trein. Maar er is veel meer mogelijk dan nu met de juiste samenwerking.quote:Op donderdag 5 september 2024 07:48 schreef Dven het volgende:
[..]
Lol
In de regel neem ik de trein van Sofia naar Nederland. Eenmaal mezelf belast met dit zo snel mogelijk proberen af te leggen. Richting de 30 ipv 2,5 uur.
Qua snelheid ga je het uiteraard nooit winnen ten opzichte van een vliegtuig. Zelfs niet op trajecten met hogesnelheidslijnen.
Als ik erop google dan lees ik inderdaad over een explosieve stijging.quote:Op donderdag 5 september 2024 07:41 schreef HSG het volgende:
[..]
En wat doen mensen? Via Duitsland of België vliegen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |