quote:Syriė is volgens Geert Wilders weer veilig genoeg om erkende vluchtelingen naar toe terug te sturen. Dat schrijft Trouw.
De Nederlandse regering moet daarom Syriėrs gaan terugsturen die de afgelopen jaren asiel hebben gekregen en zich in Nederland hebben gevestigd. Wilders wil dat Nederland ook de grens sluit voor nieuwe vluchtelingen uit Syriė
De gedwongen terugkeer van Syriėrs moet wat de PVV betreft het grote thema worden rond Prinsjesdag. De PVV-fractie is van plan met eigen voorstellen te komen vanuit de Tweede Kamer, heeft Wilders zondag alvast aangekondigd met een bericht op X.
Syriėrs waren de afgelopen jaren de grootste groep asielzoekers in Nederland, van wie velen inmiddels een tijdelijke verblijfsvergunning hebben.
Wilders zet vraagtekens bij de ambtelijke beoordeling dat Syriė nog niet veilig is. Syriė is wél veilig, in elk geval delen ervan, stelt Wilders. Nederland zou de situatie in Syriė anders moeten wegen, meer zoals Denemarken en Zweden, landen die vinden dat bijvoorbeeld de Syrische hoofdstad Damascus veilig genoeg is om mensen naar toe terug te sturen.
Maar het belangrijkste argument dat de PVV noemt voor het openen van de discussie is dat de aantallen Syriėrs die Nederland opvangt te hoog zijn. ‘Heel Europa barst vande vluchtelingen waarvan heel veel uit Syriė’, aldus Wilders.
Bovendien zouden Syriėrs een terroristische bedreiging zijn. Nederland moet vanwege ‘onze veiligheid’ geen Syriėrs meer opvangen.
Tot nu toe zijn er in de Syrische burgeroorlog ongeveer 494.438 mensen omgekomen. Onder deze slachtoffers zijn 159.774 burgers. De overige doden zijn voornamelijk militairen, rebellen en jihadisten.
https://www.rijksoverheid(...)ners-en-asielzoekersquote:Vluchtelingen uit Oekraļne vallen onder de Europese Richtlijn Tijdelijke Bescherming (RTB) en hebben daarom op een andere basis, en meer uitgebreide rechten op bescherming in Nederland dan asielzoekers. Vluchtelingen uit Oekraļne mogen zich vrij vestigen in Nederland en hebben recht op opvang, leefgeld, onderwijs en zorg. Ook mogen zij arbeid in loondienst verrichten in Nederland zonder werkvergunning. Vluchtelingen uit Oekraļne hoeven niet eerst naar Ter Apel om zich aan te melden.
das een beetje cherrypicken natuurlijkquote:Op maandag 26 augustus 2024 22:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Juist.
De Golfstaten doen ook bijna niets. Saoedi Arabiė is 2 uur rijden vanaf zuid Syriė.
[..]
[..]
https://www.ewmagazine.nl(...)en-opnemen-2680171W/
Had het graag gedaan, maar ik zit mobiel.quote:Op maandag 26 augustus 2024 22:27 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
Kan een modje #2 van de TT maken? Ik weet nooit hoe dat moet
past nietquote:Op maandag 26 augustus 2024 22:27 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
Kan een modje #2 van de TT maken? Ik weet nooit hoe dat moet
En de golfstaten, die hele rijke landen, dus bijna niets.quote:Op maandag 26 augustus 2024 22:29 schreef sp3c het volgende:
[..]
das een beetje cherrypicken natuurlijk
Libanon, Jordanie, Irak huisvesten allemaal honderdduizenden Syrische vluchtelingen
De status-aparte is ridicuul. Ze hadden destijds dat voor asielzoekers gelijk moeten trekken.quote:Op maandag 26 augustus 2024 22:26 schreef capricia het volgende:
Hou ook in gedachten dat Oekraļners hier natuurlijk niet als asielzoekers zijn, zoals Syriėrs.
[..]
https://www.rijksoverheid(...)ners-en-asielzoekers
Dus je kunt ze zo ook niet 1 op 1 vergelijken. Want Oekraļners kunnen hier gewoon vrij verblijven en werken.
'naar veilige hun land' klopt nietquote:
goed verhaal weer karen!quote:Op maandag 26 augustus 2024 22:31 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
'naar veilige hun land' klopt niet
Hier in Europa is de verdeling ook niet evenredig. Dus je bent inderdaad aan het cherrypicken.quote:Op maandag 26 augustus 2024 22:30 schreef capricia het volgende:
[..]
En de golfstaten, die hele rijke landen, dus bijna niets.
En ik vind dat we er in Europa ook redelijk wat opvangen. We dragen echt ons steentje wel bij.
persoonlijk vind ik dat we er veel te veel opvangen maar dat argument is cherry pickenquote:Op maandag 26 augustus 2024 22:30 schreef capricia het volgende:
[..]
En de golfstaten, die hele rijke landen, dus bijna niets.
En ik vind dat we er in Europa ook redelijk wat opvangen. We dragen echt ons steentje wel bij.
Maar die landen geven volgens mij uiteindelijk meestal geen staatsburgerschap aan Syrische vluchtelingen.quote:Op maandag 26 augustus 2024 22:29 schreef sp3c het volgende:
[..]
das een beetje cherrypicken natuurlijk
Libanon, Jordanie, Irak huisvesten allemaal honderdduizenden Syrische vluchtelingen
Dan ga je voorbij aan het feit dat deze mensen al visa vrij reizen en werken in NL hadden voordat die grootscheepse inval er in Oekraļne was.quote:Op maandag 26 augustus 2024 22:30 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
De status-aparte is ridicuul. Ze hadden destijds dat voor asielzoekers gelijk moeten trekken.
moeten wij ook niet doen, weet niet precies wat het punt is hierquote:Op maandag 26 augustus 2024 22:35 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
[..]
Maar die landen geven volgens mij uiteindelijk meestal geen staatsburgerschap aan Syrische vluchtelingen.
Dat maakt mijn argument om het gelijk te trekken voor asielzoekers, voor wat betreft arbeid, echt niet anders. Je wenst dat deze mensen zo snel mogelijk een bijdrage kunnen leveren aan de maatschappij. Door daar niet op in te zetten zet je ze al op 1-0 achterstand alleen al vanwege de beeldvorming. Nog los van al het andere.quote:Op maandag 26 augustus 2024 22:38 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan ga je voorbij aan het feit dat deze mensen al visa vrij reizen en werken in NL hadden voordat die grootscheepse inval er in Oekraļne was.
Misschien is dit een idee?quote:De Deense Raad van Beroep voor Vluchtelingen heeft het vrijdag veilig geacht voor Syrische vluchtelingen om terug te keren naar de provincie Latakia in het westen van het land. “Denemarken kan nu dus verblijfsvergunningen voor Syriėrs afkomstig uit de regio intrekken”, zegt Europees Parlementslid Tom Vandendriessche. “Belgiė moet dit Deens voorbeeld zo snel mogelijk volgen. Wanneer een land of regio veilig is, is er geen nood meer tot asiel en moeten vluchtelingen gewoon terugkeren.”
Wanneer de Deense immigratiedienst besluit de verblijfsvergunning van een vluchteling in te trekken, gaat de zaak automatisch naar de beroepscommissie voor behandeling. Die beroepscommissie, de hoogste autoriteit voor asielzaken in Denemarken, oordeelde nu dat de regio Latakia veilig is. In 2019 werd eerder ook al Damascus erkend als veilige regio. “De Denen erkennen dat asiel een gunst is van de lidstaat”, aldus Vandendriessche. “Landen in conflict zijn niet altijd permanent en volledig onveilig. Als de veiligheidssituatie het toelaat, moeten vluchtelingen teruggestuurd worden.”
De problematiek rond het inpassen in de samenleving is niet hetzelfde, ook de lange termijneffecten zijn anders.quote:Op maandag 26 augustus 2024 22:39 schreef sp3c het volgende:
[..]
moeten wij ook niet doen, weet niet precies wat het punt is hier
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |