M4Pro?quote:Op maandag 4 november 2024 15:20 schreef ashardalan het volgende:
Nav nagenoeg continu aan m'n max geheugen zitten, toch maar een nieuwe Mac Mini besteld... 32GB/1TB
Nah, kon ik niet verantwoorden. Noch financieel, noch praktisch. Is gewoon niet nodig. Qua CPU voldoet de M1 voor mij ook nog. T'is puur het geheugen wat mijn limiet is.quote:
M4 is al zeer krachtig.quote:Op maandag 4 november 2024 15:23 schreef ashardalan het volgende:
[..]
Nah, kon ik niet verantwoorden. Noch financieel, noch praktisch. Is gewoon niet nodig. Qua CPU voldoet de M1 voor mij ook nog. T'is puur het geheugen wat mijn limiet is.
En zo veel doe ik er niet mee... Ah well, bijkomend voordeel is 3e scherm
Ik ben benieuwd hoe lang het gaat duren voordat een of ander chinees bedrijf deze SSD's gaat maken voor een fractie van de prijs wat apple rekent. Waarschijnlijk dan weer vol met spyware, dat weer wel.quote:Op zondag 10 november 2024 10:04 schreef ashardalan het volgende:
Deze was erg interessant: Bekijk deze YouTube-video
Doorgaans zijn de ervaringen met die derde partijen lang niet altijd positief te noemen...quote:Op woensdag 13 november 2024 10:37 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Nu nog derde partijen die dit gaan maken.
We zullen zien of er goede compatibele SSD modules gaan komen. Apple heeft de SSD controler in de SoC zitten, enige wat dit kaartje is, zijn NAND chips en een hoeveelheid dicht timmerijquote:Op woensdag 13 november 2024 10:50 schreef ashardalan het volgende:
[..]
Doorgaans zijn de ervaringen met die derde partijen lang niet altijd positief te noemen...
Binnen inmiddels?quote:Op maandag 11 november 2024 09:52 schreef ashardalan het volgende:
Under promise, overdeliver... Ik krijg vandaag, ipv vrijdag, mijn nieuwe Mac Mini
Wat goed is, imoquote:Op woensdag 13 november 2024 11:50 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
We zullen zien of er goede compatibele SSD modules gaan komen. Apple heeft de SSD controler in de SoC zitten, enige wat dit kaartje is, zijn NAND chips en een hoeveelheid dicht timmerij
Yep. Gebruik 'm met veel plezierquote:
Apple kan er voor kiezen om de interface & technische eisen voor de SSD vrij te geven. Ikzelf ben erg blij met de moeite die Apple steekt in een gegarandeerde gebruikerservaring. Hoewel het "it just works" steeds minder klopt, klopt het nog altijd mede door het gesloten ecosysteem.quote:Op woensdag 13 november 2024 13:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Na, ik had toch graag wat meer betaalbare storage.
Als het gesloten is zoals bij RAM, uit architecturale redenen heb ik er ook geen moeite mee. De bandbreedte, geheugensnelheid en het shared memory met de GPU hebben veel voordelen en draagt erg bij met de totale snelheid.quote:Op woensdag 13 november 2024 14:06 schreef ashardalan het volgende:
[..]
Apple kan er voor kiezen om de interface & technische eisen voor de SSD vrij te geven. Ikzelf ben erg blij met de moeite die Apple steekt in een gegarandeerde gebruikerservaring. Hoewel het "it just works" steeds minder klopt, klopt het nog altijd mede door het gesloten ecosysteem.
Die upgrade prijzen zijn idd achterlijk. Mijn punt is echter dat Apple met het gesloten ecosysteem voorkomt dat inferieure onderdelen er voor zorgen dat het merk een slechter imago krijgt.quote:Op woensdag 13 november 2024 15:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als het gesloten is zoals bij RAM, uit architecturale redenen heb ik er ook geen moeite mee. De bandbreedte, geheugensnelheid en het shared memory met de GPU hebben veel voordelen en draagt erg bij met de totale snelheid.
Ik begrijp ook prima dat men computers maakt op geld te verdienen en dat geld verdienen hun eerste prio is. Maar honderden euros meer rekenen voor een wat grotere NAND vind ik toch wat bitter (de verpakking van de computer maken is veel duurder qua kostprijs). Was wat anders geweest wanneer de NAND ook op het SOCbord zat en de snelheid en bandbreedte daardoor X maal zo groot waren geweest.
In hun huidige beleid en de SSD op een kaartje zoals in de Mac mini is de kans groot dat er Temu SSD kaartjes komen maar geen van Crucial of Samsung.quote:Op woensdag 13 november 2024 15:26 schreef ashardalan het volgende:
[..]
Die upgrade prijzen zijn idd achterlijk. Mijn punt is echter dat Apple met het gesloten ecosysteem voorkomt dat inferieure onderdelen er voor zorgen dat het merk een slechter imago krijgt.
Als iemand een Temu SSD in je Mac gooit en die presteert als een schildpad met een gebroken poot, kijkt die persoon Apple er op aan. Zo werkt het nu eenmaal. Dát wordt voorkomen met het gelosten ecosysteem.
Enorm nadeel is idd die achterlijke upgrade prijzen.
Volgende maand komt studio drive uit, dat gaat helpen.quote:Op woensdag 13 november 2024 15:26 schreef ashardalan het volgende:
[..]
Die upgrade prijzen zijn idd achterlijk. Mijn punt is echter dat Apple met het gesloten ecosysteem voorkomt dat inferieure onderdelen er voor zorgen dat het merk een slechter imago krijgt.
Als iemand een Temu SSD in je Mac gooit en die presteert als een schildpad met een gebroken poot, kijkt die persoon Apple er op aan. Zo werkt het nu eenmaal. Dát wordt voorkomen met het gelosten ecosysteem.
Enorm nadeel is idd die achterlijke upgrade prijzen.
Studio Drive?quote:Op woensdag 13 november 2024 16:47 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Volgende maand komt studio drive uit, dat gaat helpen.
Aftermarket ssd's voor de Mac studio, de allereerste werkende.quote:
Dat vraag ik me af. Ik heb indertijd wel eens een laptop HDD in een MacBook Pro vervangen voor een SSD. Dat ging toen gewoon prima, maar er was alsnog geen enkele serieuze retailer die dit als optie aanbood. Ik denk dat zo’n beetje iedereen die dit deed wist wat er aan de hand was als het mis zou gaan.quote:Op woensdag 13 november 2024 15:26 schreef ashardalan het volgende:
[..]
Ik ook, mijn 17" MacBook Pro 2011 (als ik het goed heb), samen met meer geheugen.quote:Op woensdag 13 november 2024 19:12 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af. Ik heb indertijd wel eens een laptop HDD in een MacBook Pro vervangen voor een SSD. Dat ging toen gewoon prima, maar er was alsnog geen enkele serieuze retailer die dit als optie aanbood. Ik denk dat zo’n beetje iedereen die dit deed wist wat er aan de hand was als het mis zou gaan.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |