De mens ontwikkeld dienszelf achteruit. Weten totaal niet meer hoe je met wilde dieren om moet gaan.quote:Wandelaar (67) in Limburgs natuurgebied gedood door runderen
Een 67-jarige wandelaar is om het leven gekomen in een natuurgebied bij Spaubeek toen hij werd aangevallen door een kudde runderen. De gemeente Beek heeft het natuurgebied afgesloten na het voorval.
Het incident vond al op 10 augustus plaats, maar komt nu pas naar buiten. Een woordvoerder van de politie spreekt bij L1 Nieuws over een "overlijden door niet-natuurlijke oorzaak" op die dag. Omdat het niet om een strafbaar feit gaat, stelt de politie geen onderzoek in.
Natuurgebied Vrouwenbos bij Spaubeek in Zuid-Limburg is deels weidegebied, deels bos. Volgens een getuige was het stuk wei waar de 67-jarige man die dag met een hond ging wandelen pas onlangs opengesteld voor bezoek.
"De toegangspoortjes zijn nog nieuw", zegt de getuige. "Misschien dat de koeien binnen in het gebied nog niet gewend waren aan wandelaars."
Limousin
Volgens haar hield de wandelaar zijn hond aangelijnd. "Maar toen de hond naar de koeien uitviel, kwamen ze in een kudde op de man af. Ze liepen zo over hem heen", zegt ze. De man raakte zwaargewond. Reanimatie mocht niet meer baten.
Het is onduidelijk of de runderen, volgens de getuige van het limousinras, kalfjes hebben en daarom beschermend gedrag vertoonden.
Ik vind het al raar dat gewone koeien loslopen in een natuurgebied. Bij ons heb je wel van die Schotse Hooglanders. Nou, je wilt echt niet dat die je als kudde aanvallen.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 07:40 schreef Mikeytt het volgende:
https://nos.nl/artikel/25(...)gedood-door-runderen
[..]
De mens ontwikkeld dienszelf achteruit. Weten totaal niet meer hoe je met wilde dieren om moet gaan.
En dan naar een natuurgebied met een hond die helemaal niet goed getraind is en zomaar uitvalt tegen koeien...
Gaan we nu een campagne houden tegen runderen? Zijn immers nu al meer doden gevallen dan door de wolf.
Daarom staan er ook altijd waarschuwingsbordjes bij, dat je afstand moet houden etc. Al valt dat niet altijd mee als ze midden op het pad staan....quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 08:39 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Ik vind het al raar dat gewone koeien loslopen in een natuurgebied. Bij ons het je wel van die Schotse Hooglanders. Nou, je wilt echt niet dat die je als kudde aanvallen.
In Spaubeek waren het blijkbaar Limousin-runderen. Vleeskoeien, die vaker gebruikt worden om natuurgebieden te begrazen.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 08:39 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Ik vind het al raar dat gewone koeien loslopen in een natuurgebied. Bij ons heb je wel van die Schotse Hooglanders. Nou, je wilt echt niet dat die je als kudde aanvallen.
[ afbeelding ]
Ik niet.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 08:39 schreef Jacy-Jacy het volgende:
Ik vind het al raar dat gewone koeien loslopen in een natuurgebied. Bij ons heb je wel van die Schotse Hooglanders. Nou, je wilt echt niet dat die je als kudde aanvallen.
Inderdaad!quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 07:40 schreef Mikeytt het volgende:
De mens ontwikkeld dienszelf achteruit.
Die lopen in Lierop ook rond in een stuk bos. Is afgesloten met poortjes. Als wij daar gaan wandelen met de hond, lopen we met een grote boog om die runderen heen. We willen niet dat ze schrikken van onze hond of dat onze hond begint te blaffen tegen die runderen.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 08:39 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Tiktokkie duckface.quote:
Ik sprak laatst iemand die in Overschie en omstreken dus natuurles geeft. Sommige kinderen daar echt; die denken dat ze kunnen verdwalen in een stadspark.quote:
Ik eet vegaburgers, dát zal ze leren, hun eten opeten!quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 09:45 schreef junkiesietze het volgende:
Ik eet hamburgers vanavond, dat zal ze leren
Dat gebeurt helaas vaker. Je hoort het elk jaar wel een keer, dat een boer dood in de stal of in de wei wordt gevonden. Op de horens genomen, verdrukt in de kudde, trap achteruit gehad. Het blijven toch dieren van 700kg met een kudde-instinct.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 09:39 schreef Loverboii het volgende:
Denk dat mijn grootmoeder (boerin) ook zo overleden was.
Zo zie je maar weer dat mensen (zeker die van het type Tokkie) veel gevaarlijker zijn dan dieren.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 11:36 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Hoe dan ook, ze zijn dan wel gedomesticeerd maar dat betekent niet volkomen voorspelbaar en ongevaarlijk. En dat geldt voor die hond zozeer als voor de koeien.
Ik zat ooit een keer op een paard in het bos toen er een complete roedel honden, type herdershond, op me af kwam die het paard al blaffend omsingelden. Paard bleef geduldig staan en deed niets. Even later kwam bijbehorende tokkie aan die de honden met weinig succes probeerde te pakken. Heb hem verteld dat dit paard gelukkig nergens bang van was maar dat als hij zijn kuthonden niet onder controle hield het volgende paard er best eentje dood kon trappen. Kwaad dat 'ie toen werd.
Er zijn toch wel op meer plekken van die paadjes met draaihekjes waar je een stuk door een weiland loopt?quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 08:39 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Maar de man met de honden was de tokkie...quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 11:36 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Hoe dan ook, ze zijn dan wel gedomesticeerd maar dat betekent niet volkomen voorspelbaar en ongevaarlijk. En dat geldt voor die hond zozeer als voor de koeien.
Ik zat ooit een keer op een paard in het bos toen er een complete roedel honden, type herdershond, op me af kwam die het paard al blaffend omsingelden. Paard bleef geduldig staan en deed niets. Even later kwam bijbehorende tokkie aan die de honden met weinig succes probeerde te pakken. Heb hem verteld dat dit paard gelukkig nergens bang van was maar dat als hij zijn kuthonden niet onder controle hield het volgende paard er best eentje dood kon trappen. Kwaad dat 'ie toen werd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
Die zijn tof ! Prachtige dieren. In Cuijk lopen die ook vrij rond in een bepaald gebied waar ook mensen lopen.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 08:39 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
lolquote:Op vrijdag 23 augustus 2024 12:16 schreef Glazenmaker het volgende:
Waar zijn de boeren nu om te eisen dat deze levensgevaarlijke beesten afgemaakt en uit Nederland geweerd worden!?
Ja. En wat voor vee er dan loopt is afhankelijk van de omgeving en wat de grondeigenaar wil.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 12:02 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Er zijn toch wel op meer plekken van die paadjes met draaihekjes waar je een stuk door een weiland loopt?
Hier in 't Gooi op de hei ook. Indrukwekkende hoorns maar het zijn zo goed als ongevaarlijke beesten, je kunt er ook gerust langswandelen of fietsen. De keren dat je er iets geks over hoort is eigenlijk vooral als mensen ze zelf komen lastigvallen.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 12:15 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Die zijn tof ! Prachtige dieren. In Cuijk lopen die ook vrij rond in een bepaald gebied waar ook mensen lopen.
Dat ja , in Cuijk ookquote:Op vrijdag 23 augustus 2024 13:33 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Hier in 't Gooi op de hei ook. Indrukwekkende hoorns maar het zijn zo goed als ongevaarlijke beesten, je kunt er ook gerust langswandelen of fietsen. De keren dat je er iets geks over hoort is eigenlijk vooral als mensen ze zelf komen lastigvallen.
in dit geval was het ok de hond die schijnbaar de koeien aanviel, ondanks dat hij aangelijnd wasquote:Op vrijdag 23 augustus 2024 13:37 schreef Puzzie het volgende:
[..]
Dat ja , in Cuijk ookAls jij ze met rust laat laten ze jou ook met rust. Ik vind het prachtige dieren
vooral dus een kwestie van "Als je een hond hebt, ga alsjeblieft naar een hondenschool, en leer je hond te controleren" .. Een hond die aangelijnd is en goed getraind is, zal nooit zomaar in de aanval gaan tegen een overmacht. Maar slecht getrainde nerveuze honden die geen vertrouwen in hun baasje hebben, hebben soms wel de neiging om ook als ze aangelijnd zijn, zich heel aggresssief op te stellen naar van alles en nog wat.quote:"Maar toen de hond naar de koeien uitviel, kwamen ze in een kudde op de man af. Ze liepen zo over hem heen"
Daar komt waarschijnlijk wel een selectie bij kijken.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 14:08 schreef Ed1234 het volgende:
Verbaas me er altijd over hoe relaxed die koeien nog blijven.
Dat kan ook prima met oud-Nederlandse dubbeldoelrassen. Die import is nergens voor nodig.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 13:29 schreef freako het volgende:
Soms moet het natuurgebied wat ruiger tonen, dan worden er Schotse Hooglanders in gezet.
quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 12:08 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Maar de man met de honden was de tokkie...SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Geloof dat ik niet eens die exacte bewoording heb gebruikt maar ik weet het niet meer precies. Het niet weg kunnen en de gedachte dat een van die honden ook uit kon vallen en bijten hield me wel bezig, dus echt aardig was ik vast niet.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
Nou ik woon in Midden-Brabant, tussen de boeren, en ik heb dat echt nog nooit gezien.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 12:02 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Er zijn toch wel op meer plekken van die paadjes met draaihekjes waar je een stuk door een weiland loopt?
Mijn ervaring is dat ze nooit wat doen.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 08:39 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Nee, dat doen ze ook niet, alleen je moet niet je hond daar los laten lopen, en vooral niet als ze kalfjes hebben.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 16:21 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat ze nooit wat doen.
Maar ik loop dan ook gewoon om ze heen en laat ze met rust.
Liep je op een ruiterpad? Zo niet onterechte klacht.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 11:36 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Die hond loopt waarschijnlijk heel hard weg. Maar het baasje kon dat niet meer.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 11:33 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Volgens nu.nl is het niet bekend waarom de koeien agressief werden, maar het was door zijn hond die even tof dacht te doen en zijn baasje dus de dood in heeft gejaagd. Jammer dat er niet staat of die hond het wel overleefd had.
Ik zat ook een keer op een paard, toen een auto naar ons toeterde. Dat paard schrikt en trapt echt een hele grote deuk in die auto.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 16:44 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Liep je op een ruiterpad? Zo niet onterechte klacht.
Dat is dan wel weer grappig. Al dacht de eigenaar van de auto er denk ik anders overquote:Op vrijdag 23 augustus 2024 16:46 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Ik zat ook een keer op een paard, toen een auto naar ons toeterde. Dat paard schrikt en trap echt een hele grote deuk in die auto.
Auto reed snel weg.
Ja.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 16:44 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Liep je op een ruiterpad? Zo niet onterechte klacht.
en hoeveel koeien worden er dagelijks op een hele nare manier de dood ingejaagd door de mens. Heel veelquote:Op vrijdag 23 augustus 2024 17:31 schreef tong80 het volgende:
Honden en koeien doden jaarlijks meer mensen dan de wolf.
Ze kunnen beter dood zijn dan 6 jaar constant achter elkaar kalfjes baren tot je door de hoeven zaktquote:Op vrijdag 23 augustus 2024 17:34 schreef Puzzie het volgende:
[..]
en hoeveel koeien worden er dagelijks op een hele nare manier de dood ingejaagd door de mens. Heel veel
Net nasi met saté,op.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 17:34 schreef Puzzie het volgende:
[..]
en hoeveel koeien worden er dagelijks op een hele nare manier de dood ingejaagd door de mens. Heel veel
Vond ik ook. Daarom snel opgegeten.quote:
hihahoquote:Op vrijdag 23 augustus 2024 17:41 schreef tong80 het volgende:
[..]
Vond ik ook. Daarom snel opgegeten.
Zal per regio verschillen. Bij Klompenpaden zie je ze nog wel eens (provincie Gelderland & Utrecht), die lopen dwars door boerenland.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 16:19 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Nou ik woon in Midden-Brabant, tussen de boeren, en ik heb dat echt nog nooit gezien.
Wel een hekje naar de Schotse Hooglanders.
Geen hekje naar "gewone "koeien.
( en gewone koeien zijn voor mij de zwart-witte)
Dank je. Eet smakelijk.quote:
Oke. Dan ben je helemaal in je gelijkquote:
Dank je wel voor de bevestiging.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 17:55 schreef over_hedge het volgende:
[..]
Oke. Dan ben je helemaal in je gelijk
Ze zakken niet door de hoeven na 6 jaar als melkkoe. Na 6-7 jaar gaan ze gewoon naar het slachthuis omdat ze niet meer genoeg melk produceren, maar koeien zijn na zo'n leven in de regel nog fit.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 17:35 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ze kunnen beter dood zijn dan 6 jaar constant achter elkaar kalfjes baren tot je door de hoeven zakt
Ja, volgens mij vooral voor dramatisch effect of zoquote:Op vrijdag 23 augustus 2024 15:52 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Dat kan ook prima met oud-Nederlandse dubbeldoelrassen. Die import is nergens voor nodig.
Dat kunnen bijvoorbeeld brandroden (zo'n oud dubbeldoelras) ook gewoon. Maar veel van die oude rassen waren bijna uitgestorven, dus wellicht dat het toen makkelijker was om aan die Schotse Hooglanders te komen.quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 21:56 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ja, volgens mij vooral voor dramatisch effect of zo. Een Schotse Hooglander ziet er wel indrukwekkender uit dan je gemiddelde Hollandsche MRIJ(Maas-Rijn-Ijssel) koe.
Kan wel zijn dat Schotse Hooglanders beter tegen winters weer en hele jaar buiten bestand zijn.
Van Wiki:quote:Op vrijdag 23 augustus 2024 22:05 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Dat kunnen bijvoorbeeld brandroden (zo'n oud dubbeldoelras) ook gewoon. Maar veel van die oude rassen waren bijna uitgestorven, dus wellicht dat het toen makkelijker was om aan die Schotse Hooglanders te komen.
Geen idee hoe dat soort keuzes ooit tot stand zijn gekomen eerlijk gezegd.
Misschien toch ook praktische overwegingen en niet alleen esthetisch.quote:Dit runderras is o.a. dankzij hun dikke vacht geschikt om jaarrond als grote grazer te worden ingezet. De dieren zijn in Nederland dan ook veelvuldig te zien in natuur- en recreatiegebieden. Ze hebben weinig zorg nodig en zijn zelden agressief, maar bij een onverwachte confrontatie wordt terughoudend gedrag aanbevolen. Als ruim afstand wordt gehouden zullen de dieren in de regel niet verontrust raken door menselijke aanwezigheid.[3] Hooglanders voeden zich ook met planten die veel andere rundersoorten links laten liggen.
ja dat komt best , je kunt niet de nederlandse recreatie en wandelaars opofferen aan dat smerige rotbeestquote:Op zaterdag 24 augustus 2024 00:45 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Ik mis @:michaelmoore hier wel een beetje met een oproep voor een afschietcampagne.
quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 09:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja dat komt best , je kunt niet de nederlandse recreatie en wandelaars opofferen aan dat smerige rotbeest
Heb je het nu over die runderen, de hond die het veroorzaakte of de persoon die zo stom was om daar met zijn hond te gaan wandelen?quote:Op zaterdag 24 augustus 2024 09:45 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
ja dat komt best , je kunt niet de nederlandse recreatie en wandelaars opofferen aan dat smerige rotbeest
1 sterquote:Op zaterdag 24 augustus 2024 09:54 schreef Caland het volgende:
Geen herhalingsgevaar dus voor deze wandelaar
@:de_boswachter
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |