quote:
Op maandag 11 november 2024 08:22 schreef hilliebillie het volgende:Je hebt een corrigerende tik en je hebt een corrigerende tik als je het mij vraagt. Waarbij de ene echt geen pijn doet bij het kind en meer is om even te laten schrikken en de ander wel echt pijn doet.
De tweede ben ik echt tegen en de eerste is ook geen beste oplossing, maar vind ik niet anders als een kind stevig bij de arm pakken om te zorgen dat hij mee loopt/ niet weg loopt.
Af en toe is dat voor sommige kinderen ‘nodig’. Ik heb dat zelf niet consequent gedaan maar echt wel eens ooit (de variant dus om je kind even te laten schrikken, dus niet om pijn te doen).
De tweede waarmee je een kind echt pijn mee doet, is vaak ook een vorm van onmacht. Een ouder kan een kind dan niet aan en raakt/is gefrustreerd waarop hij op deze manier reageert. Niet goed als je het mij vraagt. Zal ik er iemand op aanspreken, niet zo snel denk ik. Ik vind dat ergens ook wel weer heel lastig. Maar als het écht escaleert en buiten proporties is dan hoop ik dat ik de moed wel kan verzamelen er iets van te zeggen.
Lastig wel om de grens te bepalen, wat kan nu wel, wat kan nu niet. Dat is natuurlijk ook de reden dat er is gesteld dat niets kan (lees: elke corrigerende tik is niet ok).
Maar in beginsel vind ik een fysieke prikkel niet per se erger dan een niet-fysieke prikkel. In die zin, dat je een “schrik-tik” wellicht kan vergelijken met iets als een “time-out”, en dat dat voor ergere straffen ook zo is.
Ja, je kind lekker ouderwets met de mattenklopper geven is kwalijk, maar niet-fysieke varianten daarop zijn dat denk ik minstens zo. Uiteindelijk draait het wmb, meer dan het fysiek/niet-fysiek om het geduld en de zelfcontrole er achter.
Eerlijk gezegd weet ik ook niet zo heel goed wat voor “serieuze” straffen er nog worden gebruikt tegenwoordig, kom dan niet veel verder dan een time-out van 1-5 minuten, geen toegang de tot telefoon/tablet, inhouden van zakgeld of “stevig beetpakken”.
Ben eigenlijk wel benieuwd wat anderen daar voor gebruiken.
Zelf vroeger wel tikken gehad, in de hoek gestaan en strafregels geschreven, veel meer/langer/harder dan tegenwoordig pedagogisch verantwoord wordt geacht, maar heb daar eigenlijk niet zo’n probleem mee.
Bestuur tegen de muur. Met de groeten van Ron Vlaar :W