Het is best een interessant concept, maar als realiteitshypothese slaat het nergens op. Er zit een heel bouwwerk aan theologische en bijbelse verzinsels aan verbonden.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 11:08 schreef Bassie48 het volgende:
Ik vind het concept "vagevuur" ook een bewustzijnsconcept, naast hemel en hel. Ik ben geen rooms-katholiek, verre van dat, maar de gedachte dat er een tijdelijke toestand is waarin zielen die in staat van genade zijn gestorven, maar nog niet volledig zuiver zijn, worden gereinigd voordat ze de hemel kunnen binnengaan, is fascinerend. Het idee is dat deze zielen nog lijden onder de gevolgen van hun zonden, zelfs als ze vergeven zijn, en dat ze door een proces van loutering/ reiniging gaan om hun ziel volledig te zuiveren.
Kortom, je was een goed mens maar nog niet goed genoeg.
Wij zijn het dit keer eens.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 11:29 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is best een interessant concept, maar als realiteitshypothese slaat het nergens op. Er zit een heel bouwwerk aan theologische en bijbelse verzinsels aan verbonden.
Ik ken iemand die in het vliegende spaghettimonster als bron van alle wijsheid gelooft. Wie moet ik nou volgen?quote:Op woensdag 28 augustus 2024 11:25 schreef bedachtzaam het volgende:
Chakra's behoren tot de levensboom en zijn het bewustzijn uiteen gezet in lagen, van stoffelijk lichaam tot onstoffelijk kosmisch bewustzijn.
Is dit door AI gemaakt?quote:Op woensdag 28 augustus 2024 11:33 schreef Bassie48 het volgende:
Afbeelding op nieuwe link
Bewustzijn en Vrije Wil
[ afbeelding ]
Je eigen intelligentie.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 11:37 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik ken iemand die in het vliegende spaghettimonster als bron van alle wijsheid gelooft. Wie moet ik nou volgen?
Mag ik hem toevoegen aan de OP?quote:Op woensdag 28 augustus 2024 11:40 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ja, zoals ik eerder al vermeldde (lees maar terug)
Het is op zich wel handig om onderscheid te kunnen maken tussen absolute onzin en waarheid/wijsheid.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 11:37 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik ken iemand die in het vliegende spaghettimonster als bron van alle wijsheid gelooft. Wie moet ik nou volgen?
Ja hoorquote:Op woensdag 28 augustus 2024 11:50 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Mag ik hem toevoegen aan de OP?
Dat ben ik met je eens maar dat roept weer verdere vragen op zoals wat is absolute onzin en wat is waarheid/wijsheid? Waarom is er een dichotomie van deze begrippen? Wie bepaalt dat?quote:Op woensdag 28 augustus 2024 11:51 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Het is op zich wel handig om onderscheid te kunnen maken tussen absolute onzin en waarheid/wijsheid.
Als mens kun je inschatten wat wijs is en wat onzin is, toch?quote:Op woensdag 28 augustus 2024 11:56 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens maar dat roept weer verdere vragen op zoals wat is absolute onzin en wat is waarheid/wijsheid? Waarom is er een dichotomie van deze begrippen? Wie bepaalt dat?
Was het maar zo simpel, bovendien gebaseerd op wat zetten we iets weg als onzin of nemen het aan als waarheid.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 11:58 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Als mens kun je inschatten wat wijs is en wat onzin is, toch?
Ik hoop het.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 11:58 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Als mens kun je inschatten wat wijs is en wat onzin is, toch?
Nee, de werkelijkheid is niet diffuus.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 12:10 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Ik hoop het.
Onzin wordt iha gezien als een gebrek aan betekenis en logica.
Wijsheid heeft te maken met inzichten die diepgaand, betekenisvol en praktisch toepasbaar zijn, en vaak gericht zijn op het goede handelen of het juiste oordeel (moreel juist).
De werkelijkheid is diffuser. Iedereen bepaalt zelf wat wijsheid en onzin is. Ik bijvoorbeeld vind een wappie onzinnige dingen zeggen. De wappie vind mij een idioot die niet snapt wat er werkelijk aan de hand is.
Nee Libertarisch, zo komen we geen stap verder in de speurtocht naar de waarheid/wijsheid.
Je hebt nooit iets anders ervaren dan qualia, het is de enige realiteit die je kent. Dus in die zin is het zeker fundamenteel.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 12:13 schreef Tijn het volgende:
Laatst deze videos van Simon Roper gekeken over dit onderwerp:
Altijd interessant om te beseffen dat niet iedereens bewustzijn precies hetzelfde is. Het concept van qualia vind ik op zich wel interessant, maar ik vind het moeilijk om het als iets fundamenteels te zien. Ik herken wel dat de ervaring van dingen (de smaak van een appel, de geur van de zee, etc) helemaal niet hetzelfde voelen als de feitelijke eigenschappen die we ervan kunnen meten en beschrijven. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de ervaringen die we hebben en de gevoelens die we erbij ontwikkelen het gevolg zijn van hoe ons brein de wereld om ons heen probeert te begrijpen. Deze qualia zijn in mijn beleving het gevolg van hoe we de wereld ervaren en ze liggen er dus niet aan ten grondslag. Maar goed, dat ben ik.
Maar jij begrijpt het ook niet. Je denkt dat je het begrijpt maar dat is totaal wat anders.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 12:29 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, de werkelijkheid is niet diffuus.
Je maakt onzin van wijsheid en waarheidsvinding, waarschijnlijk omdat je er zelf geen snars van begrijpt.
"Ik snap het niet, dus het is diffuus"
Je hoeft het niet te begrijpen, je kunt het alleen ervaren. Dat komt omdat de fundamentele realiteit subjectief is.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 13:09 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Maar jij begrijpt het ook niet. Je denkt dat je het begrijpt maar dat is totaal wat anders.
Dan hoef je er ook niet over te debatteren. Jij ervaart 'iets', ik ervaar 'iets'. Het 'iets' van de één is voor de ander 'anders'. Prima hoor.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 13:11 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je hoeft het niet te begrijpen, je kunt het alleen ervaren. Dat komt omdat de fundamentele realiteit subjectief is.
Nee, dat is pure subjectiviteit. Dat is dus niet de realiteit, de realiteit is intersubjectief.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 13:24 schreef Bassie48 het volgende:
[. Jij ervaart 'iets', ik ervaar 'iets'. Het 'iets' van de één is voor de ander 'anders'. Prima hoor.
Goed voor hen. Echter ..... er is geen eenduidig antwoord op wat realiteit is in filosofische zin. Elk perspectief biedt een andere kijk op de aard van de werkelijkheid en hoe we die kunnen begrijpen. De keuze van het perspectief hangt vaak af van o.a. de psychische gesteldheid en zelfs morele overtuigingen van de persoon a.k.a. filosoof in kwestie. Kies je voor het ene perspectief dan verkeer je in de ene realiteit, kies voor een ander dan leef je in een andere realiteit. Zo beschouwd leven wij beiden op verschillende planeten.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 13:27 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, dat is pure subjectiviteit. Dat is dus niet de realiteit, de realiteit is intersubjectief.
Zoals ik zei, de goeroes uit India begrijpen de realiteit een stuk beter dan bijvoorbeeld de westerse wetenschappers.
quote:Op woensdag 28 augustus 2024 13:36 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Goed voor hen. Echter ..... er is geen eenduidig antwoord op wat realiteit is in filosofische zin. Elk perspectief biedt een andere kijk op de aard van de werkelijkheid en hoe we die kunnen begrijpen. De keuze van het perspectief hangt vaak af van o.a. de psychische gesteldheid en zelfs morele overtuigingen van de persoon a.k.a. filosoof in kwestie. Kies je voor het ene perspectief dan verkeer je in de ene realiteit, kies voor een ander dan leef je in een andere realiteit. Zo beschouwd leven wij beiden op verschillende planeten.
Ik weet niets zeker, ook dat niet.quote:Op woensdag 28 augustus 2024 13:39 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Maar nee, Bassie. We leven toch echt op dezelfde subjectieve planeet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |