De gulden komen weer terug in Nederland. Althans, alleen in de gedeeltes Curacao en Sint-Maarten.quote:Nieuwe Caribische gulden onthuld voor Curaçao en Sint-Maarten
WILLEMSTAD – De Centrale Bank van Curaçao en Sint-Maarten (CBCS) heeft donderdagavond de nieuwe Caribische gulden officieel onthuld. De nieuwe bankbiljetten, die 31 maart 2025 in omloop komen, zullen de Nederlands-Antilliaanse gulden vervangen, die al sinds 1952 in gebruik is.
Tijdens de presentatie benadrukte de CBCS de moderne vormgeving en veiligheidskenmerken van de biljetten, die zijn ontworpen om vervalsing tegen te gaan. De biljetten, die waarden van 10 tot 200 gulden omvatten, zijn voorzien van plaatjes die zowel Curaçao als Sint Maarten representeren. Zo is er een zeepaardje, papagaaivis, schildpad, eagleray en angelvis te zien op de biljetten. Op de achterkant zijn historische en culturele plaatsen te zien zoals de vuurtoren op Klein Curaçao en de Emmabrug.
Munten
Op de Cg 5- en Cg 1-guldenmunten prijkt de beeltenis van koning Willem-Alexander, met de woorden ‘Koning der Nederlanden’. De keerzijde van de munten verschilt per eiland: die van Sint Maarten toont het nationale wapen met groene zeeschildpadden, terwijl de Curaçaose variant het eiland zelf afbeeldt, omringd door golven gevormd door het woord ‘Curaçao’, compleet met twee groene zeeschildpadden.
De lagere denominaties, van 1 cent tot 50 cent, tonen een Oranjebloesem aan de voorzijde. Op de achterzijde staat ‘Curaçao’ of ‘Sint Maarten’, met in het ontwerp subtiele verwijzingen naar de onderwaterwereld en de historische datum 10-10-10, de dag waarop beide landen hun autonome status binnen het Koninkrijk der Nederlanden kregen.
De invoering van de nieuwe gulden staat gepland voor 31 maart 2025. Tot die tijd blijft de Nederlands-Antilliaanse gulden nog in omloop, zodat iedereen de tijd heeft om aan de nieuwe valuta te wennen.
Guldens zijn dus nooit weggeweest daar en keren dus ook niet terug, er word een nieuw bankbiljet uitgegeven.quote:Op zondag 25 augustus 2024 18:36 schreef Mikeytt het volgende:
https://curacao.nu/nieuwe(...)cao-en-sint-maarten/
[..]
De gulden komen weer terug in Nederland. Althans, alleen in de gedeeltes Curacao en Sint-Maarten.
Waarom zijn die brieven altijd leuker dan de Euro??
Dit, fake newsquote:Op zondag 25 augustus 2024 18:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Guldens zijn dus nooit weggeweest daar en keren dus ook niet terug, er word een nieuw bankbiljet uitgegeven.
Zelfde. 1 XCG = 1,79 USDquote:Op zondag 25 augustus 2024 18:39 schreef KvanG het volgende:
Tegen welke koers worden de nieuwe guldens aangeboden?
TT klopt dus niet, graag aanpassen.quote:Op zondag 25 augustus 2024 18:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Guldens zijn dus nooit weggeweest daar en keren dus ook niet terug, er word een nieuw bankbiljet uitgegeven.
Nee, is een volledig nieuwe munteenheid. De Nederlands-Antilliaanse gulden verdwijnen.quote:Op zondag 25 augustus 2024 18:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
'gulden' is enkelvoudquote:Op zondag 25 augustus 2024 18:36 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
De gulden komen weer terug in Nederland. Althans, alleen in de gedeeltes Curacao en Sint-Maarten.
Hoe is dat relevant aan het artikelquote:
geen idee, heb het artikel niet gelezen, maar de fout in de TT viel me opquote:Op zondag 25 augustus 2024 18:44 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Hoe is dat relevant aan het artikel
Gulden word vervangen door gulden. Blijft dus gulden. Zo moeilijk is het toch niet, lijkt mij.quote:Op zondag 25 augustus 2024 18:43 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Nee, is een volledig nieuwe munteenheid. De Nederlands-Antilliaanse gulden verdwijnen.
Wat een heimwee krijg ik naar dit mooie geld, in vergelijk met de oude Nederlandse guldens en dan weer deze kroonjuwelen!quote:Op zondag 25 augustus 2024 18:36 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Ik wil terug naar de tijd dat ik me rijk voelde met een rood briefje in de handquote:Op zondag 25 augustus 2024 18:42 schreef EttovanBelgie het volgende:
Nederlandse bankbiljetten waren wel juweeltjes ja.
Als alle plannen doorgaan, dan komt er over een paar jaar een nieuwe serie eurobiljetten. Je weet maar nooit hoe mooi die gaan worden.quote:Op zondag 25 augustus 2024 18:36 schreef Mikeytt het volgende:
Jezus. Waarom hadden die mensen toen balzakken als kapsel??quote:
Ik zou denken dat de euro daar ook veel gebruikt wordt. De andere helft van het eiland hoort immers bij Frankrijk.quote:Op zondag 25 augustus 2024 20:59 schreef Rene het volgende:
Alleen wordt de gulden op Sint Maarten zga niet gebruikt... bijna alles wordt daar in Dollars aangeboden.. Althans, dit voorjaar was dat wat ik opmerkte..
Ja, klopt. Ik doel even op het Nederlandse deel.quote:Op zondag 25 augustus 2024 21:32 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Ik zou denken dat de euro daar ook veel gebruikt wordt. De andere helft van het eiland hoort immers bij Frankrijk.
Dat hebben ze ook niet gedaan. Ze hebben er bij de invoering van het nieuwe Koninkrijksstatuut voor gekozen om niet ieder een eigen munteenheid in te voeren, maar om de Nederlands-Antilliaanse gulden te houden. En die krijgt nu een andere naam.quote:Op zondag 25 augustus 2024 21:07 schreef Idisrom het volgende:
Waarom gaat Curaçao met Sint Maarten eenzelfde munteenheid aan?
Dat lijkt mij niet langer meer logisch.
Of ze drukken die munten in Weert en noemen ze Weert Gilders en zetten het hoofd van Geertje erop.quote:Op zondag 25 augustus 2024 23:00 schreef Alarmonoff het volgende:
Als wij weer de gulden krijgen dan zetten ze erop boom, roos, vis, vuur, Mohammed.
quote:Op zondag 25 augustus 2024 19:46 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Als alle plannen doorgaan, dan komt er over een paar jaar een nieuwe serie eurobiljetten. Je weet maar nooit hoe mooi lelijk die gaan worden.
Heb niet het idee dat de huidige vernieuwde serie heel oud is.quote:Op zondag 25 augustus 2024 19:46 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Als alle plannen doorgaan, dan komt er over een paar jaar een nieuwe serie eurobiljetten. Je weet maar nooit hoe mooi die gaan worden.
Nee, het was gewoon "gulden" (Nederlands-Antilliaanse versie) en het nieuwe heet ook weer "gulden" (Nederlands-Antilliaanse versie).quote:Op zondag 25 augustus 2024 18:43 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Nee, is een volledig nieuwe munteenheid. De Nederlands-Antilliaanse gulden verdwijnen.
Op Aruba kon ik in vrijwel alle winkels alleen in dollars betalen, ze verkochten zelfs setjes met souvenir-guldens in de souvenir winkels.quote:Op zondag 25 augustus 2024 20:59 schreef Rene het volgende:
Alleen wordt de gulden op Sint Maarten zga niet gebruikt... bijna alles wordt daar in Dollars aangeboden.. Althans, dit voorjaar was dat wat ik opmerkte..
Klopt. De eerste serie eurobiljetten is van 2002. De serie die nu het meest gebruikt wordt, is in 2013 (5 euro), 2014 (10 euro), 2015 (20 euro), 2017 (50 euro) en 2019 (100 en 200 euro) in omloop gebracht.quote:Op maandag 26 augustus 2024 18:06 schreef Nober het volgende:
Heb niet het idee dat de huidige vernieuwde serie heel oud is.
Waarom elke 10-15 jaar de biljetten vernieuwen, voornamelijk om vervalsing tegen te gaan, maar de oude biljetten niet uit de roulatie halen?quote:Op maandag 26 augustus 2024 19:25 schreef Kip_Frites_Appelmoes het volgende:
[..]
Klopt. De eerste serie eurobiljetten is van 2002. De serie die nu het meest gebruikt wordt, is in 2013 (5 euro), 2014 (10 euro), 2015 (20 euro), 2017 (50 euro) en 2019 (100 en 200 euro) in omloop gebracht.
Jean-Louis Guez de Balzacquote:Op zondag 25 augustus 2024 20:17 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Jezus. Waarom hadden die mensen toen balzakken als kapsel??
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |