abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 13 november 2024 @ 13:57:08 #201
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215567852
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 12:46 schreef ashardalan het volgende:

[..]
Wat goed is, imo

Na, ik had toch graag wat meer betaalbare storage.
pi_215567929
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 13:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Na, ik had toch graag wat meer betaalbare storage.
Apple kan er voor kiezen om de interface & technische eisen voor de SSD vrij te geven. Ikzelf ben erg blij met de moeite die Apple steekt in een gegarandeerde gebruikerservaring. Hoewel het "it just works" steeds minder klopt, klopt het nog altijd mede door het gesloten ecosysteem.
  woensdag 13 november 2024 @ 15:14:09 #203
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215568653
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 14:06 schreef ashardalan het volgende:

[..]
Apple kan er voor kiezen om de interface & technische eisen voor de SSD vrij te geven. Ikzelf ben erg blij met de moeite die Apple steekt in een gegarandeerde gebruikerservaring. Hoewel het "it just works" steeds minder klopt, klopt het nog altijd mede door het gesloten ecosysteem.
Als het gesloten is zoals bij RAM, uit architecturale redenen heb ik er ook geen moeite mee. De bandbreedte, geheugensnelheid en het shared memory met de GPU hebben veel voordelen en draagt erg bij met de totale snelheid.
Ik begrijp ook prima dat men computers maakt op geld te verdienen en dat geld verdienen hun eerste prio is. Maar honderden euros meer rekenen voor een wat grotere NAND vind ik toch wat bitter (de verpakking van de computer maken is veel duurder qua kostprijs). Was wat anders geweest wanneer de NAND ook op het SOCbord zat en de snelheid en bandbreedte daardoor X maal zo groot waren geweest.
pi_215568792
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 15:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Als het gesloten is zoals bij RAM, uit architecturale redenen heb ik er ook geen moeite mee. De bandbreedte, geheugensnelheid en het shared memory met de GPU hebben veel voordelen en draagt erg bij met de totale snelheid.
Ik begrijp ook prima dat men computers maakt op geld te verdienen en dat geld verdienen hun eerste prio is. Maar honderden euros meer rekenen voor een wat grotere NAND vind ik toch wat bitter (de verpakking van de computer maken is veel duurder qua kostprijs). Was wat anders geweest wanneer de NAND ook op het SOCbord zat en de snelheid en bandbreedte daardoor X maal zo groot waren geweest.
Die upgrade prijzen zijn idd achterlijk. Mijn punt is echter dat Apple met het gesloten ecosysteem voorkomt dat inferieure onderdelen er voor zorgen dat het merk een slechter imago krijgt.

Als iemand een Temu SSD in je Mac gooit en die presteert als een schildpad met een gebroken poot, kijkt die persoon Apple er op aan. Zo werkt het nu eenmaal. Dát wordt voorkomen met het gelosten ecosysteem.

Enorm nadeel is idd die achterlijke upgrade prijzen.
  woensdag 13 november 2024 @ 15:32:42 #205
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215568888
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 15:26 schreef ashardalan het volgende:

[..]
Die upgrade prijzen zijn idd achterlijk. Mijn punt is echter dat Apple met het gesloten ecosysteem voorkomt dat inferieure onderdelen er voor zorgen dat het merk een slechter imago krijgt.

Als iemand een Temu SSD in je Mac gooit en die presteert als een schildpad met een gebroken poot, kijkt die persoon Apple er op aan. Zo werkt het nu eenmaal. Dát wordt voorkomen met het gelosten ecosysteem.

In hun huidige beleid en de SSD op een kaartje zoals in de Mac mini is de kans groot dat er Temu SSD kaartjes komen maar geen van Crucial of Samsung.
Verder is het verschil tussen de PC SSD en die van Apple dat de controler van de SSD op de SoC zit bij apple. Het verschil tussen in goede en beroerde SSD is voor 99% de controler.
pi_215569815
quote:

[..]

Volgende maand komt studio drive uit, dat gaat helpen.
speak only if it improves the silence.
  woensdag 13 november 2024 @ 17:54:41 #207
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215570701
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 16:47 schreef TjjWester het volgende:

[..]
Volgende maand komt studio drive uit, dat gaat helpen.
Studio Drive?
pi_215571471
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 17:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Studio Drive?
Aftermarket ssd's voor de Mac studio, de allereerste werkende.

YouTuber dosdude1 heeft al gedemonstreerd dat deze werken na een dfu.
  woensdag 13 november 2024 @ 19:12:15 #209
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_215571576
quote:

[..]

Dat vraag ik me af. Ik heb indertijd wel eens een laptop HDD in een MacBook Pro vervangen voor een SSD. Dat ging toen gewoon prima, maar er was alsnog geen enkele serieuze retailer die dit als optie aanbood. Ik denk dat zo’n beetje iedereen die dit deed wist wat er aan de hand was als het mis zou gaan.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  woensdag 13 november 2024 @ 19:27:53 #210
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215571783
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 19:12 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Dat vraag ik me af. Ik heb indertijd wel eens een laptop HDD in een MacBook Pro vervangen voor een SSD. Dat ging toen gewoon prima, maar er was alsnog geen enkele serieuze retailer die dit als optie aanbood. Ik denk dat zo’n beetje iedereen die dit deed wist wat er aan de hand was als het mis zou gaan.
Ik ook, mijn 17" MacBook Pro 2011 (als ik het goed heb), samen met meer geheugen.
Van trage slak met tegenwind ging ie naar F16.
pi_215573358
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 19:12 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Klopt, maar dat is bewezen betere techniek. HDD vs SSD. Bij m/2 NVME SSD is er geen betere techniek, op dit moment. Enkel extreem verschillende niveaus van kwaliteit in die dingen.
  woensdag 13 november 2024 @ 21:06:28 #212
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215573433
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 21:01 schreef ashardalan het volgende:

[..]
Klopt, maar dat is bewezen betere techniek. HDD vs SSD. Bij m/2 NVME SSD is er geen betere techniek, op dit moment. Enkel extreem verschillende niveaus van kwaliteit in die dingen.
Wat vrijwel uitsluitend in de controler zit
pi_215573450
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 21:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wat vrijwel uitsluitend in de controler zit
Zou ik niet zo snel zeggen. Zat brakke chips.
  donderdag 14 november 2024 @ 07:48:58 #214
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215575749
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 19:02 schreef TjjWester het volgende:

[..]
Aftermarket ssd's voor de Mac studio, de allereerste werkende.

YouTuber dosdude1 heeft al gedemonstreerd dat deze werken na een dfu.
En wie gaat dat op de markt brengen?
pi_215575806
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 07:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En wie gaat dat op de markt brengen?
Studio drive.
  donderdag 14 november 2024 @ 09:31:21 #216
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_215576266
quote:
0s.gif Op woensdag 13 november 2024 21:01 schreef ashardalan het volgende:

[..]
Dat was het punt niet :) Zelfs met die bewezen betere techniek die vrij makkelijk te doen was, was er geen serieus bedrijf die dit aanbood. Dus iedereen die dit deed (of liet doen door een handige harry) wist ook wel wat ze deden. Ik zie daarom niet zo waarom men Apple hierop aan zou kijken.
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_215576388
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 09:31 schreef De_Hertog het volgende:

[..]
Dat was het punt niet :) Zelfs met die bewezen betere techniek die vrij makkelijk te doen was, was er geen serieus bedrijf die dit aanbood. Dus iedereen die dit deed (of liet doen door een handige harry) wist ook wel wat ze deden. Ik zie daarom niet zo waarom men Apple hierop aan zou kijken.
Om George Carlin te quoten: "People are fucking stupid". De logica zal iets zijn als "het past, dus moet je het ondersteunen".

Overigens overschat je de kennis van mensen die dat soort dingen doen. Zelfde met het jailbreaken van aaifoons 'back in the day'. Vele mensen deden het, velen kregen een minder stabiele telefoon en ik heb veel klachten gericht aan Apple daar over gehoord.
  donderdag 14 november 2024 @ 11:03:26 #218
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_215576833
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 09:57 schreef ashardalan het volgende:

[..]
Om George Carlin te quoten: "People are fucking stupid". De logica zal iets zijn als "het past, dus moet je het ondersteunen".

Overigens overschat je de kennis van mensen die dat soort dingen doen. Zelfde met het jailbreaken van aaifoons 'back in the day'. Vele mensen deden het, velen kregen een minder stabiele telefoon en ik heb veel klachten gericht aan Apple daar over gehoord.
Misschien dat ik dan het geluk heb slimmere mensen te kennen :+

Ik ken bijvoorbeeld mensen die een oude telefoon een nieuw leven gaven door er bij zo'n hoesjeswinkel een nieuwe accu in te laten zetten. Dat ging dan een jaar goed of zo. Daarbij was de houding meestal 'ach, voor niet veel toch een jaar een mooie telefoon kunnen gebruiken'. Niemand die Apple of Samsung daar scheef op aan keek.
En nogmaals, bij die HDD/SDD was dat hetzelfde. Dat paste, was simpel en snel te doen en alsnog deed vrijwel niemand dat, zeker geen Apple-gelieerd bedrijf, en niemand die hier Apple op aankeek.

Sterker nog, volgens mij leidt Apple méér imagoschade met die absurd hoge upgrade-prijzen. Daar hoor ik ook niet-Apple gebruikers geregeld over :P
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
  donderdag 14 november 2024 @ 12:14:33 #219
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215577389
FCPXI
Final Cut Pro 11 is er
Mooie AI gedreven features.
Bekijk deze YouTube-video
  zaterdag 16 november 2024 @ 21:27:51 #220
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_215603620
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2024 11:03 schreef De_Hertog het volgende:
Sterker nog, volgens mij leidt Apple méér imagoschade met die absurd hoge upgrade-prijzen. Daar hoor ik ook niet-Apple gebruikers geregeld over :P
De storage tiers slaan dan ook echt helemaal nergens op bij Apple, ongeacht het product betaal je meer en meer marge naarmate je opslag toevoegt.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
  zaterdag 16 november 2024 @ 21:45:59 #221
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215603978
M1 Max VS M2 Max VS M3 Max VS M4 Max

De M4 Max is in vrijwel alles bijna 2 keer zo snel dan mijn/de M1 Max, behalve voor mijn usecase, normale videoedits.

Bekijk deze YouTube-video
  zaterdag 16 november 2024 @ 21:48:32 #222
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215604013
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 21:27 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]
De storage tiers slaan dan ook echt helemaal nergens op bij Apple, ongeacht het product betaal je meer en meer marge naarmate je opslag toevoegt.
tja, Apple is er goed in:
SoC Ontwerpen
Computers ontwerpen
Computers (laten) produceren
Totale integratie van hun producten
en nog veel meer.

Maar Apple is vooral heel goed in geld maken.
  maandag 18 november 2024 @ 12:17:47 #223
12888 Skull-splitter
pi_215615934
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 november 2024 21:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
tja, Apple is er goed in:
SoC Ontwerpen
Computers ontwerpen
Computers (laten) produceren
Totale integratie van hun producten
en nog veel meer.

Maar Apple is vooral heel goed in geld maken.
Nu ja, ik ken Apple al sinds de vroege nineties en ik haat ze niet, maar vriend en vijand zijn er wel over eens dat je voor minimale uitbreiding van wat dan ook je meer betaalt dan dat de verschillen in techniek zouden rechtvaardigen. Als je tegen 80% winstmarge aan hikt is het wel een dingetje.

Ik snap heel goed dat enige modulariteit wel toegejuicht wordt.
  maandag 18 november 2024 @ 12:28:26 #224
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_215616019
quote:
0s.gif Op maandag 18 november 2024 12:17 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]
Nu ja, ik ken Apple al sinds de vroege nineties en ik haat ze niet, maar vriend en vijand zijn er wel over eens dat je voor minimale uitbreiding van wat dan ook je meer betaalt dan dat de verschillen in techniek zouden rechtvaardigen. Als je tegen 80% winstmarge aan hikt is het wel een dingetje.

Ik snap heel goed dat enige modulariteit wel toegejuicht wordt.
Zoals ik al eerder schreef
  dinsdag 19 november 2024 @ 09:21:35 #225
12888 Skull-splitter
pi_215622425
We zeggen dus eigenlijk hetzelfde. En nu zit dat RAM idd op de chip, maar hiervoor werd je gewoon genaaid met vastgesoldeerde reepjes geheugen.

Niets wat een flinke NAS niet kan oplossen though.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')