En gelijk hebben ze. In heel veel sectoren is vergeten wat een vakbond precies voor mekaar kan krijgen.quote:Streekvervoer en NS gaan samen staken om behoud van zwaarwerkregeling
Mensen die op 11 september met het openbaar vervoer willen reizen kunnen te maken krijgen met nog meer overlast. Er waren voor die dag al stakingen van NS aangekondigd, maar het streekvervoer gaat nu ook het werk neerleggen. De vakbonden eisen meer plannen van het kabinet rondom zware beroepen.
Het gaat om de zogeheten RVU-regeling, waarin onder meer staat dat mensen met een zwaar beroep drie jaar eerder dan normaal kunnen stoppen met werken. Die maatregel loopt volgend jaar af, een verlenging moet nog goedgekeurd worden.
Volgens de bonden zijn er ook in het openbaar vervoer veel mensen met een zwaar beroep. Bijvoorbeeld machinisten, die volgens de vakbond FNV naast de fysieke belasting van het rijden op treinen, ook mentale belasting hebben.
Het zwaartepunt van de staking ligt in de ochtend, omdat zowel de NS als het streekvervoer niet rijdt van 04.00 uur tot 08.00 uur. Alleen het stadsvervoer, waaronder GVB in Amsterdam, HTM in Den Haag en RET in Rotterdam blijft rijden op die tijdstippen.
Meer stakingen
Vakbonden FNV en CNV hadden de stakingen van de tweede week in september al aangekondigd, maar het streekvervoer zou in eerste instantie een dag later het werk neerleggen. Volgens een woordvoerder van FNV is dit verplaatst naar 11 september, omdat het meer impact heeft wanneer er samen met de NS wordt gestaakt.
Op 10 september staat er ook nog een korte werkonderbreking van het stadsvervoer op de planning. Ook andere sectoren, zoals de bouw, leggen in de tweede week van september het werk neer om een signaal af te geven.
De vakbonden willen niet alleen dat de RVU-maatregel wordt verlengd, er is ook kritiek op de hoogte van de uitkering. Zo gingen agenten al in protest, omdat veel van hen met de regeling geld tekort komen aan het einde van de maand.
Vandaag heeft minister Van Hijum van Sociale Zaken bekendgemaakt het verlengen van de RVU-regeling niet direct uit te sluiten en het belang van het onderwerp te zien. GroenLinks-PvdA en de SP dienen vandaag een voorstel in om de regeling te verlengen.
Dat is dus het grootste nadeel van een zware-beroepen-regeling: dat letterlijk iedereen gaat claimen een zwaar beroep te hebben. Ik hoorde mijn collega's er ook al overquote:
Je kan er natuurlijk lacherig over doen, of gewoon een mede arbeider steunen in deze.quote:
Hmmmm ja en nee. Kijk, ik spreek niet voor iedere machinist. Ten eerste moet je het leuk vinden dan is het al minder zwaar. Zwaar kan de onregelmatigheid worden op oudere leeftijd en de kans dat je afgekeurd word op medische gronden worden dan ook zwaarder. Je moet toch steeds door de medische en psychologische keuringen komen die niet zo makkelijk zijn.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 18:28 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Je kan er natuurlijk lacherig over doen, of gewoon een mede arbeider steunen in deze.
Machinist is ontzettend zwaar beroep.
Hoewel niet per se zwaar lijkt me conducteur wel een meer dan ondankbaar beroep in deze tijd.quote:
Het zijn moeilijke discussies. Als je mij vraagt wat is zwaarder, machinist of conducteur dan zeg ik conducteur. En mogelijk zal een conducteur zeggen dat het vak machinist zwaarder is.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 18:44 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Hoewel niet per se zwaar lijkt me conducteur wel een meer dan ondankbaar beroep in deze tijd.
En jij werkt wáár?quote:Op donderdag 22 augustus 2024 18:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is dus het grootste nadeel van een zware-beroepen-regeling: dat letterlijk iedereen gaat claimen een zwaar beroep te hebben. Ik hoorde mijn collega's er ook al over.
In België heeft men wel zo'n lijst kunnen maken, daar staat leraar ook op.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 18:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is dus het grootste nadeel van een zware-beroepen-regeling: dat letterlijk iedereen gaat claimen een zwaar beroep te hebben. Ik hoorde mijn collega's er ook al over.
Hoe heeft men in België kunnen bepalen wat zwaar is of niet. Dat is toch bijna onmogelijk. Gezien het feit dat ieder mens in een ander lichaam zit.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 20:27 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
In België heeft men wel zo'n lijst kunnen maken, daar staat leraar ook op.
https://www.jobat.be/nl/art/heb-jij-een-zwaar-beroepquote:Op donderdag 22 augustus 2024 20:34 schreef Cherni het volgende:
[..]
Hoe heeft men in België kunnen bepalen wat zwaar is of niet. Dat is toch bijna onmogelijk. Gezien het feit dat ieder mens in een ander lichaam zit.
Het zijn vooral de onregelmatige werktijden die slopend zijn.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 20:42 schreef Mortaxx het volgende:
Treintje van A naar B rijden een zwaar beroep. Kom nou
Thx.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 20:39 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
https://www.jobat.be/nl/art/heb-jij-een-zwaar-beroep
En dat je af en toe het bloed van je voorruit moet wissen.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 20:42 schreef Mortaxx het volgende:
Treintje van A naar B rijden een zwaar beroep. Kom nou
Er kan nog wel meer slopend zijn. Maar dat is per persoon verschillend.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 20:45 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Het zijn vooral de onregelmatige werktijden die slopend zijn.
daar worden ze al ruim voor gecompenseerdquote:Op donderdag 22 augustus 2024 20:45 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Het zijn vooral de onregelmatige werktijden die slopend zijn.
ORT bedoel je? Want meer geld maakt je niet minder moe of minder scherp.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 21:03 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
daar worden ze al ruim voor gecompenseerd
als ze die toeslagen opzij zetten kunnen ze eerder stoppen met werken. Maar als je er liever bier en sigaretten van koopt moet je ook niet zeiken laterquote:Op donderdag 22 augustus 2024 21:05 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
ORT bedoel je? Want meer geld maakt je niet minder moe of minder scherp.
Dat lijkt me dan wel echt een zwaar beroep.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 19:06 schreef spectrumanalyser het volgende:
Dat zal dan een dagje zelf trappen worden.
[ afbeelding ]
Wanneer je twee keer per jaar een"springer" ervoor krijgt wel ja.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 20:42 schreef Mortaxx het volgende:
Treintje van A naar B rijden een zwaar beroep. Kom nou
Hoe wil je die toeslagen opzij zetten?quote:Op donderdag 22 augustus 2024 21:06 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
als ze die toeslagen opzij zetten kunnen ze eerder stoppen met werken. Maar als je er liever bier en sigaretten van koopt moet je ook niet zeiken later
Ok knul, jij begrijpt er weinig van.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 21:06 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
als ze die toeslagen opzij zetten kunnen ze eerder stoppen met werken. Maar als je er liever bier en sigaretten van koopt moet je ook niet zeiken later
op de spaarrekeningquote:Op donderdag 22 augustus 2024 21:10 schreef Cherni het volgende:
[..]
Hoe wil je die toeslagen opzij zetten?
Tja, een jonge machinist kan die toeslagen goed gebruiken om zijn gezin te kunnen onderhouden op een normale manier. En als dan de kinderen uit huis zijn lun je het weer goed gebruiken om achterstallig onderhoud te plegen van je huis omdat kinderen nu eenmaal ook iets kosten. Maar zoals altijd ligt het aan bier en sigaretten.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 21:12 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Ok knul, jij begrijpt er weinig van.
Het geworstel met prioriteiten van klanten en tevens een zwalkend onduidelijk beleid van jouw bedrijf is ook moordend inderdaad. Dus je weet nooit precies of je de klant mag uitschelden of niet.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 18:31 schreef Cherni het volgende:
Er is namelijk ook kantoorwerk dat zwaar kan zijn. Dit zal altijd een moeilijke discussie blijven.
Hoe wil je die toeslagen opzij zetten?quote:Op donderdag 22 augustus 2024 21:06 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
als ze die toeslagen opzij zetten kunnen ze eerder stoppen met werken. Maar als je er liever bier en sigaretten van koopt moet je ook niet zeiken later
Natuurlijk als beginnend machinist heb je netto zo ongeveer 2300 euro netto incluis toeslagen. Na 15 jaar zit je aan de top met pak weg 3200 euro netto. Als je daar in deze tijd nog van kan sparen als je een gezin moet onderhouden kan dat prima. Maar omdat je totaal geen recht hebt op subsidies is dat net genoeg om zo nu en dan ook wat plezier te mogen hebben.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 21:12 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
op de spaarrekening
Zelfde verhaal als met al die werklui die in de vakantie en in de weekenden zwart bijklussen. De inkomsten verbrassen ze en dan op hun 50e wel klagen dat ze versleten zijn. Want het is zo'n zwaar beroep!
Nou, mijn vak heeft zeker zijn zware kanten (en dat is niet het geluidsniveau), maar in de pensioendiscussie over zware beroepen hoort het vak van leraar toch echt niet thuis. Maar zoals gezegd: de term 'zwaar beroep' is op zichzelf al een recept voor ellende.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 21:21 schreef YoopY het volgende:
[..]
Dus de hele dag krijsende pubers ofzo? 😂 Ja zo kan je idd alles als zwaar bestempelen
@Bartquote:Op donderdag 22 augustus 2024 21:15 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het geworstel met prioriteiten van klanten en tevens een zwalkend onduidelijk beleid van jouw bedrijf is ook moordend inderdaad. Dus je weet nooit precies of je de klant mag uitschelden of niet.![]()
Ik denk dat het onduidelijke of gewoon geen beleid wat de kantoorwerker wel en niet mag de veroudering van de kantoorwerker versneld en het werk vaak ontzettend zwaar maakt. Een blok aan het been.
Ook de lijnen van communicatie zijn niet duidelijk. Lichamelijk te doen maar geestelijk loodzwaar.
Die linkse heeft zeer goede Titten.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 19:06 schreef spectrumanalyser het volgende:
Dat zal dan een dagje zelf trappen worden.
[ afbeelding ]
Op een gegeven moment moet het gewoon klaar zijn. Maar het bedrijf vraagt mensen van 64 om s.v.p. te blijven.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 21:24 schreef Cherni het volgende:
[..]
@:Bart
Ik heb in de engineering gewerkt en weet er alles van. En mijn ex collega's in die branche waar ik nu nog contact mee heb zitten er ook doorheen. Daarom ook dat ik iemand anders zijn werk nooit zal beoordelen of dat nu zwaar is of niet.
De bouw zou ook acties ondernemen volgens het verhaal.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 21:28 schreef livelink het volgende:
Het is echt een stomme zet geweest van de vakbonden om voor deze actie voor de zoveelste keer ervoor kiezen om het ov plat te leggen. Want in plaats van aandacht voor de gerechtvaardigde actie tegen het stoppen van de rvu hebben ze nu een discussie gecreeërd wat zware beroepen zijn of niet.
Als ze voor acties in de bouw hadden gekozen was dat heel anders opgepakt.
Klopt, maar voor het effect beginnen ze weer met het OV platleggen. Het is zo makkelijk en altijd hetzelfde. Ik denk trouwens dat het ze tegen gaat vallen. Kan me zo voorstellen dat de stakingsbereidheid niet zo groot zal zijn.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 21:34 schreef Cherni het volgende:
[..]
De bouw zou ook acties ondernemen volgens het verhaal.
Ik ben helaas afgelopen jaar afgekeurd(ga ik verder niet op in). Dat heeft niets met het OV te maken. In iedere andere branche zou dat ook het geval zijn geweest. Ik mis het rijden van treinen enorm. Ik heb het nooit gevoeld alszijnde een last in die mate dat ik verder niets heb kunnen doen wat ik graag wilde. Het missen van de chaos, de maatschappij, reizigers etc. was toch een geweldige tijd ondanks de zo nu en dan bizarre momenten. En ik zou nu abrupt een trein gaan rijden als bijsturing mij nu zou benaderen.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 21:29 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Op een gegeven moment moet het gewoon klaar zijn. Maar het bedrijf vraagt mensen van 64 om s.v.p. te blijven.Tegen zeer goede voorwaarden. Het personeelsgebrek. Ik ben nog geen 64 en moet door tot 67 maar hoop wel dat het dan een beetje klaar is en dat ik dan eens iets nuttigs kan gaan doen met het leven wat er nog over is.
Ik las in een ander topic (van Tong) dat men kanker krijgt voortijdig en dan wordt het helemaal precair. Dan heb je in principe nooit iets echt leuks gedaan. Enkel andermans prioriteiten proberen te beheersen.
En dan is het leven zo Pfoeiiiii.... voorbij.
Ja dan ben je opeens 60 en je denkt ik had veel eerder.... En dan is het in principe te laat in de zin dat je geen fut en geen puf meer hebt om iets nieuws te gaan doen. Men (ik) zit ook vaak in een gouden kooi qua beloning.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 21:47 schreef Cherni het volgende:
Een switch maken als je de 60 bent gepasseerd word al een stuk moeilijker.
Werken hoeft geen last te xijn als je dat kunt doen wat je graag wil. Dan is werk al een stuk minder zwaar. Ik praat ook zelden over mij in die zin dat anderen het dan ook maar niet zwaar moeten vinden. Het beroep machinist kan zwaar zijn. Ik ken bijvoorbeeld een machinist die 11 aanrijdingen had gehad. Bij de twaafde brak hij compleet. Die liep tegen de 60. Die kon geen meter meer een trein rijden. Zo zijn er tal van voorbeelden waarom het zwaar kan worden. Ben je jong is een switch makkelijker te maken.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 22:01 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ja dan ben je opeens 60 en je denkt ik had veel eerder.... En dan is het in principe te laat in de zin dat je geen fut en geen puf meer hebt om iets nieuws te gaan doen. Men (ik) zit ook vaak in een gouden kooi qua beloning.
Ik ben gevraagd bij de belastingdienst in de ICT voor de legacy computersystemen maar het boeit me allemaal niet zoveel meer. Als er wat vooruit kijkend inzicht was geweest dan was dat reeds lang vervangen. Maar dat is er nooit. Ook alle anderen zitten hun tijd uit en doen hun ding.
Ook als je 60+ bent dan boeit geld niet meer omdat je toch geen idee hebt wat ermee te doen. Camper kopen en met vroegpensioen gaan. Maar dat trekt ook niet echt. We staan echt aan de rand van een tijdperk. Als de boomers allemaal dood zijn dan komen er pas weer kansen voor de jeugd. Wat heel mooi is.
Als je het tijdperk zo'n beetje overziet dan is het duidelijk dat onze generatie een zeer zwaar voorschot op de toekomst heeft genomen ten koste van onze kinderen en hun kinderen. Die gaan echt een zware tijd van crisis tegemoet.
Gek genoeg heb ik dat niet. In mijn vrije tijd op zo nu en dan fok na ben ik.er niet mee bezig. Dat is inderdaad heel apart. Een echte hobbyist zal in theorie meer weten dan ik.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 22:18 schreef damsco het volgende:
Als ekte treinautist kan ik dit beamen.
Ik weet het niet. Personeel die er net buiten zouden vallen als die regeling komt te vervallen zullen op hun achterste poten gaan staan. Zelfs zij die de 40 zijn gepasseerd hebben zoiets dat die regeling ook voor hun moet blijven gelden. Ook die beginnen al meer na te denken over hun pensioen etc. Die hebben ook zoiets eenmaal afgeschaft komt het niet meer terug.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 21:36 schreef livelink het volgende:
[..]
Klopt, maar voor het effect beginnen ze weer met het OV platleggen. Het is zo makkelijk en altijd hetzelfde. Ik denk trouwens dat het ze tegen gaat vallen. Kan me zo voorstellen dat de stakingsbereidheid niet zo groot zal zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |