abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214852284
In grote lijnen perfecte deal voor Hamas denk ik.
  zaterdag 31 augustus 2024 @ 18:53:58 #64
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_214852300
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 18:51 schreef oblo het volgende:
In grote lijnen perfecte deal voor Hamas denk ik.
Ja, en over twee maanden heb je weer een grootschalige aanslag op Israëlisch grondgebied. Ik kan me niet voorstellen dat de Israëlische regering met zoiets akkoord zou gaan.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_214852318
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 18:53 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja, en over twee maanden heb je weer een grootschalige aanslag op Israëlisch grondgebied. Ik kan me niet voorstellen dat de Israëlische regering met zoiets akkoord zou gaan.
Gaan ze ook niet. Terecht denk ik.
pi_214852362
Als de garanties in het voordeel van Israel zijn, de namen en nummers van Palestijnse gevangenen beperkt zijn en er een soort constructie is om de macht aan een andere partij over te dragen zou de de deal best werkbaar zijn voor Israel. Maar daar zou Hamas dan niet mee akkoord gaan.
  zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:05:00 #67
346939 Janneke141
pi_214852382
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 19:02 schreef oblo het volgende:
Als de garanties in het voordeel van Israel zijn, de namen en nummers van Palestijnse gevangenen beperkt zijn en er een soort constructie is om de macht aan een andere partij over te dragen zou de de deal best werkbaar zijn voor Israel. Maar daar zou Hamas dan niet mee akkoord gaan.
Israëlische controles op in elk geval de grenzen van Gaza lijken me toch ook wel een voorwaarde.
pi_214852451
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 19:05 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Israëlische controles op in elk geval de grenzen van Gaza lijken me toch ook wel een voorwaarde.
Philadelphi? Lijkt me wel handig, maar niet essentieel voor een goede deal.
  zaterdag 31 augustus 2024 @ 19:19:11 #69
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_214852519
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 19:05 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Yep, iets dat hamas juist niet wil en Israël dat imo terecht - vanwege bedreigingen haar te wllen vernietigen - als bijkomende voorwaarde stelt. Waarmee alles en iedereen weer bij af is en blijft bengelen aan het ingesponnen touwtje.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_214852712
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 19:13 schreef oblo het volgende:

[..]
Philadelphi? Lijkt me wel handig, maar niet essentieel voor een goede deal.
Ik betwijfel of Israël terug wil naar de situatie van voor 7 oktober. Die gaan natuurlijk niet wachten tot Hamas -dat direct na 7 oktober beloofde zulke slachtingen vaker te gaan doen- weer genoeg wapens heeft verzameld. En ik geen ze geen ongelijk.
pi_214852841
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 19:50 schreef Ulx het volgende:

[..]
Ik betwijfel of Israël terug wil naar de situatie van voor 7 oktober. Die gaan natuurlijk niet wachten tot Hamas -dat direct na 7 oktober beloofde zulke slachtingen vaker te gaan doen- weer genoeg wapens heeft verzameld. En ik geen ze geen ongelijk.
Niet alles staat of valt bij israelische controle van philadelphi he. Een veelbesproken oplossing is bijvoorbeeld controle van gaza door een internationale coalitie; westers, arabisch of allebei.

En ook niet iedereen in het israelisch defensieapparaat is voorstander van israelische controle over gaza, een van de redenen om dat niet te willen is de focus nu letterlijk te verschuiven naar het noorden en hezbollah aan te pakken.
pi_214852914
Dit is trouwens het rapport van de TASK FORCE ON ANTISEMITISM van Columbia uni voor wie oprecht geïnteresseerd is: https://president.columbi(...)-on-Antisemitism.pdf
pi_214852981
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 20:02 schreef oblo het volgende:

[..]
Niet alles staat of valt bij israelische controle van philadelphi he. Een veelbesproken oplossing is bijvoorbeeld controle van gaza door een internationale coalitie; westers, arabisch of allebei.

Waarom zou Israël de veiligheid van het land uitbesteden? Wat moeten ze doen als een van die landen een UNRWA'tje doet en Hamas gaat helpen?
pi_214853071
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 20:20 schreef Ulx het volgende:

[..]
Waarom zou Israël de veiligheid van het land uitbesteden? Wat moeten ze doen als een van die landen een UNRWA'tje doet en Hamas gaat helpen?
Omdat afhankelijk van de coalitie, de afspraken en de garanties voor Israel het juist in Israels voordeel kan zijn. Het zou tot een veel goedkopere en duurzame oplossing kunnen leiden en het zou Israel de ruimte kunnen geven om zich op andere fronten te richten.
pi_214853092
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 20:28 schreef oblo het volgende:

[..]
Omdat afhankelijk van de coalitie, de afspraken en de garanties voor Israel het juist in Israels voordeel kan zijn. Het zou tot een veel goedkopere en duurzame oplossing kunnen leiden en het zou Israel de ruimte kunnen geven om zich op andere fronten te richten.
Wat als een van die landen een UNRWA'tje doet en Hamas gaat helpen?
pi_214853106
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 20:20 schreef Ulx het volgende:

[..]
Je gaat natuurlijk niet met Yemen, Iran of Qatar zo een deal sluiten dat begrijp jij ook wel. Of denk je dat Amerika bijvoorbeeld opeens een 360 doet en hamas gaat helpen?
pi_214853136
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 20:30 schreef oblo het volgende:

[..]
Je gaat natuurlijk niet met Yemen, Iran of Qatar zo een deal sluiten dat begrijp jij ook wel. Of denk je dat Amerika bijvoorbeeld opeens een 360 doet en hamas gaat helpen?
Denk je dat Hamas de VS daar gaat accepteren?
pi_214853144
Het is ook gewoon een realistisch oplossing waar Israel een tijdje terug ook interesse in heeft getoond met verschillende positieve reacties binnen het defensieapparaat. Dat dit niet de eerste keuze is en niet op de agenda staat van de huidige regering is een ander verhaal.
pi_214853181
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 20:33 schreef Ulx het volgende:

[..]
Denk je dat Hamas de VS daar gaat accepteren?
Als onderdeel van een internationale coalitie misschien, maar Hamas hoeft daar geen zeggenschap over te hebben. Als het onderdeel van een deal is wel. Anders niet. Ik zie het meer als een alternatief op permanente Israelische controle van gaza, over een jaar of zo wanneer hamas genoeg afgezwakt is.
pi_214853224
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 20:37 schreef oblo het volgende:

[..]
Als onderdeel van een internationale coalitie misschien, maar Hamas hoeft daar geen zeggenschap over te hebben. Als het onderdeel van een deal is wel. Anders niet. Ik zie het meer als een alternatief op permanente Israelische controle van gaza, over een jaar of zo wanneer hamas genoeg afgezwakt is.
Maar wat voegt het toe? Elke westerse soldaat zal worden afgeschilderd als een met Israël heulende heiden die de boel wil komen koloniseren want mandaat volkenbond!
pi_214853323
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 20:42 schreef Ulx het volgende:

[..]
Maar wat voegt het toe? Elke westerse soldaat zal worden afgeschilderd als een met Israël heulende heiden die de boel wil komen koloniseren want mandaat volkenbond!
Voor Israel kan het veel toevoegen, heb ik net toch redenen voor gegeven.

Zou kunnen wat je zegt, maar zo een internationale coalitie is niet alleen militair. Het hele punt van zo een coalitie is wederopbouw van gaza en stabiel Palestijns leiderschap identificeren en in goede banen leiden.
  zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:00:57 #82
346939 Janneke141
pi_214853405
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 20:53 schreef oblo het volgende:

[..]
Voor Israel kan het veel toevoegen, heb ik net toch redenen voor gegeven.

Zou kunnen wat je zegt, maar zo een internationale coalitie is niet alleen militair. Het hele punt van zo een coalitie is wederopbouw van gaza en stabiel Palestijns leiderschap identificeren en in goede banen leiden.
Er is geen stabiel Palestijns leiderschap, en de kans dat dat er op korte termijn komt lijkt me bijzonder klein. Of je moet extern leiderschap bedoelen.
  zaterdag 31 augustus 2024 @ 21:21:55 #83
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_214853579
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 20:02 schreef oblo het volgende:

[..]

En ook niet iedereen in het israelisch defensieapparaat is voorstander van israelische controle over gaza, een van de redenen om dat niet te willen is de focus nu letterlijk te verschuiven naar het noorden en hezbollah aan te pakken.
Vaker geopperd en ik zie het niet voor mij dat welke internationale combinatie (hoe) dan ook in toereikend mandaat, z'n kop in dat maaiveld gaat steken. Het is geen kinderopvang waar met wat cupcakes, thee drinken en foei roepen; men kan zorgen voor leefbare stabiliteit.
Het is alleen mogelijk wanneer partijen dat OK vinden en dat is hier nu precies het issue omdat hamas iets wil blijven bewerkstelligen dat niet kan.

Hamas wil sws geen pottenkijkers en Israël zal andermans ingevulde veiligheidsgarantie prima vinden mits dat effectief ook zo is.
Invullen met 'Arabische' partijen die gaan handhaven of acceptatie van ingebrachte westerse partijen aldaar, is wmb keep-on-dreaming. De haat tot vernietiging en zorg om bedreiging, zit dieper dan een wens tot samenleven.

De houdbaarheid van een bestand is ook twijfelachtig omdat het de doelstelling(en) van hamas geen sikkepit anders zal maken en haar - als vanouds - de gelegenheid biedt zich te hergroeperen. Wie de tijd heeft, wint dan het pleit.

De enige manier is slikken of stikken waarbij hoe dat gebeurd, onderdeel is van een whatever "deal" sluiten.
Israël mogelijk zelfs bereid zal zijn om af te zien van verdere "vervolging", bereid zal zijn wat eigen burgers van hun land schoppen etc.etc. Mits hamas c.s. in ruil Israëls bestaan(saanwezigheid) ten ene male als voldongen feit tolereert. (iets dat hamas's handvest en verdere religieuze uitleg; onmogelijk maakt)
Mogelijk dan een beetje als soort Pakistan en India (ook Brits nageslacht-e) vijanden, die elkaar uit de weg gaan.
pi_214853691
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 21:00 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Er is geen stabiel Palestijns leiderschap, en de kans dat dat er op korte termijn komt lijkt me bijzonder klein. Of je moet extern leiderschap bedoelen.
Er zijn nu geen grote potentiële spelers inderdaad. Bargouti komt nog het dichtste in de buurt, misschien kan je daar wat mee.
pi_214853756
quote:
12s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 21:21 schreef Vallon het volgende:

[..]
Vaker geopperd en ik zie het niet voor mij dat welke internationale combinatie (hoe) dan ook in toereikend mandaat, z'n kop in dat maaiveld gaat steken.
Dat voorstel is letterlijk naar voren gebracht door een aantal arabische landen maanden geleden, als deel van een brede erkenning van een Palestijnse staat.
pi_214854102
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 18:24 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Nee blijkbaar kan je niet goed lezen.
Kan hij ook al niet goed lezen? :D

Wat kunnen er toch veel mensen niet goed lezen in dit topic, nietwaar? En allemaal zijn ze TOEVALLIG ook nog eens pro-Israël! :P
Intolerant voor intolerantie
  zaterdag 31 augustus 2024 @ 23:05:08 #87
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_214854395
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 21:52 schreef oblo het volgende:

[..]
Dat voorstel is letterlijk naar voren gebracht door een aantal arabische landen maanden geleden, als deel van een brede erkenning van een Palestijnse staat.
Ja en wat vond hamas (van o.a.die erkenning ipv "Palestina?) en Israël (van daarin vertrouwen) dat zij zorgen voor hun veiligheid ?

Ik ben, nofi, wat cynisch maar iets voorstellen dat het fundamenteel toch niet gaat worden, is een zero-game spel.
Alle oplossing(en) beginnen wmb met erkenning van Israël door hamas (en zo mogelijk al-fatah, mijn part hezbolllah), daarin dan handelen en begint zeker niet waar allerlei VN facties een Palestijnse staat erkennen.
pi_214855057
quote:
Leger vindt lichamen van zes gegijzelden in Gazastrook onder wie Amerikaan

Het Israëlische leger heeft in de Gazastrook de lichamen van zes gegijzelden gevonden, meldt het Witte Huis. Ze zijn gevonden in een tunnel onder Rafah. Onder de doden is ook de Israëlisch-Amerikaanse Hersh Goldberg-Polin. De identiteit van de andere doden is nog niet bekendgemaakt.

Goldberg-Polin werd ontvoerd door Hamas op 7 oktober. Hij woonde met vrienden het muziekfestival bij waar Hamas binnenviel. Hij had zich met een vriend in een schuilkelder verborgen waarin terroristen handgranaten gooiden. Zijn vriend gooide die meerdere keren terug, maar kwam uiteindelijk om het leven bij een explosie. Goldberg-Polin raakte zwaargewond aan zijn arm en werd ontvoerd naar de Gazastrook.

Eind april bracht Hamas een propagandavideo naar buiten waarin Goldberg-Polin de Israëlische regering toesprak. In die video was te zien dat de gewonde arm van Goldberg-Polin geamputeerd is. Het is onbekend hoe hij om het leven is gekomen.
https://nos.nl/artikel/25(...)-onder-wie-amerikaan
  zondag 1 september 2024 @ 06:39:33 #89
65846 Bocaj
47th President.
pi_214855076
quote:
Dat vreselijke Hamas. May they burn in HELL! :(
  zondag 1 september 2024 @ 08:00:51 #90
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_214855182
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2024 06:39 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Dat vreselijke Hamas. May they burn in HELL! :(
Maar dit is de schuld van Israël, hoor. Hamas wilde onderhandelen! /s
pi_214855205
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 augustus 2024 18:29 schreef opgebaarde het volgende:
@:oblo hoe geloofwaardig is deze tweet van Gerson Baskin?

[ x ]

Hoe realistisch is het dat de Hamas top echt akkoord zou zijn gegaan met deze deal?
Dat was het aanbod van hamas al op 10 oktober. Dus zeer realistisch.
pi_214855227
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2024 08:10 schreef Chadi het volgende:

[..]
Dat was het aanbod van hamas al op 10 oktober. Dus zeer realistisch.
:D
Intolerant voor intolerantie
pi_214855245
quote:
0s.gif Op zondag 1 september 2024 08:00 schreef Qarrad het volgende:

[..]
Maar dit is de schuld van Israël, hoor. Hamas wilde onderhandelen! /s
Het is de schuld van Israël. Zonder bezetting was er geen Hamas geweest. Israël wil niet onderhandelen en heeft daarbij de hoofd onderhandelaar van Hamas zelfs geliquideerd in Iran.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')