abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217530879
quote:
Lotto-talent Jarno Widar is de beste in apocalyptische Ardense Pijl, ondanks chaos bij neutralisatie: “Frustratie gaf me extra kracht”

Jarno Widar won zaterdagmiddag de Ardense Pijl. Deze Belgische eendagskoers voor beloften werd in apocalyptische omstandigheden verreden. Donderwolken, bliksem en veel waterval legden de wedstrijd een klein kwartier stil. In de finale toonde het 19-jarige talent van Lotto zich duidelijk sterker dan medevluchter Lorenzo Finn. “Plots waren ze weer vertrokken.”

De renners kregen onderweg meer dan 3.700 hoogtemeters voorgeschoteld. Bekende hellingen uit Luik-Bastenaken-Luik, zoals de Wanne, de Haute-Levée, de Rosier en de Stockeu, passeerden de revue. De zware wedstrijd werd nog eens bemoeilijkt door de weersomstandigheden. Door harde regenbuien moest de wedstrijd enkele minuten stilgelegd worden.

Widar, die vorige maand ook al de belofteneditie van Luik-Bastenaken-Luik won, had aan de finish drie seconden voorsprong op Finn. Onze landgenoot volgt op de erelijst van de Ardense Pijl zijn ploeggenoot Milan Donie op.

Met Aaron Dockx (Alpecin-Deceuninck Development Team), vijfde, en Matisse Van Kerckhove (Visma-Lease a Bike Development), zesde, eindigden nog twee Belgen in de top tien.

Widar: “Veruit de mooiste overwinning”

“Al vrij vroeg in de wedstrijd wist ik over de juiste benen te beschikken,” sprak Jarno Widar na afloop. “Ik gaf de anderen van het team dan ook meteen de opdracht om voor mij te werken. En dat hebben ze uitstekend gedaan. Evident om het dan af te maken is het niet. Maar het is me wel gelukt. En dat ondanks de neutralisatie op zo’n veertig kilometer van het einde.”

Veel wou de Limburger van het Lotto CT Development Team daar niet over zeggen. “Mijn mening is dat we ofwel koersen ofwel stoppen. Maar daar mag iedereen een andere mening over hebben natuurlijk. Wat me wel stoorde is dat we te horen kregen over drie minuten te zullen starten. Ik gaf dan ook aan de jury voor alle zekerheid aan dat ik nog een jasje uit de auto ging halen en plots vertrok iedereen weer. Dat zorgde best voor de nodige frustraties. Die me nog extra krachten hebben gegeven.”

Na de verplichte pauze spatte de koers meteen open. De Duitse ploegmaats Adamietz en Heidemann (Rembe Rad-net) reden eerst alleen op vooraan. Via enkele schiftingen kregen we een tiental koplopers. Met Widar en Finn dus als de sterksten. “Het plan was om van Finn weg te rijden op de Côte du Stockeu. Maar net voor mijn geplande aanval kwam hij zeggen heel blij te zijn met de tweede plaats. Ik geloofde hem want zag ook dat het riempje van zijn helm gescheurd was en een sprint bergop voor hem geen optie was. Samen reden we richting de aankomst. Die dus ook op een hellende strook lag en waarop ik makkelijk afstand kon nemen.”

Winst in Luik-Bastenaken-Luik, winst in de Ardense Pijl en in beide koersen ook het bergklassement. Het kan niet op voor Widar. “Deze overwinning is toch veruit de mooiste. Want de finale in Luik is niet zo mooi. Dit is veruit de mooiste eendagsklassieker bij de beloften. Ik ben dan ook blij met deze overwinning,” besloot de 19-jarige Wellenaar.
Gras is groen, Jarno was woest.
pi_217533280
Jarno zal ons doen verlangen naar de nederige en evenwichtige R.EV.
pi_217544331
Michiel Mouris wint de Grand Prix West Bohemia door beide ritten te winnen. Zoontje van Rob Ruijgh 31e in het eindklassement.
pi_217597368
quote:
Onvoorzichtig manoeuvre van politiemotor doet Leander De Gendt Luik-Bastenaken-Luik voor juniores verliezen: “Ik kan het echt niet geloven”

De Brit Harry Hudson won zaterdagmiddag Luik-Bastenaken-Luik bij de juniores. In een zeer hectische spurt versloeg hij Leander De Gendt met enkele centimeters. Max Hinds, landgenoot en ploegmaat van Hudson legde beslag op de derde plaats.

“Ik kan het niet geloven,” sakkerde Leander De Gendt nadat hij eerst gedurende enkele minuten de tranen de vrije loop had gelaten. Logisch want welgeteld dertien meter voor de finishlijn werden de auto’s en motors uit de wedstrijdkaravaan weggeleid. En net bij zo’n afleiding sneed een onvoorzichtige politiemotor de weg van Leander De Gendt af. Als bij wonder wist de renner uit Denderleeuw een valpartij te voorkomen. “Ik weet echt niet hoe dit mogelijk is. Daar moet die politieagent toch veel beter opletten, hé. Nu moest ik in volle finale uitwijken. Mijn sprint werd onderbroken. En nog kom ik tot enkele centimeters van de overwinning. Dit doet zoveel pijn.”

De 17-jarige De Gendt, die uitkomt voor Cannibal Bahrain Victorious, reed een zeer sterke wedstrijd. Hij was mee met de beslissende groep van acht, waarvan ook onze landgenoten Milan Savat en Jinze Joris deel uitmaakten. En hij liet zich opmerken telkens er geklommen moest worden. “Dit was de dag waarop ik hoopte. En de benen om te winnen had ik ook. Akkoord, het ging nipt en heel mooi worden. Dus ga ik zeker niet zeggen dat ik ook echt had gewonnen. Maar de kans hier op het hoogste schavotje te mogen staan was best heel groot.”

Het siert de tweedejaars junior dat hij groots bleef in zijn reactie. Ontgoocheld was hij zeker. Maar van scheldwoorden of een tirade richting de agent was geen sprake. Meer zelfs. Hij had nog lof voor de organisatie toen deze omwille van veel valpartijen besloot om de wedstrijd even te neutraliseren. “Een logische beslissing. Want veiligheid staat voorop en op dat moment waren er geen ziekenwagens meer vrij. De valpartijen waren vooral het gevolg van de stress bij de renners om voorafgaand bij elke klim van voor te zitten. Alleen had men de aandacht voor veiligheid tot de laatste meters moeten houden. Ik had echt eens willen weten wie er gewonnen zou hebben. Dat zou ook het eerlijkste geweest zijn. Nu zal er altijd een ‘wat als’ blijven.”

“Ik durf ook niet zeggen wie er van ons twee gewonnen zou hebben,” reageerde Harry Hudson. “Close had het in elk geval geweest. Maar net zoals de kans groot was dat Leander zou winnen had ik ook zeker en vast zonder dat manoeuvre van die politiemotard winstkansen. Want mijn eindspurt was ook nog maar net ingezet.”

Met Jinze Joris (7de), Milan Savat (8ste), Arjen Decroo (9de) en Matteo Vanden Wijngaert (10de) wisten nog vier Belgen zich bij de beste tien in de rituitslag te plaatsen. Jinze Joris en Milan Savat zaten lang in de vlucht van acht, maar moesten op de voorlaatste beklimming de rest laten gaan.

“Zonder excuses te zoeken denk ik dat de neutralisatie niet in mijn voordeel was,” reageerde Jinze Joris (Acrog-Tormans) uit Blaasveld. “Op dat moment zaten er veel doorheen hun beste krachten. En had ik het gevoel nog redelijk fris te zitten. Maar eens we herbegonnen speelden krampen mij parten. Niet onlogisch. Ik ben nog maar eerstejaars en moet volgens mij de eerste van mijn leeftijd hier aan de aankomst zijn.”

“De voorlaatste beklimming was er inderdaad teveel aan voor Jinze en mezelf,” aldus Milan Savat (Van Moer Logistics CT) uit Maldegem. “Vanaf dat moment was het een goed tempo zoeken om de rest van het peloton nog voor te blijven om een goede uitslag te behouden. Dat is ons gelukt. Gelukkig maar, want ik ben sowieso al geen snelle finisher. En na zo’n wedstrijd zeker niet.”

Francis Van Mechelen (ploegleider Cannibal Bahrain Victorious): “Dit laten we niet zo”
“We gaan hier verder mee. Dit laten we niet zo,” reageerde Francis Van Mechelen nadat hij bij de jury tevergeefs verhaal ging halen. “Het is een wedstrijd voor juniores. Hier is geen geld mee te verdienen. Maar het gaat voor die jongens om een contract te verdienen voor de volgende jaren. En dan wordt de zege hem zo ontnomen. Ik had voorgesteld om beide renners op de eerste plaats te zetten. Dat is blijkbaar niet mogelijk. Dus moeten we verdere stappen ondernemen.”

Van Mechelen maakte vorige week ook al een bizar incident mee met zijn ploeg, toen een van zijn renners in een rittenkoers in Polen in volle spurt op een voetganger knalde die de weg overstak.

Jury: “Winnaar heeft geen fout manoeuvre gemaakt”
“We kunnen de uitslag niet veranderen omdat de winnaar geen fout heeft gemaakt,” reageerde een vrouwelijk jurylid. “Akkoord, de renner die tweede over de meet kwam werd serieus gehinderd. Maar puur theoretisch gezien maakte de winnaar geen fout. En blijft de uitslag dus behouden.”

Philippe Gilbert : “Jammer voor Leander én de organisatie”
“Natuurlijk is dit jammer voor Leander. En zeker ook voor de organisatie,” zei gewezen wereldkampioen en aandachtige toeschouwer Philippe Gilbert. “Ik heb dit nog nooit gezien. En De Gendt had volgens mij de overwinning behaald. Maar ook dit valt onder de feiten van de koers.”

Gilbert kent het probleem van de afleiding die vlak voor de aankomst lag. “Wij hadden dit al opgemerkt bij de organisatie van La Philippe Gilbert Juniors. En hadden al voorzien een extra weg aan te leggen bij de volgende editie waardoor de wagens en motors veel sneller worden afgeleid. Helaas voor deze koers is dat iets wat we in september voor het eerst laten ingaan. Anders hadden ze dit hier ook al zo kunnen doen. Het is trouwens de gemeente die daarvoor een extra route zal aanmaken.”
twitter

Kijk nou wat 'ie doet. Ho, ho, ho.
pi_217717839
Widar wint vandaag.
pi_217717845
In other news:

quote:
Koersende zoon van Sven Vanthourenhout wordt onwel en ondergaat ingreep aan hart: “Toekomst onduidelijk, maar eerst herstel”

Stan Vanthourenhout, de zoon van ex-bondscoach Sven die koerst bij Molenspurters Meulebeke en vandaag 17 jaar is geworden, werd afgelopen zaterdag onwel tijdens een wedstrijd en onderging een ingreep aan het hart.

“Om de wildste geruchten de kop in te drukken wil ik het volgende even met jullie delen. Tijdens de wedstrijd in Wielsbeke vorige zaterdag voelde ik me plots onwel”, schrijft Stan Vanthourenhout op Instagram. “Voor alle zekerheid reden we naar spoed. Daar werd beslist tot hospitalisatie om me verder te monitoren en te onderzoeken. Uiteindelijk werd er al een ingreep uitgevoerd. Ik wens hierbij het team cardiologie van het AZ Sint-Jan uitdrukkelijk te bedanken. Hoe de toekomst eruitziet is momenteel onduidelijk. Nu is het eerst tijd voor herstel.”
  vrijdag 23 mei 2025 @ 09:48:17 #107
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_217723643
Door de slechte plek op de kalender doen er eigenlijk welgeteld nul toppers mee in Pays de Vaud, maar toch ben ik wel geïnteresseerd in de werken van Ibai Villate. Die was vorige week iedere dag in de weer met Benjamin Noval en wist hem zelfs een keer te kloppen. Verloor het klassement heel nipt, maar het zag er veelbelovend uit.

Morgen is het aankomst boven in Saint-Cergue.
Put these foolish ambitions to rest.
  Moderator zaterdag 24 mei 2025 @ 20:59:22 #108
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_217740424
Jarno Widar is een fraud. Tegen de lamme en de blinde in de Isard en dan nog niet winnen.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
pi_217755886
De 3-daagse van Axel en de Ronde van Vlaanderen waren dit weekend ook. Fijne planning.

Eder 1 en 2 in Vlaanderen met eerstejaars. Birkedal wint. Schoonvelde op de zesde plek de beste Nederlander. Vier van Auto Eder in de top 10.
  zondag 1 juni 2025 @ 13:47:36 #110
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_217818085
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2025 21:31 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]

Er is nog wel een jonge Nederlander die mijn interesse trekt, Daan Dijkman. Geen idee wat voor type het is, maar hij valt me sinds vorig jaar op toen hij als eerstejaars Seixas kwam bedreigen in Luik. Hij rijdt weinig grote wedstrijden, maar waar hij wel start is hij redelijk op de brommer. Staat op de lijst om deel te nemen aan de Vredeskoers, dus dan gaan we meer zien. Ik denk dat het zijn eerste grote internationale wedstrijd wordt.
Wint net Gipuzkoa met een behoorlijke raid, 2e in Pays de Vaud. Ik heb genoeg gezien, een nieuw fenomeen. Behoorlijke Bart Hordijk vibes, dat dan weer wel.
pi_217818261
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2025 13:47 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]
Wint net Gipuzkoa met een behoorlijke raid, 2e in Pays de Vaud. Ik heb genoeg gezien, een nieuw fenomeen. Behoorlijke Bart Hordijk vibes, dat dan weer wel.
Niet helemaal een eerlijke vergelijking. Hordijk heeft ongeveer 2 goede koersen gereden in zijn hele juniorenperdiode, en verder vooral DNF´s gescoord. Dijkman reed vorig jaar al best aardig als eerstejaars, en dit jaar rijdt hij praktisch overal vooraan.

Nu maar hopen dat hij niet naar DSM gaat, dat is echt een zwart gat wat betreft Nederlandse talenten. Hup Visma, leg deze jongen vast.
pi_217818345
Scorebordjournalist, maar toen Hordijk 2e werd, was het deelnemersveld toch niet heel geweldig? Van de top 10 zijn er 2 prof geworden. En eentje rijdt CT.
pi_217818459
quote:
10s.gif Op zondag 1 juni 2025 14:01 schreef Pistolero het volgende:

[..]
Niet helemaal een eerlijke vergelijking. Hordijk heeft ongeveer 2 goede koersen gereden in zijn hele juniorenperdiode, en verder vooral DNF´s gescoord. Dijkman reed vorig jaar al best aardig als eerstejaars, en dit jaar rijdt hij praktisch overal vooraan.

Nu maar hopen dat hij niet naar DSM gaat, dat is echt een zwart gat wat betreft Nederlandse talenten. Hup Visma, leg deze jongen vast.
Zal dat dan niet eerder Jayco worden gezien de banden van WWV? Of Alpecin, want crosser.
pi_217818501
Dat crossen van Dijkman mag niet echt naam hebben.
  zaterdag 7 juni 2025 @ 09:00:03 #115
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_217872916
Wederom niet het beste veld voor een internationale wedstrijd, maar ik kijk enorm uit naar de werken van Benja Noval in Treviso dit weekend. Pas de tweede keer dit seizoen. Geen idee waar ze bij Spanje mee bezig zijn om hem zo weinig tegen de top te laten koersen, terwijl Alvarez en Pericas juist furore maakten over de grens.
pi_217873084
Kan ook een eigen keuze zijn van hem, toch? Rustig brengen. Hij is eerstejaars en dan ook nog uit oktober. Sommige tweedejaars zijn bijna twee jaar ouder. Misschien nog studieverplichtingen ook nog?
  zaterdag 7 juni 2025 @ 09:18:31 #117
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_217873179
Bekijk deze YouTube-video

Overigens ook vandaag. Hoop mooi volk. Onder andere Johan Blanc, Jan Hernandez, Daan Dijkman, Noah Moller, Anatol Friedl, Roberto Capello en nog veel meer. Ik zit klaar.
  zaterdag 7 juni 2025 @ 18:57:04 #118
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_217878390
Toch wel het oude liedje, zodra Auto Eder ergens verschijnt is de koers gereden. Met 5 man bij de eerste 8, de vraag was alleen nog wie er zou gaan winnen. Sterk verweer van triatleet Johan Blanc desalniettemin. De eerste berichten van grote ploegen die jagen op Alessio Magagnotti mogen ook wel doorkomen.
pi_217882209
@Koffieplanter, wat denk je van Omrzel? Die is 19 en finishte vandaag 6e van de favorietengroep in Slovenië. Groot talent of een vreemde uitschieter?
  zondag 8 juni 2025 @ 06:20:31 #120
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_217882484
quote:
0s.gif Op zondag 8 juni 2025 00:52 schreef Faraday01 het volgende:
@:koffieplanter, wat denk je van Omrzel? Die is 19 en finishte vandaag 6e van de favorietengroep in Slovenië. Groot talent of een vreemde uitschieter?
Dat eerste, zeer beloftevol. Behoort al jaren tot de top van zijn generatie. Het is geen niveau Albert Withen Philipsen of Paul Seixas, maar hij zit daar net onder. En dan ben je heel erg goed. Het is vooral mooi hem weer op niveau te zien na zijn bijna-doodervaring tijdens Lunigiana vorig jaar.

Laat je niet foppen door zijn overwinning in Roubaix, overigens. Daar is op zeer ernstig niveau vals gespeeld.

[ Bericht 4% gewijzigd door Koffieplanter op 08-06-2025 06:49:26 ]
  zondag 8 juni 2025 @ 14:52:28 #121
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_217885860
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 juni 2025 09:00 schreef Koffieplanter het volgende:
Wederom niet het beste veld voor een internationale wedstrijd, maar ik kijk enorm uit naar de werken van Benja Noval in Treviso dit weekend. Pas de tweede keer dit seizoen. Geen idee waar ze bij Spanje mee bezig zijn om hem zo weinig tegen de top te laten koersen, terwijl Alvarez en Pericas juist furore maakten over de grens.
1. Benja Noval
pi_217918562
twitter

@Koffieplanter zeg het maar, is dit wat?
  donderdag 12 juni 2025 @ 10:37:19 #123
454292 Koffieplanter
Straight Cash Homie
pi_217918709
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2025 10:14 schreef Pistolero het volgende:
[ x ]

@:Koffieplanter zeg het maar, is dit wat?
Ik ken hem niet heel goed want hij rijdt niet veel internationaal, maar ik weet wel dat hij vorig jaar op Madonna del Ghisallo kwam concurreren met een toen net wereldkampioen geworden Lorenzo Finn en Roberto Capello. Op basis daarvan zou ik zeggen van wel.
pi_217953157
Welgeteld 2 (matige) Nederlanders aan de start van de Giro Bio, de toekomst van het Nederlandse wielrennen ziet er goed uit ;(
Demain, on roule
pi_217953456
quote:
0s.gif Op zondag 15 juni 2025 16:03 schreef Mykonos het volgende:
Welgeteld 2 (matige) Nederlanders aan de start van de Giro Bio, de toekomst van het Nederlandse wielrennen ziet er goed uit ;(
De juniorenlichting van 2007 is belachelijk goed met Dijkman, Mouris en Schoonhove. En iets daar boven heb je nog Del Grosso en Remijn. Kooij is ook pas 23.

Het is voor de breedte alleen wel te hopen dat figuren als van Uden, Huising, Graat en Artz ook nog weten door te breken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')