abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 26 augustus 2024 @ 16:13:44 #1
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_214810932
Wij hebben een huis van ruim 100 jaar oud. Woonkamer van pak 'm beet 40m2. Niet zo goed geisoleerd, niet zoveel mogelijkheden (binnen wat realistisch is) om verder te isoleren. Als het koud is moet onze CV echt heel hard stoken om het behaagelijk te houden (en daarbij ook het water tot 90 graden verwarmen in dit proces!). Ook duurt het (als het buiten vriest) dan 2 uur voordat het 19 graden is zeg maar.

Nu overweeg ik sowieso qua warmte een airco in de woonkamer voor in de zomers die steeds warmer worden. Maar heeft iemand ervaring met bij-verwarmen in de winter met een airco? Is dat prettig of is dat een "warme lucht is niet fijn"? Of heeft bij-verwarmen uberhaupt niet zoveel zin? Ik ben vooral benieuwd naar ervaringsverhalen (het liefst met een oud huis), omdat als je het zelf wil gaan "berekenen" kom je op teveel factoren die meespelen en lees je al snel "ga meer isoleren". Maar omdat ik nog geen trek heb in een voorzetmuur en spouwmuurisolatie een no-go is wil ik het nuttige met het aangename combineren: een oldschool airco (binnen+buitenunit) dus.

Ben erg blij met elk soort ervaring in deze richting, omdat ik niet verder kom dan "tja, het is misschien niet zo'n prettige warmte". :D
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  maandag 26 augustus 2024 @ 16:20:03 #2
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_214810957
Niets mis met de warmte. Hele landen overleven 's winters op de warmte van de airco.

Vriest het flink dan gaat het allemaal niet zo vlot en efficiënt meer maar goed, dat gebeurt dus toch nooit in Nederland :')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 26 augustus 2024 @ 16:28:22 #3
393217 MrJack
No guts, No ehh..
pi_214810991
Heb het zelf in een jaren dertig huis. Persoonlijk vind ik de warmte op zich prima maar stoorde me wel aan het geluid. Je hoort toch continu de ventilator draaien. Inmiddels wel geïsoleerd middels voorzetwanden. En droogbouw vloerverwarming aangelegd. Had de airco ook voornamelijk aangeschaft om te koelen. Ik denk dat je het meeste kunt winnen door goed te zorgen dat alle kieren worden gedicht. Bij mij keek je nadat de aftimmering van de kozijnen was verwijderd zo door de kieren naar buiten. Ook rondom de balken van de verdiepingsvloer tochtte het gigantisch.
pi_214811104
Als die airco er toch komt voor koelen dan lijkt het me verstandig het ook voor verwarmen te gebruiken. Echter is zo te lezen je huis zo beroerd dat je beneden een graad of tien evengoed je cv (er bij) aan moet zetten.

Airco verwarmt slecht bij buitentemperaturen rond het vriespunt in combinatie met vochtige lucht. Wordt het kouder dan word de lucht droger en wil het wel weer maar als je huis nogal lek is zal de airco heel veel te kort capaciteit hebben om je kamer warm te houden.
Verstand is eerlijk verdeeld, iedereen heeft er zat van.
pi_214811581
Ik verwarm bij met airco. Ik switch naar C.V als het buiten onder de 4 °C zakt. Dat was vorige winter niet heel vaak het geval. Ik vind het hele fijne warmte en het is ook snel warm in huis. Als je hem uit zet is het ook weer snel koud. Mijn huis is dan wel goed geïsoleerd.
pi_214811800
Misschien kun je eens kijken naar ventilatoren onder de radiatoren, zo verhoog je de hoeveelheid warmte die ze afgeven en wordt de lucht in de kamer, sneller warm.
.
  maandag 26 augustus 2024 @ 20:25:02 #7
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_214812663
Misschien is het ook te overwegen om wat radiators te vervangen en eventueel je cv als die het niet trekt als je grotere radiators aanschaft.

Je cv is niet zo efficiënt als je je water op 90 graden moet verwarmen om je huis warm te krijgen. Als je je huis warm kan krijgen met 60 of 70 graden water dan verdien je die nieuwe radiator en cv mogelijk best snel vanzelf terug.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_214813033
quote:
1s.gif Op maandag 26 augustus 2024 20:25 schreef embedguy het volgende:
Misschien is het ook te overwegen om wat radiators te vervangen en eventueel je cv als die het niet trekt als je grotere radiators aanschaft.

Je cv is niet zo efficiënt als je je water op 90 graden moet verwarmen om je huis warm te krijgen. Als je je huis warm kan krijgen met 60 of 70 graden water dan verdien je die nieuwe radiator en cv mogelijk best snel vanzelf terug.
Klopt, je cv wordt een stuk efficiënter als de retour temperatuur onder de 50 graden blijft, dan kan de ketel namelijk nog warmte uit rookgas halen, daar boven niet meer. Radiatoren vervangen door grotere (dikkere) is dan een optie maar je kan ook zien waar je winst kunt halen kwa tocht en warmtelekken. Of een combinatie van beiden natuurlijk.

Luchtverwarming, wat een airco is, maakt de lucht dus vlot warm maar omdat je meubilair en muren langer koud blijven (door gebrek aan straling uit radiators) voelt het anders aan tijdens de opwarmfase van je kamer. Ik ga bewuster om met voortijdig de airco aan te zetten wat ik bij de cv eigenlijk nooit deed. Ook je voeten dan even tegen de radiator plaatsen voor comfort zit er niet meer in. Voor dat doel heb ik nu een 350 watt ir paneeltje onder het buro.
  Moderator maandag 26 augustus 2024 @ 22:04:44 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_214813422
quote:
1s.gif Op maandag 26 augustus 2024 18:41 schreef Fer het volgende:
Misschien kun je eens kijken naar ventilatoren onder de radiatoren, zo verhoog je de hoeveelheid warmte die ze afgeven en wordt de lucht in de kamer, sneller warm.
Er zijn van die setjes in de aanbieding van speedcomfort, moet je wel redelijke standaard radiatoren hebben natuurlijk.
pi_214815692
Wij hebben afgelopen winter airco's als (bij)verwarming gebruikt in een matig geïsoleerd huis. Ramen zijn voorzien van dubbelglas maar we hebben geen spouwmuur isolatie en ook de vloer is niet geïsoleerd.

Moet zeggen dat ik het niet echt een hele prettige manier van verwarmen vond. Het voelt inderdaad snel 'warm' maar zodra je de airco weer uit zet is het ook in no-time weer koud. Verder waren op een gegeven moment de muren zo door en door koud dat die ook echt met geen mogelijkheid meer warm te krijgen waren. Op een gegeven moment was het in de woonkamer in de ochtend nog maar een graad of 12.

In januari hebben we uiteindelijk voor ruim 750 euro aan stroom en gas (koken/douchen en op gas verwarmen van de badkamer) verbruikt, dus echt goedkoop was het alles bij elkaar ook niet. Vanaf februari hebben we een pellet CV ketel en kunnen we het hele huis tot een graad of 19 verwarmen voor nog geen 400 euro per maand. Kost wat, maar wat mij betreft was dat het zeker waard. Nog zo'n winter afzien had ik echt geen zin in. Voor zo'n installatie moet je uiteraard wel de ruimte hebben.
Just because you can doesn't mean you should
pi_214815765
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 11:14 schreef MissLeDuq het volgende:
Vanaf februari hebben we een pellet CV ketel en kunnen we het hele huis tot een graad of 19 verwarmen voor nog geen 400 euro per maand.
Je woont in een rijksmonument op Groenland?
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs.
~Ronald Reagan
pi_214815895
Het kan, mijn ouders hebben het en ik vind de warmte fijn maar hij is ook weer snel weg.
Echter jouw grootste nadeel is dat je in een koud tochthok zit en eigenlijk je euro's veel beter kunt investeren in isolatie.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  dinsdag 27 augustus 2024 @ 11:45:25 #13
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214815979
quote:
3s.gif Op maandag 26 augustus 2024 16:13 schreef JeOma het volgende:
Wij hebben een huis van ruim 100 jaar oud. Woonkamer van pak 'm beet 40m2. Niet zo goed geisoleerd, niet zoveel mogelijkheden (binnen wat realistisch is) om verder te isoleren. Als het koud is moet onze CV echt heel hard stoken om het behaagelijk te houden (en daarbij ook het water tot 90 graden verwarmen in dit proces!). Ook duurt het (als het buiten vriest) dan 2 uur voordat het 19 graden is zeg maar.

Nu overweeg ik sowieso qua warmte een airco in de woonkamer voor in de zomers die steeds warmer worden. Maar heeft iemand ervaring met bij-verwarmen in de winter met een airco? Is dat prettig of is dat een "warme lucht is niet fijn"? Of heeft bij-verwarmen uberhaupt niet zoveel zin? Ik ben vooral benieuwd naar ervaringsverhalen (het liefst met een oud huis), omdat als je het zelf wil gaan "berekenen" kom je op teveel factoren die meespelen en lees je al snel "ga meer isoleren". Maar omdat ik nog geen trek heb in een voorzetmuur en spouwmuurisolatie een no-go is wil ik het nuttige met het aangename combineren: een oldschool airco (binnen+buitenunit) dus.

Ben erg blij met elk soort ervaring in deze richting, omdat ik niet verder kom dan "tja, het is misschien niet zo'n prettige warmte". :D
Heb drie units binnen en 2 buitenunits
Ideaal voor bijverwarming in het stook seizoen en koelen in de zomer. Als je dit aanschaft denk dan ook aan zonnepanelen. Dan stook en koel je op zonnige dagen erg goedkoop
pi_214820431
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 augustus 2024 11:23 schreef nostra het volgende:

[..]
Je woont in een rijksmonument op Groenland?
Bijna... ik woon in een 200 jaar oude boerderij :s)
Just because you can doesn't mean you should
pi_214823270
Ik verwarm nu 2 jaar met airco, CV gaat alleen aan bij temperaturen onder de 4 graden en dan gaat de airco helemaal uit. Dat was afgelopen winter maar een paar dagen.

Ruim 100 jaar oud huis met matige isolatie.

Bevalt goed.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_214831260
Bijna alle huizen hebben in principe genoeg aan minder dan 10-15 kW aan CV vermogen. Alle CV ketels hebben veel meer dan dat omdat er mee wilt kunnen douchen. Dat betekent dat je CV hoogstwaarschijnlijk niet het probleem is, maar de afgifte: je radiatoren moeten blijkbaar zo vreselijk heet worden om voldoende warmte af te geven. Ik zou kijken of ze wel goed ingeregeld zijn en over het hele oppervlak goed warm worden (lucht?), of ze allemaal meedoen en of ze niet te klein zijn voor de ruimte. Daarnaast zou je natuurlijk moeten nadenken over isoleren, want als de radiatoren in principe in orde zijn, dan heb je blijkbaar echt heel veel verlies. Wat je niet verliest aan warmte hoef je niet bij te stoken. Natuurlijk zal een airco helpen, maar buiten dat het fijn is om mee te kunnen koelen, vind ik het ook een beetje pleister plakken.
pi_214832382
Ik heb een matig geisoleerde woning van 50 jaar oud en vind het juist erg prettig om er met de airco heel snel wat warmte in te pompen in met name voorjaar en najaar. Gaat veel sneller dan met de cv en is per saldo ook veel goedkoper. Zoals eerder al genoemd is de warmte ook snel weer weg als je de airco uitzet .

Ik zou toch eens naar de cv installatie laten kijken want het komt me vreemd over dat een cv ketel van misschien wel 20-30 kW twee uur nodig heeft om een woonkamer van 40m2 op 19 graden te krijgen. Dus pompcapaciteit, dikte leidingen, doorlaat eventuele inregelventielen en grootte van radiatoren.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_214851315
Hier ook al 2 jaar verwarmen met airco. Bevalt goed. Op dit moment ook de zuinigste manier om te verwarmen.

Oud boerderijtje van 100 jaar oud , wel iets nageisoleeerd.
pi_214917649
Hier 2 maanden met airco als hoofdverwarming verwarmt. 24u per dag aan laten staan, anders werkt t niet. Opzich prima warmte, maar het geluid stoort wel een beetje. Nu hebben wij geen hele dure airco.

Maar nu met vloerverwarming is het wel echt veel fijner, geen geluid, geen luchtstroom en egalere warmte. Maar met airco was ook prima te doen, begrijp me niet verkeerd.
pi_214919948
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2024 08:47 schreef Coolmint het volgende:
Bijna alle huizen hebben in principe genoeg aan minder dan 10-15 kW aan CV vermogen. Alle CV ketels hebben veel meer dan dat omdat er mee wilt kunnen douchen. Dat betekent dat je CV hoogstwaarschijnlijk niet het probleem is, maar de afgifte: je radiatoren moeten blijkbaar zo vreselijk heet worden om voldoende warmte af te geven. Ik zou kijken of ze wel goed ingeregeld zijn en over het hele oppervlak goed warm worden (lucht?), of ze allemaal meedoen en of ze niet te klein zijn voor de ruimte. Daarnaast zou je natuurlijk moeten nadenken over isoleren, want als de radiatoren in principe in orde zijn, dan heb je blijkbaar echt heel veel verlies. Wat je niet verliest aan warmte hoef je niet bij te stoken. Natuurlijk zal een airco helpen, maar buiten dat het fijn is om mee te kunnen koelen, vind ik het ook een beetje pleister plakken.
Precies, de afgifte zal het probleem zijn.
Wanneer de ketel te weinig vermogen zou hebben, dan zou het water in het systeem ook niet oplopen tot 90 graden. Die temperatuur wordt dan simpelweg niet gehaald.

Dat de radiatoren wél loeiheet worden en het huis toch niet goed opwarmt betekent simpelweg dat de radiatoren aan de krappe kant zijn om het warmteverlies van de woning op te kunnen vangen. De afgifte capaciteit is te laag.

Los van de verwarmen-met-airco vraag lijkt het me raadzaam om het tekort aan afgifte vermogen van het cv-systeem ook op te lossen.
Aan de ene kant kan dat door de warmtevraag omlaag te brengen. Isoleren, tocht en kieren wegnemen, nieuw isolatieglas...

Anderzijds kan dat door met ventilatoren de capaciteit van de radiatoren te verhogen of door simpelweg een aantal radiatoren te vervangen voor exemplaren met een hoger afgifte vermogen.
pi_214941928
Er zijn al veel opties gemeld, maar wat ook mega goed helpt is ventilatoren te plaatsen bij de radiatoren.

Beetje hetzelfde idee als met de airco.
pi_214942089
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2024 14:57 schreef Barry1986 het volgende:
Er zijn al veel opties gemeld, maar wat ook mega goed helpt is ventilatoren te plaatsen bij de radiatoren.

[ afbeelding ]

Beetje hetzelfde idee als met de airco.
Klopt. Alleen als hij nu al met 90 C aanvoertemperatuur stookt, vraag ik me af of ventilatoren veel toevoegen. Bij 90 C is er meer dan genoeg convectie om de warmte te transporteren, in tegenstelling tot lagere temperaturen waar de lucht veel meer rond de radiator blijft hangen en wel een zetje kan gebruiken.

@JeOma: Heb je die 90 C aanvoertemperatuur alleen nodig voor de woonkamer (cq. worden alle andere kamers wel goed warm) of is die 90 C voor het hele huis nodig?
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_214942129
quote:
3s.gif Op maandag 26 augustus 2024 16:13 schreef JeOma het volgende:
Als het koud is moet onze CV echt heel hard stoken om het behaagelijk te houden (en daarbij ook het water tot 90 graden verwarmen in dit proces!). Ook duurt het (als het buiten vriest) dan 2 uur voordat het 19 graden is zeg maar.
Heb je de retourtemperatuur van het water ook al eens gemeten? Dat kan een hoop duidelijk maken. Verschil moet rond de twintig graden zitten.

Als het verschil klein is dan kan je radiator de warmte niet kwijt, is het verschil te groot dan is de doorstroming te klein om wat voor reden dan ook. Meet ook eens het verschil tussen de kant van de kraan en de andere kant van de radiator.

Verder inderdaad op zoek naar koudebruggen en tochtgaten.
pi_214999908
Ik heb nu pakweg drie jaar een split-airco (Mitsubishi Heavy Industries) en die bevalt prima.
Gekocht voor koeling, maar blijkt ook prima te verwarmen.

De luchtstroom kan je richten van boven naar beneden en van links naar rechts, alsmede de uitstroomsnelheid en uiteraard de temperatuur.

Als ik 's zomers voor apegapen lig is het perfect om te koelen en 's winters, als ik zit te bibberen van de kou, dan verwarmt die prima in de kamer waar ik het meest zit.
En als ik het ding de hele nacht laat aanstaan met de overige kamerdeuren open, dan koelt/verwarmt mijn hele woning een beetje (pakweg 97 m2).

Tevens is er amper een geluid te horen; ook de buiten-unit maakt weinig lawaai. Ik heb het ding nog nooit op volle capaciteit hoeven te draaien.

(met dubbel glas tocht het toch in m'n huis, wat ik wel okee vind in verband met frisse lucht).
De afgelopen jaren, met die gigantisch hoge gasprijs, heb ik geld van de energieleverancier terug ontvangen dank zij die airco/warmco.

Ondertussen gebruik ik mijn HR ketel alleen voor warm water (of het moet vriezen dat het kraakt).
Ik wilde bij aanschaf ook een onderhoudscontract; 'niet doen' zei de leverancier/installateur, 'die airco gaat pakweg 15 jaar mee zonder problemen. Bel ons over 3 jaar maar eens'.
het is uiteindelijk een soort koelkast en daar heb ik ook geen onderhoudscontract voor.

Aanschafprijs 'single unit' pakweg 2300 euro.
Ja, ik weet het, het kan goedkoper, maar na een paar maanden internetonderzoek naar airco's kwam ik bij dit prima bedrijf uit. Er zit nogal wat kaf onder het koren.
Je hebt blijkbaar een boerderij en kan je het betalen, dan zou ik een 'multi unit' kopen.
(een beetje bedrijf stuurt iemand langs om de opties door te nemen).

Het is een van de beste aankopen door mij van de afgelopen jaren. :P
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')