abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:47:49 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_214819349
Alle vormen van lichamelijke straf bij een kind is illegaal in Nederland.

In principe is een corrigerende tik bij wet verboden, maar ik zie het regelmatig nog als ik buiten ben. Vaak geef ik een afkeurende blik, maar daar blijft het dan bij.

Hoe normaal is dit nog anno 2024? Heb soms de neiging om te gaan filmen als zo'n ouder weer tekeer gaat. Kan een best afschrikkende werking hebben...
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_215536806
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 18:47 schreef Mikeytt het volgende:

In principe is een corrigerende tik bij wet verboden

[…]

Heb soms de neiging om te gaan filmen als zo'n ouder weer tekeer gaat.
Als zo’n ouder “weer tekeer gaat” lijkt er mij niet echt sprake van “een corrigerende tik”.

In beginsel heb ik met een corrigerende tik niet in probleem, met tekeer gaan wel, overigens ook in de verbale in plaats van fysieke zin van het woord.

Ken volgens mij overigens eigenlijk niemand die het nog gebruikt, maar als ik af en toe de over-overburen hoor schreeuwen, dan denk ik dat een gecontroleerde tik minder schadelijk zou zijn.
Bestuur tegen de muur. Met de groeten van Ron Vlaar :W
pi_215547040
Je hebt een corrigerende tik en je hebt een corrigerende tik als je het mij vraagt. Waarbij de ene echt geen pijn doet bij het kind en meer is om even te laten schrikken en de ander wel echt pijn doet.

De tweede ben ik echt tegen en de eerste is ook geen beste oplossing, maar vind ik niet anders als een kind stevig bij de arm pakken om te zorgen dat hij mee loopt/ niet weg loopt.
Af en toe is dat voor sommige kinderen ‘nodig’. Ik heb dat zelf niet consequent gedaan maar echt wel eens ooit (de variant dus om je kind even te laten schrikken, dus niet om pijn te doen).

De tweede waarmee je een kind echt pijn mee doet, is vaak ook een vorm van onmacht. Een ouder kan een kind dan niet aan en raakt/is gefrustreerd waarop hij op deze manier reageert. Niet goed als je het mij vraagt. Zal ik er iemand op aanspreken, niet zo snel denk ik. Ik vind dat ergens ook wel weer heel lastig. Maar als het écht escaleert en buiten proporties is dan hoop ik dat ik de moed wel kan verzamelen er iets van te zeggen.
pi_215551346
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 08:22 schreef hilliebillie het volgende:
Je hebt een corrigerende tik en je hebt een corrigerende tik als je het mij vraagt. Waarbij de ene echt geen pijn doet bij het kind en meer is om even te laten schrikken en de ander wel echt pijn doet.

De tweede ben ik echt tegen en de eerste is ook geen beste oplossing, maar vind ik niet anders als een kind stevig bij de arm pakken om te zorgen dat hij mee loopt/ niet weg loopt.
Af en toe is dat voor sommige kinderen ‘nodig’. Ik heb dat zelf niet consequent gedaan maar echt wel eens ooit (de variant dus om je kind even te laten schrikken, dus niet om pijn te doen).

De tweede waarmee je een kind echt pijn mee doet, is vaak ook een vorm van onmacht. Een ouder kan een kind dan niet aan en raakt/is gefrustreerd waarop hij op deze manier reageert. Niet goed als je het mij vraagt. Zal ik er iemand op aanspreken, niet zo snel denk ik. Ik vind dat ergens ook wel weer heel lastig. Maar als het écht escaleert en buiten proporties is dan hoop ik dat ik de moed wel kan verzamelen er iets van te zeggen.
Lastig wel om de grens te bepalen, wat kan nu wel, wat kan nu niet. Dat is natuurlijk ook de reden dat er is gesteld dat niets kan (lees: elke corrigerende tik is niet ok).

Maar in beginsel vind ik een fysieke prikkel niet per se erger dan een niet-fysieke prikkel. In die zin, dat je een “schrik-tik” wellicht kan vergelijken met iets als een “time-out”, en dat dat voor ergere straffen ook zo is.

Ja, je kind lekker ouderwets met de mattenklopper geven is kwalijk, maar niet-fysieke varianten daarop zijn dat denk ik minstens zo. Uiteindelijk draait het wmb, meer dan het fysiek/niet-fysiek om het geduld en de zelfcontrole er achter.

Eerlijk gezegd weet ik ook niet zo heel goed wat voor “serieuze” straffen er nog worden gebruikt tegenwoordig, kom dan niet veel verder dan een time-out van 1-5 minuten, geen toegang de tot telefoon/tablet, inhouden van zakgeld of “stevig beetpakken”.

Ben eigenlijk wel benieuwd wat anderen daar voor gebruiken.

Zelf vroeger wel tikken gehad, in de hoek gestaan en strafregels geschreven, veel meer/langer/harder dan tegenwoordig pedagogisch verantwoord wordt geacht, maar heb daar eigenlijk niet zo’n probleem mee.
  maandag 11 november 2024 @ 17:38:02 #5
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215551367
Als je tekeergaat ben je niet bezig met een "corrigerende tik" maar ben je uit je plaat aan het gaan, dat heeft dus niets met opvoedkundig of corrigerend te maken, maar met je eigen agressie.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_215551422
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 17:38 schreef Leandra het volgende:
Als je tekeergaat ben je niet bezig met een "corrigerende tik" maar ben je uit je plaat aan het gaan, dat heeft dus niets met opvoedkundig of corrigerend te maken, maar met je eigen agressie.
Dit dus. En agressie tegen je kinderen lijkt me per definitie fout. Vraag me wel af wat “men” nog wel acceptabel vindt. Het liefst zou ik helemaal nooit hoeven straffen, maar waar noodzakelijk zou ik in beginsel fysiek straffen niet per se schadelijker achten dan niet-fysiek.

Tegen de tijd dat dat voor ons van toepassing is verwacht ik zelf primair te werken met time-outs, of eventueel met “naar je kamer”, inhouden van zakgeld, of toegang tot telefoon/tablet/internet etc ontzeggen.
pi_215551962
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 18:47 schreef Mikeytt het volgende:
Alle vormen van lichamelijke straf bij een kind is illegaal in Nederland.

In principe is een corrigerende tik bij wet verboden, maar ik zie het regelmatig nog als ik buiten ben. Vaak geef ik een afkeurende blik, maar daar blijft het dan bij.
Dat is dan ook een van de redenen waarom de jeugd van god los is, gelijk roepen met ik doe aangifte...

Voorbeeld uit mijn ervaringen; ik heb jaren gewerkt in de dak, thuislozen en met asielzoekers... wat ik merkte is dat veel van de mensen uit het buitenland met de harde hand opgevoed waren en best respect hadden voor elkaar, zelfs de jongeren... Kinderen met dezelfde afkomst geboren en getogen in Nederland hebben veel minder respect en denken veel meer rechten te hebben...

Ik ben voor opvoedkundige tikken, korrigierende tikken... echter wel dat een TIK / Schop onder de hol in mijn ogen helemaal geel slechte straf is..

Zelf kijk ik graag naar de natuur en zie als voorbeeld bij honden dat ze lief geven met de bek maar ook straffen met de bek (en dan doel ik natuurlijk niet op met geluid).

Maar blijkbaar heeft de mens uitgevonden dat het veel beter is om met tekst en of het afpakken van zaken te straffen dan het eens uitdelen van een tik of een schop onder de hol.

Persoonlijk ben ik met de harde hand opgevoed, meer dan nodig was... echter heb ik er wel van geleerd dat een tik op z'n tijd helemaal niet erg is en juist erg goed kan werken...

Maar goed, ik ben dan ook maar een gewone Nederlander :+
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_215552125
Nou denk ik dat het met woord en gebaar net zo goed mis kan gaan als met een corrigerende tik.
Sommige kinderen worden vernederd met woorden, gezegd dat ze niks waard zijn en zo. Die geestelijke pijn is zeker zo erg. Want op een gegeven moment gaan die kinderen dat geloven en zich er naar gedragen.
Of juist dat ze genegeerd worden, en dan niet ‘ga maar een half uur naar je kamer’ maar gewoon dat er uren zo niet dagen niet tegen een kind wordt gesproken. Om daarna vervolgens weer afgeblaft te worden.

Dus ik vind dat dat zeker net zo heftig is als de lijfstraffen.
pi_215555518
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 18:56 schreef hilliebillie het volgende:
Nou denk ik dat het met woord en gebaar net zo goed mis kan gaan als met een corrigerende tik.

Nouja, dit dus. Denk dat er pakweg 20 meter tussen mijn voordeur zit en dat van mijn "overburen". Bij mijn weten slaan die de kinderen nooit, maar als ik in mijn eigen huis hoor hoe ze dagelijks tegen die kinderen lopen te schreeuwen dan krijg ik toch spontaan medelijden.
pi_215563715
Heb ooit stage gelopen bij een antroposofisch gezin. Kinderen werden niet gemept, maar met vriendelijk bedoelde woorden gecorrigeerd. Raakte net zo hard als een flink pak slaag: "Nee Jantje, dat vind ik niet lief van je". Hij kromp in elkaar en stopte onmiddellijk. Blijkbaar was wèl lief gevonden worden van levensbelang. Of hij was allergisch voor die dreinerige toon.

Was een peuter en peuters geef je gewoon een tik(je) als "niet doen" of "dat mag niet" niet werkt, want dat begrijpen ze beter dan abstracte argumenten. Krijsen zoals sommige ouders in de supermarkt schijnen te doen, werkt ook niet goed, het draait juist de situatie veel verder op.
pi_215744111
Volgens mij worden de meeste kinderen nog steeds mishandeld in de privé omgeving. Mishandeling kan ook heel subtiel, dat het lijkt of het kind ziek is.

Een corrigerende tik in de openbare ruimte zou ik naar van worden als ik het zou zien. Je weet nooit of er meer aan de hand is. Maar de grootste griezels zorgen dat ze amper opvallen voor de buren en de buitenwereld met hun mishandelingen.
pi_215747584
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 17:45 schreef De_Pel het volgende:

[..]
Dit dus. En agressie tegen je kinderen lijkt me per definitie fout. Vraag me wel af wat “men” nog wel acceptabel vindt. Het liefst zou ik helemaal nooit hoeven straffen, maar waar noodzakelijk zou ik in beginsel fysiek straffen niet per se schadelijker achten dan niet-fysiek.

Tegen de tijd dat dat voor ons van toepassing is verwacht ik zelf primair te werken met time-outs, of eventueel met “naar je kamer”, inhouden van zakgeld, of toegang tot telefoon/tablet/internet etc ontzeggen.
Helemaal niet uitvallen tegen kinderen is een illusie.
pi_215749762
quote:
0s.gif Op maandag 2 december 2024 14:48 schreef Halcon het volgende:

[..]
Helemaal niet uitvallen tegen kinderen is een illusie.
Tuurlijk. Ouders zijn net mensen.
pi_215753170
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 23:23 schreef Teslynd het volgende:
Heb ooit stage gelopen bij een antroposofisch gezin. Kinderen werden niet gemept, maar met vriendelijk bedoelde woorden gecorrigeerd. Raakte net zo hard als een flink pak slaag: "Nee Jantje, dat vind ik niet lief van je". Hij kromp in elkaar en stopte onmiddellijk. Blijkbaar was wèl lief gevonden worden van levensbelang. Of hij was allergisch voor die dreinerige toon.

Was een peuter en peuters geef je gewoon een tik(je) als "niet doen" of "dat mag niet" niet werkt, want dat begrijpen ze beter dan abstracte argumenten. Krijsen zoals sommige ouders in de supermarkt schijnen te doen, werkt ook niet goed, het draait juist de situatie veel verder op.
Ik vind dat je dit niet vergelijken kunt. Als ik geslagen werd, werd er altijd bij gezegd "en dit zal je leren."

Ik ging er alleen maar mijn best van doen op school. Ik wilde andere dingen leren.

En lief doen...daar heb ik het verder maar even niet over.
pi_215754607
Ik heb dochter ooit één tik op d'r vingers gegeven. Dat gebeurde toen ze dreigde haar handje in het vuur te steken. Uit schrik mepte ik 'm weg. Vuur vindt ze nog altijd machtig interessant, maar ze blijft op afstand, dus ergens heeft het wel geholpen, denk ik. :+

In 99% van de correctie-gevallen zijn mijn stem, mijn kop en/of mijn vinger meer dan genoeg. Ik geloof ook heilig in 'pick your battles', dus áls ik kies om te corrigeren, luistert ze daar altijd wel naar. Dit in tegenstelling tot mijn vrouw die op elke slak zout legt en die uit een land komt waar het nog volledig acceptabel is om kinderen te meppen.
pi_215754987
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 06:39 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Ik vind dat je dit niet vergelijken kunt. Als ik geslagen werd, werd er altijd bij gezegd "en dit zal je leren."

Ik ging er alleen maar mijn best van doen op school. Ik wilde andere dingen leren.

En lief doen...daar heb ik het verder maar even niet over.
Wat vind je dat ik vergelijk?
pi_215756085
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 11:21 schreef Teslynd het volgende:

[..]
Wat vind je dat ik vergelijk?
Dit:

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 november 2024 23:23 schreef Teslynd het volgende:
Heb ooit stage gelopen bij een antroposofisch gezin. Kinderen werden niet gemept, maar met vriendelijk bedoelde woorden gecorrigeerd. Raakte net zo hard als een flink pak slaag: . Of hij was allergisch voor die dreinerige toon. .
De combinatie van én slaag én corrigerende woorden in Steiner-stijl, zijn nog veel erger dan alleen woorden, of alleen slaag. Een dubbelslag maken, noemen sommige psychopathische opvoeders dat. Dat is pas een mensbeeld waar ik van griezel, omdat bij het fysiek mishandelen, NLP en psychologische trucjes worden gebruikt.
  dinsdag 3 december 2024 @ 13:44:54 #18
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215756116
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 13:41 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Dit:
[..]
De combinatie van én slaag én corrigerende woorden in Steiner-stijl, zijn nog veel erger dan alleen woorden, of alleen slaag. Een dubbelslag maken, noemen sommige psychopathische opvoeders dat. Dat is pas een mensbeeld waar ik van griezel, omdat bij het fysiek mishandelen, NLP en psychologische trucjes worden gebruikt.
Misschien moet je het nog een paar keer lezen, want er staat niet wat jij denkt dat er staat.

Plus dat niet selectief moet gaan knippen en essentiële dingen moet verwijderen als je je punt wilt maken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_215756329
quote:
1s.gif Op dinsdag 3 december 2024 13:44 schreef Leandra het volgende:

[..]
Misschien moet je het nog een paar keer lezen, want er staat niet wat jij denkt dat er staat.

Plus dat niet selectief moet gaan knippen en essentiële dingen moet verwijderen als je je punt wilt maken.
Kan je dit toelichten? Dat over "denken", en "wat er staat." Wat staat er wel, volgens jou?

Als iemand een vergelijking die ik maak niet geheel duidelijk is, leg ik die even uit. Desnoods in verkorte vorm

@Teslynd heeft toegelicht wat ze bedoelde, en waar ik op gereageerd heb.

[ Bericht 5% gewijzigd door yessie234 op 03-12-2024 14:53:05 ]
pi_215756470
Er staat dat er NIET geslagen werd, maar dat die zgn lieve woorden uitpakten als een flinke mep.
pi_215756540
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 december 2024 14:27 schreef Teslynd het volgende:
Er staat dat er NIET geslagen werd, maar dat die zgn lieve woorden uitpakten als een flinke mep.
Dan hebben we elkaar goed begrepen op dat punt.

Sommige opvoeders menen dat ze hun kind moeten leren slaan, en dat is dan goed bedoeld naar dat kind toe.

[ Bericht 6% gewijzigd door yessie234 op 03-12-2024 14:53:58 ]
pi_215756628
-dubbel-
-weggehaald-
pi_215762993
Ik heb nog nooit een ‘tik’ gegeven, maar mijn peuter wel eens stevig bij de arm gepakt om haar even te laten schrikken en duidelijk te maken dat het klaar was (als het met woorden en herhaling van je boodschap niet lukt). Maar wellicht valt dat min of meer in dezelfde categorie.
Mijn neefjes hoor ik wel eens tegen hun vader zeggen: ‘ga je weer een tik geven?’. Dat vind ik echt heel erg. Ik heb er ook wel eens wat van gezegd, maar daar werd schouderophalend op gereageerd.
  woensdag 4 december 2024 @ 07:51:59 #24
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_215763021
Ik weet uit ervaring dat het in allochtone sferen zeker nog aan de orde is.
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_215763283
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 07:45 schreef Komkommerschijfje het volgende:
Ik heb nog nooit een ‘tik’ gegeven, maar mijn peuter wel eens stevig bij de arm gepakt om haar even te laten schrikken en duidelijk te maken dat het klaar was (als het met woorden en herhaling van je boodschap niet lukt). Maar wellicht valt dat min of meer in dezelfde categorie.
Mijn neefjes hoor ik wel eens tegen hun vader zeggen: ‘ga je weer een tik geven?’. Dat vind ik echt heel erg. Ik heb er ook wel eens wat van gezegd, maar daar werd schouderophalend op gereageerd.
Zo heeft blijkbaar de broer van man in de supermarkt ooit gestaan vroeger, ‘nee mama niet weer slaan’. Kind was nooit geslagen. Puur om te provoceren au plein public..
pi_215763518
quote:
1s.gif Op maandag 11 november 2024 17:35 schreef De_Pel het volgende:

[..]
Lastig wel om de grens te bepalen, wat kan nu wel, wat kan nu niet. Dat is natuurlijk ook de reden dat er is gesteld dat niets kan (lees: elke corrigerende tik is niet ok).

Maar in beginsel vind ik een fysieke prikkel niet per se erger dan een niet-fysieke prikkel. In die zin, dat je een “schrik-tik” wellicht kan vergelijken met iets als een “time-out”, en dat dat voor ergere straffen ook zo is.
Zo'n schrik-tik als time-out werkt alleen als een ouder het heel weinig gebruikt. Anders ontstaat een gewoonte. Het kind moet verbaasd zijn dat de ouder dat doet, het kind uit zijn modus halen.

quote:
....

Eerlijk gezegd weet ik ook niet zo heel goed wat voor “serieuze” straffen er nog worden gebruikt tegenwoordig, kom dan niet veel verder dan een time-out van 1-5 minuten, geen toegang de tot telefoon/tablet, inhouden van zakgeld of “stevig beetpakken”.

Ben eigenlijk wel benieuwd wat anderen daar voor gebruiken.
Ligt een beetje aan het kind. Afzonderen werkt niet bij kinderen die zichzelf goed kunnen vermaken. Kinderen die veel aandacht willen, langdurig negeren werkt ook als straf.

Peuters en kleuters kan je nog oppakken, en op een andere plaats neer zetten. Bijvoorbeeld een plaats met geen speelgoed, weinig prikkels, dat heeft ook een 'schrikeffect'.

Het ligt er ook wel aan hoe oud een kind is. Bij peuters en kleuters moet je heel direct reageren, anders vatten ze echt niet dat het om hen en hun gedrag gaat. Ze weten het gewoon niet meer als je boos wordt om iets wat een uur geleden plaats vond. Tenzij je opeens een drol op een andere plaats dan de pot of wc vindt natuurlijk. Dan moeten ze even komen kijken wat je ontdekt hebt, werkt vaak goed voor het geheugen.

Bij oudere kinderen zijn er meer mogelijkheden: iets wat ze graag doen voor een keer verbieden, het spelen met favoriete maatjes. Een uitstapje waar ze naar uitkijken uitstellen of afstellen.

Vergeet ook niet de kracht van sociale straf. Moeten kinderen alweer wat ouder en taalvaardiger voor zijn natuurlijk. Zeggen wat het kind gedaan heeft of allemaal mankeert in het bijzijn van anderen, is ook straf voor een kind.

[ Bericht 0% gewijzigd door yessie234 op 04-12-2024 09:03:24 ]
pi_215763596
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 08:25 schreef hilliebillie het volgende:

[..]
Zo heeft blijkbaar de broer van man in de supermarkt ooit gestaan vroeger, ‘nee mama niet weer slaan’. Kind was nooit geslagen. Puur om te provoceren au plein public..
En dan vraag je je ook wel af waar dat kind dat geleerd heeft. Op school? Als een kind doorkrijgt dat hij met beschuldigen effecten in sociale omgeving kan bereiken, dan is dat weer een aandachtspuntje in de opvoeding geworden.
pi_215765356
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 08:25 schreef hilliebillie het volgende:

[..]
Ik heb twee of drie keer gezien dat zijn hand wel richting z’n zoons zwaaide, en niet om te aaien of iets anders. Dus het zou me niet verbazen als er thuis wel eens een hand ergens tegenaan komt. Ik heb mijn zwager ook een keer iets naar zijn oudste zien gooien. 🫣
pi_215765579
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 11:51 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]
Ik heb twee of drie keer gezien dat zijn hand wel richting z’n zoons zwaaide, en niet om te aaien of iets anders. Dus het zou me niet verbazen als er thuis wel eens een hand ergens tegenaan komt. Ik heb mijn zwager ook een keer iets naar zijn oudste zien gooien. 🫣
Die is er ook nog ja, de "lucht-tik".

Gooien met spullen naar kinderen lijkt me uitbarsting van onmacht . Dat doe je misschien tegen pubers die hun spullen laten slingeren en dat je het even op schoot gooit, maar niet met spullen gooien naar kinderen.

Hoe groot is dat gezin eigenlijk? Welke leeftijd hebben de kinderen?
pi_215766854
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 11:51 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]

Ik heb mijn zwager ook een keer iets naar zijn oudste zien gooien. 🫣
Een schuursponsje of een stoel?
pi_215766865
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 08:52 schreef yessie234 het volgende:

[..]

Zeggen wat het kind gedaan heeft of allemaal mankeert in het bijzijn van anderen, is ook straf
Dit vind ik dan weer vrij heftig klinken, pijnlijker dan aan corrigerende tik.
pi_215766951
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 14:40 schreef De_Pel het volgende:

[..]
Dit vind ik dan weer vrij heftig klinken, pijnlijker dan aan corrigerende tik.
En kinderen gaan het nadoen, dus dan krijg je ook wat te horen over jezelf in gezelschap. Kinderen moeten zoveel mogelijk van deze trucs in een veilige omgeving van een gezin leren voordat ze als volwassenen de wereld in trekken.
pi_215778773
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 14:48 schreef yessie234 het volgende:

[..]

Kinderen moeten zoveel mogelijk van deze trucs in een veilige omgeving van een gezin leren voordat ze als volwassenen de wereld in trekken.
Heh :?
pi_215778859
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 19:06 schreef De_Pel het volgende:

[..]
Heh :?
Iets dat opvoeders sociale vaardigheden plachten te noemen
pi_215779231
quote:
0s.gif Op woensdag 4 december 2024 12:12 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Die is er ook nog ja, de "lucht-tik".

Gooien met spullen naar kinderen lijkt me uitbarsting van onmacht . Dat doe je misschien tegen pubers die hun spullen laten slingeren en dat je het even op schoot gooit, maar niet met spullen gooien naar kinderen.

Hoe groot is dat gezin eigenlijk? Welke leeftijd hebben de kinderen?
4 kinderen in de leeftijd van 1 tot 5. En nee, ze kunnen het inderdaad niet aan. Kinderen staan niet op de eerste plek naar ons idee, ze vinden zichzelf vaak belangrijker. Nu zijn ze met de twee oudsten (4 en 5) een weekje naar de VS, de twee jongsten (net 1 en 2) zijn thuis met verschillende oppassen. Dit gaat heel vaak zo. Ik vind er echt wat van. Kinderen zijn ook vaak verdrietig als hun ouders van huis zijn. Ze zijn ook vaak samen dan nog een weekend weg. En de kinderen worden overal en nergens gebracht.
pi_215779352
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 19:40 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]
4 kinderen in de leeftijd van 1 tot 5. En nee, ze kunnen het inderdaad niet aan. Kinderen staan niet op de eerste plek naar ons idee, ze vinden zichzelf vaak belangrijker. Nu zijn ze met de twee oudsten (4 en 5) een weekje naar de VS, de twee jongsten (net 1 en 2) zijn thuis met verschillende oppassen. Dit gaat heel vaak zo. Ik vind er echt wat van. Kinderen zijn ook vaak verdrietig als hun ouders van huis zijn. Ze zijn ook vaak samen dan nog een weekend weg. En de kinderen worden overal en nergens gebracht.
Dat geef ik je als ouder te doen, vier kinderen in die leeftijd. Pfff.
Maar dit komt mij op mij als een niet-harmonieus gezin dat niet voor gezinsleven kiest. Wegloopt voor verantwoordelijkheden. Dat je als ouder ook aan jezelf moet denken om een goede opvoeder en liefdevolle ouder te kunnen zijn, is een beetje open deur in OUD.
Als ze nu in hun gezinsleven zouden investeren, zouden ze daar later de vruchten van kunnen plukken, en hun kinderen ook.
pi_215780641
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 19:47 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Dat geef ik je als ouder te doen, vier kinderen in die leeftijd. Pfff.
Maar dit komt mij op mij als een niet-harmonieus gezin dat niet voor gezinsleven kiest. Wegloopt voor verantwoordelijkheden. Dat je als ouder ook aan jezelf moet denken om een goede opvoeder en liefdevolle ouder te kunnen zijn, is een beetje open deur in OUD.
Als ze nu in hun gezinsleven zouden investeren, zouden ze daar later de vruchten van kunnen plukken, en hun kinderen ook.
Euh, ik denk dat je het vrij accuraat omschrijft. Hun eigen voorkomen en belangen zijn nu eenmaal belangrijker. Zelf altijd tiptop gekleed en strak in de make-up/haren, kinderen lopen vaak met vlekken in hun kleding, opgedroogd snot, te lang met een volle luier. Het voelt echt een beetje als verwaarlozing. Ik weet niet, ik krijg er nare vibes bij. Maar ik kan het nog niet aankaarten. Mijn band met ze is daar gewoon niet goed genoeg voor. We zien elkaar ook niet heel vaak. Ik vind het heel moeilijk. Ik weet ook niet of andere mensen deze signalen oppikken. De twee oudste kinderen gaan ook niet naar school. Mijn schoonzusje doet thuisonderwijs. Oh ja, handig, als er nog een peuter rondloopt en een dreumes rondkruipt. Het is een erg van de ‘normale’ maatschappij geïsoleerd gezin.
pi_215780868
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 21:27 schreef Komkommerschijfje het volgende:

[..]
Euh, ik denk dat je het vrij accuraat omschrijft. Hun eigen voorkomen en belangen zijn nu eenmaal belangrijker. Zelf altijd tiptop gekleed en strak in de make-up/haren, kinderen lopen vaak met vlekken in hun kleding, opgedroogd snot, te lang met een volle luier. Het voelt echt een beetje als verwaarlozing. Ik weet niet, ik krijg er nare vibes bij. Maar ik kan het nog niet aankaarten. Mijn band met ze is daar gewoon niet goed genoeg voor. We zien elkaar ook niet heel vaak. Ik vind het heel moeilijk. Ik weet ook niet of andere mensen deze signalen oppikken. De twee oudste kinderen gaan ook niet naar school. Mijn schoonzusje doet thuisonderwijs. Oh ja, handig, als er nog een peuter rondloopt en een dreumes rondkruipt. Het is een erg van de ‘normale’ maatschappij geïsoleerd gezin.
Als je zoveel kinderen hebt in die leeftijd, is het vrij normaal dat je op je werk verschijnt met een klodder kinderkots op je overhemd of blouse.

Ze hebben duidelijk poen zat voor een goede nanny. Ambitieuze vrouwen die veel ervaring hebben in de kinderopvang, dat is in de leeftijd die je noemt, werken vaak voor een goed, betrouwbaar bureau. Kennen alle pedo-trucs, zullen we maar zeggen.

Dat zijn de bureau's waar ouders van kinderrijke gezinnen die onregelmatige , veeleisende banen hebben gebruik van maken.

Je zou ze de suggestie kunnen doen.

[ Bericht 2% gewijzigd door yessie234 op 05-12-2024 21:54:48 (aanvulling) ]
pi_215780997
quote:
0s.gif Op donderdag 5 december 2024 21:51 schreef yessie234 het volgende:

[..]
Als je zoveel kinderen hebt in die leeftijd, is het vrij normaal dat je op je werk verschijnt met een klodder kinderkots op je overhemd of blouse.

Ze hebben duidelijk poen zat voor een goede nanny. Ambitieuze vrouwen die veel ervaring hebben in de kinderopvang, dat is in de leeftijd die je noemt, werken vaak voor een goed, betrouwbaar bureau. Kennen alle pedo-trucs, zullen we maar zeggen.

Dat zijn de bureau's waar ouders van kinderrijke gezinnen die onregelmatige , veeleisende banen hebben gebruik van maken.

Je zou ze de suggestie kunnen doen. Desnoods met een verhaal dat half waar is, of informeer even, en geef ze het kaartje van zo'n bureau. Maar zorg dan wel dat jezelf niet beduveld wordt. Want dan heb jij het gedaan. Adviseer ze ook camera's in huis op te hangen als ze oppas of beter nog een nanny in huis hebben. Misschien ook informeren hoe chique nanny bemiddelaars werken.
Verkeerde knop, nog wat aanvulling op bovenstaand, mod zie maar wat je ermee doet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')