abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214769570
Bron:

https://www.energievergel(...)euro-per-nederlander

Bij een normaal gezin (2 volwassenen, 2 kinderen) heb je het dan over ¤ 133 per maand. Uiteraard gaan heel veel mensen hiervoor gecompenseerd moeten worden, waardoor een normaal middenklasse gezin al snel ¤ 250 per maand op mag gaan hoesten (bij ongeveer de helft van Nederland is de rek er immers wel uit/wil de politiek de koopkracht op peil houden no matter what).

Of het gaat via de begroting, waardoor de rekening op een andere manier bij de middenklasse gaat komen (en natuurlijk ook de gegoeden, maar die merken dat een stuk minder).

Mij lijkt dat met alle andere problemen die er zijn de hoge ambities op dit vlak feitelijk onbetaalbaar zijn en dat we af moeten van het idee dat we voorop moeten lopen op de rest van de wereld. Een deel van deze kosten zijn sowieso onontkoombaar (investering in elektriciteitsnetwerken bv), dus het gaat al pijn genoeg doen.

Benieuwd hoe anderen dit zien: moet Nederland/Europa voorloper zijn, of gewoon meehobbelen met de rest van de wereld?
pi_214769577
Als we daarmee de aarde redde dan is het een koopje.
  Moderator woensdag 21 augustus 2024 @ 17:21:16 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_214769602
Ja, natuurlijk. Nederland zal wel even 'het klimaat' gaan redden. Flikker toch op.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_214769615
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 17:17 schreef Nober het volgende:
Als we daarmee de aarde redde dan is het een koopje.
Ook als Nederland morgen geen CO2 meer uitstoot heeft dat geen enkel (significant) effect op mondiaal niveau.

Het is geen lokaal probleem immers.

(En de aarde vindt ieder klimaat prima, die kan wel tegen een stootje)
  Moderator woensdag 21 augustus 2024 @ 17:34:06 #5
16180 crew  CoolGuy
pi_214769704
quote:
1s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 17:22 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Ook als Nederland morgen geen CO2 meer uitstoot heeft dat geen enkel (significant) effect op mondiaal niveau.

Het is geen lokaal probleem immers.

(En de aarde vindt ieder klimaat prima, die kan wel tegen een stootje)
Natuurlijk. De aarde heeft er 0 moeite mee. Het zijn de mensen die dan sterven,.
  Moderator woensdag 21 augustus 2024 @ 17:39:04 #6
16180 crew  CoolGuy
pi_214769760
pi_214769845
Elke investering kost geld, maar dit haal je er op termijn dubbel en dwars uit, gewoon doorgaan dus. De deltawerken kostte ook geld, zou wat zijn als ze toen zoiets hadden "ja dit kost ons teveel hoor, ik wil wel 3x op vakantie dit jaar."
  Moderator woensdag 21 augustus 2024 @ 17:50:39 #8
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_214769863
400 lijkt me te behappen

Zal het klimaat niet redden maar je bent dan op een gegeven moment wel af van die afhankelijkheid van allerlei kutlanden
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_214769947
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 17:34 schreef CoolGuy het volgende:

[..]
Natuurlijk. De aarde heeft er 0 moeite mee. Het zijn de mensen die dan sterven,.
Ook dat laatste valt erg mee. Eerder integendeel. Ja, meer hittedoden. Maar daar staat een veelvoud aan minder koudedoden tegenover. In ieder geval op dit moment.
pi_214769960
quote:
1s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 17:48 schreef Frikandelmetmosterd het volgende:
Elke investering kost geld, maar dit haal je er op termijn dubbel en dwars uit, gewoon doorgaan dus. De deltawerken kostte ook geld, zou wat zijn als ze toen zoiets hadden "ja dit kost ons teveel hoor, ik wil wel 3x op vakantie dit jaar."
Dit haal je er dus helemaal niet dubbel en dwars uit. Want je investeert lokaal, maar de invloed is mondiaal. En de mondiale invloed van Nederland is niet significant.
pi_214769967
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 17:50 schreef sp3c het volgende:
400 lijkt me te behappen

Zal het klimaat niet redden maar je bent dan op een gegeven moment wel af van die afhankelijkheid van allerlei kutlanden
Dat kan ook bereikt worden op een zinnig tempo.
pi_214770057
Tja.
Het alternatief is ca 60 miljoen euro per dag aan ruwe olie blijven importeren. Dat is ¤1200 per Nederlander per jaar. Die import zal drastisch minderen als de energietransitie momentum krijgt. Dan is 400 euro nu investeren in voornamelijk eenmalige uitgaven toch een schijntje?

Oh ja, bovenop die ¤1200 voor import van ruwe olie per Nederlander komt nu ook nog ¤600 per Nederlander aan aardgas import.

Maar ja, die ¤1800 per Nederlander waarmee we voornamelijk discutabele regimes in het buitenland spekken om het vervolgens in de fik te steken en de ongezonde walmen lekker in te ademen is natuurlijk véél beter dan ¤400 om onze luchtkwaliteit verbeteren en afhankelijk van het buitenland te verminderen.
  Moderator woensdag 21 augustus 2024 @ 18:12:03 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_214770112
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 18:00 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat kan ook bereikt worden op een zinnig tempo.
het kan ook nog sneller bereikt worden lijkt me maar daar hebben we het nu niet over

TT zegt 400 euro ... dan denk ik ... ok, is het me waard
pi_214770113
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 17:59 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dit haal je er dus helemaal niet dubbel en dwars uit. Want je investeert lokaal, maar de invloed is mondiaal. En de mondiale invloed van Nederland is niet significant.
Nu investeren om de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen in de toekomst drastisch te verminderen haal je er niet dubbel en dwars uit? Ik ga het hier niet allemaal zitten uitrekenen, maar dit klinkt mij op z'n minst als onaannemelijk in de oren.
pi_214770299
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 18:06 schreef Ivo1985 het volgende:
Tja.
Het alternatief is ca 60 miljoen euro per dag aan ruwe olie blijven importeren. Dat is ¤1200 per Nederlander per jaar. Die import zal drastisch minderen als de energietransitie momentum krijgt. Dan is 400 euro nu investeren in voornamelijk eenmalige uitgaven toch een schijntje?

Oh ja, bovenop die ¤1200 voor import van ruwe olie per Nederlander komt nu ook nog ¤600 per Nederlander aan aardgas import.

Maar ja, die ¤1800 per Nederlander waarmee we voornamelijk discutabele regimes in het buitenland spekken om het vervolgens in de fik te steken en de ongezonde walmen lekker in te ademen is natuurlijk véél beter dan ¤400 om onze luchtkwaliteit verbeteren en afhankelijk van het buitenland te verminderen.
Dit komt niet in plaats daarvan, maar er bovenop.

Uitfaseren van fossiel gebeurt al lang. Maar dat is allemaal niet zo snel te regelen.

Met alle respect, maar waarom denk je dat er serieuze partijen zijn die afhaken bij windmolenprojecten?
pi_214770318
quote:
88s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 18:12 schreef sp3c het volgende:

[..]
het kan ook nog sneller bereikt worden lijkt me maar daar hebben we het nu niet over

TT zegt 400 euro ... dan denk ik ... ok, is het me waard
Dat kan natuurlijk. Punt is dat als jij het kan betalen je ook mee moet betalen aan de kosten voor de mensen die het niet kunnen betalen.
pi_214770328
Koopje! Hoe gaat dit topic verder voor je TS?
pi_214770338
De staat ziet de auto als een melkkoe, dat blijft, we betalen straks alleen 400 meer.
Kom met een uitvinding dat water in energie omzet en XR wordt ingezet omdat NL hierdoor in een woestijn verandert.
God was in Christ, reconciling the world unto himself, not imputing their trespasses unto them;
  Moderator woensdag 21 augustus 2024 @ 18:39:19 #19
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_214770349
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 18:35 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dat kan natuurlijk. Punt is dat als jij het kan betalen je ook mee moet betalen aan de kosten voor de mensen die het niet kunnen betalen.
Ja en mensen die meer kunnen betalen moeten er meer voor betalen dan mij

Dat is een beetje hoe dit land werkt, daar heb ik wel vrede mee
pi_214770372
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 17:21 schreef CoolGuy het volgende:
Ja, natuurlijk. Nederland zal wel even 'het klimaat' gaan redden. Flikker toch op.
Stikstofuitstoot moet nòg verder omlaag dan al gepland
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_214770374
quote:
1s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 18:12 schreef Frikandelmetmosterd het volgende:

[..]
Nu investeren om de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen in de toekomst drastisch te verminderen haal je er niet dubbel en dwars uit? Ik ga het hier niet allemaal zitten uitrekenen, maar dit klinkt mij op z'n minst als onaannemelijk in de oren.
Die afhankelijkheid blijft nog wel even hoor. Niet voor niets zijn we gestopt met het verplichten van de hybride ketel. De wijken gasloos maken blijkt met de proefwijken ineens een stuk lastiger. Ga voor de grap eens zoeken hoe Eindhoven daar de mist mee in is gegaan.

Tel daarbij op dat gasloos maken van woningen die ouder zijn verschrikkelijk veel kost. Dat komt weer bovenop dit bedrag. Niet iedere woningeigenaar heeft een tonnetje op de bank staan daarvoor. En dat is wel lullig als je in een huis woont waar je dat bedrag in moet steken.

Voor mensen zoals ik is het makkelijk. Ik heb de elektrische auto al, de zonnepanelen om het huis te draaien, elektrisch te verwarmen en mijn auto te laden. Ik ben absoluut voor de energietransitie. Maar het idee dat Nederland een gidsland moet zijn is onder de streep niets anders dan extra geld uitgeven zodat sommige politici zich op de borst kunnen kloppen waar het klimaat zich geen snars anders van gaat ontwikkelen.

Het is, kortom, weggegooid geld. Deels dan, de infrastructuur en dat soort zaken, daar ontkomen we niet aan. Maar die windmolenparken (die straks weer veel meer blijken te kosten en waarmee de leveringszekerheid op achteruit gaat), dat gaat een doffe ellende worden, zeker als de waterstoflobby haar zin krijgt.
pi_214770379
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 18:36 schreef Sephael het volgende:
Koopje! Hoe gaat dit topic verder voor je TS?
Prima. Er is inhoudelijke discussie.
pi_214770526
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 17:21 schreef CoolGuy het volgende:
Een beter milieu begint bij jezelf
  Moderator woensdag 21 augustus 2024 @ 19:02:33 #24
16180 crew  CoolGuy
pi_214770534
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 19:01 schreef Mulle het volgende:

[..]
Een beter milieu begint bij jezelf
Das prima, dan begin maar alvast.
pi_214770611
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 18:33 schreef VEM2012 het volgende:

[..]
Dit komt niet in plaats daarvan, maar er bovenop.

Uitfaseren van fossiel gebeurt al lang. Maar dat is allemaal niet zo snel te regelen.

Met alle respect, maar waarom denk je dat er serieuze partijen zijn die afhaken bij windmolenprojecten?
Tijdelijk komt het er bovenop ja.
Tegelijkertijd bouwen de fossiele uitgaven af en uiteindelijk zijn we ook wel een keer klaar met de duurzame investeringen.

Hoe sneller we hier doorheen gaan, hoe voordeliger het over een periode van zeg 50 jaar is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')