abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214891664
quote:
Zweden schaft vliegbelasting af: extra heffing als rem op vliegreizen werkt niet
Stockholm Airport
4 september 2024 - 9:26 | Door: Klaas-Jan van Woerkom | Foto: Swedavia

De Zweedse overheid schaft de bestaande vliegbelasting af. De heffing werd in 2018 door de toenmalige linkse regering geïntroduceerd om vliegen te ontmoedigen, maar het huidige kabinet ziet juist de voordelen van vliegverbindingen in en schrapt de taks medio volgend jaar.

Reizigers betalen nu nog 6 tot bijna 7,50 euro aan vliegbelasting bovenop de ticketprijs. Het idee was zes jaar geleden dat de heffing een dempend effect zou hebben op het aantal vliegreizen. Dat zou goed zijn voor het klimaat.

Die vlieger bleek niet op te gaan: hoewel het aantal reizigers in 2019 licht daalde en de coronacrisis zorgde voor flink minder vliegreizen, stijgt het aantal vliegpassagiers in Zweden de laatste paar jaar net zo hard als in de rest van Scandinavië.

Door de vliegtaks per 1 juli 2025 te schrappen hoopt de regering van Zweden nu de concurrentiepositie van Zweedse luchthavens (en SAS) verbeteren.

Goed voorbeeld

IATA-topman Willie Walsh is opgelucht over het besluit. “Een vliegbelasting is een nodeloze last voor de luchtvaart en heeft geen enkel positief effect op het milieu.” Hij benadrukt het belang van goede vliegverbindingen voor de bevolking en de economie. “Dit besluit is een positief signaal voor investeerders.”

Wals is al jaren kritisch op de vliegbelastingen die met name Europese landen (waaronder Nederland) heffen onder de noemer ‘goed voor het milieu’. “De opbrengsten worden niet aangewend om de luchtvaart te verduurzamen, maar verdwijnen gewoon in de staatskas.”

Ook de BARIN, dat de belangen van luchtvaartmaatschappijen in Nederland behartigt, reageert enthousiast op het Zweedse besluit. “Een goed voorbeeld om te volgen”, stelt voorman Marnix Fruitema.
https://www.luchtvaartnie(...)dio%20volgend%20jaar.

Zal hier in Nederland in de nabije toekomst ook op teruggekomen worden en de vliegbelasting weer worden afgeschaft?

Het is mij eigenlijk niet bekend welke landen het vliegen sterk ontmoedigen. Is dit typisch iets van enkele EU-landen om het vliegen duur te maken voor hun inwoners of zijn er wereldwijd veel meer landen die zo het vliegreizen proberen te ontmoedigen.
  woensdag 4 september 2024 @ 17:48:18 #2
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_214891681
Tijd dat de ontwrichtende gevolgen van klimaatverandering wat zichtbaarder worden.
pi_214891753
Als ze gewoon de extreme voordelen door het vrijstellen van accijnzen stopzetten, ben ik ook een voorstander van het opheffen van heffingen over tickets..

Maar dat mag niet wegens de meest onzinnige EU regel: EU Energy Taxation Directive 2003/96/EG
Volgens welke het lidstaten verboden is belastingen te heffen op de brandstof van vliegtuigen bij niet-binnenlandse vluchten
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_214891793
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 17:53 schreef RM-rf het volgende:
Als ze gewoon de extreme voordelen door het vrijstellen van accijnzen stopzetten, ben ik ook een voorstander van het opheffen van heffingen over tickets..

Maar dat mag niet wegens de meest onzinnige EU regel: EU Energy Taxation Directive 2003/96/EG
Volgens welke het lidstaten verboden is belastingen te heffen op de brandstof van vliegtuigen bij niet-binnenlandse vluchten
Vliegtuigen lijken zuiniger te worden, maar hoeveel dit eigenlijk scheelt weet ik niet en dan moet met natuurlijk geen topzware eerste klas creëren natuurlijk.

https://www.standaard.be/cnt/dmf20240902_92978730
pi_214891811
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2024 17:48 schreef Aberkullie het volgende:
Tijd dat de ontwrichtende gevolgen van klimaatverandering wat zichtbaarder worden.
Die zijn al goed zichtbaar maar de gevolgen doen zich meestal het meest gelden in landen die minder rijk en al kwetsbaar zijn.
pi_214891820
PopiJopie maatregel. Natuurlijk helpt een vliegtaks van 7,50 per ticket niet. Daar lachen mensen om.
Rule of acquisition #214. Never begin a business negotiation on an empty stomach.
  woensdag 4 september 2024 @ 18:03:18 #7
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_214891844
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 18:00 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Die zijn al goed zichtbaar maar de gevolgen doen zich meestal het meest gelden in landen die minder rijk en al kwetsbaar zijn.
Zichtbaarder voor Henk en Ingrid dan
pi_214891927
Heel verstandig! Zal goed zijn om meer en goedkoper intercontinentaal personen verkeer te krijgen. maakt arbeiders markt flexibeler en minder grote impact.

wordt tijd dat de mensheid de 19e eeuw achter zit laat.
  woensdag 4 september 2024 @ 18:13:46 #9
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_214891960
Vliegbelasting ad 6 euro en dan denken dat er minder mensen gaan vliegen. 8)7
pi_214892135
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2024 18:13 schreef Boca_Raton het volgende:
Vliegbelasting ad 6 euro en dan denken dat er minder mensen gaan vliegen. 8)7
In Nederland ligt het met bijna 30 euro per ticket een stuk hoger, maar ik weet niet of er al goed onderzocht is of burgers daardoor werkelijk minder vliegen.
  woensdag 4 september 2024 @ 18:31:32 #11
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_214892176
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 18:28 schreef rutger05 het volgende:

[..]
In Nederland ligt het met bijna 30 euro per ticket een stuk hoger, maar ik weet niet of er al goed onderzocht is of burgers daardoor werkelijk minder vliegen.
30 Euro valt toch in het niet als een ticket honderden euro’s kost?
pi_214892219
200 euro voor een Europese vlucht, 700 euro voor een intercontinentale vlucht.
Plus BTW op vliegkaartjes natuurlijk.
pi_214892238
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2024 17:48 schreef Aberkullie het volgende:
Tijd dat de ontwrichtende gevolgen van klimaatverandering wat zichtbaarder worden.
Die paar euros (2 biertjes) meer of minder op tickets gaat het verschil niet maken
pi_214892266
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2024 18:31 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
30 Euro valt toch in het niet als een ticket honderden euro’s kost?
Dat hangt af van de dikte van de portemonnee. Voor een gezin van 4 personen is dat dan bijna 120 euro en dat is voor een bepaalde groep mensen toch een bedrag dat meetelt.
  woensdag 4 september 2024 @ 18:37:52 #15
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_214892276
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2024 18:35 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]
Die paar euros (2 biertjes) meer of minder op tickets gaat het verschil niet maken
Minder vliegen hopelijk wel
pi_214892323
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2024 18:37 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Minder vliegen hopelijk wel
8700 Airbusjes en 5700 Boeiings zijn er op dit moment besteld, dus dat gaat waarschijnlijk niet lukken.
  woensdag 4 september 2024 @ 18:43:13 #17
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_214892333
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 18:37 schreef rutger05 het volgende:

[..]
Dat hangt af van de dikte van de portemonnee. Voor een gezin van 4 personen is dat dan bijna 120 euro en dat is voor een bepaalde groep mensen toch een bedrag dat meetelt.
Hoeveel gezinnen vliegen er? Toch aanzienlijk minder dan stellen/alleengaanden.
pi_214892498
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 18:28 schreef rutger05 het volgende:

[..]
In Nederland ligt het met bijna 30 euro per ticket een stuk hoger, maar ik weet niet of er al goed onderzocht is of burgers daardoor werkelijk minder vliegen.
Naja als er geen goed alternatief is niet. Je kan moeilijk naar Japan rijden.

Daarnaast voor de landen binnen Europa de trein gebruiken, naast dat het duurder is, duurt ook wel te lang dan dat eigenlijk nodig is. Het hele spoornetwerk in EU is een chaos, elk land heeft een ander spanning. Moet je voor de gein de spanningen in Frankrijk eens zien :') daarnaast is het spoor ook kwa breedte en lengtes ook niet in alle landen hetzelfde.

Laten ze dat eens fixen, een goed alternatief dan alleen maar reizigers die de vliegtuig nemen lastig te vallen.
graag op anoniem
pi_214892524
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 18:56 schreef KingRoland het volgende:

[..]
Naja als er geen goed alternatief is niet. Je kan moeilijk naar Japan rijden.

Daarnaast voor de landen binnen Europa de trein gebruiken, naast dat het duurder is, duurt ook wel te lang dan dat eigenlijk nodig is. Het hele spoornetwerk in EU is een chaos, elk land heeft een ander spanning. Moet je voor de gein de spanningen in Frankrijk eens zien :') daarnaast is het spoor ook kwa breedte en lengtes ook niet in alle landen hetzelfde.

Laten ze dat eens fixen, een goed alternatief dan alleen maar reizigers die de vliegtuig nemen lastig te vallen.
Trein is ook te duur, dus vaak geen optie.
pi_214892561
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 18:58 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]
Trein is ook te duur, dus vaak geen optie.
Zeg ik toch ook
graag op anoniem
pi_214892604
quote:
1s.gif Op woensdag 4 september 2024 18:43 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]
Hoeveel gezinnen vliegen er? Toch aanzienlijk minder dan stellen/alleengaanden.
Ik heb daar geen goed zicht op en neem het graag van je aan.
pi_214892620
Dat had nou niemand kunnen voorspellen zeg, dat 6 euro voor een ticket niet tot een (signficante) afname in reizen zou leiden. Ja, wat wereldvreemde modellenbouwers in Malmö.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_214892647
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_214892754
Je moet toch al die vluchtelingen een bezoekje gunnen aan hun thuisland.
  woensdag 4 september 2024 @ 19:39:06 #25
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_214892941
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2024 18:01 schreef Niels0Kurovski het volgende:
PopiJopie maatregel. Natuurlijk helpt een vliegtaks van 7,50 per ticket niet. Daar lachen mensen om.
Dit inderdaad. Maak het 250 euro en het heeft ongetwijfeld een meetbaar effect
The End Times are wild
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')