Klinkt inderdaad bijzonderquote:Op woensdag 19 februari 2025 08:42 schreef Cygne het volgende:
Bijzonder gesprek ook weer met de directeur. Een paar opmerkingen over hoe fijn die cluster 4 school was, dat wij en de zorgverleners hem niet in schoolsetting kenden. Dat de zorg voor F. toch wel écht zwaar klonk. (Eigenlijk in principe niet heel anders dan elke andere peuter). Samenwerkingsverband deed inderdaad niets meer, zei hij want die was net als alle swvs bijna failliet gegaan.
Overstap naar een andere regulier vond hij dan wel een heftige stap. Hij kende natuurlijk ook de individuele casus niet en de beste bedoelingen hadden ze.
Directeur gaf zelf aan dat ze er al een tijdje mee bezig waren. Ook met "het hele team", begrijp nu wel dat elk advies en elke suggestie vanuit ons en de zorgverleners werd weggewuifd met "nee hoor, nee nee. Dat gaat niets worden hoor". En weer terug naar die echt heel fijne cluster 4 school. Er was daar een leerling van hen naartoe gegaan en die zat daar heel fijn. Ja, dat zal gerust. Dat was al een thuiszitter.quote:Op woensdag 19 februari 2025 18:00 schreef livelink het volgende:
Snappen ze daar zelf de rol van het swv wel? Ze vertrouwen er kennelijk volledig op dat de aanvraag wordt toegekend.
Ja, maar ik maak me wel zorgen over het zelfvertrouwen dat school kennelijk heeft. Het swv is natuurlijk niet nieuw, dus kennelijk hebben ze daar goede ervaringen mee? Ik vind het heel raar. Ik heb in de Ondersteuningsplanraad van ons SWV gezeten als ouder voor het speciaal onderwijs en alles wat ik van jou hoor rijmt niet met wat ik weet. Maar ja, het ene SWV is natuurlijk ook het andere niet. In ons SWV toendertijd werd elke tlv toch wel goed bekeken. Is alleen ook alweer wat jaren geleden dat ik daarbij betrokken was.quote:Op woensdag 19 februari 2025 19:00 schreef Cygne het volgende:
[..]
Directeur gaf zelf aan dat ze er al een tijdje mee bezig waren. Ook met "het hele team", begrijp nu wel dat elk advies en elke suggestie vanuit ons en de zorgverleners werd weggewuifd met "nee hoor, nee nee. Dat gaat niets worden hoor". En weer terug naar die echt heel fijne cluster 4 school. Er was daar een leerling van hen naartoe gegaan en die zat daar heel fijn. Ja, dat zal gerust. Dat was al een thuiszitter.
In december kregen we per mail het opp met voor het eerst de naam van de steunpuntcoordinator en de hulpvraag aan het swv "school vraagt zich af of ze de juiste plaats voor M is om tot leren te komen". Zodat we vanuit hetzelfde uitgangspunt zouden vertrekken wanneer het gesprek was. Of we wilden aanvullen en ondertekenen. Het plan was om dat opp bij de tlv-aanvraag te voegen. Verder is het swv dus nog helemaal niet op de hoogte gesteld. Ik vind het echt een klucht.
Ben echt heel benieuwd wat het swv zegt want de andere scholen zeggen ook unaniem "is het swv al betrokken voor ondersteuning?"
Orthopedagoog stelt zelfs dat ze zich afvraagt of ondersteuning eigenlijk wel nodig is.
Ik geloof nooit dat ze een tlv gaan krijgen, op de website van het swv stond een uitgebreide checklist van de te volgen procedures. Ze zijn van stap 1 naar stap 10 gegaan.
Nee het rijmt voor mij ook niet. We hebben natuurlijk voor F al contact met het swv en daar zelf al benoemd dat we regulier niet aannemelijk vinden. Coordinator vond het eigenlijk nog te vroeg om daar uitspraken over te doen en eerst maar eens te kijken hoe zijn ontwikkeling gaat verlopen en dat er op regulier ook best nog wat mogelijk is en dat dat ook de voorkeur heeft wanneer enigzins mogelijk. Wat ik van school hoor, rijmt voor mij ook niet met hoe ik ons swv ervaar.quote:Op woensdag 19 februari 2025 19:04 schreef livelink het volgende:
[..]
Ja, maar ik maak me wel zorgen over het zelfvertrouwen dat school kennelijk heeft. Het swv is natuurlijk niet nieuw, dus kennelijk hebben ze daar goede ervaringen mee? Ik vind het heel raar. Ik heb in de Ondersteuningsplanraad van ons SWV gezeten als ouder voor het speciaal onderwijs en alles wat ik van jou hoor rijmt niet met wat ik weet. Maar ja, het ene SWV is natuurlijk ook het andere niet. In ons SWV toendertijd werd elke tlv toch wel goed bekeken. Is alleen ook alweer wat jaren geleden dat ik daarbij betrokken was.
Ja, dat rijmt dus ook wel meer met wat ik weet.quote:Op woensdag 19 februari 2025 20:09 schreef Hupje het volgende:
Ik werk op een cluster 4 SO school en wij moeten soms praten als brugman om een kind waarmee het goed gaat (door de omstandigheden op onze school) bij ons op school te mogen houden.![]()
Het lijkt me heel sterk dat dat bij een ander SWV heel anders is.
Succes met je gesprek met het SWV @:Cygne !
Lijkt mij ook sterk en ik heb oprecht alleen prettige ervaring met het swv. Bij F werd er natuurlijk achterstand gesignaleerd op de psz, in overleg met ons is er toen iemand van het swv gekomen. Heel prettig gesprek mee gehad, was ook oprecht geïnteresseerd in wat F. had. Ik heb nog wat ledenbladen gestuurd waar ze ook inhoudelijk op gereageerd heeft. Echt heel meedenkend in alle opzichten.quote:Op woensdag 19 februari 2025 20:09 schreef Hupje het volgende:
Ik werk op een cluster 4 SO school en wij moeten soms praten als brugman om een kind waarmee het goed gaat (door de omstandigheden op onze school) bij ons op school te mogen houden.![]()
Het lijkt me heel sterk dat dat bij een ander SWV heel anders is.
Succes met je gesprek met het SWV @:Cygne !
Dat klinkt goed. Wat is nu de volgende stap? Gaan zij je helpen in gesprek te gaan met school of moet je dit zelf gaan overbrengen?quote:Op donderdag 20 februari 2025 13:04 schreef Cygne het volgende:
Gesprek gehad met het swv, tlv voor cluster 4 geven ze zeker niet zomaar af. Ze willen dan sowieso een MDO met alle betrokken zorgverleners. Er moeten handelingsadviezen gegeven worden. Die moeten een geruime tijd en aantoonbaar goed toegepast worden. Dan moet dat geevalueerd in weer een MDO, worden er nog andere dingen geprobeerd. Dan ga je het over plaatsing elders hebben, liefst regulier. Mocht dat niet werken wordt sbo danwel so overwogen. Tenzij echt acute situaties zoals ernstige gedragsproblemen of thuiszitters.
School staat volgens mij nog bij het toepassen van de handelingsadviezen ... fijn dat je wel meer duidelijkheid hebt nu!quote:Op donderdag 20 februari 2025 13:04 schreef Cygne het volgende:
Gesprek gehad met het swv, tlv voor cluster 4 geven ze zeker niet zomaar af. Ze willen dan sowieso een MDO met alle betrokken zorgverleners. Er moeten handelingsadviezen gegeven worden. Die moeten een geruime tijd en aantoonbaar goed toegepast worden. Dan moet dat geevalueerd in weer een MDO, worden er nog andere dingen geprobeerd. Dan ga je het over plaatsing elders hebben, liefst regulier. Mocht dat niet werken wordt sbo danwel so overwogen. Tenzij echt acute situaties zoals ernstige gedragsproblemen of thuiszitters.
Heb ik kunnen aangeven inderdaad. Ze heeft het ook op de mail gezet. Ib-er dient een MDO aan te vragen en van daaruit kunnen ze verder kijken. Ze ging ook navragen bij de steunpuntcoordinator van onze regio hoe het kon dat school dat beeld had dat een tlv een eerste optie kon zijn. (Zij is van andere regio vanwege neutraal advies). De andere optie was om de overstap naar de andere school indien mogelijk door te zetten. Ze gaf wel aan dat men bij een autismediagnose snel in een kramp geschoten wordt. En dat er soms te snel een overplaatsing wordt aangevraagd en soms wacht men juist te lang. En dat je dus echt gedegen vanuit alle invalshoeken moet kijken wat nou het beste is.quote:Op donderdag 20 februari 2025 13:55 schreef vlindertje89 het volgende:
Heb je ook in het gesprek kunnen aangeven dat wat je nu van hen hoort totaal niet strookt met wat school jou vertelt (dat swv niks kan doen blabla)? En dat er al handelingsadviezen gegeven zijn vanuit betrokken zorgprofessionals maar dat deze niet worden nageleefd? Kan me voorstellen dat dat ook wel iets is wat het swv zou willen weten. En verder wat SaskiaR vraagt.
Wél heel fijn dat zij dus wel een heel degelijk stappenplan eisen voor eea al dan niet in gang gezet kan worden. Lijkt me prettig ook voor jou om te merken dat zij hier inderdaad zich gewoon niet aan de juiste procedures houden en het dus écht aan school/ib-er ligt hoe het nu gaat. Voor zover je daar nog aan twijfelde
Klinkt als een heel prettig gesprek en prettige gesprekspartnerquote:Op donderdag 20 februari 2025 14:20 schreef Cygne het volgende:
[..]
Heb ik kunnen aangeven inderdaad. Ze heeft het ook op de mail gezet. Ib-er dient een MDO aan te vragen en van daaruit kunnen ze verder kijken. Ze ging ook navragen bij de steunpuntcoordinator van onze regio hoe het kon dat school dat beeld had dat een tlv een eerste optie kon zijn. (Zij is van andere regio vanwege neutraal advies). De andere optie was om de overstap naar de andere school indien mogelijk door te zetten. Ze gaf wel aan dat men bij een autismediagnose snel in een kramp geschoten wordt. En dat er soms te snel een overplaatsing wordt aangevraagd en soms wacht men juist te lang. En dat je dus echt gedegen vanuit alle invalshoeken moet kijken wat nou het beste is.
Ja, geeft wel echt rust. Ze bleef heel professioneel maar moest ook wel lachen om het feit dat ze bijna failliet zouden zijn "oh dat wist ik niet joh".quote:Op donderdag 20 februari 2025 14:35 schreef vlindertje89 het volgende:
[..]
Klinkt als een heel prettig gesprek en prettige gesprekspartner
quote:Op woensdag 19 februari 2025 08:42 schreef Cygne het volgende:
Bijzonder gesprek ook weer met de directeur. Samenwerkingsverband deed inderdaad niets meer, zei hij want die was net als alle swvs bijna failliet gegaan.
Echt super failliet.quote:Op zondag 23 februari 2025 15:40 schreef Arja het volgende:
[..]![]()
De Samenwerkingsverbanden zijn juist stinkend rijk
https://www.aob.nl/actuee(...)amenwerkingsverband/
Fijn dat er een verklaring is voor de angst- en dwang...quote:Op vrijdag 28 februari 2025 18:37 schreef Amsel het volgende:
Nou, het is officieel: ik ben de enige bij ons thuis die geen ASS heeft![]()
Vandaag diagnose van de oudste gekregen. Conclusie is dat de onderliggende oorzaak van alle angst en dwang dus autisme is. Het is goed dat we dat weten, want dat betekent dat we het niet aanvliegen als een angststoornis of OCD, maar vanuit de gedachte dat het door haar autisme komt.
Even laten bezinken, plan de campagne bedenken met het behandelteam, en dan gaan we het ook met haar bespreken. Ben heel benieuwd hoe ze erop reageert. Want haar beeld van autisme is gebaseerd op hoe haar broertje is, en bij haar uit het zich heel anders. Maar ik denk dat ze ook wel een beetje opgelucht zal zijn, want ze vraagt zich al heel lang af waarom veel dingen voor haar zoveel moeilijker zijn dan voor anderen, en nu hebben we in ieder geval een verklaring.
En verder verandert er helemaal niks natuurlijk, wand ze is nog steeds hetzelfde geweldige kind als voor de diagnose
Ja dit is dus precies zoietsquote:Op vrijdag 28 februari 2025 19:21 schreef Nijna het volgende:
[..]
Fijn dat er een verklaring is voor de angst- en dwang...
Ik heb voordat ik een ass-diagnose kreeg ook de diagnose ocd gekregen. Die niet klopte, maar die ik nu vanuit ass, wel heel goed kan verklaren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |