Apple kan er voor kiezen om de interface & technische eisen voor de SSD vrij te geven. Ikzelf ben erg blij met de moeite die Apple steekt in een gegarandeerde gebruikerservaring. Hoewel het "it just works" steeds minder klopt, klopt het nog altijd mede door het gesloten ecosysteem.quote:Op woensdag 13 november 2024 13:57 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Na, ik had toch graag wat meer betaalbare storage.
Als het gesloten is zoals bij RAM, uit architecturale redenen heb ik er ook geen moeite mee. De bandbreedte, geheugensnelheid en het shared memory met de GPU hebben veel voordelen en draagt erg bij met de totale snelheid.quote:Op woensdag 13 november 2024 14:06 schreef ashardalan het volgende:
[..]
Apple kan er voor kiezen om de interface & technische eisen voor de SSD vrij te geven. Ikzelf ben erg blij met de moeite die Apple steekt in een gegarandeerde gebruikerservaring. Hoewel het "it just works" steeds minder klopt, klopt het nog altijd mede door het gesloten ecosysteem.
Die upgrade prijzen zijn idd achterlijk. Mijn punt is echter dat Apple met het gesloten ecosysteem voorkomt dat inferieure onderdelen er voor zorgen dat het merk een slechter imago krijgt.quote:Op woensdag 13 november 2024 15:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Als het gesloten is zoals bij RAM, uit architecturale redenen heb ik er ook geen moeite mee. De bandbreedte, geheugensnelheid en het shared memory met de GPU hebben veel voordelen en draagt erg bij met de totale snelheid.
Ik begrijp ook prima dat men computers maakt op geld te verdienen en dat geld verdienen hun eerste prio is. Maar honderden euros meer rekenen voor een wat grotere NAND vind ik toch wat bitter (de verpakking van de computer maken is veel duurder qua kostprijs). Was wat anders geweest wanneer de NAND ook op het SOCbord zat en de snelheid en bandbreedte daardoor X maal zo groot waren geweest.
In hun huidige beleid en de SSD op een kaartje zoals in de Mac mini is de kans groot dat er Temu SSD kaartjes komen maar geen van Crucial of Samsung.quote:Op woensdag 13 november 2024 15:26 schreef ashardalan het volgende:
[..]
Die upgrade prijzen zijn idd achterlijk. Mijn punt is echter dat Apple met het gesloten ecosysteem voorkomt dat inferieure onderdelen er voor zorgen dat het merk een slechter imago krijgt.
Als iemand een Temu SSD in je Mac gooit en die presteert als een schildpad met een gebroken poot, kijkt die persoon Apple er op aan. Zo werkt het nu eenmaal. Dát wordt voorkomen met het gelosten ecosysteem.
Enorm nadeel is idd die achterlijke upgrade prijzen.
Volgende maand komt studio drive uit, dat gaat helpen.quote:Op woensdag 13 november 2024 15:26 schreef ashardalan het volgende:
[..]
Die upgrade prijzen zijn idd achterlijk. Mijn punt is echter dat Apple met het gesloten ecosysteem voorkomt dat inferieure onderdelen er voor zorgen dat het merk een slechter imago krijgt.
Als iemand een Temu SSD in je Mac gooit en die presteert als een schildpad met een gebroken poot, kijkt die persoon Apple er op aan. Zo werkt het nu eenmaal. Dát wordt voorkomen met het gelosten ecosysteem.
Enorm nadeel is idd die achterlijke upgrade prijzen.
Studio Drive?quote:Op woensdag 13 november 2024 16:47 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Volgende maand komt studio drive uit, dat gaat helpen.
Aftermarket ssd's voor de Mac studio, de allereerste werkende.quote:
Dat vraag ik me af. Ik heb indertijd wel eens een laptop HDD in een MacBook Pro vervangen voor een SSD. Dat ging toen gewoon prima, maar er was alsnog geen enkele serieuze retailer die dit als optie aanbood. Ik denk dat zo’n beetje iedereen die dit deed wist wat er aan de hand was als het mis zou gaan.quote:Op woensdag 13 november 2024 15:26 schreef ashardalan het volgende:
[..]
Ik ook, mijn 17" MacBook Pro 2011 (als ik het goed heb), samen met meer geheugen.quote:Op woensdag 13 november 2024 19:12 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af. Ik heb indertijd wel eens een laptop HDD in een MacBook Pro vervangen voor een SSD. Dat ging toen gewoon prima, maar er was alsnog geen enkele serieuze retailer die dit als optie aanbood. Ik denk dat zo’n beetje iedereen die dit deed wist wat er aan de hand was als het mis zou gaan.
Klopt, maar dat is bewezen betere techniek. HDD vs SSD. Bij m/2 NVME SSD is er geen betere techniek, op dit moment. Enkel extreem verschillende niveaus van kwaliteit in die dingen.quote:Op woensdag 13 november 2024 19:12 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dat vraag ik me af. Ik heb indertijd wel eens een laptop HDD in een MacBook Pro vervangen voor een SSD. Dat ging toen gewoon prima, maar er was alsnog geen enkele serieuze retailer die dit als optie aanbood. Ik denk dat zo’n beetje iedereen die dit deed wist wat er aan de hand was als het mis zou gaan.
Wat vrijwel uitsluitend in de controler zitquote:Op woensdag 13 november 2024 21:01 schreef ashardalan het volgende:
[..]
Klopt, maar dat is bewezen betere techniek. HDD vs SSD. Bij m/2 NVME SSD is er geen betere techniek, op dit moment. Enkel extreem verschillende niveaus van kwaliteit in die dingen.
Zou ik niet zo snel zeggen. Zat brakke chips.quote:Op woensdag 13 november 2024 21:06 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat vrijwel uitsluitend in de controler zit
En wie gaat dat op de markt brengen?quote:Op woensdag 13 november 2024 19:02 schreef TjjWester het volgende:
[..]
Aftermarket ssd's voor de Mac studio, de allereerste werkende.
YouTuber dosdude1 heeft al gedemonstreerd dat deze werken na een dfu.
Studio drive.quote:Op donderdag 14 november 2024 07:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En wie gaat dat op de markt brengen?
Dat was het punt nietquote:Op woensdag 13 november 2024 21:01 schreef ashardalan het volgende:
[..]
Klopt, maar dat is bewezen betere techniek. HDD vs SSD. Bij m/2 NVME SSD is er geen betere techniek, op dit moment. Enkel extreem verschillende niveaus van kwaliteit in die dingen.
Om George Carlin te quoten: "People are fucking stupid". De logica zal iets zijn als "het past, dus moet je het ondersteunen".quote:Op donderdag 14 november 2024 09:31 schreef De_Hertog het volgende:
[..]
Dat was het punt nietZelfs met die bewezen betere techniek die vrij makkelijk te doen was, was er geen serieus bedrijf die dit aanbood. Dus iedereen die dit deed (of liet doen door een handige harry) wist ook wel wat ze deden. Ik zie daarom niet zo waarom men Apple hierop aan zou kijken.
Misschien dat ik dan het geluk heb slimmere mensen te kennenquote:Op donderdag 14 november 2024 09:57 schreef ashardalan het volgende:
[..]
Om George Carlin te quoten: "People are fucking stupid". De logica zal iets zijn als "het past, dus moet je het ondersteunen".
Overigens overschat je de kennis van mensen die dat soort dingen doen. Zelfde met het jailbreaken van aaifoons 'back in the day'. Vele mensen deden het, velen kregen een minder stabiele telefoon en ik heb veel klachten gericht aan Apple daar over gehoord.
De storage tiers slaan dan ook echt helemaal nergens op bij Apple, ongeacht het product betaal je meer en meer marge naarmate je opslag toevoegt.quote:Op donderdag 14 november 2024 11:03 schreef De_Hertog het volgende:
Sterker nog, volgens mij leidt Apple méér imagoschade met die absurd hoge upgrade-prijzen. Daar hoor ik ook niet-Apple gebruikers geregeld over
tja, Apple is er goed in:quote:Op zaterdag 16 november 2024 21:27 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
De storage tiers slaan dan ook echt helemaal nergens op bij Apple, ongeacht het product betaal je meer en meer marge naarmate je opslag toevoegt.
Nu ja, ik ken Apple al sinds de vroege nineties en ik haat ze niet, maar vriend en vijand zijn er wel over eens dat je voor minimale uitbreiding van wat dan ook je meer betaalt dan dat de verschillen in techniek zouden rechtvaardigen. Als je tegen 80% winstmarge aan hikt is het wel een dingetje.quote:Op zaterdag 16 november 2024 21:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
tja, Apple is er goed in:
SoC Ontwerpen
Computers ontwerpen
Computers (laten) produceren
Totale integratie van hun producten
en nog veel meer.
Maar Apple is vooral heel goed in geld maken.
Zoals ik al eerder schreefquote:Op maandag 18 november 2024 12:17 schreef Skull-splitter het volgende:
[..]
Nu ja, ik ken Apple al sinds de vroege nineties en ik haat ze niet, maar vriend en vijand zijn er wel over eens dat je voor minimale uitbreiding van wat dan ook je meer betaalt dan dat de verschillen in techniek zouden rechtvaardigen. Als je tegen 80% winstmarge aan hikt is het wel een dingetje.
Ik snap heel goed dat enige modulariteit wel toegejuicht wordt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |