abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 18:47:49 #1
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_214819349
Alle vormen van lichamelijke straf bij een kind is illegaal in Nederland.

In principe is een corrigerende tik bij wet verboden, maar ik zie het regelmatig nog als ik buiten ben. Vaak geef ik een afkeurende blik, maar daar blijft het dan bij.

Hoe normaal is dit nog anno 2024? Heb soms de neiging om te gaan filmen als zo'n ouder weer tekeer gaat. Kan een best afschrikkende werking hebben...
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_215536806
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 18:47 schreef Mikeytt het volgende:

In principe is een corrigerende tik bij wet verboden

[…]

Heb soms de neiging om te gaan filmen als zo'n ouder weer tekeer gaat.
Als zo’n ouder “weer tekeer gaat” lijkt er mij niet echt sprake van “een corrigerende tik”.

In beginsel heb ik met een corrigerende tik niet in probleem, met tekeer gaan wel, overigens ook in de verbale in plaats van fysieke zin van het woord.

Ken volgens mij overigens eigenlijk niemand die het nog gebruikt, maar als ik af en toe de over-overburen hoor schreeuwen, dan denk ik dat een gecontroleerde tik minder schadelijk zou zijn.
Bestuur tegen de muur. Met de groeten van Ron Vlaar :W
pi_215547040
Je hebt een corrigerende tik en je hebt een corrigerende tik als je het mij vraagt. Waarbij de ene echt geen pijn doet bij het kind en meer is om even te laten schrikken en de ander wel echt pijn doet.

De tweede ben ik echt tegen en de eerste is ook geen beste oplossing, maar vind ik niet anders als een kind stevig bij de arm pakken om te zorgen dat hij mee loopt/ niet weg loopt.
Af en toe is dat voor sommige kinderen ‘nodig’. Ik heb dat zelf niet consequent gedaan maar echt wel eens ooit (de variant dus om je kind even te laten schrikken, dus niet om pijn te doen).

De tweede waarmee je een kind echt pijn mee doet, is vaak ook een vorm van onmacht. Een ouder kan een kind dan niet aan en raakt/is gefrustreerd waarop hij op deze manier reageert. Niet goed als je het mij vraagt. Zal ik er iemand op aanspreken, niet zo snel denk ik. Ik vind dat ergens ook wel weer heel lastig. Maar als het écht escaleert en buiten proporties is dan hoop ik dat ik de moed wel kan verzamelen er iets van te zeggen.
pi_215551346
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 08:22 schreef hilliebillie het volgende:
Je hebt een corrigerende tik en je hebt een corrigerende tik als je het mij vraagt. Waarbij de ene echt geen pijn doet bij het kind en meer is om even te laten schrikken en de ander wel echt pijn doet.

De tweede ben ik echt tegen en de eerste is ook geen beste oplossing, maar vind ik niet anders als een kind stevig bij de arm pakken om te zorgen dat hij mee loopt/ niet weg loopt.
Af en toe is dat voor sommige kinderen ‘nodig’. Ik heb dat zelf niet consequent gedaan maar echt wel eens ooit (de variant dus om je kind even te laten schrikken, dus niet om pijn te doen).

De tweede waarmee je een kind echt pijn mee doet, is vaak ook een vorm van onmacht. Een ouder kan een kind dan niet aan en raakt/is gefrustreerd waarop hij op deze manier reageert. Niet goed als je het mij vraagt. Zal ik er iemand op aanspreken, niet zo snel denk ik. Ik vind dat ergens ook wel weer heel lastig. Maar als het écht escaleert en buiten proporties is dan hoop ik dat ik de moed wel kan verzamelen er iets van te zeggen.
Lastig wel om de grens te bepalen, wat kan nu wel, wat kan nu niet. Dat is natuurlijk ook de reden dat er is gesteld dat niets kan (lees: elke corrigerende tik is niet ok).

Maar in beginsel vind ik een fysieke prikkel niet per se erger dan een niet-fysieke prikkel. In die zin, dat je een “schrik-tik” wellicht kan vergelijken met iets als een “time-out”, en dat dat voor ergere straffen ook zo is.

Ja, je kind lekker ouderwets met de mattenklopper geven is kwalijk, maar niet-fysieke varianten daarop zijn dat denk ik minstens zo. Uiteindelijk draait het wmb, meer dan het fysiek/niet-fysiek om het geduld en de zelfcontrole er achter.

Eerlijk gezegd weet ik ook niet zo heel goed wat voor “serieuze” straffen er nog worden gebruikt tegenwoordig, kom dan niet veel verder dan een time-out van 1-5 minuten, geen toegang de tot telefoon/tablet, inhouden van zakgeld of “stevig beetpakken”.

Ben eigenlijk wel benieuwd wat anderen daar voor gebruiken.

Zelf vroeger wel tikken gehad, in de hoek gestaan en strafregels geschreven, veel meer/langer/harder dan tegenwoordig pedagogisch verantwoord wordt geacht, maar heb daar eigenlijk niet zo’n probleem mee.
  maandag 11 november 2024 @ 17:38:02 #5
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_215551367
Als je tekeergaat ben je niet bezig met een "corrigerende tik" maar ben je uit je plaat aan het gaan, dat heeft dus niets met opvoedkundig of corrigerend te maken, maar met je eigen agressie.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_215551422
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 17:38 schreef Leandra het volgende:
Als je tekeergaat ben je niet bezig met een "corrigerende tik" maar ben je uit je plaat aan het gaan, dat heeft dus niets met opvoedkundig of corrigerend te maken, maar met je eigen agressie.
Dit dus. En agressie tegen je kinderen lijkt me per definitie fout. Vraag me wel af wat “men” nog wel acceptabel vindt. Het liefst zou ik helemaal nooit hoeven straffen, maar waar noodzakelijk zou ik in beginsel fysiek straffen niet per se schadelijker achten dan niet-fysiek.

Tegen de tijd dat dat voor ons van toepassing is verwacht ik zelf primair te werken met time-outs, of eventueel met “naar je kamer”, inhouden van zakgeld, of toegang tot telefoon/tablet/internet etc ontzeggen.
pi_215551962
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 18:47 schreef Mikeytt het volgende:
Alle vormen van lichamelijke straf bij een kind is illegaal in Nederland.

In principe is een corrigerende tik bij wet verboden, maar ik zie het regelmatig nog als ik buiten ben. Vaak geef ik een afkeurende blik, maar daar blijft het dan bij.
Dat is dan ook een van de redenen waarom de jeugd van god los is, gelijk roepen met ik doe aangifte...

Voorbeeld uit mijn ervaringen; ik heb jaren gewerkt in de dak, thuislozen en met asielzoekers... wat ik merkte is dat veel van de mensen uit het buitenland met de harde hand opgevoed waren en best respect hadden voor elkaar, zelfs de jongeren... Kinderen met dezelfde afkomst geboren en getogen in Nederland hebben veel minder respect en denken veel meer rechten te hebben...

Ik ben voor opvoedkundige tikken, korrigierende tikken... echter wel dat een TIK / Schop onder de hol in mijn ogen helemaal geel slechte straf is..

Zelf kijk ik graag naar de natuur en zie als voorbeeld bij honden dat ze lief geven met de bek maar ook straffen met de bek (en dan doel ik natuurlijk niet op met geluid).

Maar blijkbaar heeft de mens uitgevonden dat het veel beter is om met tekst en of het afpakken van zaken te straffen dan het eens uitdelen van een tik of een schop onder de hol.

Persoonlijk ben ik met de harde hand opgevoed, meer dan nodig was... echter heb ik er wel van geleerd dat een tik op z'n tijd helemaal niet erg is en juist erg goed kan werken...

Maar goed, ik ben dan ook maar een gewone Nederlander :+
Just say hi!
pi_215552125
Nou denk ik dat het met woord en gebaar net zo goed mis kan gaan als met een corrigerende tik.
Sommige kinderen worden vernederd met woorden, gezegd dat ze niks waard zijn en zo. Die geestelijke pijn is zeker zo erg. Want op een gegeven moment gaan die kinderen dat geloven en zich er naar gedragen.
Of juist dat ze genegeerd worden, en dan niet ‘ga maar een half uur naar je kamer’ maar gewoon dat er uren zo niet dagen niet tegen een kind wordt gesproken. Om daarna vervolgens weer afgeblaft te worden.

Dus ik vind dat dat zeker net zo heftig is als de lijfstraffen.
pi_215555518
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 18:56 schreef hilliebillie het volgende:
Nou denk ik dat het met woord en gebaar net zo goed mis kan gaan als met een corrigerende tik.

Nouja, dit dus. Denk dat er pakweg 20 meter tussen mijn voordeur zit en dat van mijn "overburen". Bij mijn weten slaan die de kinderen nooit, maar als ik in mijn eigen huis hoor hoe ze dagelijks tegen die kinderen lopen te schreeuwen dan krijg ik toch spontaan medelijden.
pi_215563715
Heb ooit stage gelopen bij een antroposofisch gezin. Kinderen werden niet gemept, maar met vriendelijk bedoelde woorden gecorrigeerd. Raakte net zo hard als een flink pak slaag: "Nee Jantje, dat vind ik niet lief van je". Hij kromp in elkaar en stopte onmiddellijk. Blijkbaar was wčl lief gevonden worden van levensbelang. Of hij was allergisch voor die dreinerige toon.

Was een peuter en peuters geef je gewoon een tik(je) als "niet doen" of "dat mag niet" niet werkt, want dat begrijpen ze beter dan abstracte argumenten. Krijsen zoals sommige ouders in de supermarkt schijnen te doen, werkt ook niet goed, het draait juist de situatie veel verder op.
pi_215744111
Volgens mij worden de meeste kinderen nog steeds mishandeld in de privé omgeving. Mishandeling kan ook heel subtiel, dat het lijkt of het kind ziek is.

Een corrigerende tik in de openbare ruimte zou ik naar van worden als ik het zou zien. Je weet nooit of er meer aan de hand is. Maar de grootste griezels zorgen dat ze amper opvallen voor de buren en de buitenwereld met hun mishandelingen.
pi_215747584
quote:
0s.gif Op maandag 11 november 2024 17:45 schreef De_Pel het volgende:

[..]
Dit dus. En agressie tegen je kinderen lijkt me per definitie fout. Vraag me wel af wat “men” nog wel acceptabel vindt. Het liefst zou ik helemaal nooit hoeven straffen, maar waar noodzakelijk zou ik in beginsel fysiek straffen niet per se schadelijker achten dan niet-fysiek.

Tegen de tijd dat dat voor ons van toepassing is verwacht ik zelf primair te werken met time-outs, of eventueel met “naar je kamer”, inhouden van zakgeld, of toegang tot telefoon/tablet/internet etc ontzeggen.
Helemaal niet uitvallen tegen kinderen is een illusie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')