En gelijk hebben ze. In heel veel sectoren is vergeten wat een vakbond precies voor mekaar kan krijgen.quote:Streekvervoer en NS gaan samen staken om behoud van zwaarwerkregeling
Mensen die op 11 september met het openbaar vervoer willen reizen kunnen te maken krijgen met nog meer overlast. Er waren voor die dag al stakingen van NS aangekondigd, maar het streekvervoer gaat nu ook het werk neerleggen. De vakbonden eisen meer plannen van het kabinet rondom zware beroepen.
Het gaat om de zogeheten RVU-regeling, waarin onder meer staat dat mensen met een zwaar beroep drie jaar eerder dan normaal kunnen stoppen met werken. Die maatregel loopt volgend jaar af, een verlenging moet nog goedgekeurd worden.
Volgens de bonden zijn er ook in het openbaar vervoer veel mensen met een zwaar beroep. Bijvoorbeeld machinisten, die volgens de vakbond FNV naast de fysieke belasting van het rijden op treinen, ook mentale belasting hebben.
Het zwaartepunt van de staking ligt in de ochtend, omdat zowel de NS als het streekvervoer niet rijdt van 04.00 uur tot 08.00 uur. Alleen het stadsvervoer, waaronder GVB in Amsterdam, HTM in Den Haag en RET in Rotterdam blijft rijden op die tijdstippen.
Meer stakingen
Vakbonden FNV en CNV hadden de stakingen van de tweede week in september al aangekondigd, maar het streekvervoer zou in eerste instantie een dag later het werk neerleggen. Volgens een woordvoerder van FNV is dit verplaatst naar 11 september, omdat het meer impact heeft wanneer er samen met de NS wordt gestaakt.
Op 10 september staat er ook nog een korte werkonderbreking van het stadsvervoer op de planning. Ook andere sectoren, zoals de bouw, leggen in de tweede week van september het werk neer om een signaal af te geven.
De vakbonden willen niet alleen dat de RVU-maatregel wordt verlengd, er is ook kritiek op de hoogte van de uitkering. Zo gingen agenten al in protest, omdat veel van hen met de regeling geld tekort komen aan het einde van de maand.
Vandaag heeft minister Van Hijum van Sociale Zaken bekendgemaakt het verlengen van de RVU-regeling niet direct uit te sluiten en het belang van het onderwerp te zien. GroenLinks-PvdA en de SP dienen vandaag een voorstel in om de regeling te verlengen.
Dat is dus het grootste nadeel van een zware-beroepen-regeling: dat letterlijk iedereen gaat claimen een zwaar beroep te hebben. Ik hoorde mijn collega's er ook al overquote:
Je kan er natuurlijk lacherig over doen, of gewoon een mede arbeider steunen in deze.quote:
Hmmmm ja en nee. Kijk, ik spreek niet voor iedere machinist. Ten eerste moet je het leuk vinden dan is het al minder zwaar. Zwaar kan de onregelmatigheid worden op oudere leeftijd en de kans dat je afgekeurd word op medische gronden worden dan ook zwaarder. Je moet toch steeds door de medische en psychologische keuringen komen die niet zo makkelijk zijn.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 18:28 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Je kan er natuurlijk lacherig over doen, of gewoon een mede arbeider steunen in deze.
Machinist is ontzettend zwaar beroep.
Hoewel niet per se zwaar lijkt me conducteur wel een meer dan ondankbaar beroep in deze tijd.quote:
Het zijn moeilijke discussies. Als je mij vraagt wat is zwaarder, machinist of conducteur dan zeg ik conducteur. En mogelijk zal een conducteur zeggen dat het vak machinist zwaarder is.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 18:44 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Hoewel niet per se zwaar lijkt me conducteur wel een meer dan ondankbaar beroep in deze tijd.
En jij werkt wáár?quote:Op donderdag 22 augustus 2024 18:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is dus het grootste nadeel van een zware-beroepen-regeling: dat letterlijk iedereen gaat claimen een zwaar beroep te hebben. Ik hoorde mijn collega's er ook al over.
In België heeft men wel zo'n lijst kunnen maken, daar staat leraar ook op.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 18:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is dus het grootste nadeel van een zware-beroepen-regeling: dat letterlijk iedereen gaat claimen een zwaar beroep te hebben. Ik hoorde mijn collega's er ook al over.
Hoe heeft men in België kunnen bepalen wat zwaar is of niet. Dat is toch bijna onmogelijk. Gezien het feit dat ieder mens in een ander lichaam zit.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 20:27 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
In België heeft men wel zo'n lijst kunnen maken, daar staat leraar ook op.
https://www.jobat.be/nl/art/heb-jij-een-zwaar-beroepquote:Op donderdag 22 augustus 2024 20:34 schreef Cherni het volgende:
[..]
Hoe heeft men in België kunnen bepalen wat zwaar is of niet. Dat is toch bijna onmogelijk. Gezien het feit dat ieder mens in een ander lichaam zit.
Het zijn vooral de onregelmatige werktijden die slopend zijn.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 20:42 schreef Mortaxx het volgende:
Treintje van A naar B rijden een zwaar beroep. Kom nou
Thx.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 20:39 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
https://www.jobat.be/nl/art/heb-jij-een-zwaar-beroep
En dat je af en toe het bloed van je voorruit moet wissen.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 20:42 schreef Mortaxx het volgende:
Treintje van A naar B rijden een zwaar beroep. Kom nou
Er kan nog wel meer slopend zijn. Maar dat is per persoon verschillend.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 20:45 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Het zijn vooral de onregelmatige werktijden die slopend zijn.
daar worden ze al ruim voor gecompenseerdquote:Op donderdag 22 augustus 2024 20:45 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Het zijn vooral de onregelmatige werktijden die slopend zijn.
ORT bedoel je? Want meer geld maakt je niet minder moe of minder scherp.quote:Op donderdag 22 augustus 2024 21:03 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
daar worden ze al ruim voor gecompenseerd
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |