Fles' Travelsnacks, part 173BestemmingSteinfurt-Borghorst, Duitsland
Datum / dataZondag 12 tot donderdag 16 januari 2025
KostenHotel: 4 nachten in een DeLuxe Junior Suite 536 Euro. En een treinkaartje erheen.
AanradersHet zwembad en het ontbijt van het hotel waren bovengemiddeld tot prima.
AfradersJanuari, dalseizoen. Wel lekker rustig maar schraal weer. En het regelen van avondeten iedere dag heeft veel meer moeite gekost dan ik nodig vond. Vooral op maandag omdat ALLE restaurants dan Ruhetag hebben. Tegelijk. Nou ja.
Foto's!Zondagmiddag, aangekomen op het station. Drie kwartier boemelen vanaf Enschede, dus het is lekker dichtbij.
![01.jpg]()
Ze zijn daar druk met sloop / renovatie van de goederenloods. Al jaren geloof ik trouwens.
![02.jpg]()
Het bijzonder spannende viersterrenhotel Schünemann.
![03.jpg]()
De DeLuxe Junior Suite. Met tweede schrijftafel, zithoekje en minibar. Was best lekker dat ik zo'n ruime kamer genomen had want er is in Borghorst verder geen flikker te beleven. En het ligt aan een grote drukke weg. Naja gelukkig was er het zwembad. Komen we later nog even op.
![04.jpg]()
![05.jpg]()
![06.jpg]()
![07.jpg]()
Uitzicht op de ingang en de parkeerplaats.
![08.jpg]()
's Avonds even de stad in. Ik had een restaurant, Gasthaus Börgers, gevonden met alleen maar schnitzels op de kaart. Was alleen maar vrijdag, zaterdag en zondag open dus dan meteen maar even. Helaas helaas, alles potdicht. Telefoonnummer gebeld, men bleek nog een weekje vakantie te hebben. Stond nergens maar okee

Wel een mooie schemerfoto kunnen maken met Venus en het uithangbord.
![10.jpg]()
Toen maar meteen doorgelopen naar Grillroom Antalya waar ik eigenlijk maandag pas van plan was te gaan eten. Daar even in een kwartiertje dit bord snorrenvoer naar binnen geschoffeld
![11.jpg]()
Meteen maar even gevraagd of ze de volgende dag ook open waren. Maar ondanks dat Google en de tijden op de deur zeiden van wel, zeiden ze zelf van niet. Nou ja, in ieder geval niet twee kilometer door de kou hoeven lopen voor een dichte deur
Maandagochtend mijn eerste kennismaking met het ontbijtbuffet. Dat was meer dan goed. Er zal bijna niemand in het hotel maar alles was er, en overal was genoeg van. Veel keuze ook: zalm en forel, stuk of 6 verschillende kazen, alleen al twee verschillende Franse schimmelkazen (eén met en één zonder blauw erin). Vleeswaren wel 10 verschillende soorten. Prima.
![12.jpg]()
Daarna toch maar even de stad in gelopen voor wat boodschappen. Aan het parkeerterrein staat de Borghorster Werbungs Säule, al zal de afkorting vast wel wat anders betekenen.
![13.jpg]()
Eind van de middag nog even teruggegaan naar de rand van het dorp waar ik zondagavond dus net te laat was. Voor de zonsondergang. Nou hier dan.
![14.jpg]()
Het avondeten van maandag. Het hotel zelf serveert sinds juli 2024 geen avondeten meer. Gasthaus Börgers had vakantie, Grillroom Antalya was maandag stiekem toch wel dicht. Er was nog een pizzeria 300 meter van het hotel en een AYCE Chinees ("Gelber Fluss") die allebei op maandag Ruhetag hadden. En de Edeka verkocht geen maaltijdsalade. En al hadden ze dat gedaan: ik had geen bestek en het restaurant in het hotel is buiten ontbijttijden op slot. Lang verhaal kort: Het avondeten van maandag.
Maar goed. Het werd vanzelf dinsdag, de dag waarop ik steeds meer features van het zwembad ontdekte. Het zwembad is echt perfect. Dit is het beste zwembad wat ik ooit bij een hotel gezien heb. Groot genoeg om baantjes in te trekken, stevige trap met leuning en antislip-treden. En een bubbelbad en een pletterfontein enzo. Zeer uitgebreid van genoten driemaal daags
![09.jpg]()
![16.jpg]()
![17.jpg]()
![18.jpg]()
Aan het eind van de dinsdag ben ik maar weer naar Grillroom Antalya gelopen voor het eten. Dit is het straatbeeld op de terugweg. Ik was nog net voor donker terug binnen.
![19.jpg]()
Woensdag in de mist toch nog even een aardige wandeling kunnen maken. Hier de Altenberger Strasse richting Münster.
![20.jpg]()
Al snel kun je dan de verkeersdrukte achter je laten en het Naturdenkmal Eichenallee in lopen. Een laantje met oude eiken, meer is het niet. Wel leuk om te lopen even goed

![21.jpg]()
![22.jpg]()
Door de mist heb je ook meteen het idee dat je enorm landelijk loopt, terwijl het nog geen 100 meter uit de bebouwing is
![23.jpg]()
![24.jpg]()
![25.jpg]()
Het Ehrenmal Wilmsberg was ook een bezoekje waard. Voor alle gevallenen uit de beide Wereldoorlogen.
![27.jpg]()
![26.jpg]()
Daarna nog even gekeken bij de katholieke kerk in Borghorst, waar de kerstspullenboel er nog stond. Blijkbaar laten ze die staan tot 2 februari (Maria Lichtmis).
![28.jpg]()
![29.jpg]()
En na nog wat zwemmen werd het weer donderdag en kon ik weer naar huis
ConclusieDit is nou de tweede keer binnen een jaar dat het fout gaat met een hotel dat geen eten serveert (in Split was geen ontbijt). Dit moeten we gewoon niet meer doen. En ook niet meer trappen in smoesjes als "plenty options nearby" want dat zijn leugens. Verder lekker gezwommen. Doei!