abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:07:13 #1
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_214760746
Vroeger had ik een abonnement op Computer Idee, later ook op Tips&Trucs.

Hoe is het veld tegenwoordig? Ik zoek toffe tijdschriften om mezelf op te abonneren. Het mag zowel in NL als EN zijn.

Tips? :)
MNy paws caiuse aaS ;lotr of typo'zx 🦊
pi_214761103
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 13:07 schreef MisterFox het volgende:
Hoe is het veld tegenwoordig?
Geheel verlaten.

Er is geen enkele markt voor enigszins diepgravende computer-informatie en -nieuws in gedrukte vorm, enkel online.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_214761312
Matig vind ik, althans als je kijkt naar losse nummers.

De tijdschriften zijn een stuk dunner geworden en tegelijk betaal je er een tientje voor. Op zich niet onlogisch, meestal vind je op het internet precies dezelfde info dus gaan lezersaantallen omlaag.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_214761580
Voor retro computers vind ik het wel leuk, oude computertijdschriften. Heb wel een aardige collectie liggen van eind 80's tot begin 00's.

Maar heden ten dage vind je alles wel op het internet...
pi_214761601
Zo'n tijdschrift waar je dan een diskette bij kreeg met allemaal toffe gwbasic programma's. O+ (8>
pi_214761603
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 15:12 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voor retro computers vind ik het wel leuk, oude computertijdschriften. Heb wel een aardige collectie liggen van eind 80's tot begin 00's.

Maar heden ten dage vind je alles wel op het internet...
Hier exact hetzelfde. Van Byte tot aan Compute! van eind jaren 70 tot eind jaren 80. Heerlijke bladen waren dat. En die bladen kun je heerlijk botvieren op een ruime keuze aan goedwerkende emulators. Nu is er niets meer aan, omdat er maar één standaard is: Windows. En dat staat inderdaad allemaal op internet.
pi_214761613
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 15:16 schreef Farenji het volgende:
Zo'n tijdschrift waar je dan een diskette bij kreeg met allemaal toffe gwbasic programma's. O+ (8>
En Hobbyscoop op de radio met elke week een Basic-programma over de FM-band. _O_
Dat waren tijden.
pi_214761628
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 15:16 schreef Farenji het volgende:
Ik moet nog steeds 181 PC Active cd-roms van tussen 1993 en 2005 naar Archive.org uploaden.

Heb ze allemaal omgezet naar ISO dus dat kan ook zo in een emulator aangemount worden.
De collectie met de eerdere PC Active diskettes zit er ook bij (die stond sowieso op 1 van de latere cd-roms, een projectje van Henk van de Kamer).
pi_214761641
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 15:17 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
En Hobbyscoop op de radio met elke week een Basic-programma over de FM-band. _O_
Dat waren tijden.
Oh ja, wel herkenbaar. Jammer genoeg had ik geen Hobyscoop software voor de MSX, het zal er vast geweest zijn maar zonder internet kwam je niet zo makkelijk aan dat soort dingen.
pi_214761703
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 15:21 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Oh ja, wel herkenbaar. Jammer genoeg had ik geen Hobyscoop software voor de MSX, het zal er vast geweest zijn maar zonder internet kwam je niet zo makkelijk aan dat soort dingen.
In de jaren 80 was er nog geen internet, ik nam met een cassettebandje het programma op van de radio en dan kon je hem inlezen in de Commodore 64. Ik herinner me nog de komst van MSX, Het was de eerste poging om tot een uniforme basis te komen voor de huiscomputer. Het idee was goed, maar het sloeg niet echt aan, mede door de enorme populariteit van de Commodore en Spectrum, dat waren de twee die de dienst uitmaakten in Nederland en dat waren ook echt twee kampen die tegenover elkaar stonden, te vergelijken met kampen als Volvo- en Saabliefhebbers. Tja, als je dat hebt, dan krijg je alleen MSX bij nieuwkomers. Omdat alles een beetje in de nerdachtige pioniersfeer hing, gaf dat echt cachet aan de hobby. Nu zijn computers meer voor internet- en bankier-activiteiten thuis. Dat oude is helemaal verdwenen.
  woensdag 21 augustus 2024 @ 00:06:16 #11
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_214765138
IEEE heeft nog een fysiek magazine volgens mij
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  woensdag 21 augustus 2024 @ 00:27:40 #12
472044 Ghost_Buster
I aint 'fraid of no ghost
pi_214765217
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 15:27 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
In de jaren 80 was er nog geen internet, ik nam met een cassettebandje het programma op van de radio en dan kon je hem inlezen in de Commodore 64. Ik herinner me nog de komst van MSX, Het was de eerste poging om tot een uniforme basis te komen voor de huiscomputer. Het idee was goed, maar het sloeg niet echt aan, mede door de enorme populariteit van de Commodore en Spectrum, dat waren de twee die de dienst uitmaakten in Nederland en dat waren ook echt twee kampen die tegenover elkaar stonden, te vergelijken met kampen als Volvo- en Saabliefhebbers. Tja, als je dat hebt, dan krijg je alleen MSX bij nieuwkomers. Omdat alles een beetje in de nerdachtige pioniersfeer hing, gaf dat echt cachet aan de hobby. Nu zijn computers meer voor internet- en bankier-activiteiten thuis. Dat oude is helemaal verdwenen.
Commodore en Spectrum inderdaad. Ik heb beide gehad. Eerst de Spectrum, daarna de C64. Ik vond het toendertijd een pracht van een upgrade! :Y
Na de C64 kwam de Amiga, dat was pas echt een toverdoos met onbegrensde mogelijkheden. Heerlijke tijden! O+ :s)
  woensdag 21 augustus 2024 @ 09:05:53 #13
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_214766092
Waar zou men nog eigenlijk over moeten schrijven tegenwoordig?

Alles is zo gestandaardiseerd, alles is zo volautomatisch dat je weinig meer kan doen, weinig unieke software meer.
  woensdag 21 augustus 2024 @ 09:16:03 #14
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_214766154
quote:

[..]
In de jaren 80 was er nog geen internet, ik nam met een cassettebandje het programma op van de radio en dan kon je hem inlezen in de Commodore 64.
Ja, dit herinner ik me ook nog zo goed!
Van computertijdschriften weet ik niks, ts, sorry. Mijn vader heeft lang een abo op de Computer Totaal gehad, maar ik geloof niet dat hij het ooit las, en ik ook niet.
  woensdag 21 augustus 2024 @ 09:31:28 #15
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_214766245
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 15:17 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Dat waren tijden.
Wow, da's pas écht voor mijn tijd :D

Deed ruis/storing geen schade veroorzaken?
pi_214766340
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 09:31 schreef MisterFox het volgende:

[..]

Ruis en storing kon zeker zorgen dat een stuk van je programma niet over kwam.
Maar de bitrate was wel dermate laag dat er wat tolerantie was.
En anders toch maar een briefkaart naar de NOS om de cassette te bestellen.

https://hobbyscoop.nl/the-history-of-basicode/
pi_214766561
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 00:27 schreef Ghost_Buster het volgende:

[..]
Commodore en Spectrum inderdaad. Ik heb beide gehad. Eerst de Spectrum, daarna de C64. Ik vond het toendertijd een pracht van een upgrade! :Y
Na de C64 kwam de Amiga, dat was pas echt een toverdoos met onbegrensde mogelijkheden. Heerlijke tijden! O+ :s)
Ik was compleet verslaafd aan de C64. Ik kende assembler, het hele geheugen en ik heb eindeloos in BASIC geprogrammeerd met floppy's. Heerlijk! En dat terwijl ik eigenlijk eerst een IBM PC wilde kopen. Maar op het werk had iedereen een C64 (ik was mainframeprogrammeur met Cobol en zo) en die PC was toch best prijzig, dus kocht ik met een beetje tegenzin de C64 in 1983. Op het werk wisselden we gekraakte spelletjes uit op floppy's en bandjes. We hadden een gezamenlijk abonnement op Comupte!'s Gazette. Ik denk er nog vaak aan terug, aan die tijden.
pi_214766570
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 09:31 schreef MisterFox het volgende:

[..]

Nee, werkte perfect. Je kocht eerst een pakket, dat was een boek en leesprogramma's voor alle computers en elke week zonden ze aan het einde van Hobbyscoop een basic-programma uit (trrrrtteeepieppiep ttrrrrrr pippp :) ) en het las altijd perfect in. Je had echt gemeenschapsgevoel, dat is er niet meer.
  woensdag 21 augustus 2024 @ 11:06:56 #19
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_214766815
The 1981 IBM PC and Commodore 64 are two iconic computers that revolutionized the industry in different ways. Here's a brief comparison:

IBM PC (1981)

Architecture: x86-based, 16-bit processor ( Intel 8088)

Memory: Up to 512 KB RAM (initially 16 KB and 64 KB options)

Storage: Floppy disk drives (2.8 inch, 160 KB capacity)

Operating System: PC DOS 1.0 (developed by Microsoft)

Graphics: Monochrome text display (CGA), no graphics capabilities

Sound: Beep or bell sound only

Price: Around $1,500 (approximately $4,800 in today's money)

The IBM PC was designed for business use and was the first widely accepted personal computer. Its x86 architecture became the standard for PCs, and its compatibility with a wide range of software applications made it a popular choice.

Commodore 64 (1982)

Architecture: 8-bit processor ( MOS Technology 6510)

Memory: 64 KB RAM (fixed amount)

Storage: Cassette tape or floppy disk drives (1541, 180 KB capacity)

Operating System: Commodore KERNAL and BASIC V2.0

Graphics: Color graphics (640x200 pixels) with high-resolution capabilities

Sound: Built-in SID chip with three channels of audio (famous for its unique sound)

Price: Around $595 (approximately $1,700 in today's money)

The Commodore 64 was designed as a home computer and was one of the best-selling single computer models of all time. Its color graphics and built-in sound capabilities made it popular among gamers and hobbyists.

Key differences:

Processor architecture: IBM PC used x86, while Commodore 64 used MOS Technology 6510.

Memory: IBM PC had expandable RAM, while Commodore 64 had fixed 64 KB RAM.

Storage: IBM PC used floppy disks, while Commodore 64 initially used cassette tapes and later introduced the 1541 floppy drive.

Graphics and sound: IBM PC had monochrome text display only, while Commodore 64 had color graphics and built-in sound capabilities.

These differences reflect the different design goals and target markets for each computer. The IBM PC was focused on business use and compatibility with a wide range of software, while the Commodore 64 was designed as a home computer for gaming and hobbyist use.
  Moderator woensdag 21 augustus 2024 @ 11:24:11 #20
9859 crew  Karina
Woman
pi_214766944
Vroeger kocht ik er nog weleens eentje, je had van die Amerikaanse waar je cd's of zo bij kreeg. Tegenwoordig niet meer: ze zijn hartstikke duur geworden ook en superveel reclames. Geen idee eigenlijk welke nog een beetje leuk zijn. Computeridee vond ik ook altijd wel aardig, weet niet of die nog bestaat.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  woensdag 21 augustus 2024 @ 12:02:36 #21
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_214767173
quote:
99s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 11:24 schreef Karina het volgende:
Vroeger kocht ik er nog weleens eentje, je had van die Amerikaanse waar je cd's of zo bij kreeg. Tegenwoordig niet meer: ze zijn hartstikke duur geworden ook en superveel reclames. Geen idee eigenlijk welke nog een beetje leuk zijn. Computeridee vond ik ook altijd wel aardig, weet niet of die nog bestaat.
Het bld zelf nog wel, de website en het forum zijn uit de lucht...
pi_214767319
quote:
99s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 11:24 schreef Karina het volgende:
Die bestaat nog. Heb een keer gekocht, maar ik had er niet zoveel aan. Ik ben veel verder dan dat niveau.
pi_214767362
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 11:06 schreef MisterFox het volgende:
The 1981 IBM PC and Commodore 64 are two iconic computers that revolutionized the industry in different ways. Here's a brief comparison:

IBM PC (1981)

Architecture: x86-based, 16-bit processor ( Intel 8088)

Memory: Up to 512 KB RAM (initially 16 KB and 64 KB options)

Storage: Floppy disk drives (2.8 inch, 160 KB capacity)

Operating System: PC DOS 1.0 (developed by Microsoft)

Graphics: Monochrome text display (CGA), no graphics capabilities

Sound: Beep or bell sound only

Price: Around $1,500 (approximately $4,800 in today's money)

The IBM PC was designed for business use and was the first widely accepted personal computer. Its x86 architecture became the standard for PCs, and its compatibility with a wide range of software applications made it a popular choice.

Commodore 64 (1982)

Architecture: 8-bit processor ( MOS Technology 6510)

Memory: 64 KB RAM (fixed amount)

Storage: Cassette tape or floppy disk drives (1541, 180 KB capacity)

Operating System: Commodore KERNAL and BASIC V2.0

Graphics: Color graphics (640x200 pixels) with high-resolution capabilities

Sound: Built-in SID chip with three channels of audio (famous for its unique sound)

Price: Around $595 (approximately $1,700 in today's money)

The Commodore 64 was designed as a home computer and was one of the best-selling single computer models of all time. Its color graphics and built-in sound capabilities made it popular among gamers and hobbyists.

Key differences:

Processor architecture: IBM PC used x86, while Commodore 64 used MOS Technology 6510.

Memory: IBM PC had expandable RAM, while Commodore 64 had fixed 64 KB RAM.

Storage: IBM PC used floppy disks, while Commodore 64 initially used cassette tapes and later introduced the 1541 floppy drive.

Graphics and sound: IBM PC had monochrome text display only, while Commodore 64 had color graphics and built-in sound capabilities.

These differences reflect the different design goals and target markets for each computer. The IBM PC was focused on business use and compatibility with a wide range of software, while the Commodore 64 was designed as a home computer for gaming and hobbyist use.
Ja, bekend verhaal. Ik had informatica als vak op school, als één van de eerste in die tijd. Het was voor het eerst dat ik een computer zag en het was liefde op het eerste gezicht. Daarna ben ik doorgestoomd naar de mainframe-programmeursschool. Mijn voornemen was om dingen als boekhouding, platen- en boekenverzamelingen te automatiseren thuis en de IBM PC leek nog het meest op de schoolcomputer (Exidy) . Maar achteraf ben ik zo blij dat ik de C64 had gekocht, omdat anderen die ik kende die ook hadden. Het is echt een belangrijke tijd in mijn leven geweest die ik nooit had willen missen. De C64 kostte toen 1.100 gulden incl. cassetterecorder. Iets later heb ik de 1541-floppydrive gekocht, 1.000 gulden. 1983.
De IBM PC kostte toen iets 4.000 gulden. Dat was boven mijn budget.
Nu zijn de tijden zo dat er hele goede emulators zijn. Je hebt de VICE voor alle Commodores (behalve de Amiga) en de 86BOX voor IBM PC en al zijn nazaten en kloons. Dus ik kan nu met de IBM PC al die verloren uurtjes van toen inhalen. Het grappige is dat je geen geld meer kwijt bent aan allerlei dingen zoals floppy's en geheugenuitbreidingen, bij de PC zeer belangrijk.
pi_214767471
Ik had pas op m'n 12e voor het eerst de beschikking over een computer.
Dat kan je je nu niet meer voorstellen :D

In 1988 werd ik op een computercursus gedumpt, "Programmeren voor de jeugd" van Scheidegger.
Je ging dan iedere week met een koffertje met daarin de computer en een cursusboek naar een cursuslokaal.
Daar sloot je de boel aan op klaarstaande monitoren (het waren eigenlijk mini Yoko TV's) en kreeg je les.

Dat cursuslokaal was in een bijgebouw van "De Fenix", een (recentelijk gesloopt) kerkgebouw in Leeuwarden.

In de maand voordat de cursus begon had ik de hele map al doorgewerkt, dus je kan wel stellen dat het een succes was :+

Ik had het cursusboek nog en heb enkele jaren geleden een Laser 310 (de cursuscomputer) met Scheidegger koffer terug kunnen kopen.

Je begrijpt wel waarom ik later maar overgegaan ben op blokletters :')

Zulke TV's hadden we als monitor op de cursus _O-

[ Bericht 7% gewijzigd door TheFreshPrince op 21-08-2024 12:53:04 ]
  Moderator woensdag 21 augustus 2024 @ 12:48:51 #25
9859 crew  Karina
Woman
pi_214767481
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 12:23 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Die bestaat nog. Heb een keer gekocht, maar ik had er niet zoveel aan. Ik ben veel verder dan dat niveau.
Had ik destijds ook al hoor, maar vond het gewoon een leuk blad.
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 12:02 schreef MisterFox het volgende:

[..]
Het bld zelf nog wel, de website en het forum zijn uit de lucht...
Zal ook wel heel duur zijn geworden.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  woensdag 21 augustus 2024 @ 12:54:17 #26
505678 MisterFox
declare(strict_types=1);
pi_214767520
Ik smul van jullie verhalen! :9~
pi_214767575
Als je overigens met de Commodore 64, MSX of oude PC's aan de gang wil en geen gedoe wil met oude hardware, dan is er ook wel het één en ander aan emulatoren beschikbaar.

Voor PC heb je o.a. DOSBox, pcEM en 86box. De eerste is echt bedoeld voor het draaien van DOS programma's, de andere 2 zijn hardware emulatoren, dus je kan letterlijk een PC-XT, 486 of een Pentium 1 / 2 emuleren, virtuele hardware kiezen, image bestanden / ISO's aanmounten, etc.

Voor C64 is VICE wel een populaire emulator. Met de (niet zo legale) ROM-bestanden kan je vrijwel alle oude games wel draaien.

Voor MSX heb je o.a. BlueMSX, openMSX en fMSX. Ik heb ze alle 3 wel door elkaar gebruikt.
  Moderator woensdag 21 augustus 2024 @ 13:16:56 #28
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_214767701
Een programmeer tijdschrift misschien 🤔
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG en OWS
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  woensdag 21 augustus 2024 @ 13:23:58 #29
504077 Zoddie
Merck toch hoe sterck
pi_214767761
Je had ook altijd van die boekjes, '101 vette computergames' en dergelijke.
Wat letterlijk 101 Basic spelletjes waarvan je de code moest overtypen van het boekje naar de computer.

Was het meestal niet echt waard maar toch..
  woensdag 21 augustus 2024 @ 13:27:15 #30
12426 R.Brunswijk
Loud pipes save lives!
pi_214767795
Als MSX gebruiker vond ik het MSX Computer Magazine een geweldig blad. Ellenlange listings overtikken. En daar zaten regelmatig goede programma's tussen.

Je vind hier nogal wat exemplaren terug:

https://msxcomputermagazine.nl/
De mening van een Moslim heet geloofsovertuiging. De mening van een Nederlander heet racisme...
pi_214767845
quote:
Vroeger had ik een abonnement op Computer Idee, later ook op Tips&Trucs.

Hoe is het veld tegenwoordig? Ik zoek toffe tijdschriften om mezelf op te abonneren. Het mag zowel in NL als EN zijn.

Tips? :)
c't magazine? Gaat trouwens wel een stuk dieper dan Computer Idee en zulks.

https://www.ct.nl/magazine/
  woensdag 21 augustus 2024 @ 14:47:15 #32
472044 Ghost_Buster
pi_214768397
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 10:24 schreef Vincent_student het volgende:

[..]
Ik was compleet verslaafd aan de C64. Ik kende assembler, het hele geheugen en ik heb eindeloos in BASIC geprogrammeerd met floppy's. Heerlijk! En dat terwijl ik eigenlijk eerst een IBM PC wilde kopen. Maar op het werk had iedereen een C64 (ik was mainframeprogrammeur met Cobol en zo) en die PC was toch best prijzig, dus kocht ik met een beetje tegenzin de C64 in 1983. Op het werk wisselden we gekraakte spelletjes uit op floppy's en bandjes. We hadden een gezamenlijk abonnement op Comupte!'s Gazette. Ik denk er nog vaak aan terug, aan die tijden.
Yep, ik ook. Het waren mooie tijden. In mijn geval verliep het redelijk vergelijkbaar. De C64 was een geweldig hobby-apparaat. Ik kwam op het spoor van speed-kernels en kocht een eprom-programmer en een uv-lamp voor het wissen van eproms. Zo kon ik ze zelf uitproberen, maar ook verbouwen met een hex-editor. De floppydrive werd verbonden met een flatcable en werd hiermee vele malen sneller. Ook ik verdiepte me in assembler en ik heb ooit nog een eigen demo gebouwd met een soundtracker mod-file van she's a maniac erin. Na de C64 kwam de amiga en niet veel later kreeg ik een pc, zo'n ouderwetse klapkast met een xt-bord erin. Het is me toen gelukt om tussen die 2 een netwerk aan te leggen. Uiteindelijk maakte ik de switch naar pc toen die steeds meer mogelijkheden kreeg en ging de amiga eruit.
  woensdag 21 augustus 2024 @ 15:43:33 #33
472044 Ghost_Buster
pi_214768787
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 12:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

In 1988 werd ik op een computercursus gedumpt, "Programmeren voor de jeugd" van Scheidegger.
Je ging dan iedere week met een koffertje met daarin de computer en een cursusboek naar een cursuslokaal.
Daar sloot je de boel aan op klaarstaande monitoren (het waren eigenlijk mini Yoko TV's) en kreeg je les.

Dat cursuslokaal was in een bijgebouw van "De Fenix", een (recentelijk gesloopt) kerkgebouw in Leeuwarden.

In de maand voordat de cursus begon had ik de hele map al doorgewerkt, dus je kan wel stellen dat het een succes was :+

Ik had het cursusboek nog en heb enkele jaren geleden een Laser 310 (de cursuscomputer) met Scheidegger koffer terug kunnen kopen.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik werd op mijn 14e door mijn ouders op een cursus computerkunde gedumpt. Daar zat ik dan als jochie van 14 tussen allemaal volwassen mannen. Maar ik kon supergoed meekomen. In die tijd ging het over ringkern-geheugens, ponskaarten en winchester-disks. Later bij Philips ook nog mee gewerkt trouwens. Dat zijn die grote wasmachinetrommels van toen. Waren kutdingen trouwens, want ze draaien supersnel, maar hebben geen rem. Na uitzetten moet je een half uur wachten tot ze helemaal tot stilstand zijn gekomen, daarna kun je pas wisselen. _O-
pi_214768823
Ringkerngeheugen heb ik hier nog wel wat van liggen ;)

Pentium 1 en SDRAM stick ernaast voor de grootte.

pi_214768925
quote:
7s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 13:31 schreef nelaeryn het volgende:

[..]
c't magazine? Gaat trouwens wel een stuk dieper dan Computer Idee en zulks.

https://www.ct.nl/magazine/
Ik kocht in mijn studententijd altijd de Duitse: elke maand 400-600 pagina's, later zelfs elke 2 weken!
pi_214768949
Verder:
pi_214768977
quote:

Hoe is het veld tegenwoordig?
Ik lees al jaren geen magazines meer op computergebied. Dat is allemaal behoorlijk achterhaald als je internet hebt.
Ik snuffel wel eens in de tijdschriften bij een grote supermarkt, maar het meeste is wel voor de leek.

Alleen C!T magazine (de Duitstalige vooral) vond ik meestal wel erg goed.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_214769030
quote:

In de jaren 80 was er nog geen internet, ik nam met een cassettebandje het programma op van de radio en dan kon je hem inlezen in de Commodore 64. Ik herinner me nog de komst van MSX, Het was de eerste poging om tot een uniforme basis te komen voor de huiscomputer. Het idee was goed, maar het sloeg niet echt aan, mede door de enorme populariteit van de Commodore en Spectrum, dat waren de twee die de dienst uitmaakten in Nederland en dat waren ook echt twee kampen die tegenover elkaar stonden, te vergelijken met kampen als Volvo- en Saabliefhebbers.
Och dat eeuwige gebekvecht tussen Spectrum en Commodore toen. Nooit leuk gevonden. Laat lekker iedereen op tokkelen waar ie op wil tokkelen.

Net ietsje na Hobbyscoop kwam ik in contact met een groepje die 'downloadde' via 27mc en andere radio frequenties via kanalen bedoeld voor digitale data. Dan kreeg je opeens games voor je Spectrum helemaal uit Israël of zo. Kostte wel een paar dagen, maar binnen kwam het altijd wel.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_214771253
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 12:46 schreef TheFreshPrince het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Wat een leuk ding!!!
Hier hou ik nou van.
Ik ben nu bezig mijn 6502-assembleertaal-ervaring aan het opschroeven met de VIC-20 zonder geheugenuitbreiding, 4K, emulator. Gewoon heerlijk simpel, ik ben gek op dit soort dingen.
pi_214771263
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2024 13:02 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je overigens met de Commodore 64, MSX of oude PC's aan de gang wil en geen gedoe wil met oude hardware, dan is er ook wel het één en ander aan emulatoren beschikbaar.

Voor PC heb je o.a. DOSBox, pcEM en 86box. De eerste is echt bedoeld voor het draaien van DOS programma's, de andere 2 zijn hardware emulatoren, dus je kan letterlijk een PC-XT, 486 of een Pentium 1 / 2 emuleren, virtuele hardware kiezen, image bestanden / ISO's aanmounten, etc.

Voor C64 is VICE wel een populaire emulator. Met de (niet zo legale) ROM-bestanden kan je vrijwel alle oude games wel draaien.

Voor MSX heb je o.a. BlueMSX, openMSX en fMSX. Ik heb ze alle 3 wel door elkaar gebruikt.
Dit dus. Oude tijden herleven weer. En boeken en tijdschriften gratis te downloaden in overvloed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')